|
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
درباره «شنای پروانه» که امروز اکرانش را در سینماها آغاز کرد
سرنوشت هر کی دست خودشه
احسان سالمی: وقتی قرار است درباره «شنای پروانه» بنویسی، باید پیش از هر چیز یک نکته را به مخاطب گوشزد کنی؛ «در میان انبوهی از تلهفیلمهایی که هر ساله در سینمای ایران به اسم آثار سینمایی تولید میشوند، قرار است بالاخره با یک اثر سینمایی روبهرو شوی»، این یعنی به شکل پیشفرض «شنای پروانه» اثری بالاتر از سطح آثار مرسوم سینمای ایران است؛ آثاری که دیدن برخی از آنها بر پرده بزرگ سینما نه تنها توهین به شعور مخاطب است بلکه از نظر نگارنده حتی توهین به هنر سینما نیز به شمار میآید.
«شنای پروانه» ادای روشنفکری درنمیآورد؛ قصهای دارد که سعی میکند مبتنی بر قواعد کلاسیک و اصول قصهگویی آن را برای مخاطبش روایت کند. اینکه میگویم ادای روشنفکری ندارد، یعنی نه فقط در شیوه قصهگویی، بلکه از نظر تعریف یک ایده مرکزی قابل قبول بر مسیری درست حرکت میکند؛ قهرمانی که به دنبال نجات جان برادر، با ماجراهایی پیچیده روبهرو میشود.
محمد کارت به عنوان کارگردان و یکی از اضلاع اصلی نگارش قصه «شنای پروانه» بعد از چندین سال فعالیت در عرصه فیلمهای کوتاه و مستند، بدرستی میداند برای جذب مخاطب، آن هم مخاطبی که میخواهد برای دیدن فیلم پول خرج کند، باید قهرمان بسازد و مبتنی بر قواعد خلق درام و شیوههای اصولی قصهگویی، قصهاش را پیش چشم مخاطبان تصویر کند. برای همین هم از خلق تعلیق، کشمکش و حتی استفاده از اهرمهایی همچون خشونت و درگیری برای میخکوب کردن مخاطبش غافل نمیشود.
کارت که سالها مستندساز بوده، وقتی برای روایت قصهاش به دل جنوبیترین نقاط تهران و دخمههای معتادان آن میرود، همچون یک مستندساز به روایت قصه قهرمانش میپردازد؛ تصاویری دقیق از آنچه در زیرپوست شهر تهران و مناطق جنوبی آن میگذرد، البته که بدرستی هم میتواند مرز بین اثر سینمایی و مستند را حفظ کند و کاری خارج از چارچوب قواعد روایتگری در یک اثر سینمایی انجام ندهد.
اما گذشته از شیوه روایت آنچه تبدیل به نقطه قوت «شنای پروانه» شده، ترکیب درست بازیگران آن است؛ انگار همه کاراکترها با آن موقعیتهای عجیب و غریبی که در آن قرار گرفتند، عجین شدهاند و خبری از بازی نیست؛ گویا همه چیز واقعی است. حتی بازیگری همچون علی شادمان که در سالهای گذشته انبوهی از بازیهای ضعیف را در کارنامهاش ثبت کرده، در «شنای پروانه» خوش درخشیده است و در این میان مهدی حسینینیا، بازیگر نقش مصیب جواهری است که با «شنای پروانه» کشف شد.
فیلمساز خشت به خشت قصهاش را درست روی هم میچیند و همین بنای اصولی است که باعث میشود او دقیقا در بهترین نقطه ممکن بزرگترین گره قصهاش را باز کند و همه گزارههای ذهنی تثبیتشده در ذهن مخاطبانش را بهم بریزد تا قصهای را برای مخاطبانش روایت کرده باشد که نه فقط چند ساعت بعد از خروج از سینما، بلکه تا سالها در ذهن او ماندگار شود.
هر چند ظاهر «شنای پروانه» از منظر برخی بیشتر یک لاتگرافی است اما فیلم حقیقتا یک اثر آسیبشناسانه در ارتباط با طبقهای از جامعه ایرانی است که تاکنون اینگونه درست و واقعی زیر ذرهبین قرار نگرفته نبودند. اتفاقا فیلمساز سعی میکند از دل این قصه- که به زعم بعضی «لاتگرافی» است- به نقد قدرتطلبی بدون مرز آدمها بپردازد؛ قدرتطلبی بیحد و حصری که میتواند آتشی بزرگ در زندگی هر انسانی باشد.
«شنای پروانه» با آنکه در پوست ظاهری خود، اثری سخت و مردانه به نظر میرسد اما نسبت به زنان و قصههای آنها نیز بیتفاوت نیست؛ زنانی که زندگی هر کدام از آنها متاثر از شرایط خاص و ویژهای است که به واسطه زندگی در کنار یک مرد لات به وجود آمده است. از «پروانه» که در واقع قصه اصلی فیلم، قصه او است تا همسر حجت (با بازی مهلقا باقری) و پانتهآ بهرام، همه زنانی هستند که به نوعی تحت تاثیر پیامدهای ارتباط با لاتها قرار گرفتهاند.
فیلم محمد کارت از وسط خیابان شروع میشود؛ از وسط اجتماع و از همان آغاز در وسط بحران است و این یکی دیگر از مزیتهای «شنای پروانه» نسبت به دیگر سوژههای اجتماعی است. این هم اشاره به همان نکته ابتدای متن است که محمد کارت سعی نمیکند تا ادای روشنفکری در بیاورد یا در خارج از قواعد قصهگویی کاری را انجام دهد و به قول معروف «خلاف جهت آب شنا کند». آنچنان که در همان زمان برگزاری جشنواره فیلم فجر نیز در همین صفحه فرهنگ و هنر روزنامه «وطن امروز» نوشتیم: «قصهگویی در «شنای پروانه» بدون پنهانکاری اتفاق میافتد. بدون شامورتیبازیهای تدوینی که شبهروشنفکران را از نداشتن قصه نجات میدهد؛ بدون پیچاندن مخاطب و سرکار گذاشتنش و البته این مهم کار هر کسی نیست. حتی اصغر فرهادی گاهی موفق به رعایت این مولفه نمیشود. او در «فروشنده» بنای معما دارد اما مخفیکاری میکند به جای اینکه قصهای بگوید و مخاطب بپرسد:«بعدش چه خواهد شد؟» درباره «شنای پروانه» نه پنهانکاری داریم، نه شامورتیبازیای اتفاق میافتد. از ابتدای فیلم، ما میتوانیم دلیل اتفاقات بعدی را حدس بزنیم اما باز کارگردان غافلگیرمان میکند. همین غافلگیریهاست که بحران فیلم را نفسگیر میکند و تعلیق را معنادار. از طرفی محرک و انگیزه اصلی انتقام «حجت» را که مهمترین لازمه قصه انتقام است، به شکل درستی در فیلم میبینیم».
«شنای پروانه» قطعا اثر کاملی نیست اما به عنوان اولین ساخته یک کارگردان جوان قطعا یکی از بهترینهای چند سال اخیر سینمای ایران است. اثری علیه قهرمانهای منفعل سالهای اخیر سینمای ایران که میتواند الگویی برای خلق قهرمانهای تازه در این سینمای جشنوارهزده باشد. همچنان که در همان زمان برگزاری سیوهشتمین جشنواره فیلم فجر در ارتباط با دلایل حمایتمان از این فیلم نوشتیم: «موقعیتی که شنای پروانه خلق میکند مخاطب را به این درک میرساند که نهتنها جامعه را نمیتوان علتالعلل بدبختیها و سرنوشت منفی آدمها دانست، بلکه حتی خانواده را نیز نمیتوان با این رویکرد نقد کرد. جمله آخر قهرمان فیلم مبنی بر اینکه «سرنوشت هر کی دست خودشه»، در واقع تصریح بر این نکته است که در واحدی کوچکتر از جامعه یعنی خانواده هم امکان 2 نوع از رشد شخصیتی وجود دارد. حالا که مسعود کیمیایی به پایان راه «قهرمانپردازی»های سنتیاش رسیده، هر سال شاید یکی، دو فیلم الگوی او را آنچنان که حقش است به مرحله فیلم برسانند».
ارسال به دوستان
پاسخهای هادی مقدمدوست به انتقاد از غیرواقعی بودن وضعیت سربازان در «سرباز»
انتظار داشتند «یحیی» شهید شود
هادی مقدمدوست، کارگردان سریال «سرباز» در نشست خبری به سوالهای مختلف درباره وضعیت سربازان در این سریال پاسخ داد. به گزارش «وطن امروز»، نشست خبری سریال «سرباز» روز گذشته برگزار شد؛ در این نشست هادی مقدمدوست، کارگردان سریال درباره تماسهای مردمی با روابط عمومی سازمان صداوسیما در رابطه با این مجموعه، گفت: نظرات مردم گوناگون بود، برخی از سریال راضی بودند. درباره حضور راوی صحبت میکردند که با آن غریبه بودند. البته از تغییر و تحول و بهبود روابط کاراکترهای سریال راضی بودند. به صورت عمده توجه این سریال به بحث خدمت سربازی بود و قصه و روایت براساس آن شکل گرفت و تابعی از این مفهوم بود.
کارگردان «سرباز» درباره شروع نگارش فیلمنامه سریال گفت: سال ۹۰ یا ۹۲ بود با آقای شفیعی صحبت کردیم که روی این قصه کار کنیم. این سریال از ابتدا درباره خدمت سربازی بود و سفارشی نبود. نگارش این مجموعه زمان طولانی داشت و کسی به ما سفارش نداد.
مقدمدوست درباره جذابیت و ریتم سریال بیان کرد: یکی از مهمترین عناصر جذابیت در سریالها، قصه شخصیتهاست. خیلی از مخاطبان درباره شخصیتها حرف میزدند؛ جذابیت را با مولفههای کارهایی که موفق شده، میسنجیم نه با مولفههای خود جذابیت. ریتم تند یکی از ابزارهای جذابیت سریال است، البته بستگی به کاری که داریم، ریتم مناسب میدهیم و ریتم تند حتما باعث جذابیت نمیشود. روحیه و منش پهلوانی و خدمترسانی یحیی یکی از عناصر جذابیت است. میتوانیم عناصر دیگری را برای جذابیت پیدا کنیم و فقط ریتم را در نظر نگیریم. ما سعی کردیم از دیگر عناصر استفاده کنیم که جدید باشند. در یکی از تماسها خانمی به من گفت سکانس به سکانس سریال حرف داشت و بحث روانشناسانه را پیش گرفته بود. حتی برخی از مخاطبان که تماس گرفتند توقع داشتند یحیی شهید شود. البته باید بگویم قرار نبود سریال «سرباز» همه مخاطبان تلویزیون را درگیر کند.
وی بیان کرد: صحنههایی از سربازی در این سریال وجود دارد که زمان آن مشخص است و میشود به طور دقیق بررسی کرد که آیا واقعی است یا خیر. در برخی نظرها خواندم ما آسایشگاهی نداریم که دارای گل و گیاه باشد اما ما در لوکیشن واقعی آن را تصویربرداری کردیم. حتی شنیدم میگفتند سربازها روی زمین مینشینند اما اینجا آنها روی صندلی تاشو نشسته بودند و اینکه فرمانده چطور سرباز را بغل میکند؟ من هم ندیدهام اما ندیدن ما دلیل بر این نیست که وجود ندارد. من منکر برخوردهای تند با سربازان در خدمت نیستم اما نمیشود بگوییم برخورد مهربانانه وجود ندارد. کارگردان سریال ادامه داد: وقتی پسرها سربازی میروند در آن زندگی میکنند. ما در این فکر بودیم که زندگی در سربازی دوران پربار و پربرکتی باشد. میشود این 2 سال را به تباهی گذراند اما میشود از آن استفاده هم کرد. ترجیح من مثل ترجیح پدری بود که بچهاش به سربازی میرود و میخواهد به او بگوید از این دوران استفاده کند، کار انگیزشی کند و نمیخواهد از شکوه و شکایتها بگوید. من متوجه اعتراضات در این باره که برخی اتفاقات سربازی نمایش داده نشد، هستم. عدهای از رسانه توقع دارند که درددل آنها را بگوید. اگر بنا بر گفتن باشد، چنانچه کار را دنبال کنید میبینید اشارههایی هم شده است.
ارسال به دوستان
ساخت «جنگل سرخ» بر اساس واقعیت
سریال «جنگل سرخ» درباره ماجراهای دهه 60 و حضور منافقین در جنگلهای شمال کشور است. به گزارش فارس، مجموعه تلویزیونی «جنگل سرخ» به نویسندگی حسین ترابنژاد در ۳۰ قسمت تولید خواهد شد. این سریال درباره ماجراهای دهه 60 و حضور منافقین در جنگلهای شمال کشور است. مبنای نگارش این سریال بر اساس داستانهای واقعی است و خط اصلی داستان به نفوذ نیروهای امنیتی در میان منافقین و تلاش برای ردیابی تیمهای مختلف آنها در جنگل میپردازد. در حال حاضر بیش از نیمی از این سریال به نگارش درآمده و تهیهکنندگی آن برعهده ابوالفضل صفری است. ابوالفضل صفری تهیهکنندگی سریالهای ترور خاموش، سارق روح، خانه امن و... را در کارنامه کاری خود دارد.
ارسال به دوستان
«دخترها باباییاند» چاپ سومی شد
چاپ سوم کتاب «دخترها باباییاند» همزمان با میلاد با سعادت حضرت فاطمه معصومه(س) توسط انتشارات شهید کاظمی منتشر شد. به گزارش «وطن امروز»، شهید جواد محمدی بهرغم تیپ خاص و رفتار داشمشتیطورش دل در گرو آرمانها و ارزشهایی داشت که حتی حاضر بود در راه آنها جان خود را نیز فدا کند. با اینکه نحوه لباس پوشیدن و صحبت کردنش اصلا مثل دیگر همقطارانش نبود ولی به گفته هر که با او حتی چند دقیقهای نشست و برخاست کرده بود، رفتارش رنگ و بوی خدایی داشت. حالا بعد از شهادت، روایت زندگی پرفراز و نشیبش به قلم بهزاد دانشگر به نگارش درآمده تا شاید برای کسانی که این شهید را از نزدیک ندیدهاند، دریچهای باشد به سبک زندگی و مرام و مسلکش که آن را از نزدیک لمس کنند و با آن انس گیرند. چاپ سوم کتاب «دخترها باباییاند» روایتی است پراحساس از زندگی شهید مدافع حرم جواد محمدی که به قلم بهزاد دانشگر در قطع رقعی و 272 صفحه توسط انتشارات شهید کاظمی منتشر شده است.
ارسال به دوستان
مأوا نماهنگ «ریحانه» را برای روز دختر منتشر کرد
نماهنگ «ریحانه» کاری از مرکز موسیقی «مأوا» و گروه نماهنگ بسیج صداوسیما به مناسبت روز دختر منتشر شد. به گزارش فارس، نماهنگ «ریحانه» روایتی از عشق و علاقه پدر به دختر، به مناسبت ولادت حضرت معصومه(س) و روز دختر منتشر شد. این نماهنگ با همکاری مرکز موسیقی «مأوا» و گروه نماهنگ بسیج صداوسیما تهیه و منتشر شده است.
ارسال به دوستان
سینمای جهان
گلدن گلوب هم به تعویق افتاد
جشنواره گلدن گلوب دومین جشنواره مطرح آمریکایی است که به علت شیوع کرونا لغو میشود. به گزاش تسنیم، به نقل از ورایتی، گلدن گلوب 2021 پس از عقب افتادن مراسم اسکار، با تأخیری 2 ماهه برگزار خواهد شد. به این ترتیب گلدن گلوب 28 فوریه 2021 برگزار خواهد شد. پیشتر در این تاریخ جدید قرار بود مراسم اسکار 2021 برگزار شود. هر چند تاریخ برگزاری گلدن گلوب هفتادوهشتم به صورت رسمی اعلام نشده بود اما این مراسم معمولاً اوایل ژانویه برگزار میشود. این در حالی است که در ماه مارس، گلدن گلوب اعلام کرده بود به دلیل شیوع کرونا و تعطیلی سینماها، فیلمها حتی اگر ابتدا در سالنهای سینما روی پرده نرفته باشند، میتوانند برای گلدن گلوب رقابت کنند. هفته پیش اعلام شد جوایز بفتا نیز به دلیل پاندمی کرونا به تعویق افتاده است و بفتای 2021 دو هفته زودتر از اسکار و 11 آوریل برگزار میشود.
***
مایکل کیتون دوباره بتمن میشود؟
مایکل کیتون در حال مذاکره است تا پس از ۳۱ سال دوباره در نقش بتمن ظاهر شود. به گزارش مهر به نقل از درپ، مایل کیتون ممکن است ۳۱ سال پس از آنکه در نقش بتمن جلوی دوربین رفت، بار دیگر در نقش این شخصیت ابرقهرمان ظاهر شود. این بازیگر در حال گفتوگو با کمپانی «دیسی» است تا در فیلم ابرقهرمانی در دست ساخت «فلش» در نقش بتمن ظاهر شود. گفته شده این مذاکرات در مراحل ابتدایی قرار دارد و هنوز روشن نیست که انتظار این کمپانی درباره نقشی که باید کیتون بازی کند چیست و این نقش چه ابعادی دارد. مایکل کیتون برای ایفای نقش بتمن در فیلم «بتمن» تیم برتون در سال ۱۹۸۹ با تحسین منتقدها روبهرو شد. در این فیلم جک نیکلسون نیز در نقش جوکر بازی کرده بود، البته کیتون 3 سال بعد بار دیگر در لباس بتمن ظاهر شد و در فیلم «بازگشت بتمن» در کنار میشل فایفر و دنی دویتو بازی کرد. کیتون ۶۸ ساله بازیگر فیلمهای دیگری چون «اسپاتلایت» و «برد من» بوده است. جدیدترین بازیگر نقش بتمن رابرت پتینسون بازیگر فیلمهای «توایلایت» خواهد بود تا جا پای بازیگرانی چون کریستین بیل و جرج کلونی بگذارد.
ارسال به دوستان
نویسنده حوزه دفاع مقدس:
نگاه مدیر جوان حوزه هنری فراتر از پایتختنشینان باشد
اکبر صحرایی گفت: برگزاری جلسات حوزه هنری در پایتخت راهگشا نخواهد بود و رفع مشکلات هنرمندان و نویسندگان استانی و شهرستانی نیازمند ارتباط عمیقتر مدیران با آنهاست. به گزارش مهر، اکبر صحرایی از نویسندگان حوزه دفاع مقدس پس از انتصاب مدیر جدید حوزه هنری گفت: برای محمدمهدی دادمان آرزوی موفقیت دارم و معتقدم به طور کلی جوانگرایی در انتصاب مدیران میتواند نتایج مثبتی به همراه داشته باشد. اگر انرژی جوانی و مدارج تحصیلی آنها با تجربه مدیران گذشته همراه شود، میتواند استراتژیهای سازمانی را بخوبی هدایت و راهبری کند. ترتیب دادن ملاقاتهای پیوسته با مدیران، هنرمندان و نویسندگان استانی میتواند جایگاه حوزه هنری را ارتقا دهد. در گذشته ارتباط با این بازوهای فرهنگی فقط متمرکز در پایتخت بود. وی با بیان اینکه انتظار میرود نگاه مدیر جوان حوزه هنری فراتر از پایتختنشینان باشد، افزود: به رغم آنکه اقدامات مدیران قبلی حوزه هنری از جنبههایی تأثیرگذار بود اما به نظر میرسید سالهای متمادی حضور یک مدیر در حوزه هنری، انگیزهها را در این زمینه کمرنگ کرده بود. ارتباط با مدیران، نویسندگان و هنرمندان استانی به معنای فراخواندن آنها نیست، بلکه میتوان به نوعی با مدیریت مقاومتی که اکنون بیشتر در زمینههای اقتصادی در جریان است، به تمام استانهای زیرمجموعه حوزه هنری سفر کرد و به صورت مستقیم با آنها در ارتباط بود. برگزاری جلسات در پایتخت راهگشا نخواهد بود و رفع مشکلات هنرمندان و نویسندگان استانی و شهرستانی نیازمند ارتباط عمیقتر مدیران با آنهاست. ارسال به دوستان
خبر تازه چهارمین جشنواره تلویزیونی مستند برای اهالی رسانه
با گزارش و عکسهای مستندتان به جشنواره بیایید
چهارمین جشنواره تلویزیونی مستند در بخش مستندنگاری و عکس پذیرای آثار اهالی رسانه خواهد بود. به گزارش «وطن امروز»، بخش مستندنگاری و عکس یکی از بخشهای ویژه چهارمین جشنواره تلویزیونی مستند است که سعی دارد سهم اهالی رسانه و عکاسان را در این جشنواره افزایش دهد. شرکتکنندگان در این مسابقه، باید گزارش مطبوعاتی خود را در 3 قالب تحقیقی، توصیفی و خبری حول محور مسائل اجتماعی (محیطزیست، دفاع مقدس و مقاومت، آسیب اجتماعی، سبک زندگی، آداب و رسوم، حقوق شهروندی و مسائل شهری، سیاست، ورزش و...) نوشته و ارسال کنند. سال انتشار گزارشهای ارسالی باید از آغاز سال 97 تا پایان مهلت ارسال آثار جشنواره باشد. از میان آثار راه یافته به بخش مسابقه، به انتخاب داوران جشنواره به 3 نفر جایزه ویژه اهدا خواهد شد. همچنین از ویژگی مثبت این بخش باید به این موضوع اشاره کرد که به آثار راه یافته به بخش مسابقه مبلغ 500 هزار تومان جایزه نقدی به عنوان حقالتالیف اهدا میشود. عکاسان میتوانند عکسهای گذشته خود را که طی 5 سال اخیر عکاسی کرده و منطبق با موضوع است به جشنواره ارائه کنند. همچنین از ویژگیهای مثبت این بخش برای عکاسان این است که هیچگونه منعی برای ارسال عکسهایی که در رسانهها یا جشنوارهای دیگر منتشر شدهاند، وجود ندارد. علاقهمندان به شرکت در این جشنواره میتوانند تا 10 تیرماه 1399 با مراجعه به سایت https://festdoctv.com آثار خود را برای دبیرخانه چهارمین جشنواره تلویزیونی مستند ارسال کنند. ارسال به دوستان
آیا گیشههای سینماها «شفاف» میماند؟
«سامانه فروش سینمای ایران» نیامده، رفت!
مدیرعامل مؤسسه «سینماشهر» از توقف فعالیت «سامانه فروش سینمای ایران» که پیش از این تحت نظارت این مؤسسه اقدام به انتشار آمار فروش فیلمها میکرد، همزمان با فعال شدن سامانه «سمفا» خبر داد. به گزارش «وطن امروز»، راهاندازی سامانه «سمفا» یکی از موضوعات مورد بحث و مناقشه در مدت اخیر در سینمای ایران بوده است. گروهی این سامانه را باعث انحصار بیشتر در حوزه فروش در سینمای ایران میدانند و گروهی دیگر به تقدیر و تشکر از بانیان راهاندازی این سامانه پرداختند. اما نکته جالب توجه در این میان، مسأله غیرفعال شدن «سامانه فروش سینمای ایران» است؛ سامانهای که حدود یک سال از راهاندازی آن میگذشت و از آن به عنوان یکی از گامهای جدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه تحقق شعار «شفافسازی» یاد میشد. مجید مسچی، مدیرعامل مؤسسه سینماشهر در گفتوگو با مهر درباره توقف فعالیتهای این سامانه گفت: «از این پس همه آمارهای فروش سینماها از طریق سامانه «سمفا» منتشر میشود، با این وجود اطلاعات مرتبط با اکران و فروش آثار سینمایی تا پایان اسفندماه سال ۹۸ همچنان روی سامانه «سینماشهر» قابل دسترس علاقهمندان خواهد بود. از اول تیرماه و همزمان با از سرگیری فعالیت سینماها، سیستم گزارشدهی و اطلاعرسانی در زمینه آمار فروش فیلمها در سامانه سمفا متمرکز میشود، از همین رو میتوان گفت کار سامانه سینماشهر به پایان رسیده است. سایت این سامانه همچنان در دسترس خواهد ماند تا آمار آرشیوی ثبتشده در این سایت قابل استفاده باشد. ضمن اینکه این آمار را در آینده به صورت پیدیاف هم بارگذاری میکنیم تا افراد بتوانند نسخهای از آن را دانلود کنند و در اختیار داشته باشند». مدیرعامل مؤسسه «سینما شهر» در پاسخ به اینکه چرا آمار درج شده در آرشیو این سایت تنها شامل اکران سال ۹۳ به بعد است و آمار فروش سالهای قبل به این آرشیو افزوده نمیشود هم توضیح داد: «با توجه به اینکه فروشهای پیش از سال ۹۳ به صورت مکانیزه نبود، آمار مربوط به آن از سوی وزارت ارشاد به صورت کتابچه منتشر شده است اما از سال ۹۳ به بعد و با رسمیت یافتن فروش مکانیزه در سینماهای کشور، آمارهای مربوط در سامانه سینماشهر به طور کامل ثبت شده و قابل مشاهده است».
اسفندماه سال ۹۷ بود که با حضور مدیرعامل خانه سینما و مدیرعامل مؤسسه سینماشهر، سامانه فروش سینمای ایران با نظارت مؤسسه «سینماشهر» رونمایی شد. در همان مراسم عنوان شد که این سامانه به صورت آنلاین گزارش به روز فروش در تکتک سینماهای کشور را در اختیار مخاطب میگذارد. حال فعالیت این سامانه موفق با تولد «سمفا» متوقف شده است؛ باید دید آیا سیستم متمرکز ثبت آمار در سمفا میتواند توفیق تجربه «سینماشهر» را در قالب جدید تکرار کند یا سینمای ایران از یکی از امیدوارکنندهترین نمادهای «شفافیت» خود محروم خواهد ماند!
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|