|
نگاهی به دلایل شکست فیلم پرسلبریتی «ما همه با هم هستیم» به بهانه صدرنشینی «شبی که ماه کامل شد» در گیشه
فصل شکست کلیشه!
محسن شهمیرزادی: اگر چه تیم تبلیغاتی «ما همه با هم هستیم» در هفته اول اکران این فیلم عمده تمرکز خود را بر تبلیغ رکوردشکنی اثر تازه کمال تبریزی در روز افتتاحیه قرار داده بود اما بسیاری از کارشناسان سینما و اهالی رسانه بر این عقیده بودند موج اولیه اقبال از این فیلم صرفا به جهت تعدد سلبریتیهای حاضر در آن است و طولی نخواهد کشید که قطار سلبریتیهای «ما همه با هم هستیم» از ریل پرفروشی خارج خواهد شد، چرا که عمده ظرفیتهای تبلیغاتی فیلمها اعم از تعداد بالای سلبریتیها، انتشار سکانسهای حاشیهای، تیزر تلویزیونی و... تنها در هفتههای اولیه کاربرد خواهد داشت و پس از آن پیشنهاد سینه به سینه مردم برای فیلم دیدن است که اقبال در گیشه را رقم میزند. اکنون و در هفته سوم اکران عید فطر اثر پرسلبریتی «ما همه با هم هستیم» از صدر گیشه فاصله گرفته و فیلم جدید نرگس آبیار که بازیگران چنان مطرحی هم در آنها به چشم نمیخورند، به عنوان پرفروش ترین فیلم اکران عیدفطر در رتبه اول گیشه قرار دارد. در حالی «شبی که ماه کامل شد» فروش 8 میلیارد و 300 میلیون تومانی را پشت سر میگذارد که «ما همه با هم هستیم» نزدیک به 7 میلیارد و 480 میلیون تومان فروش داشته است. نکته قابل توجه آنکه در فروش هفتگی نیز «سرخپوست» نیما جاویدی خود را به رده دوم فروش رسانده و این مساله حکایت از آن دارد که در هفتههای آتی ممکن است فیلم تازه کمال تبریزی به رتبه سوم سقوط کند و تجربه جدیدی برای فیلمهای گیشهای ثبت شود؛ تجربهای که شاید حاکی از تغییر فرمول گیشه برای مخاطبان باشد. ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
اکبر نبوی در میزگرد برنامه «هفت»:
باید از اعتبار بخشیدن به سرمایههای نامعلوم در سینما نگران بود
اکبر نبوی، منتقد و کارشناس سینما در میزگردی در برنامه «هفت» با موضوع سرمایهگذاری در صنعت سینما، گفت: استقبال از سرمایه بخش خصوصی در سینما خوب است. ما در شئونات زندگی خود معضلاتی داریم که اگر حل نشود به بحران تبدیل میشود. متاسفانه بخشی از تفکر جهان سرمایهداری را پذیرفتهایم که منطقا در خیلی از حوزهها و ساحتهای زندگی ما نقشآفرین میشود. به گزارش «وطنامروز»، نبوی در این برنامه اظهار داشت: این سرمایه میخواهد راه خود به هر طریقی باز کند پس میتواند وارد سینما هم شود. حالا سوال این است که با این سرمایهها چه باید کرد؟ منطقا نمیتوانیم جلوی آن را بگیریم و نفی کنیم. پیشنیاز باید در جامعه حل شود که دستگاهها و نهادهایی که در جامعه مسؤولیت دارند به وظیفه خود عمل کنند. من اگر با یک سرمایه زیادی وارد سینما شوم باید شاخکهای نهادها تکان بخورد. وقتی یک جوانی که نه پدر ثروتمندی دارد نه فعالیت اقتصادی داشته، این همه سرمایه وارد کرده، چرا نهادها قبلا آن را بررسی نکردهاند؟ منوچهر شاهسواری، مدیرعامل خانه سینما نیز در این نشست با اشاره به اینکه درآمد سینمای ایران شفاف است، اظهار داشت: سال گذشته حدود 100 فیلم تولید کردیم و بیش از 250 نفر در این فیلمها سرمایهگذاری کردند. انگار تمام سینمای ایران تحت سیطره این چند نفر دادگاهی است. بنیانهای اقتصادی سینمای ایران روشن است. همه ما میدانیم در لحظه عرضه فیلم، همه به دنبال شکار هستند. بنیان اقتصادی سینمای ایران زمانی دچار خطر است که بین سرمایه و بازگشت تناسب وجود ندارد و بنیان سرمایهها فرهنگی نیست. وی افزود: مسؤولیت این رفتار با تهیهکنندگان سینماست و باید پاسخگو باشیم. اگر ما مقابل این ماجرا ایستاده بودیم هیچوقت به اینجا نمیرسیدیم. باید خود را برای یک تغییر تحولات آماده کنیم. ساختار خانه سینما پاسخ نیازهای امروز نیست. نبوی در پاسخ به شاهسواری و نقد به این مسأله که خانه سینما به دلیل مشکلات و ضعفهای ساختاریاش نمیتواند در این حوزه ورود کند، گفت: در باب موضوع پولهایی که آمده هنوز میگویم باید به اعتباربخشی این پولها برای سینما نگران بود. تردید ندارم بخشی از پولها آمده که سینمای ایران را نابود کند. اگر ما به عنوان صنف تهیهکنندگان رفتیم با سرمایهگذار نامناسب کار کردیم، باید خانه سینما وارد شود و مدیریت کند. ارسال به دوستان
در مراسم بزرگداشت شهید بهشتی مطرح شد
نگرانی از بازتولید گفتمانی که با بهشتی مخالفت میکرد
عصر جمعهای که گذشت، مجموعه شهدای سرچشمه که یادمان شهدای فاجعه هفتم تیر است، پذیرای میهمانانی بود که 38 سال بعد از هفتم تیر 1360 برای بزرگداشت مقام شهدای این فاجعه تاریخی گردهم آمده بودند. به گزارش «وطنامروز»، در این مراسم که با استقبال بالایی از سوی مخاطبان همراه شده بود، فرزند شهید رحمان استکی از شهدای حادثه هفتم تیر دقایقی روی سن حاضر شد و با قرائت متنی نامی از همه شهدای این فاجعه آورد. پس از اجرای نمایشی با موضوع مظلومیت شهدای هفتم تیر، خواهر شهید محمد خوشزبان با حضور روی سن درباره خاطراتش از برادر شهیدش سخن گفت. اما مهمترین بخش این برنامه به سخنرانی حسن رحیمپور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اختصاص داشت. او در بخشی از سخنانش در این مراسم گفت: شهید بهشتی چنان مورد بمباران رسانهای بود که در افکار عمومی کار بهجایی رسید که نمیشد از ایشان دفاع کرد و حتی برخی از حزباللهیها با تردید از وی دفاع میکردند و میگفتند بهتر نیست یک خط عقبتر برویم و از خود امام دفاع کنیم؟ نگرانی من این است برخی اتفاقات زمان شهید بهشتی با ادبیات دیگری توسط عدهای دیگر بازتولید شود و تا حدودی هم این اتفاق رخ داده است. رحیمپور با بیان اینکه تفکری که شهید بهشتی در مقابلش ایستاد، همچنان در رسانهها و فضای کشور فعال است، افزود: ادبیات آنها عوض شده ولی همان گفتمان است. شهید بهشتی میگفت حزباللهیها در جامعه اکثریت هستند اما در حکومت اقلیت هستند. ما باید با هم پیوسته باشیم. اگر نتوانیم ساختارها را عوض کنیم یا حذف میشویم یا هضم. شهید بهشتی میگفت باید هرجا افراد صالحتر را دیدیم وارد حکومت کنیم و هرجا کسانی را دیدیم که نهتنها صالح بلکه صالحتر نیستند نگذاریم وارد حکومت شوند. ارسال به دوستان
سرانجام «رستاخیز» چه میشود؟
پیشنهادهای تهیهکننده «رستاخیز» برای حل مشکل این فیلم
تهیهکننده فیلم سینمایی «رستاخیز» به کارگردانی احمدرضا درویش در گفتوگویی تازه پیشنهادهایی برای حل مشکل این فیلم داده است. به گزارش «وطنامروز»، «رستاخیز» عنوان پروژهای سینمایی در ارتباط با قیام عاشوراست که پخش آن در چند سال گذشته به دلیل مشکلات مختلفی به تاخیر افتاده است. تقی علیقلیزاده، تهیهکننده این اثر سینمایی در گفتوگو با مهر، درباره آخرین وضعیت این فیلم گفت: متاسفانه فیلم «رستاخیز» به دلیل تصمیمات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صدمات بسیاری را متحمل شده است و هر چند فرآیند دریافت مجوزهای قانونی ساخت و نمایش آن طی شده اما هنوز شرایط نمایش آن در کشور فراهم نیست. برای اینکه بتوانیم این فیلم را نمایش دهیم به دادگاه هم شکایت کردیم و در نهایت دیوان عدالت اداری به نفع فیلم حکم صادر کرد که براساس حکم ارائه شده، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به این فیلم تخلف داشته اما هنوز امکان اکران آن در داخل کشور وجود ندارد. تهیهکننده «رستاخیز» درباره شرایط اکران بینالمللی فیلم هم توضیح داد: عرضه خارجی «رستاخیز» در اختیار من است و اگر تا امروز نمایش داده نشده به این دلیل است که خودمان نخواستهایم و فیلم برای اکران جهانی هیچ منعی ندارد. به من میگویند این فیلم به دلیل عدم تامین نظر مراجع تقلید، توقیف شده و این یعنی «رستاخیز» اشکال فقهی دارد اما سوال من این است آیا برای اشکال فقهی و ضوابط شرعی باید جغرافیا حاکم باشد؟ یعنی نمایش این فیلم در داخل کشور مشکل دارد اما در خارج از کشور میتوانیم این فیلم را نمایش دهیم؟ علیقلیزاده تأکید کرد: امیدوارم شرایط مناسب برای نمایش این فیلم در کشور فراهم شود، این نمایش میتواند به روشهای مختلفی باشد که بحث عرضه در شبکه نمایش خانگی یکی از این راهکارها و گزینهها به شمار میرود. ارسال به دوستان
چرا سرنوشت جشنواره فیلمهای سعودی در نهایت مثل جشنواره ابوظبی خواهد شد؟
گاوهای شیرده همچنان مشغول کارند!
احسان سالمی: روز گذشته در خبرها آمده بود که اولین جشنواره بینالمللی فیلم عربستان سعودی با نام جشنواره بینالمللی فیلم «دریای سرخ» قرار است از 12 تا 21 مارس در این کشور برگزار شود؛ جشنوارهای که قرار است با همکاری «آزمایشگاه فیلم تورینو»ی ایتالیا و شبیه به جشنواره ساندنس و در جایی که بهعنوان «لژ دریای سرخ» نامیده شده، برگزار شود. بر اساس آنچه در خبرها آمده، شیوانی پاندیا، مدیر پیشین جشنواره فیلم دوبی به عنوان مدیر این جشنواره انتخاب شده است. حسین کوریمبوی که قبلاً به عنوان برنامهریز مستند در جشنواره فیلم ساندنس کار میکرد نیز بهعنوان کارگردان هنری انتخاب شده است. این جشنواره بخشی هم برای پروژههایی دارد که قرار است توسط فیلمسازان عربستانی تولید شود و قرار است با پرداخت مبالغی به تکنیسینهای سینمایی برای ساخت آثاری توسط فیلمسازان عربستانی حمایت شود. نگارنده این سطور به شغل پیشگویی مشغول نیست اما از همین حالا میتوان پیشگویی کرد که این پروژه تازه که از آن بهعنوان «موج نوی عربی» یاد میشود، به فاصله کمی از تاسیس، به عاقبت جشنواره فیلم ابوظبی دچار خواهد شد. واقعیت آن است که جشنوارههای فیلم در سراسر جهان پیوند عمیقی با فعالیتهای سینمایی در کشور برگزار کننده آن دارند؛ هرگاه صنعت فیلمسازی در کشوری ضعیف شده است، بهطور طبیعی جشنواره یا جشنوارههای فیلمی که در آن کشور برگزار میشده نیز رو به نابودی و ضعف کشیده شده است. برای نمونه سینمای مصر که تا همین چند سال پیش با برگزاری جشنواره فیلم قاهره در مصر یکی از جشنوارههای معتبر فیلم در منطقه خود و حتی در سطح بینالمللی را برگزار میکرد، در چند سال اخیر با ضعیف شدن صنعت سینما در این کشور، از اعتبار و جایگاه قبلی خود دور شده است. مثال دیگر برای این موضوع را باید جشنواره فیلم ابوظبی دانست؛ جشنوارهای که مهمترین هویت آن خرج هزینههای هنگفت اماراتیها جهت جلب نظر ستارگان هالیوودی برای حضور در این جشنواره بود؛ پولهای هنگفتی که در نهایت جیب ستارههای آمریکایی را پر کرد اما نتوانست ادامه حیات این جشنواره بیهویت را تضمین کند تا در اوج ناباوری جشنواره فیلم ابوظبی که اتفاقا یکی از جشنوارههای ضدایرانی منطقه ما بود، چند سال پیش با اعلام برگزارکنندگانش بهطور رسمی تعطیل شود و تنها در قالب ارائه کمکهزینه به برخی فیلمسازان به کار خود ادامه دهد! جشنواره ابوظبی با نام جشنواره بینالمللی خاورمیانه سال ۲۰۰۷ آغاز شد و سپس به جشنواره بینالمللی ابوظبی تغییر نام داد. در 5 دوره اول جشنواره، پیتر اسکارلت مدیریت آن را به عهده داشت اما از سال ۲۰۱۲، علی الجابری بهعنوان جانشین او شروع به کار کرد و مجموعاً 8 دوره از این جشنواره برگزار شد. جالب اینکه اماراتیها نه فقط در این جشنواره، بلکه در جشنواره فیلم دوبی نیز ناموفق ظاهر شدند و در نهایت پس از خرج هزینههای بسیار برای این جشنواره فیلم، تصمیم گرفتند آن را به شکل دوسالانه برگزار کنند! واقعیت آن است که با وجود تلاش حکام جدید عربستان سعودی برای ارائه تصویر یک حکومت دوستدار هنر در جهان، بهواسطه آنکه اساسا هنر بویژه سینما در کشورهایی همچون عربستان سعودی جایگاهی نداشته، راهاندازی جشنوارههای فیلم و خرج هزینههای بسیار برای حضور ستارههای سینمایی جهان در این جشنوارهها در نهایت نمیتواند جایگاهی برای آنها در سینما ایجاد کند؛ اتفاقی که در سایر زمینههای غیرفرهنگی نیز برای آنها به وقوع پیوسته و خرج هزینههای بسیار توسط آنها که به تعبیر رئیسجمهور آمریکا همچون «گاوهای شیرده» برای غربیها هستند، نمیتواند اعتبار و جایگاهی برای آنها پدید آورد. ارسال به دوستان
بازگشت نادر طالبزاده با «نادر شو»
سجاد مهرگان، فعال رسانهای در صفحه شخصی خود از راهاندازی برنامهای کاملا متفاوت و چالشی با عنوان «نادر شو» و با محوریت نادر طالبزاده خبر داد. این برنامه قرار است به بررسی و تحلیل مسائل مختلف جهان با حضور گروهی از بزرگترین متفکران و ژورنالیستهای بینالمللی بپردازد. این برنامه قرار است فقط در یوتیوب، دیلی موشن و ویمیو پخش شود. ارسال به دوستان
اخبار
توضیحات مشاور مدیر شبکه 3 درباره حاشیههای اخیر «گاندو» ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|