|
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
واکنش مهدی جهاندار به عکس قابل تأملی از فرزندان یک شهید
اما رقیه...
مهدی جهاندار تازهترین سروده خود را به فرزندان شهید جواد اللهکرم، از شهدای مدافع حرم تقدیم کرد.
اما رقیه موی سرم را سفید کرد
آن شب که با رگان تو گفتوشنید کرد
کاخ ستم ز خطبه من بیشکوه شد
اما رقیه آمد و کاری جدید کرد
خورشید در میان طبق با دلش چه کرد؟
با زینب آنچه تشت طلای یزید کرد
در عکس آب علقمه، با ناز کردنش
بنگر چه با غرور عموی رشید کرد
اما رقیه مثل علیاکبر حسین
با رفتنش امید مرا ناامید کرد
من بوسه بر گلوی حسینم زدم ولی
او بوسه را به أقرب حبل الورید کرد
من زینبم که شاهد این راز بودهام
یاللعجب، رقیه مرا هم شهید کرد
ارسال به دوستان
محمدعلی کشاورز، چهره ماندگار تلویزیون و سینما روز گذشته در 90 سالگی درگذشت
به نام پدر
عباس اسماعیلگل: از 1309 تا 1399، 90 سال، همسن سینمای ایران، عمر پر از تلاش و فعالیت هنری بازیگری به نام محمدعلی کشاورز بود که روز گذشته (25 خرداد) به دلیل بیماری و کهولت سن دارفانی را وداع گفت و به دیار باقی شتافت. شروع کار محمدعلی کشاورز با جریان موج نوی سینما همزمان شده بود. استاد کشاورز با ابراهیم گلستان، بهرام بیضایی، ناصر تقوایی، نادر ابراهیمی، علی حاتمی، ایرج قادری، داریوش مهرجویی، عباس کیارستمی، رسول ملاقلیپور، مسعود جعفریجوزانی، شهرام اسدی، ضیاءالدین دری و فیلمسازان برجسته دیگر همکاری کرد و با بازیگرانی غیرایرانی چون آنتونی کوئین و ماکس فون سیدو همبازی بود. اگر چه او در «خشت و آینه» و «برزخیها» تا «کمالالملک»، «مادر» «هزاردستان»، «روز واقعه» و «سربداران» بازیگر نقشهایی چون اتابک اعظم، شعبان استخوانی و خواجه قشیری و... شده بود اما ماندگاری «اسدالله خان» پدرسالار انگار بیش از بقیه بود. به نحوی که بازپخش چندباره این سریال از تلویزیون نیز با استقبال مخاطبان مواجه میشود.
جالب آنکه کشاورز هیچگاه موفق به دریافت سیمرغ از جشنواره فیلم فجر نشد. استاد علی نصیریان، یکی از دوستان و همنسلان محمدعلی کشاورز، در پیامی پس از درگذشت محمدعلی کشاورز گفت: «کشاورز یک جهان خاطره تئاتری و سینمایی از خود به یادگار گذاشت». رئیس صداوسیما، وزیر ارشاد و تعدادی از چهرههای فرهنگی- هنری طی پیامهایی درگذشت محمدعلی کشاورز را به جامعه هنری و خانواده وی تسلیت گفتند. به بهانه درگذشت استاد محمدعلی کشاورز با مجید مظفری که در سالهای جوانی با وی تئاتر کار کرده و نیز کمند امیرسلیمانی که در «پدرسالار» نقشی مهم ایفا کرده بود و محمود پاکنیت گفتوگوهایی کوتاه داشتهایم.
***
محمود پاکنیت در گفتوگو با «وطن امروز»:
استاد کشاورز به عشق مردم نفس میکشید
محمود پاکنیت، بازیگر سینما و تلویزیون سابقه چند بار همبازی شدن با زندهیاد محمدعلی کشاورز را در کارنامه کاری خود دارد که مشهورترین آن ایفای نقش در سریال «پدرسالار» در کنار مرحوم کشاورز است. به همین بهانه «وطن امروز» با محمود پاکنیت به گفتوگو نشسته است. پاکنیت که از شنیدن خبر درگذشت استاد کشاورز بشدت متأثر بود در جملاتی کوتاه گفت: به هیچ عنوان برایم باورپذیر نیست که ایشان دیگر در کنارمان حضور ندارند، زیرا این روزها آدمهای به معنی واقعی عاشق همانند استاد کشاورز به ندرت به چشم میخورند. وی گفت: با درگذشت استاد کشاورز، یکی از ستونهای بزرگ هنر کشور را از دست دادیم و ایشان بهرغم آنکه در برخی نقشآفرینیهای ماندگارش، نقش شخصیتهای خشن و جدی را بازی میکرد اما از قلبی مهربان و شخصیتی بسیار دوستداشتنی برخوردار بود که باید اعتراف کنم زبان بنده به هیچ وجه توانایی وصف بزرگمنشیهای وی را ندارد. وی در پایان گفت: استاد کشاورز تا روزهای پایانی عمرش هم به عشق هنر این سرزمین و مردم کشورش نفس میکشید و بدون شک همیشه در یاد مردم خواهد ماند. ***
کمند امیرسلیمانی در گفتوگو با «وطن امروز»:
ماندگاری پدرسالار اتفاقی نبود
کمند امیرسلیمانی، سابقه همبازی شدن با زندهیاد محمدعلی کشاورز را در سریال ماندگار «پدرسالار» در کارنامه کاری خود دارد؛ سریال «پدرسالار» که به کارگردانی سید اکبر خواجویی از شبکه دوم سیما روی آنتن رفت داستان پدری میانسال، مهربان، خانوادهدوست، دلسوز و در عین حال سختگیر و پرصلابت را روایت میکند. به باور پدر خانواده، همه پسرانش پس از ازدواج باید در خانه بسیار بزرگ او زندگی کنند که با ماجرای ازدواج آخرین فرزندش «ناصر» کشمکشها میان «آقا اسدالله» و نوعروسش آغاز میشود و در ادامه داستان «پدرسالار» شخصیت عروس کوچک خانواده (آذر) با ایفای نقش کمند امیرسلیمانی به دوئلی تمامعیار با پدر خانواده «آقا اسدالله» وارد میشود که تقابل این عروس با پدر شوهرش چنان باورپذیر برای مخاطب جلوه میکند که با گذشت سالها، هنگام پخش تکرار چندینباره سریال «پدرسالار»، مخاطبان مشتاقانه منتظر تماشای این دوئل دیدنی هستند. همه این موارد کافی است که در پی درگذشت زندهیاد محمدعلی کشاورز، گفتوگویی کوتاه با کمند امیرسلیمانی داشته باشیم. امیرسلیمانی در گفتوگو با «وطن امروز»، مهربانی، اخلاق حرفهای و تعهد به کار را از مهمترین خصوصیات زندهیاد محمدعلی کشاورز دانست و گفت: بزرگان و اساتیدی چون محمدعلی کشاورز از آن دسته هنرمندانی هستند که باید سالهای سال بگذرد تا چهرههایی همچون این بزرگان در تاریخ هنر ایران تکرار شود. وی در ادامه درباره همکاری با مرحوم کشاورز در سریال «پدرسالار» خاطرنشان کرد: اینکه این سریال به اثری ماندگار در تاریخ تلویزیون تبدیل شد به هیچ عنوان اتفاقی نبود و یکی از مهمترین دلایل این مسأله به همدلی عوامل کار برمیگشت، به طوری که استاد محمدعلی کشاورز در پشت صحنه این سریال بارها نسبت به عوامل ابراز محبت میکرد و با مهربانی بازیگران جوانتر را راهنمایی و کمک میکرد و به معنای واقعی یک خانواده در پشت صحنه «پدرسالار» شکل گرفته بود. کمند امیرسلیمانی در پایان در پاسخ به اینکه آیا طی یک سال اخیر که زندهیاد محمدعلی کشاورز در بستر بیماری بود، با ایشان دیداری داشته است یا خیر؟ گفت: تا آنجا که امکانش بود سعی میکردم به صورت حضوری یا تلفنی جویای احوال استاد باشم و ایشان هم همیشه با لطف و محبت با من احوالپرسی میکردند و در حال حاضر تنها ناراحتیام فقدان ایشان است و بابت «سر نزدن» به استاد عذاب وجدان ندارم.
***
مجید مظفری در گفتوگو با «وطن امروز»:
حساسیت استاد کشاورز هنگام کار مثالزدنی بود
با مجید مظفری، بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون که در سابقه کاری خود همراهی با زندهیاد محمدعلی کشاورز در حوزه تئاتر کشور را دارد به گفتوگو پرداختیم. مجید مظفری در ابتدا درباره مهمترین ویژگی استادانی چون محمدعلی کشاورز که آنها را از سایر هنرمندان متمایز کرده است، توضیح داد: بزرگانی چون محمدعلی کشاورز، عزتالله انتظامی، علی نصیریان، جمشید مشایخی و داوود رشیدی همگی از یک ویژگی بارز برخوردار بودند و آن خصوصیت چیزی نیست جز پشتکار و جدیتشان هنگام کار، به طوری که حساسیتهایی که این بزرگان هنگام انتخاب فعالیتهایشان داشتند مثالزدنی بود و کارهای شاخص و درخشانی را در هنرهای نمایشی انتخاب میکردند. بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون در ادامه به نحوه آشنایی خود با زندهیاد محمدعلی کشاورز اشاره کرد و افزود: من از دوران نوجوانی در اداره تئاتر مشغول به فعالیت شدم و در همان ایام افتخار آشنایی با استاد محمدعلی کشاورز را پیدا کردم و بعد از گذشت چند سال توانستم با ایشان چندین کار نمایشی داشته باشم. صادقانه بگویم از حضور در کنار ایشان به عنوان یکی از بزرگان تئاتر کشور لذت بردم. وی در ادامه درباره شرایط همکاری با مرحوم کشاورز در آثار نمایشی گفت: در همان ایام نوجوانی و جوانی بخوبی خاطرم هست که استاد کشاورز از یک حساسیت بالایی هنگام تمرین و همچنین زمان برخوردار بودند که این مسأله تاثیر بسزایی بر عملکرد عوامل و همبازیهای استاد میگذاشت. این هنرمند در ادامه خاطرنشان کرد: بیجهت نیست که اساتیدی چون محمدعلی کشاورز، عزتالله انتظامی، علی نصیریان، جمشید مشایخی و داوود رشیدی را بزرگان عرصه هنر نمایش ایران مینامند، زیرا این اساتید در دورانی که شرایط کار سخت بود با تلاشهای بیوقفه خود سطح تئاتر کشور را بشدت بالا بردند؛ به عنوان مثال برخی تئاترها در زمان قبل از انقلاب به طور زنده از تلویزیون روی آنتن میرفت و بخوبی خاطرم هست که استاد محمدعلی کشاورز با تسلط و تبحر خاصی از پس اجرای زنده برمیآمد و اعتماد به نفس بالای خود را در حین اجرا به سایر عوامل و همبازیهایش منتقل میکرد. مظفری تصریح کرد: در مجموع باید گفت اساتیدی چون محمدعلی کشاورز زحمت بسیاری برای ارتقای سطح کیفی تئاتر کشور کشیدند و همیشه سعی میکردند با تلاش و مطالعه سطح کار خود را چنان بالا ببرند که موجب ارتقای کیفی آثاری باشد که در آن به ایفای نقش میپردازند. این بازیگر سینما افزود: به عنوان یک نوجوان، موارد بسیاری از استاد کشاورز در آن ایام فراگرفتم که بخشی از آن به فوت و فن اجرا هنگام تمرین برمیگردد و بخش دیگر به رفتار و منش حرفهای و بزرگوارانه این هنرمند در پشتصحنه کارها مربوط میشود که البته در این میان نباید از نحوه تعامل و ارتباط این استاد بزرگ با مردم بسادگی گذشت. وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا چهرههایی چون محمدعلی کشاورز در تاریخ هنرهای نمایشی کشور تکرار خواهند شد؟ گفت: اینکه نام اساتیدی چون زندهیاد کشاورز در تاریخ تئاتر ایران ماندگار شده است از دلایل متعددی بهره میبرد، یک بخش آن به شخصیت و منش کاری خود این بزرگان مربوط است و یکی هم به شرایط تعامل نسل بعدی این پیشکسوتان با نسل قبل از خود بازمیگردد. مجید مظفری گفت: اغلب همدورههای من در تئاتر، سینما و تلویزیون تعامل بسیار خوبی با پیشکسوتانی چون استاد کشاورز داشتند زیرا بخوبی به این نکته واقف بودیم که هنر ایرانزمین زمانی پیشرفت میکند که نسلهای قدیم و جدید آن حوزه با یکدیگر تعامل داشته باشند اما متأسفانه چندین سال است این اتفاق دیگر در هنر کشور رخ نمیدهد و نسل فعلی و جوان تئاتر و سینمای کشور از حضور پیشکسوتان در کنار خود استفاده نمیکنند. وی در پایان تصریح کرد: نگرانیام بابت ضربهای است که هنر نمایشی کشور در پی کاهش همکاری نسل قدیم و نسل جدید سینما و تئاتر خواهد خورد و متأسفانه تجربیات گرانبهایی که هنرمندان همدوره بنده سینه به سینه از نسل قبل خود کسب کردهاند به خاطر کمکاری یا بیکاری پیشکسوتان خاک میخورد و با این وضعیت هیچگاه به نسل بعدی منتقل نخواهد شد. ارسال به دوستان
نامزدهای نهایی چهره سال ۹۸ هنر انقلاب معرفی شدند
این 5 نفر!
۵ نامزد نهایی چهره سال ۹۸ هنر انقلاب معرفی شدند که شامل یک نویسنده و ۴ هنرمند است. به گزارش «وطن امروز»، مجدالدین معلمی، دبیر هفته هنر انقلاب درباره انتخاب نامزدهای نهایی چهره هنر انقلاب در سال ۹۸ گفت: امسال نیز با جمعآوری آرای جمعی از مدیران ارشد فرهنگی و پیشکسوتان عرصه فرهنگ و هنر، ابتدا ۱۴ نفر برای این عنوان نامزد شدند که از آن تعداد، ۵ نفر به مرحله نهایی راه یافتند. «جواد افشار» برای کارگردانی سریال «گاندو» و واکنش هنری بهنگام به اتفاقات سیاسی روز، «صابر شیخرضایی» برای طراحی و اجرای دیوارنگارههای ضداستکباری لانه جاسوسی و تولید پوستر برای شهادت سردار سلیمانی، «غلامرضا صنعتگر» برای خوانندگی تصنیفهای «قاسم هنوز زنده است» و «آهای ایران»، «محسن کاظمی» برای نویسندگی کتاب «نقاشی قهوهخانه» که به عنوان اثر برگزیده جایزه جلال آلاحمد برگزیده شد و «حسن روحالامین» برای خلق آثاری به مناسبت شهادت حاجقاسم سلیمانی و لشکر فاطمیون و برپایی نمایشگاهی با مضامین دینی و تاریخی در پاریس، بروکسل و برلین، به عنوان ۵ نامزد نهایی چهره سال هنر انقلاب انتخاب شدند. از میان ۵ نامزد نهایی، با نظرسنجی از ۱۲۰ نفر از مدیران ارشد و هنرمندان پیشکسوت و برجسته کشور، یک نفر به عنوان چهره سال هنر انقلاب برگزیده و در مراسم اختتامیه معرفی خواهد شد. نرگس آبیار، سعید اسماعیلی، جواد افشار، وحید چاووش، امیر داسارگر، سیدمحمود رضوی، حسن روحالامین، وجیهه سامانی، مرتضی شعبانی، محمدصابر شیخرضایی، غلامرضا صنعتگر، محسن عنایتی، محسن کاظمی و زهرا کاردانی، ۱۴ نامزد اولیه کسب این عنوان در سال گذشته بودند. دبیر هفته هنر انقلاب درباره ملاک و معیار انتخاب هنرمندان برای این رویداد بزرگ هنری، توضیح داد: دبیرخانه هفته هنر به صورت سالانه تولیدات عرصه هنر انقلاب را رصد میکند و آن آثار و تولیداتی را که جذب مخاطب بیشتری داشته و از تأثیرگذاری و خلاقیت بالاتری برخوردار باشند، به عنوان نامزد انتخاب میکند. در بررسی آثار، سالِ عرضه و نشر آثار، و نه سال تولید آنها مدنظر قرار میگیرد، ضمن اینکه استقبال مخاطبان نیز برای برگزیده شدن تولیدات از اهمیت بالایی برخوردار است، چرا که ممکن است آثار خوبی در بازه زمانی مورد نظر ارائه و اکران شده باشند ولی چون مورد اقبال عمومی قرار نگرفتهاند، از چرخه انتخاب خارج میشوند. امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا و مختل شدن فعالیتهای اجتماعی، برگزاری این رویداد به تعویق افتاد و در تلاش هستیم با بهبود اوضاع و تحت کنترل درآمدن این ویروس، مراسم اختتامیه را به صورت حضوری و در حوزه هنری برگزار کنیم. ارسال به دوستان
«ارتش سری» دومین فیلم اکران تیرماه شد
فیلم «خوب، بد، جلف ۲؛ ارتش سری» از اول تیرماه همزمان با بازگشایی سینماها (پس از تعطیلی بهخاطر شیوع کرونا) اکران میشود. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، پس از اعلام دستورالعمل بازگشایی سینماها از اول تیرماه، گمانهزنیهای مختلفی برای اکران فیلمهایی که قرار است در این برهه نمایش داده شوند، در رسانهها مطرح شد. در نهایت قرعه اولین اکران به نام «شنای پروانه» به کارگردانی محمد کارت درآمد. قرار بود 2 فیلم به اضافه 5 فیلمی که اکرانشان نیمهتمام مانده، برای اکران اول تیرماه انتخاب شوند. در نهایت، قرعه فیلم دوم به نام «خوب، بد، جلف ۲؛ ارتش سری» افتاد. البته این فیلم، خود در ابتدای راه اکران نوروزی بود که به دلیل شیوع ویروس کرونا و تعطیلی سینماها، اکرانش متوقف ماند. فیلم سینمایی «خوب، بد، جلف ۲؛ ارتش سری» به کارگردانی پیمان قاسمخانی و تهیهکنندگی محسن چگینی است.
ارسال به دوستان
چرا پروین اعتصامی از سوی جامعه روشنفکری نفی شد؟
در تازهترین قسمت از برنامه «رادیکال سه»، فریبا یوسفی شاعر و پژوهشگر ادبی به بررسی صنعت ادبی و عدالتخواهی در شعر پروین اعتصامی پرداخت. به گزارش «وطن امروز»، این پژوهشگر ادبی با اشاره به پررنگ بودن رویکردهای اجتماعی در اشعار پروین اعتصامی گفت: یکی از اشعار معروف پروین «شعر مست و هوشیار» است که نمونهای جدی از اشعار اجتماعی است و هر بیت از آن شعر نشاندهنده بخشی از جامعه آن روز است. در یک بیت قاضی، در یک بیت والی، در یک بیت داروغه و... که نشاندهنده اجتماعی بودن جوهر شعر است. او در واکنش به نفی پروین اعتصامی از سوی بخشی از جامعه روشنفکری در زمان حیات وی نیز گفت: برخی گروههای روشنفکری همواره در رد و نفی همه چیز هستند؛ معمولا این گروه بیشتر هوادار دارند! اما آن دسته از روشنفکران که بیشتر میتوان نام روشنفکر را بر آن نهاد، آرمانخواهی مشخصی دارند که پروین اعتصامی را باید متعلق به این دسته از روشنفکران دانست. پروین یک روشنفکر واقعی بود که نگاهی به آرمانها و مفاهیم عدالتخواهانه داشت.
ارسال به دوستان
«جیمز باند» جدید همراه با «شکرگزاری» میآید
فیلم جدید «جیمز باند» با عنوان «زمانی برای مردن نیست» زودتر از موعد تعیین شده و همزمان با تعطیلات عید شکرگزاری، در آمریکا روی پرده میرود. به گزارش مهر به نقل از ورایتی، «زمانی برای مردن نیست» ۵ روز زودتر از موعد تعیین شده در آمریکا اکران میشود. توئیتر جیمز باند با انتشار این خبر اعلام کرد فیلم از ۲۰ نوامبر (۳۰ آبان) در آمریکا راهی پرده سینماها میشود. این فیلم تاکنون 2 بار نوبت اکرانش را تغییر داده که همه به دلیل مشکلات ناشی از شیوع ویروس کرونا بوده است. فیلم قرار بود به صورت عادی ۱۰ آوریل (۲۲ فروردین) اکران شود که به ۲۵ نوامبر موکول شد؛ بریتانیا از ۱۲ نوامبر فیلم را اکران میکند. با این تغییر زمان بیستوپنجمین فیلم «جیمز باند» همزمان با اکران انیمیشن «روح» ساخته پیکسار در آخرین هفته پیش از عید شکرگزاری اکران خواهد شد که به طور کل زمانی رقابتی برای اکران فیلمهاست. نمایش «روح» نیز از ۱۹ ژوئن به ۲۰ نوامبر رفته است. اکران چند فیلم پرفروش دیگر از جمله «بیوه سیاه» (۶ نوامبر) و «یک جای آرام بخش ۲» (۴ سپتامبر) نیز از تابستان به پاییز موکول شده است.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|