|
سازمان برنامه و بودجه هم به صف مدافعان کالابرگ اضافه شد
«کوپن کارت» نزدیکتر از همیشه
گروه اقتصادی: پس از آنکه کارشناسان سیاست اختصاص ارز ترجیحی به کالاهای اساسی را ناکارآمد و موجب رانت وسیع ارزی دانستند، اکنون سازمان برنامه با ارائه اصلاحات ساختار بودجه، به صف منتقدان این سیاست پیوسته و مدل کالابرگ را ارائه کرده است. پیش از این، مرکز پژوهشهای مجلس هم با مخالفت در برابر ارز ترجیحی، تخصیص نقدی یارانه معیشتی را به شکل کالابرگ پیشنهاد کرده بود. طیف بزرگی از کارشناسان هم این سیاست را بهترین روش برای عبور از مشکلات معیشتی میدانند. به گزارش «وطنامروز»، طبق برنامهریزی دولت و همراهی مجلس در بودجه سال 98 کل کشور 14 میلیارد دلار برای واردات کالای اساسی با ارز ترجیحی مفروض شد تا هدف ترسیم شده مبنی بر تثبیت قیمت کالاهای اساسی در بازار محقق شود. این سیاست البته زودتر از پیشبینیها رنگ باخت و همچون گذشته، به دلیل نرسیدن عواید این رویکرد به مردم و افزایش قیمت سبد خوراکیها و قیمت کالاهای معیشتی، عملاً محکوم به شکست شد. درباره دلایل مورد استناد کارشناسان در این زمینه میتوان به گزارش نرخ تورم مرکز آمار که بر اساس آن، قیمت بیش از ارسال به دوستان
دبیر کانون انبوهسازان: دولت سیاستی در بخش زمین ندارد
دبیر کانون سراسری انبوهسازان با بیان اینکه هر زمان که مسکن گران میشود، دشمنی فرضی به نام سوداگر پیدا میشود، گفت: دولت هیچ سیاستی برای حوزه زمین ندارد. فرشید پورحاجت در گفتوگو با تسنیم، با انتقاد از نامناسب بودن فضای کسبوکار در حوزه تولید مسکن اظهار کرد: چندصد نوع فعالیت صنفی و اقتصادی از بخش مسکن امورات خود را میگذرانند اما هر وقت شکاف بزرگی در قیمت مسکن روی داد، دشمنی فرضی تحت عنوان سوداگر را پیدا میکنند. وی با تاکید بر اینکه وضعیت ساختوسازهای مسکن در کشور خوب نیست، اظهار کرد: دولت هیچ سیاستی برای حوزه زمین ندارد؛ اگر بخواهیم بهبود فضای کسبوکار را مد نظر قرار دهیم یکی از بخشها وجود قوانین مزاحم، یک بخش سیاستهای پولی و اعتباری و بخش دیگر در حوزه آسیبشناسی قیمت است که این مورد به زمین بازمیگردد. وی افزود: همه کارشناسان اعلام میکنند حداقل 50 درصد از قیمت تمامشده مسکن مربوط به قیمت زمین است. سیاست دولت برای تامین زمین جهت تولید مسکن چیست؟ اگر دولت به دنبال این است انبوهسازان خانههای ویلایی قدیمی را تخریب کرده و یک خانه را به 10 واحد تبدیل کنند که به این کار سیاست نمیگویند. ارسال به دوستان
همه ثروتهای بادآورده در صف مالیات باشند
رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت: مالیاتستانی اخیر در ماجرای سکههای پیشفروش شده سوالبرانگیز بود، چرا که فعلا خبری از مالیات ارز، خودرو و مسکن نیست. به گزارش تسنیم، دولت اخیرا بحث اخذ مالیات از سکههای پیشفروش شده بانک مرکزی را در دستور کار خود قرار داده است، منتقدان معتقدند دولت و دستگاه مالیاتستانی ضمن اینکه باید در بازارهای چهارگانه خودرو، مسکن، ارز و سکه که در سال 97 ملتهب شده و در آنها ثروتهای بادآورده زیادی ایجاد شد ورود یکسان داشته باشند، مساله اعتماد عمومی را نیز لحاظ کنند. امیر خجسته با بیان اینکه وقتی دولت فقط در حوزه سکههای پیشفروش شده بهدنبال وصول مالیات است ابهاماتی ایجاد میشود، گفت: برای مردم سوال ایجاد میشود که تکلیف ثروتهای بادآورده در حوزه های مسکن، ارز و خودرو چه میشود. این نماینده مجلس گفت: این نوع مالیاتستانی یکطرفه سوالبرانگیز است و دولت باید از همه حوزهها که در سال 97 با جهشهای غیر قابل توجیه مواجه شده و ثروتهای هنگفت ایجاد کردند مالیاتستانی داشته باشد. وی گفت: امروز مردم شک کردهاند چرا تنها در حوزه سکه بحث مالیات بر درآمد مطرح شده و انتظار آنها این است سایر بازارها هم تحت پوشش مالیاتی قرار بگیرند. ارسال به دوستان
خریداران سکه اگر تا پایان خرداد مالیات نپردازند جریمه میشوند
معاون مالیاتهای مستقیم سازمان امور مالیاتی، مشمولان مالیاتی خریداران سکههای پیشفروشی در سال ۹۷ و نحوه وصول مالیات را اعلام کرد. به گزارش تسنیم، نادر جنتی خاطرنشان کرد: همه خریداران سکه که در سال 1397 نسبت به دریافت حداکثر 200 سکه از سیستم بانکی اقدام کردهاند، مشمول مالیات مقطوع بوده و از نگهداری اسناد و مدارک موضوع این قانون و تسلیم اظهارنامه مالیاتی معاف هستند. این افراد باید مالیات خود را تا پایان خرداد بپردازند وگرنه جریمه میِشوند. وی تأکید کرد: اشخاصی که در سال 1397 بیش از 200 سکه دریافت کردهاند، مشمول مالیات مقطوع موضوع تبصره ماده 100 قانون مالیاتهای مستقیم نبوده و باید اظهارنامه مالیاتی مربوط به این فعالیت (خرید و فروش سکه) را تا پایان خردادماه سال 1398 به سازمان امور مالیاتی کشور تسلیم کنند. جنتی درباره نحوه تعیین مالیات مقطوع برای خریداران سکه که طی سال 1397 سکه خود را دریافت کردهاند، عنوان کرد: بر این اساس، تا 20 سکه دریافتی مشمول مالیات نیست. نسبت به مازاد 20 سکه تا میزان 60 سکه به ازای هر سکه 150هزار تومان مالیات مقطوع؛ نسبت به مازاد 60 سکه تا میزان 100 سکه به ازای هر سکه 200 هزار تومان مالیات مقطوع و نسبت به مازاد 100 سکه تا میزان 200 سکه به ازای هر سکه 250 هزار تومان مالیات مقطوع تعیین شده است. وی تصریح کرد: خریداران سکه در محدوده 20 تا 200 سکه با تاریخ تحویل سال 1397، لازم است ضمن مراجعه به سامانه عملیات الکترونیک مودیان مالیاتی به نشانی www.tax.gov.ir، کد ملی خود را در بخش «مالیات مقطوع دریافتکنندگان سکه» وارد کرده و در صورتی که مشمول مالیات سکه بودند، اقدام به ثبتنام در این سامانه کنند. ارسال به دوستان
تبعات گرانی کم سابقه لبنیات را جدی بگیرید
اسدالله خسروی: افزایش چندین باره قیمت شیر و فرآوردههای لبنی طی چند سال اخیر، نهتنها موجب شده مصرف لبنیات دهکهای پایین درآمدی کشور کم شود، بلکه این احتمال وجود دارد با گرانترشدن قیمت این فرآورده در بازار و شرایط بد اقتصادی مردم، شاهد خروج تدریجی محصولات لبنی از سبد مصرفی اقشار ضعیف و کمدرآمد جامعه باشیم. به گفته کارشناسان تغذیه، مصرف اندک شیر و فرآوردههای لبنی تبعات منفی فراوانی را در میان مدت و بلندمدت به دنبال دارد؛ از کوتاه شدن قد و پوسیدگی دندانها گرفته تا کندی ذهن و پوکی استخوان و... اما این روزها دولت به جای حمایت از بخش تولیدکنندگان شیر و فرآوردههای لبنی و در نهایت مصرفکنندگان، همچنین بسترسازی برای ترغیب بیشتر مردم به مصرف شیر و فرآوردههای آن، بهدنبال افزایش قیمت است؛ افزایش قیمتی که بیتردید کاهش میزان مصرف را بهدنبال دارد و موجب خواهد شد دولت بابت تامین سلامت شهروندان در آینده، هزینههای سنگین و سرسامآوری را متحمل شود. از طرفی بیتوجهی دولت به ساماندهی بازار شیر و مواد لبنی با قیمت مناسب، تا جایی است که طی چند سال اخیر یارانه آنچنانی به این کالا تعلق نگرفته است. همچنین در این بازار به هم ریخته، قیمتها به دلخواه تعیین میشود، چرا که نظارت دقیقی به چشم نمیخورد. در این آشفتهبازار، دبیر انجمن صنایع لبنی اخیرا در مصاحبهای اعلام کرده است: «قیمت جدید فرآوردههای لبنی بر اساس افزایش هزینههای تولید بزودی توسط ستاد تنظیم بازار ابلاغ میشود. این سازمان آنالیز قیمت تمام شده شیر خام و لبنیات را بر اساس هزینههای جدید تعیین و این قیمتها را به ستاد تنظیم بازار اعلام کرده است تا این ستاد پس از بررسیهای نهایی نرخهای جدید را اعلام کند. البته نرخ پیشنهادی صنایع لبنی بر مبنای افزایش هزینههای تولید 14 درصد است». در چنین شرایطی اگر به مثلث تولیدکننده (گاوداران)، صنایع لبنی (کارخانجات تولید لبنیات) و مصرفکنندگان برای تعیین و تغییر نرخ شیر و فرآوردههای لبنی نگریسته شود، خواهیم دید با توجه به افزایش هزینههای تولید و کاهش قدرت خرید مردم، ادامه حیات برای تولیدکنندگان سخت شده و از طرفی میزان خرید این کالا از سوی مصرفکنندگان نیز کاهش یافته است، با این وجود دولت باید با برنامهریزی درست و کارشناسانه فکری اساسی به حال این صنعت مهم مواد غذایی کند، چرا که هرگونه افزایش بیمنطق قیمت شیر و فرآوردههای آن در این شرایط سخت اقتصادی، موجب میشود میزان مصرف این ماده مغذی در کشور پایین بیاید و در نتیجه عودت شیر و محصولات لبنی از فروشگاهها به کارخانههای تولیدی بیشتر شود و این یعنی زیان تولیدکنندگان. کارشناسان معتقدند دولت باید یارانه لازم را به تولیدکنندگان بدهد و آنها را به اشکال مختلف حمایت کند تا قیمت شیر و فرآورده های لبنی بیمنطق در بازار گران نشود. سرمایهگذاری دولت در بخش سلامت با حمایت از تولیدکنندگان شیر و جلوگیری از افزایش قیمت آن در بازار موجب خواهد شد سلامت جامعه در آینده تهدید نشود. طبق اعلام رئیس انجمن علمی فیزیوتراپی ایران، طی ۳ دهه آینده جمعیت سالمند کشور ۳ برابر میشود که همین مساله اهمیت برنامهریزی برای مواجهه با این موضوع را دوچندان میکند. مصرف کم شیر و مواد لبنی موجب میشود بدن در مقابل بیماریها بویژه پوکی استخوان در سنین بالا ناتوان شود. طبق گزارشهای موجود، طی چند دهه آینده جمعیت سالمند ما از ۸ تا ۹ درصد به ۳۰ درصد میرسد، یعنی از هر ۳ نفر یک نفر سالمند خواهد بود، از این رو برای تضمین سلامت جامعه باید چارهجویی کرد. کارشناسان تغذیه، مصرف روزانه 2 لیوان شیر و استفاده مستمر از لبنیات را به موجب تاثیر فوقالعادهای که بر سلامت و تندرستی دارد، همواره توصیه میکنند. سرانه مصرف شیر در ایران 50 کیلوگرم در سال است، در حالی که این عدد در اروپا بیش از 300 کیلوگرم و در برخی کشورهای پیشرفته حدود 500 کیلوگرم است. از سوی دیگر بر اساس آخرین آمار سبد غذایی ایرانیان، مصرف لبنیات به ازای هر نفر روزانه 139 گرم است که فقط 28 گرم از این میزان را شیر تشکیل میدهد، در حالی که مصرف مطلوب لبنیات هر فرد باید روزانه 225 تا 240 گرم باشد. طبق آمار مستند از سوی تولیدکنندگان صنایع لبنی، مصرف شیر پس از اجرای قانون هدفمندی یارانهها (از سال 89 تاکنون) حدود 60 درصد کاهش یافته است و این روند همچنان ادامه دارد تا قشر ضعیف و کمدرآمد جامعه به موجب عدم دسترسی لازم به کلسیم مورد نیاز بدن با پوکی استخوان در آینده مواجه باشد. در چنین شرایطی با توجه به اینکه دولت داعیه سلامت جامعه را دارد، به نظر میرسد میتوان بخشی از منابع درآمدی حاصل از محل اجرای قانون مالیات برارزش افزوده را در اقدامی درست و کارشناسانه و در راستای اجرای طرح نظام سلامت، صرف نیازهای تولید بویژه تامین شیر ارزانقیمت و محصولات لبنی کرد. ارسال به دوستان
اخبار
عوارض ۳۰ هزار تومانی آزادراه تهران ـ شمال ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|