|
روند ۸ ساله دولت، تحریمها را ۲ برابر کرد
نماینده رهبر معظم انقلاب در شورای عالی امنیت ملی در گفتوگویی رسانهای، با بیان اینکه مبنای انتخاب دولت فعلی در انتخابات ۹۲ و ۹۶ این بود که مدعی بودند میتوانند با تحریمها مقابله کنند، گفت: در حال حاضر ۸۰۲ تحریم پیش از برجام به بیش از ۱۵۰۰ تحریم تبدیل شده است؛ یعنی روند 8 ساله دولت نهتنها از تحریمها نکاست، بلکه آنها را دو برابر کرد. جلیلی با بیان اینکه، مردم به نتیجه اهمیت میدهند و نه تحلیلهای مختلف، تصریح کرد: امروز نتیجه این است که تحریمها بیشتر شده است.
ارسال به دوستان
اعلام انزجار عمومی و موضع قاطع نظام در ماجرای صحبتهای نسنجیده ظریف، امکان سوءاستفاده اصلاحطلبان از مذاکرات هستهای در انتخابات را تضعیف کرد اما خطر آن بهطور کامل دفع نشده است
دوقطبی،آتش زیر خاکستر
یونس مولایی: خطر ادامه پیدا کردن دولت روحانی با هر میزان احتمال و درصد امکانی یک خطر جدی برای آینده ایران در عرصههای مختلف به حساب میآید. بنابراین پیروز قلمداد کردن خود با استناد به افول اعتبار اجتماعی دولت و اصلاحطلبان و چشم بستن روی مجموعه شرایطی که سال 92 مقدمات پیروزی حسن روحانی را فراهم کرد، فراتر از سادهلوحی میتواند خطای استراتژیک جریان انقلابی در روزهای باقیمانده تا برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاستجمهوری باشد.
فراموشی تاریخی و از یاد بردن مولفههای موثر در انتخاب حسن روحانی و مجموعه شرایطی که باعث شد وی به رغم کارنامه ضعیف در 4سال اول ریاستجمهوری (برخلاف دولتهای پیشین) مجددا در سال96 پیروز میدان شود از جمله مهمترین خطرات در ایام باقیمانده تا خردادماه سال جاری است. بر همین اساس شاید جریان انقلابی پیش از هرگونه اقدامی باید در ابتدای امر به این سوال پاسخ دهد: حسن روحانی محصول کدام فضای سیاسی بود؟
* میوه دوقطبی سیاست خارجی
حسن روحانی و باقی دولتمردان از جمله اسحاق جهانگیری، معاون اول و علی ربیعی، سخنگوی دولت سال گذشته بارها در دفاع از عملکرد دولت به متغیر تحریمها بر اقتصاد کشور استناد کردند و از همین بابت شرایط موجود در کشور را شرایطی قابل دفاع خواندند. آنها اما عامدانه سعی کردند با چشمپوشی بر مواهبی که تحریم برای آنها داشته است از پاسخ به این پرسش که «آیا بدون وجود تحریم این دولت امکان شکلگیری داشت؟» طفره بروند. واقعیت امر این است که بیش و پیش از هر استراتژی انتخاباتی، آن چیزی که امکان شکلگیری دولت روحانی را فراهم کرد تحریمهای خارجی و فشار ملموس این تحریمها روی زندگی مردم بود به گونهای که عملا سال91 عمده مردم در بازه زمانی کوتاهی با افزایش یکباره نرخ ارز، مختل شدن واردات برخی کالاها و تورم افسارگسیختهای روبهرو شدند که تا پیش از این فقط یک بار، آن هم در اواخر دوران ریاستجمهوری حجتالاسلام رفسنجانی تجربه کرده بودند. شکلگیری چنین فضایی این امکان را برای حسن روحانی و کلیت جریان غربگرا فراهم کرد تا با برجسته کردن شعارهایی در حوزه سیاست خارجی عملا فضای رقابتها را به سمت فضای مطلوب خود هدایت کنند. روحانی که پیش از آن به عنوان یک سیاستمدار بازنشسته محافظهکار و نزدیک به هاشمیرفسنجانی شناخته میشد به یکباره با طرح شعارها و وعدههایی همانند مذاکره با آمریکا تبدیل به یکی از قطبهای انتخابات ریاستجمهوری شد تا با در دست گرفتن کلید، راهگشایی اقتصاد را در سایه ایده مذاکراتی و سیاست خارجیاش طرح کند. در این میان هر چند نمیتوان چشم بر بسیاری از اشتباهات و تشتتهای جریان انقلابی در زمینه مدیریت افکارعمومی در آستانه انتخابات بست اما واقعیت آن بود که سیاست خارجی به عنوان موضوعی ملی و فرادستی تبدیل به یکی از محورهای رقابتهای انتخاباتی شد. موقعیت اضطرارآمیز عمومی از یک سو و قدرت اقناع نسخه تجویزی غربگرایان مقدمات پیروزی شخصی را فراهم آورد که به گفته هاشمیرفسنجانی تا پیش از آن تنها 3درصد رای مردم را داشت.
* آیا ایده روحانی مرده است؟
ایده روحانی برخلاف سایر کاندیداهای حاضر در صحنه انتخابات سادهترین و قانعکنندهترین ایدهای بود که به افکار عمومی عرضه میشد. او در یک سادهسازی جزئی از شرایط کشور بار تمام کمبودها را به دوش تحریم انداخت (مسالهای که با توجه به شوک اقتصادی سال91 باورپذیر نیز بود)، سپس با حمله به دولت وقت تحمیل تحریمها را نتیجه زمامداری و سیاست خارجی آن دولت خواند (که با توجه به کاهش محبوبیت دولت دهم در ۲ سال پایانی از سوی بسیاری از مردم و نخبگان سیاسی پذیرفته میشد) و در نهایت راه برونرفت از شرایط موجود را تغییر دولت و متعاقبا تغییر رویه سیاست خارجی کشور و مذاکره مستقیم با آمریکا دانست (که در این زمینه نیز به علت نبود سابقه مذاکره مستقیم و علنی میان تهران و واشنگتن در سالهای بعد انقلاب برای افکار عمومی قانعکننده به حساب آمد).
حالا در سال پایانی دولت حسن روحانی و در سایه محقق نشدن وعدههای انتخاباتی وی و مضاف بر آن افزایش تحریمها و فشارهای اقتصادی جامعه به انزجار از دولت حسن روحانی رسیده و بخش قابل توجهی از بدنه حامی دولت و جریان غربگرا که در سالهای 92 و 96 نقش تعیینکنندهای در انتخاب روحانی داشتهاند دچار سرخوردگی و تشتت تشکیلاتی شدهاند. در این میان هر چند دولتیها تلاش میکنند با برجسته کردن نقش ترامپ و غیرمتعارف خواندن او از تنها دستاورد 8 سالهشان یعنی «برجام» و نحوه مدیریتشان در عرصه اقتصادی دفاع کنند اما جامعه چندان پذیرای توجیهات آنها نمیشود.
با این حال وضعیت موجود را نمیتوان به معنای پایان کار دانست، چرا که عدم تفکیک میان سرخوردگی جامعه از عملکرد دولت و میزان اعتبار ایده سیاست خارجی دولت میتواند به اشتباه محاسباتی در تحلیل شرایط اجتماعی کشور منتهی شود.
جامعه تا زمانی که فشار اقتصادی بالایی را در میانه تحریمها لمس میکند و متقابلا نسخه و ایده برونرفت قانعکنندهای از شرایط تحریمی را مقابل خود نمیبیند لاجرم به نسخه سیاست خارجی دولت کاملا بیاعتنا نمیشود. به عبارت دیگر شاید بخشی از جامعه در سایه نتیجهبخش نبودن این نسخه یا عملکرد اجرایی دولت دچار سرخوردگی شده باشد اما اگر شرایط را برای تجربه مجدد این نسخه مهیا ببیند ممکن است مجددا رو به آزمودنش بیاورد. اقدامات انتخاباتی اصلاحطلبان و مواضع جریان غربگرا در ماههای اخیر نیز بخوبی مؤید این نکته است که آنان تلاش دارند با احیای دوقطبی سیاست خارجی و عرضه مجدد ایدهای که در سالهای 92 و 96 طرح کرده بودند بدنه خود را مجددا احیا و تقویت کنند و با بهرهگیری از تشتت احتمالی نیروهای انقلابی راه را برای تصرف مجدد پاستور هموار کنند.
* مأموریت صیانت از انتخابات
کارنامه 8 سال زمامداری حسن روحانی در مقابل افکار عمومی قرار دارد و جامعه میتواند با مقایسه شرایط در سال پایانی دولت با سال ابتدایی دولت در عرصههای مختلف از جمله سیاست خارجی به میزان تاثیرگذاری ایده روحانی و غربگرایان بیندیشد. در این شرایط دولتیها بخوبی به این مساله واقفند که تنها راه ادامه پیدا کردن عمر زمامداریشان در پاستور و انتخاب شدن کاندیدایی همسو با دولت مستقر، درگیر شدن فضای عمومی جامعه با دوقطبیهای مختلف از جمله دوقطبی سیاست خارجی و بیاعتنایی نسبت به عملکرد دولت به عنوان روشنترین شاهد مثال از مدیریت غربگرایان است. پیش از این «وطنامروز» در گزارشی با عنوان «دوقطبی علیه مردم» به بررسی این سناریوی غربگرایان پرداخته و نوشته بود: «در فضای دوقطبی رویکرد سلبی و آرای سلبی تعیینکنندگی حداکثری پیدا میکند و سیاستهایی همانند «رقیبهراسی» بیش از هر زمان دیگری کارساز میشود. در شرایطی که فضای ایجابی هیچگونه احتمالی برای پیروزی غربگرایان نمیگذارد، طبیعتا ایده مطلوب آنها حرکت به سمت یک فضای دوقطبی و مانور روی آرای سلبی و رقیبهراسی در هفتههای منتهی به انتخابات است».
با این حال رسوایی ظریف پس از انتشار فایل صوتیاش در گفتوگو با مرکز بررسیهای استراتژیک نهاد ریاستجمهوری و اظهاراتی که پیرامون شهید حاجقاسم سلیمانی، مناسبات منطقهای و... مطرح کرده بود تا حدی فضای داخلی کشور را دگرگون کرد. از سویی افکار عمومی با این واقعیت روبهرو شد که دولتیها برای ایجاد دوگانههای کاذب سیاست خارجی چنین مواضع ضدملی و خطرناکی دارند و از سوی دیگر بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب نیز امکان این مانور را از این جریان سلب کرد. رهبر انقلاب در بخشی از بیاناتشان به مناسبت روز کارگر و روز معلم پس از واکنش به فایل صوتی منتشرشده از ظریف با تأکید بر اینکه سیاست خارجی در همه جای دنیا در مجامع بالادستی تعیین میشود نه در وزارت امور خارجه، فرمودند: وزارت امور خارجه در تعیین سیاستها مشارکت دارد اما تصمیمگیر نیست، بلکه مجری است. ایشان خاطرنشان کردند: در کشور ما نیز سیاست خارجی در شورای عالی امنیت ملی با حضور مسؤولان تعیین میشود و وزارت امور خارجه باید با شیوههای خود آن را اجرا کند.
در چنین شرایطی و با توجه به بیانات روشنگرانه رهبر انقلاب، مهمترین وظیفه جریان انقلابی در آستانه سیزدهمین دوره انتخابات ریاستجمهوری را باید صیانت از انتخابات به عنوان مهمترین ابزار ایجاد تغییر در شرایط موجود کشور خواند. به عبارت دیگر هر قدر که فضای سیاسی کشور و معادلات انتخاباتی به سمت دوقطبیهای کاذب و تبلیغات هیجانی و غیرعقلانی حرکت کند امکان تغییر شرایط به نفع مردم نیز دشوارتر میشود. عملا پس از موضع روشن رهبر حکیم انقلاب هیچ کاندیدایی نمیتواند سیاستهای کلان خارجی کشور را به عنوان دستاویزی برای فضای تبلیغاتی در انتخابات مورد سوءاستفاده قرار دهد.
* کارآمدی، پادزهر دوقطبی انتخاباتی
جریان انقلابی نخستین پیامی که باید به جامعه پیرامونی خود مخابره کند عبور از دوگانه کاذب پیرامون موافق و مخالف تحریم و روبهرو شدن با این پرسش است: برنامه جریانها، گروهها و کاندیداهای مختلف در مواجهه با تحریم تحمیلشده چیست؟
دولت به شکل آشکاری سعی دارد کماکان منتقدان خود را به عنوان موافقان تحریم(!) تعریف کند تا با ایجاد رقیبهراسی از آنها و در فضایی مشابه سالهای 92 و 96 مجددا موفق به کسب آرای عمومی شود. یقینا تا زمانی که بر این مبنا دوگانه کاذب مذاکره یا تحریم شکل بگیرد غربگرایان خود را از پاسخگویی به افکار عمومی بینیاز میبینند. بر همین مبنا مهمترین وظایف جریان انقلابی در هفتههای باقیمانده تا انتخابات ریاستجمهوری را به شرح زیر میتوان بیان کرد.
جریان انقلاب باید نسبت به «موضوع» انتخابات هوشیاری داشته باشد. تجربه ۲ انتخابات ریاستجمهوری پیشین که به انتخاب حسن روحانی منتهی شد بخوبی این واقعیت را نمایان کرد که برنده انتخابات طرفی است که موضوع انتخابات را تعریف میکند. بر همین اساس غربگرایان سعی دارند با طرح موضوع انتخابات حول مساله سیاست خارجی مجددا خود را نماینده رفع تحریمها و رقبایشان را حامی تحریمها تعریف کنند. جریان انقلابی باید با هوشیاری نسبت به این موضوع نهتنها فریب بازیهای تبلیغاتی رقیب را نخورد، بلکه اجازه شکلگیری چنین فضایی را به غربگرایان ندهد. دولت روحانی نمادی کامل از اختیارات حداکثری در سیاست خارجی بوده که حتی به عنوان «مجری» نیز کمترین دستاوردی نداشته است به گونهای که در سال پایانی دولت و در شرایطی که تحریمها علیه کشورمان مضاعف شده است کماکان مذاکرات برای بازگشت به تعهدات برجامی ادامه دارد. بنابراین حتی رفع تحریمها نیز نیازمند مجری تواناتری است که مانع پیگیری رویه خسارتبار کنونی شود و در چارچوب اقتدار از منافع ملی ایرانیان صیانت کرده و طرف غربی را وادار به عقبنشینی کند.
جریان انقلاب با آگاهی از سناریوی غربگرایان برای احیای دوقطبیهای کاذب باید در انتخاب نامزد نهایی خود نیز دقت کافی داشته باشد. یقینا انتخاب نامزدی که مستعد ایجاد دوقطبیهای مختلف از جمله دوقطبی سیاست خارجی یا فرهنگی است میتواند به اصلاحطلبان در پیگیری پروژهشان کمک کند. میزان حساسیت جامعه روی یک کاندیدا از جمله مهمترین عواملی است که میتواند به دوقطبی شدن فضای انتخابات منتهی شود. در این زمینه باید ضمن بررسی میزان محبوبیت هر کدام از چهرههای جبهه انقلاب به میزان آرای سلبی و ظرفیت ایجاد دوقطبی روی هر کدام از این چهرهها پیش از انتخاب نهایی نیز نظر داشت.
در شرایطی که عملا وضعیت سیاست خارجی و تعیینکنندگی آن در موضع اخیر رهبر انقلاب مشخص شده است، موضوع انتخاب باید به سمت مطالبه «معیشت» و «کارآمدی» به عنوان ۲ رکن اصلی خروج کشور از شرایط کنونی برود. زمانی که موضوع انتخابات «معیشت» و «کارآمدی» باشد گزینههای مختلف و حاضر در صحنه مجبور به ارائه برنامه میشوند و همین برنامهمحوری امکان انتخاب عقلانی را برای انتخابات ریاستجمهوری سال 1400 فراهم میکند. سابقه مدیریتی هر کاندیدا، دستاورد دوران مدیریتش و در نهایت راهکاری که برای تغییر شرایط کشور ارائه میدهد مهمترین موضوعی است که در چنین موقعیتی به چشم خواهد آمد. یقینا سابقه مدیریتی شکستخورده غربگرایان در کنار انباشت وعدههای محقق نشدهای که آنها در طول 8 سال گذشته مطرح کردهاند باعث میشود آنها تمایلی به موضوعیت پیدا کردن «معیشت» و «کارآمدی» در انتخابات ریاستجمهوری پیش رو نداشته باشند و امیدشان را کماکان معطوف به هیجانهای ناشی از دوقطبیهای کاذب کنند. پاشنه آشیل غربگرایان در انتخابات قرار گرفتن در موضع پاسخگویی است، از همین رو بخوبی میدانند در میدانی با موضوع «کارآمدی» توانایی عرض اندام چندانی نخواهند داشت.
ارسال به دوستان
اخبار
۸۱ درصد اعضای فعلی شوراهای شهر استان تهران رد صلاحیت شدند
رئیس ستاد انتخابات استان تهران در جلسه این ستاد، اقدامات این دستگاه را جهت برگزاری پرشور انتخابات 28 خردادماه برشمرد و در ادامه به آمار وضعیت بررسی صلاحیت داوطلبان شوراهای اسلامی شهرها در هیأت نظارت و هیأت اجرایی اشاره کرد و گفت: 90 درصد از داوطلبان توسط هیأتهای اجرایی تایید و 9 درصد هم رد صلاحیت شدند؛ همچنین از 5331 پرونده که در اختیار هیأتهای اجرایی شهرستان قرار گرفت، 9 درصد معادل 508 نفر رد شدند که میانگین ستاد کشوری نیز همین میزان است. وی ادامه داد: پس از این مراحل پرونده داوطلبان به هیأت نظارت تحویل شد و طی آن 35 نفر انصراف دادند و 4250 داوطلب معادل 80 درصد تایید و 20 درصد معادل 1041 نفر رد شدند و ممکن است با نظر هیأت عالی نظارت این آمار تغییر کند. حسن بیگی عنوان کرد: از اعضای شورای شهر فعلی 232 نفر داوطلب دوره ششم هستند که از این تعداد 69 نفر معادل 29 درصد توسط هیأت اجرایی رد صلاحیت شدند و 119 نفر معادل 51 درصد آن توسط هیأت نظارت رد شدند که در مجموع آمار بررسی هیأت نظارت و هیأت اجرایی، 81 درصد اعضای فعلی شوراهای شهر استان تهران رد صلاحیت شدند.
***
تشکیل کارگروهی در مجلس برای اصلاح قانون نظارت بر رفتار نمایندگان
حجتالاسلام حسن شجاعی، نماینده ابهر و خرمدره در مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با تسنیم، با بیان اینکه قانون نظارت بر رفتار نمایندگان ایرادات و اشکالاتی دارد که باید برطرف شود، گفت: کارگروهی برای بازنگری در این قانون تشکیل شده و در حال بررسی آن هستیم تا نواقص را برطرف کنیم. وی با اشاره به اینکه باید قانون نظارت بر رفتار نمایندگان به صورت کلی و جزئی اصلاح شود، ادامه داد: در بحث موارد جزئی باید در کمیسیون آییننامه مجلس مواردی از قانون را اصلاح کرد و در بخش کلیتر باید حوزههایی که در این قانون ضعف وجود دارد را برطرف کنیم. عضو کمیسیون اصل 90 مجلس با اشاره به اینکه قانون هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان در برخی موارد مشکل جدی دارد، اضافه کرد: به طور نمونه این قانون ضمانت اجرایی لازم را ندارد که باید این موارد را رفع کرد. رئیس کارگروه بازنگری در قانون نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس با تاکید بر اینکه در قلمرو صلاحیت هیأت، ابهاماتی وجود دارد که باید رفع شود، عنوان کرد: شاخصههای ارتباطات هیأت با دستگاههای داخلی و خارجی مجلس باید شفافتر شود و از سوی دیگر درباره آیین دادرسی هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان خلأ قانونی وجود دارد که باید آنها را مرتفع کنیم.
***
مسؤولان وزارت امور خارجه خطوط قرمز را در برجام رعایت نکردند
رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در بخشی از گفتوگوی خود با مهر، در واکنش به سوالی مبنی بر اینکه «رهبر معظم انقلاب فرمودند سیاستگذاری در حوزه سیاست خارجی را وزارت امور خارجه تعیین نمیکند اما وزارت امور خارجه مجری است، آیا این تعبیر از مقام معظم رهبری به معنی هیچکاره بودن وزارت امور خارجه است»، با اشاره به اینکه فرمایشات مقام معظم رهبری کاملا صریح بود و در هیچ جای دنیا سیاست خارجی را وزارت امور خارجه تعیین نمیکند، بیان کرد: سیاستگذاری در حوزه سیاست خارجی از سوی حاکمیت تعیین و وزارت امور خارجه مجری آن است و باید در عرصه اجرا موفق عمل کند. ذوالنور تاکید کرد: افرادی که اینگونه تعبیر میکنند که با این تفاسیر، وزیر امور خارجه و دستگاه دیپلماسی کشورمان هیچ کارهاند، کسانی هستند که کاملا آگاهانه حقایق را دگرگون و تحریف میکنند و نباید در این باره تردیدی داشت. وی در واکنش به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا ظریف و دستگاه دیپلماسی توانستند مجری خوبی برای سیاستگذاریهای برجامی و تحقق شروط رهبر معظم انقلاب در برجام باشند، تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب شروط ۹گانهای را برای پذیرش برجام تعیین فرمودند و مجلس نیز مهرماه سال ۹۴ قانون اقدام متناسب و متقابل دولت ایران در اجرای برجام را به تصویب رساند. وی اظهار داشت: از آنجا که مسؤولان وزارت امور خارجه خطوط قرمز را در برجام رعایت نکردند و از طرف مقابل هم تضمین نگرفتند، برجام با خروج آمریکا بیخاصیت شد و آنان پس از خارج شدن از برجام، هر گونه فشاری را که توانستند بر مردم ما وارد کردند که بیکفایتی، بیخاصیتی، کمکاری و ناکارآمدی دستگاه دیپلماسی ما را اثبات میکند.
***
سرلشکر موسوی:
نیروی زمینی ارتش از مهمترین محورهای ضد کواد در کشور است
فرمانده کل ارتش در بخشی از نشست همافزایی به میزبانی دانشگاه افسری امام علی(ع) نیروی زمینی با تشریح بخشی از دستاوردهای دفاعی و تجهیزاتی ارتش گفت: در حوزه پهپاد در قحطسالی و اوج تحریمهای ۲ سال اخیر، اتفاقات قابل توجهی به دست جوانان ارتش رقم خورده است. سرلشکر موسوی تاکید کرد: امروز نیروی زمینی ارتش از مهمترین محورهای ضد کواد در کشور است و انواع و اقسام پهپادها در درون ارتش ساخته و به کار گرفته میشود که به نظرم برای آشنایی دانشجویان و دانشآموزان ارتش خوب است به نحوی برنامهریزی شود تا از نزدیک گوشهای از این اقتدار و توان برای آنها به نمایش گذاشته شود. وی ادامه داد: در سایر حوزههای تجهیزاتی از جمله ساخت انواع شناورهای سطحی و زیرسطحی، پروازی، پدافندی و زمینی هم اقدامات بسیار مبارک و تأثیرگذاری در مجموعه ارتش جمهوری اسلامی ایران با تکیه بر توان، تخصص، تعهد و خلاقیت جوانان ارتشی رخ داده است که جای شکر به درگاه خداوند متعال دارد. فرمانده کل ارتش افزود: اگر مشکلات و چالشها نبود، تفکر مدیریت جهادی شکل نمیگرفت. این تفکر ایجاد شده است که بگوید کسانی که صاحب ایده و آرمان هستند، میتوانند تغییر ایجاد کنند. تلاش و کوشش همراه با دست و پنجه نرم کردن با مشکلات، مفهومش میشود جهاد، اگر نه در حد همان تلاش و کوشش که البته آن هم ارزشمند است، باقی میماند.
ارسال به دوستان
جزئیات جلسه قالیباف و وزیر کشور به منظور بررسی وضعیت صلاحیت نامزدهای انتخابات شوراهای شهر
در بررسی صلاحیتها قانون محور باشد، نه سلایق سیاسی
گروه سیاسی: در پی برخی اعتراضها نسبت به رد صلاحیت نامزدهای شورای شهر و درخواست از رئیس مجلس برای پیگیری این مساله، بابک نگاهداری، مشاور و رئیس حوزه ریاست مجلس شورای اسلامی، از جلسه رئیس مجلس با وزیر کشور و تعدادی از اعضای هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شورای شهر به منظور بررسی وضعیت و روند احراز صلاحیت نامزدهای انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا خبر داد.
نگاهداری با اشاره به این که در جلسه روز یکشنبه، با حضور رئیس مجلس، وزیر کشور، رئیس ستاد انتخابات کشور، معاون پارلمانی وزارت کشور و تعدادی از اعضای هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها، گزارشی درباره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و وضعیت نامزدهای این انتخابات به ریاست مجلس ارائه شد، عنوان داشت: در انتخابات پیشرو بر اساس منویات مقام معظم رهبری، ایجاد زمینه حضور حداکثری آحاد مردم در انتخابات امری مهم و از جمله دغدغههای جدی ریاست مجلس است.
بر این اساس با توجه به برخی اعتراضها که نسبت به رد صلاحیتهای این دوره از انتخابات شوراها به وجود آمده بود، این موضوع مورد بررسی قرار گرفت. مشاور رئیس مجلس با بیان اینکه شوراهای شهر به عنوان پارلمانهای شهری نقش مهمی در مدیریت شهر دارند، افزود: قالیباف در این جلسه تاکید داشت حضور افراد متخصص، متعهد و دارای تجربه در زمینههای مرتبط با مدیریت شهری در شوراها میتواند موجب ارتقا و بهبود شرایط محیطی، عمرانی، فرهنگی و اجتماعی شهرها شود، لذا نباید انتخابات شورای شهر و روستا، کماهمیت در نظر گرفته شود و احراز صلاحیت نامزدهای این انتخابات باید با دقت صورت گیرد و حقی از هیچ فردی زایل نشود. هم باید خطوط قرمز قانونی و نظر مراجع مورد استعلام مورد نظر باشد و هم در عین حال از رویکرد جناحی جدا دوری شود. درباره هر ۲ جناح سیاسی نباید دایره صلاحیتها آنقدر تنگ شود که بسیاری از افراد متخصص و متعهد نیز امکان حضور در این انتخابات را نداشته باشند. نگاهداری در پایان تاکید کرد: بنابراین در این جلسه با همین رویکرد و با نظر ریاست مجلس و اعضای هیات نظارت، پس از مباحثات صورتگرفته تصمیم بر آن شد که در بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات شورای شهر، صلاحیت افرادی که استعلام آنها از تمام مراجع نظارتی مثبت است، با امعان نظر از سوی هیات نظارت مورد تایید قرار گیرد. وی در پایان عنوان داشت: به نظر میرسد با این تصمیم مشکل تعداد زیادی از داوطلبان رد صلاحیتشده برطرف و صلاحیت آنها تایید شود.
ارسال به دوستان
با دستور آیتالله رئیسی در شورای عالی قضایی آغاز شد
طرح پایش همه بنگاههای تولیدی تعطیل و نیمهتعطیل
گروه سیاسی: رئیس قوه قضائیه با صدور دستور اجرای طرح پایش بنگاههای تولیدی تعطیل و نیمهتعطیل در کشور، تأکید کرد: اقدام کسانی که با گرفتن واحدهای تولیدی و تعطیل کردن آن و بیکار کردن صدها کارگر، تجهیزات و اراضی این کارخانهها و کارگاهها را فروخته یا دنبال این کار هستند، خیانت و قابل تعقیب است. آیتالله رئیسی در جلسه روز دوشنبه شورای عالی قوه قضائیه، با اظهار عظمت شبهای قدر و اشاره به شهادت امیرالمومنین(ع)، مهمترین محور سیره و سلوک آن حضرت را «عدالت» عنوان کرد و گفت: عدالت علی(ع) آنقدر زبانزد خاص و عام بود که تاریخ در توصیف ایشان نوشت: آن حضرت در محراب به خاطر اجرای عدالت به شهادت رسیدند. وی با بیان اینکه امروز عدالت در جامعه با تضمین حقوق مردم تحقق مییابد، ادامه داد: ممکن است اجرای عدالت به کام چپاولگران، ظالمان و متجاسران به قانون تلخ باشد، ولی به کام مردم شیرین خواهد بود. وی قانونگرایی را مهمترین شاخصه عدالت دانست و گفت: همه باید قانونگرایی را یک فضیلت و ارزش بدانند و کسی به خود جرأت قانونگریزی ندهد.
رئیس دستگاه قضا در بخش دیگری از سخنانش به فرازهایی از بیانات مهم مقام معظم رهبری درباره حمایت از تولید اشاره کرد و گفت: برای اجرای دستورات رهبر معظم انقلاب در پشتیبانی از تولید، همه کسانی که کارگاهها و کارخانههای واگذارشده را تملک کردهاند، موظفند تلاش کنند چراغ تولید در این واحدها روشن و پرفروغ بماند. وی افزود: اگر کسی یک بنگاه تولیدی را در راستای اجرای سیاستهای اصل ۴۴ قانون اساسی و خصوصیسازی تحویل گرفته، باید به حرکت چرخهای تولید در آن مجموعه سرعت ببخشد تا تولید در کشور رونق یابد. آیتالله رئیسی در همین راستا به بانکهای تملککننده کارخانهها و کارگاهها هشدار داد تولید را محور قرار دهند و با استفاده از همه امکانات و ظرفیتهایی که دارند اجازه ندهند تحت هیچ شرایطی تولید در این واحدها مختل و متوقف شود.
آیتالله رئیسی با اشاره به دستور رهبر معظم انقلاب درباره لزوم راهاندازی بنگاهها و کارخانجات تعطیلشده به واسطه تملک افراد سودجو، دستور داد «ظرف یک ماه طرح پایش بنگاههای تولیدی با ۳ هدف شناسایی بنگاههای تعطیل قابل احیا، شناسایی بنگاههای نیمهفعال نیازمند حمایت قضایی و شناسایی و برخورد کیفری با متخلفان و عاملان تعطیلی کارخانجات در سراسر کشور اجرا شود». بر اساس دستور رئیس قوه قضائیه مقرر شد برای اجرای این طرح و پیگیری مشکلات مربوط به این واحدهای تولیدی، کارگروه مشترکی با مسؤولیت دادستانی کل کشور و عضویت سازمان بازرسی و دادستانی دستگاه قضا تشکیل شود.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|