|
یادداشتی بر مجموعه غزل «لیلی آذر» سروده اعظم سعادتمند
شاعران دیوانگان آرامند!
مهدیه انتظاریان: «لیلی آذر» سومین مجموعه غزل اعظم سعادتمند است. کتاب را که باز میکنی، طعم گس عشقهای دور به کامت مینشیند. شاعر برایت از اندوه انتظار میگوید و از حسرت روزهایی که گذشتند. بخواهی یا نخواهی میان صفحههای کتاب غمی لطیف را حس میکنی که بین شعرها دست به دست میشود. اگر چه غم درونمایه هنر است اما شاعر اینجا برای بازگوییشان از مضامین تازه استفاده کرده است. وقتی میخواهد از جدایی بنویسد، به آوردن کلمه نامه بسنده نمیکند و پای «قلم نی» را هم وسط میکشد: ارسال به دوستان
نگاهی به فیلم سینمایی «ایتالیا ایتالیا»
سرخوشی مهلک
حسین ساعیمنش: شاید نخستین نکتهای که در «ایتالیا ایتالیا»، به عنوان یک فیلم اول، بیشتر از هر چیز به چشم میآید، کارگردان پرانرژیای است که حضورش پشت دوربین حس میشود و این شور و انرژی را به اغلب لحظات فیلمش (صرفا منظور لحظات ابتدایی فیلم نیست و این مساله را میتوان در اجرای لحظات غمناک فیلم هم دید) تزریق میکند. در کنار آن، عواملی هم که او را همراهی کردهاند، از بازیگران نقشهای اصلی گرفته تا تدوین و فیلمبرداری، این لحن سرزنده فیلم را بخوبی دریافته و در انتقال آن به مخاطب تلاش قابل توجهی کردهاند. خب! تا اینجا را میشود حسن فیلم به حساب آورد و این هماهنگی را تحسین کرد اما مسالهای هست که مانع تبدیل شدن این هماهنگی، به یک فیلم یکدست و منسجم میشود: مشکل اینجاست که این سرزندگی در اجرا، به قدری جدی گرفته میشود که به موضوع اصلی تبدیل میشود و فیلم را به کلیپی از نریشنها و آرزوها و خیالات مرد قصه نزدیک میکند. این مساله البته به خودی خود ایرادی ندارد و میتواند بخشی از تصمیم فیلمساز برای سر و شکل دادن به فیلمش باشد اما ایراد اینجاست که توجه بیش از حد به این مقوله و انتخاب این ریتم تند کلیپوار برای فیلم، به همان دوران آشنایی مرد و زن ماجرا و تبادل احساسات اولیه آنها محدود نمیشود. یعنی وقتی قصه، روی کاغذ وارد فاز جدیدی میشود و قرار است با موقعیت تاثیرگذاری مواجه شویم (به دنیا آمدن بچه مرده زن و شوهر فیلم) که حکم پلی را دارد که آن لحظات شاداب اولیه را به لحظات تلخ و سرد بعدی وصل میکند، فیلم با همان لحن سرخوش و ریتم سریع از روی این موقعیت کلیدی میگذرد و بدون اینکه به مخاطب اجازه بدهد که عمق این مصیبت را درک کند و با زن یا مرد همدردی خاصی داشته باشد، او را وسط رابطهای میاندازد که حالا کاملا سرد شده و هیچ رنگی از آن شور و حرارت ابتدای فیلم ندارد (خب، این هم متناسب با یک فیلم کمدی نیست). به این ترتیب، مهمترین کلید درک سیری که شخصیتها طی میکنند، از دست میرود. کسانی که یک مسیر نیمساعته را 3 ساعت کش میدادند و حرف میزدند و خسته نمیشدند، حالا ناگهان به جایی رسیدهاند که عدم درک متقابلشان از یک جمله ساده درباره شام به دعوا و مرافعه مفصلی ختم میشود و مخاطب در این تغییر رفتار، سردرگم است و نمیداند چرا فضا اینقدر متفاوت شده. به خاطر اینکه فیلم، عملا از روی «علت» این سیر نزولی رابطه، پریده و نهتنها هیچ وقتی صرف جدی نشان دادن آن نکرده، بلکه با همجوار کردن این لحظات با صحنههای شوخ بعدی مثل توهم خیانت و آن سکانس اسلحه کشیدن در رستوران (که به طور مستقل از بهترین صحنههای فیلم است)، ماجرای بچه مرده را تا حد یک بدبیاری تلخ طنزآمیز تقلیل داده! البته میشود حدس زد که این عدم تاکید بر ماجرای مرگ فرزند و نپرداختن به شرایط روحی مادر و پدرش، آگاهانه و بیشتر به این منظور بوده که در پایان، دوباره به این مساله و جزئیات ناگفتهاش رجوع شود تا پایانبندی فیلم و تصمیم مجدد این زوج، شکلی تقریبا غافلگیرکننده به خود بگیرد اما در نهایت باید دید که این پایانبندی به چه بهایی به دست آمده است. ارسال به دوستان
مستند «راهدل» در حوزه هنری رونمایی شد
مستندی ساده اما دلنشین
مراسم رونمایی از مستند «راهدل» و بدرقه مسافران پیادهروی اربعین حسینی در حوزه هنری برگزار شد. به گزارش فارس، در این مراسم جمعی از راهپیمایان اربعین، اهالی رسانه، شعرای جوان شعر آیینی و کارگردان اثر حضور داشتند. در این برنامه میلاد عرفانپور، شاعر جوان کشورمان پس از شعر خوانی برای حضار، در ابتدای صحبتهای خود از ارادتش به خاندان اهلبیت گفته و اشاره کرد راهپیمایی اربعین سعادتی است که نصیب هرکسی نمیشود و فقط اهل دل میتوانند در این آیین شرکت داشته باشند. پس از آن سیدمحمد حسینی، مجری برنامه به معرفی مستند «راهدل» پرداخته و گفت: مستند «راهدل» مستندی شبیه به سایر آثاری که دیدهاید نیست. این مستند بسیار دلی و لطیف است و در آن از پیچیدگیهای فرمی خبری نیست و ساختار ساده و در عین حال دلنشینی دارد. این مستند روایت سفر فردی به نام «مشتی اسماعیل» به کربلاست. «مشتی اسماعیل» نابیناست و بدور از شعار میگویم که او روشندل است و ضمیری بسیار روشن دارد که نیازی به چشم سر ندارد. همچنین مهدی زمانپور، کارگردان این مستند نیز در سخنانی اظهار کرد: خیلی خوشحالم در جمع شما عزیزان هستم. امیدوارم مستند «راهدل» که بسیار دلی ساخته شده به دل شما عزیزان بنشیند و مخاطبان بسیاری جذب کند. از همه عزیزانی که من را در مسیر تولید این فیلم کمک کردند سپاسگزارم و امیدوارم همه شما فیلم را دوست داشته باشید. تجلیل از عوامل این اثر بخش دیگر این مراسم بود. مستند «راهدل» از محصولات «مرکز مستند سوره» حوزه هنری است. این فیلم آخرین اثر مهدی زمانپورکیاسری، برنده سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی جشنواره فیلم فجر بوده که روایتی جذاب از سفر اربعین «مشتی اسماعیل» پیرمرد نابینای شمالی است که پیش از این او را در مستند موفق «مشتی اسماعیل» دیده بودیم. زمانپور در این مستند علاوه بر به تصویر کشیدن حال و هوای پیادهروی نجف تا کربلای اربعین حسینی، از ظرافتهای روحی و معنوی مشتی اسماعیل و شوخطبعیهای همیشگی او میگوید. ارسال به دوستان
اخبار
آغاز پیشتولید فصل سوم «دورهمی» ارسال به دوستان
اخبار
زمان اکران «فهرست مقدس» بالاخره مشخص شد ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|