|
مخالفت وزارت بهداشت با برگزاری دور دوم انتخابات مجلس
وزیر کشور گفت: وزارت بهداشت مخالف برگزاری دور دوم انتخابات مجلس یازدهم است اما مذاکرات ادامه مییابد. عبدالرضا رحمانیفضلی ظهر دیروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: وزارت بهداشت مخالف برگزاری انتخابات میاندورهای مجلس است. وی ادامه داد: مقرر شد طبق پروتکلهای وزارت بهداشت، درباره برگزاری انتخابات میاندورهای مجلس در جلسه بعدی بحث شود.
ارسال به دوستان
گفتوگوی «وطن امروز» با مهدی صفری، سفیر اسبق ایران در چین درباره تأثیرات اقتصادی توافق تهران ـ پکن برای کشورمان
سکوی جهش ایران
گروه سیاسی: تفاهمنامه همکاریهای راهبردی 25 ساله ایران با چین، یکی از جنجالیترین خبرهای چند روز اخیر رسانههای ایران بوده است؛ خبری که واکنشهای متعدد و بشدت متضادی را در فضای افکار عمومی جامعه رقم زد. عدهای آن را موجب وابستگی کشور و عدهای آن را یک برگ برنده برای ایران در شرایط تحریمی قلمداد کردند. برای بررسی بیشتر ابعاد این تفاهمنامه به گفتوگو با دکتر «مهدی صفری» نشستیم. صفری سابقه سفارت ایران در کشورهای چین، اتریش و روسیه را در کارنامه دیپلماتیک خود دارد. وی همچنین معاونت اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه ایران را نیز بر عهده داشته و در دورهای از عمر دیپلماتیک خود نیز در تیم مذاکرهکننده هستهای ایران ایفای نقش کرده است.
دکتر صفری در گفتوگو با «وطن امروز» اظهار داشت تفاهمنامه راهبردی 25 ساله با چین، فضای جدیدی را در برابر اقتصاد ایران باز خواهد کرد. او معتقد است این تفاهمنامه بسیاری از ظرفیتهای اقتصادی ما را شکوفا خواهد کرد؛ ظرفیتهایی که طیف وسیعی از بخشهای اقتصادی را در برمیگیرد؛ از حوزه انرژی گرفته تا بخشهای گردشگری و صنایع دستی و حتی گیاهان دارویی. صفری در این گفتوگو تاکید کرد اگر در فضای تعامل با چین، حواسمان باشد و از انتقال دانش و تکنولوژی غفلت نکنیم، این تفاهمنامه نه تنها موجب وابستگی ما نمیشود، بلکه زمینه رشد و توسعه درونزای کشور را نیز فراهم میکند. متن تفصیلی گفتوگوی «وطن امروز» با مهدی صفری، سفیر اسبق ایران در چین در ادامه میآید.
***
* به نظر شما توافقنامه راهبردی 25 ساله ایران و چین چه تهدیدها و فرصتهایی را برای جمهوری اسلامی ایران رقم میزند؟
من فکر نمیکنم این توافقنامه راهبردی 25 ساله تهدیدی برای کشور ما داشته باشد. این همکاریها اگر محقق شود، قطعا یک فرصت برد- برد برای ۲ طرف است. چین کشوری است که برای برقراری و گسترش روابط خارجی خود به دنبال پارتنرهای [شریکهای] قوی میگردد. قطعا یکی از کشورهایی که میتواند شریک قوی و مهمی برای چین باشد، جمهوری اسلامی ایران است. چین نهتنها با ما، بلکه با روسیه، هند و برزیل نیز روابط نزدیک و راهبردیای را پیریزی کرده است.
به هر ترتیب ایران کشوری است که منابع انرژی دارد، جمعیت جوان دارد و در تامین انرژی و امنیت در حوزه خلیجفارس موثرترین کشور است. هماکنون چین روزانه 5/11 میلیون بشکه نفت به کشورش وارد میکند که 5/5 میلیون بشکه آن از خلیجفارس عبور میکند، به همین خاطر تامین امنیت خلیجفارس برای چین بسیار مهم است؛ مسالهای که ایران میتواند در آن نقش ویژهای ایفا کند.
نهتنها امنیت خلیجفارس، بلکه امنیت تجاری در دریاها و اقیانوسها هم برای چین مهم است؛ مقابله با دزدان دریایی در اقیانوس هند، عمان و منطقه آفریقا. ایران جزو کشورهایی است که با قدرت دریاییای که دارد، میتواند همکاری نزدیکی با چین برای تامین امنیت تجارت دریایی داشته باشد.
توجه داشته باشید که هماکنون آمریکا اقتصاد چین را محاصره و برای راههای دریایی تجارت چین محدودیتهایی را ایجاد و این کشور را مجبور کرده تمرکز خود را بیشتر متوجه راههای خشکی برای تبادلات اقتصادی بکند؛ همان چیزی که رئیسجمهور چین از آن به عنوان «کمربند جادهای» نام برده است. بهترین مسیر این کمربند جادهای از ایران میگذرد، یعنی از طریق قزاقستان و ترکمنستان به جمهوری اسلامی ایران میرسد و از طریق ایران به اروپا. این موقعیت استراتژیک ایران در بحث ترانزیت، باعث شده چینیها مشتاق گسترش همکاریها با ایران شوند.
البته این اشتیاق دوسویه است، وقتی ما از طریق خط راه آهن مشهد-تهران- تبریز- ترکیه، تبدیل به قطبی برای عبور کالاها شویم، در واقع فضای تسهیل صادرات و واردات برای کشور بیش از پیش فراهم میشود. نهتنها صادرات و واردات، بلکه زیرساختهای حملونقل ما هم توسعه پیدا میکند. چینیها برای بهبود حملونقل کالا در این مسیر اقدام به ساخت مسیرها و قطارهای ریلی پرسرعت خواهند کرد، که اصل حملونقل در ایران را روانتر و توسعهیافتهتر میکند.
این فقط بحث همکاریهای ما در حوزه حملونقل بود. توافقنامه راهبردی 25 ساله ما با چین حوزههای متنوع دیگری را هم دربر میگیرد که به تعدادی دیگر از آنها هم اشاره میکنم. مثلا در بخش انرژی، قرار است چین یک گارانتی 25 ساله به ایران بدهد برای خرید نفت ایران و به صورت متقابل ایران هم یک گارانتی 25 ساله به چین بدهد برای فروش نفت. در کنار این چین متعهد میشود بسیاری از پروژههای نیروگاهی ما را فاینانس (تامین مالی) کند. نیروگاههای آبی، بادی و خورشیدی که هم به اشتغالزایی و خودکفایی کشور کمک میکند و هم با فروش بخشی از این تولیدات به چین بخشی از نیاز چین هم برآورده میشود. ما در این حوزه هم میتوانیم به سطح صادرات برسیم. به عنوان مثال ایران یکی از بهترین کشورها برای تولید انرژی خورشیدی است. اگر ما بتوانیم با کمک چین سلولهای تولید انرژی خورشیدی را در کشور تولید کنیم نهتنها برق تولید میکنیم و نهتنها در حوزه تولید تجهیزات پیشرفت کردهایم، بلکه بخش وسیعی از کشور را بیابانزدایی هم کردهایم. هر 2 یا 3 گیگا تولید برق، مساحت زیادی از بیابانهای ما را تبدیل به مرکز سلولهای تولید برق از انرژی خورشیدی میکند که با بیابانزدایی صورتگرفته از حرکت شنها و مسائل پیرامونی آن نیز جلوگیری میشود.
در بخش دیگر چین به ما تعهد داده نیروگاههای انرژی اتمی (از نوع عادی) که در مقیاس کوچک ساخته میشود، بسازد که علاوه بر تولید برق میتواند آب را نیز برای ما شیرینسازی کند. اگر همین نیروگاهها در مرز پاکستان یا افغانستان و عراق ساخته شود، توانایی صادرات این برق را هم خواهیم داشت.
بخش دیگری که از توافق راهبردی 25 ساله با چین میتوان به آن اشاره کرد حوزه پزشکی است. اگر چه چین در حوزه تجهیزات پزشکی و داروسازی رتبه یک دنیا را ندارد اما رتبه ۲ را هم ندارد، یعنی چیزی بین این دو است. 80 درصد مواد اولیه داروها در چین تولید میشود. چین مدرنترین تجهیزات پزشکی را تولید میکند که انتقال تکنولوژی آن به ایران، میتواند فرصت مناسبی برای کشور ما باشد.
بخش مهمی از تبادلات ما با چین میتواند در حوزه گردشگری باشد. توجه کنید که در چین 300 میلیون نفر قدرت خرید متوسط به بالا دارند. سالانه 200 میلیون چینی به عنوان توریست به کشورهای دیگر سفر میکنند، اگر از این 200 میلیون نفر تنها سالانه یک یا 2 میلیون نفر وارد ایران شوند چه تحولی در حوزه گردشگری ایران رخ میدهد یا چه توسعهای در حوزه هتلداری و اشتغالزایی ایجاد میشود؟ دقت کنید که چینیها مردمی هستند که بسیار به صنایع دستی و تزئینات قیمتی و زیورآلات سنتی علاقهمند هستند. توسعه گردشگری به صورت جانبی نیز میتواند فرصت صادرات و فروش صنایع دستی ما را فراهم آورد. ما 4 میلیون فرشباف در کشور داریم، تصور کنید توسعه فروش فرش ایران چه بازار پرسودی را برای کشور ما ایجاد خواهد کرد.
نهتنها صنایع دستی و فرش ما قابلیت فروش و صادرات به چین را دارد، بلکه داروهای گیاهی ما نیز بین چینیها طرفدارهای خاص خود را دارد. چینیها مردمی هستند که به طب سنتی و گیاهی اهمیت میدهند، ما از راه فروش داروهای گیاهی میتوانیم 4 یا 5 میلیارد دلار درآمد سالانه کسب کنیم. اینها همه فرصتهایی است که ما باید بدرستی از آنها استفاده کنیم. عدهای ممکن است بگویند این همکاریها ضایعاتی دارد، به وابستگی ایران منجر خواهد شد اما این انتقاد درستی نیست، ما تجربیات خوبی در انتقال تکنولوژی داریم و اگر بتوانیم در ضمن این همکاریها برای انتقال این تکنولوژیها و بومیسازی آنها بکوشیم، این تبادلات نهتنها به وابستگی ما نمیانجامد بلکه زمینه توسعه و رشد ما را فراهم میکند.
* با توجه به سیال بودن فضای ارتباطات بینالملل، اگر در آینده، آمریکا و چین به هم نزدیک شوند، ممکن است این موضوع در نهایت به ضرر ایران تمام شود؟
وزرای خارجه آمریکا و انگلیس در دیداری که اخیرا داشتند به چین و ایران حمله کردند. نگاهی به فضای معادلات بینالملل احتمال نزدیکی غرب و مشخصا آمریکا به چین را در آینده نزدیک منتفی میکند. بعید است به این زودیها اینگونه اتفاقی رخ دهد اما اگر بر فرض هم اینگونه اتفاقی بیفتد، باید توجه داشت ما در حال تهیه یک توافقنامهای هستیم که به هرحال برای 2 طرف تعهد ایجاد میکند و دولت چین بر اساس قواعد حقوقی ملزم است به تعهدات قانونی خود عمل کند.
* به نظر شما اثرات منطقهای این توافق برای ایران چه خواهد بود؟
قطعا این توافق بالانس قدرت در خاورمیانه را متعادلتر میکند. همین موضوع هم غربیها را نگران کرده است. این را هم بدانید که چینیها خیلی قبلتر از ما از اینگونه تفاهمنامهها با کشورهای عربی حاشیه خلیجفارس امضا کردهاند. رابطههای اینگونه با چین تاکنون حلال بوده، حالا به ایران که رسید، حرام شده؟! آمریکا به ارتباطات کشورهای عربی با چین واکنش نشان نداده بود، به ایران که رسید اینگونه واکنش نشان میدهد. علت آن هم مشخص است؛ ایران یک قدرت بزرگ منطقهای است؛ قدرتی که مستقلانه رفتار میکند. اتفاقا همین استقلال ما در حوزه سیاست خارجی چینیها را علاقهمندتر کرده که ارتباطات و همکاریهایشان را با ما گسترش بدهند، چرا که میدانند سیاستهای ما با فشارهای مؤلفههای بیرونی تغییر نمیکند. این مسألهای است که در دیگر کشورهای خاورمیانه وجود ندارد؛ آنها ممکن است با یک فشار خارجی، مسیر خود را عوض کنند.
* از آنجا که هر اقدام سیاسی و اقتصادی در حوزه بینالملل، یک بار فرهنگی هم به همراه دارد، به نظر شما اثرات فرهنگی گسترش ارتباطات با چین چه خواهد بود؟
اگر انصاف داشته باشید اعتراف میکنید چین فرهنگ بسیار غنیای دارد. چین کشوری است که هیچگاه با ما نجنگیده است و تعالیم کنفوسیوس شباهت زیادی به فرهنگ بومی ما دارد. حتی شما اگر به فرهنگ قدیم چین مراجعه کنید، میبینید پزشکان چینی برای گرفتن نبض بیمارهای زن از وسایلی استفاده میکردند که تماس مستقیم با دست آن بیمار نداشتهاند. قرابتهای زیادی بین فرهنگ بومی و سنتی ما و فرهنگ بومی و سنتی چین وجود دارد. جامعه چینی تا 30 سال قبل یک جامعه اخلاقی بوده است که بعد از ورود آمریکاییها کمکم این فضای اخلاقی متزلزل شده است. قطعا ضایعات فرهنگی گسترش ارتباطات با چین بسیار کمتر از گسترش ارتباطات با کشورهای غربی است. در شهر «شیان» چین که سالها پایتخت چین بوده است، مسجدی وجود دارد که قدمتش به 900 یا 1000 سال قبل میرسد. اکثر کتیبهها و نوشتههای این مسجد به زبان فارسی است. تمام سنگنوشتههای قبور در این مسجد به زبان فارسی است. تا مدتها طلبههای علوم دینی و اسلامی در چین به این مسجد رفتوآمد داشتهاند و در این مسجد معارف اسلامی را آموزش میدیدهاند، آن هم به زبان فارسی. یعنی آموزشهای اسلامی هم در این مسجد به زبان فارسی ارائه میشده است. البته این را هم بگویم که در سایه غفلت ما، چند سالی است فضای این مسجد عوض شده و تعلیمات به زبان عربی جایگزین زبان فارسی شده است. شما اگر به بازارهای اطراف مساجد چین سری بزنید، انگار وارد بازارهای کشور خودمان شدهاید. به هر حال ما از حیث فرهنگی به چینیها بسیار نزدیکیم و ضایعات فرهنگی گسترش ارتباطات با چین قطعا خیلی کمتر از گسترش ارتباط با اروپاییها و غربیهاست.
***
[همکاری ایران و چین؛ شکست رویکرد فشار حداکثری آمریکا علیه ایران]
روزنامه واشنگتنپست در تحلیلی با اذعان به شکست رویکرد فشار حداکثری دولت آمریکا در برابر ایران، اعلام کرد توافقنامه همکاری ایران و چین ممکن است ضربه جدیدی به منافع آمریکا وارد کند.
به گزارش ایسنا، روزنامه واشنگتنپست در تحلیلی با مورد توجه قرار دادن قرارداد ۲۵ ساله همکاری میان ایران و چین با مطرح کردن ادعاهایی علیه نقش ایران در منطقه نوشت: کارزار «فشار حداکثری» دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا علیه ایران به طور آشکارا نتوانسته است به اهداف اعلامشده و اعلام نشدهاش دست یابد. ایران را مجبور به مذاکره دوباره بر سر توافق هستهای که رئیسجمهور آمریکا به طور غیرمعقولی از آن خارج شد، نکرد و موجب پایان دادن به خصومت ایران و براندازی حکومت آن نشد.
واشنگتنپست در ادامه نوشت: اکنون این رویکرد ممکن است ضربه جدید و قدرتمندی در قالب همکاری ایران با چین به منافع آمریکا وارد کند. این همکاری میتواند اقتصاد ایران را نجات داده و جایگاه محکمی برای چین در منطقه ایجاد کند.
ارسال به دوستان
اخبار
محمدباقر قالیباف در دیدار نخستوزیر عراق:
پرونده ترور شهید سلیمانی با قدرت پیگیری شود
گروه سیاسی: رئیس مجلس شورای اسلامی روز گذشته در دیدار نخستوزیر عراق ضمن خیر مقدم به هیأت عالیرتبه عراقی، گفت: عراق برای تکتک ایرانیان از جایگاه بالایی برخوردار است. به رغم دوران سخت حکومت صدام جنایتکار 2 ملت وارد مرحله مهمی از تاریخ روابط شدهاند و در سالهای اخیر با شکوفایی و تکریم عاشقان ائمه اطهار در مراسم اربعین و پذیرایی گرم و صمیمانه دولت و ملت عراق از زوار ایرانی، روابط و پیوندهای تاریخی، فرهنگی، تمدنی، انسانی و معنوی بین 2 ملت به نحو مطلوبی تضمین شده است. محمدباقر قالیباف با بیان اینکه روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی 2 کشور در بالاترین سطح در حال تعمیق است، اظهار داشت: آمار تبادلات تجاری و گردشگری 2 کشور رو به بهبود است، هر چند اخیرا تحت تأثیر شیوع ویروس کرونا دستخوش مشکلاتی شده است اما عزم 2 کشور بر افزایش حداکثری روابط و مناسبات در حوزههای مختلف است. وی با یادآوری اینکه جمهوری اسلامی ایران وظیفه خود دانست هنگام حمله گروه وحشی تروریستی تکفیری داعش به کمک برادران خود برود، گفت: به یاری خدا و مجاهدت مجاهدان، شکست گروه تروریستی تکفیری با همت نیروهای مسلح عراق و مردم و حشدالشعبی و به دست افتخارآفرینانی که جان خود را در طبق اخلاص گذاشتند، حاصل شد. رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: ترور جنایتکارانه سردار شهید قاسم سلیمانی، قهرمان بینالمللی مبارزه با تروریسم و شهید بزرگوار ابومهدی المهندس و دیگر همراهان به دستور مستقیم ترامپ، رئیسجمهور آمریکا لکه ننگی است که هرگز از دامان دولتمردان کاخ سفید پاک نخواهد شد. قالیباف با بیان اینکه آمریکا حریم عراق را نقض و با گستاخی اقدام به ترور کسانی کرد که برای خرد کردن استخوانهای تروریسم جان خود را به خطر انداختند، ادامه داد: این موضوع سادهای نیست، بنابراین پرونده بزرگ ترور آمریکایی با قدرت باید پیگیری شود. وی تصریح کرد: ما معتقدیم تا زمان حضور نیروهای بیگانه در منطقه، منطقه به ثبات و پایداری نمیرسد؛ همچنین معتقدیم عراق قوی و پیشرفته الگوی مهمی در روابط 2 کشور و روابط منطقهای میتواند باشد. رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشترکات بین کشورهای منطقه گفت: با توجه به اشتراکات، آموزههای دینی و اخلاقی بویژه در شرایط سخت بحران ویروس کرونا، کدورتها و اختلافات منطقهای را باید کنار گذاشت و نقش ایران و عراق در این مسیر حائز اهمیت است.
***
علیرضا زاکانی رئیس مرکز پژوهشهای مجلس شد
علیرضا زاکانی با رأی اکثریت اعضای هیأترئیسه مجلس به عنوان رئیس مرکز پژوهشهای مجلس انتخاب شد. محمدحسین فرهنگی، سخنگوی هیأترئیسه مجلس پس از پایان نشست این هیأت گفت: در جلسه هیأت رئیسه مجلس که هیأتامنای مرکز پژوهشهای مجلس هستند، موضوع انتخاب رئیس مرکز پژوهشهای مجلس از میان تمام داوطلبان اعم از آنها که کتبا یا شفاها اعلام داوطلبی کرده بودند، بررسی شد و پس از 2 مرحله رایگیری، علیرضا زاکانی با اکثریت مطلق اعضا به عنوان رئیس مرکز پژوهشهای مجلس انتخاب شد. وی اضافه کرد: مقرر شد وی در جلسه بعدی برنامههای خود را به هیأتامنای مرکز ارائه کند.
***
قرارداد همکاری راهبردی ایران و روسیه به روز شد
وزیر امور خارجه در حاشیه جلسه هیأت دولت درباره برخی شبهات مطرح شده درباره قرارداد ایران و چین، تصریح کرد: مردم اطمینان داشته باشند نه این دولت و نه هیچ دولت دیگری در ایران یک وجب از خاک ایران را نه به کسی واگذار میکند و نه اجازه استفاده اختصاصی از خاک ایران را به کسی خواهد داد. محمدجواد ظریف با اشاره به سفر اخیرش به روسیه گفت: قرارداد همکاری ۱۰ ساله بین ایران و روسیه که در زمان دولت اصلاحات امضا شده بود، تاکنون ۲ بار و هر بار ۵ ساله تمدید شده است که ۸ ماه دیگر تمام میشود. ظریف افزود: اگر کسی مخالفت نکند، این قرارداد خود به خود ۵ سال دیگر تمدید میشود اما بهتر دیدیم یک قرارداد جامع راهبردی درازمدت تدوین و به روز شود.
***
ساخت جنگنده سنگین در ارتش آغاز شده است
جانشین فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از آغاز بهکار ساخت جنگنده سنگین در ارتش خبر داد و گفت: توانستیم برد موشکهای هوا به هوای سایدواندر را نیز از ۵ مایل به ۸ تا ۱۲ مایل افزایش دهیم. امیر سرتیپ حمید واحدی در گفتوگو با تسنیم با اشاره به رونمایی از جنگنده کوثر گفت: در این باره حتی برخی افراد داخل کشور هم به ما گفتند «شما اف5 را رنگ کردهاید» اما وقتی آمدند و از نزدیک دیدند، متوجه شدند کوثر ربطی به اف5 ندارد. در حقیقت سیستم اویونیک این هواپیما بومیسازی شده و موتورهای آن نیز در داخل طراحی و تولید شده است که تراست آن اینقدر خوب است که خلبانان ما میگفتند «بریکهای ما باید قویتر باشد». این را که چرا روی این هواپیما کار شد، حقیقتا من تفکر صنعتگران را نمیدانم اما کار باید از جایی شروع میشد و این کاری که امروز با کوثر شروع شده است، موجب شده است ساخت جنگنده سنگین نیز شروع شود. کوثر یک هواپیمای صفر تا صد ایرانی است و ما به آن افتخار میکنیم و این تازه آغاز راه است تا ما به نقطه مطلوب برسیم. ما باید تلاش کنیم تدابیر حضرت آقا مبنی بر ایجاد نیروی هوایی تراز انقلاب اسلامی را تحقق بخشیم.
ارسال به دوستان
مهرداد بذرپاش با رأی قاطع نمایندگان مجلس به ریاست دیوان محاسبات کشور انتخاب شد
دیوان فناورانه مردمپایه
گروه سیاسی: مهرداد بذرپاش در جلسه روز گذشته مجلس شورای اسلامی با کسب 158 رأی نمایندگان به عنوان رئیس دیوان محاسبات کشور انتخاب شد. بذرپاش از مجموع ۲۴۴ رأی ماخوذه، با کسب ۱۵۸ رأی نمایندگان مجلس به عنوان رئیس دیوان محاسبات کشور انتخاب شد. گفتنی است وکلای ملت به لطفالله فروزنده، دیگر کاندیدای ریاست دیوان محاسبات ۸۲ رأی دادند.
به گزارش «وطن امروز»، بذرپاش در ابتدای این جلسه با بیان برنامههای خود، طی سخنانی عنوان کرد: دیوان محاسبات مصداق حسابکشی است، دیوان محاسبات به مجلس کمک میکند بر نحوه هزینهکرد کشور نظارت کند تا شاهد اسراف منابع مالی کشور نباشیم؛ دیوان محاسبات اصلیترین جلوه قانونی عدالتورزی است.
وی تصریح کرد: دیوان محاسبات باید کلاف درهم پیچیده بودجه را باز کند به نحوی که اثرات آن را در تصمیمات بودجهای نمایندگان بتوان مشاهده کرد. بذرپاش با بیان اینکه دیوان محاسبات نهادی است که قانون اساسی برای نظارت بر وضع مالی کشور ایجاد کرده است، گفت: دیوان محاسبات تجلی تام عدالتخواهی نظام جمهوری اسلامی و مردمیترین بخش نظام اسلامی برای اقامه عدالت است. آیا حسابرسی در کشور ما در خدمت مردم است؟ وی ادامه داد: مردم در این زمینه گلهمند هستند. مردم از ما میپرسند با این بودجهریزی و این میزان هدررفت بودجه چطور میتوانید آسایش را برای ملت ایجاد کنید؟ آیا این ساختار بودجهریزی سکوی تولید است یا مانع تولید؟ مردم از مجلس انقلابی انتظار تحول به نفع کشور را دارند.
بذرپاش با بیان اینکه اگر دیوان محاسبات به حسابرسی شرکتهای دولتی و وزارتخانهها پایبند باشد و در زمان مناسب این حسابرسی را تقدیم مجلس کند، اثربخشی تصمیمات مجلس افزایش پیدا خواهد کرد، گفت: دیوان محاسبات امروز محروم از پایگاههای حسابرسی یکپارچه است و باید آن را به یک سازمان حسابرسی اثربخش تبدیل کنیم. وی گفت: مطالبه رهبر معظم انقلاب از مجلس یازدهم را یادآور میشوم که بر دیوان محاسبات کشور تأکید فرمودند. انصافا بنده اهتمام مجلس یازدهم در تحقق این مطالبه را در جدیت اعضای کمیسیون برنامه و بودجه که با زحمت، تعهد و دقتنظر مقدمات لازم را برای برگزاری مراسم امروز ترتیب دادهاند، شاهد بودم. بذرپاش با بیان اینکه کسی که از خود حساب نکشد حسرتش مستمر خواهد بود، تصریح کرد: دیوان محاسبات کشور مصداق همین حسابرسی است و نهادی است که در قانون اساسی با هدف نظارت ملت بر وضع مالی کشور در نظر گرفته شده است.
وی با طرح این پرسشها که آیا دیوان محاسبات اکنون به وظیفه خود عمل میکند؟ از 2 هزار هزار میلیارد تومان بودجه چند درصد صرف ناکارآمدیها شده است؟ این مبلغ میتوانست چه سرمایه فیزیکی و اجتماعی ایجاد کند و ما الان با چه سرمایهای مواجه هستیم؟ گفت: آیا اگر امروز دیوان محاسبات به جای اینکه ذیل مجلس باشد ذیل دولت بود تفاوتی میکرد؟ اگر بودجه دولت مبتنی بر عملیات و حسابرسی مبتنی بر عملکرد بود آیا ما دچار کسری بودجه میشدیم یا مازاد داشتیم؟
بذرپاش تصریح کرد: چقدر از بودجه در خدمت رفع نیازهای اساسی است؟ اگر دیوان محاسبات تعطیل شود چقدر در تصمیمگیری شما نمایندگان خلل ایجاد میشود و دیوان کجای تصمیمگیری نمایندگان است؟
رئیس دیوان محاسبات با بیان اینکه مردم از مجلس انتظار حسابرسی و حسابکشی دارند، افزود: با این میزان هدررفت سرمایه چطور میشود به نفع مردم عمل کرد؟ بذرپاش ادامه داد: مردم گلهمند هستند و از مجلس انقلابی انتظار تحول به نفع کشور را دارند. همانقدر که از خطا باید جلوگیری شود با کار نکردنها هم باید برخورد شود. وی تأکید کرد: اگر دیوان محاسبات در انجام وظایف خود مطابق قانون اساسی عمل کند و گزارش تفریغ بودجه را در زمان مناسب تقدیم مجلس کند، آن وقت چقدر اثربخشی تصمیمات افزایش مییابد.
بذرپاش در پایان گفت: پاسداری از بیتالمال هدف اصلی دیوان محاسبات است. آیا میشود پاسدار بیتالمال بود اما به شرکتهای دولتی کمتوجه بود؟ دیوان محاسبات دچار کمبود زیرساخت و محروم از برخورداری از پایگاههای اطلاعاتی یکپارچه است و نتوانسته به عملیات برخط فرآیند تفریغ بودجه دست یابد.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|