|
گزارشی درباره ماجرای استعفای محمدعلی بهمنی از ریاست شورای شعر و ترانه دفتر موسیقی وزارت ارشاد
ترانههایی که آبروی موسیقی را بردهاند!
برخی اعضای شورای شعر دفتر موسیقی در گفتوگو با «وطنامروز» از برگزاری نشست خبری برای پاسخ به شبهات خبر دادند
محسن شهمیرزادی: ماجرا از آنجایی شروع شد که محسن چاوشی در اعتراض به عدم اخذ مجوز آلبوم «ابراهیم» تهدید به انتشار غیرقانونی این آلبوم و حتی تلویحا خروج از کشور کرد؛ اتفاقی که باعث شد علی ترابی، مدیر دفتر موسیقی ارشاد با چاوشی به بستنی خوردن بنشیند و بعد از آن با کاهش اصلاحیهها، آلبوم چاوشی منتشر شود! حتی پس از آن قطعههای غیرمجاز نیز از کانال چاوشی منتشر شد که بهسرعت حذف شد اما آن قطعات خیلی زود نشر یافت و حذف آن چارهای را دوا نکرد. در همین بین بسیاری از طرفداران چاوشی انتقادات خود را به «محمدعلی بهمنی» رئیس شورای شعر و ترانه دفتر موسیقی روانه کردند، چرا که اصلاحات آلبوم چاوشی به اشعار قطعات او باز میگشت که توسط حسین صفا سروده شده بود. محمدعلی بهمنی در آن برهه برای تنویر افکار عمومی درباره اصلاحات اشعار چاوشی اینگونه نوشت: «من، تنها یکبار از ترانه آقای چاوشی ایراد گرفتهام- آن هم بهخاطر جایگاه شاعر گرانقدرش (حسین صفا)؛ عزیزی که ارزش ترانههایش را میدانید. آن هم با بهرهگیری- «ببخشید» از ضربالمچلی که انتشار جبریاش ریشخندی به هوشمندان ترانه باارزش و صدای باارزش است. با پوزش- ناچار برای قضاوت شما: (اره رو که فرو کنی- چه در کشی چه تو کنی)». با این وجود در روزهای گذشته محمدعلی بهمنی نامه استعفای خود را از این شورا رسانهای کرد که واکنشهای مختلفی را دربرداشت. اشاره وی در نامه خداحافظیاش به ترانههای ضعیفی بازمیگشت که به نظر میرسد از شورای ناراضی شعر و ترانه عبور میکرد و به بازار موسیقی میرسید. او در متن خداحافظیاش از دلیل این کار اینگونه یاد میکند: «من با آگاهی اشتباهم از قبول ریاست شورای ترانه، نه به دلیل اینکه 6 ماه است کارشناسانش حقوقی دریافت نکردهاند، فقط به این دلیل که دیگر مزاحم ترانههای ضعیف نباشم، خداحافظی میکنم». ارسال به دوستان
به بهانه هشتمین سالگرد تأسیس شبکه تلویزیونی آیفیلم
قصههای ایرانی در خانههای فرنگی
مقداد راشد: فرار از زندان، 24، لاست، خانه پوشالی و... حتما خیلیهایتان این اسمها را شنیدهاید و احتمالا مشتری ثابت این سریالها هم بودهاید؛ سریالهایی که چند هزار کیلومتر دورتر از مرزهای سرزمینی ما در فرهنگی بیگانه با ما تهیه و تولید میشوند و دیگر هر کدامشان در بدترین حالت چند روز بعد از پخش در آمریکا در سایتهای دانلود ایرانی پیدا میشوند و هر کسی اراده کند، میتواند آنها را دانلود کند و ببیند. اصلا چرا راه دوری برویم؟ همین سریالهایی که بیخ گوش خودمان در ترکیه تولید میشوند و بدبختانه محتوایشان حتی با فرهنگ همان کشور نیز در تضاد و تعارض اساسی است اما در دنیای ماهوارهها و اینترنت و دوبلههای زیرزمینی، به راحتی در کشور ما هم پخش میشوند و واقعیت این است که بیننده هم کم ندارند! سریالهای کرهای هم که جای خودشان، تاریخ و قهرمانسازی آسیای شرقیها هم برای خودشان است که به مذاق ما هم اتفاقا خیلی خوش آمده است. اما این مقدمه برای چه بود؟ برای این بود که بگویم بخش مهمی از قدرت هر کشور را قدرت نرم آن کشور و صدور فرهنگش در قالب اقلام مختلف فرهنگی بویژه فیلم و سریال تشکیل میدهد و بدون تعارف ما در این زمینه عقبیم. سال 1389 شبکهای در میان شبکههای تلویزیون پا به عرصه گذاشت که کمتر کسی فکر میکرد خیلی زود بتواند جای پایش را بین مردم باز کند و بسرعت تبدیل به یکی از شبکههای محبوب مردمی شود که بتازگی داشتند گیرندههای دیجیتال برای تلویزیونهایشان میخریدند. Ifilm، شبکهای که توسط معاونت برونمرزی سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی با هدفگذاری مخاطب عربزبان راهاندازی شد و البته بخش فارسی هم داشت ولی به شکل باورنکردنی با نمایش سریالهایی که تقریبا همه آنها بازپخش سریالهای شبکههای دیگر بودند، توانست گوی سبقت را از خیلی از رقبایش برباید و محبوب خانوادهها شود. ifilm البته نخستین شبکهای نبود که معاونت برونمرزی سازمان صداوسیما برای مخاطبان خارجی راه میانداخت اما اگر نگوییم موفقترین، لااقل یکی از موفقترین شبکههای سازمان بود که خیلی زود توانست اقبال مخاطبان را به دست آورد. پیش از آیفیلم شبکههای برونمرزی دیگری که عمدتا رویکرد خبری و سیاسی داشتند راهاندازی شده بود اما این شبکه نشان از رویکرد جدید صداوسیما داشت که در جنگ رسانهای و فرهنگی جهانی این مساله را درک کرد که باید از طریقهایی نرمتر از خبر، سراغ مخاطب غیرایرانی رفت و در قالبی جذاب مانند فیلم بخش مهمی از شبهات، شایعات و تهدیدهای نرم علیه ایران در افکار عمومی مخاطبان خارجی و عمدتا عربزبان را پاسخ گفت و در برابر آنها دفاع کرد. شاید خیلی از ما نسبت به برخی سریالهایی که در تلویزیون پخش میشوند ایرادات مختلف فرمی یا حتی محتوایی را داشته باشیم اما اگر در چارچوب شبکه آیفیلم و مخاطبان خاص آن نگاه کنیم به این موضوع میرسیم که کارکرد خیلی از آثار در ورای مرزهای جمهوری اسلامی، اولا انتقال این پیام است که در این کشور نه هنر مخدوش شده و نه جلوی فعالیت زنان در عرصههای هنری گرفته میشود و ثانیا بخشی از انتقال فرهنگ ایرانی- اسلامی به مخاطبانی که غالبا مسلمان هستند انجام میشود. البته پس از تحریمهای ظالمانهای که به کشورمان تحمیل شد و مشکلات بودجهای که در بخشهای مختلف کشور به وجود آمد، سازمان صداوسیما نیز مانند سایر بخشهای فرهنگی جزو نخستین قربانیان کاهشهای اعتبارات شد و طبیعتا در روند تولید سریالهای درجه یک و فاخر نیز خلل ایجاد شد. هر چند این شبکه با وجود تمام معضلات مالی، سعی کرد روند رو به جلویی داشته باشد اما به هر حال سرریز این مسائل به شبکهای مانند آیفیلم که خود تولید مستقل نداشت و با فرآوری و بازپخش تولیدات شبکههای داخلی تامین آنتن میکرد نیز رسید و این شبکه هم مانند سایر شبکههای تلویزیون دچار آفتی به نام پخش سریالهای تکراری شد در حالی که این شبکه، آنقدر اهمیت و ارزش برای سیاستهای کلان فرهنگی منطقهای نظام داشت که تخصیص بودجه مناسب به آن، در میانمدت جبرانکننده هزینههای اقتصادی خواهد بود. ارسال به دوستان
سعید حسینی، مدیرعامل مجمع نوشتافزارهای ایرانی- اسلامی:
افق ما «بازار ایرانی نوشتافزار» است
«یک مشت جوان پیدا شدهاند که همت گماشتند برای اینکه نوشتافزار داخلی [تولید کنند]؛ خب اینها احتیاج به کمک دارند؛ باید به اینها کمک بشود؛ [اما] کمک نمیشود؛ حتی در مقابل حرکت اینها، احیاناً سنگاندازی هم انجام میگیرد... چند وقت قبل یک تعدادی از همین جوانها آمدند پیش من؛ خب آدم میبیند اینها سر تا پا شوقند، سر تا پا آمادگی و قوه و توان کارند، ابتکار هم دارند، [اما] توانایی مالیشان ضعیف است؛ باید کمک بشوند». این سخنان رهبر انقلاب اسلامی در دیدار اخیرشان با هیأت دولت اشاره به جمعی از تولیدکنندگان داخلی نوشتافزار داشت که با عزم و همتی جوانانه تولید داخلی در این عرصه را دنبال میکنند؛ جوانانی که با دغدغه «تولید داخلی» و «فرهنگ بومی» پای در این عرصه نهادهاند و بهرغم همه مشکلات و موانع، دستاوردهای خوبی داشتهاند. پایگاه اطلاعرسانی دفتر مقام معظم رهبری، به تازگی با سعید حسینی، مدیرعامل مجمع نوشتافزارهای ایرانی- اسلامی که خود در دیدار با رهبر انقلاب حاضر بوده، گفتوگو کرده و به مرور وضعیت تولید داخلی در این عرصه پرداخته است. وی در بخشی از این گفتوگو در ارتباط با گردش مالی بازار نوشتافزار و اهمیت داشتن نگاهی استراتژیک نسبت به این حوزه گفت: «گردش مالی حوزه نوشتافزار در کشور 4 هزار میلیارد تومان است. از این 4 هزار میلیارد تومان کمتر از 30 درصد بازار تولیدات داخلی است. یعنی عمده بازار کالاهای وارداتی است و محتوای غیرداخلی دارد. افق ما این است که این بازار 4 هزار میلیارد تومانی را کاملاً ایرانی کنیم؛ هم بهلحاظ محتوا و هم بهلحاظ تولید. اگر این اتفاق بیفتد، برآورد ما این است که 50 هزار شغل ایجاد میشود. همانطور که حضرت آقا در جلسه اخیر هیات دولت گفتند، فضای کسبوکار کشور طوری نیست که انگیزهها خیلی راحت به این سمت هدایت شوند؛ یعنی آدمهایی که وارد شدهاند با انگیزههای غیرمادی این کار را انجام میدهند. اگر کمکی شود که سرمایهگذاران و مجموعههای خصوصی وارد شوند، ما فرصتهای زیادی خواهیم داشت. الان چون فضای تبلیغ و ترویج و فضای توزیع را تا حدی توانستیم مدیریت کنیم و توانستیم ذائقهها را تغییر دهیم، فضای کشور به این سمت رفته است. حساسیت مردم را در این چند سال بر تولیدات داخلی دیدیم. من این تحلیل را دارم که پیگیری رهبری در این چند سال، خیلی مؤثر بوده است. ما در کشورهای منطقه هم قطب تولید نوشتافزار نداریم. به نظر میرسد بتوانیم در این حوزه سرمایهگذاری بزرگی انجام دهیم. میتوان صادرات را شروع کرد و قیمتها میتواند رقابتی باشد. باید به این سمت برویم که نیاز منطقه را تأمین کنیم». حسینی همچنین با اشاره به سخنان مطرح شده در دیدار اخیر رهبری با جوانان فعال در حوزه تولید نوشتافزارهای ایرانی اظهار کرد: «ایشان تأکید داشتند که بحث شخصیت خیلی نیاز است و اگر بخواهد حوزههای دیگر نوشتافزار شکل بگیرد و تقویت شود، حتماً به شخصیتپردازی نیاز داریم. یک توصیه جدی داشتند و خیلی محکم تأکید کردند تبلیغات را بیشتر کنید. اطلاعرسانی را خیلی بیشتر کنید. در جلسه هیاتدولت به صداوسیما این توصیه را کرده بودند. گفتند دعا میکنند انشاءالله این کار به ثمر برسد و بروید برای اینکه تمام بازار را محصولات ایرانی کنید». ارسال به دوستان
اخبار
سیروس مقدم سریال ترسناک میسازد ارسال به دوستان
اخبار
رونمایی از آلبوم سرود سرداران شهید در قالب سرود ـ نمایش ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|