|
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
بازگشت حاتمیکیا با آرمانگرایی مسأله محور در دهه 90
تموم نشد دهه شصت!
محمدرضا کردلو* سکانس اول: «تموم شد دهه شصت، الان دهه نَوَده»/ بادیگارد. در «بادیگارد» این دیالوگ در حالی ادا میشود که تصویری از شهید بهشتی در جمع پاسدارها در یک دست نیروی مافوق «حاج حیدر ذبیحی» است و در دست دیگرش تصویری از حسن روحانی در سفر استانی و در حالی که میان بادیگاردهایش محاصره شده است؛ مرزگذاری کاملا روشنی برای تفکیک شخص و شخصیت نظام. حیدر ذبیحی محافظ است، محافظ شخصیت نظام و نه بادیگارد شخص. برخلاف تلقیهای ابتدایی که از «بادیگارد» میشد، حاتمیکیا بویژه با آن پایانبندی شاهکار میگوید نهتنها دوره مربی سرنیامده، دوره محافظها هم سرنیامده است. او خود را فدای آرمانگرایی انقلابی در دهه 90 میکند. در این سالها سینما کمتر به موضوعات علمی بها داده است. نگاه غربگرایانه نیز طی این سالها روحیه خودباوری را تا حدودی تضعیف کرده است. در این میان، این فقط حاتمیکیاست که نهتنها جایگاه علم را درک میکند، بلکه قهرمانش را فدای یک شخصیت علمی میکند. یعنی علاوه بر نقد بادیگاردیسم و نگاه تهدیدمحور به مردم، مولفههای خودباوری ملی را نیز تقویت میکند. اینها عمده مسائلی هستند که جامعه ایرانی در دهه 90 با آنها دست و پنجه نرم کرده است. مواجهه بالا به پایین با مردم و ادبیاتی که گاه رنگ ارباب/ رعیتی نیز به خود میگرفت، با روی کار آمدن دولت یازدهم در سال 92 به وضوح در بادیگارد نقد میشود. در آخرین اثر حاتمیکیا یعنی «خروج»، باز این رویکرد نقد شده است.
سکانس دوم: «رفتن دکتر، فرار کردن، خمینی عصاشو بلند کرد»/ چ. یادم میآید یکی از چهرههای مهم سیاسی بعد از تماشای «چ» حرف قابل تاملی زده بود: این فیلم بیشتر «خ» بود تا چ. منظورش حضور پررنگ امام خمینی در «چ» بود. با آن پیام که حالا بعد از 40 سال هنوز تاثیرگذار و حماسی است. تاثیرگذار است برای اینکه پس از به شکست منجر شدن مذاکرات و گفتوگوها راهگشایی میکند. و حماسی است برای اینکه از دل یک شکست قطعی، فتح را نوید میدهد: «... تا دستور ثانوی، من مسؤول این کشتار وحشیانه را قوای انتظامی میدانم. و در صورتی که تخلف از این دستور نمایند، با آنان عمل انقلابی میکنم. مکرر از منطقه اطلاع میدهند که دولت و ارتش کاری انجام ندادهاند. من اگر تا 24 ساعت دیگر عمل مثبت انجام نگیرد، سران ارتش و ژاندارمری را مسؤول میدانم. و السلام. روحاللّه الموسویالخمینی». «چ» در شرایطی در جشنواره سیودوم فیلم فجر به نمایش درآمد که «دولتِ مذاکرات» با شوق و ذوق از چندماه پیش گفتوگوهای رسمی را برای توافق برجام (که حالا از آن به توافقی شکست خورده تعبیر میشود) آغاز کرده بود. پیام «چ» به دولت مذاکرات بسیار شفاف بود. چمران با همه توانمندیهای روحی و فیزیکیاش، با تیمی که به پاوه برده بود، نتوانست توافقی حاصل کند. مذاکراتش به نتیجه نرسید. چون طرف مقابل زیادهخواه بود و حتی در دوره مذاکرات جنگ را رها نمیکرد. چندسال بعدتر از «چ»، «تاریکترین ساعات» درباره دورهای از زندگی چرچیل در جنگ دوم جهانی ساخته شد. دیالوگی از این فیلم به سرعت با توجه کاربران شبکههای اجتماعی مواجه شد: «وقتی سرت در دهان ببر است، مذاکره معنا ندارد».
سکانس سوم: «- اونی که اونجا میبینی رئیس همه است + من رئیس ندارم! - رئیسجمهور، رئیس همه است!»/ خروج.
اگر در «چ» رویکرد غربگرایان در گره زدن همه امور کشور به مذاکرات، آن هم در همان ماههای ابتدایی استقرار مورد نقد قرار میگیرد و در «بادیگارد» میان شخص و شخصیت نظام فاصلهگذاری میشود و این کار با اشارههایی صریح به رئیسجمهور مستقر و حتی نمایش تصویری از او اتفاق میافتد، در «خروج» طرف مقابل قهرمان داستان، رئیسجمهور و نهاد ریاستجمهوری است. مقابله امنیتیها با خروج کشاورزان معترضِ تراکتورسوار و تلاش برای عقب راندن آنها، موقعیتی است که حاتمیکیا ترسیم میکند تا بگوید حق اعتراض محترم است و باید برای آن ارزش قائل بود. مبدأ نگاه حاتمیکیا اما متفاوت از دیگر نقدهای سیاسی و اجتماعی است. او با انتخاب یک قهرمان پیرمرد رزمنده جنگ و پدر شهید، علم اعتراض را بر دوش یک نفر که محصول همین نظام ارزشی است میگذارد و او را مقابل رئیسجمهور و مسؤولانی که گوش شنوا ندارند قرار میدهد. بازی تاملبرانگیز و عمدتا همراه با سکوت فرامرز قریبیان و اصرارش برای رسیدن به «پاستور»، از پای ننشستنش و استقامتش از جنس قهرمانهای قبلی حاتمیکیاست. «رحمت بخشی» خروج، اگرچه شاید در شمایل متفاوت از قهرمانهای پیشین حاتمیکیا باشد اما پایمردیاش پشتکار «حاج کاظم» آژانس شیشهای و از جان گذشتگیاش سکانس آخر بادیگارد و ایثار «حیدر ذبیحی» را به ذهن متبادر میکند. «خروج»، «بادیگارد» و «چ» 3 اثر دهه 90 حاتمیکیا که با ریاست یک دولت لیبرال بر کشور همزمان شده است، بازگشت حاتمیکیا به تلنگرهای دهه 70 و آرمانهای دهه 60 است.
***
فقط غلام حسین باش!
ایام محرم فرا رسید. شنیده بودم سپاه حسینیه بزرگی به نام حسینیه ثارالله راهانداخته. آنها که از جبهه برمیگشتند، تا نیمههای شب آنجا عزاداری و سینهزنی داشتند. به عیال گفتم میخواهم به سپاه بروم. با خوشحالی پرسید: «یعنی میخواهی سپاهی شوی؟ گفتم: نه! اول باید زیر خیمه امام حسین بروم، به حسینیه سپاه، وگرنه من کجا، سپاه کجا؟» لباس سیاهم را پوشیدم. زنجیری را که از کودکی داشتم برداشتم و راهی حسینیه سپاه شدم. همهجا نام و ذکر حسین(ع) بود. اولین زیارت عاشورا را آنجا خواندم. حال آدم تشنه در کویر ماندهای را داشتم که ناگهان زیر سیلاب باران سیراب شده است. نخستینبار بود که برای چیزی غیر از تعلقات زندگی، مثل خانواده و شغل، به گریه افتاده بودم. آنقدر سبکبال و رها از قید و بندهای دنیایی شدم که خودم را در کربلا دیدم. روضه خوان میخواند: «از آن خوشم که شدم نوکر سرای حسین... منم غلام کسی که او بود گدای حسین...» وقتی به خانه برگشتم، دوست داشتم در یکیک خانهها را بزنم و از اهل آنها به خاطر شیطنتهای گذشته، حلالیت بخواهم و به آنها بگویم آن حسین غلام شر و شور امشب مرد. من الان به دنیا آمدهام و اسمم غلامِ حسین(ع) است. رفتم و سهم باغ انگور از ارث پدریام را فروختم و برای چند ماه خرجی، خیالم راحت شد. با اینکه سربازی را تجربه کرده بودم و خودم هم یک پا مربی آموزشی بودم اما طبق مقررات به عنوان بسیجی باید 15 روز آموزش میدیدم. محل آموزشی در پادگان ابوذر در دامنه غربی کوه الوند در همدان بود. نوجوانی 17-16 ساله و لاغراندام که چند تار موی زرد گوشه لبش سبز شده بود، مربی آموزشی ما بود. برای خیلیها تحمل او و امر و نهیهایش سخت بود و برای من سختتر. صدای دورگه و ابروهای گره کرده و فرزی و چابکیاش به او هیبت مردانه داده بود. اسمش علی چیتسازیان بود. گاهی زیر چشمی نگاهی با مکث به من میانداخت و من نمیدانستم این بچه همان کسی است که خداوند سر راهم گذاشته تا راه امام حسین(ع) را نشانم بدهد. انگار این آدم، علم باطنخوانی داشت. از میان آن همه نیروی آموزشی، یک راست سراغ من آمد و پرسید: «اسم شما چیه اخوی؟» سینه سپر کردم و گفتم: «حسینِ غلام.» با تعجب پرسید: «یعنی غلام فامیلی شماست؟» باز با همان غرور بازمانده از روزگار جاهلیت گفتم: «نه، فامیلی من رفیعی است اما همه بچههای شهر، خاصه منطقه حصارخان به اسم حسینِ غلام میشناسندم.» لبخندی زد که تا عمق جانم نشست و گفت: «فقط، غلامِ حسین باش!» این گفتوگو بعد از روضه چند شب پیش در حسینیه سپاه و رفتن زیر خیمه امام حسین(ع) در حافظهام به هم پیوست و توفانی در دلم برخاست.
برگرفته از کتاب «فقط غلامِ حسین باش!» خاطرات جانباز حسین رفیعی
*روزنامهنگار ارسال به دوستان
توسط عکاسان انقلاب و دفاعمقدس انجام میشود
صحنهآرایی ۲۰ موقعیت خاص دفاع مقدس
انجمن عکاسان انقلاب و دفاعمقدس قصد دارد با تصویرسازی و عکاسی صحنهآرایی شده، چندین موقعیت از دفاعمقدس را بازسازی و عکس آن را بازآفرینی کند.
به گزارش «وطن امروز»، مجتبی کوچکی، مدیرعامل انجمن عکاسان انقلاب و دفاعمقدس درباره پروژه بازسازی عکسهای دفاع مقدسی گفت: ما در انجمن عکاسان انقلاب و دفاعمقدس سعی داریم فضای مناسب برای تجربه و ورود ژانرها و قالبهای متفاوت عکاسی را به موضوعات مرتبط با جنگ تحمیلی و انقلاب اسلامی باز و این بار تصمیم گرفتهایم در قالب عکاسی صحنهآرایی شده تصاویری را بازآفرینی کنیم.
وی افزود: عکاسی صحنهآرایی شده در تاریخ عکاسی جهان علاوه بر سابقه، علاقهمندان زیادی داشته ولی هماکنون در فضای هنری معاصر علاقهمندان بیشتری یافته و اثربخشی بیشتری را بر مخاطب یا انسان امروزی دارد.
کوچکی با اشاره به اینکه ما برای این کار تصمیم داریم عکسهای گرفته نشده در جنگ تحمیلی را دوباره بسازیم و عکاسی کنیم، اظهار کرد: بسیاری صحنهها هستند که عکاس حرفهای در آنجا حاضر نبوده یا حتی هیچ عکس تأثیرگذاری از آن وجود ندارد. ما میخواهیم برخی از این خاطرهها و اتفاقات را برای حافظه تاریخی این مردم دوباره بسازیم و با هم ببینیم.
در طول این سالها در انجمن عکاسان انقلاب و دفاعمقدس متوجه شدهایم که در کدام یک از موضوعات، عکاس نمیتوانسته یا حاضر نبوده و تاریخ تصویری این سرزمین از آن اتفاق محروم شده است، در نتیجه تصمیم بر این است برای آغاز این حرکت حدود ۲۰ عنوان از این فهرست را انتخاب و بازسازی و تولید کنیم.
مدیرعامل انجمن عکاسان انقلاب و دفاعمقدس در رابطه با تأثیرگذاری این فعالیتها در جامعه عکاسی کشور توضیح داد: انجمن عکاسان انقلاب و دفاعمقدس همیشه سعی کرده است در عرصههای مختلف هنری و فرهنگی پیشرو باشد و برخی از فعالیتهای خود را بیشتر برای الگوسازی انجام میدهد. بالا بردن استانداردهای متنها و اطلاعات کنار عکسها و ارتقای مسائل فنی چاپ کتابها از همین دست کارها است که انجمن اصرار دارد در همین فعالیت نیز بتواند فضای بازسازی و عکاسی صحنهآرایی شده در جامعه را رسمیت ببخشد تا هنرمندان بیشتری وارد این حوزه شوند.
کوچکی در پایان گفت: یکی از مهمترین اهداف پیشروی ما در انجمن در این روزها، تلاش برای هویتبخشی به هنرمند عکاس جنگ است. عکاس جنگ هنرمند مظلومی است که بسیار در مسیر هنرآفرینی و نمایش و روایتگری پس از جنگ، همیشه از اثر هنری خود دور مانده و آثار آنان به عنوان یک کالای فرهنگی مصرف بیرویه شده است. ما تلاش داریم با این رویداد هنری تا حدی بتوانیم هویت عکاس جنگ را به او بازگردانیم.
ارسال به دوستان
پربازیگرترین سریال دفاعمقدسی آماده پخش میشود
«ایلدا» روی میز تدوین
سریال «ایلدا» که به خاطر شیوع کرونا از ادامه تصویربرداری در لوکیشنهای واقع در ارتفاعات خرمآباد دست کشیده است، فعلا مراحل تدوین را ادامه میدهد تا ۳۰ درصد از ضبط باقیمانده را در 2 ماه زمان مناسب به انجام برساند. به گزارش «وطن امروز»، «ایلدا» به نویسندگی نوشین پیرحیاتی در حوزه دفاعمقدس ساخته میشود و اتحاد، همبستگی و ایستادگی مردان و زنان عشایر و روستایی مناطق مرزنشین و غرب کشور در سالهای ۱۳۵۸ و ۱۳۵۹ را روایت میکند. این سریال نمایشی از انقلاب، جنگ و دفاعمقدس خواهد داشت، چرا که از حماسههای ۵۸ و ۵۹ مرزنشینان و عشایر شروع و به روزهای سخت جنگ تحمیلی هم میرسد. مجید مظفری، پوریا پورسرخ، فاطمه گودرزی، خسرو شهراز، علی دهکردی، جعفر دهقان، کاظم هژیرآزاد، کورش سلیمانی، امیرمحمد زند، غلامرضا علیاکبری، سینا رازانی، مهدی صبایی، شهین تسلیمی، مسعود چوبین، رضا نجفی، مژگان صابری، بهروز چاهل، محمدصادق ملک، سیامک ادیب، معصومه بافنده، پویان گنجی، دریا مرادیدشت، زینب قادری، مسعود امین ناجی و... در سریال ایفای نقش دارند. مطابق با برنامهریزی پیش از شیوع کرونا قرار بود سریال تا پایان فروردین به تصویربرداری خود پایان دهد که با توجه به شیوع بیماری فعلا زمان ضبط دوباره آن مشخص نیست. در حال حاضر بخشی از لوکیشنهای سریال که در فضای طبیعی ارتفاعات و روستاهای اطراف خرمآباد ساخته شدهاند، توسط عواملی از گروه نگهداری میشود تا 2 ماه تصویربرداری باقیمانده در فرصت مناسب و با ایجاد شرایط مساعد پی گرفته شود. هر چند نقشآفرینی جمعی از بازیگران اصلی از جمله پوریا پورسرخ، خسرو شهراد و کورش سلیمانی پایان یافته اما عمده بازیگران آن باید در سکانسهای پیش رو حضور یابند. «ایلدا» به کارگردانی راما قویدل و تهیهکننندگی علیرضا سبطاحمدی از حضور جمعی از بازیگران شناخته شده به همراه هنرمندان بومی استفاده میکند. در این راستا بیش از ۳۵ بازیگر حرفهای سینما و تلویزیون با گریمهای متفاوت در آن حضور دارند. گروه تولید «ایلدا» هماکنون از فرصت استفاده کرده و مشغول انجام مراحل فنی و نیز تدوین بخشهای ضبط شده سریال هستند تا با استفاده از ۷۰ درصد سریال که جلوی دوربین رفته است، این سکانسها را آماده پخش کنند.
ارسال به دوستان
در راستای مقابله با «کرونا»
نمایشگاه پوستر اسماءالحسنی به فضای مجازی میرود
شانزدهمین نمایشگاه سالانه حروفنگاری پوستر اسماءالحسنی از ششم اردیبهشت از طریق فضای مجازی برگزار میشود. به گزارش «وطن امروز»، شانزدهمین نمایشگاه سالانه حروفنگاری پوستر اسماءالحسنی که قرار بود با همکاری خانه هنرمندان ایران در 2 گالری ممیز و زمستان برگزار شود، به منظور رعایت فاصلهگذاری اجتماعی و مقابله با ویروس کرونا، آثار خود را از ششم اردیبهشت و همزمان با ماه مبارک رمضان در فضای مجازی نمایش میدهد. همچنین آیینهای افتتاحیه و معرفی برگزیدگان این رویداد که قرار بود ابتدای ماه مبارک رمضان در تالار جلیل شهناز برگزار شود، لغو و در صورت وجود شرایط مناسب، همزمان با عید سعید فطر برگزار خواهد شد در غیر این صورت نتایج داوری از طریق رسانهها به اطلاع عموم میرسد. مجموع آثار منتخب هیات داوران و راهیافته به این دوره از نمایشگاه نیز ۴۴ پوستر است که در صفحه اینستاگرام نمایشگاه منتشر میشوند. جوایز برگزیدگان دوره شانزدهم نمایشگاه، دیپلم افتخار و مبلغ ۵۰ میلیون ریال برای نفر اول، دیپلم افتخار و ۳۰ میلیون ریال برای نفر دوم و دیپلم افتخار و مبلغ ۲۰ میلیون ریال برای نفر سوم است. همچنین اهدای 5 تقدیرنامه و مجموع مبلغ ۵۰ میلیون ریال به 5 طراح برگزیده نمایشگاه (هر هنرمند ۱۰ میلیون ریال) از سوی هیأت داوران با اهداف تشویقی و انگیزشی درنظر گرفته شده است. ارسال به دوستان
وزارت ارشاد خبر داد
تمدید پویش «با کتاب در خانه» تا ۱۲اردیبهشت
مدیرکل دفتر مطالعات و برنامهریزیهای فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از تمدید پویش «با کتاب در خانه» تا ۱۲ اردیبهشتماه خبر داد. به گزارش «وطنامروز»، ابراهیم حیدری با اشاره به استقبال خوب از پویش «با کتاب در خانه» گفت: تاکنون کودکان و نوجوانان در قابل توجهی از سراسر ایران اعم از شهری و روستایی در این پویش شرکت کردهاند. آنها با کتابخوانی و صحبتهای ساده و صمیمی درباره کتاب، لحظات به یادماندنی و شیرینی را در این روزهای دشوار برای همه ما خلق کردند. همچنین کلیپهای زیبایی را تهیه و تدوین کرده و در شبکههای اجتماعی بارگذاری کردند. وی ادامه داد: با توجه به استقبال گسترده خانوادهها در روزهای آخر و درخواست همکاران ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سراسر کشور و نیز استمرار شرایط و فرصت بیشتر برای دانشآموزان و غنی کردن اوقات فراغت آنها، شورای برنامهریزی این پویش را تا پایان روز ۱۲ اردیبهشت تمدید کرد. پویش «با کتاب در خانه» نوروز امسال، بر اساس طرحی از دفتر مطالعات و برنامهریزی فرهنگی و کتابخوانی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری خانه کتاب، شبکه شهرها و روستاهای دوستدار کتاب، و ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی تمام استانها راه انداخته شد. ارسال به دوستان
کتاب
«نمایشگاه در خانه» جایگزین نمایشگاه کتاب تهران
«نمایشگاه در خانه» پویشی است که توسط انتشارات شهیدکاظمی، این روزها همزمان با تعطیلی نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران برگزار خواهد شد. به گزارش «وطنامروز»، در این ایام هرساله بزرگترین رویداد فرهنگی کشور برگزار میشد اما امسال ویروس کرونا مانع از برگزاری سیوسومین دوره نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران در موعد مقرر شد، البته بعضی ناشران از این محدودیت فرصتی ساخته و اقدام به برگزاری طرحهای فروش ویژه به صورت مجازی کردند که از این میان میتوان به انتشارات شهید کاظمی اشاره کرد که در این زمینه بسیار فعالتر از سایر رسانهها عمل کرده است. انتشارات شهید کاظمی با بهرهگیری از ظرفیت بالای فضای مجازی، پویش «نمایشگاه در خانه» را راهاندازی کرده است که ضمن رعایت نکات بهداشتی در بستههای ارسالی، خدماتی ویژه چون تخفیف 25 درصدی و همچنین ارسال رایگان کتاب به سراسر کشور را به همراه اهدای اقلام فرهنگی برای مخاطبان خود ارائه میکند. علاقهمندان جهت تهیه آثار این انتشارات میتوانند نام کتاب را به سامانه پیامکی 3000141441 ارسال کنند.
***
تاد برگزاری نمایشگاه بولونیا اعلام کرد
ناشر ایرانی در جمع نامزدهای برترین ناشر کودکونوجوان جهان
بخش کودک و نوجوان انتشارات فاطمی با انتخاب ستاد برگزاری نمایشگاه کتاب بولونیا در جمع نامزدهای انتخاب برترین ناشر کودکونوجوان جهان در سال میلادی گذشته قرار گرفت. به گزارش «وطن امروز»، با اعلام ستاد برگزاری نمایشگاه کتاب بولونیا، بخش کودک و نوجوان انتشارات فاطمی (کتابهای طوطی) در کنار مؤسسات نشر دیگری چون انتشارات «Jieli Pubs» از چین، انتشارات «Kaisei-Sha» از ژاپن و انتشارات «Kyowon و Sakyejul» از کرهجنوبی بهعنوان نامزدهای انتخاب برترین ناشر سال ۲۰۱۹ میلادی انتخاب شده است. نمایشگاه کتاب بولونیا در سال جاری میلادی بهصورت آنلاین در حالت برگزاری قرار گرفته است.
ارسال به دوستان
تکذیب کمک مالی استانداری کرمانشاه برای ساخت «نون خ۲»
تهیهکننده سریال «نون خ۲» کمک مالی و نقدی استانداری کرمانشاه برای ساخت این سریال را تکذیب کرد. به گزارش «وطن امروز»، مهدی فرجی درباره انتشار اخباری پیرامون کمکهای استانداری کرمانشاه به این سریال گفت: از ابتدای ساخت این سریال، گفتوگوهایی با مسؤولان استان کرمانشاه و استاندار داشتیم و حتی استاندار در مراسم آغاز تصویربرداری سریال نیز حضور پیدا کرد. وی ادامه داد: استانداری کرمانشاه فقط در بخش لجستیک و پشتیبانی کمکهایی به ما کرد که تشکر و قدردانی میکنم اما هیچگونه پشتیبانی مالی برای ساخت این سریال انجام نداد. فرجی در پایان گفت: تمام اخبار درباره کمک مالی یا صرف بودجهای از طرف سازمانهای خارج از صداوسیما برای ساخت این سریال صحت ندارد و هیچ نهاد و سازمانی در استان کرمانشاه برای ساخت سریال «نون خ» به سازندگان این سریال کمک مالی نکرده است. سریال «نون خ2» به کارگردانی سعید آقاخانی و تهیهکنندگی مهدی فرجی این شبها از شبکه یک سیما در حال پخش است.
ارسال به دوستان
سینما
«دموکراسی در جاده ساوه» به آمریکا میرود
فیلم مستند «دموکراسی در جاده ساوه» به کارگردانی تورج کلانتری در ششمین جشنواره فیلم ماموت لیکس کالیفرنیا شرکت میکند. به گزارش «وطن امروز»، «دموکراسی در جاده ساوه» یک اثر ۴۳ دقیقهای با موضوع انتخابات است که به صورت مستند به انتخابات سال ۹۶ پرداخته است. در این فیلم سعی شده تا بدون جانبداری از فرد خاصی به 3 سوژه از کاندیداهای انتخابات شورای شهر که همزمان با انتخابات ریاستجمهوری در آن سال برگزار شد، پرداخته شود. این مستند، طنز تلخی درباره اتفاقاتی است که در انتخابات شوراها در یک منطقه نزدیک پایتخت رخ میدهد. در این مستند سعی شده با نگاهی طنز به چالش دموکراسی در ایران پرداخته شود. ششمین جشنواره فیلم ماموت لیکس (Mammoth Lakes) کالیفرنیا از ۱۶ تا ۲۰ سپتامبر مصادف با ۲۶ تا ۳۰ شهریور ۹۹ در آمریکا برگزار خواهد شد. فیلم مستند «دموکراسی در جاده ساوه» تولید شده در موسسه «اومافیلم» و محصول سازمان هنری- رسانهای اوج است.
***
پخش آنلاین «آخرین داستان» در پی لغو اکران روسیه به دلیل کرونا
اکران انیمیشن سینمایی «آخرین داستان» به دلیل مقابله با کرونا لغو شد و در سرویسهای ویدئویی آنلاین کشورهای مستقل مشترکالمنافع (CIS) از اوایل اردیبهشت آغاز میشود. به گزارش «وطن امروز»، انیمیشن سینمایی «آخرین داستان» به کارگردانی اشکان رهگذر در ادامه اکران جهانیاش در ۳۲ کشور همچون آمریکا، اسپانیا، سوئد، یونان، نروژ و... قرار بود از تاریخ 7 فروردین ۱۳۹۹ در سینماهای کشور روسیه اکران شود که به دلیل تعطیلی سینماهای این کشور به دلیل مقابله با کرونا لغو شد. شرکت پخش فیلم «Aurora Trade» در پی لغو اکران این انیمیشن در روسیه، پخش نسخه آنلاین «آخرین داستان» را در سرویسهای ویاودی (VOD) کشورهای مستقل مشترکالمنافع (CIS) از تاریخ ۲۸ آوریل ۲۰۲۰ (۹ اردیبهشت ۱۳۹۹) آغاز میکند. «آخرین داستان» اولین انیمیشن بلند سینمایی تولید شده در استودیوی هورخش است که تاکنون موفق به دریافت ۱۲ جایزه ملی و بینالمللی شده است. همچنین این انیمیشن بهعنوان نماینده سینمای ایران در فهرست اولیه اسکار ۲۰۲۰ قرار داشت.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|