|
آیا تهیهکننده رسواشده هالیوود میتواند با پرداخت غرامت پرونده خود را مختومه کند؟
من هم میفروشم!
محسن شهمیرزادی: کمتر از 2 سال پیش گزارش تحقیقی نیویورکتایمز دنیای سینما را به شکل شگرفی دگرگون کرد؛ گزارشی که آن روزها از فساد اخلاقی «هاروی واینستین» تهیهکننده سرشناس هالیوودی آن هم طی 30 سال منتشر شد، در ابتدا چندان جدی گرفته نشد، چرا که تنها جمع معدودی از طعمههایش حاضر شده بودند اعتراف کنند که وی به آنها تعرض جنسی کرده است اما با انتشار این گزارش دومینوی رسوایی واینستین آغاز شد و در کمتر از یک سال بیش از 82 زن از وی به جرم تعرض جنسی شکایت کردند. در لیست بلندبالای شاکیان نامهایی چون آنجلینا جولی، گوئینت پالترو، لایست آنتونی، آسیا آرجنتو، رزانا آرکت، جسیکا بارت، کیت بکینسیل و... دیده میشد. این دومینو صرفا محدود به واینستین نشد، بلکه با جرأت یافتن زنان شاغل در هالیوود، بخش زیادی از چهرههای سرشناس سینمای جهان متهم به تجاوز و تعرض جنسی شدند و بسیاری از پروژههای سینمایی و تلویزیونی نیز تحت تاثیر این افشاگریها قرار گرفت. مورگان فریمن، هاروی واینستین، بن افلک، کوین اسپیسی و بیل کازبی تنها بخشی از فهرست بلندبالای سینماگرانی هستند که به جرم تعرض جنسی به زنان از آنها شکایت شد. این رسوایی موجب پدید آمدن جنبش «من همچنین» شد و «Me Too» به عنوان رمز مشترک قربانیان و معترضان به تعرض جنسی در تمام رویدادهای سینمایی از جمله جشنواره کن و جایزه فیلم اسکار قابل مشاهده بود. ارسال به دوستان
یک روز تاریک در نیویورک!
وودی آلن شاید نخستین کسی بود که اتهام تعرض جنسی به وی موجب شد دومینوی رسوایی جنسی در هالیوود آغاز شود اما به دلیل برجستگی اقدامات واینستین و تعدد شاکیان وی، آلن عملا به حاشیه رفت ولی این مانع از آن نشد زندگی این کارگردان هالیوودی دچار چالش نشود. نه تنها جایگاه او در میان سینماگران افول کرد، بلکه بسیاری از بازیگران اعلام کردند دیگر در فیلمهای او بازی نخواهند کرد. علاوه بر این کتابهای وودی آلن که پیش از این به سبب جایگاه بالای فرهنگی او رقابت سختی میان ناشران برای چاپ ایجاد میکرد، دیگر آن تمایل نزد ناشران را نداشت به شکلی که کتاب جدید وی از جانب چند ناشر رد شد. اما این پایان ماجرا نبود، بلکه کمپانی آمازون نیز که به عنوان پخشکننده فیلم جدید این کارگردان یعنی «یک روز بارانی در نیویورک» حضور داشت، از اکران آن ممانعت کرد، هر چند در نهایت حق پخش فیلم را به آلن واگذار کرد. اما اصل ماجرا از کجا نشأت میگیرد؟ در ابتدای دهه 80 «میا فارو» – ستاره فیلم بچه رزماری – با وودی آلن آشنا شد. آنها یک دهه با هم زندگی کردند و 2 کودک را هم به فرزندخواندگی پذیرفتند از جمله یک دختر کرهای به نام «سون ئی پروین». در سال 1992 فارو متوجه شد وودی آلن با دخترخوانده کرهایشان رابطه دارد و این منجر به جدایی این دو شد اما بلافاصله آلن با دختر خوانده خود ازدواج کرد و همچنان هم با هم هستند. اندکی بعد از این دیلن فارو (دختر میا فارو از ازدواج پیشین) اعلام کرد وودی آلن در دوران نوجوانی بارها به او تعرض کرده است. آلن از همان ابتدا این اتهام را رد کرد. ارسال به دوستان
حجتالاسلام قاسمیان در هجدهمین برنامه سحرگاهی «بهار انقلاب قرآنی»:
کسانی که آینده را تیره و تار ترسیم میکنند، نماینده شیطانند
حجتالاسلام غلامرضا قاسمیان در قسمت هجدهم برنامه سحرگاهی «بهار انقلاب قرآنی» شبکه اول سیما درباره مساله امید و امیدبخشی در قرآن صحبت کرد. به گزارش «وطنامروز»، قاسمیان در این برنامه با تاکید بر اینکه ما با امیدبخشی با عقل منور و عقلانیت قرآنی مواجه هستیم، اظهار داشت: سوره الصف درباره اصل ماموریت پیغمبر و یک نوع تجارتی که مردم با خدا دارند، است. البته این آیات نشان میدهد که باید حرکت مردم در خدمت حرکت ولی باشد نه اینکه هر کسی هر چه را تشخیص داد عملیاتی کند، بلکه حرکات مردمی باید در نقشه ولی انجام و دنبال شود. این سوره میگوید او خدایی است که رسولش را ارسال کرده برای هدایت تا ماموریتهای امتهای برگزیده را جهانی کند؛ منظور از امتها نیز امت بنیاسرائیل و امت پیغمبر است، البته ماموریت امت بنیاسرائیل دیگر به پایان رسیده. باز در همین سوره میخوانیم، ولو اینکه مشرکان از ماموریت امت پیغمبر خوششان نیاید که قطعا هم اینطور است. خدا در این سوره میگوید میخواهید شما را با یک تجارتی که شما را از عذاب الیم رهایی میدهد، آشنا کنم؟ به خدا و رسول ایمان بیاورید و این ماموریتها را باور کنید، در حالی که اگر باور کنید ولی پای آن نایستید، یعنی اصلا ماموریت را باور نکردهاید. همچنین در این سوره میخوانیم در راه خدا با تمام دارایی مال و جانتان جهاد کنید، چرا که با این کار اولا خدا گناهتان را میبخشد و بعد شما را وارد بهشتی پر از نهر میکند. حجتالاسلام قاسمیان با بیان اینکه با جهاد فی سبیلالله وارد بهشت میشوید، گفت: البته این همه وعده خدا نیست، بلکه خودش میگوید اگر شما وارد کار شوید با فتح و نصر قریب شما را یاری میکنم. خدا به رسولش میگوید به مومنان بشارت دهید و یکی از کلیدواژههای گام دوم نیز امیدبخشی است و کسانی که آینده را تیره و تار ترسیم میکنند، یعنی خلاف منطق قرآن صحبت کرده و در حقیقت جریان شیطان را نمایندگی میکنند. ارسال به دوستان
انتصاب مدیر جدید
اشناب مدیر شبکه 5 سیما شد
معاون رئیس صدا و سیما در حکمی «سعید اشناب» را به مدیریت شبکه 5 سیما منصوب کرد. به گزارش «وطنامروز»، پس از حواشی ایجادشده برای شبکه پنجم سیما و تصمیم رئیس رسانه ملی برای تغییر مدیر این شبکه، مدیر جدید این شبکه منصوب شد. سید مرتضی میرباقری، معاون سیما در حکم مدیر جدید این شبکه آورده است: عنوان شبکه 5، شبکه تهران، بیانگر اهمیت استان و شهر تهران بهعنوان پایتخت کشور عزیزمان در مجموعه مناسبات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و علمی ایران اسلامی است و انتظار میرود ضمن بهرهگیری از همکاران ارزشمند رسانه ملی بویژه آن شبکه و راهنماییها و کمکهای نهادهای ذیربط در انجام این ماموریت اهتمام ویژهای داشته باشید. ترویج گفتمان انقلاب اسلامی، سبک زندگی ایرانی- اسلامی، توجه به مسائل شهروندی، معرفی و شناساندن ظرفیتهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی پایتخت و استمرار توجه به اقتصاد مقاومتی و رونق تولید از اهم ماموریتهای مدیر جدید شبکه 5 سیماست که سیدمرتضی میرباقری درحکم انتصاب اشناب بر آنها تاکید کرده است. میرباقری همچنین در این حکم از مجاهدتها و تلاشهای ارزشمند دکتر جواد رمضاننژاد در طول مدیریت این شبکه صمیمانه قدردانی کرد. سعید اشناب که از جانبازان 8 سال دفاعمقدس است سوابق مدیریتی همچون مدیریت شبکه جهانی جامجم، مدیریت شبکه الکوثر، مدیریت گروههای اجتماعی و مستند شبکه 2 سیما، مدیریت گروه برنامههای تلویزیونی شبکه افق، مدیریت اطلاعات و برنامهریزی معاونت برونمرزی، مشاور مدیریت شبکه 2 سیما و موسس دفاتر شبکه الکوثر در بیروت و نجفاشرف را درکارنامه خود دارد. ارسال به دوستان
غولهای فضای مجازی سراغ تولید محتوای اختصاصی برای شرق آمدند
«فراطبیعی» نتفلیکس در آسیا
«نتفلیکس» غول فضای مجازی، سومین سریال کاملاً عربی خود را با عنوان «فراطبیعی» برای مشترکان غرب آسیا تولید میکند. به گزارش «وطنامروز»، در شرایطی که تولید سریال تبدیل به یکی از سیاستهای اصلی استودیوهای هالیوودی برای جذب مخاطبان متنوع در سراسر دنیا شده است، «نتفلیکس» غول فضای مجازی در رقابت با آمازون برای گسترش مشترکان خود، سومین برنامه اورجینال عربی را تولید میکند. براساس آنچه ورایتی منتشر کرده، این برنامه با عنوان «فراطبیعی» (Paranormal) به کارگردانی و اجرای جوان مصری «عَمر سلاما» (شیخ جکسون) ساخته میشود. این مجموعه بر اساس کتابهای ژانر وحشت پرفروش عربی به قلم نویسنده مصری «احمد خالدتوفیق» با مشارکت سلاما و تهیهکننده سرشناس مصری «محمد حفظی» ساخته میشود. حفظی همچنین مالک کمپانی فیلمسازی بینالمللی شناخته شده با عنوان «فیلم کلینیک» است که محتواهای موفقی همچون «میکروفن»، «شیخ جکسون» و «یومالدین» را تولید کرده است. «فراطبیعی» که در مصر فیلمبرداری خواهد شد، سومین سریال اورجینال عربی «نتفلیکس» در خاورمیانه است. «جن» اولین سریال نتفلیکس در خاورمیانه بود و بعد از آن «الروابی مدرسهای مخصوص دختران» دومین سریال اورجینال عربی نتفلیکس در خاورمیانه بود. نتفلیکس و آمازون اکنون در غرب آسیا (خاورمیانه) دارای یک میلیون و ۳۰۰ هزار مشترک تلویزیونی هستند و برای بهدست آوردن مخاطبان و مشترکان بیشتر بشدت با هم در رقابت هستند. این دو علاوه بر رقابت با یکدیگر، باید رقبای منطقهای با فعالیتهای مشابه را همچون «آیفلیکس» و «استارز پلی» که آنها نیز در زمینه تولید محتوا در فضای مجازی فعالیت دارند، از میدان خارج کنند. ارسال به دوستان
درباره جدایی 2 ستاره سرشناس از سریالهای نمایش خانگی و مسأله بحران اعتماد مخاطب
رقص روی شیشه نمایش خانگی!
احسان سالمی: چند وقت پیش در گزارشی در همین صفحه در ارتباط با این نوشتیم که شبکه نمایش خانگی با تولیدات کمکیفیت خود چگونه باعث لطمه خوردن به جریان کلی تولیدات محصولات نمایشی در کشور میشود؛ محصولاتی کمکیفیت که علاوه بر عبور گسترده از خط قرمزهای عرفی و اخلاقی جامعه، به واسطه کیفیت نازل باعث دلزدگی مخاطبان از این قبیل آثار میشوند، بویژه آنکه مخاطبان بابت خرید این محصولات هزینه پرداخت میکنند و طبیعتا این روند نزول کیفیت که در هر دو حوزه فنی و روایی این محصولات دیده میشود، در درازمدت اثری جز قهر مخاطبان با تولیدات شبکه نمایش خانگی و در مرحله پس از آن سینما نخواهد شد. حالا در این میان خبر رسیده این کیفیت پایین باعث شکلگیری کشمکشهایی میان دستاندرکاران این مجموعهها نیز شده است. چند روز پیش بود که رسانهها با انتشار یادداشت نسبتا تند لیلا حاتمی، بازیگر سریال نمایش خانگی «نهنگ آبی» درباره پشتپرده حذف ناگهانی او از این مجموعه نوشتند. لیلا حاتمی در بخشی از آن یادداشت نوشته بود: «حضور من در این سریال با این قول و قرار صورت گرفت که این نقش در بازنویسی فیلمنامه رشد و عمق پیدا کند. وعده دادند نویسندهای در راه است اما هرگز نویسنده در راه، به این پروژه نرسید و نویسنده اصلی سریال و تهیهکننده نیز نیازی در جدی گرفتن درخواستهای من حس نکردند، یا مشغلههای مربوط به فیلم دیگرشان، این امکان را به آنها نمیداد. پافشاری من از یک سو و حوصله کم طرفهای مقابل برای چنین اموری تا آنجا پیش رفت که توان ادامه همکاری از من سلب شد. بعد از تلاطمهای بسیار فرساینده و مطلقاً بینتیجه، توافق کردیم من و «آناهیتا» از سریال خارج شویم و طرحی برای داستان و خروج این شخصیت صورت بگیرد، با مرگ «آناهیتا» من هم از گروه جدا شدم». در واقع او از این گلایه کرده که چرا شخصیتش در این سریال تا این حد سطحی باقیمانده است و به تعبیری میتوان نقشآفرینی او در قامت نقش رشدنیافته «آناهیتا» را شکستی از زاویه دید این بازیگر دانست؛ نکتهای که بسیاری از منتقدان نیز پس از نمایش چند قسمت از این سریال به آن اشاره داشتند. البته حاشیههای این روزهای شبکه نمایش خانگی صرفا محدود به ماجرای جدایی لیلا حاتمی از پروژه «نهنگ آبی» نیست، بلکه روز گذشته خبر رسید بهرام رادان طی روزهای گذشته رسما شکایت خود را از شرکتهای تصویردنیای هنر، نماوا و سداد درباره ابهامات مالی سریال «رقص روی شیشه» تسلیم مقامات قضایی کرده است. رادان که از مدتی پیش خبر جداییاش از این سریال شبکه نمایش خانگی به دلیل مشکلات مالی از گوشه و کنار شنیده میشد، حالا بر اساس آنچه الهه شریف، وکیل این بازیگر سینما آن را مطرح کرده، از سازندگان و سرمایهگذاران این سریال پربازیگر شکایت کرده است. به نظر میرسد ماجرای حاشیههای تولیدات شبکه نمایش خانگی و عدم بازگشت سرمایه آنها به دلیل کیفیت نازل بخش عمدهای از این آثار در روزهای آینده باز هم تکرار شود و به احتمال زیاد لیلا حاتمی تنها بازیگری نخواهد بود که به واسطه کیفیت پایین نقشهایی که در این قبیل آثار ایفا کرده، تصمیم به ترک نقش خود در این مجموعهها خواهد گرفت؛ در این میان چه کسی پاسخ اعتماد از دست رفته مردم به تولیدات این شبکه را خواهد داد، خدا میداند! ارسال به دوستان
«آنونس» جدیدترین اثر نشر ساقی منتشر شد
«آنونس؛ از تاریخچه تا ساختار» عنوان کتابی است که قلم آزاده دهقانی آن را به نگارش درآورده و انتشارات ساقی این کتاب را در 248 صفحه مصور به چاپ رسانده است. کتاب آنونس نتیجه چند سال پژوهش، ترجمه و مصاحبه از تاریخچه تا ساختار است تا پاسخگوی بخشی از نیازهای دانشجویان، مدرسان و پژوهشگران سینما و نیز سازندگان آنونس باشد. ارسال به دوستان
اخبار
دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) قدسی شد ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|