|
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
5 نکته درباره چهارمین جشنواره تلویزیونی مستند که این روزها در حال برگزاری است
قاب میلیونی یک جشنواره
گروه فرهنگ و هنر: ارتباط با مخاطب، دغدغهای است که هر مستندسازی با آن عجین است بویژه آنکه به واسطه چرخه تعریفشده برای سینمای مستند، به غیر از نمایش در جشنوارهها و اکرانهای خصوصی، معمولا عموم آثار مستند از طریق فروش اینترنتی در اختیار مخاطبان قرار میگیرد؛ هر چند در سالهای اخیر با توجه به روند رو به رشد فعالیت سامانههای VOD، عرضه آثار مستند نیز همچون سایر محصولات نمایشی به شکل گستردهتری در بستر فضای مجازی پیگیری میشود ولی هنوز هم مخاطب تلویزیون چه از منظر تعداد و چه از منظر تنوع، اختلاف زیادی با فضای مجازی دارد و از این نظر بهترین راه برای ارتباط مستندسازان با مخاطبان، تلویزیون است.
راهاندازی جشنواره تلویزیونی مستند که این روزها چهارمین دوره آن در حال برگزاری است را هم باید اتفاقی در همین راستا دید؛ مسیری برای تسهیل ارتباط میان مستندسازان و مخاطبان که حالا چند سالی میشود در یکی از شبکههای تخصصی تلویزیون یعنی شبکه مستند آغاز شده است. امسال اما این جشنواره ویژگیهای مهم دیگری نیز دارد که قطعا یکی از آنها را باید برگزاری این رویداد در شرایط کرونایی فعلی دانست. در ادامه سعی کردیم در چند بخش وضعیت این جشنواره را که این روزها در میانه برگزاری آن هستیم، بررسی کنیم. پخش آثار این جشنواره بر اساس برنامه اعلامشده تا 23 مهر ادامه خواهد داشت و پس از آن نیز اسامی برگزیدگان بخشهای مختلف آن، اعلام خواهد شد.
* پرده نمایش فیلمهای این جشنواره به وسعت کل ایران است!
چند درصد احتمال دارد یک اثر مستند آن هم در جشنوارههای فیلم مستند که معمولا نسبت به جشنواره فیلمهای داستانی از مخاطب محدودتری هم برخوردار است، دیده شود؟ یک حساب سرانگشتی نشان میدهد ضریب نفوذ این جشنوارهها در میان مخاطبان، عددی بشدت پایین است که البته با توجه به ذات این جشنوارهها، اتفاق عجیبی هم نیست.
اما جشنواره تلویزیونی مستند از اساس برای مخاطب گسترده تعریف و آماده شده است. این در ذات تلویزیون است که هر برنامهاش در کمترین ساعت بازدید مخاطبان و در گمنامترین شبکهها هم مخاطبی چند ده هزار نفری دارد و این یعنی در بدترین حالت، تلویزیون چند هیچ از همه جشنوارههایی که به شکل گعدهای و محدود و متمرکز در یک نقطه برگزار میشوند، جلوتر است. حالا حساب کنید که شبکهای مثل شبکه مستند که اتفاقا در این چند سال اخیر همیشه جزو شبکههای مهم و پرمخاطب تلویزیون بوده، پای کار آمده باشد و خود بانی راهاندازی جشنوارهای شود که اساس آن با مستند گره خورده است. طبیعی است که مخاطبان این جشنواره میتواند تا مرز چند میلیون نفر هم برسد و این یعنی بزرگترین امتیاز و مزیتی که میتوان برای یک جشنواره در نظر گرفت؛ جشنوارهای که فرصت دیده شدن یک اثر مستند را نه در حصار کوچک سالنهای سینمای جشنوارهها، بلکه در سراسر کشور گسترده میکند.
* فرصتی برای دیده شدن در کنار مدعیان جدی «حقیقت»
جشنوارههای مستند زیادی در طول سال در داخل کشور برگزار میشود که تقریبا همه آنها در حاشیه جشنواره مستند «سینماحقیقت» قرار میگیرند. این یک واقعیت غیرقابل انکار است که قدمت و اعتبار «سینماحقیقت» باعث شده همه جشنوارههای مستند در حاشیه این جشنواره قرار بگیرند، بویژه آنکه این جشنواره صرفا مختص حرفهایهای عرصه مستند است و در آنجا فرصت کمتری برای عرض اندام چهرههای جدید وجود دارد. اما جشنواره تلویزیونی مستند در همین 4 دورهای که از راهاندازی آن میگذرد، تبدیل به پاتوقی برای حضور حرفهایها در کنار چهرههای کمتر شناختهشده عرصه مستند شده است.
جدی گرفتن فیلمسازان جوان بویژه آن دسته از مستندسازانی که از شهرستانها اقدام به مستندسازی میکنند، مزیت بزرگی است که در این جشنواره دیده میشود، البته که هنوز فاصله بسیار زیادی تا تبدیل شدن این جشنواره به سکوی پرش فیلمسازان جوان وجود دارد ولی حضور ترکیبی از مستندهای خوب جشنواره حقیقت در کنار شماری از بهترین مستندهای دستچینشده فیلمسازان جوان و غیرشناخته شده، فرصتی را فراهم آورده که نمیتوان براحتی از کنار آن عبور کرد.
* احترام به حق مستندساز، تکمیل چرخه اقتصادی سینمای مستند
سینمای مستند اقتصاد بشدت نحیفی دارد و این نکتهای نیست که بتوان آن را انکار کرد. به همین خاطر هم هست که پرداخت حق پخش به مستندسازان را باید اتفاقی مبارک از سوی جشنواره تلویزیونی مستند دانست؛ اتفاقی که نه فقط از منظر پرداخت حق و حقوق فیلمسازان بلکه از جهت ترویج فرهنگ احترام به حقوق مولفان حائز اهمیت است.
این ماجرا اما از منظر کمک به اقتصاد شکننده سینمای مستند نیز در اولویت توجه قرار دارد. در شرایطی که بیش از 80 درصد آثار سینمای داستانی در ایران نیز با وجود برخورداری از امتیاز اکران عمومی در سینماها باز هم ضررده هستند، انتظار اینکه آثار سینمای مستند آن هم بدون داشتن فرصت اکران عمومی و سراسری بتوانند به سوددهی برسند، خیالی خام است. طبعا در این شرایط حمایت تلویزیون از این آثار و پرداخت حق پخش به آنها میتواند بخشی از موانع مالی پیش روی مستندسازان را مرتفع کند.
* مستندسازی بدون مصالح خوب نمیشود
آنها که با حوزه مستندنگاری آشنا هستند، میدانند طی سالهای پس از دفاعمقدس، چگونه گروهی از راویان و رزمندگان آن دوره با پا گذاشتن به عرصه ثبت و ضبط خاطرات رشادتهای دلاورمردان جبهه و جنگ، سعی کردند به حفظ و پاسداری این میراث ارزشمند بپردازند. خروجی این تلاش که در واقع مستندنگاری رویدادهای جنگ بود، تولید کتابهای ارزشمند متعددی در این زمینه بود که بعدها برخی از آنها منبع تولید آثار سینمایی و مستند زیادی شدند و رمانهای بسیاری نیز با الهام از آنها نوشته شد.
شاید عنوان مستندنگاری بسیاری را دچار این خطا کند که مستندنگاری لزوما به معنای ساخت اثر مستند است؛ در حالی که مستندنگاری پیشمقدمه و البته پایه و اساس شکلگیری یک مستند است. مستندنگاری را میتوان مصالح ساخت یک پژوهش مستحکم دانست که در نهایت سازه مستند که همان خروجی نهایی فیلم مستند باشد، روی آن بنا میشود. هیچ مستندی ساخته نمیشود مگر آنکه برای آن پشتوانهای از پژوهش وجود داشته باشد. همین موضوع است که لزوم توجه به مستندنگاری در شکل و قالب مکتوب یا مجازی را ضروری میکند. اتفاقا جشنواره تلویزیونی مستند در این زمینه نیز ورود کرده و با دخیل کردن 2 بخش «مستندنگاری» و «عکس» در جشنواره تلویزیونی مستند، نشان داده نه فقط خود فیلمهای مستند، بلکه جزبهجز ارکان آن یعنی پژوهش و عکس نیز حائز اهمیت است.
* اینجا «کرونا» ضربهفنی میشود!
کرونا هر چقدر سعی کرد و میکند تا همه جشنوارههای فیلم و رویدادهای فرهنگی مشابه را با آن شیوه ترسناک انتشارش به حاشیه براند و فرصتی جز برگزاری مجازی برای برگزارکنندگان این رویدادها باقی نگذارد اما رویدادهایی همچون جشنواره تلویزیونی مستند که برگزاری آنها اساسا ارتباط چندانی به حضور فیزیکی ندارد، از این ویروس در امان ماندهاند.
اگر از سینما حقیقت و جشنواره فیلم کودک و نوجوان گرفته تا بسیاری از جشنوارههای مهم بینالمللی وادار شدند به شکل مجازی و محدود در سال جاری برگزار شوند اما جشنواره تلویزیونی مستند مثل هر ساله با قدرت به کارش ادامه داد و مخاطبان میلیونی جشنواره نیز براحتی از فرصت دیدن آثار موردپسندشان بهرهمند شدند. این هم از فواید تلویزیون در این روزگار کرونایی است که باعث شده تا ویروس منحوس کرونا حداقل در این یک فقره ضربهفنی شود و فرصتی برای عرض اندام در مقابل مستندهای متقاضی رقابت در این جشنواره تلویزیونی نداشته باشد.
***
داوران چهارمین دوره جشنواره تلویزیونی مستند معرفی شدند
ترکیب 5 نفره هیأت داوران چهارمین جشنواره تلویزیونی مستند اعلام شد. به گزارش «وطنامروز»، با اعلام دبیرخانه چهارمین جشنواره تلویزیونی مستند، ابراهیم حاتمیکیا، مصطفی رزاقکریمی، لقمان خالدی، وحید فرجی و محدثه گلچینعارفی به عنوان داوران چهارمین جشنواره تلویزیونی مستند معرفی شدند. ابراهیم حاتمیکیا، کارگردان و فیلمنامهنویسی است که سابقه کارگردانی 20 اثر سینمایی را در کارنامه دارد و در زمره مهمترین فیلمسازان تاریخ سینمای ایران به شمار میرود. حاتمیکیا از جمله فیلمسازانی است که کارش را با ساخت آثار مستند آغاز کرده است. حضور او به عنوان داور این جشنواره در شرایطی به وقوع پیوسته که معمولا حاتمیکیا از پذیرفتن داوری جشنوارههای فیلم و مستند پرهیز میکند و حضور او در قامت داور این جشنواره موید جایگاه ویژه آن در سینمای مستند است. مصطفی رزاقکریمی نیز از جمله مستندسازان ایرانی است که در عرصه بینالمللی شناختهشده است. یکی از برجستهترین فعالیتهای او در عرصه مستندسازی، ساخت فیلمهای آموزشی در رابطه با ایدز به سفارش آموزشوپرورش اتریش بوده که جزو مواد درسی آن کشور شد. «بانوی قدس ایران» عنوان آخرین ساخته او است که برنده جایزه بهترین فیلم یازدهمین جشنواره سینما حقیقت شد.
لقمان خالدی، کارگردان، مستندساز و تدوینگر است. از مهمترین آثار وی میتوان به مستند و من مسافرم، مستند خصوصی، مستند مشترک مورد نظر، مستند کمی بالاتر، مستند نسا و... اشاره کرد. «فصل هرس» ساخته خالدی است که بهترین مستند نهمین دوره سینما حقیقت شد. وحید فرجی کارگردان، تدوینگر، فیلمبردار و عکاس اهل تهران است. وی فارغالتحصیل رشته عکاسی است و در دهها پروژه فیلم مستند به عنوان تهیهکننده، کارگردان، تصویربردار و تدوینگر فعالیت داشته است. غزال ایرانی، خاطرات نارنجی و زندگی در خط از جمله آثار وی است. محدثه گلچینعارفی، تدوینگر سینما و تلویزیون ایران است. از مهمترین کارهای او میتوان به فعالیت در مستند «بزم رزم» و مستند سینمایی تالان اشاره کرد.
ارسال به دوستان
گردهمایی هنرمندان انقلاب اسلامی در «ورامین؛ دیار قیام»
جمعی از هنرمندان انقلاب در آستانه هفته دفاعمقدس در ورامین گرد هم میآیند. به گزارش «وطن امروز»، در آستانه هفته دفاعمقدس جمعی از هنرمندان انقلاب در ورامین گرد هم میآیند. در این مراسم که با حفظ پروتکلهای بهداشتی برگزار میشود، حدود 50 هنرمند و فعال جبهه فکری- فرهنگی انقلاب از 19/6/99 تا 21/6/99 شرکت خواهند داشت. از جمله این هنرمندان میتوان به محسن پرویز، راضیه تجار، محمدمهدی سیار، قاسمعلی فراست، مهدی کاموس، ناصر کاموربخشایش، محمود اکرامی، مصطفی خرامان، رضا برجی، سعید قاسمی، علی فریدونی، محسن کاویانی، محمدرضا امامقلی، امیرمهدی مرادحاصل، عباس باقری، محمدحسن یادگاری، رحیم مخدومی، محمد توکلی، محمدحسین مهدویان(شاعر)، رضا رسولی، سعید علامیان و... اشاره کرد. در ضمن آیین افتتاحیه مراسم «ورامین؛ دیار قیام» با سخنرانی محمدمهدی دادمان، رئیس حوزه هنری آغاز به کار خواهد کرد.
ارسال به دوستان
ثبتنام ۴۹۸ فیلم در جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان
اولین آمار آثار متقاضی شرکت در سیوسومین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان اعلام شد. به گزارش «وطن امروز»، دبیرخانه این دوره جشنواره اعلام کرد: با پایان مهلت قانونی ثبتنام فیلمهای ایرانی بخشهای مختلف سیوسومین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان در 15 شهریور 1399، 374 عنوان اثر ایرانی به جشنواره ارسال شده است. بر اساس این خبر، از این تعداد، نام 197 فیلم کوتاه، 51 انیمیشن کوتاه، 93 وبسری، 21 فیلم بلند داستانی و 12 فیلم سینمایی و انیمیشن ایرانی در پرتال جشنواره ثبت شده است. آخرین مهلت تحویل نسخه بازبینی به دبیرخانه جشنواره چهارشنبه 19 شهریور 1399 و آخرین مهلت تحویل نسخه اصلی فیلمهای ایرانی پذیرفتهشده، حداکثر تا سهشنبه اول مهر 1399 در نظر گرفته شده است. همچنین تاکنون 124 فیلم خارجی (انیمیشن و زنده) بلند و کوتاه از کشورهای مختلف متقاضی حضور در جشنواره سیوسوم شدهاند.
ارسال به دوستان
کتاب
انتصاب دبیران علمی کتاب سال و جایزه جهانی کتاب سال
دبیران علمی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران با حکم سیدعباس صالحی، وزیر ارشاد منصوب شدند. به گزارش «وطن امروز»، سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در احکامی جداگانه، دبیران علمی سیوهشتمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و بیستوهشتمین دوره جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران را منصوب کرد. سیدعباس صالحی در حکمی حجتالاسلام والمسلمین محمدعلی مهدویراد را به عنوان دبیر علمی سیوهشتمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران منصوب کرد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در حکمی احمدعلی حیدری را به عنوان دبیر علمی بیستوهشتمین دوره جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران منصوب کرد.
***
ویراست تازهای از «به بلندای آن ردا» در بازار نشر
ویراست تازهای از کتاب «به بلندای آن ردا»، نوشته سیدعلی شجاعی از سوی انتشارات کتاب نیستان منتشر شد. به گزارش تسنیم، این کتاب در قالب یک اثر مکتوب داستانی از چند منظر درخور اعتناست که در ژانر ادبی مرتبط با خود میتواند معرف اتفاقی تازه به شمار آمده و منشأ اتفاقاتی تازه در خلق داستانهای تاریخی و دینی باشد. نخستین موضوعی که درباره این رمان باید به آن توجه شود، وجوه دراماتیک تأثیرگذار در روایت داستانی اثر است. «به بلندای آن ردا» از یک اتفاق داستانی شروع میشود که تا پیش از این کمتر در منابع داستانی و تاریخی درباره آن سخنی به میان آورده شده است و در کنار آن نویسنده زاویه دیدی را برای بیان آن برگزیده است که تا قبل از آن سابقه و جرأت حرکت به سمت آن وجود نداشته یا کمتر دیده شده است.
ارسال به دوستان
اولین تصاویر از درام «مانک» دیوید فینچر منتشر شد
نخستین تصاویر از درام سینمایی «مانک» به کارگردانی دیوید فینچر همزمان با هفتادوهفتمین سالگرد اکران «همشهری کین» رونمایی شد. به گزارش آنا از ورایتی، نتفلیکس نخستین تصاویر از فیلم سینمایی «مانک» به کارگردانی دیوید فینچر را منتشر کرد.« Mank» نخستین فیلم فینچر پس از ساخت «دختر گمشده» (Gone Girl) در سال ۲۰۱۴ است که شرح داستانی است از تلاش هرمان منکیویچ (با نقشآفرینی گری اولدمن) در کنار اورسون ولز (با بازی تام بورک) برای به پایان رساندن فیلمنامه «همشهری کین». هنوز تاریخ اکران رسمی فیلم دیوید فینچر مشخص نشده اما انتظار میرود پاییز امسال به سرویس پخش و برخی سالنهای سینما راه یابد.
ارسال به دوستان
پژوهشگر حوزه کتاب:
قیمت کتاب در ۳ ماه اول امسال رشد ۲۰۰ درصدی داشته است
مجید جلیسه، پژوهشگر حوزه کتاب گفت: در ۳ ماه اول سال ۹۹ قیمت کتاب نسبت به سال گذشته رشد ۲۰۰ درصدی داشته است. به گزارش «وطن امروز»، جلیسه در برنامه تلویزیونی صبح و گفتوگو گفت: قیمت کتاب تابعی از وضعیت اقتصادی کلان کشور است، زمانی که شاهد افزایش قیمت کاغذ، زینک و چسب صحافی هستیم به تبع آنها قیمت کتاب نیز افزایش مییابد. وی افزود: در واقع زمانی که هزینهها و دستمزدها افزایش مییابد قیمت کتاب نیز افزایش خواهد یافت. پژوهشگر حوزه کتاب خاطرنشان کرد: در بازار کتاب قیمت کاغذ بسیار مؤثر است، زمانی که قیمت کاغذ از بندی ۷۵ هزار تومان به بندی ۴۲۰ هزار تومان افزایش مییابد باید انتظار افزایش قیمت کتاب را داشت. جلیسه عنوان کرد: در سال ۹۴ متوسط قیمت کتاب در ایران ۱۴ هزار و ۲۰۰ تومان بود اما در 3 ماه اول امسال میانگین قیمت کتاب به ۴۰ هزار تومان رسیده است که شاهد افزایش ۲۰۰ درصدی قیمت در حوزه کتاب هستیم. وی ادامه داد: افزایش قیمت کتاب در وضعیت اقتصادی و فعالیت ناشران تأثیرگذار است، چراکه با افزایش قیمت کتاب سرانه مطالعه کاهش یافته و به همین میزان فعالیت ناشران نیز کم میشود. همچنین مسعود پایدار، عضو هیأت مدیره انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی در این باره گفت: طی سالهای اخیر با شتاب فزاینده کاهش ارزش پول ملی مواجه هستیم و همین امر موجب شده قیمتها افزایش یابد. وی افزود: تولید کتاب تابع مواد اولیه است، بنابراین با افزایش قیمتها شاهد آن هستیم که قیمت تمامشده کتاب نیز افزایش مییابد. عضو هیأت مدیره انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی اظهار داشت: به دلیل افزایش قیمتها شمارگان چاپ کتاب نیز کاهش مییابد، بنابراین دیگر برای نویسنده مقرونبهصرفه نیست که با این شمارگان برای چاپ کتاب وقت بگذارد. پایدار گفت: باید نگاه به صنعت نشر تغییر کند و سیاستهایی برای حمایت از این صنعت ایجاد شود تا بخشی از مشکلات برطرف شود. ارسال به دوستان
گرد آمدن 4 تشکل صنفی تهیهکنندگی زیر چتر واحد
تهیهکنندگان بالاخره صاحب صنف واحد شدند
اتحادیه صنف تهیهکنندگان سینمای ایران با انتشار اطلاعیهای اعلام موجودیت کرد و سرانجام تهیهکنندگان سینما (4 تشکل صنفی تهیهکنندگی) زیر یک صنف واحد تهیهکنندگی قرار گرفتند.
به گزارش «وطن امروز»، در بخشی از متن اطلاعیه این اتحادیه آمده است: «سینمای نوین ایران در حالی وارد پنجمین دهه فعالیت خود میشود که به جهت حضور مراجع و متولیان متعدد تصمیمگیری، و میدانداری خسارتبار جریانهای پیدا و پنهان و همچنین مدیریتهای فاقد پشتوانههای تخصصی و دلسوزی لازم در حوزههای مرتبط، با موانع بسیاری مواجه بوده و هست.
تصمیمسازیهای سلیقهای و بینصیب از شناختهای روزآمد و آیندهنگر، مشکلات عدیدهای را تاکنون برای سینمای ایران پدید آورده که متاسفانه نهتنها به مرور از تعداد و تخریب آنها کاسته نشده، بلکه در روندی افزایشی همچنان در حال تکثیر و تداوم است. امروز دیگر نمیتوان به این واقعیت بیاعتنا بود که ایجاد ساختاری نوین و کارآمد که شایسته شأن و اعتبار سینمای ملی ایران باشد، طرحی نو میطلبد. لذا در مسیر تحقق اهداف و توسعه پایدار سینمای ایران، با همگرایی و همافزایی تواناییهای شخصی و صنفی، صنوف تهیهکنندگی، به عنوان موجهترین نهادهای غیردولتی، غیرسیاسی و صرفا صنفی، در آستانه روز ملی و مبارک سینمای ملی ایران، با اعلام موجودیت و فعالیت «اتحادیه صنف تهیهکنندگان سینمای ایران» که در برگیرنده تمام فعالان عرصه تهیهکنندگی در سینما است، قدم به میدان گذاشته و با امید به آیندهای پربارتر، جهت خدمت به بقا و ارتقای سینمای سربلند ایران و منافع مشترک همه آحاد آن، اعلام آمادگی میکند. امروز که دوستان نادان سینما، دست در دست دشمنان دانای آن، عرصه را از همه سو بر فعالیتهای سالم و قانونی تهیهکنندگان واقعی و حرفهای تنگ کرده و امکان بهرهگیری از ظرفیتهای فرهنگی، اقتصادی، قانونی و اجتماعی را دشوار ساختهاند، خرسندیم اعلام کنیم که این همگرایی و اتحاد، از مسیری واقعبینانه، مصلحتجویانه، خودجوش و اختیاری عبور کرده و به نتیجه کنونی رسیده است».
ارسال به دوستان
بخش فیلمسازان بسیجی جشنواره فیلم مقاومت با استقبال هنرمندان مواجه شد
استقبال بیش از ۲ هزار فیلمساز بسیجی از جشنواره مقاومت
۲ هزار و 242 اثر به بخش فیلمسازان بسیجی شانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم «مقاومت» ارسال شد.
به گزارش «وطن امروز»، بنا بر آخرین اعلام دبیرخانه شانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم «مقاومت»، در بخش فیلمسازان بسیجی جشنواره 60 فیلم بلند، 429 فیلم کوتاه، ۸۷۹ اثر مستند، 346 فیلمنامه، 146 پویانمایی و 382 نماهنگ به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است.
در این دوره هنرمندان شهر تهران با ۴۸۳ اثر و استانهای آذربایجان شرقی و خراسان شمالی هر کدام با بیش از ۲۰۰ اثر در رده بیشترین آثار ارسال شده به بخش فیلمسازان بسیجی شانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم «مقاومت» هستند و استان تهران (شهرستانهای تهران) با ۱۰۹ اثر در رده چهارم قرار دارد.
آثار منتخب فیلمسازان بسیجی در مرحله استانی در هفته گرامیداشت دفاعمقدس در مرکز استان انتخاب و از صاحبان آثار تجلیل میشود و در مرحله ملی آثار برگزیده استانی با هم به رقابت گذاشته خواهد شد، همچنین زمان اعلام آثار پذیرفتهشده بخش «فیلمساران بسیجی» شنبه ۲۲ شهریور است. هیأت داوران شانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم «مقاومت» در بخش مسابقه ملی ۶ تندیس و دیپلم افتخار به بهترین تله فیلم بلند، بهترین فیلم داستانی کوتاه، بهترین فیلمنامه، بهترین مستند، بهترین نماهنگ و بهترین پویانمایی اهدا خواهد کرد.
شانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم «مقاومت» در ۲ زمان ۳۱ شهریور تا ۶ مهر همزمان با هفته دفاعمقدس در بخشهای «مدافعان سلامت»، «جشنواره جشنوارهها» و انتخاب استانی بخش «فیلمسازان بسیجی» و «نشان رسول» یکم تا هفتم آذر همزمان با هفته بسیج در بخشهای «سینمای ایران و جهان»، «سیدالشهدای مقاومت»، «روایت قلم»، «نقد و پژوهش تحلیل» و انتخاب برگزیدگان ملی «فیلمسازان بسیجی» به دبیری مهدی عظیمیمیرآبادی و به همت انجمن سینمای انقلاب و دفاعمقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح برگزار میشود.
گفتنی است، برای ارج نهادن به تلاشهای جهادگرانه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران اعم از بسیج، ارتش، سپاه و نیروی انتظامی و نیز با هدف استعدادیابی و تقویت نیروهای انقلابی و متعهد بویژه جوانان خلاق برای حضور مؤثر در عرصه فیلمسازی و سینما، جشنواره بینالمللی فیلم «مقاومت» در شانزدهمین دوره خود بخشی ویژه برای فیلمسازان بسیجی در نظر گرفته است.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|