|
در شرایطی که کرونا باعث برگزاری مجازی جشنوارههای فیلم شده، مجوز برگزاری 3 جشنواره جدید صادر شد
تلنبار جشنوارهها!
احسان سالمی: ایران از معدود کشورهایی است که سینمایش با توجه به 40 جشنواره فیلم کوتاه و بلند در موضوعات مختلف، دارای بیماری تورم در زمینه برگزاری جشنوارههای فیلم است؛ بیماری مسریای که ویروس آن در چند سال گذشته با سرعتی سرسامآور در حال انتقال به نهادهای مختلف فرهنگی کشور است و هر روز بودجههای فرهنگی بیشتری صرف برگزاری جشنوارههای بیثمر فیلم با عناوین مختلف میشود. جشنوارههایی که روند رشد قارچگونه آنها در شرایطی ادامه دارد که یکی از مشکلات اساسی سینمای ایران در همه این سالها عدم تناسب زیرساختهای پخش با میزان تولید آثار است. حالا در این شرایط کرونایی که جشنوارههای مرسوم و همیشگی سینمای ایران نیز به دلیل شیوع این بیماری یا برگزار نمیشوند یا قرار است به شکل محدود برگزار شوند، دفتر جشنوارهها و همکاریهای بینالملل سازمان سینمایی مجوز برگزاری 3 جشنواره جدید را صادر کرده است!
* راهاندازی 3 جشنواره جدید در دوران کرونا!
روز گذشته روابط عمومی سازمان امور سینمایی و سمعی و بصری در خبری اعلام کرد دفتر جشنوارهها و همکاریهای بینالملل سازمان سینمایی در پاسخ به درخواست برگزاری برای نخستین دوره جشنواره ملی فیلم کوتاه «صنعت بیمه»، از تاریخ 3 تا 6 آذر 99 در شهر تهران و به دبیری امیر کرمیزدی با رعایت آییننامه هیأتوزیران و اصلاحات بعدی آن درباره نظارت بر نمایش آثار دیداری و شنیداری موافقت کرد. همچنین دفتر جشنوارهها و همکاریهای بینالملل سازمان سینمایی در پاسخ به درخواست برگزاری نخستین دوره جشنواره ملی فیلم کوتاه «سابات» از تاریخ 10 تا 13 آبان 99 در شهر یزد و به دبیری مجید جوادیانزاده با رعایت آییننامه هیأتوزیران و اصلاحات بعدی آن درباره نظارت بر نمایش آثار دیداری و شنیداری موافقت کرد. دفتر جشنوارهها و همکاریهای بینالملل سازمان سینمایی همچنین در پاسخ به درخواست برگزاری نخستین دوره جشنواره ملی فیلم کوتاه «سلفی20» از تاریخ اول مهر تا 5 آبان 99 در فضای مجازی و به دبیری مریم دوستی با رعایت آییننامه هیأتوزیران و اصلاحات بعدی آن درباره نظارت بر نمایش آثار دیداری و شنیداری موافقت کرد. این خبر در شرایطی اعلام شده که براساس خبرهای منتشر شده، تقریبا همه جشنوارههای فیلم و مستند کشور در سال جاری به شکل مجازی برگزار میشوند و در عمل برگزاری همین جشنوارههای سابقهدار هم در اصطلاح روی هواست.
* حکایت جیب خالی و پز عالی!
جشنوارههای سینمایی به عنوان ویترین ارائه تولیدات سینمای ایران در سالهای گذشته با رشدی قارچگونه روبهرو شدند؛ اتفاقی که باعث به وجود آمدن بیش از 40 جشنواره فیلم در کشور شده است که نام بسیاری از آنها را حتی هنرمندان و فعالان باسابقه این عرصه نیز نشنیدهاند! این در حالی است که حکایت برگزاری این همه جشنواره در شرایطی که سینمای ایران با ضعفهای شدیدی در زمینه مسائل زیرساختی همچون سالنهای نمایش فیلم و تجهیزات حرفهای و باکیفیت تولید فیلم روبهرو است، حکایت کسی است که با جیب خالی، پز عالی دارد! گویا که حتما هر سازمان و نهادی باید مجوز برگزاری یک جشنواره را از سازمان سینمایی بگیرد و در بیلان کاری خود بخشی را هم به برگزاری جشنواره فیلم اختصاص دهد! اصلا فایده برگزاری این جشنوارهها که برخی از آنها در نهایت ۲ یا ۳ دوره برگزار میشوند و با تغییرات مدیریتی برگزاری آنها لغو میشود، چیست؟
* همپوشانیهای بیفایده جشنوارههای غیراصلی
نگاهی به فهرست بلندبالای جشنوارههای فیلم در کشورمان نشان میدهد جز ۴ جشنواره فیلم فجر، کودک و نوجوان، سینما حقیقت و فیلم کوتاه تهران تقریبا هیچ کدام از جشنوارههای سینمایی کشور تاثیر چندانی در ارتقای سینمای حرفهای ایران نداشته و ندارند و در خوشبینانهترین حالت برخی از جشنوارههای موضوعی مثل جشنواره فیلم مقاومت و جشنواره عمار تا حدودی در حفظ پویایی فیلمسازی در حوزه موضوعات انقلابی موثر بودند و سایر جشنوارهها همین کارکرد کوچک را هم ندارند. واقعیت این است که اغلب جشنوارههای سینمایی در کشور که با رویکرد موضوعی برگزار میشوند، در بخشهای عمدهای از فعالیت خود با جشنوارههای اصلی همپوشانی دارند و همین موازیکاری در فعالیتهاست که باعث میشود با وجود صرف هزینههای بسیار برای این جشنوارهها، نتیجه نهایی تاثیر چندانی در جریان اصلی سینمای ایران نداشته باشد و حتی تعطیلی برخی از این جشنوارهها هیچ بازتابی در فضای رسانهای کشور نیز پیدا نکند.
مثلا در ارتباط با همین جشنوارههای جدیدی که مجوز برگزاری اخذ کردهاند، میتوان این سوال را مطرح کرد: به طور مثال جشنواره ملی فیلم کوتاه «صنعت بیمه» قرار است چه تاثیری در جریان فیلمسازی سینمای ایران داشته باشد یا به طور کلی چه تعداد اثر کوتاه میتوان در ارتباط با مسائل مرتبط با «صنعت بیمه» ساخت؟ آیا بهتر نبود همین جشنواره در دل جشنوارهای مثل جشنواره فیلمهای صنعتی برگزار میشد؟ نمونه مشابه همین سوال را میتوان درباره بسیاری از جشنوارههایی که پیش از این برگزار میشده یا سایر جشنوارههای پیشرو نیز مطرح کرد.
* لطفاً پولهایتان را دور نریزید!
سابقه سالها برگزاری جشنوارههای متعدد فیلم، مستند و فیلم کوتاه در کشور آن هم از سوی نهادهای دولتی و برخی مراکز خصوصی نشان داده خروجی این جشنوارهها در نهایت نه اعتباری برای مدیران آن مجموعهها ایجاد کرده است و نه تاثیری در شرایط سینمای ایران داشته است؛ یک بازی ۲ سر باخت که به قول معروف نه خیر دنیا دارد و نه خیر آخرت. این تجربههای شکست خورده در شرایطی یکی پس از دیگری تکرار میشود که بسیاری از همین بودجههای اختصاص یافته به برگزاری جشنوارهها اگر در مسیر تولید آثار سینمایی قرار میگرفت یا بستری برای ایجاد زیرساختهای تازه برای سینما مثل یک سالن سینما یا خرید تجهیزات سینمایی میشد، هم میتوانست از منظر فرهنگی و هنری باعث پویایی جریان تولید آثار سینمایی شود و هم از نظر اقتصادی نیز به صرفهتر و منطقیتر بود. در شرایطی که اغلب جشنوارهها اساسا هزینهبر هستند و بازگشت سرمایه چندانی ندارند، تمرکز بر تولید یا ایجاد زیرساختهای سینمایی میتوانست ابزار کسب درآمد این نهادها نیز باشد و حداقل از منظر دو دو تا چهارتای اقتصادی نیز منطقیتر است.
البته پیشنهاد تغییر مسیر بودجههای فرهنگی اختصاصیافته به جشنوارهها به سمت تولید اثر و گسترش بسترهای پخش آثار سینمایی، موضوعی نیست که بتازگی و در این گزارش مطرح شده باشد. این پیشنهاد پیش از این نیز بارها مطرح شده بود اما مساله اینجاست که گویا شهوت راهاندازی یک جشنواره تازه و فرصت عکس گرفتن در کنار هنرمندان و ساخت بیلان کاری باعث شده تا بسیاری از مدیران و تصمیمگیرندگان نهادهای دولتی و گاهی خصوصی متمایل به انتخاب همان مسیر اول باشند؛ راهی که در نهایت نه فایدهای برای این سینمای رو به ورشکستگی دارد و نه در بلندمدت آبرو و اعتبار خاصی برای برگزارکنندگان آن ایجاد میکند. این در حالی است که صرف همین سرمایه برای ساخت یک یا چند اثر سینمایی و موفقیت همین آثار در جشنوارههای خارجی معتبر یا جشنوارههای داخلی اصلی به مراتب اعتبار بیشتری را برای این مدیران پدید خواهد آورد و از این منظر نیز که به موضوع نگاه کنیم، به منطقی بودن آن پی خواهیم برد.
ارسال به دوستان
پخش آثاری با محتوای دفاعمقدس از تلویزیون
تکرار مینو ، تصویر ایلدا
هر ساله با آغاز هفته دفاع دفاعمقدس و به مناسبت سالروز آغاز جنگ تحمیلی رژیم بعث علیه ایران، تلویزیون تلاش میکند برنامههایی را که مناسب این ایام است روی آنتن ببرد. به گزارش «وطن امروز»، قرار است سریال ۲۷ قسمتی «مینو» به کارگردانی امیرمهدی پوروزیری از ۱۸ شهریور هر شب ساعت ۲۲ روی آنتن شبکه آیفیلم میرود. «مینو» به کارگردانی امیرمهدی پوروزیری و تهیهکنندگی مهدی همایونفر، داستان عاشقانهای است که تابستان و پاییز 59 و روزهای آغازین جنگ تحمیلی میگذرد. سریال ۲۷ قسمتی «مینو» آذرماه سال ۹۷ از شبکه یک سیما پخش شده بود. «ایلدا» اما تازهترین سریال دفاع مقدسی صداوسیما قرار است همزمان با هفته دفاعمقدس روی آنتن برود. مجموعه تلویزیونی «ایلدا» همزمان با شروع پخش در تلویزیون، به ایستگاه پایانی تصویربرداری میرسد. «ایلدا» به کارگردانی راما قویدل یکی از مجموعههای پربازیگر تلویزیون است؛ در این مجموعه بیش از 35 بازیگر حرفهای سینما و تلویزیون با گریمهای متفاوت حضور دارند همچنین بیش از 100 بازیگر تلویزیون و تئاتر لرستان در این مجموعه به ایفای نقش میپردازند. کار تصویربرداری «ایلدا» در شرایط کرونا ادامه دارد، با پیگیریهایی که شده اواخر شهریورماه کار تصویربرداری به پایان میرسد و سریال هم احتمالا در زمان مقرر یعنی شروع هفته دفاعمقدس در 31 شهریورماه به آنتن تلویزیون میرسد. همزمان با تصویربرداری، مراحل فنی همچون تدوین، جلوههای ویژه و تنظیم موسیقی در دستور کار قرار گرفته است.
شبکه یک نیز با مستندهایی که موضوعی دفاع مقدسی دارند به استقبال گرامیداشت این ایام خواهد رفت. به مناسبت چهلمین سالگرد 8 سال دفاعمقدس، شبکه یک سیما هر روز یک مستند را با روایتی از وقایع دوران جنگ پخش میکند. به گزارش روابط عمومی شبکه یک، مستندهای «بهنام 30 سال بعد»، «رزمآهنگ»، «خیالی که حقیقت نداشت» و «یک روز دیرتر» یکشنبه تا چهارشنبه ساعت ۳۰: ۹ از این شبکه پخش میشود. مستند بهنام 30 سال بعد که امروز یکشنبه از این شبکه پخش میشود، روایتی است از یکی از کمسنوسالترین شهدای دوران دفاعمقدس، شهید بهنام محمدی که در ۱۳ سالگی به درجه رفیع شهادت رسید. داستان زندگی این شهید توسط 2 تن از همرزمان او در ۳۲ دقیقه بازخوانی میشود. مستند رزمآهنگ که محمدجواد رجببیگی کارگردانی آن را بر عهده داشته است و روز دوشنبه پخش میشود، روند تهیه و ساخت رزمآهنگهای دوران انقلاب و بعد از آن را یادآوری میکند.
مستند خیالی که حقیقت نداشت از دیگر مستندهای این هفته است که روز سهشنبه ساعت ۳۰: ۹ پخش میشود، این مستند نگاهی دارد به زندگی سردار علی مسجدیان از فرماندهان 8 سال دفاعمقدس و شامل مجموعهای از مصاحبههای سرداران و فرماندهان دفاعمقدس درباره شخصیت سردار علی مسجدیان است. یک روز دیرتر به کارگردانی امیرداسارگر هم که چهارشنبه پخش میشود داستان 2 دوست است که پس از شرکت در آزمون سراسری عازم جبهه میشوند. این مستند قصه زندگی علی و امیر را در آستانه عملیات کربلای ۵ به تصویر میکشد. قرار است هفته آینده هم هر روز مستندهای دیگری درباره دفاعمقدس از شبکه یک پخش شود.
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
تلویزیون
بیانیه شبکه قرآن در محکومیت اهانت به ساحت مقدس پیامبر اعظم(ص)
شبکه قرآن و معارف سیما در محکومیت اهانت به ساحت مقدس مصحف شریف و پیامبر عظیمالشأن اسلام(ص)، بیانیهای صادر کرد. به گزارش «وطن امروز»، شبکه قرآن و معارف سیما در بیانیهای، اهانت مجله فرانسوی «شارلی ابدو» به ساحت مقدس قرآن و پیامبر گرامی اسلام(ص) را محکوم کرد. در بخشی از این بیانیه آمده است: «جسارت جنونآمیز و مشمئزکننده به قرآن کریم و حمایت تلویحی دولتهای اروپایی از این ماجرا، حادثه تلخ بزرگی است که نمیتوان آن را تنها در حد یک حرکت جاهلانه از سوی چند عنصر بیارزش و مزدور به حساب آورد. این اقدام حسابشدهای از سوی نهادهایی است که از سالها پیش، سیاست اسلامهراسی و اسلامستیزی را در دستور کار خود قرار داده و با صدها شیوه و هزاران ابزار تبلیغاتی و عملیاتی به مبارزه با اسلام و قرآن پرداختند. اسلام، دین آزادی و معنویت انسان و قرآن، کتاب رحمت و حکمت و عدالت است. وظیفه همه آزادیخواهان جهان و همه ادیان ابراهیمی است که در کنار مسلمانان با سیاست پلید اسلامستیزی با این شیوههای نفرتبار مقابله کنند. شبکه قرآن و معارف سیما با محکومیت این اقدامات جاهلانه و تحریکآمیز، اعلام میدارد کسانی که از این تندرویها حمایت میکنند، مسؤول کامل سیاستها و اقدامات کینهتوزانه علیه اسلام و مسلماناناند».
***
تمام دروس مدرسه تلویزیونی در تلوبیون ذخیره میشود
رئیس سازمان صداوسیما که همراه با وزیر آموزشوپرورش با حضور در شبکه آموزش، مدرسه تلویزیونی ایران را افتتاح کردند، اعلام کرد تمام دروس برای استفاده دانشآموزان در سایت تلوبیون ذخیره میشود. به گزارش «وطن امروز»، دیروز مدرسه تلویزیونی ایران با حضور عبدالعلی علیعسکری، رئیس صداوسیما و محسن حاجیمیرزایی، وزیر آموزشوپرورش همزمان با بازگشایی مدارس افتتاح شد. علیعسکری در بخشی از صحبتهایش گفت: زمانی که موضوع کرونا پدید آمد، از لحظات اول احساس کردیم که بار سنگینی روی دوش رسانه ملی است. کارهای مختلفی را آغاز کردیم؛ در لحظهای که تعطیلی مدارس را اعلام کردند ما مسؤولیت بیشتری را روی دوش خود احساس کردیم تا به فوریت این خلأ را پر کنیم. به کمک وزارت آموزشوپرورش، معلمان و استادان در زمان کوتاهی این اقدام انجام شد. در این مدت تلوبیون را مامور کردیم کلاسها را ساماندهی کند تا اگر دانشآموزان نیاز به تکرار مطالب داشتند دوباره بتوانند تماشا کنند. تا پایان سال تحصیلی تمام دروس در سایت تلوبیون ذخیره میشود.
ارسال به دوستان
محمدعلی نجفی رئیس هیأتمدیره خانه سینما شد
نخستین نشست پانزدهمین هیأتمدیره خانه سینما دیروز (15 شهریورماه) برگزار شد و پس از گفتوگو و تبادلنظر درباره وظایف پیش روی هیأتمدیره، انتخابات داخلی انجام شد که بر مبنای آن محمدعلی نجفی به عنوان رئیس، علیرضا نجفزاده به عنوان نایبرئیس، روانبخش صادقی به عنوان دبیر و علی قائممقامی به عنوان سخنگوی هیأت مدیره خانه سینما برگزیده شدند. به گزارش «وطن امروز»، در مجمع عمومی بیستم مردادماه سال جاری که با حضور اصناف و تشکلهای جامعه اصناف سینمای ایران برگزار شد، علیرضا نجفزاده، روانبخش صادقی، پژمان مظاهریپور، محمدعلی نجفی، بهمن اردلان، آتیلا پسیانی و علی قائممقامی، به عنوان اعضای هیأتمدیره و کامران ملکی نیز به عنوان بازرس خانه سینما انتخاب شدند. همچنین علی نیکرفتار و مرتضی شایسته به عنوان اعضای علیالبدل هیأت مدیره و مسعود شرفیکیا به عنوان بازرس علیالبدل در این جمع حضور دارند.
ارسال به دوستان
شماره جدید «گاه نقد» آمد
چهارمین شماره مجله «گاه نقد»، مجله تخصصی بررسی و نقد کتاب، با موضوع «الگوهای توسعه» روی دکه روزنامهفروشیها رفت. به گزارش «وطن امروز»، این شماره از مجله «گاه نقد»، نخستین جلد از مجموعه سهجلدی گاه نقد علوم اجتماعی با موضوع «جدال الگوهای توسعه در نشر ایران» است که جلد نخست، بر الگوهای توسعه نئولیبرال تمرکز کرده است و به بررسی و تحلیل توسعه و الگوهای گوناگون آن در فضای نشر کشور میپردازد و با تمرکز بر الگوهای نئولیبرال و کمینگر، ویژگیهای آنها و الگوهای جایگزین را نقد و بررسی میکند. در این شماره مهمترین و اصلیترین ناشران حوزه توسعه واکاوی شده و کتابهای هر کدام از این ناشران نقد و بررسی میشود.
ارسال به دوستان
استقبال از «تنت» در چین
فیلم جدید کریستوفر نولان با اکران در سینماهای چین به فروش 6/8 میلیون دلاری در روز نخست دست یافت. به گزارش مهر به نقل از ورایتی، «تنت» در نخستین روز نمایشش در چین با اقبال روبهرو شد و با ثبت نامش در صدر گیشه فروش، توانست فیلم محبوب چینیها یعنی «هشتصد» را عقب بزند. «تنت» با فروش 61/8 میلیون دلار این جایگاه را کسب کرد. با محاسبه فروش پیشنمایش فیلم در مجموع فروش فیلم به 11/9 میلیون دلار رسیده است. «هشتصد» پس از ۲ هفته ماندن در اوج، دیروز به جایگاه دوم بسنده کرد و تاکنون فروشی ۳۲۷ میلیوندلاری را ثبت کرده است. پیشبینی شده این فیلم بتواند به فروشش تا مبلغ ۴۰۹ میلیون دلار ادامه دهد. این فیلم تنها دیروز3/8 میلیون دلار فروش کرد که اندکی کمتر از «تنت» بود. ۷۱ درصد از ۷ هزار تماشاگری که به فیلم «تنت» امتیاز دادند، امتیاز ۹ تا ۱۰ از ۱۰ را برای آن در نظر گرفتند.
ارسال به دوستان
«همسایه انقلاب» منتشر شد
یادنامهای برای شاعر همه روزهای انقلاب
کتاب «همسایه انقلاب»؛ یادنامه شاعر مردمی انقلاب اسلامی مرحوم میرزاعلی زیرک به کوشش روحالله رشیدی توسط انتشارات «راه یار» منتشر و راهی بازار نشر شد. به گزارش «وطن امروز»، در ابتدای این کتاب که به گفته نویسنده «صرفا بخش کوچکی از آثار قلمی آن مرحوم است»، در معرفی میرزاعلی زیرک میخوانیم: «شد شاعر انقلاب. شاعر همه روزهای انقلاب و نه شاعر ویترین و تریبون. بلندگو به دست، سینهاش را میداد جلو و سرش را بالا میگرفت و شعار میداد. شعارها را خودش میساخت... آن سالها، ضدانقلاب جریتر شده بود و چنگ به صورت انقلاب مردم میانداخت... میرزاعلی، در دل این التهابات، شده بود یکی از ارکان تهییج مردم علیه ضدانقلاب. با شعر و شعارش، شور میداد و انرژی میبخشید...» بخش اول این کتاب، مروری است بر زندگی مرحوم زیرک، شاعر مردمی انقلاب اسلامی و در فصل دوم هم بخشی از اشعار ترکی و فارسی این شاعر انقلاب آمده است. فصل پایانی کتاب نیز به تصاویر و اسناد فعالیتهای میرزاعلی زیرک اختصاص دارد. کتاب «همسایه انقلاب» به اهتمام روحالله رشیدی، در 200 صفحه، تیراژ 1000 نسخه و با قیمت 22 هزار تومان توسط انتشارات «راه یار» منتشر شده است و علاقهمندان جهت تهیه این کتابها علاوه بر کتابفروشیها، میتوانند به صفحات مجازی این ناشر به نشانی @raheyarpub و سایت ammaryar.ir مراجعه کنند.
ارسال به دوستان
مارک روفالو، بازیگر سرشناس هالیوود:
ترامپ به دنبال ایجاد خشونت است
بازیگر سرشناس آمریکایی در یک گردهمایی مجازی گفت قصد ترامپ ایجاد خشونتهای نژادی در شهر کنوشا و در نهایت گمراه کردن اذهان مردم است. به گزارش «وطن امروز»، مارک روفالو، بازیگر مطرح هالیوود اخیرا به یک گردهمایی محلی مجازی در شهر زادگاه خود یعنی کنوشا واقع در ویسکانسن ملحق شد. این شهر اخیرا محل اعتراضها و درگیریهای نژادی بسیاری بوده و رئیسجمهور هم به آن سفر کرده است. بر اساس آنچه ورایتی گزارش کرده، بازیگر مجموعه «انتقامجویان» مارول از طریق لایو اینستاگرام در این گردهمایی حاضر شد تا از خانواده جیکوب بلیک حمایت کند. این فرد سیاهپوست هفته گذشته جلوی چشم فرزندان خود توسط پلیس مورد اصابت 7 گلوله از پشت سر قرار گرفت اما جان سالم به در برد. روفالو در پاسخ به بازدید دونالد ترامپ از این شهر در سهشنبه هفته گذشته گفت: «رئیسجمهور آنجاست چون میخواهد خشونت ایجاد کند تا بتواند به فالوئرهای خود و مردمی که در تلویزیون، فاکسنیوز و تمام این چیزها او را تماشا میکنند بگوید جنبش ما درباره خشونت است اما در حقیقت جنبش ما درباره صلح و برابری و امنیت عمومی برای تمام آمریکاییهاست».
روفالو که تاکنون فعالیتهای سیاسی و اعتراضهای مدنی بسیاری انجام داده است، همچنین از تجربه خود در سازماندهی اعتراضها در استندینگ راک گفت.
ارسال به دوستان
دریافت ۱۲۰۰ فیلم، مستند و پویانمایی کرونایی در بخش مدافعان سلامت جشنواره مقاومت
ماجرای تغییر روایت یک مستند به خاطر کرونا
کارگردان مستند «تراژدی کرونا» گفت: جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت با اختصاص بخش ویژه به موضوع کرونا، خود را بهروز کرد. به گزارش فارس، آرمان قلیپور، کارگردان مستند «تراژدی کرونا» که متقاضی حضور در شانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت است، گفت: تمرکز روی موضوع ایل بختیاری و اثرات کرونا بر مناسبات این قشر جامعه، مهمترین محور این فیلم است. وی افزود: ما در حال ساخت مستندی دیگر در منطقه بختیاری بودیم که بیماری کرونا شایع شد و همین موضوع سبب شد جاده کوچ عشایر از قشلاق به ییلاق بسته شود؛ این در حالی است که کوچ باید حداکثر تا اردیبهشتماه انجام شود، در غیر این صورت زندگی ایل را به مخاطره میاندازد و آن را با چالشهای جدی مواجه میکند. قلیپور ادامه داد: خلل در حرکت و کوچ ایل و اثراتی که کرونا بر زندگی عادی مردم ایل بختیاری داشت، یک واقعه تاریخی مهم است که باید به بهترین شکل منعکس میشد؛ این بود که با کمترین امکانات و بالاترین کیفیت ممکن تولید «تراژدی کرونا» آغاز شد.
قلیپور در ادامه تصریح کرد: جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت در این دوره با اختصاص بخش ویژه به موضوع کرونا، خود را بهروز کرده است و توانسته بخوبی در این جنگ پنهان نیز مانند موضوع دفاعمقدس و انقلاب عملکرد مطلوب داشته باشد. وی در پایان، امیدبخشی را یکی از ارکان مستندسازی دانست و یادآور شد: جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت باید همه ابعاد بیماری کرونا را مدنظر بگیرد؛ از سوی دیگر، مستندسازان نیز باید جنبههای مختلف این بیماری و اثراتی را که بر بخشهای مختلف جامعه به جا میگذارد تصویر کنند. شانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت در ۲ زمان ۳۱ شهریور تا ۶ مهرماه همزمان با هفته دفاعمقدس در بخشهای «مدافعان سلامت»، «جشنواره جشنوارهها» و انتخاب استانی بخش «فیلمسازان بسیجی» و «نشان رسول» و یکم تا هفتم آذرماه همزمان با هفته بسیج در بخشهای «سینمای ایران و جهان»، «سیدالشهدای مقاومت»، «روایت قلم»، «نقد و پژوهش تحلیل» و انتخاب برگزیدگان ملی «فیلمسازان بسیجی» به دبیری مهدی عظیمیمیرآبادی به همت انجمن سینمای انقلاب و دفاعمقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح برگزار میشود. تاکنون بیش از ۱۲۰۰ اثر به بخش مدافعان سلامت شانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت رسیده است. در بخش داخلی ۱۳۰ فیلم مستند کوتاه، ۱۴ مستند بلند، ۱۰۰ فیلم کوتاه داستانی، ۴۱ اثر پویانمایی، ۳۹ نماهنگ و ۱۳ موشن گرافیک به جشنواره ارسال شده است. همچنین در بخش بینالملل فیلم بلند داستانی (سینمایی/ تلهفیلم) ۷ اثر، فیلم کوتاه داستانی ۵۶۴ اثر، مستند بلند ۳۷ اثر، مستند کوتاه ۱۵۴ اثر، پویانمایی ۷۸ اثر، فیلمنامه ۲۶ اثر و نماهنگ 56 اثر متقاضی حضور در بخش مدافعان سلامت جشنواره فیلم مقاومت هستند.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|