|
ارسال به دوستان
اخبار
رونمایی از ۵ سالن جدید پردیس سینما آزادی
سالنهای جدید پردیس سینما آزادی که قرار بود برای اکران نوروزی آماده بهرهبرداری شوند، با حضور جمعی از اهالی سینما رونمایی شدند تا با دریافت مجوزهای قانونی میزبان مخاطبان در نوروز ۱۴۰۳ باشند.
پروژه توسعه و تبدیل پردیس سینما آزادی به مجموعه فرهنگی چندمنظوره که شامل ساخت سالنهای سینمایی جدید، سالن سینمایی کودک، شهربازی کودکان و فروشگاه کتاب و محصولات فرهنگی است به همت موسسه بهمنسبز از ابتدای دیماه امسال آغاز و برای بهرهبرداری در عید نوروز ۱۴۰۳ آماده شد. در این طرح ۵ سالن سینمایی با ظرفیت بیش از ۳۲۰ صندلی به مجموعه سینمایی آزادی اضافه شده است.
هادی اسماعیلی، مدیرعامل بهمن سبز در این مراسم با تاکید بر لزوم توسعه سینماهای حوزه هنری برای خدمترسانی بهتر به مردم گفت: در بازسازی سالنهای جدید پردیس سینما آزادی که در مدتزمان ۲ ماه انجام شد، تلاش کردیم علاوه بر رعایت استانداردهای سینماسازی برای ساخت سالنهای باکیفیت، پروژه را طوری مدیریت کنیم که هیچگونه اختلالی در برنامه عادی اکرانهای زمستانی این سینما به وجود نیاید.
ساخت پردیسهای فرهنگی چندمنظوره خانوادهمحور برنامه جدید توسعه سینماهای حوزه هنری است که توسط موسسه بهمن سبز اجرا میشود. مراسم افتتاحیه مجموعه فرهنگی چندمنظوره پردیس سینما آزادی سال آینده همزمان با راهاندازی مجموعه شهربازی و فروشگاه کتاب و محصولات فرهنگی برگزار خواهد شد.
***
پیام تسلیت معاون صدا در پی درگذشت مرتضی تبریزی
معاون صدای جمهوری اسلامی ایران در پی درگذشت مرتضی تبریزی، طناز «جمعه ایرانی» و سریالهای طنز تلویزیون پیام تسلیت صادر کرد و نوشت: هنرنمایی این استاد بیبدیل در عرصه بازیگری و اجرا بیشک از یادها زدودنی نیست.
در پیام تسلیت علی بخشیزاده آمده است: تبریزی چهره در نقاب خاک کشید اما صدایش ماناست. درگذشت مرتضی تبریزی، هنرمند ارزنده و پیشکسوت ارجمند برنامه صبح جمعه با شما که بیش از 4 دهه در رادیو فعالیت داشت، موجب اندوه جامعه هنری کشور هنرپرور عزیزمان و خانواده بزرگ رادیو شد. هنرنمایی این استاد بیبدیل در عرصه بازیگری و اجرا بیشک از یادها زدودنی نیست. بیتردید وجود و زحمات امثال او بوده که هنر صدای کشورمان را مانا کرده است.
این پیام افزوده است: زندهیاد مرتضی تبریزی سالهای بسیاری بازیگر برنامه صبح جمعه با شما بود و بدون تردید مخاطبان خاطرات بسیاری را از نقشهای شیرین او در رادیو به یاد دارند. درگذشت هنرمند توانمند زندهیاد مرتضی تبریزی را به جامعه هنری کشورمان و خانواده محترم ایشان تسلیت عرض میکنم. از درگاه الهی برای ایشان آرزوی علو درجات و برای بازماندگان صبر و شکیبایی مسألت دارم.
***
قطعه «ای آدمها»ی شهرام ناظری منتشر شد
قطعه «آی آدمها» از آلبوم «نیما یوشیج» با صدای شهرام ناظری و موسیقی ارشک رفیعی روی شعری از «نیما یوشیج» پدر شعر نوی فارسی با هدف معرفی این اثر به طرفداران موسیقی منتشر شد.
آلبوم موسیقی «نیما یوشیج» پنجم اردیبهشتماه ۱۴۰۳ منتشر میشود و امکان پیشخرید نسخه فیزیکی این اثر به تعداد محدود و در بستهبندی نفیس به همراه امضای شهرام ناظری به نام خریدار و نیز ارائه نسخه الکترونیکی مهیا شده است.
قطعات این آلبوم عبارتند از: «آی آدمها»، «برف»، «خانهام ابریست» و «قایق» به آهنگسازی و تنظیم ارشک رفیعی و آهنگهای «هست شب»، «داروگ»، «مهتاب» و «ری را» به آهنگسازی شهرام ناظری و تنظیم این قطعات نیز برعهده ارشک رفیعی بوده است.
تعدادی از نوازندگانی که در آلبوم «نیما یوشیج» به هنرنمایی پرداختهاند. عبارتند از: نی: سعید همتیان؛ ویولن: امین عطایی، محمود عربانی، نوید شعباننژاد و آناهیتا اتحاد؛ ویولا: داریوش حجازی و الهام عادلی؛ ویولنسل: کورش کشاورز، غزاله شیرازی و کیوان حبیبزاده؛ فلوت: پرتو فتاحی؛ کمانچه: حمیدرضا آفریده؛ سازهای کوبهای: فرزاد جعفری و....
***
زندگی مظفرالدینشاه به روایت فراهانی در هیچیک
مجله «هیچیک» در چهارمین شماره خود با حضور بهزاد فراهانی کارگردان، صداپیشه و بازیگر سینما و تئاتر به بازسازی تصاویری از مظفرالدینشاه قاجار پرداخته و پرتره بازسازیشدهای از این شخصیت را روی جلد برده است.
«هیچیک» مجله پژوهشی فرهنگ، هنر و سبک زیست است که تلاش میکند با بازسازی یک چهره خاص یا لحظه تاریخی جریان فرهنگی بسازد.
بر خلاف بازسازی عکس که تلاش گروه است، مصاحبههای این مجله برای اولینبار در ایران به کمک هوش مصنوعی انجام میشود. در این شماره از «هیچیک» ناگفتههایی از زندگی قاجار مورد بررسی قرار گرفته و عکسهای اختصاصی و دیده نشدهای منتشر میشود. مدیرمسؤول «هیچیک» چاوش شیرانی است. این مجله به سردبیری مارال دوستی به شکل مجازی منتشر میشود.
در پایان زمان پروژه، پادکست تصویری «هیچیک» برای علاقهمندان آماده و پخش خواهد شد. این پادکست تصویری همزمان برای ناشنوایان نیز قابل استفاده است. در این شماره کورش جوان به عنوان دبیر عکاس، محمود پورمحمود طراح گریم و میثم میرزایی در سمت طراح گرافیک فعالیت دارند. علاقهمندان برای مطالعه مصاحبه با تیتر «شکار زمان در قاطعیت نگاه» میتوانند به مجله «هیچیک» مراجعه کنند.
ارسال به دوستان
مدیرعامل مؤسسه سینماشهر در پاسخ به سوال خبرنگار «وطن امروز»:
سراسر کشور زیر چتر شناسا قرار میگیرد
گروه فرهنگ و هنر: نشست خبری تشریح عملکرد یک ساله موسسه سینماشهر روز گذشته با حضور هاشم میرزاخانی، مدیرعامل و جمعی از مدیران این موسسه برگزار شد.
در ابتدای نشست، میرزاخانی ۱۴۰۲ را سال رونق سینمای ایران خواند و گفت: بخشی از تصاویر نخستین گردهمایی سینماداران کشور را پخش کردیم که نزدیک ۳۰۰ سینمادار در سینما فرهنگ دور هم جمع شده بودند و تلاش داشتیم بتوانیم انسجامی بین سینماداران به منظور توسعه سینماها برقرار کنیم و با هم، همپیمان شویم.
وی بیان کرد: فعالیتهای سالانه ما در قالب کتاب «رهتوشه» ارائه خواهد شد، چرا که درگیری رسانهها در آن ایام زیادی بود و برنامههایی که آنجا ارائه شد، الان به سرانجام رسیده است. 11 بند فعالیت در اساسنامه تنظیم شده که بر اساس آنها شاکله فعالیتها را برنامهریزی کردیم.
* سراسر کشور زیر چتر شناسا
میرزاخانی در پاسخ به پرسش روزنامه «وطن امروز» درباره ایجاد زیرساخت ملی و اجرایی شدن سیستم شناسا در سراسر کشور به عنوان یکی از دستاوردهای ویژه در ۲ سال اخیر توسط این موسسه گفت: با توجه به زیرساختهای شهرهای مختلف، فیبر نوری، شبکه اینترانت داخلی و اینترنت را در قالب یک شبکه اختصاصی برای هر سینما راهاندازی کردیم. امسال در ۳۳ شهر فیلمهای جشنواره فیلم فجر توسط شبکه شناسا ارسال شد که کار قابل قبولی ارزیابی میشود. در کل اتفاق خوبی که افتاد، کل کشور در آن واحد از طریق استوریج سینماشهر میتوانستند فیلمها را دریافت کنند. قرار است بیشترین استفاده را بر این مورد بگذاریم، چرا که وقتی هارد حذف شود، سرعت عمل نیز بیشتر میشود.
* تلاش برای بالا رفتن کیفیت پخش فیلم در سینماها
وی در ادامه به سرورهای سینمایی اشاره کرد و گفت: بحث سرور سینمایی یکی از مباحث مهم است؛ مطلع شدیم یکی از شرکتهای خارجی قرار نیست دیگر خدماتی بدهد و یکی دیگر از شرکتها نیز تاییدیه (لایسنس) خود را از دسترس خارج کرد که ما به مشکل برخوردیم اما توانستیم چند مدل سرور به سینمای کشور اضافه کنیم. به عنوان وظیفه ذاتیمان، از سرورهای ناامن نیز استفاده نکردیم و توانستیم کیفیت نمایش را از اچدی به 2k ارتقا دهیم. این مساله از دغدغههای جدی است که به سطح 4k برسد و امیدواریم برای اوایل سال آتی شاهد بالا رفتن کیفیت سینماهای کشور باشیم.
میرزاخانی به بحث سینماکارت اشاره کرد و توضیح داد: در بحث اکران حمایتی و مواردی از این دست، تکنولوژی زمانه طوری بود که از طریق کارتهای اعتباری و پوز مرتبط با آن، کار را جلو ببرند و نمیدانم چقدر به سرانجام رسید اما ما در برنامهریزی جدید، از طریق سمفا نسبت به ارائه تخفیفهای ارگانی اقدام و این موضوع را پشتیبانی کردیم که از طریق یک شماره تلفن میتوانند تعداد نامحدود بلیت سینما را دریافت کنند. تلاش داریم از طریق تعاملات بیندستگاهی، زمینه حضور خانوادهها را در سینماهای کشور فراهم کنیم.
وی افزود: با توجه به این قابلیت، کیف پول هر شخص با توجه به آیدی شخصی قابل ارائه است تا این اتفاق توسعه حضور مخاطبان سینما را رقم بزند.
وی با اشاره به سایت موسسه سینماشهر بیان کرد: مساله بعدی بحث سایت سینماشهر است که مدتهاست از دسترس خارج است. چون فضایی برای تجمیع سالنهای سینمایی کشور و خدماتی که در سالنها ارائه میشود، نداشتیم، از همین رو لازم بود روی سایت اقدامی را انجام دهیم که مقرر شد اطلس سینمایی را بارگذاری کنیم و تلاش داریم اطلاعات مختلفی از سینماهای سراسر کشور را در آن درج کنیم تا علاقهمندان با اطلاعات کامل وارد سینماها شوند تا بشود درجهبندی سینماها را به مخاطبان ارائه کرد.
مدیرعامل موسسه سینماشهر عنوان کرد: تلاش داریم قیمتگذاری را برای سینماداران در سایت ارائه کنیم. همچنین گزارش فروش سینماها در سمفا منتشر میشود هرچند تلاش داشتیم هفتگی به صورت نموداری ارائه شود.
وی همچنین با اشاره به بیش از ۱۲۰ اصلاحی که به سامانه سمفا خورده است، درباره سامانه فروش بلیت گفت: تلاش داشتیم سامانههای فروش بلیت سینما، سامانههای راحت برای همگان باشد، ضمن اینکه تلاش کردیم امسال دامنه فروشندگان سینمای ایران را راهاندازی کنیم؛ «آی تیکت» امکان تجمیع فروشندگان خدمات را فراهم کرد. تجربه ثابت کرد سوپراپلیکیشنها در این رقمهای خرد وارد نمیشوند اما تلاش کردیم این خدمات را ارائه کنیم و آنها نیز از این ترمینال بهره بگیرند تا با هماهنگی، کمپین فروش را توسعه دهیم. امیدواریم با اپلیکیشنهای اصلی این اتفاق رقم بخورد تا به راحتی جامعه هدف سینمای ایران را پوشش دهد.
* با گیشه سیار همه خدمات سینما را دریافت کنید
میرزاخانی با اشاره به گیشه سیار اظهار کرد: با استفاده از این گیشه امکان همه خدمات موجود در سینما را فراهم کردیم که همه سینماهای ایران در این سامانه قرار دارند و امیدواریم این گیشه سیار در مراکز پرتردد، برای مخاطبان جلب توجه کند تا از آن استفاده کنند. لذا این طراحی انجام شد و رونمایی به عمل آمد و در عید نوروز در مراکز سینمایی بزرگ کلانشهرها مستقر خواهد شد.
وی به موضوع تسهیم از مبدأ فروش سینما اشاره و تاکید کرد: این مساله به مساله تقسیم سهام هر صاحب اثر، پخشکننده و صاحب سینما ارتباط دارد که این امکان، نیازمندیهای سختافزاری و نرمافزاری دارد، به همین دلیل با بانکهای مختلف وارد مذاکره شدیم تا همان شبانه، سهمهای مقرر تقسیم شود. همچنین جلساتی با سینماداران، کانون پخشکنندگان و جامعه تهیهکنندگان داشتیم و امیدواریم سال آینده ماژول سمفا نیز برای آن تعبیه شود تا چرخه تولید بیش از پیش به گردش درآید.
میرزاخانی در بخش دیگری از نشست گفت: بحث دیگرم درباره پروژههایی است که سالیان سال در حال انجام است که به دلایل مختلف چون تورم، نشده به سرانجام برسند، بنابراین تصمیم گرفتیم از پتانسیلهای موجود استفاده کنیم و توانستیم تایید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را برای تجهیز آمفیتئاترهای شهرستانها بگیریم و با مساعدتهای سازمان سینمایی، در کلانشهرها توانستیم این توافق را با استانداران برای ایجاد سالنهای سینما تحقق بخشیم. برای این منظور در هر استان ۳ شهر را در نظر گرفتیم و سالنهای آمفیتئاترشان را تجهیز کردند. وی افزود: همچنین در بحث حمایت از سینماها تلاش داشتیم تمام سینماهای کشور را تجهیز کنیم تا از حمایتهای کلان چند میلیاردی که صرفا از چند سینما میشد، به سمت حمایت از چند سینمای شهرستان برویم. درباره لابراتوارها نیز تلاش شد حمایت شود؛ بر این اساس، هزینه دیسیپی شدن فیلمها را میپردازیم تا هم چرخ لابراتوارها بچرخد و هم حمایتی از فیلمها باشد.
مدیرعامل موسسه سینماشهر به بحث تبلیغات انحصاری در سینماها اشاره کرد و گفت: از دیگر کارهای مهم ما، راهاندازی شبکه تبلیغات و بازرگانی سینمای ایران است تا همه سینماهای کشور بتوانند از خدمات استفاده کنند. بیش از ۳۰۰ سینما از این امکان بیبهره هستند اما وقتی بحث توسعه و عدالت اجتماعی میشود، باید این امکان به همه اقشار اختصاص یابد و ما هم دغدغه این موضوع را داریم که بر این اساس، امکان نمایش تبلیغات همه شرکتهای طرف قراردادمان را داشته باشیم. مبلغ این تبلیغات نیز به همه سینماها تعلق میگیرد و در نهایت هر آنچه کسب شود، به همه سینماها ارسال میشود. برنامهریزی کردیم اگر مشکلی پیش نیاید، شروع این اتفاق از نوروز باشد تا بتوانیم از درآمد تبلیغات، هزینههای جاری سینما را برای سینماداران در بیاوریم تا خدمات بهتری به مردم ارائه کنند.
وی در ادامه صحبتهایش به ارائه گزارش فروش سالانه سینماها پرداخت و توضیح داد: فروش 3 سال اخیر سینماها به دلیل خروج از دوران کرونا رونق داشته است؛ بر این اساس سال ۱۴۰۰ بالاترین فروش یعنی سهم ۸۲ درصدی گیشه، اختصاص به 4 استان کشور داشته است؛ استانهای تهران، خراسان رضوی، البرز و فارس بالاترین فروش سینماها را داشتند. همچنین ۱۰ استان در کشور ۹۰ درصد فروش را داشتند و بقیه استانها ۱۰ درصد باقیمانده را فروش کردند. در این سال ۴۹ درصد فروش به تهران تعلق داشته و کل فروش سینماها سال ۱۴۰۰ مبلغ ۱۷۴ میلیارد تومان بوده است.
میرزاخانی گفت: سال ۱۴۰۱، 5 استان بالای جدولی 82.2 درصد و تهران 49.96 درصد فروش داشتهاند و فروش کل سال ۴۲۷ میلیارد تومان بوده است. سال ۱۴۰۲، ۵ استان اول جزو پیشتازان هستند اما سهم شهرستانهای دیگر با توجه به توسعهای که ایجاد شده، بالاتر رفته است. در کل، گیشه امسال ۱۳ میلیون و ۹۳۱ هزار و ۹۰۴ بیننده و ۴۲۸ میلیارد تومان فروش داشته است.
ارسال به دوستان
تشکیل جلسات شورای تخصصی تدوین سند تحول هنرهای نمایشی
تئاتر مقوم مسائل فرهنگی است
گروه فرهنگ و هنر: سند ملی هنرهای نمایشی به نوعی چشمانداز 20 سالهای است برای تئاتر کشور که دستگاههای مختلف را مجاب کرده بخش سرمایهگذاری حوزه تئاتر ورودی جدیتر داشته باشند. در این میان مدیرکل هنرهای نمایشی کشور با اشاره به بیش از 40 هزار عضو تئاتر در استانهای مختلف کشور، ساماندهی و سازماندهی تمام هنرمندان را از جمله وظایف و ماموریتهای این نهاد هنری میداند. از طرفی وظیفه حمایت از تولیدات استانها، برپایی رویدادها با شعار عدالت فرهنگی در گستره ایران اسلامی، همچنین ساخت سالنهای نمایش بر عهده این مرکز تئاتری قرار گرفته است. از همین رو با توجه به نیازسنجی موجود و وعده وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، تدوین سند جامع تئاتر کشور از اوایل سال 1401 در دستور کار معاونت هنری و مرکز هنرهای نمایشی کشور قرار گرفت و دبیر کل این مرکز نیز با انتخاب جمعی از هنرمندان و پیشکسوتان عرصه تئاتر، تلاش کرد به این مهم جامه عمل بپوشاند. بر همین اساس تاکنون 8 جلسه و نشست پیرامون تدوین سند جامع برگزار شده است که به گفته مدیرکل هنرهای نمایشی کشور بزودی این سند آماده و به شورای هنر ارائه خواهد شد. در آخرین جلسه که با حضور هوشنگ توکلی، ایرج راد، محمدحسین ایمانیخوشخو، کاظم نظری، علی منتظری، قطبالدین صادقی، تاجبخش فناییان، محمدباقر قهرمانی، ولیالله شالی، غلامرضا نعمتی، سیدمحمدجواد طاهری و علی ایزدی، با هدف بیان فرصتها، تهدیدها و چالشهای پیش روی هنرهای نمایشی و ارائه راهکارهای مناسب، برای بررسی چگونگی تحقق آن، برگزار شد، علی ایزدی، دبیر شورای تخصصی تدوین سند تحول هنرهای نمایشی با اشاره به برخی کاستیها در این حوزه گفت: «با توجه به گستره فعالیت هنرهای نمایشی در کشور و عدم تناسب امکانات، اعتبارات و اختیارات موجود و با توجه به تعداد فعالان و خانواده بزرگ تئاتر، همچنین تنوع و تعدد رویدادها و جشنوارههایی با مضامین اجتماعی، خانوادهمحور، دینی، انقلابی، دفاع مقدس، جمعیتمحور، جبهه مقاومت، فرهنگی و... که در قالب 59 جشنواره، توسط اداره کل هنرهای نمایشی برگزار یا حمایت میشوند، کمبود سالنها و فضاهای نمایشی به نحوی که تنها 7 سالن در اختیار این اداره کل و مابقی در اختیار دیگر سازمانها یا در اختیار بخش خصوصی است، همچنین فرسودگی تجهیزات و زیرساختهای همین سالنهای کم و عدم تناسب در ساختار اداری، اجرایی و کارشناسی برای پاسخگویی لازم به هنرمندان و نیز افزایش هزینه تولید تئاتر در سالهای اخیر، بخشی از مشکلاتی است که راهکار گذر از آن، تدبیر در مسیر توسعه زیرساختی، اداری، اجرایی و فنی هنرهای نمایشی کشور است».
مدرس دانشگاه در تشریح چالشها و عدم رشد متناسب زیرساختها با گستردگی این هنر اصیل و مؤثر گفت: «حدود 150 هزار فارغالتحصیل رشته تئاتر در این عرصه فعال هستند و سالانه حدود 1400 دانشجو از دانشگاههای کشور، با مدرک کاردانی، کارشناسی یا کارشناسی ارشد و بعضاً دکترا فارغالتحصیل میشوند که باید هر چه سریعتر فکری برای اشتغال و استفاده از این نیروی جوان و کارآمد کرد. غیر از دانشجویان، 1000 گروه هم در «سامانه گروههای نمایشی» ثبت شدهاند و دارای پروانه فعالیت هستند اما چند برابر این رقم نیز گروههایی به شکل مستقل و پراکنده به هنر تئاتر اشتغال دارند. غیر از آن، حدود 320 مؤسسه، آموزشگاه و هنرستان هنرهای زیبا در کشور مشغول آموزش به هنرجویان و علاقهمندان هنرهای نمایشی هستند».
او ادامه داد: «در برگزاری جشنوارهها و رویدادهای تئاتری، اداره کل هنرهای نمایشی در 59 جشنواره به شکل مستقیم یا غیرمستقیم دخیل است که یا مسؤول برگزاری آن است یا از آن حمایت میکند».
ایزدی گفت: «در بحث فضاهای نمایشی، در کشور جمعا حدود 109 هزار صندلی برای تماشاگر تئاتر وجود دارد که اگر این رقم به کل جمعیت تقسیم شود، به ازای هر 800 نفر، تنها یک صندلی برای تماشاگر تئاتر در کشور وجود دارد. فرسودگی تجهیزات فنی و زیرساختها از کارآمدی مطلوب همین تعداد محدود سالنهای موجود نیز کاسته است و نیاز مبرم به ترمیم، بازسازی و بهروز شدن دارند. با توجه به گستردگی هنرهای نمایشی که تشریح شد، ساختار سازمانی فعلی اداره کل هنرهای نمایشی پاسخگوی این مسائل نیست؛ بنابراین ساختار فعلی باید متناسب با مسائل و مشکلات، رشدی همپای این گستردگی داشته باشد».
او با نتیجهگیری از وجود تهدیدها و فرصتها در هنر نمایش گفت: «اداره کل هنرهای نمایشی برای کمک به جریان رشد و توسعه هنر نمایش که به رشد فرهنگی کشور میانجامد، تصمیم به تشکیل «شورای تخصصی تدوین سند تحول هنرهای نمایشی» گرفت. این شورای تخصصی نیز پس از نشستهای متعدد و گفتوگوهای فراوان، پیشنهاد تأسیس و تشکیل «سازمان تئاتر کشور» را داد، چرا که فقط این سازمان میتواند جوابگوی نیاز فزاینده حوزه هنرهای نمایشی باشد. همچنین با وجود این سازمان است که میتوان چتر حمایتی مؤثری برای همه هنرمندان نمایش فراهم آورد و تدابیر و سیاستهای زیرساختی و اجرایی وسیعی را برای گسترش کیفی و کمی هنر نمایش ترسیم کرد و برای توسعه تئاتر و پویایی آن برنامهریزی کرد و آیندهای اندیشهگرا و مؤثر برای هنرهای نمایشی متصور بود».
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|