|
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
بیانگیزگی در فرهنگ و عدم توجه به سینما در سال آخر دولت دوازدهم با کرونا شدت گرفت
بیدولتی در سینما
گروه فرهنگ و هنر: مدیریت، حال و انرژی و انگیزه میخواهد که گویا دولتها در سال آخر فعالیت خود بویژه در دوره دوم، بهره چندانی از آن نمیبرند. حالا هم که گسترش چشمگیر حضور مسؤولان دولتی و حاکمیتی در شبکههای اجتماعی از جمله توئیتر و اینستاگرام باعث شده مدیریت از مرحله عملی به مرحله توئیتزنی و انتشار پست تغییر شکل بدهد. بسیاری از ما بیشتر از آنکه از خروجیهای مدیران در حوزههای مختلف بشنویم، در رسانههای مختلف از واکنشهای توئیتری و مجازی فلان مسؤول و مدیر فرهنگی میخوانیم و این دقیقا همان دردی است که باعث شده حال و روز فرهنگ و هنر و اهالی آن، درست در روزهایی که کرونا همه ابعاد زندگی ما را تحت تاثیر قرار داده است، بشدت سخت شود.
* چرخه توزیع آثار سینمایی در آستانه فروپاشی!
سینما و خروجی آن به عنوان یک هنر- صنعت با مخاطب تعریف میشود و اساسا حیات سینما در گرو توجه و نگاه مخاطب است؛ حالا حساب کنید شرایطی پیش آید که حتی اگر مخاطب هم خواهان توجه به سینما باشد اما شرایط و بستر توجه به آن فراهم نباشد. کرونا دقیقا عامل ایجادکننده چنین شرایط عجیب و البته سختی است که باعث شده علاقهمند سینما نیز در بسیاری موارد از بهرهگیری از تولیدات سینمایی محروم شود.
این ماجرا از آن جهت حائز اهمیت است که سینما نه فقط از جهت تولید، بلکه از منظر بستر نمایش آن یعنی سالن سینما نیز باید مورد توجه قرار گیرد. شاید بتوان با استفاده از ظرفیتهایی مثل اکران آنلاین، آثار سینمایی بخشی از ضرر و زیان تولیدکنندگان را جبران کرد اما اقتصاد سالنهای سینما چیزی است که نمیتوان با چنین طرحهایی از آن حمایت کرد؛ مسالهای که بخش مهمی از چرخه توزیع آثار سینمایی را تحتالشعاع قرار میدهد و حتی این چرخه نحیف و کمجان را به سمت فروپاشی سوق میدهد بویژه آنکه بسیاری از سالنهای سینما پیش از غائله کرونا هم در آستانه ورشکستگی قرار داشتند و این ماجرا و فشارهای اقتصادی ناشی از آن سرعت نزدیک شدن سالنهای سینما به این شرایط وخیم را شدت بخشیده است.
* خطر تغییر کاربری سالنهای سینما!
منوچهر محمدی، تهیهکننده سینما در گفتوگویی که روز گذشته در «مهر» منتشر شد از این گفته که پیش از این درباره وضعیت امروز سینماها به مدیران ارشاد هشدار داده بود. محمدی در این زمینه میگوید: از چهارم تیرماه که دستور بازگشایی سینماها داده شد تا حالا، فروش سینماها به طرز حیرتآوری پایین است. با اینکه پروتکلهای بهداشتی به صورت 100 درصدی در سینماها اجرا میشود ولی به نظرم مردم نه صرفا به خاطر رعایت موارد بهداشتی، بلکه گویا اصلا حال خوشی ندارند که به سینما بروند. من هم به آقایان در ارشاد گفتم که آن سازوکارهای معمول، دیگر در این شرایط جواب نمیدهد، اینکه فکر کنیم یک شورای صنفی باشد و بر اساس آییننامهای که برای یک وضعیت دیگر تدوین شده است برای این شرایط تصمیمگیری کند، درست نیست.
او با تشبیه این شرایط به شهری زلزلهزده اظهار کرد: دقیقا مثل این است که در یک شهری زلزله آمده باشد و ما بخواهیم برای بهبود وضعیت آن از قوانین پیش از زلزله تبعیت کنیم. وقتی زلزله در ابعاد وسیعی میآید، ستاد بحرانی تشکیل و آن ستاد بحران کار بازسازی را عهدهدار میشود ولی ما برای بهبود وضعیت سینما به شرایط ماقبل کرونا برگشتهایم! یعنی یک شورای صنفی و آییننامهای متعلق به آن دوران داریم و میخواهیم بر اساس همان هم عمل کنیم. بنابراین طبیعی است که چنین سازوکاری جواب نمیدهد. این میزان سالنسازی که در 8، 7 سال گذشته رخ داده است یک اتفاق میمون برای سینمای ایران بود. اگر سینماها به سمت تغییر شغل و تغییر کاربری بروند به نظرم عرصه بر سینمای ایران تنگ و این اقتصاد ضعیف از این هم ضعیفتر میشود.
* سینمای بدون فیلم به چه کار میآید؟
اما یکی از مشکلات اصلی در مسیر فعالیت فعلی سیستم اکران مربوط به کمبود آثار نمایشی مناسب برای اکران در سینماهاست. امیر پاسبانیان، مدیر سینما «بهمن» تهران در گفتوگویی گفته بود: «در حال حاضر تمام سینمای ایران تنها با ۲ فیلم اداره میشود، سینمایی که ۱۰ سالن دارد با همین ۲ فیلم میچرخد، سینمای مجاورش هم دقیقا همین ۲ فیلم را به نمایش میگذارد! در واقع در حال حاضر تنوع اکران نداریم و این روی افت فروش تأثیر گذاشته است. در گذشته 6-5 فیلم اکران میشد و سرریز سالنهای بزرگ، ظرفیت سالنهای سینماهای دیگر را پر میکرد ولی حالا حتی ظرفیت پردیسهای بزرگ هم تکمیل نمیشود».
بحران عدم نمایش آثار مخاطبپسند در سینماها در شرایطی به وجود آمده که نهتنها بخش خصوصی سینمای ایران در این زمینه کمکی به پویاتر شدن چرخه اکران آثار سینمایی نمیکند بلکه دولت نیز تلاش چندانی برای تنوع بخشیدن به این چرخه نمیکند. برای مثال مشخص نیست چرا دولت فیلم سینمایی «لاله» که مالکیت آن برای وزارت ارشاد است را اکران نمیکند. فیلم اسی نیکنژاد که از دولت دهم تا امروز تولیدش طول کشیده و سرانجام با اختصاص بودجه سازمان سینمایی به انتها رسید، در جشنواره فجر پذیرفته نشد اما برای اکران نوروز ۹۹ انتخاب شد ولی بعد از تعطیلی سینماها تا امروز خبری مبنی بر اکرانش منتشر نشده است.
* به عمل کار بر آید به سخندانی نیست
مروری بر ظهور و بروز رسانهای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی در مدت اخیر نشان میدهد مسأله اقتصاد سینماها چندان هم در اولویت امور آنها قرار ندارد یا در خوشبینانهترین حالت، خروجی فعالیت آنها رسانهای نشده است. البته این به آن معنا نیست که مدیران در این زمینه اظهارنظر نکردهاند، کما اینکه حسین انتظامی، رئیس سازمان سینمایی در همان روزهای ابتدایی شیوع ویروس کرونا و تعطیلی سینماها در توئیتی نوشت: «سینماهای خصوصی به طور متوسط روزی ۶۰۰ میلیون تومان فروش داشتهاند که قریب نصف آن، سهم سینمادار بوده اما الان تعطیلند. سایر مشاغل هم چنین وضعی دارند. باید برای جبران ضرر تعطیلی ناشی از کرونا در مشاغل خرد بستههای حمایتی طراحی کنیم».
وضعیت هماهنگی میان نهادهای مختلف برای حمایت از فعالیت سینماها نیز که در آشفتهترین حالت ممکن به سر میبرد. منوچهر محمدی درباره وضعیت نابسامان مدیریت سینماها در این روزها میگوید: «در شرایط فعلی هر نهادی کار خود را انجام میدهد، مثلا صداوسیما ساز خود را میزند و تبلیغ فیلمها را پخش نمیکند، شهرداری با سیستم خود تبلیغ میدانی میکند، ارشاد به آنچه که در چنته دارد نگاه میکند و... که هیچ کدام از اینها کار را پیش نمیبرد. باید توجه داشته باشیم که ما در شرایط بحرانی قرار داریم و این شرایط نیاز به آدمهای اهل بحران دارد که فکر و ایده داشته باشند، پای کار بایستند و مسائل و مشکلات را حل کنند تا حداقل این دوران را بتوانیم پشت سر بگذاریم، در غیر این صورت تلفات و خسارات بیشتری خواهیم داشت».
* شاید اگر سال آخر دولت نبود...
در این مدت که کرونا اقتصاد سالنهای سینما را تحت تاثیر قرار داده، بارها و بارها سالنداران در گفتوگو با رسانهها از لزوم حمایت جدی دولت از اقتصاد نحیف سینماها گفتهاند اما به نظر میرسد این موضوع چندان جدی گرفته نشده است. البته مسأله فقط مربوط به کرونا نیست و پیامدهای این زلزله بزرگ چند سال دیگر در سینمای ایران نمایان میشود. سینمایی که به شکل پیشفرض به واسطه عدم تناسب میان میزان تولید با ظرفیت ناوگان اکران، چرخهای شکستخورده را شکل داده بود، حالا با وضعیت کرونایی پیش آمده و تعطیلی همین سالنهای محدود بیش از همیشه به سمت فروپاشی پیش میرود؛ هشداری که امروز وقت توجه به آن است و شاید فردا هم برای رسیدگی به آن دیر باشد.
شاید اگر امسال، سال آخر دولت نبود و دولتمردان برای به دست آوردن نظر مثبت و حمایت اهالی سینما و به طور کلی اهالی فرهنگ و هنر انگیزه بیشتری داشتند، وضعیت سینما نیز به این حال نزار امروز نمیرسید اما چه میشود کرد که روزهای آخر فعالیت دولتها، روزهای بیخبری است، بویژه آنکه بهانهای به نام «کرونا» هم وجود داشته باشد.
ارسال به دوستان
چراغ انتشار آلبوم رسمی خوانندههای مطرح در سال ۹۹ روشن شد
«با من بخوان» در دوران کرونا
عباس اسماعیلگل: اواسط اسفندماه سال گذشته همزمان با شیوع ویروس کرونا در کشور، فعالیتها و کنسرتهای موسیقی هم مانند سایر فعالیتهای فرهنگی- هنری کشور با تعطیلی مواجه شد. این اتفاق تلخ برای اهالی موسیقی یک نکته تاریک و ناامیدکننده محسوب میشد، زیرا بازه زمانی یکماهه 15 اسفند تا 15 فروردینماه، پیک طلایی انتشار آلبومهای رسمی و برپایی کنسرتها برای اهالی موسیقی محسوب میشود که علاوه بر خوانندهها و نوازندهها، عوامل مختلف فنی و خدماتی در حوزه موسیقی در کنار انتشار آلبومها و برپایی کنسرتها مشغول به کار میشوند و کسب درآمد میکنند اما با شیوع ویروس کرونا در کشور و تعطیلی کنسرتهای موسیقی بسیاری از هنرمندان این حوزه از کار بیکار شدهاند.
از سوی دیگر برخی اهالی موسیقی در دوران کرونایی بیکار ننشستهاند و با فعالیتهایی چون «کنسرت آنلاین» آن هم با همه کم و کاستیهایش، سعی میکنند چراغ موسیقی کشور را روشن نگه دارند اما همچنان در دوران کرونایی از انتشار آلبومهای رسمی خوانندههای مطرح خبری نبود تا اینکه طی اخبار منتشر شده مشخص شد علیرضا قربانی قرار است بزودی جدیدترین آلبوم رسمی خود را در اوج کرونا روانه بازار کند. بدون شک این اتفاق خبری خوشحال کننده برای علاقهمندان به موسیقی اصیل ایرانی خواهد بود و امیدواریم سایر هنرمندان مطرح موسیقی کشور نیز این اقدام علیرضا قربانی را ادامه دهند تا با انتشار آثار جدیدشان، نشاط و امید را به جامعه و مخاطبان خود تزریق کنند.
همانطور که در بالا گفته شد، علیرضا قربانی، خواننده موسیقی ایرانی که در دوران کرونا نهتنها خانهنشین نبوده بلکه با اجراهای کنسرت آنلاین یکی از فعالترین چهرههای موسیقایی کشور بوده است، در ادامه این روند جدیدترین آلبوم خود را طی روزهای آینده منتشر خواهد کرد. علیرضا قربانی از تهیه و توزیع آلبوم موسیقی «با من بخوان» با رونمایی از چند قطعه جدید در این اثر خبر داد. وی پس از راهاندازی پروژه «با من بخوان» و برپایی کنسرتهای مختلف در شهرهای ایران، قرار است آلبوم این اثر موسیقایی را با ترکیبی از قطعات تازه و منتشرشده قبلی روانه بازار کند. این اثر از ۲۱ مرداد به طور رسمی روانه بازار خواهد شد. علیرضا قربانی در این باره گفته است: یک سال و نیم است از پروژه «با من بخوان» گذشته و کنسرت آن در شهرهای مختلف با استقبال گرم مخاطبان روبهرو شد، بنابراین تصمیم گرفتیم آلبوم این اثر را هم منتشر کنیم. از طرفداران موسیقی دعوت میکنم با دانلود و خرید قانونی آن هم کمکی به فرهنگسازی این ماجرا کنند و هم کمکی باشد به کسانی که بتوانند در تولید محکم روی پای خود بایستند. این آلبوم به آهنگسازی حسام ناصری شامل ۱۰ قطعه موسیقی است که برخی از آنها از جمله «روزگار غریب»، «الله مزار»، «بوی گیسو» و «پل» پیش از این به صورت تکآهنگ منتشر و در کنسرتها اجرا شدهاند. همچنین تعدادی از قطعات جدید مختص این آلبوم تهیه شده است.
ارسال به دوستان
«آقازاده» به آخر خط رسید
تصویربرداری سریال «آقازاده» با طراحی، نویسندگی و تهیهکنندگی حامد عنقا و کارگردانی بهرنگ توفیقی به پایان رسید. به گزارش «وطن امروز»، «آقازاده» که تابستان 98 کلید خورده بود، پس از فراز و نشیبهای مختلفی که به واسطه شیوع کرونا با آنها دست و پنجه نرم کرد، سرانجام به پایان ضبط خود رسید. این سریال علاوه بر محلههای مختلف در شمال، جنوب، شرق و غرب تهران، در لواسان، اوشان، کرج، شمال و مشهد طی 211 جلسه تصویربرداری شد. همکاری مشترک عنقا با توفیقی که تصویربرداریاش با شیوع کرونا متوقف شد، پس از چند ماه وقفه، 30 اردیبهشتماه دوباره در تهران کلید خورد. با ادامه یافتن کار، سریال میتوانست زودتر از اینها به پایان برسد اما رعایت دقیق پروتکلهای بهداشتی سرعت ساخت را پایین آورد و تعداد جلسات بیشتری صرف ساخت «آقازاده» شد.
ارسال به دوستان
مستند
«خاکریزهای سفید» روی آنتن شبکه مستند
این هفته ۳ قسمت از مجموعه مستند «خاکریزهای سفید» تولید گروه مستند روایت فتح روی آنتن شبکه مستند سیما میرود. به گزارش «وطن امروز»، جواد یقموری یکی از ۲ کارگردان مجموعه مستند «خاکریزهای سفید» گفت: تولید آثار مستند درباره کرونا سبب میشود دلاوریها و جانفشانیهای مدافعان حوزه سلامت در تاریخ ثبت شود، زیرا میتوان ادعا کرد کادر درمانی کشور و افرادی که امروز با کرونا مبارزه میکنند، ایثار و فداکاریای در حد رزمندگان 8 سال دفاعمقدس دارند. مهدی امینی دیگر کارگردان این مجموعه مستند درباره مشکلات کار در شرایط شیوع کرونا اظهار کرد: این مستند روایتی فراتر و عمیقتر از یک بیمارستان و یک بیماری است، در این مستند مسائل انسانی به صورت پررنگ دیده میشود و همه همدلانه یک هدف را دنبال میکنند و در خط مقدم جبهه سلامت مبارزه میکنند و این مبارزه را با جان و دل انجام میدهند و این جذابیتهای خاص و منحصربهفرد یک بیمارستان با بیماران کرونا مثبت بود. مستند «هنر آنست» سهشنبه 14 مرداد، «شیپور جنگ» چهارشنبه 15 مرداد و «آن شب» پنجشنبه 16 مرداد 1399 از مجموعه «خاکریزهای سفید» تولید گروه مستند روایت فتح حوالی ساعت 20:30 از شبکه مستند سیما پخش میشود.
***
یکی از کتابخانههای تهران به نام «روحالله رجایی» میشود
نهاد کتابخانههای عمومی کشور اعلام کرد در آستانه روز خبرنگار و با هدف تکریم خبرنگاران انقلابی و جهادگر عرصه رسانه، کتابخانهای در تهران به نام روحالله رجایی، سردبیر فقید روزنامه جامجم نامگذاری میشود. زندهیاد رجایی، دانشآموخته مقطع دکترای رشته علوم ارتباطات بود که از سال ۱۳۸۰ روزنامهنگاری را به صورت حرفهای آغاز کرد و در طول دوران فعالیتش به عنوان روزنامهنگاری فعال شناخته میشد و در خدمترسانی و رساندن صدای محرومان و آسیبدیدگان به مردم و مسؤولان پیشگام بود. این روزنامهنگار جهادگر و سردبیر روزنامه جامجم ۳۰ تیر بر اثر کرونا درگذشت.
ارسال به دوستان
«پشت صحنه سیاسی جنگ ۳۳ روزه» منتشر شد
انتشارات شهید کاظمی کتاب «پشت صحنه سیاسی جنگ ۳۳ روزه»، نوشته علی حسن خلیل را با ترجمه وحید خضاب منتشر کرد. این کتاب حاوی اطلاعاتی از جنگ ۳۳ روزه میان لبنان و رژیم صهیونیستی در ژوئیه ۲۰۰۶ است. به گزارش «وطن امروز»، این کتاب خاطرات معاون سیاسی نبیه بری و وزیر سابق دارایی لبنان از جنگ 33 روزه میان لبنان و رژیم صهیونیستی در ژوئیه 2006 است که اطلاعاتی را از پشتپرده جنگ که تاکنون روایت نشده، بیان میکند. علی حسن خلیل مسؤول رد و بدل کردن اطلاعات سری جنگ بین نبیه بری و حاج حسین خلیل، نماینده ارشد سیاسی سیدحسن نصرالله بوده است؛ از این رو اطلاعات بسیار خوبی از مطالعه این کتاب به دست میآید.
ارسال به دوستان
خالقان «تاریکی» سراغ ساخت «1899» رفتند
سازندگان سریال «تاریکی» که خبر ساخت ۱۸۹۹ را برای نتفلیکس داده بودند، خبر پایان نگارش قسمت اول را منتشر کردند و گفتند فیلمنامه این سریال رو به اتمام است. به گزارش تسنیم، سریال تحسینشده «تاریکی» یکی از آثار معمایی و علمی- تخیلی است که از شبکه نتفلیکس پخش شد و در مدت زمان کوتاهی توانست نظر مخاطبین را به خود جلب کند. این سریال آلمانی توسط «باران اودار» و «یانتیه فریز» طراحی و ساخته شده است و فصل جدید آن توانست در سایت IMDB نمرات بسیار بالایی را توسط کاربران و منتقدان کسب کند. حالا بعد از اینکه این سریال و سازندگان آن توانستند خود را به علاقهمندان سینما اثبات کنند، خبر ساخت سریال جدیدی توسط این تیم منتشر شده است. «اودار» با انتشار تصویری از فیلمنامه قسمت اول سریال 1899 در صفحه اینستاگرام خود که The Ship نام دارد، اعلام کرد مراحل نوشتن فیلمنامه سریال رو به اتمام است. سریال 1899، برای نتفلیکس خواهد بود.
ارسال به دوستان
سهراب پورناظری:
جهتگیری سیاسی جمعیت امام علی مورد تأییدم نیست
سهراب پورناظری با انتشار متنی در صفحه شخصیاش نوشت حمایتش از جمعیت امام علی، تنها مختص کارهای خیر این نهاد است. به گزارش تسنیم، اوایل مرداد بود که شارمین میمندینژاد، موسس جمعیت امام علی بازداشت شد. برخی گمان میکردند دستگیری او به فعالیتهای خیریه او و جمعیت امام علی مربوط است، غافل از اینکه پرونده میمندینژاد ابعادی گسترده دارد. در هفتههای گذشته نامهای در حمایت از آزادی میمندینژاد با امضای 500 نفر از چهرههای شناختهشده منتشر شد اما براستی چند نفر از امضاکنندگان این نامه در جریان ابعاد مختلف این پرونده بودند. آیا اگر این چهرهها مطلع بودند که پرونده شارمین میمندینژاد چنین ابعاد گستردهای دارد، حاضر به امضا کردن نامه حمایتی از او میشدند؟ یکی از کسانی که نامه حمایتی از میمندینژاد را امضا کرد، سهراب پورناظری بود ولی وقتی مشخص شد دستگیری شارمین میمندینژاد ابعاد دیگری هم دارد، با انتشار متنی در صفحه شخصیاش اعلام کرد حمایت او از موسس جمعیت امام علی، تنها در راستای فعالیتهای خیریه او بوده است. سهراب پورناظری در ادامه در واکنش به این موضوعات در صفحه شخصیاش نوشت: «لازم به توضیح است حمایت بنده، از کارهای خیر این نهاد بوده و هیچگونه تاییدی بر جهتگیری سیاسی و یا گفتهها و افکار افراد مسؤول در این خیریه نیست. با سپاس». شاید در روزهای پیشرو و با برملا شدن ابعاد مختلف پرونده شارمین میمندینژاد، شاهد پس گرفتن امضای دیگر چهرهها هم باشیم. ارسال به دوستان
مجری برنامه عصر در بیمارستان بستری شد
«عصر» در انتظار بهبود طالبزاده
تهیهکننده برنامه «عصر» اعلام کرد نادر طالبزاده، مجری و مستندساز که به کرونا مبتلا شده است هماکنون در وضعیت خوبی به سر میبرد. به گزارش مهر، حمید جوادی، تهیهکننده برنامه «عصر» درباره وضعیت نادر طالبزاده که به دلیل کرونا در بیمارستان بستری شده است، بیان کرد: خدا را شکر آقای طالبزاده اکنون وضعیت خوبی دارد و جای نگرانی نیست. وی درباره وضعیت جسمانی نادر طالبزاده و شرایط مراقبتی وی نیز اظهار کرد: آقای طالبزاده اکنون در بخش عمومی بیمارستان بستری است که بیشتر برای اطمینانخاطر است، اگرنه با توجه به روند بهبود میتوانست در منزل هم بستری شود. جوادی همچنین بستری بودن طالبزاده را به توصیه پزشکان و برای بهبود وضعیت درمانی دانست و عنوان کرد: از آنجا که نیاز بود از آقای طالبزاده چکاپ و آزمایشهای لازم هم انجام شود، در حال حاضر ایشان در بیمارستان بستری شده و تحت درمان قرار گرفته است، اگرنه خدا را شکر با اینکه درگیر بیماری کرونا شده اما ریههایشان آسیب ندیده است. تهیهکننده برنامه تلویزیونی «عصر» درباره اینکه چه زمانی میتوانند دوباره برنامه «عصر» را به تولید برسانند، بیان کرد: منتظر بهبودی کامل هستیم و امیدواریم بتوانیم هفته بعد یا نهایتا بعد از استراحت آقای طالبزاده تا ۲ هفته دیگر، برنامه «عصر» را روی آنتن ببریم. ارسال به دوستان
رونمایی آنلاین «به اضافه مردم»
مشکل از زمانی شروع شد که حرفهای شدیم!
مراسم رونمایی کتاب «به اضافه مردم» نوشته روحالله رشیدی، تازهترین اثر انتشارات «راه یار» به صورت مجازی برگزار شد. به گزارش «وطن امروز»، احمدرضا بیضایی، نویسنده و استاد دانشگاه در ابتدای این مراسم در سخنانی گفت: کتاب «به اضافه مردم» خیلی دقیق و خوب موضوع و علت را شناخته و آن را آسیبشناسی کرده و سپس به راهحل درمان این عارضه و بیماری که در عرصه فرهنگی به آن دچار هستیم، پرداخته است. از این لحاظ، «به اضافه مردم» یک دستورالعمل کامل برای کار فرهنگی است و من تمام افرادی را که مدعی کار فرهنگی هستند، دعوت میکنم این کتاب را مطالعه کنند. یکی از معضلات بسیار ریشهداری که ما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تا امروز در حوزه فرهنگ داشتیم این بوده که هیچگاه فرهنگ، به طور مستقل، مورد توجه مسؤولان فرهنگی قرار نگرفته است. در واقع، همیشه فرهنگ به صورت یک ابزار در خدمت جهت یا نیت دیگری بوده است. برای اینکه بتوانیم فرهنگ را به صورت مستقل مورد توجه قرار بدهیم، جز رجوع به مردم چارهای نداریم. مدیران فرهنگی سالهاست فرهنگ را در خدمت توسعه گرفتهاند. اگر صحبت از فرهنگ و توسعه فرهنگی میکنند، در واقع فرهنگ را در خدمت توسعه میخواهند، علت اینکه فعالیتها و برنامهریزیهای فرهنگی به ثمر نمینشیند، به خاطر این معضل اصلی است.
غلامرضا سیفی، از فعالان فرهنگی و رسانهای تبریز نیز در این رونمایی مجازی درباره کتاب «به اضافه مردم» گفت: «معتقدم این کتاب بدون تعارف بهترین محصول فرهنگی چند سال اخیر شهر تبریز است. از این جهت که هم طرح مساله و هم حل مساله است. یعنی اگر مجموعههای فرهنگی در لایههای مویرگی جامعه و در سطح کلان، این کتاب را محور فعالیتهای خودشان قرار بدهند، این کتاب هم مهندسی فرهنگی است و هم تعریف مدل و روش کار فرهنگی است و هم در یک تعریف کلی چرخه تولید، توزیع و مصرف را بخوبی طراحی کرده است». روحالله رشیدی، نویسنده کتاب «به اضافه مردم» نیز در سخنانی اظهار کرد: «نام این کتاب روشن است. ما باید به اضافه مردم شویم. از این برج عاجی که در آن نشستیم و منتظر هستیم تا مردم به سمت ما بیایند پایین بیاییم. یکی از نقدهای ما که به شکل یک کلیدواژه درآمده، این است که مردم نمیآیند. این در حالی است که مردم قرار نیست بیایند. مردم کجا بیایند؟ ما و شماییم که نیستیم. این وضعیت بویژه از زمانی بیشتر شد که حرفهای شدیم و پولی به دستمان رسید و موسسه و سازمانی تشکیل دادیم و احساس بینیازی از مردم کردیم. اگر بخواهم این کتاب را خلاصه کنم تنها اصل مهم مردممحوری است و بقیه اقتضائات و الزامات تحقق این اصل است». گفتنی است کتاب «به اضافه مردم» در 144 صفحه و قیمت 16 هزار تومان به همت انتشارات «راه یار» روانه بازار نشر شده است.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|