|
افزایش قیمت کالا به بهانه افزایش نرخ بنزین تخلف است
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در حال حاضر از حیث وجود کالاهای مصرفی و مورد نیاز کشور در شرایط خوبی به سر میبریم و قطعا کمبودی وجود ندارد و جای نگرانی برای مردم نیست. رحمانی تصریح کرد: برای صیانت از حقوق مردم و جلوگیری از سوءاستفاده برخی سودجویان، پس از اصلاح نرخ بنزین، مقرر کردهایم هیچ افزایش نرخی در کالاها نباید داشته باشیم و هر گونه افزایش قیمت، تخلف محسوب میشود.
ارسال به دوستان
چگونه حسن روحانی و دولت او با بیتدبیری، عدم اطلاعرسانی بهموقع به مردم و بیتوجهی به توصیه کارشناسان درباره اجرای بهتر و پختهتر طرح افزایش قیمت بنزین مسبب اصلی نارضایتیها و زمینهساز اغتشاشات اشرار شدند
دستپخت دولت
گروه اقتصادی: افزایش قیمت بنزین توسط دولت واکنشهای منفی بسیاری را به دنبال داشت؛ از یکسو مردم به دلیل عدم آمادگی و حس غافلگیری و از سوی دیگر اکثر کارشناسان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی به روش و زمان سهمیهبندی و نحوه جبرانهای کمکی آن نقد داشتند. انتقادات به این اقدام دولت را به 2 دسته اصلی میتوان تقسیم کرد؛ ابتدا اقداماتی که دولت باید پیش از اجرای این طرح اجرایی میکرد و سپس اقداماتی که باید در شرایط کنونی انجام دهد و از آنها غافل است. در بخش اول: عدم آگاهسازی و آمادهسازی مردم درباره این طرح، عدم حفظ کارت سوخت، عدم افزایش قیمت پلکانی و عدم اجرای اصل قانون هدفمندی یارانهها و در بخش دوم: اعطای سهمیه بنزین سفر و فصلی، قطع سهمیه خودروهای وارداتی، شفافسازی درآمدها و هزینهها و توسعه حملونقل عمومی از اصلیترین غفلتهای دولت است. به گزارش «وطن امروز»، گرانی بنزین پس از حرف و حدیثهای فراوان و مخالفتهای چند باره مجلس شورای اسلامی در ساعت صفر جمعهشب گذشته انجام شد؛ اقدامی که با پیشنهاد و اصرار دولت به شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا و پذیرش مشروط بخشی از اعضای آن اجرایی شد.
* اطلاعرسانی و اقناع عمومی
یکی از اصلیترین زنجیرههای اجرای طرحهای ملی همگام کردن مردم با آن است؛ به این شکل که مردم ضمن درک ابعاد مختلف طرح، خود را در آن سهیم بدانند. در برخی موارد احتیاج به گرفتن نظرات مردم به صورت مستقیم هم هست. رایگیری یا نظرسنجیهای رسمی و غیررسمی میتواند بخشی از درگیر کردن مردم در یک تصمیم ملی باشد. ارائه دادن طرح با جزئیات توسط کارشناسان و چهرههای معتبر با استفاده از رسانه هم میتواند باعث اقناع مفهومی شهروندان درباره یک طرح ملی شود. محمد رویانیان، اولین رئیس ستاد حملونقل و سوخت کشور که تجربه اولین سهمیهبندی بنزین را در کارنامه خود دارد در اینباره به «وطن امروز» گفت: در دوره قبل برنامهریزی کردیم تا تورم روانی ناشی از گران شدن بنزین را مدیریت کنیم. سعی کردیم از تمام ظرفیت صداوسیما استفاده کنیم. ماهها برنامهریزی کردیم، برنامه تلویزیونی ساختیم، تیزر و تبلیغات آماده کردیم و در شبکههای مختلف مصاحبه و اطلاعرسانی کردیم. با آژانسها و تاکسیها جلسه گذاشتیم و توجیهشان کردیم. برایشان شفاف کردیم که بنزین در سبد هزینههای شما چه نقشی دارد. متاسفانه در گرانی بنزین اخیر موضوع اطلاعرسانی به هیچوجه مورد توجه قرار نگرفت.
* عدم پایبندی به قانون هدفمندی یارانهها
دولت تدبیر و امید در تمام نزدیک به 7 سال عمر خود هیچگاه طبق قانون هدفمندی یارانهها عمل نکرد. این موضوع باعث شد اولا روند واقعیسازی قیمتها که از سال 87 شروع شده بود متوقف شود و از سوی دیگر اهداف این قانون محقق نشود. انحراف از قانون هدفمندی یارانهها را میتوان به 2 دسته تقسیم کرد: عدم پلکانی کردن افزایش قیمت کالاهایی که مشمول یارانه بودند، و عدم حذف یارانه ثروتمندان. یکی از مواردی که باعث شد به مرور زمان و با افزایش تورم دولتها نتوانند یارانه را افزایش دهند عدم حذف یارانه ثروتمندان بود. این اقدام به دلیل پیشبینی تبعات سیاسی آن توسط دولت اجرایی نشد. جعفر قادری، نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی و کارشناس اقتصادی در اینباره گفت: «دولت نمیخواست تبعات سیاسی حذف یارانهها را بپذیرد و طرح حذف دهکهای بالا باید زودتر از اینها اجرا میشد ولی دولت این کار را نکرد و در زمان اجرای آن در سال جاری هم آن را به صورت لاکپشتی دنبال کرد». وی افزود: «آنچه باعث شده دولت زیر بار قضیه نرود، تبعاتی است که وجود دارد. امروز حتی افرادی که تمکن مالی بالایی دارند، اگر دریافتیشان قطع شود، اعتراض کرده و مشکلاتی ایجاد میکنند. اگر دولت این تبعات را بپذیرد، منع اجرایی نخواهد داشت». قادری ادامه داد: «طرح حذف دهکها باید زودتر از این اجرا میشد ولی دولت این کار را به صورت لاکپشتی دنبال میکند. دولت کار را دنبال میکند ولی اقدامات با لایحه بودجه و قانون هدفمندی یارانهها همخوانی ندارد». مورد دیگر که باید به آن توجه داشت عدم رشد پلکانی قیمت حاملهای انرژی بود.
طبق قانون هدفمندی یارانهها قیمتها باید تا انتهای سال 94 تعدیل میشد. این روند طبق قانون باید به صورت پلکانی انجام میشد اما دولت به دلیل اینکه سال 96 احتیاج به رای مردم داشت و باز هم به دلیل ترس از دست دادن اقبال عمومی از این اقدام صرفنظر کرد.
* عدم حذف کارت سوخت
سؤالی که تاکنون دولتیها به آن پاسخ ندادهاند، دلیل حذف کارت سوخت است. با وجود اینکه تمام زیرساختهای کارت سوخت و هدفمندی وجود داشت و برای آن هم هزینههای بسیاری شده بود اما وزیر نفت دولت تدبیر و امید تصمیم گرفت یکشبه تمام این سیستم را از بین ببرد؛ البته حالا پس از گذشت چند سال دوباره سراغ آن رفته است. تاکنون دلیل منطقی از سوی دولت برای این تصمیم بیان نشده است اما آنچه پیداست دلیلی غیر از لجبازی با دولت قبل نداشته است.
* سخن گفتن با مردم
اعتراضات مردمی را نباید تنها ناشی از سهمیهبندی بنزین دانست، زیرا هیزم این آتش را تورم 2 سال اخیر تأمین کرده بود و سهمیهبندی شوکآور بنزین فقط نقش جرقهای کوچک را ایفا کرده است. دولت باید تمام تلاش خود را بکند که حالا با شروع سهمیهبندی بنزین، اثرات تورم هیجانی ناشی از آن، روی کالاهای مصرفی مردم بار نشود. بخشی از عصبانیت مردم ناشی از غافلگیری است؛ انتشار یک ویدئوی از قبل ضبط شده و اعلام خبر 3 برابر شدن بنزین آن هم در نیمهشب. مردم تجربه متفاوتی از گرانی بنزین داشتند؛ در نوبت قبل دولت ماهها وقت صرف کرد و مردم را از ابعاد و محاسن سهمیهبندی مطلع کرد. از چند روز قبل یارانه را به حسابشان واریز کرد و در شب اعلام افزایش قیمت، رئیسجمهور به تلویزیون رفت و رودررو با مردم سخن گفت. دولت باید به مردم احترام بگذارد و مردم را در تصمیمات ملی شریک کند. لازم است رئیسجمهور در مصاحبهای با مردم سخن بگوید و درباره دلایل اجرای سهمیهبندی در شرایط کنونی به مردم توضیح دهد. شیوه اعلامی دولت برای سهمیهبندی بنزین مانند هر طرح دیگری یقینا نقصهایی دارد که باید برطرف شود. دولت باید پذیرای انتقادات و پیشنهادها باشد و بستری را فراهم کند تا حرفهای کارشناسان شنیده شود.
* پرداخت سریعتر یارانهها
بهعنوان اولین راهکار برای کاهش صدمات ناشی از این شوک میتوان به پرداخت هر چه سریعتر مبلغ یارانه ناشی از این افزایش قیمت به خانوارها اشاره کرد. پرداخت پیش از موعد مبلغ یارانه میتواند آرامش را به دلهای ناآرام معترضان بازگرداند. عده بسیاری هنوز نمیدانند 55 هزار تومانی که قرار است بابت افزایش قیمت بنزین دریافت کنند جدا از یارانهای است که هر ماه به حسابشان واریز میشود. علاوه بر این پرداخت این مبلغ نباید در قالب اعتبار برای خرید کالا پرداخت شود. یارانه حاصل از سهمیهبندی بنزین باید به صورت نقد همچون یارانه نقدی به حساب سرپرستان خانوار واریز شود. گفتنی است دیشب حسن روحانی از شروع واریز بستههای حمایتی از امروز خبر داد.
* شفاف کردن درآمدها و هزینهها
یک اقدام بسیار حیاتی میتواند اطمینان مردم به این طرح را افزایش دهد؛ شفاف شدن حساب درآمدها و هزینههای ناشی از این سهمیهبندی در خزانه میتواند اعتماد ملت به این طرح دولت را افزایش دهد. امید است دولت دوازدهم با اجرای اقداماتی نظیر آنچه تا به اینجا به آن اشاره شد، از تبعات اجرای نامناسب طرح سهمیهبندی بنزین بکاهد.
* سهمیه سفر
یکی از محاسن اجرای سهمیهبندی بنزین در دولت پیشین، سهمیه سفر بود که در زمانهایی از سال همچون عید در کارتهای سوخت شارژ میشد. مشخص شدن میزان این سهمیه از الان نیز میتواند خیال سرپرستان خانوار را برای سفرهای پیش رو آسوده کند.
* قطع سهمیه خودروهای وارداتی و لوکس
خودروهای لوکس و وارداتی نیازی به سهمیه 60 لیتری بنزین ندارند و صاحبان آنها از دهکها بالا هستند و براحتی از پس هزینه بنزینشان برمیآیند؛ پس لزومی ندارد دولت به این قشر یارانه بپردازد. در دوره گذشته هم سهمیه خودروهای وارداتی با حجم موتور ۱۳۰۰ سیسی به بالا و داخلی ۲۰۰۰ سیسی به بالا قطع شد.
***
توصیه رهبر انقلاب به روحانی درباره پرداخت نقدی یارانه
احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، پیرامون موضع رهبر حکیم انقلاب درباره وقایع اخیر پس از 2 نرخی کردن بنزین گفت: در حاشیه دیدار مسؤولان در روز ولادت (جمعه)، رهبر انقلاب یک توضیح کارشناسی به آقای روحانی داشتند که خوب است زودتر اجرایی شود. وی ادامه داد: آقای روحانی در حاشیه جلسه گزارشی مختصر از روند اجرای طرح سهمیهبندی به رهبر انقلاب ارائه کرد. توکلی در ادامه با اشاره به سوال رهبر انقلاب از رئیسجمهور گفت: رهبر انقلاب به رئیسجمهور گفتند مناسب بود همزمان با اجرای این طرح اولین پرداخت نقدی یارانهها نیز صورت میگرفت، ولی حالا که انجام نشده، لازم است زودتر اقدام کنید.
ارسال به دوستان
سهمیه سوخت 750 لیتری برای ناوگان بینشهری
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران درباره سهمیه بنزین تاکسیهای بینشهری گفت: سهمیه سوخت ماهانه ۷۵۰ لیتر برای خودروهای تکسوز و ۴۵۰ لیتر برای خودروهای دوگانهسوز به فهرست اعلامی از سوی سازمان راهداری و حملونقل جادهای تخصیص داده میشود.
امیر وکیلزاده، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران، جزئیات بسته تکمیلی سهمیه سوخت ناوگان حملونقل شهری و بینشهری، مصوب کارگروه متشکل از وزارتخانههای کشور، نفت و سازمان برنامه و بودجه را تشریح کرد. وکیلزاده گفت: مطابق بسته مصوب سهمیه بنزین برای ناوگان آژانس شهری (تاکسی تلفنی) برای آن دسته از خودروهایی که تاکنون توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت یا سازمان شهرداریهای کشور ساماندهی شدهاند، به میزان ۲۰۰ لیتر برای خودروهای تکسوز و ۱۲۰ لیتر برای خودروهای دوگانه سوز تعیین شده است. وی افزود: این سهمیه طی 2 ماه آینده در پایان هر ماه به صورت اعتباری و پس از معرفی کارت، در کارت بانکی رانندگان شارژ میشود. وکیلزاده افزود: سهمیه فوق از ابتدای آذر با احتساب یک هفته پایانی آبانماه توسط شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی در کارتهای سوخت خودروها اعمال خواهد شد، همچنین سازمان راهداری موظف شده است ظرف ۲ ماه سامانه پایش را برای این خودروها راهاندازی کند. مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران با اشاره به سهمیه پیشبینی شده برای سرویس مدارس گفت: برای این خودروها، سهمیه در قالب اعتبار و بر اساس پیمایش انجام شده، که در سامانه سپند ثبت میشود، تخصیص داده میشود. وکیلزاده تاکید کرد: ادارههای کل آموزشوپرورش و مدارس و شهرداریها موظف هستند همه اطلاعات را در سامانه سپند ثبت کنند و پس از تایید کارگروه، اعتبار پیشبینی شده بر اساس پیمایش انجام شده در پایان ماه در کارت اعتباری ذینفعان شارژ خواهد شد. وی همچنین درباره سهمیه وانتبار و موتوسیکلتهای حمل بار شهری اعلام کرد: در صورت ساماندهی و ثبت پیمایش این ناوگان با تایید وزارت کشور، درباره افزایش سهمیه آنها براساس پیمایش ثبت شده، اقدام خواهد شد.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران درباره سهمیه تاکسیهای ون شهری گفت: سهمیه این ناوگان به میزان ۶۰۰ لیتر در ماه پس از دریافت اطلاعات از وزارت کشور و صدور کارت جدید سوخت اعمال خواهد شد. مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران گفت: از ابتدای آذرماه ۱۳۹۸ سهمیه تاکسیهای دوگانهسوز به ۲۵۰ لیتر میرسد. وکیلزاده درباره سهمیه تاکسیهای اینترنتی هم گفت: به همه رانندگان مورد تایید از سوی شرکتهای معتبر که دارای مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت یا شهرداریها هستند و وزارت کشور آنها را تایید میکند، در صورتی که در ماه بیش از ۲۰۰ کیلومتر پیمایش داشته باشند، در ابتدای ماه آینده، اعتبار سهمیه معادل اختلاف قیمت سوخت آزاد و یارانهای پیمایش، تخصیص داده میشود. وی افزود: این اعتبار به کارتهای بانکی اعلامشده توسط شرکتهای مسافربر اینترنتی با سازوکار تعیین شده توسط این کارگروه به حساب ذینفعان (مالک خودرو یا نماینده قانونی وی) واریز خواهد شد.
ارسال به دوستان
دلار و سکه گران شد، بورس نزولی
همتی: هرگونه تلاش برای سفتهبازی را خنثی میکنیم
گروه اقتصادی: پس از گذشت نزدیک به 48 ساعت از گرانی بنزین، بازارهای مختلف اقتصادی به آن واکنش نشان دادند. به گزارش «وطنامروز»، این واکنشها که میتوان عمده آنها را به صورت روانی تحلیل کرد، در بازارهای طلا، ارز و بورس رخ داد. سودجویان و موجسواران با استفاده از بار روانی این اتفاق در سودای گران کردن کالاهای خود هستند که مردم باید با هوشیاری از این اتفاق جلوگیری کنند.
دیروز قیمت هر دلار آمریکا به 12500 تومان رسید. این اتفاق در حالی رخ داد که در 5 ماه گذشته قیمت دلار در کانال 11 هزار تومان ثابت بود. پنجشنبه هفته گذشته دلار در بازار 11600 تومان معامله میشد که میتوان گفت نزدیک به هزار تومان دلار پس از خبر گرانی بنزین افزایش قیمت داشته است. سکه هم از این افزایش قیمت عقب نماند به طوری که هر سکه بهار آزادی طرح جدید به 4 میلیون و 200 هزار تومان رسید. اینطور که پیداست بانک مرکزی برای شرایط فعلی هیچ برنامهای نداشته و غافلگیر شده است. با وجود اینکه رئیسکل بانک مرکزی مدعی است سفتهبازی را خنثی کرده اما شواهد پیداست اساسا سفتهبازی شکل نگرفته و عرضهکنندگان رسمی ارز هستند که از فروش آن در این شرایط حساس کشور خودداری میکنند. باید مشخص شود روش تامین ارز بانک مرکزی به چه صورت است که همواره در بزنگاههای امنیتی دچار مشکل میشود. عبدالناصر همتی با دفاع از عملکرد واحد ارزی بانک مرکزی گفت: مجموعه ذخایر بانک این اجازه را میدهد که با رصد تحرکات بازار ارز، هرگونه تلاش برای سفتهبازی را خنثی کرده و همزمان اجازه دهد روند عادی عرضه و تقاضای ارز، نرخ آن را تعیین کند. وی در یادداشتی اینستاگرامی نوشت: روزهای گذشته و امروز(دیروز)، همچنان بانک مرکزی در بازار ارز حضور فعال دارد، زیرا مدیریت بازار ایجاب میکند بهعنوان بازارساز اصلی نیازهای واقعی را تأمین کرده و مازاد عرضه ارز را نیز مطابق ماههای گذشته جمعآوری و به ذخایر کشور اضافه کند. رئیسکل بانک مرکزی تاکید کرد: تجربه بیش از یک سال گذشته بانک مرکزی در مدیریت علمی بازار ارز همچنان ادامه خواهد داشت و اطمینان دارم شکلگیری انتظارات این چند روز، تأثیر چندانی بر بازار ارز نخواهد داشت. وی گفت: روند گذشته و منطقی در بازار ادامه پیدا خواهد کرد. مردم مراقب سرمایههای خود باشند تا از ناحیه سودجویان و سفتهبازان آسیب نبینند.
* بورس قرمزپوش شد
شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات دیروز با 4542 واحد ریزش همراه شد. شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با ریزش قابل توجهی مواجه شد و با کاهش 4542 واحدی به رقم 302 هزار 343 واحد رسید. شاخص هموزن نیز با کاهش 2780 واحدی به رقم 85 هزار و 437 واحد رسید. از سویی ارزش روز بازار در بورس اوراق بهادار تهران به بیش از یک میلیون و 102 هزار میلیارد تومان رسید. به گفته کارشناسان، دلیل ریزش شاخص کل بورس بیشتر بهخاطر عوامل روانی ناشی از افزایش قیمت بنزین و جو روانی در بازار برای فروش سهام نزد مردم است. دیروز نمادهای بانک ملت، گروه مپنا، ایرانخودرو، پالایش نفت بندرعباس و سایپا در تقویت شاخص بورس اثرگذار بودند و نماد توسعه معادن و فلزات و صندوق سرمایهگذاری امید بیشترین اثر تقویتی در شاخص بورس را داشتند.
ارسال به دوستان
امکان دسترسی به سایتها و خدمات بومی از شبکه اینترنت ملی
دسترسی به سایتهای داخلی و خدمات آنلاین بومی به دلیل وجود زیرساختهای شبکه ملی اطلاعات، بهرغم محدودیت بهوجود آمده در دسترسی به شبکه اینترنت کشور، برای کاربران ممکن است. حال با توجه به قطعیهای پیشآمده در شبکه اینترنت کشور در 2 روز گذشته، استفاده از مزایای شبکه ملی اطلاعات بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته و شواهد نشان میدهد سرویسهایی که بر بستر شبکه ملی اطلاعات شکل گرفتهاند، هماکنون بدون اختلال در دسترس کاربران قرار داشته و به فعالیت خدماترسانی خود ادامه میدهند، به نحوی که در حال حاضر امکان استفاده از موتورهای جستوجوی بومی که زیرساختی مستقل از گوگل دارند، برای کاربران وجود دارد؛ دسترسی به اغلب سایتهای ایرانی که در داخل کشور میزبانی میشوند و نیز امکان استفاده از اغلب پیامرسانهای بومی فراهم است. حتی شنیدهها حاکی از آن است که میزان مراجعات به پیامرسانهای بومی افزایش یافته است. در همین حال بررسیها نشان میدهد علاوه بر سرویسهای داخلی همچون سرویسهای حملونقل اینترنتی و فروشگاههای آنلاین داخلی، شبکه شتاب بانکی و شبکه خدماترسانی بانکها نیز بدون اختلال به فعالیت خود ادامه میدهند.
ارسال به دوستان
30 هزار بازرسی روزانه برای کنترل قیمتها
قائممقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی با تاکید بر اینکه هرگونه افزایش قیمت به بهانه تغییر نرخ بنزین در بازار رصد میشود، گفت: در تامین کالاهای ضروری و اساسی هیچگونه مشکلی وجود ندارد.
حسین مدرسخیابانی در سومین جلسه ستاد تنظیم بازار گفت: هرگونه افزایش قیمت به بهانه تغییر نرخ بنزین در بازار رصد میشود و 4 هزار بازرس از سازمان حمایت و اتاق اصناف در سطح کشور روزانه 30 هزار مورد بازرسی میدانی را برای کنترل قیمتها انجام خواهند داد.
قائممقام وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: درباره کنترل بازار در راستای اجرای طرح اصلاح قیمت بنزین علاوه بر این گشتهای مشترک، سازمان تعزیرات حکومتی نیز با 15 هزار بازرس در قالب 8 هزار اتحادیه قیمتها را در بازار رصد میکند.
مدرسخیابانی افزود: ستاد ویژه تنظیم بازار برای رصد قیمتها در شهرستانها نیز برگزار خواهد شد و روسای سازمانهای صنعت، معدن و تجارت در تمام استانها نیز قیمتها را به دقت بررسی میکنند.
وی با بیان اینکه عرضه کالا و ارائه تخفیف و حراجها در فروشگاههای زنجیرهای نیز مانند قبل ادامه دارد و کنترل بازار از طریق سامانههای رصد کالا، قیمت و سامانه اعلام موجودی نیز ادامه خواهد داشت، افزود: اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران نیز پشتیبان اجرای این طرح است و تولیدکنندگان نیز از این طرح اعلام حمایت کردند تا افزایش قیمتی رخ ندهد.
ارسال به دوستان
طرح 3 فوریتی توقف افزایش قیمت بنزین اعلام وصول نمیشود
سخنگوی هیأترئیسه مجلس گفت: با توجه به اینکه جوانب مختلف طرح افزایش قیمت بنزین بررسی شده است، پیشنهاداتی نیز در اینباره مطرح شد اما طرح 2 و 3 فوریتی توقف افزایش قیمت بنزین اعلام وصول نمیشود و قرار است کمیسیونهای تخصصی مجلس درباره چگونگی اجرای بهتر این طرح با نظر به آنچه سود مردم است، تصمیم بگیرند.
اسدالله عباسی در تشریح نشست غیرعلنی صبح دیروز پارلمان اظهار کرد: سران 3 قوه طرح افزایش قیمت بنزین را به تصویب رساندند که به تأیید رهبر معظم انقلاب رسیده و لازمالاجرا شد.
سخنگوی هیأترئیسه مجلس گفت: در جلسه غیرعلنی همچنین مقرر شد هر چه سریعتر درآمد حاصل از افزایش قیمت بنزین را به حساب مردم واریز کنند.
عباسی در تشریح دیگر جزئیات نشست غیرعلنی دیروز مجلس گفت: همچنین درباره نظارت بر قیمتها مقرر شد قوهقضائیه و سایر دستگاههای نظارتی به همراه کمیسیون اقتصادی مجلس و سایر کمیسیونهای تخصصی، بررسیهای لازم را انجام دهند تا افزایش قیمت بنزین به سایر کالاها تسری پیدا نکند و بازار مدیریت شود.
وی عنوان کرد: اشکالات و ایراداتی که در بحث افزایش قیمت بنزین وجود دارد باید برطرف شود تا مردم دچار خسارت و زیان نشوند.
وی درباره زمان و شیوه اجرای طرح افزایش قیمت بنزین گفت: در اینباره ایراداتی وجود داشت که نمایندگان آن را بررسی کردند اما بحثی درباره استیضاح مطرح نشد، هر چند ایراد و انتقاد به زمان اجرا و شیوه آن وارد شد اما در حال حاضر طرح اجرایی شده، لذا همه موظفند طبق اصل 176 قانون اساسی از آن حمایت کنند و این مسیر را ادامه دهند.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|