|
ارسال به دوستان
انتقاد شدید رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از سیاستهای متناقض بانکی
تناقض بستههای ساماندهی به بازار ارز رسید
گروه اقتصادی: بانک مرکزی در حالی برای ساماندهی بازار ارز اقدام به ارائه گواهی سپرده با نرخ سود 20 درصدی میکند که این سیاست با سیاستهای پیشین نظیر پرداخت وام و تسهیلات با نرخ سود 18درصد متناقض است. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که بسته بانک مرکزی نیاز به اصلاحات پایهای دارد. محمدرضا پورابراهیمی در گفتوگو با خانه ملت، با اشاره به بسته بانک مرکزی برای کاهش التهاب بازار ارز، اظهار داشت: بخشی از اقداماتی که در حوزه کاهش التهاب بازار ارز مطرح میشود این است که حجم نقدینگی را از این بازار به بازارهای دیگر سوق دهیم، این کار میتواند یکی از اقدامات در مسیر کاهش التهاب بازار ارز باشد. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه بسته بانک مرکزی باید جامع و کامل باشد، بیان داشت: این اقدامات نباید عملکردی مشابه قرص مسکن داشته باشد که برای کاهش سردرد مصرف میشود و به معده آسیب وارد میکند. وی با بیان اینکه در بسته بانک مرکزی برای کاهش التهاب بازار ارز شاهد تناقضها با تصمیمات گذشته هستیم، گفت: با توجه به تناقضاتی که در بسته بانک مرکزی با تصمیمات دیگر وجود دارد به نظر میرسد اجرای این بسته با مشکلات متعددی روبهرو است. وی اظهار کرد: بانک مرکزی از یکسو گواهی سپرده 20 درصد اعلام میکند، در صورتی که بانکها مکلف هستند وام با سود 18درصد ارائه دهند، این تناقض رفتاری است؛ میخواهیم جایی را درست کنیم، 100 جای دیگر را تخریب میکنیم. این نماینده مجلس ادامه داد: بنابراین به نظر بسته بانک مرکزی برای کاهش التهاب بازار ارز نیازمند اصلاحات است، اینکه بانک مرکزی در قالب فرمولی میخواهد تصمیمات حوزه بازار ارز را مدیریت کند، موضوع خوبی است اما اقدامات بانک مرکزی مثل موضوع ارائه گواهی سپرده 20 درصد با سایر موارد دیگر تناقض دارد. پورابراهیمی در ادامه گفتوگو با خانه ملت، با بیان اینکه مدیریت بازار ارز نیازمند کار کارشناسی بیشتر است، اظهار داشت: در حوزه اقتصادی کشور نباید فقط برای یک مولفه اقتصادی تصمیمگیری کرد و مولفههای دیگر را نادیده گرفت، این کار به صلاح کشور نیست. وی تاکید کرد: اقدامات بانک مرکزی باید تحولات پایهای پیدا کند، با این وضعیت امکان سیاستگذاری برای مدیریت بازار ارز وجود ندارد. این نماینده مجلس با بیان اینکه کاهش حدود 300 تومانی قیمت ارز به دلیل ورود بانک مرکزی به این بازار بوده است، گفت: اما این واقعیت که میتوانیم بازار را با مکانیزمهای ساختاری اداره کنیم و براساس آن تصمیم بگیریم، متفاوت از اقدامات موردی بانک مرکزی است. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس برای اداره بازار ارز پیشنهاداتی ارائه داد و بیان داشت: باید سپرده ارزی را فعال کنیم، منابع ارزی بازگردانده شود و بخشی از منابع که از کشور خارج شده یا خارج از نظام بانکی نگهداری میشود به سیستم بازگردانده شود؛ همه این موارد باید در چارچوبی مشخص صورت گیرد تا بازار ارز قابل مدیریت شود. وی تاکید کرد: ساماندهی صرافیها یکی از موضوعاتی است که باید به آن بپردازیم، نابسامانی در صرافیهای کشور بر عهده چه کسی است؟ بانک مرکزی چه اقداماتی انجام میدهد؟ همه اینها سوالاتی است که باید پاسخ داده شود. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه رئیس مجلس به این کمیسیون درباره ارائه پیشنهاداتی برای بازار ارز ماموریت داده بود، گفت: در نظر داریم ظرف همین هفته جلسه مشترکی با وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی داشته باشیم و گزارش آن را به صحن علنی ارسال کنیم. ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
تقویم امروز
گشایش سفارت فلسطین در محل سابق سفارت اسرائیل در تهران، پس از پیروزی انقلاب- 1357ش ارسال به دوستان
اخبار
مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران خبر داد ارسال به دوستان
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغالزایی وزارت کار:
طرحهای اشتغالزایی تأمین اعتبار نشد
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغالزایی وزارت کار با انتقاد از عدم تأمین اعتبارات برای اجرای طرحهای اشتغالزا، گفت: هیچ اعتباری نداریم و تاکنون سازمان برنامه و بودجه حتی یک ریال برای اجرای سیاستهای اشتغالزایی تأمین نکرده است. به گزارش تسنیم، نزدیک به 9 ماه از ابلاغ طرح اشتغال فراگیر میگذرد و هدف از اجرای این طرح ایجاد 970 هزار شغل در سال 96 بود اما تاکنون هیچ نتیجهای از اجرای این طرح در بازار کار مشاهده نمیشود. مجموع خروجیهای این طرح تاکنون اجرای پایلوت طرحها در بازار کار و توسعه نهادی و مالی، طرحهای اشتغال حمایتی، طرحها و اقدامات برنامه اشتغال فراگیر به تفکیک دستگاهها و نهادها، اهداف کمی طرحهای اشتغالزا و طرحهای ظرفیتساز مرتبط با ایجاد اشتغال، اهداف کمی طرحهای اشتغال حمایتی، توزیع منابع مالی حسب رستههای منتخب، مداخلات سیاستی و اشتغال حمایتی، سازوکار اجرایی برنامه برای رستههای منتخب در سطح ملی و استانی، تامین مالی، سازوکار اجرای طرحهای کارانه اشتغال جوانان (کاج)، دوره کارورزی، مشوق بیمهای کارفرمایی و دوره مهارتآموزی در محیط واقعی کار در بازار کار بوده است. در حالی برنامه اشتغال فراگیر برای ایجاد 970هزار شغل در سال 96 از سوی جهانگیری ابلاغ شد و در شهریور امسال هم در مراسمی با حضور ربیعی، نوبخت و سیف کلید خورد که هنوز ریالی از بودجه 500 میلیارد تومانی وعده داده شده به حساب وزارت کار واریز نشده است. عیسی منصوری، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغالزایی وزارت کار درباره اینکه آیا تاکنون منابعی برای اجرای برنامه اشتغال فراگیر از سوی سازمان برنامه و بودجه تخصیص پیدا کرده است، گفت: در تأمین منابع از حیث تخصیص اعتبار، برای پیادهسازی برنامه اشتغال فراگیر، محدودیتهای بودجهای داشتیم بهطوری که هنوز هیچ بودجهای برای اجرای برنامه اشتغال فراگیر تخصیص پیدا نکرده که امیدواریم برای سال97 این محدودیت منابع را نداشته باشیم. عیسی منصوری، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغالزایی وزارت کار با انتقاد از عدم تأمین اعتبارات اشتغال برای اجرای طرحهای اشتغالزا، گفت: در حال حاضر برای اجرای سیاستهای فعال بازار کار که طی 2 سال گذشته برای آن مانور دادهایم، هیچ اعتباری نداریم و تاکنون سازمان برنامه و بودجه حتی یک ریال برای تامین منابع اجرای سیاستهای اشتغالزایی تأمین اعتبار نکرده است. معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، به رویکرد وزارت کار در حوزه سیاستهای اشتغالزایی اشاره کرد و گفت: رویکرد ما مبتنی بر رشد فراگیر اشتغال در قالب برنامه اشتغال فراگیر در ابتدای سال جاری به تصویب هیأت وزیران و سپس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی رسید و هر چند امیدوار بودیم در سال جاری این برنامه اجرایی شود اما به دلیل عدم تأمین اعتبار، اجرایی نشده است. ارسال به دوستان
رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس:
تکالیف قانون تسهیل کسب و کار اجرا نشد
نشست راهکارهای رفع موانع تولیدکنندگان در فضای کسب و کار و تجارت در چهارمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی برگزار شد. به گزارش فارس، حسین میرشجاعیان، معاون وزیر اقتصاد در این نشست گفت: هیچگاه نظام یکپارچه صدور مجوز در کشور وجود نداشته و دستگاهها برای صدور مجوز دو به دو با هم صحبت میکنند در حالی که در دولت الکترونیک گفتوگوی دستگاهها در یک شبکه چندوجهی صورت میگیرد. وی افزود: بیش از 70 درصد استعلامات کشور حداکثر توسط 10 دستگاه انجام میشود. در ادامه حمیدرضا فولاگر، رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس با اشاره به اینکه بتازگی تنقیح قوانین را جدی گرفتهایم، یادآور شد: کارخانه قانونگذاری در مجلس درست کرده و هر روز قانون تصویب میکنیم. در این 40 سال چقدر قوانین وضع کردهایم؟ فولادگر با بیان اینکه عملا نهاد رگولاتوری در کشور وجود ندارد، گفت: تنها وزارت ارتباطات که آن هم به صورت جامع نیست نهادی در قالب رگولاتوری دارد که تنها جایی است که این مسؤولیت را دارد. در حوزههای دیگر که نیاز زیادی وجود دارد، نفت، خدمات بهداشت، درمان و بیمه رگولاتوری وجود ندارد. وی همچنین با اشاره به قانون تسهیل کسب و کار، گفت: یکی از گزارشهای کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی نظارت بر اجرای این قانون است که طبق گزارش این کمیسیون هنوز هیچ یک از تکالیف این قانون اجرا نشده است. وی ادامه داد: همچنین این کمیسیون گزارشی از اینکه چرا با وجود حمایت از تولیدات داخل هنوز در بسیاری از حوزهها واردات انجام میدهیم نیز تهیه کرده است. سیدامیر سیاح، مدیر کل دفتر کسب و کار مرکز پژوهشهای مجلس نیز با بیان اینکه در سایت «ایرانمجوز» هر کالایی بخواهد در ایران تولید شود باید مجوز بگیرد، گفت: در عمل فرآیند اخذ مجوز توسط مردم بسیار سخت و پیچیده است. وی گفت: بارها گفتهام که درباره اقتصاد مقاومتی همایش برگزار نکنید، مسؤولان میآیند میایستند ما را نصیحت میکنند در حالی که تکالیفی دارند که اجرا نکردهاند، به این ترتیب اگر مسؤولان میآیند سوال جواب میدهند. وی ادامه داد: هر کسی سیاستهای اقتصاد مقاومتی را به نفع خود اجرا میکند، به این معنا که کارهایی که از قبلا انجام میدادند ادامه میدهند و برچسب اقتصاد مقاومتی به آن میزنند. وی افزود: قرار است ستاد اجرایی اقتصاد مقاومتی جایی باشد که 3 قوه در آن تصمیم بگیرند اما ناهماهنگیهایی وجود دارد. ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|