|
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
گفتوگو با سیاوش صفاریانپور، تهیهکننده و کارگردان برنامه پرمخاطب «آسمان شب» درباره تعطیلی طولانیمدت این برنامه
سرمایهسوزی در شبکه چهار
گروه فرهنگ و هنر: شبکه چهار سیما در همه این سالهایی که فعالیت میکند، چند برنامه شاخص داشته که به عنوان برند این شبکه شناخته شدهاند و بسیاری از مخاطبان، این شبکه را با نام این برنامهها میشناسند. «آسمان شب» یکی از این برنامهها بود که اوایل دهه 80 به شکل هفتگی روی آنتن شبکه چهار سیما میرفت و پخش فصول مختلف آن تا اردیبهشت سال 1396 ادامه داشت اما تولید فصل 23 آن با مشکلاتی مواجه شد که باعث شد قدیمیترین برنامه علمی تلویزیون که پخش آن ادامهدار شده بود با تعطیلی مواجه شود؛ مشکلی که بدونشک بخشی از آن به واسطه بیتوجهی مدیریت شبکه به حفظ برندهای مهمی همچون «آسمان شب» در این شبکه بود. نکته اینجاست که علاوه بر حفظ برند «آسمان شب»، آنچه شبکه چهاریها باید به آن توجه میکردند، حفظ چهرههای موثر و فعالی همچون برادران صفاریانپور در حوزه برنامهسازی تلویزیونی در این شبکه بود؛ ۲ برادری که نه فقط در این برنامه، بلکه نقش بسیار مهمی در اغلب برنامههای علمی تلویزیون در این سالها داشتند و در پشت صحنه خیلی از مهمترین تولیدات تلویزیون حضوری فعال داشتند. تعطیلی این برنامه بهانهای شد تا پای صحبتهای سیاوش صفاریانپور به عنوان مغز متفکر «آسمان شب» بنشینیم و از او درباره دلایل این موضوع پرسیدیم.
***
* چه اتفاقاتی رخ داد که برنامه «آسمان شب» به عنوان قدیمیترین برنامه علمی تلویزیون پس از 18 سال متوقف شد؟
ابتدا باید به این نکته اشاره کنم که برنامه «آسمان شب» به واسطه مخاطبان ثابت و وفاداری که داشت طی 18 سال بدون حاشیه و جنجال روی آنتن رفت. طی این 18 سال با تغییرات مدیریتی شبکه 4- با هر شرایطی که حاکم بود- روی آنتن ماند؛ برنامه طی این سالها یک رفت و برگشتهای کوتاهمدتی داشت اما بر اساس روال همیشگی روی آنتن ماند تا اینکه حدود 3 سال پیش بود که پس از ساخت چندین قسمت که هیچ پولی به برنامه نمیرسید، بنده به عنوان تهیهکننده اعلام کردم واقعا هیچ بودجهای برای ادامه کار ندارم. آنجا بود که شبکه هم ساخت برنامه را منوط به فراهم شدن بودجه برای تزریق به برنامه دانست؛ اتفاقی که در زمان مدیریت وقت شبکه 4 سیما رخ نداد.
* طی چند سال اخیر با حضور آقای معینیپور به عنوان مدیر جدید و جوان شبکه ۴ سیما، خیلیها انتظار داشتند برنامه «آسمان شب» مجددا روی آنتن برود اما این اتفاق رخ نداد؛ در این باره توضیح میدهید؟
با حضور آقای معینیپور در مسند مدیریت شبکه 4 از سوی تیم تولید «آسمان شب» رسما اعلام آمادگی شد اما بنا به دلایلی نامعلوم اتفاقی از سوی شبکه صورت نگرفت و به نظر میرسد در این باره برخی مدیران میانی شبکه هم تمایلی به تولید و پخش مجدد برنامه نداشتهاند.
* یعنی شخص آقای معینیپور موافق پخش مجدد برنامه «آسمان شب» نبود؟
به نظر من مهمتر از اینکه چه کس یا کسانی برای پخش مجدد برنامه «آسمان شب» مانعتراشی میکنند، این موضوع اهمیت دارد که این وسط یکی از برندهای اصلی شبکه 4 سیما به ورطه نابودی کشیده میشود؛ برندی که با تلاش شبانهروزی و بیوقفه گروه چند ده نفره طی سالهای مختلف به تولید رسیده است و این سلیقهای کنار گذاشتن برنامه هم بیتالمال را هدر میدهد که طی سالها خرج برنامهای شد که به یک برند معتبر و قابل احترام برای مخاطبان تلویزیون بدل شده بود.
شاید ذکر این نکته ضروری باشد که برنامه «آسمان شب» طی سالها فعالیت، توانست رضایت چهرههای مختلفی از طیفهای گوناگون فرهنگی، هنری و علمی را جلب کند؛ از مراجع تقلید گرفته تا فرهیختگان روشنفکر بارها برنامه را مورد تحسین قرار دادهاند و این موضوع افتخاری برای گروه تولید برنامه «آسمان شب» است که جمعی از بزرگان فرهیخته کشور نسبت به این برنامه ابراز لطف داشتند.
* با همه این اوصاف شما چه پیشبینیای از سرنوشت «آسمان شب» دارید؟ آیا باید پرونده تولید و پخش این برنامه را برای همیشه بست؟
مسلما اینکه در آینده چه اتفاقاتی رخ میدهد هیچ کس نمیتواند پیشبینی کند اما بنده به عنوان تهیهکننده برنامه «آسمان شب» به صراحت اعلام میکنم که هر زمان مدیران شبکه ۴ سیما مقدمات تولید برنامه را فراهم کنند با اشتیاق فراوان برای از سرگیری «آسمان شب» اقدام میکنم.
* این همه اشتیاق شما برای ادامه تولید برنامه، از وابستگی 18 ساله شما به «آسمان شب» نشأت میگیرد؟
اینکه بنده و گروه تولید «آسمان شب» طی 18 سال عمر و جوانی خود را پای برنامه گذاشتیم مسلما موجب دلبستگیهایی میان عوامل و برنامه میشود اما برنامه «آسمان شب» متعلق به شخص خاصی نیست و متعلق به مخاطبانش است. این برنامه پس از سالها فعالیت مستمر و بدون حاشیه به سرمایه شبکه 4 سیما بدل شد و این سرمایهسوزی بدون شک تبعات خوبی برای رسانه ملی نخواهد داشت.
* از بحث «آسمان شب» فاصله بگیریم. فعالیت شما طی چند سال اخیر نشاندهنده این موضوع است که انگار دغدغههای شخصی برای تولید برنامههای علمی در تلویزیون دارید و به همین خاطر کارگردانی برنامه «اتفاق» را با اجرای رضا رشیدپور برعهده گرفتید؟
بله! همینطور است. به واقع یکی از دغدغههای همیشگی من پس از پخش نشدن برنامه «آسمان شب»، تولید برنامهای بود که حرفهای جدی و جدیدی برای مخاطبان برنامههای علممحور داشته باشد و به همین خاطر در چند قسمت ابتدایی برنامه «اتفاق» کارگردانی و مشارکت در ایدهپردازی برنامه را عهدهدار بودم و پس از چند قسمت از گروه «اتفاق» جدا شدم.
* با توجه به اینکه شما در میان اهالی رسانه به عنوان چهرهای تعاملگرا شناخته میشوید، چه اتفاقاتی رخ داد که در میانه راه از «اتفاق» جدا شدید؟ آیا با مدیران شبکه یا عوامل برنامه به مشکل برخوردید؟
اگر اجازه بدهید در این باره خیلی کلی و مختصر بگویم و از آنجا که همیشه از حاشیهسازی به دور بودم خیلی وارد جزئیات نشوم. همین ابتدا بگویم بنده با هیچ کدام از مدیران و همکارانم در برنامه «اتفاق» مشکلی نداشتم و ندارم. ماجرا از این قرار بود که برنامه «اتفاق» از همان روز اول بنا بود یک برنامه علممحور باشد که اتفاقهای جدی و جدیدی را برای مخاطبان رقم بزند، حتی آقای علی فروغی، مدیر شبکه سوم سیما هم روی آن تاکید فراوان داشت و خواسته اصلی ایشان بود اما پس از تولید چندین قسمت، سازندگان برنامه اصرار بر اضافه شدن بخش مسابقه به برنامه «اتفاق» داشتند که بهرغم مخالفت بنده، بخش مسابقه به اصلیترین آیتمهای برنامه بدل شد و از آنجا به بعد احساس کردم حضورم در گروه تولید برنامه «اتفاق» به صلاح خودم و گروه نیست و خیلی محترمانه و دوستانه از گروه تولید جدا شدم.
* و سخن پایانی؟
چند سال است در حوزه برنامهسازی ضعفهای عمدهای در تلویزیون وجود دارد که یکی از مهمترین دلایل این مساله به عدم توانایی برنامهسازان برمیگردد. اشکال کار از آنجا شروع میشود که این روزها افرادی را که هیچگونه تجربهای در زمینه تولید ندارند یکباره به عنوان تهیهکننده پروژههای بزرگ میگمارند و خروجی آن هم مشخص است. این موضوع را نباید فراموش کرد که تهیهکنندگی پروژههای مهم و بزرگ جای تجربهاندوزی نیست، بلکه یک تهیهکننده متخصص زمانی تربیت میشود که تمام مراحل پیشرفت را قدم به قدم و با اتکا به تواناییاش پشت سر گذاشته باشد.
از سوی دیگر، متاسفانه در این روزها یک بدعتگذاری غلطی به نام «ایرانیزه کردن برنامههای خارجی» در برنامهسازی تلویزیون مشاهده میشود. ترویج این موضوع نیاز به آسیبشناسی دقیق دارد که مسلما در این مقال نمیگنجد.
ارسال به دوستان
در نشست خبری سیزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آلاحمد مطرح شد
بینالمللی شدن جایزه جلال
مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب و ادبیات، در نشست خبری سیزدهمین دوره جایزه جلال آلاحمد از ضرورت واکاوی دقیق ادوار مختلف این رویداد گفت و از بینالمللیشدن جایزه جلال در پی همکاری مجریان با انجمنهای ادبی پاکستان خبر داد. به گزارش «وطن امروز»، در این نشست که در تالار مرحوم عاشوری مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد، ایوب دهقانکار، برگزاری سیزدهمین دوره جایزه جلال آلاحمد را نخستین برنامه اجرایی دفتر شعر و ادبیات مؤسسه اعلام کرد و گفت: «تلاش میکنیم بهگونهای عمل کنیم تا برای ادوار آتی این رویداد ثمربخش باشد، از جمله برنامهها برای این دوره، واکاوی عمیق آثار برگزیده و نامزدهای ادوار پیشین جایزه جلال، برای بهرهمندی کارشناسان و علاقهمندان است».
او همچنین با اشاره به تصمیم برگزارکنندگان این جایزه برای بینالمللی کردن آن گفت: «نگاه دوم معطوف به ترسیم افق بینالمللی برای این جایزه ادبی است. برای تحقق این نگاه در گام نخست در این دوره همکاری با انجمنهای ادبی پاکستان شکل گرفته است. دینی بر گردن ما است که باید ادا شود. با توجه به غنای فرهنگی، قطعا توسعه دیپلماسی فرهنگی از طریق شعر، ادبیات و کتاب است، بنابراین تصمیم گرفته شد تا پیوست منطقهای برای جایزه جلال تعیین شود».
ابراهیم حسنبیگی، دبیر علمی جایزه جلال، این رویداد را دارای اعتبار در بین بخش خصوصی و دولتی دانست و بیان کرد: در ادوار مختلف جایزه جلال هرگز لحظهای اهمال و کوتاهی نکردیم یا به سمت رابطههای دوستی یا حب و بغض نرفتیم، همچنین حساسیتهای بالایی در جریان داوری وجود داشته است. به نظر میرسد خروجی هیچ جشنوارهای رضایت همه را تامین نمیکند، چرا که در مباحث هنری خطکش و شاقول نمیتوان تعریف کرد. در ادوار مختلف داوران تلاش کردند به بهترین نتایج دست پیدا کنند و نظر جمعیت حداکثری را جلب کنند؛ برای دوره سیزدهم نیز این رویکرد وجود دارد.
بهروز جلالی، دبیر اجرایی این دوره از جایزه جلال نیز با ذکر آمارهایی از این دوره گفت: «آثار در حداقل زمان ارسال شد و بیش از 90 درصد کتابها در ۳ نسخه به دستمان رسید. فرآیند اجرایی این دوره از جایزه جلال هر چند با شیوع کرونا مواجه بودیم، از ۳ ماه قبل با تشکیل دبیرخانه آغاز شد. در مجموع 1691 اثر شامل 814 اثر در بخش داستان بلند، 334 اثر در بخش داستان کوتاه، 470 اثر در بخش مستندنگاری و 73 اثر در بخش نقد ارسال شده است».
او با تشکر از همراهی رسانهها با برگزارکنندگان جایزه جلال، سهم اهالی رسانه در این دوره از جایزه را فراتر از انتشار اخبار این رویداد اعلام و بیان کرد: «بخش افزودهشده به سیزدهمین دوره جایزه جلال، مربوط به کتابهای 40 سال گذشته در حوزه ادبیات دفاعمقدس و داوری این بخش بر عهده اهالی رسانه است، بنابراین فهرست آثار در اختیار آنها قرار میگیرد و اگر اهالی رسانه نیز پیشنهاد داشتند در این فهرست قرار میگیرد. در مرحله دوم، ۳ نفر از اهالی رسانه، ۳ نفر از پیشکسوتان حوزه دفاعمقدس و ۳ نفر از داوران جایزه جلال آثار را بررسی و در نهایت 20 اثر معرفی خواهد شد». جلالی درباره سلامت داوری این دوره از جایزه جلال قول داد و افزود: «اسامی داوران تا قبل از پایان مراحل داوری رسانهای نخواهد شد اما با هدف پذیرش مسؤولیت داوران در مقابل افکار عمومی، اسامی آنها منتشر خواهد شد».
ارسال به دوستان
مستند
اعلام اسامی راهیافتگان به بخش مسابقه مستندنگاری جشنواره مستند
دبیرخانه چهارمین جشنواره تلویزیونی مستند اسامی راهیافتگان به بخش مسابقه مستندنگاری این دوره جشنواره را اعلام کرد. به گزارش «وطن امروز»، از میان ۱۱۰ اثر رسیده به جشنواره، داوران این دوره جشنواره ۱۲ اثر را شایسته راهیابی به بخش نهایی و مسابقه جشنواره دانستند. دکتر فرشاد مهدیپور، محمد جباری و وجیهه سامانی داوری بخش مستندنگاری در چهارمین جشنواره تلویزیونی مستند را بر عهده داشتند. مصطفی وثوقکیا با گزارش «اینجا چراغی روشن است»، ابوالقاسم رحمانی با گزارش «هواپیمای آسمان»، احمد فیاض با گزارش «بهار در دل تابستان»، فاطمه مرادزاده با گزارش «آقا تختی سرخس»، کوثر کریمی با گزارش «غیزانیه از نمای نزدیک»، نفیسه کلهر با گزارش «خاستگاه سیاست و مذهب»، مرجان همایونی با گزارش «چشم در چشم تا بدرقه خاموش»، سامان رحمتیان با گزارش «تاریخ به پل رفت»، مریم خباز با گزارش «زندگی در کوره»، شایان حاجینجف با گزارش «شهری به رنگ خاکستری»، راضیه عباسی با گزارش «چای غم پهلو» و مینا مولایی با گزارش «قصه عاشقی ننه مراد» آثار راه یافته به بخش نهایی و مسابقه مستندنگاری جشنواره مستند هستند.
***
«به اضافه مستند» از هفته آینده روی آنتن میرود
فصل جدید برنامه تلویزیونی «به اضافه مستند» از سهشنبه آینده با پخش مستندهای داخلی و خارجی روی آنتن شبکه مستند میرود. به گزارش «وطن امروز»، برنامه تلویزیونی «به اضافه مستند» با دکوری جدید و ساختار تازه از سهشنبه هفته آینده (6 آبانماه) روی آنتن شبکه مستند میرود. مجری برنامه در فصل چهارم، امین قدمی، مستندساز کشورمان است. «به اضافه مستند» در فصل چهارم خود به نمایش مستندهای کمتر دیده شده داخلی و خارجی میپردازد و ضمن نقد و بررسی، با کارشناسان مرتبط با موضوع فیلمها به گفتوگو مینشیند. نخستین قسمت از این مجموعه 6 آبانماه ساعت 20:30 روی آنتن میرود. بازپخش آن چهارشنبه ساعت 9 صبح و جمعه ساعت 14 است.
ارسال به دوستان
کتاب
ثبتنام طرح پاییزه کتاب از دوشنبه 5 آبان
کتابفروشیهای سراسر کشور میتوانند از دوشنبه هفته آینده (۵ آبان) تا پنجشنبه (۱۵آبان) با مراجعه به سامانه اینترنتی tarh.ketab.ir نسبت به ثبتنام در طرح پاییزه کتاب ۱۳۹۹ اقدام کنند. به گزارش فارس، سقف خرید برای هر خریدار در طرح پاییزه کتاب۹۹، با افزایش ۲۵ درصدی از ۱۵۰ هزار تومان به ۲۰۰ هزار تومان رسیده است و خریداران میتوانند از ۲۰ درصد یارانه خرید کتاب تا سقف ۲۰۰ هزار تومان در این طرح بهرهمند شوند. لازم به ذکر است کتابفروشیهای عضو طرحهای قبلی موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، برای تایید شرکت در طرح پاییزه کتاب۹۹ نیاز به ثبتنام مجدد ندارند و کافی است با مراجعه به پنل کاربری خود، شرایط شرکت در طرح را تایید و اطلاعات خود را کنترل و ویرایش کنند.
***
«گلستان یازدهم» به چاپ سیوسوم رسید
«گلستان یازدهم» به قلم بهناز ضرابیزاده با استقبال مخاطبان به چاپ سیوسوم رسید. به گزارش فارس، «گلستان یازدهم» دربردارنده خاطرات مشترک خانم پناهیروا و شهید چیتسازیان از زمان آشنایی، عقد، ازدواج و شهادتشان است و البته مروری هم به سالهای بعد از شهادت شهید دارد و زندگی همسر ایشان را روایت میکند. گلستان یازدهم، زندگی شهید چیتسازیان با همسرش یکی از موضوعات جذاب در دوران دفاعمقدس است، زیرا این کتاب دربردارنده خاطرات دوران 8 ماه زندگی مشترک زهرا پناهیروا با سردار شهید چیتسازیان است که به زندگی همسر شهید بعد از شهادت همسر نیز پرداخته شده است و جلوه دیگر این کتاب تولد فرزند شهید در ۳۷ روز پس از شهادت وی است که نامش را علی گذاشتند. در حقیقت اسم این کتاب به نوعی شخصیت سردار شهید چیتسازیان را معرفی میکند و با محتوای کتاب در ارتباط است و هم از کلیشه به دور است؛ چیزی که در این کتاب زیبا و جذاب است زندگی این ۲ فرد است که یک دوران کوتاهی باهم بودند. خانم پناهیروا به دزفول میرود و آنجا در کنار همسرشان زندگی میکند و به نظر من این زندگی یک گلستان بوده؛ و این ۲ در دزفول در کوچهای زندگی میکردند که اسم آن کوچه گلستان یازدهم بوده و در نهایت اسم این کتاب گلستان یازدهم انتخاب شده است.
ارسال به دوستان
جیک جیلنهال بازیگر سریال شد
جیک جیلنهال برای بازی در سریال «پسر» محصول اچبیاو جلوی دوربین میرود. به گزارش مهر به نقل از ورایتی، شبکه اچبیاو ساخت سریالی کوتاه را با اقتباس از رمان یو نسبو با عنوان «پسر» با بازی جیک جیلنهال در دستور کار قرار داد. «پسر» به عنوان داستانی از انتقامجویی معرفی شده است و سلسلهمراتب فساد در اوسلو را زیر ذرهبین میبرد. کتاب پسر که سال ۲۰۱۴ به چاپ رسید، درباره سانی لوفتوس است که تقریبا نیمی از عمرش را در زندان سپری کرده، آن هم به خاطر جرائمی که مرتکب نشده است. جیک جیلنهال تهیهکننده اجرایی این سریال هم خواهد بود و آن را در کمپانی خودش «ناین استوریز پروداکشنز» تولید میکند. «پسر» نخستین نقشآفرینی تلویزیونی جیلنهال محسوب میشود. وی یکی از موفقترین بازیگران نسل خودش است.
ارسال به دوستان
معاون سینمایی سابق «حوزه هنری» رئیس بنیاد کتاب شد
تغییرات تازه در حوزه هنری
با انتصاب محمد حمزهزاده به مدیرعاملی «بنیاد کتاب»، حمیدرضا جعفریان معاون سازمان سینمایی حوزه هنری شد. به گزارش «وطن امروز»، از مدتها پیش با روی کار آمدن محمدمهدی دادمان، بحثهایی در ارتباط با تغییرات در معاونت سینمایی حوزه هنری در محافل رسانهای مطرح و نامهای زیادی به عنوان گزینههای پذیرش این مسؤولیت شنیده میشد؛ نامهایی که عمدتا شامل تهیهکنندگان جوان و فعال این چند سال اخیر میشد. این گمانهزنیها اما روز گذشته در نهایت با اعلام رسمی خبر انتصاب حمیدرضا جعفریان به این سمت پایان یافت تا تکلیف مهمترین معاونت حوزه هنری بالاخره مشخص شود.
بر اساس آنچه مهر منتشر کرده، با حکم حجتالاسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، محمد حمزهزاده مدیرعامل بنیاد کتاب این سازمان شد و معاونت سینمایی حوزه هنری را به حمیدرضا جعفریان واگذار کرد. محمدمهدی دادمان، رئیس حوزه هنری در مراسمی از محمد حمزهزاده معاون سینمایی سابق حوزه هنری تجلیل و حمیدرضا جعفریان را معرفی خواهد کرد. این مراسم بزودی با رعایت محدودیتها و دستورالعملهای بهداشتی برگزار خواهد شد.
حمزهزاده پیش از این قائممقام، معاون سینمایی، مدیرعامل و مؤسس انتشارات سوره مهر حوزه هنری بوده است. جعفریان نیز هماکنون مدیرعامل سامانه ویدئوی درخواستی فیلمگردی است و مدیریت مؤسسه سفیرفیلم را در کارنامه خود دارد.
ارسال به دوستان
انتشار فراخوان سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر
رقابت هنرمندان تجسمی در 10 رشته
فراخوان سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر (طوبای زرین) با رویکرد «گفتوگوی هنرها؛ آفرینش تجسمی نوین با نگاهی بینرشتهای» منتشر شد. به گزارش «وطن امروز»، تمام هنرمندان تجسمی ایران، پژوهشگران و دانشگاهیان، انجمنهای هنری، تشکلها، مراکز هنری، نگارخانهها و فعالان عرصه هنرهای تجسمی به جشن سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر دعوت هستند. شورای سیاستگذاری جشنواره تجسمی فجر اعلام کرد: سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در ۱۰ رشته هنری تصویرسازی، خوشنویسی، سرامیک، عکاسی، کارتون و کاریکاتور، طراحی گرافیک، مجسمه، نقاشی، نگارگری و رسانههای هنری جدید (ویدئوآرت، پرفورمنسآرت و چیدمان) برگزار میشود. هنرمندان علاقهمند میتوانند طبق ضوابط جشنواره در رشتههای یادشده آثار خود را ارائه کنند. این فراخوان برای امکان دادن به بروز خلاقیت هنرمندان آزاد اعلام شده است و همچنین رویکرد جشنواره تفکیک بین هنر معاصر و هنر پیش از آن نه به واسطه تفاوت تقویمی و بازه زمانی خلق آثار بلکه به واسطه ویژگیهای منحصربهفرد آن است. تکنیک و شیوه ارائه اثر، آزاد است. ثبتنام، تقاضای شرکت و ارسال تصویر آثار فقط از طریق وبسایت جشنواره به نشانی www.fajrtajasomi.ir امکانپذیر است. شرکت در جشنواره برای همه هنرمندان و علاقهمندان آزاد و به معنای پذیرش ضوابط و رأی هیأت داوران است. آخرین مهلت ثبتنام در سایت، یکشنبه ۱۴ دی سال جاری (حداکثر تا ساعت ۱۷) و انتخاب اولیه آثار ۱۷ تا ۲۴ دی است. همچنین افتتاحیه این جشنواره شنبه ۱۸ بهمن و اختتامیه آن پنجشنبه ۳۰ بهمن خواهد بود. محل برگزاری این رویداد نیز فرهنگستان هنر، مؤسسه فرهنگی- هنری صبا است. ارسال به دوستان
پربینندهترین برنامه تلویزیون در شهریورماه 28 درصد مخاطب داشت
هشتگ عصر جدید؛ پربینندهترین برنامه
بر اساس نظرسنجی مرکز تحقیقات رسانه ملی درباره برنامههای سیما از نگاه مخاطبان، 4/75 درصد مردم شهریور امسال بیننده سیما بودهاند و شبکه «۳» توانسته با برخورداری از ۶ برنامه در میان 10 برنامه پربیننده تلویزیون، در صدر دیگر شبکهها از نظر برخورداری از برنامههای پربیننده قرار گیرد. به گزارش «وطن امروز»، بر اساس آنچه که روابط عمومی رسانه ملی گزارش کرده، نتایج این نظرسنجی نشان میدهد شبکه نسیم با ۲ برنامه «چهل تیکه» و «دست فرمون»، شبکه مستند با «راز بقا» و شبکه یک با «دستپخت» در فهرست شبکههای دارای برنامه پربیننده در جدول 10 برنامه پرمخاطب سیما جا گرفتهاند.
بر این اساس «هشتگ عصر جدید» از شبکه ۳ با 1/28 درصد بیننده و 7/91 درصد رضایت، «سمت خدا» از شبکه ۳ با 1/24 درصد بیننده و 7/89 درصد رضایت، «راز بقا» از شبکه مستند با 23 درصد مخاطب و با 4/96 درصد رضایت ۳ برنامه پرمخاطب اصلی تلویزیون هستند. همچنین «چهل تیکه» شبکه نسیم با 4/22 درصد مخاطب، «فوتبال برتر» شبکه ۳ با 1/20 درصد مخاطب، «طبیب» شبکه ۳ با 6/19 درصد مخاطب، «اعجوبهها» شبکه ۳ با 9/18 درصد مخاطب، «دستپخت» شبکه یک با 6/18 درصد مخاطب، «گزارش ورزشی» شبکه ۳ با 9/16 درصد مخاطب، «دست فرمون» شبکه نسیم با 8/16 درصد مخاطب در رتبههای بعدی قرار دارند. البته نکته مهم در این میان درصد پرمخاطبترین برنامه سیما در این دوره است که 1/28 درصد بیننده برای پرمخاطبترین برنامه تلویزیون در این مدت اخیر، ضعیفتر از حد انتظار است، هر چند که نباید از این نکته نیز غافل شد که شهریورماه امسال مصادف با ماه محرم و صفر بود و همین موضوع نیز به طور طبیعی بر میزان مخاطبان تاثیر گذاشته است و نمیتوان از آن غفلت کرد، بویژه آنکه در سالهای قبل نیز به طور معمول میزان مخاطبان تلویزیون در این بازه زمانی با کمی افت روبهرو میشد.
اما نکته مهم در ارتباط با محرم و صفر امسال که بخشی از آن با ماه شهریور همزمان شد، این است که به طور کلی امسال مردم به واسطه شرایط کرونایی پیش آمده، بیشتر از گذشته خانهنشین بودند و طبعا باید مخاطبان تلویزیون نیز در این دوره افزایش مییافت و این کمتر شدن میزان مخاطبان نسبت به سالهای قبل را میتوان ناشی از عدم آمادگی سیما برای تولید و پخش محتوا برای این ۲ ماه و جلب نظر مخاطبان دانست که به نظر میرسد برای اصلاح این رویه در ماههای پیشرو باید برنامهریزیهای دیگری صورت بگیرد.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|