|
بازخوانی دیدگاه رهبر انقلاب پیرامون نقش آرای مردم در مشروعیت نظام سیاسی اسلام
قدرت برای خدمت یا قدرت برای قدرت؟!
در پی مباحثی که بتازگی درباره دیدگاه رهبر حکیم انقلاب اسلامی در موضوع نقش آرای مردم در مشروعیت نظام سیاسی مطرح شده است، این نوشتار، بیانات و دیدگاههای معظمله را پیرامون مساله ولایت و حکومت اسلامی و نقش مردم در آن بهطور خلاصه بررسی کرده است. این متن برگرفته از خطبهها و بیانات ایشان است که در مناسبتهای مختلف ایراد شده لذا با اندکی تصرف و تلخیص در متن بیانات و در قالب پرسش و پاسخ تنظیم شده است تا دستیابی مخاطب ارجمند به فهم دقیق و شفاف دیدگاههای ایشان بهتر صورت پذیرد. ارسال به دوستان
مدیران تراز جمهوری اسلامی ایران در مکتب امام کدامند؟
ملیحه نیکروش*: منظور از مسؤولان و کارگزاران، هیات حاکمه، مقامات و مأموران اداری است. هیات حاکمه همان مقامات سیاسیای هستند که اصول سیاست و خطمشی عمومی دولت را طرح و تعیین میکنند و مأموران اداری افرادی هستند که اصول و خطمشی عمومی دولت را به اجرا درمیآورند. در یک جامعه دینی، کارگزاری و پذیرش مسؤولیت باید با مکانیسم جامعه دینی تناسب نهادی و ساختاری داشته باشد. کارگزاری در سیستم حکومت دینی از مکانیسم ویژهای برخوردار است و کاملاً صبغه دینی دارد و نمیتواند همچون سیستمهای بشری معطوف به مقولههایی همچون قدرت، سود و لذت باشد، بلکه ساختار کارگزاری دینی معطوف به ارزشها و سنن الهی و بایدها و نبایدهای اخلاقی، حقوقی، اجتماعی و سیاسی است که به لحاظ محتوا، آن را از سیستمهای کارگزاری بشری کاملا متمایز و جدا میکند. بدین صورت کارگزاری نظام دینی، اجرای عملیاتی اندیشههای الهی در حق جامعه و حکومت است و در راستای ارزشهای دینی و به مرحله عینیت رساندن آنهاست. در عمل اجتماعی و انجام وظیفه، کارگزاری باید به بخش اعلا و قلمرو کلیدی حاکمیت، یعنی محور توحید و ولایت بنگرد و اعمال خود را در حوزه کارگزاری با توجه به این حوزه گزینش کند. از این رو، کارگزاران نظام دینی همچون کارگزاران الهی هستند که رشد عقلانی و معرفتی جامعه را سبب میشوند و ایجاد و حفظ امنیت اجتماعی و تأمین معیشت و اقتصاد و رفاه جامعه و در نتیجه ایجاد رشد زمینه جامعه انسانی تا بینهایت را فراهم میکنند. کارگزاری در نظام دینی حرکتی الهی و معنوی است که از طریق آن، زمینه پیدایش مدینه فاضله مهیا میشود. با توجه به تفاوتهای جوهری کارگزاری نظام دینی با نظامهای سودمحور، کارگزاری در نظام دینی، مقوله ابزاری است؛ یعنی ابزار تحقق عدالت و معنویت و نوعی امانتداری است، زیرا مردم حاکمیت بر خود را به امانت به او میسپرند و به همین جهت امری معطوف به خدمت است و طبیعتاً کارگزار باید شایستهترین باشد. مسؤولان در اندیشه و بیانات امام خمینی(ره) با مصادیقی نظیر خدمتگزاران و کارگزاران نظام خود را نمایان میکنند. بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران معتقدند کارگزاران باید از ویژگیهای اخلاقی برجستهای برخوردار باشند و در فعالیتهای خویش به خداوند، فرامین او و مصالح مردم توجه کنند تا بتوانند رضایت خدا و بندههای او را کسب کنند. برای دستیابی به این مهم، در مکتب و اندیشه امام خمینی(ره)، کارگزاران و مسؤولان باید دارای معیارهایی باشند که برخی از آنها به شرح زیر است. ارسال به دوستان
خاطرات جبهه 18
پسرم! آنجا جنگ است ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|