|
وزیر آموزش و پرورش از افزودن یک ساعت آموزشی بهدلیل تعطیلیهای اخیر مدارس خبر داد
وزیر آموزشوپرورش گفت: به دلیل تعطیلیهای اخیر به مدیران وزارتخانه اختیار داده شده یا یک ساعت به برنامه آموزشی مدارس بیفزایند یا از ظرفیت روزهای پنجشنبه استفاده کنند. به گزارش فارس، محسن حاجیمیرزایی در جمع خبرنگاران درباره برنامهریزی این وزارتخانه برای جبران ساعات آموزشی مدارس به دلیل تعطیلیهای اخیر گفت: به همه مدارس ابلاغ شده است که به دلیل تعطیلیهای مختلف، دانشآموزان بیشتر در کلاس درس حاضر شوند.
ارسال به دوستان
عزل شهردار منطقه 9 تهران 2 روز بعد از حاشیههای افتتاح ناقص زیرگذر استادمعین
شهرداری درست کار نمیکند اما اخراج میکند!
عضو سابق شورای شهر پایتخت در گفتوگو با «وطن امروز»: عزل شهردار منطقه نشاندهنده عقبنشینی مدیران شهری و اعتراف به افتتاح یک پروژه ناقص است
اسدالله خسروی* گروه اجتماعی: شهردار تهران 2 روز پس افتتاح ناقص زیرگذر استاد معین شهردار منطقه 9 پایتخت را اخراج کرد تا عملا اعتراف کرده باشد که مدیران شهری برای تکمیل پروژههای سابق هم ناتوان هستند. به گزارش «وطنامروز»، پیروز حناچی، شهردار تهران به همراه معاونان خود و اعضای شورای شهر دوشنبه پروژه زیرگذر محله استاد معین تهران را افتتاح کردند که نواقص بسیاری داشت و صحنه اعتراض اهالی منطقه شد.
محور شریانی خیابان آزادی که در مجاورت بخش شمالی منطقه 9 قرار دارد باعث عدم دسترسی از بخش جنوب به شمال یعنی از بلوار استاد معین به بلوار شهید اکبری در منطقه 2 و بالعکس شده است.
از این رو هدف اصلی اجرای زیرگذر استاد معین، رفع بنبست منطقه 9 بوده، بنابراین «طراحی دوطرفه» جزو پیشنیازهای آن بوده است، چرا که قرار بوده این منطقه از بنبست خارج شود، بنابراین صرفا استفاده از بخش ورودی یا خروجی این پروژه صورت مسأله را به طور کامل حل نمیکند.
حال با توجه به اینکه در زمان طراحی این پروژه چنین قابلیتی در نظر گرفته شده، فقط لازم است در بهرهبرداری تمهیدات ترافیکی مناسب در نظر گرفته شود و مانعی برای استفاده دوطرفه از پروژه وجود ندارد اما در کمال تعجب ساکنان منطقه مشاهده کردند فقط محور شمال به جنوب این زیرگذر افتتاح شده و همچنان ترافیک منطقه باقی خواهد ماند. روز دوشنبه مدیران شهری برای نخستینبار با اعتراض کمسابقه شهروندان مواجه شدند؛ شهروندانی که از شهردار تهران توضیح میخواستند.
آنها گفتند: «اجرای یکطرفه این طرح فقط باعث ایجاد اختلافات طبقاتی شده و فاصله غنی و فقیر را بیشتر میکند».
شهردار در پاسخ به این انتقاد گفت: اگر ما این زیرگذر را یکطرفه ساخته بودیم حرف شما درست بود و میتوانستید بگویید ما با منظور و قصد این کار را کردهایم اما اینگونه نیست و زیرگذر دوطرفه ساخته شده است و تنها زمان بهرهبرداری از 2 خط آن به صورت همزمان فرا نرسیده است. ما درباره پروژه استاد معین، نقشی در طراحی آن نداشتیم که اگر داشتیم شاید جور دیگری آن را طراحی میکردیم تا امروز عدهای از شهروندان ناراضی نباشند، چرا که استارت این پروژه از دوره گذشته کلید خورده بود.
همچنین شهروندان در این منطقه به محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران اعتراض داشتند. هاشمی نیز در این باره گفت: «برای نخستینبار است که چنین سبکی از اعتراض را برای پروژهها میبینم! اشکالی هم ندارد اما به نظرم اعتراضها میتواند مسالمتآمیزتر باشد؛ من پروژه را کاملا دقیق دنبال میکردم. تونل و زیرگذر استادمعین طوری ساخته شده که امکان دوطرفه شدن آن وجود دارد و قطعا به خواسته مردم رسیدگی خواهد شد».
* توضیحات شهردار برکنار شده
افتتاح ناقص پروژه زیرگذر استاد معین در حالی بود که مدیران سابق شهری اعلام کردند این پروژه باید دوطرفه افتتاح میشد اما معلوم نیست چرا مدیریت فعلی شهری به افتتاح ناقص آن اصرار داشت. این در حالی است که حناچی در روز افتتاح سعی داشت تقصیر افتتاح ناقص را برگردن مدیریت شهری دورههای قبلی بیندازد!
ابوالفضل قناعتی، عضو سابق شورای شهر تهران در گفتوگو با «وطن امروز» درباره اعتراض شهروندان به افتتاح ناقص زیرگذر استاد معین، گفته بود مردم حق دارند به این موضوع اعتراض کنند، چرا که در طرح اولیه این پروژه ساخت 2 خط شمال به جنوب و جنوب به شمال در نظر گرفته شده است اما اکنون شهرداری تهران فقط خط شمال به جنوب را در زیرگذر استاد معین افتتاح کرده است که افتتاح این خط نه فقط در اولویت نیست و کارایی چندانی ندارد، بلکه باعث مزاحمت برای اهالی این منطقه میشود. وی هدف از ساخت این پروژه را کاهش بار ترافیک جنوب به شمال در نقاط پاییندست این منطقه، عنوان کرد و افزود: با توجه به وجود اتوبانهای نظیر یادگار امام، جناح، همت و حکیم قرار بر این بود با افتتاح خط جنوب به شمال در زیرگذر استاد معین بار ترافیک پایین شهر از این مسیر در اتوبانهای شمالی تخلیه شود اما اکنون با افتتاح خط شمال به جنوب، جز درد سر و مزاحمت برای ساکنان اهالی استاد معین و مناطق همجوار و پاییندست آن اقدام قابل توجهی به چشم نمیخورد. قناعتی با بیان اینکه در دوره گذشته شهرداری تهران چنین موضوعی اتفاق افتاد اما خیلی سریع مشکل آن قبل از ساخت پروژه برطرف شد، تصریح کرد: با یک برنامه اشتباه قرار بود بار ترافیک اتوبان امام علی از طریق زیرگذر امین حضور به بازار سرریز شود اما با بررسی دقیق و کارشناسی شده این برنامه تغییر کرد تا ترافیک بازار و منطقه امینحضور به سمت اتوبان امام علی تخلیه شود، بنابراین با افتتاح خط شمال به جنوب زیرگذر استاد معین بار ترافیک از اتوبانهای شمال شهر از این مسیر به جنوب شهر تخلیه میشود. وی افزود: زمانی که ترافیک از اتوبانهای شمالی از طریق زیرگذر استاد معین به جنوب هدایت میشود خیلی از خودروها از تقاطع مسیر وارد محدوده این منطقه میشوند و مشکلاتی را برای شهروندان منطقه جنوب غربی تهران به وجود میآورند. عضو سابق شورای شهر تهران به پیشرفت فیزیکی 70درصدی ساخت زیرگذر استاد معین در دوره گذشته شهرداری تهران اشاره کرد و افزود: به نظر میرسد افتتاح چنین پروژههای ناقص و غیرفنیای فقط به خاطر پر کردن کارنامه عملکرد مدیران شهری است که نتیجه آن جز نارضایتی چیز دیگری در بر ندارد. از طرفی شهردار برکنار شده منطقه 9 پس از این حواشی در اظهار نظری عجیب اعلام کرد نظرات مردم را برای رفع این مشکل دخالت میدهیم؛ این اظهارات به معنای آن است که مدیران شهری قدرت پیشبینی و بررسی فنی پروژههای مهم شهری را ندارند و پس از افتتاح و اعتراض و انتقاد تازه به فکر نظرات شهروندان میافتند.
سیدعلی مفاخریان، شهردار منطقه 24 ساعت قبل از اخراج خود در توضیح افتتاح ناقص زیرگذر استاد معین گفته بود: با توجه به اینکه معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران این پروژه را اجرا کرده است اطلاعات دقیقتر را باید از آنها گرفت ولی تونل گذرگاهی بین مناطق 2 و 9 اتصال برقرار کرده است و قرار بود بر اساس مطالعات ترافیکی جهت مناسبی برای آن پیشبینی شود. نگاه اهالی منطقه 9 و نیاز آنها این است که جهت جنوب به شمال این زیرگذر امکان تردد داشته باشد در صورتی که هماکنون جهت شمال به جنوب این پروژه به صورت مقطعی پیشبینی شده و البته توجیه دوستان این است که چون زیرساخت اراضی پادگان جی و ادامه استاد معین هنوز در اختیار مردم قرار نگرفته است، استفاده از جهت جنوب به شمال پروژه باعث ایجاد ترافیک میشود. به همین دلیل قرار شد مطالعات کارشناسی دقیقتری انجام شود و نظرات مردم را هم در آن دخالت دهند و بررسی کنند که اگر ضلع جنوبی باز شود جوابگو خواهد بود یا خیر.
* تونل برکناری!
شهردار تهران نشان داده برای رفع مشکلات شهری آخرین راهکار ممکن را همان اول انجام میدهد؛ اخراج. حناچی در جریان مشکلات برفی تهران چند شهردار ناحیه را اخراج کرد و حالا بعد از اعتراض شهروندان به جای توضیحات مبسوط، شهردار منطقه را اخراج کرد.
وی، علی مفاخریان، شهردار منطقه 9 را عزل و سیدمصطفی موسویلاری را به عنوان سرپرست این منطقه منصوب کرد.
مراسم تودیع و معارفه شهردار منطقه 9 عصر دیروز برگزار شد و این در حالی است که تا این لحظه پست دیگری برای شهردار سابق منطقه 9 از سوی شهردار تهران در نظر گرفته نشده است.
افتتاح ناقص پروژه زیرگذر استاد معین نهتنها باعث نارضایتی اهالی این محله شد، بلکه تعجب مدیران شهری و اعضای سابق شورای شهر تهران را برانگیخت. آنها میگویند پروژهای که بر اساس فرمول فنی و مهندسی طراحی شده است، چرا باید ناقص اجرا شود یا کاربری آن تغییر کند؟!
عضو سابق شورای شهر تهران در گفتوگو با «وطن امروز» در اینباره گفت: زمانی که یک طرح از نقشه جامع شهری برخوردار و برگرفته از اصول خاص فنی و مهندسی است، اجرای آن نیز باید متناسب با همان نقشه اولیه انجام شود، زیرا هر نقشهای که طراحی میشود معمولا تمام جوانب و تبعات آن در نظر گرفته میشود. در چنین شرایطی هرگونه تغییر یا ایجاد نقص در پروژههای عمرانی و شهری میتواند مشکلات فراوانی را به بار آورد. نمونه چنین مشکلاتی اعتراض اهالی منطقه استاد معین نسبت به راهاندازی ناقص پروژه زیرگذر در این منطقه است.
رضا تقیپور افتتاح ناقص پروژه زیرگذر استاد معین را ابهامبرانگیز دانست و اظهار داشت: تا جایی که اطلاع داریم درآمدهای شهرداری در سال جاری وصول شده و مشکل کمبود اعتباری در بین نبوده است اما اینکه چرا شهرداری و شورای شهر در چنین شرایطی این طرح را ناقص و با عجله راهاندازی کردهاند جای تامل دارد.
این عضو سابق شورای شهر تهران با بیان اینکه مدیران شهری باید با سرکشی به پروژههای در دست اقدام، روند کار و انجام فعالیتها را از نزدیک مشاهده کنند، گفت: هر پروژهای را که آماده افتتاح باشد نباید راهاندازی کرد، بلکه باید از قبل نسبت به رفع نواقص یا ایجاد ارزش افزوده آن اقدام کرد و طرح را به شکلی دقیق مورد بازبینی و بررسی فنی قرار داد.
تقیپور اضافه کرد: اقدام شهرداری نسبت به افتتاح ناقص پروژه زیرگذر استاد معین طبیعتا اقدام مناسبی نبوده است. شهرداری یا باید این طرح را اجرا نمیکرد یا براساس استانداردهای فنی متناسب با نقشه آن را کامل اجرا میکرد، چراکه این پروژه بر اساس مصوبه شورای شهر بوده است.
وی با بیان اینکه شهرداریها به عنوان یک نهاد خدماترسان باید در خدمت شهروندان باشند، گفت: نارضایتی مردم از عملکرد ناقص شهرداری در راهاندازی پروژه زیرگذر استاد معین کاملا بحق و بجاست، چراکه آنها به جای دریافت خدمات مناسب از این طرح، مشکلاتشان بیشتر میشود، زیرا افتتاح خط شمال به جنوب این طرح فقط اهالی این منطقه را دچار ترافیک سنگین میکند. عضو سابق شورای شهر تهران افزود: عزل شهردار منطقه 9 تهران نشاندهنده عقبنشینی مدیران شهری از افتتاح طرح ناقص زیرگذر استاد معین است. این در حالی است که شهرداری باید علاوه بر عزل مدیران ناکارآمد، نسبت به اصلاح دقیق و فنی طرحهای ناقص اقدامات لازم را آنگونه که رضایت شهروندان را جلب کند به کار گیرد.
***
[پروژهای که 11 ماه بعد از افتتاح همچنان مسدود است!]
تهرانیها در دوره جدید شهرداری انواع و اقسام بیتجربگیهای مدیریتی و گافهای شهری را میبینند اما عدم اجازه استفاده از پروژههای شهری بعد از افتتاح از آن اتفاقاتی است که نمیتوان براحتی هضم کرد.
در اسفند سال 97 فاز نخست پروژه تقاطع سهراه باقرشهر به جاده قدیم تهران- قم توسط پیروز حناچی، سومین شهردار اصلاحطلبان افتتاح شد اما 11 ماه پس از افتتاح نمایشی این تقاطع غیرهمسطح همچنان بسته است، چرا که از سوی پلیس اعلام شده باید زیرگذر هم راهاندازی و بعد بهرهبرداری از پل روگذر (تقاطع غیرهمسطح) آغاز شود.
در صورتی که این پروژه مورد استفاده شهروندان قرار میگرفت باعث تسهیل ترافیک برونشهری و درونشهری شهروندان بویژه در روزهای آخر هفته و در مسیرهای منتهی به بهشتزهرا(س) میشد و مردم با آرامش بیشتری میتوانستند عبور و مرور کنند اما این تقاطع غیرهمسطح همچنان مسدود است و بهرهبرداری از آن با وجود افتتاح، آغاز نشده است.
همچنین در بهمنماه 98 شورای ترافیک شهرستان ری با موضوع تعیین تکلیف پروژه نیمهکاره تقاطع غیرهمسطح سهراه باقرشهر جلسهای برگزار کرد و در این جلسه مطرح شد که سال گذشته یک فاز از پروژه افتتاح شود اما مورد بهرهبرداری قرار نگرفت. احمد توکلی، فرماندار ویژه شهرستان ری هم در این جلسه گفت: تقاطع غیرهمسطح سهراه باقرشهر و همچنین تقاطع غیرهمسطح آزادراه خلیجفارس واقع در محدوده کهریزک با وجود تعهداتی که شهرداری تهران داشته پس از 12 سال به اتمام نرسیده است. پروژه تقاطع غیرهمسطح سهراه باقرشهر به کاهش بار ترافیکی در ورودی بهشتزهرا کمک خواهد کرد، بنابراین پلیس راهور و مجموعه اجراکننده طرح باید هر چه سریعتر به توافق برسند تا این پروژه تعیین تکلیف شود.
وی افزود: تردد زائران اهل قبور در روزهای پنجشنبه و جمعه از خیابان شهید رجایی و سایر دسترسیها به سمت بهشتزهرا بار ترافیکی سنگینی در این محدوده ایجاد میکند، لذا باید این پروژه تعیین تکلیف شود، در غیر این صورت به استاندار تهران و مراجع قضایی اعلام میکنیم تصمیمگیری کنند.
خبرنگار* ارسال به دوستان
مخالفت استانداری با مصوبه افزایش نرخ عوارض شورای شهر تهران
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران گفت: به فرمانداریها ابلاغ شده است با مصوبات شورای شهر مبنی بر افزایش عوارض در تهران موافقت نشود. محمد تقیزاده در گفتوگو با فارس، در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا طرح کاهش که در راستای کاهش آلودگی هوای شهر تهران اجرایی شد، برای سال آینده تغییری خواهد کرد، گفت: این موضوع همچنان در دست بررسیهای کارشناسی است و تا زمانی که نتایج ارزیابی آن اعلام نشود، نمیتوان در این باره تصمیمگیری کرد. وی یادآور شد: به فرمانداری تهران نیز اعلام شده است در کمیته تطبیق با هیچ مصوبهای که باعث افزایش عوارض در تهران میشود، موافقت نکند. وی یادآور شد: در راستای اجرای طرح کاهش، تغییراتی در نحوه طرح ترافیک و طرح زوج و فرد در شهر تهران ایجاد شد که از مهرماه سال جاری تاکنون این موضوع مورد بررسی قرار گرفت و اگر نتایج آن برای کاهش آلودگی هوا مثبت نباشد، قطعا تغییراتی در این طرح انجام خواهیم داد.
ارسال به دوستان
بهداشت
هیچیک از ایرانیان منتقل شده از چین مبتلا به کرونا نیستند
جمعی از ایرانیان از جمله دانشجویان ایرانی مقیم چین بامداد دیروز با پروازی اختصاصی که از ایران به همین منظور اعزام شده بود، وارد کشور شدند. کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاعرسانی وزارت بهداشت در اینباره به ایسنا گفت: این افراد پس از ورود به فرودگاه جهت بررسیهای اولیه به مکانی که از قبل در نظر گرفته شده بود، منتقل شدند و بررسیها توسط متخصصان مربوطه در جریان است. وی گفت: پس از انجام بررسیهای اولیه، افراد به محل قرنطینه از پیش تعیین شده اعزام میشوند و جهت اطمینان از سلامتشان، ۱۴ روز تحت مراقبتهای خاص بهداشتی قرار خواهند داشت. همچنین رئیس مرکز بیماریهای واگیردار وزارت بهداشت گفت: هیچیک از ایرانیان منتقل شده از چین، مبتلا به کرونا نیستند. محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیردار وزارت بهداشت گفت: تاکنون هیچ یک از ۵۰ نفر ایرانیای که صبح دیروز از چین بازگردانده شدهاند مبتلا به ویروس کرونا نیستند. وی تاکید کرد: این افراد برای بررسی و مراقبتهای بیشتر ۱۴ روز در قرنطینه خواهند بود.
***
آمادهباش سراسری بیمارستانها برای مقابله با کرونا
معاون وزیر بهداشت دیروز ضمن اعلام آمادهباش سراسری بیمارستانها علیه کروناویروس جدید، گفت: به همراه دانشجویان ایرانی در پرواز امروز، ۶۵ عراقی، ۲۴ سوری و یک لبنانی از شهر ووهان چین در پرواز حضور داشتند که به محض رسیدن به ایران، با همان پرواز به کشورهای خود منتقل شدند. علیرضا رئیسی در نشستی خبری درباره دوره کمون بیماری کروناویروس گفت: دوره کمون بیماری 5/3 تا ۵ روز است اما این افراد به مدت 14 روز در قرنطینه خواهند بود. دانشجویانی که به کشور منتقل شدند فعلا هیچ مشکلی ندارند و احتمالا روز شنبه آزمایش PCR هم از آنها گرفته میشود. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر تمهیدات اندیشیده شده در زمینه تجهیز بیمارستانها به اتاقهای ایزوله منفی برای بروز احتمالی کروناویروس، ادامه داد: نکته مهم آن است که تمام بیماران نیازی به بستری در بخش ایزوله منفی بیمارستانی ندارند. در شهر تهران 8 بیمارستان کاندیدای پذیرش بیماران احتمالی هستند، همچنین هر استان موظف است یک بیمارستان را به تناسب جمعیت استان، به عنوان کاندیدا معرفی کند. تمام بیمارستانها در حالت آمادهباش هستند و خوشبختانه هنوز مورد مثبتی از بیماری گزارش نشده است. رئیسی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر صادرات ماسک به کشور چین اظهار کرد: صادرات ماسک به چین را ممنوع اعلام کردهایم و شرکتهای تولیدی هم فعال هستند. نکته مهم آن است که خود ماسک میتواند منشاء تولید آلودگی باشد، چرا که قطرات تنفسی روی آن مینشیند بنابراین تنها کسی باید از ماسک استفاده کند که یا بیمار باشد یا با بیمار سر و کار داشته باشد.
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|