|
سخنی در ادبیات سیاسی توافقنامه هستهای
فاتحهای برای روح برجام
حسین زحمتکشزنجانی*: سخن گفتن از ماجراهای چندسویه و استفاده از کلمات دوپهلو، چنانچه همین یک ویژگی را داشته باشد که به دشوارگویی و پیچیدگی در گفتار بینجامد و مخاطب را در هالهای از سردرگمی و آشفتگی گرفتار کند، برای برخی کافی است تا دستمایه پنهان نگاه داشتن رازهای مگو و افشا نکردن اسرار پشت پرده شود. این رفتار نابهنجار و حتی گاه بهنجار، معمولاً در دیپلماسی و ادبیات سیاسی، جایگاه خود را فراتر از آنچه هست، بازمییابد. سیاستمداران برای آنکه از یک سو مجبور به واگویی همه حقایق نهفته در مرزهای سیاست نشوند و از سوی دیگر به دروغگویی نیز متهم نشوند، ناگزیرند چنین ادبیاتی را جایگزین ادبیات رایج در عرف جامعه کنند. ارسال به دوستان
معضلی به نام چشم و همچشمی در ثبتنام کلاسهای تابستانی
وحید اصغری ینگجه*: امروز پرکردن اوقات فراغت کودکان و نوجوانان به یکی از دغدغهها و نگرانیهای اصلی والدین تبدیل شده و بخش قابل توجهی از هزینههای خانوادهها را به خود اختصاص داده است. والدین به هر دری میزنند تا بتوانند فرزندانی موفق و سربلند به جامعه تحویل دهند. پدر و مادرها تمام سعی خود را میکنند تا فرزندانی باهوش و کوشا داشته باشند و برای رسیدن به این خواسته هر کاری میکنند از جمله فرزندشان را در مدارس خوب ثبتنام میکنند و به کلاسهای تقویتی میفرستند، در ضمن مراقب تغذیه فرزندانشان نیز هستند تا مواد مغذی و مفید بخورند. اگر در کنار این نگرانیها و هزینهها، چشم و همچشمی و فخرفروشی را هم در نظر بگیریم، مجبور میشویم فرزند خود را در چندین کلاس تابستانی ثبتنام کنیم و کودک بیچاره مجبور میشود از صبح تا شب، در کلاسهای مختلف آموزشی در محاصره باشد؛ تازه! معلم خصوصی را هم نباید از یاد ببریم. این موضوعی است که به کرات در خانوادههای ایرانی مشاهده میشود و متاسفانه در سالهای اخیر، جامعه ایرانی به دلیل سیاستهای نادرست آموزشی و ضعف نظارت از سوی مسؤولان و چشم و همچشمی خانوادهها دچار نوعی رقابت و چشم و همچشمی بیمارگونه در زمینه ثبتنام کلاسهای تابستانی شده است به گونهای که پدران و مادران از نان خود میزنند تا فرزندانشان از بچههای فامیل چیزی کم نداشته باشند و تنها با تقلیدهای کورکورانه و به صرف اینکه از خانواده دوست یا بستگان عقب نمانند، کارهایی انجام میدهند که چه بسا به ضرر آنها تمام شود؛ به گونهای که در برخی مواقع خانوادهها ثبتنام فرزندان در کلاسهای تابستانی را ابزار رقابت با یکدیگر میدانند و نظر و علاقه کودک و نوجوان که عامل اصلی انتخاب کلاسهای آموزشی است متاسفانه مورد غفلت قرار گرفته و خانوادهها بدون توجه به نحوه مطلوب گذراندن اوقات فراغت برای فرزندانشان به این مساله فخر میفروشند که فرزند آنها در انواع کلاسهای ورزشی، هنری و آموزشی ثبتنام کرده و به فلان آموزشگاهها میرود و هزینههای گزافی هم برای این کلاسها از طرف والدین پرداخته میشود. در حالی که به مساله یادگیری، نتیجهبخش بودن و کسب مهارت، علوم و فنون توجه چندانی نشان نمیدهند و این کار باعث دلزدگی فرزندان و بیحاصلی دوران فراغت آنها میشوند، چرا که دانشآموز باید بر اثر احساس نیاز خودش به این کلاسها برود. از این رهگذر پس از پایان کلاس نهتنها فرزندان آنها هیچگونه آموزشی فرانگرفتهاند، بلکه تنها با گذراندن و تلف کردن وقتشان، ساعاتی را بیهوده به بطالت گذراندهاند. باید توجه داشت که شرکت در کلاسهای تابستانی اگر همراه با فشار روانی خانواده باشد، تاثیر نامطلوبی به جا میگذارد که این امر باعث شده در برخی خانوادهها کودکان و فرزندان بدون نیاز به کلاسی و تنها با اصرار والدین و بدون میل و رغبت مجبورند مدت زیادی در تردد باشد و از این کلاس در فلان نقطه شهر به کلاس دیگری در بیسار نقطه شهر بروند تا در سراشیبی ناراستیهای جامعه نتوانند به مقصود و هدف خود دست پیدا کنند. این در حالی است که قبل از پرورش و آموزش هر استعدادی در فرزندانمان، حتما باید میزان توانمندی، علاقه و استعداد او را در آن رشته، برآورد کنیم و نظر خود او را بپرسیم و حتی با او مشورت و اتمام حجت کنیم تا از روی بیحوصلگی یا بیکاری به کلاسی که ما را متحمل هزینه و زحمت میکند نرود و با او قرار بگذاریم که رفتن به آن کلاس، او را به حد مشخصی که بر آن توافق میکنیم برساند، مثلا اگر میخواهیم فرزندانمان را به کلاس زبان بفرستیم باید حد انتظارمان را در پایان کلاس به او گفته و با هم روی آن توافق کنیم اگرنه صرف رفتن به یک کلاس و صرف هزینه و زمان، مطلوب نیست. ثبتنام کودکان و نوجوانان در انواع و اقسام کلاسهای تابستانی بدون در نظر گرفتن روحیه، سلیقه و توان جسمی دانشآموزان موجب کاهش بازدهی آنها میشود و حتی حس خشم، عصبانیت و پرخاشگری را در آنان ایجاد میکند، چرا که بدون توجه به شرایط روانی، سنی و علایق فردی مجبور به رفتن به کلاسهایی شدهاند که خود نمیخواستهاند در حالی که دانشآموزان باید بر اثر احساس نیاز خودشان به کلاسها بروند. ارسال به دوستان
دیپلماسی آب
مرتضی سویلمی*: کشور ما در یک موقعیت جغرافیایی نیمهخشک و کمآب قرار گرفته که در همین راستا چندی پیش آقای عراقچی، معاون دستگاه دیپلماسی گفت: «مفهوم دیپلماسی آب روز به روز جدیتر میشود و ما در جمهوری اسلامی باید توجه ویژهای به دیپلماسی آب داشته باشیم». ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|