|
نگاهی به عملکرد جشنواره جهانی فیلم فجر در آستانه برگزاری سیوهفتمین دوره آن
چون و چرای جهانی شدن
محسن شهمیرزادی: 5 سال از جدا شدن جشنواره جهانی فجر از بخش ملی آن میگذرد؛ 5 سالی که در یک روند نسبتا رو به جلو این جشنواره توانست خود را بهعنوان جشنوارهای مستقل مطرح کرده و اردیبهشت هر سال علاقهمندان سینما را به انتظار یک رویداد مهم فرهنگی بنشاند. بررسی اثرگذار بودن یک جشنواره پس از نیم دهه، چندان کار سادهای نیست، چرا که اهدافی که جشنواره جهانی فجر دنبال میکند، امری زودبازده نیست که در مدت کوتاهی نتیجه دهد. با این وجود به نظر میرسد 5 سال مدت مناسبی باشد برای اینکه ببینیم تا چه حد رضا میرکریمی و همراهانش توانستهاند جدا شدن بخش بینالمللی جشنواره فجر از بخش ملی آن را کارآمد نشان دهند. انتظارها از جشنواره جهانی فیلم فجر از منظر اهالی رسانه، هنرمندان و حتی مدیران فرهنگی متفاوت است، بهگونهای که برخی از اساس جدا شدن آن را امری نادرست تلقی میکنند و از همان ابتدا نیز مخالفت خود را با هر اتفاقی در این جشنواره اعلام داشتند اما در میان آنهایی که این اتفاق را به نوبه خود قابل تامل ارزیابی میکنند، شاخصهای متفاوتی وجود دارد. از جمله این شاخصها و اهدافی که جشنواره جهانی فیلم فجر میتواند پی بگیرد، مساله دیپلماسی فرهنگی و اصلاح تصویر تحریف یافته ایران و جامعه ایرانی در سینمای جهان است که بهواسطه آن بتوان ایران را تبدیل به قطب سینمایی منطقه کرد. اتفاقی که میتوان به عنوان یکی از محوریترین اهداف جشنواره جهانی دانست که سایر اهداف ذیل آن تعریف میشود. تعریف هرکدام از این شاخصها و ارزیابی عملکرد جشنواره جهانی در قبال آنها میتواند بررسی اجمالی ما را نسبت به این رویداد فرهنگی رقم بزند. به نمایش درآوردن فیلمهای «آلترناتیو» در جریان اصلی سینمای جهان از جمله معیارهایی است که میتوان اثربخشی جشنواره جهانی را بهواسطه آن بررسی کرد؛ فیلمهایی که در کلیت خود همراستا با رویکرد فرهنگی و اجتماعی جمهوری اسلامی ایران محسوب میشوند؛ فیلمهایی که بعضا از جریان اصلی سینمای جهان نیز فاصله دارند اما گفتمان عمومی حاکم بر آنها ضدظلم، اندیشهمحور، خانوادهدوست و با دغدغههایی اخلاقی و اجتماعی است. در این موضوع، جشنواره جهانی فیلم فجر نسبتا توانسته کارنامه قابل تاملی را از خود به جا بگذارد. تعامل با جشنوارههای بینالمللی در سایر کشورها موجب شده بخشی از محصولات ایرانی به این جشنوارهها ارسال شود و در مقابل تعداد زیادی از محصولات سایر جهان در جشنواره جهانی به نمایش درآید. مهمترین چالش در عمده این آثار این است که به دلیل نمایش دیرهنگام، مخاطبان میتوانند نسخه دانلودی عمده این آثار را از اینترنت دریافت کنند و کمتر محصولی یافت میشود که رونمایی آن در جشنواره جهانی رقم بخورد. با این وجود به نمایش درآوردن آثاری از سینمای منطقه و جهان که کمتر مورد توجه مخاطبان عام سینما قرار میگیرد، موجب شده گفتمانهای جدیدی در این جشنواره سینمایی رشد و نمو پیدا کند. در همین راستا توجه به سینمای آسیا و منطقه بالتیک اتفاق مبارکی در جشنواره جهانی فیلم فجر محسوب میشود، چرا که این اکرانها اگر با رویکردی فعالانه اتفاق افتد میتواند نخستین گام برای تبدیل ایران به قطب سینمای منطقه شود و اگر رویکردی انفعالی داشته و صرفا نمایش فیلمها در دستور کار باشد، میتوان از آن به عنوان هدررفت منابع ملی برای رونق سینمای منطقه یاد کرد. گام دیگر برای تقویت دیپلماسی فرهنگی، دورهم آوردن شخصیتهای برجسته سینمای جهان است که اندیشه متفاوت آنها نسبت به ساختارهای جهانی و رویکرد آنها در اصلاح اجتماعی میتواند نقش اصلی را در تعامل بین اندیشمندان و سینماگران ایرانی با همقطاران خود در سایر نقاط جهان داشته باشد. در این باره اگر نامهایی چون «الیور استون»، «راخا رحمان» و... را کنار بگذاریم، اسامی چندان برجستهای در کارنامه جشنواره جهانی به چشم نمیآید، هر چند روند حضور شخصیتهای برجسته جهانی از سال نخست تاکنون رو به رشد بوده و باید منتظر آینده این جشنواره نشست و دید این روند چه تحولاتی را از سر میگذراند، در مجموع به نظر میرسد قضاوت یک جشنواره 5 ساله- و نه 37 ساله- کمی عجولانه باشد. حضور فیلمهای ایرانی در بازار جهانی و ارائه تصویری واقعیتر از ایران دیگر انتظاری است که از جشنواره جهانی میرود. به نظر میرسد بخش بازار جشنواره جهانی یکی از نقاط ضعف جشنواره محسوب شود، چرا که نمیتوان تاثیر اقتصادی و فرهنگی چندانی از سینمای ایران در بازار جهانی مشاهده کرد. اگرچه ورود به بازار انحصاری سینمای جهان امری پیچیده است که متغیرهای گوناگونی دارد اما بازار سینمای منطقه، آمریکای لاتین و کشورهای اروپایی بویژه اروپای شرقی بستری مهیا برای فیلمهای ایرانی است که همچنان خبری از حضور پرقوت این آثار در آن بازارها نیست. به هر ترتیب اگر در پی آن باشیم تا سازوکاری مناسبتر از وضعیت کنونی جشنواره جهانی طراحی کنیم و بخشهای دیگری به آن بیفزاییم، احتمالا کاری از پیش نخواهیم برد، چرا که چارت ظاهری جشنواره به نظر کامل میآید اما قطعا در عملکرد مدیران جشنوارهای و بازدهی هرکدام از این بخشها میتوان تردید کرد، چرا که یکی از ترفندهای مدیر جشنواره برای پای کار آوردن هنرمندان، استفاده از شخصیتهای برجسته برای مدیریت هر کدام از بخشهاست؛ شخصیتهایی که میتوان نام سلبریتی بر آنها نهاد، در حالی که مشخص نیست توانایی آنها برای امور اجرایی و اداره هر کدام از بخشها تا چه میزان است. کمکم به روزهای آغاز جشنواره جهانی نزدیک میشویم و این نیاز بیش از هر برهه دیگر ضروری به نظر میرسد تا نهادهایی مستقل، به ارزیابی دقیق کمی و کیفی این جشنواره بپردازند تا فاصله اهداف جشنواره نسبت به عملکرد آن در این 5 سال به نسبت بودجههایی که هزینه شده، برآورد شود. ارسال به دوستان
تازهترین خبرها از سیوهفتمین دوره فجر جهانی
سیوهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر تاکنون خبرهای مختلفی را برای رسانهها داشته است. تازهترین خبر در ارتباط با این رویداد، برگزاری کارگاههای عمومی باشگاه سیوهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر با حضور سینماگران ایرانی است که طبق برنامهریزی از پنجشنبه 29 فروردینماه لغایت جمعه 6 اردیبهشتماه در سالن شماره 3 سینما فلسطین از ساعت 17 الی 19 برگزار خواهد شد. برنامه کارگاههای جشنواره از 29 فروردین تا ششم اردیبهشت به ترتیب بدین شرح است: «عکاسی فیلم» با حضور امیر عابدی، «از ایده تا پیشفرض» با حضور سعید عقیقی، «برنامهریزی تولید» با حضور مصطفی احمدی، «انتقال تجربه» با حضور پیمان قاسمخانی، «اقتباس ادبی در سینما: کپی برابر اصل؟» با حضور محسن آزرم، «کارگردانی در سینما» با حضور مصطفی کیایی، «استاکر» با حضور مجید اسلامی، «ژانر در سینما» با حضور علیرضا کاوه و «بازیگری، «حرف» ندارد» با حضور حبیب رضایی. در کنار این خبر، اعلام فیلمهای بخش «سینمای سعادت» (مسابقه بینالملل) دوره سیوهفتم جشنواره جهانی فیلم فجر یکی دیگر از خبرهای مهم این رویداد بود که بر اساس خبرها 15 فیلم بلند و 15 فیلم کوتاه برای حضور در این بخش انتخاب شدهاند. فیلمهای «مصائب شیرین 2» ساخته علیرضا داودنژاد، «جهان با من برقص» نخستین فیلم سینمایی سروش صحت و «زغال» ساخته اسماعیل منصف از ایران و فیلمهای «جوان روس» ساخته الکساندر زولوتوخین و... بخشی از آثار حاضر در بخش «سینمای سعادت» (مسابقه بینالملل) سیوهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر هستند. ارسال به دوستان
ورود کمیسیون فرهنگی مجلس به ماجرای «رحمان ۱۴۰۰» در سکوت ابراهیم داروغهزاده
مجلس مرثیه برای عدم نظارت بر سینما
محمد حسینآبادی: «رحمان 1400» از 3 روز پیش و پس از آنکه اعلام شد نسخه اکران شدهاش در سینماها با نسخه مجوز گرفته از وزارت ارشاد مطابقت ندارد، همچنان پرحاشیهترین پدیده فرهنگی این روزهاست. پدیدهای که هنوز هم مشخص نیست چه کسی باید نسبت به آن پاسخگو باشد، چرا که روز گذشته محمدرضا فرجی، مدیرکل سینمای حرفهای وزارت ارشاد توپ را در زمین علی سرتیپی، تهیهکننده و پخشکننده رحمان 1400 انداخت و گفت: «فعلاً از نظر حقوقی پخشکننده و تهیهکننده باید پاسخگوی این اتفاق باشند و ما هم در حال بررسی این موضوع هستیم». این اظهارنظر در شرایطی است که پیشتر، هم کارگردان و هم تهیهکننده این فیلم مدعی شده بودند نسخه اکران شده اثر در سینماها دقیقا همان نسخهای است که از وزارت ارشاد مجوز نمایش گرفته است. البته هر چه مدیران وزارت ارشاد در این مدت از طرح هر گونه اظهارنظری در ارتباط با چگونگی وقوع این اتفاق و دور خوردن این وزارتخانه به عنوان نهاد نظارتکننده و مسؤول در این حوزه پرهیز کردند، نمایندگان مجلس برای مشخص شدن این وضعیت پیچیده وارد عمل شدند. نصرالله پژمانفر، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در متنی که در صفحه شخصیاش در فضای مجازی منتشر کرد، درباره این اتفاق نوشت: «اشکال اصلی این است که فیلم بیش از یک ماه اکران شده و فروش بالایی کسب کرده اما آنچه اکران شده نسخه اصلاح نشده فیلم بوده است. این فیلم پر از موارد نامناسب و غیراخلاقی بوده و در نهایت هم بدون ممیزی اکران شده و حالا باید منتظر عکسالعمل وزارت ارشاد نسبت به این موضوع باشیم. اگر کسانی مطلع بودند و کوتاهی کردند و تخلفی شده حتما باید با واحد ناظر عملیاتی برخورد شود. انتظار کمیسیون فرهنگی مجلس هم برخورد با خاطیان است. برخورد دوم هم نسبت به کسانی است که این کار را انجام دادهاند. دیگر نباید این فیلم اجازه اکران بهدست آورد. اطلاعاتی به دست ما رسیده که عدهای در تلاشند امکان اکران دوباره آن را فراهم آورند. میخواهند بگویند که اصلاحات لازم انجام شده و بعد از اصلاحات اجازه دهید دوباره اکران شود که این قابل قبول نیست و به غیر از جلوگیری اکران باید عوامل آن جریمه هم شوند. زمانی بحث روی ممیزیهای وزارت ارشاد و کم و کیف این ممیزیها بود ولی الان موضوع متفاوت است و آن چیزی که اتفاق افتاده دور زدن خود وزارت ارشاد است که حتما واکنش ارشاد را میطلبد». همچنین احد آزادیخواه، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی درباره حواشی فیلم رحمان ۱۴۰۰ گفت: «این اقدامی که سازمان سینمایی انجام داد (توقیف فیلم) اشتباهشان را پاک نمیکند». در این میان البته خبرهایی نیز در ارتباط با احتمال صدور مجوز اکران کمدی «تگزاس2» به جای رحمان 1400 در برخی رسانهها منتشر شده است؛ اثری که بر اساس خبرها قرار است تحت پوشش دفتر پخش «نیکان فیلم» که برخی آن را به علی سرتیپی منتسب میکنند، راهی پرده سینماها شود؛ موضوعی که صحت داشتن آن یک بیاعتباری مضاعف را برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پی خواهد داشت، چرا که به طور طبیعی سرتیپی به واسطه تخلف در پخش نسخه غیرمجاز رحمان 1400 باید برای مدت کوتاهی هم که شده از اکران فیلم محروم میشد. در این میان هنوز هیچ خبری از ابراهیم داروغهزاده، مدیر اداره نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی و اظهارنظر او درباره این اتفاق نشده است؛ اتفاقی که شائبههای تغییر او از سمت فعلی در آیندهای نه چندان دور را قوت میبخشد. ارسال به دوستان
روایت رئیس سازمان تبلیغات از نظر رهبر انقلاب درباره فعالیتهای جهادی در سیل اخیر
در شب شعر «سیل مهربانی» چه گذشت؟
ویژهبرنامه شب شعر با موضوع شعرخوانی شاعران درباره سیل اخیر کشور با حضور حجتالاسلام محمدقمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد. به گزارش «وطنامروز»، در این برنامه شاعران برجستهای چون علیرضا قزوه، مرتضی امیری اسفندقه، اسماعیل امینی، محمد توکلی و احمد بابایی حضور داشتند و محمدعلی گودینی، محمدرضا اصلانی و مازیار بیژنی نیز از دیگر میهمانان این محفل ادبی بودند. نخستین شاعری که در این مراسم پشت تریبون قرار گرفت رضا اسماعیلی، شاعر نامدار سالهای اخیر بود. وی با خوانش چند دوبیتی از نگاه خود به توصیف سیل مهربانی مردم ایران در برابر این حادثه پرداخت. پس از وی، محمد توکلی، از شاعران جوان به شعرخوانی پرداخت و با زبانی صریح به مسائل امروز کشور پرداخت. پس از او نوبت به اسماعیل امینی، از شاعران برجسته کشورمان رسید تا شعر خود را با اشاره به همدلی و افزایش وحدت مردم در برابر سیل شروع کند؛ شعری که با این بیت آغاز میشد: «سدها شکست و ما نشکستیم/ ما با همیم هر چه که هستیم» پس از او احمد بابایی، دیگر شاعر کشورمان شعری در ارتباط با سیل خواند که چند بیت ابتدایی آن این بود: ارسال به دوستان
مسعود فراستی در برنامه «بدون توقف» شبکه سه
مسؤولان دارند سلبریتی میشوند
نودوهشتمین قسمت از سری برنامه تلویزیونی «بدون توقف» شبکه سه میزبان «مسعود فراستی» بود. به گزارش «وطنامروز»، فراستی در این نشست در پاسخ به این مساله که چرا سلبریتیهای ایرانی در هر زمینه غیرتخصصی اظهارنظر میکنند، بیان داشت: افراد برای اینکه مشهور شوند باید همه کار بکنند. مثل قبل نیست که افراد با دانش یا با کار خیر مشهور میشدند، در واقع مدیوم خودش تعیینکننده همه چیز است و تعیین میکند که چه چیزی در آن بیاید. این آسیب فضای مجازی است. نظر من اما این نیست که باید آن را تخطئه کرد و وارد آن نشد، حتما باید از هر امکان مدرن و هر مدیوم مدرنی برای تبلیغ درست استفاده کرد. وی افزود: ما در این سالها سعی کردیم تنبیه کنیم، ارشاد کنیم، بترسانیم اما مدام باختیم. به نظر من فضای این نوع سلبریتی را خودمان ایجاد کردیم و این معلول سیاستهای غلط فرهنگی ما حداقل در ۲۰ سال اخیر است. قبل از اینکه به آنها انتقادی وارد شود باید آن عدهای که فضای فرهنگی را ول کردند به امان خدا که نه، بلکه به امان شیطان پاسخ دهند، که البته هیچ مسؤولیتی هم نمیپذیرند و همیشه هم طلبکارند. مسؤولان خودشان دارند سلبریتی میشوند، یعنی سلبریتیپندارند، یعنی مسابقه گذاشتند بین خودشان و سلبریتیهای پیش پاافتاده، مبتذل و ناچیز و گاهی وقتها هم میبرند اما نمیدانند که این باز در واقع نتیجهاش برد - باخت کامل است. ارسال به دوستان
مدیرعامل سوره مهر خبر داد
چاپ یک میلیون کتاب در سال 97
نشست خبری انتشارات سوره مهر درباره فعالیتهای این انتشاراتی در سیودومین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران در انتشارات سوره مهر با حضور عبدالحمید قرهداغی، مدیرعامل انتشارات سوره مهر و مرتضی سرهنگی، مدیر دفتر ادبیات پایداری حوزه هنری برگزار شد. به گزارش «وطنامروز»، قرهباغی در این نشست با بیان اینکه 130 کتاب صوتی و 1500 کتاب الکترونیک توسط این انتشارات راهی بازار نشر شده است، اظهار داشت: امسال بسیاری از کتابهای خوبی را که قبلا منتشر کرده بودیم دوباره بازخوانی، ویراستاری و صفحهبندی کردیم که برای چندمین بار با فاصله ۲۲ ساله منتشر شد. تعدادی از کتابهایی که سالهای دور تقریظ مقام معظم رهبری را داشت تحت عنوان «دستخط» و همچنین درخت بلوط دوباره منتشر شدند و مورد استقبال قرار گرفتند. وی افزود: ما در بخش فروش افزایش ۱۵ درصدی داشتیم. مجموع آثاری که سال گذشته چاپ و تجدیدچاپ کردیم به حدود ۵۳۰ عنوان کتاب میرسد که تقریبا حدود یک میلیون کتاب منتشر کردیم. مرتضی سرهنگی، مدیر دفتر ادبیات پایداری حوزه هنری در این مراسم با اشاره به حضور جدی خانمها در حوزه ادبیات دفاعمقدس، اظهار داشت: الان خانمها وارد ادبیات پایداری شدهاند که این اتفاق مهمی است و امسال ۵ تا ۶ عنوان کتاب از نویسندههای خانم داریم و با نویسندههایی مواجه میشویم که جنگ آنها را نویسنده کرد. ارسال به دوستان
اخبار
برنامه تلویزیون برای تغییر شیوه مشارکت اسپانسرها ارسال به دوستان
دبیر سیوهشتمین جشنواره تئاتر فجر معرفی شد
نادربرهانیمرند با حکم مدیرکل هنرهای نمایشی، دبیر سیوهشتمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر شد. برهانیمرند که پیشتر دبیر سیوهفتمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر نیز بود، عضویت در هیأتمدیره خانه تئاتر، عضویت در شورای سیاستگذاری رادیو نمایش و ساخت چندین اثر نمایشی را در کارنامه خود دارد. ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|