|
اکران سراسری فیلم سینمایی «محمدرسولالله(ص)» از فردا در کشور آغاز میشود
سلام بر محمد(ص)
گفتوگوی اختصاصی «وطنامروز» با مجید مجیدی، بیژن میرباقری، محمدرضا صابری
مهدی پاکدل، علیرضا شجاعنوری، مینا ساداتی و برخی دیگر از عوامل تولید فاخرترین فیلم تاریخ سینمای ایران
مرتضی اسماعیلدوست: حقیقت آفتاب بر آسمان نگاه منتظران طلوع خواهد کرد و بشارت پیامبری خواهد داد که مهر و عشق و رحمت است. دلها، آسیمهسر از رنج دورانها در پی جستن رسول سعادت بوده و چشمها به دنبال روزنی از آستان نگاهش منتظر نشسته است. باز هم سینما راهی به منزل وجود یافته و حدیث آرزومندی را به سرایش تابناکی سیمایش دوره خواهد کرد. پس از مدتها انتظار، فرصت تماشای نورانیت عشق بر پرده سپید دیدگان رخ میدهد و از فردا در سینماهای کشور، عظیمترین اثر ساخته شده از بلندقامتترین مرد تاریخ برای ارادتمندان حقیقت به اکران درخواهد آمد تا نسیم خوشنواز عشق به تعظیم درآورد نور و صدا و تصویر را. پروندهای ویژه به مناسبت این اکران فرخنده را پیش رخسار ارادت قرار میدهیم و رسم عاشقی را به جا مینهیم که «قدر فلک را کمال و منزلتی نیست در نظر قدر با کمال محمد». در این چند روزه از آغاز پیشفروش بلیت فیلم، استقبالی باشکوه از سوی طرفداران حضرت دوست به عمل آمده و شوق اکرانی تماشایی را برای فیلم «محمد رسولالله(ص)» به مخاطبان بخشیده است. به نحوی که طبق گفتههای محمدرضا صابری، مدیرعامل شرکت نور تابان و سرمایهگذار فیلم در همان روزهای اول، سالنهای تعیین شده در چرخه اکران فیلم به سقف فروش رسیدند و نوید آغازی باشکوه از حضور فیلمی دادند که نگرهای متفاوت را پیش چشم مخاطبان خواهد گشود و این مساله، نکتههایی ظریف از همدلی مردمان ایرانزمین با آثاری دارد که به نگاه و دغدغه معنویجویانه آنها نزدیک است تا در میانه سکون و سکوت آثاری بیگانه با هویت و سیمای حقیقتنگر مخاطبان، دریچهای متفاوت به سراپرده دلدادگی پیوند یابد. اگر نگاهی به شوق نشسته در سیمای شهر افکنیم، به تابلوهایی غرق در نور و زیبایی و چشمانی خیره به قاب عاشقی میرسیم که هر گوشه از دل بیقرار را به مسیر تماشا هدایت میکند. در این میان تنها نمونهای از وضعیت سینماهای کشور میتواند بازگوکننده دغدغههای ارادتورزانه مردم به تماشای فیلمی عظیم در تاریخ سینمای دینی باشد، آنجا که رضا سعیدیپور، مدیر سینما آزادی با اشاره به فروش فوقالعاده فیلم «محمد رسولالله(ص)» در روز اول از پیشفروش گفت: «95 درصد بلیتهای روز اول این فیلم به صورت اینترنتی به فروش رفته و با توجه به اینکه چهارشنبه، روز شروع اکران فیلم خواهد بود، استقبال فوقالعادهای از فیلم به عمل آمده تا جایی که حتی در بعضی از سانسهای آن، ظرفیت سالن تکمیل شده و دیگر بلیتفروشی نداریم و تصمیم گرفته شد سالنهای بیشتری به این فیلم تخصیص داده شود.» به طور حتم آنچه بر مسیر حقیقت به نگار درآید آدمی را بر هر دیدگاهی خوشنشین خواهد شد و چنین انتظار شکوهمندی از اکران فیلم «محمد رسولالله(ص)» را موجب میسازد. فیلمی که بزودی بر پرده سینمای مونترال هم جلوهای دیگر خواهد بخشید و نشانی ارزنده بر قامت سینمای تاریخی ـ دینی را به جهانیان نمایان میسازد تا دیگر براساس خیالی واهی، پیامبرانی دروغین را به سرای دیدهها گسیل ندارند. فیلم «محمد رسولالله(ص)» که با توجه به عظمت اثر و توانایی کارگردان خود میتواند از گزینههای جدی معرفی به اسکار آینده باشد، از فردا تصویری آفتابی به پهنای نگاه ایرانیان خواهد بخشید. البته اکران سراسری فیلم بنا بود از امروز(چهارشنبه) آغاز شود که به دلیل عدم آمادگی فنی برخی سینماها با یک روز تأخیر روی پرده خواهد رفت. در فضای مجازی نیز، ایرانیان در شبکههای اجتماعی پویش مردمی پر شور و پر حجمی را با هشتگ #بهـسینماـمیـروم آغاز کردهاند که نوید استقبالی بینظیر را در دوران اکران میدهد.
مجید مجیدی کارگردان
بیژن میرباقری بازنویس فیلمنامه
من 9 ماه پیش از شروع فیلمبرداری به گروه اضافه شدم و پیش از این تاریخ تحقیقات مفصلی از سوی گروه با استفاده از مشاوران دینی و حوزوی و تاریخی انجام شده بود تا منابعی مفصل تهیه شود و در اختیار نویسندگان فیلمنامه قرار گیرد. در واقع من از ابتدای سال 90 بخشی از کار همکاری خود را انجام دادم. پیش از من آقایان حیدریان، رضا داد، رسول جعفریان و دوستان دیگر درباره نحوه پوشش و لباس، نوع خوراک، شکل معماری، جغرافیای منطقه، تمدنهای همجوار، فرهنگ و آدابی که در متون صدر اسلام وجود دارد، به طور کامل تحقیق کرده بودند و بستههای پژوهشی انجام شده موجود است. فیلمنامه اولیه توسط آقایان مجیدی و پرتوی نوشته شد و بعد از اضافه شدن من به این پروژه و طی گفتوگویی که با آقای مجیدی داشتم، قرار شد رویکرد فیلمنامه در برخی موارد دستخوش تغییر شود و به فراخور نظرات آقای مجیدی و مشاور ایشان، آقای میرکریمی قرار شد فیلمنامه اولیه را بازنویسی کنیم که در این رویکرد دوباره برخی موارد تغییر کردند، به عنوان مثال: نگرش شخصیت فرعی داستان به نام ساموئل برجستهتر شده که دنبال موعودی است که در کتابهای عهد عتیق نویدش داده شده است و همان نگاه یهودیان اهل کتاب است که به دنبال بشارت منجی بودند. ما بعد از بازنویسی فیلمنامه باز هم از مشاوره دوستان حوزه علمیه استفاده کردیم. ما طبق فیلمنامه رفتار کردیم و به دلیل اینکه خودمان نویسنده بودیم، به ندرت تغییری در اجرا پیش آمد. باید بدانیم که خیلی از احساسات کار در اجرا شکل میگیرد. نکته دیگری که در این فیلمنامه مهم است استفاده از 4 زبان برای دیالوگهاست که شامل عربی، گیزی، عبری و آرامی میشود، به همین دلیل فیلمنامه بدون تغییر به اجرا درآمد. به نظرم نباید به دنبال مقایسه فیلم «محمد رسولالله(ص)» با آثار جهانی باشیم و این مساله کاملا اشتباه است، چرا که ما از یک فرهنگ دیگری حرف میزنیم. ما نباید با دیدگاه صنعتی به این فیلم بنگریم، برای اینکه فیلم «محمد رسولالله(ص)» کاری اعتقادی و روحی و برگرفته از زندگی مرد بزرگی است و روح نهفته در اثر باعث میشود شکل برخورد متفاوتی را در پیش بگیریم. تا حدی میتوان مثالی از تعزیه زد که هر شخصی با این فضای معنوی همراهی خواهد کرد. اصولا سینمای مجیدی براساس تصویر و احساس است و ما به فیلمنامهای نیاز داشتیم که چنین فضایی را ترسیم کند و به نظرم فیلمنامه به شرایط شاعرانهای رسید که پیش از بازنویسی وجود نداشت. به عنوان مثال خانواده مادری پیامبر را گلابساز گرفتیم و در جایی پیامبر دستی بر آن میزند و عطرش باقی میماند. از نظر من اگر خارجیها فیلم را مینوشتند، شاید منسجمتر میشد اما به طور قطع آن روح عاشقانه و نگاه ارادتمندانه گروه ایرانی وجود نداشت. فارغ از این فیلم هم وقتی ساختهای و نکتهای درباره پیامبر اسلام(ص) بیاید، خود به خود حس اشتیاق از تماشای آن بین مردم به وجود خواهد آمد و مهمتر از کیفیت فنی کار، آن نام والا است که مردم را جذب خواهد کرد و مهمتر از هر چیز، نام بزرگی است که وجود دارد بنابراین قطعا ساخت فیلم برای پیامبر اسلام(ص) بسیار ارزشمند خواهد بود.
مهدی پاکدل در نقش ابوطالب
در فیلم باشکوه «محمد رسولالله(ص)» در نقش ابولهب و نیز دستیار کارگردان حضور داشتم. قرعه به شکلی رقم خورد که من نقش منفور و ملعون ابولهب را بازی کنم و از این نظر سختیهای خاص خود را داشت، چرا که باید نقشی را برعهده میگرفتم که در تاریخ اسلام و نزد مسلمین لعن شده است. اینها مسیر را برای بازیگر سخت خواهد کرد و به دنبال این بودم که چگونه رفتار کنم تا مخاطب از همان ابتدا با همه ظرفیتهای نقش همراهی کند. برای همین با کمک آقای مجیدی سعی کردم نقش منفی متفاوتی نسبت به آثار پیشین تاریخی داشته باشم. ما تلاش خود را کردیم و به نظرم آنچه را که کارگردان از این نقش میخواست انجام دادم و در نهایت نظر نهایی را مخاطب با تماشای فیلم خواهد داد. ما در این کار مجموعه تمریناتی را برای سوارکاری، شمشیرزنی و موارد اجرای نقش گذراندیم تا هر چه بیشتر به شخصیتها نزدیک شویم و جدا از مهارتهای آمادگی جسمانی، مشاورههای مذهبی درباره شناسنامه کاراکترها صورت گرفت تا از پیشینه تاریخی کاراکترها اطلاع حاصل شود. همه تلاش گروه برای رسیدن به اثری ارزنده برای مردم بوده و امیدواریم حاصل کار رضایتبخش بوده باشد.
علیرضا شجاعنوری در نقشعبدالمطلب ارسال به دوستان
ابوالقاسم طالبی در نامه سرگشاده به رئیسجمهور:
حذف «فجر» یعنی حذف جهاد با طاغوت
حذف نام فجر از بخش بینالملل جشنواره ملی کشور در چند روز اخیر واکنشهای گستردهای را از سوی دلسوزان به آرمانهای انقلاب در پی داشته است و بسیاری با نگاهی متعجب به این اقدام ناسنجیده سازمان سینمایی، اعتراضات خود را به این حرکت مغایر با چارچوب نظام اعلام کردند. یکی از فیلمسازان متعهدی که بر این شرایط رخ داده اعتراض داشته است، ابوالقاسم طالبی بوده که با نگارش نامهای خطاب به رئیسجمهور، با انتقاد از حذف عنوان «فجر» از بخش بینالملل جشنواره فیلم فجر، این رویه نامطلوب را در مسیر چراغ سبز به دشمنان اندیشههای امام(ره) دانست. به گزارش فارس، کارگردان فیلم «قلادههای طلا» که هماکنون فیلم «یتیمخانه ایران» را در دست تولید دارد، در این نامه سرگشاده، حذف نام فجر را چراغ سبز به دشمنان اندیشههای حضرت امام خمینی (ره) توصیف کرد. ارسال به دوستان
امروز، روز میلاد است. مسافران مشهد ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|