|
ارسال به دوستان
گفتوگوی «وطنامروز» با علی قویتن، کارگردان و بازیگر نقش سهراب سپهری در فیلم «رؤیای سهراب» همزمان با سالروز درگذشت این شاعر
رؤیای سهراب شوخی نیست
عباس اسماعیلگل: یکم اردیبهشتماه سالروز درگذشت سهراب سپهری، شاعر، نویسنده و نقاش مشهور است که در کاشان متولد شد و همیشه طرفداران بسیاری داشته است. سهراب در یک خانواده فرهیخته و هنرمند متولد شد، به همین دلیل از کودکی با هنر عجین بود. بدون شک سهراب سپهری یکی از مهمترین شاعران و نویسندگان معاصر است که علاوه بر شاعری و نویسندگی، در نقاشی هم مهارت ویژهای داشت. این هنرمند کاشانی، اشعار بسیار زیبایی سروده و آثار بسیار شگرف و پرمعنایی از او به یادگار مانده است. سهراب هنرمندی جستوجوگر، پرتلاش، فروتن، کمالطلب، تنها و ساکت بود، به این معنی که ساعتها ساکت در جمعی مینشست و به فکر فرو میرفت. او بسیار انساندوست بود و با خانواده، دوستان و آشنایان بسیار متواضع و بزرگوارانه رفتار میکرد. شعر و نقاشی ۲ عنصر جدانشدنی از زندگی سهراب بود و تا پایان زندگی، او را همراهی میکرد به طوری که سهراب در طول زندگی خود ضمن پرداختن به شاعری به عنوان دغدغه اصلیاش، نمایشگاههای نقاشی زیادی گذاشت و جالب است بدانید که رکورد فروش نقاشی در ایران هم به وی تعلق دارد اما درباره اشعار سهراب سپهری باید گفت شعر سهراب سپهری نیمایی است. تمام اشعار او تصویرسازی است و وی عادت داشت دور از جامعه، آثار هنریاش را خلق کند و برای رسیدن به تنهاییهایش، «قریه چنار» و کویرهای کاشان را انتخاب کرده بود. در مجموع شعر وی صمیمی، سرشار از تصویرهای بکر و تازه است که همراه با زبانی نرم، لطیف، پاکیزه و منسجم تصویرسازی میکند. نخستین مجموعه شعر نیمایی سهراب به نام «مرگ رنگ» سال ۱۳۳۰ منتشر شد و دومین مجموعه شعر او هم با عنوان «زندگی خوابها» سال ۱۳۳۲ منتشر شد. او به فرهنگ و آیین شرقی بسیار علاقه داشت، به همین خاطر به کشورهای مختلفی همانند هندوستان، پاکستان، افغانستان، ژاپن و چین سفر کرد تا تجربیات جدیدی به دست آورد و با فرهنگ و زبانهای دیگر آشنا شود. درباره اشعار سهراب، علاقهمندانش معتقدند شعر بلند «مسافر» از درخشانترین شعرهای فارسی قرن معاصر است که سال ۱۳۴۵ انتشار یافت. سهراب سپهری سال ۱۳۵۵ تمام ۸ دفتر و منظومه خود را در ۸ کتاب که یکی از اثرگذارترین مجموعهها در تاریخ شعر نو ایران به شمار میرود، گرد آورد. متاسفانه سهراب سپهری سال ۱۳۵۸ به بیماری سرطان خون مبتلا شد و اردیبهشت سال ۱۳۵۹ در بیمارستان پارس تهران درگذشت و در صحن امامزاده سلطان علیبن محمدباقر در روستای مشهد اردهال (واقع در ۴۲ کیلومتری غرب کاشان) آرام گرفت.
***
* راوی زوایای پنهان سهراب
همیشه تولید فیلم سینمایی یا سریال تلویزیونی بر اساس شخصیتهای مشهور فرهنگی و هنری برای مخاطبان از جذابیت و اهمیت بسیاری برخوردار است. بدونشک جذابیت تماشای فیلم سینمایی بر اساس زندگی سهراب سپهری خالی از لطف نیست و چند سالی است که فیلم سینمایی «رویای سهراب» به کارگردانی و بازیگری علی قویتن (در نقش سهراب سپهری) با گذراندن مراحل تولید آماده پخش شده است و حتی قرار بود طی یکی دو سال گذشته در جشنواره فیلم فجر هم اکران شود که بنا به دلایلی این اتفاق رخ نداد و هنوز این فیلم سینمایی پخش نشده است. علی قویتن در گفتوگو با «وطنامروز»، درباره شکلگیری ایده این فیلم سینمایی گفت: در دورانی تصمیم داشتم مستندی درباره سهراب بسازم ولی آن زمان این مستند در مرحله تحقیق و پژوهش متوقف شد و بعد از گذشت 10 سال دوباره به این فکر افتادم که فیلم سینمایی درباره ایشان بسازم. البته که شباهت من به سهراب سپهری تأثیر زیادی داشت و به هرحال در بین دوستان و آشنایان و اهل هنر به من میگفتند شما که کارگردان هستی و شعر سهراب را هم دوست داری، چرا فیلمی دربارهاش نمیسازی؟ این باعث میشد که دائم فکر کنم من دینی به سهراب دارم که باید ادا کنم. وی درباره پیشبینیاش از زمان اکران فیلم گفت: با توجه به شرایط کرونایی کشور زمان مشخصی نمیتوان در نظر گرفت اما اگر در وضعیتی عادلانه فیلم نمایش داده شود، مردم فیلم را دوست خواهند داشت و عده زیادی از این فیلم به عنوان یکی از منابع سهرابشناسی استفاده خواهند کرد. دانشگاهها و اساتیدی که بخواهند نگاهی به سهراب و شعرش داشته باشند، این فیلم کتابی تصویری خواهد بود. قویتن که خود نیز نقش سهراب سپهری را در این فیلم برعهده داشته است، افزود: «رویای سهراب» روایتی مخاطبپسند از شاعری محبوب است که سعی کردم این روایت سینمایی را به دست بازیگران شناختهشده بسپارم تا با کیفیتی بهتر ساخته و دیده شود. وی گفت: «رویای سهراب» روایتی داستانی درباره اندیشهها و نگاه سهراب سپهری به جامعه و اطراف خود است و کمتر به مسائل کلیشهای پرداخته شده است و در عین حال یک فضای شاعرانه و نوستالژیک دارد. بر این اساس هم یک بیوگرافی نیست، بلکه راوی زوایای پنهان و دیدهنشدهای از سهراب سپهری است.
قویتن همچنین به حضور این فیلم در فستیوال فیلم مسکو اشاره کرد و گفت: این دومین حضور بینالمللی فیلم «رویای سهراب» پس از فستیوال هند (شهر گوا) است که در شرایط سخت کرونایی روی پرده سینماهای خارج از کشور به نمایش درمیآید. فستیوال مسکو که یکی از جشنوارههای درجه الف و معتبر جهانی است، امسال چهلوسومین دورهاش را از دوم تا نهم اردیبهشتماه برگزار میکند که فیلم سینمایی «رویای سهراب» در این رویداد جهانی دیده خواهد شد. البته پخش جهانی فیلم سینمایی «رویای سهراب» از اواخر سال ۹۹ شروع شده است و پس از مسکو به دیگر فستیوالهای بینالمللی نیز ارسال میشود. وی در پایان گفت: داخل کشورمان هنوز آن توجه درخور به این فیلم شاعرانه و فرهنگی را ندیدهام. فیلم سینمایی «رویای سهراب» یک شوخی نیست؛ یک اثر از وجود شاعری نامدار است که در داخل کشور و خارج تاثیرگذار بوده و هست. بنابراین فیلم سینمایی «رویای سهراب» فعلا در فستیوال کشورهایی به نمایش درمیآید که به آن توجه نشان میدهند و خواستارش هستند، البته غیر از برلین و کن که به دنبال فیلمهای سیاسی هستند. سهراب سپهری یک شاعر و نقاش آرام و نازکدل بود؛ نه سیاسی بود و نه اهل طنز. اهل زدوبند هم نبود اما سفرهای زیادی کرد و دنیا را قدم زد. از نظر من او عارف و فیلسوف بوده است. اشعار و نقاشیهای او آدم را به سمت فهم و شعور و انسانیت سوق میدهد. خوشحالم که اثری ساختهام از حال و هوای این شاعر و نقاش جاودانه.
گفتنی است بهاره کیانافشار، مهدی سلطانی، لاله اسکندری، ترلان پروانه، ابوالفضل میری، غزاله اکرمی، مینا جعفرزاده، محمد برسوزیان، فروغ امجدی، حسین محمدیان، حسن علیرضایی، داود خلیلی، شادی عزیزی، مرتضی مرتضایی، فاطمه کرمپور، مهرداد داوری، سمیه آقایی و ریحانه بابارضایی بازیگران این پروژه هستند.
ارسال به دوستان
«چسب زخم» در تهران کلید خورد
سریال تلویزیونی «چسب زخم» به کارگردانی سیدحامد تهرانیعلوی در تهران کلید خورد. به گزارش «وطنامروز»، سریال تلویزیونی «چسب زخم» کاری به کارگردانی سیدحامد تهرانیعلوی، تهیهکنندگی روشان امیری و نویسندگی سمیرا مختاری و عاطفه نفری است که فصل اول آن در ۱۵ قسمت ساخته میشود.
«چسب زخم» داستان زندگی زنی به نام هما است که به عنوان کمک بهیار در بیمارستانی مشغول کار است. حادثهای زندگی هما را دستخوش تغییراتی میکند. هما برای رفع مشکلاتش، به عنوان تمیزکار به کار در شرکتی خدماتی رو میآورد. در هر خانه با داستان زندگی افرادی برخورد میکنیم که هما را با چالشهای جدیدی روبهرو میکند. ساناز سماواتی، اتابک نادری، سیاوش مفیدی، شهرزاد عبدالمجید، سوسن پرور، مینا نوروزی، حسین یاریار، فرهاد بشارتی، فاطمه شکری، ارسطو خوشرزم، وحید شیخزاده، نرگس موسویزاده، محمد علیزاده، پریسا پورمشکی، فاطمه فامیلدوست، بازیگر خردسال محمدمهدی تقیزاده، آراد امیری و ابوالفضل معصومی، از جمله بازیگران این سریال هستند. «چسب زخم» دومین همکاری روشان امیری با سیدحامد تهرانیعلوی بعد از سریال«خونه یکی» است که پس از به اتمام رسیدن فصل اول «چسب زخم» فصل دوم سریال با وقفهای کوتاه ادامه خواهد یافت.
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
«فقط بیا» منتشر شد
«فقط بیا» مجموعه داستانکوتاه دفاعمقدس با محوریت فرزندان شهدا، جوانان و نوجوانان زمان جنگ تحمیلی توسط انتشارات شهیدکاظمی روانه بازار شد. به گزارش «وطنامروز»، این مجموعه داستانی به قلم فاطمه دانشورجلیل که حاوی ۱۲ داستان با شخصیتهای اصلی دختر و پسر نوجوان زمان جنگ تحمیلی به نگارش درآمده، طی 10 سال نگاشته شده و بارها نقد و چکشکاری شده و به مشکلات خانوادهها در 8 سال جنگ تحمیلی ایران و عراق پرداخته است. نویسنده این اثر که در حوزه دفاعمقدس مدتها قلم زده و آثار تحسینشدهای را به رشته تحریر درآورده، این مجموعه داستان را یکی از بهترین کتبش و حتی اثر مورد علاقهاش معرفی میکند، چرا که آن را به عنوان نوستالژیک زمان کودکیاش میداند. در قسمتی از کتاب میخوانیم: با همان افکار کودکانهام سعی میکردم به مادر بقبولانم هر چه باشد و هر کاری کند، باز هم نمیتواند یک مرد باشد. او یک زن است. او یک مادر است. هر چند مادر نمونهای است اما من بابا میخواستم. دنبال چیزی میگشتم که پدر لیلا داشته باشد و مادر من نداشته باشد، برای همین گفتم: آهان... اصلا میدونی چیه؟ بابای لیلا ریش داره. سبیل داره. شما که نداری! تازه بابای لیلا اینقدر زورش زیاده، اینقدر زور داره که لیلا رو بلند میکنه و لیلا میتونه دستش رو به سقف بزنه.
ارسال به دوستان
مؤدب در گفتوگو با «وطنامروز» از جایگاه شعری سهراب گفت
غفلت جامعه نخبگانی از سهراب
مصطفی پورکیانی: محمدعلی مؤدب، شاعر درباره جایگاه شعری سهراب سپهری به «وطنامروز» گفت: سهراب در جامعه مخاطب توفیقی داشته که در شعر معاصر ایران به نوعی کمنظیر است. نفوذ شعر سهراب در بین مخاطبان به خاطر روشنایی و وحدتی که جهان شعرش دارد، خیلی برجسته است و البته در جامعه نخبگانی کمتر مورد توجه واقع شده که آن را اقبال مخاطب عام به سهراب جبران کرده است. وی در ادامه خاطرنشان کرد: سهراب رهاوردهای زیادی برای شعر ما دارد. موسیقی شعرش که آهنگ خاصی دارد و توانسته با این موسیقی عوالم دنیای جدید را روایت کند، یکی از ثروتهای مدرن شعر ایران است و مهمتر از آن نگاه روشن و معنوی سهراب، بضاعتی است که متاسفانه شعر معاصر خیلی به آن توجه نداشته و مورد غفلت قرار گرفته است. مؤدب افزود: روشناییها و پنجرههایی که سهراب برای شعر ما باز کرده جای دریغ دارد که چرا این نگاه در بین نخبگان شعر ما نفوذ اندکی داشته است، هر چند در بین مخاطب جایگاه خودش را باز کرده و جزو پرمخاطبترین شاعران ایران است.
وی گفت: غفلت از سرمایهها ویژگی نسل ما است و همانطور که از پیشنهادهای نیما بارها غفلت شد، شعر سهراب نیز به عنوان یکی از شاگردان بزرگ نیما در جامعه نخبگانی مورد غفلت قرار گرفت. وی تصریح کرد: اندکی جوزدگی نخبگان و اینکه عموما میخواستند خودشان مورد توجه باشند، باعث شد خود نیما و میراث نظری شعر او مغفول واقع شود، در حالی که اساسیترین بخش تجربه 100 ساله شعر معاصر، شعر نیماست که از آن غفلت شده و طبعاً این مساله گریبانگیر شاگردان برجسته نیما مثل سهراب هم شده است. این شاعر در پایان گفت: امروز هر جوان و نوجوانی برای خودش ادعای سبک تازهای در شعر دارد، در حالی که نیمای بزرگ با آن همه تجربه زیستی و سلوک شاعرانه و با آن همه تمرکز بر تمدن ما که بر اساس آن پیشنهادهای خوبی هم داشت، مورد غفلت قرار گرفت.
ارسال به دوستان
اطلاعات جدید از مراسم اسکار ۲۰۲۱
ما جلوی دوربین الزامی نیست
آکادمی اسکار اعلام کرد از حاضران در مراسم امسال اسکار نمیخواهد با ماسک در برابر دوربین حاضر شوند. به گزارش «وطنامروز»، در جلسه بررسی مراسم اسکار که با حضور نمایندگان، نامزدها، استودیوها و روابط عمومیها برگزار شد، گفته شد از آنجا که این مراسم در یونیون استیشن در مرکز شهر لسآنجلس برگزار میشود، استفاده از ماسک برای افراد مقابل دوربین لازم نیست. با این حال وقتی میهمانان در برابر دوربین نیستند، از آنها خواسته میشود ماسک بزنند. آکادمی همچنین اعلام کرد شمار حاضران محدود به ۱۷۰ نفر خواهد بود و شرکتکنندگان به صورت چرخشی در برنامه حاضر میشوند. استیون سودربرگ، از تهیهکنندگان مراسم اسکار امسال روز شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی با ۲ تهیهکننده دیگر اسکار یعنی جسی کالینز و استیسی شر شرکت کرده و گفته بود که ماسک نقش مهمی در مراسم امسال دارد. همچنین گفته شده شرکتکنندگان در مراسم باید حداقل در روزهای قبل از مراسم ۳ بار تست «کووید-19» داده باشند و دمای بدن شرکتکنندگان در مراسم نیز اندازه گرفته میشود. در عین حال یک فرش قرمز مختصر با حضور ۳ عکاس و شمار محدودی مطبوعاتی در نظر گرفته شده و حداقل فاصله بین خبرنگاران و مصاحبهشوندگان ۲ متر تعیین شده است. خبرنگارانی از ژاپن، کانادا، بریتانیا، آلمان، فرانسه، برزیل، اسپانیا، مکزیک و استرالیا برای شرکت در مراسم اجازه حضور به دست آوردهاند. علاوه بر مصاحبههای آنلاین به سبک کنفرانسهای مطبوعاتی پشت صحنه مراسم، برندگان با مجریان انتخاب شده یعنی کلی ریپا، رایان سیکرست و لارا اسپنسر میتوانند مصاحبههای مجازی انجام دهند. ارسال به دوستان
مارتین اسکورسیزی تولید فیلم جدیدش را شروع کرد
«قاتلان ماه کامل»در اوکلاهما
مارتین اسکورسیزی بار دیگر روی صندلی کارگردانی نشست تا این بار فیلم «قاتلان ماه کامل» را خلق کند. به گزارش «وطنامروز»، اسکورسیزی با هدف تصویر کردن دورهای از تاریخ آمریکا که هرگز نباید فراموش شود، بار دیگر روی صندلی کارگردانی نشست. فیلمبرداری درام وسترن «قاتلان ماه کامل» ۱۹ آوریل در اوکلاهما شروع شد. این کارگردان با انتشار بیانیهای گفت از اینکه سرانجام تولید «قاتلان ماه کامل» را در اوکلاهما شروع کرده، بسیار هیجانزده است.
وی افزود: تصویر کردن این داستان در سرزمینی که وقایع در آن رخ داده بسیار حیاتی است و به ما امکان میدهد تصاویری دقیق از آن زمان و مردم این سرزمین به تصویر بکشیم. وی یادآوری کرد از اینکه با بازیگران بومی کار میکند تا این داستان را زنده کند و دورهای از تاریخ آمریکا را روی پرده میبرد که نباید هرگز آن را فراموش کرد خوشحال است. در این فیلم لئوناردو دیکاپریو، رابرت دنیرو، جسی پلمنز، لیلی گلادستون، تانتو کاردینال، کارا جید مایرز و جیلیان دیون جلوی دوربین میروند تا قتل عام سرخپوستان این سرزمین را که برای پیدا شدن نفت در منطقه زندگیشان نابود شدند، به تصویر بکشند.
جفری، رئیس سرخپوستان اوسیج نیز از این فیلم به عنوان یک «فیلم بزرگ» یاد کرد و گفت میزبانی بزرگترین فیلم سینماییای که تاکنون در اوکلاهما ساخته میشود برای این ایالت تاریخساز است. وی همچنین یادآوری کرد که تولید این فیلم برای جامعه روستایی و مشاغل کوچک این ایالت بسیار موثر بوده است.
ارسال به دوستان
مدیر فیلم و سریال «سیمافیلم»:
احساس نمیکنیم کیفیت سریالهای رمضان پایین است
مدیرگروه فیلم و سریال مرکز سیمافیلم درباره کیفیت سریالهای رمضانی امسال تأکید کرد: ما چنین احساسی نداریم که کیفیت این آثار پایین است و هنوز زود است در این باره قضاوت شود. مجید اکبرشاهی درباره سریالهای رمضانی امسال و نقدهایی که نسبت به کیفیت این آثار در روزهای ابتدایی ماه رمضان مطرح شده است به مهر گفت: ما این احساس را نداریم که کیفیت سریالها پایین است، هنوز آمار و نظرسنجیهای مردمی اعلام نشده که مردم گفته باشند کیفیت پایین است. وی ادامه داد: از نظر ما کیفیت مطلوب است، یکسری هم نقد دارند؛ به هر حال همیشه به کارها نقد وارد میشود ولی فعلا سریالها در شروع پخش است و خیلی از کسانی که باید نقد کنند هنوز قلم برنداشتهاند تا آثار را نقد کنند و به نظرم هنوز زود است که کارها را قضاوت کنیم.
اکبرشاهی درباره اینکه چقدر در زمان تصویب فیلمنامه یا بازبینی سریالها، این حساسیت برای کیفیت آثار وجود دارد؟ بیان کرد: حتما همینطور است. من با قاطعیت میگویم سریالی مثل «احضار» به لحاظ درام و قصه شاید در ۲ سال گذشته نظیر ندارد و من کاری که چنین قصه درست، منسجم، روان و پرکششی داشته باشد به خاطر نمیآورم.
* «احضار» از کارهای قبلی علیرضا افخمی عقبتر نیست
اکبرشاهی درباره جلسات پیش تولید سریال «احضار» عنوان کرد: ما فیلمنامه را با آرامش خواندهایم و جلسات متعددی با علیرضا افخمی کارگردان و محمودرضا تخشید تهیهکننده برگزار کردهایم؛ حرفهایمان را زدهایم و بخشهایی هم تغییر کرده است. فرآیند تولید هم با وجود کرونا، خیلی روان و راحت جلو رفت و ما در این پروژه کمترین مشکل را داشتیم هنوز هم فکر میکنم باید زمان بگذرد و پیش رود. به نظرم این سریال اثر خوبی است و از کارهای قبلی آقای افخمی عقبتر نیست.
مدیرگروه فیلم و سریال سیمافیلم در بخش دیگر این گفتوگو درباره درج ردهبندی سنی برای صحنههای حساس درست در فاصله نزدیک با صحنه مورد نظر، بیان کرد: ۳۰ ثانیه تا یک دقیقه قبل از سکانس این هشدار اطلاعرسانی میشود اما کل پلانهای حساس مگر چقدر است؟ در قسمت اول ۱۵ تا ۲۰ ثانیه بود. وی در ادامه گفت: به نظرم با توجه به تیزرهایی که از سریال پخش شد، خانوادهها میدانستند که این سریال چه فضایی دارد و باید در برخی از قسمتها تمهیدی برای تماشای سریال داشته باشند.
مدیرگروه فیلم و سریال سیمافیلم درباره پروژههایی که این روزها همچنان در حال تصویربرداری هستند و باید به آنتن برسند و چالش کرونا نیز تصریح کرد: به شکل کلی راهی را پیدا کردیم که در برخی پروژهها که امکانش هست، انجام میدهیم و سعی میکنیم تیم و گروه تولید را تا حد امکان ایزوله کنیم تا تردد خارجی در تیم رخ ندهد؛ مثلا اگر در «احضار» ۳۰ یا ۴۰ نفر درگیر هستند، تلاش میکنیم تولید به صورتی باشد که حتیالامکان افراد خارج از پروژه در آن حضور پیدا نکنند.
ارسال به دوستان
سینمای مستند
روایتی از تلاشهای کارکنان بهشتزهرا(س) در «لمس مرگ»
مستند «لمس مرگ» به تهیهکنندگی محمدعلی فیضاللهزاده و کارگردانی فرشاد یحیایی آماده پخش شد. به گزارش «وطنامروز»، مستند «لمس مرگ» به کارگردانی فرشاد یحیایی آماده نمایش شده است و پنجشنبه دوم اردیبهشت ساعت ۲۳ در شبکههای اجتماعی سازمان اوج منتشر و در روزهای آتی از شبکههای صداوسیما پخش خواهد شد. «لمس مرگ» گوشهای از تلاش کارکنان سازمان بهشت زهرا(س) در تغسیل و تدفین متوفیان کرونایی را به تصویر میکشد؛ افرادی که بدون ترس از ابتلا به بیماری برای حفظ عزت و شرافت، پیکر متوفیان کرونایی را به خاک میسپارند.
***
حضور جهانی ۲ فیلم «خانه مستند» در ۵ جشنواره
۲ اثر تولید شده «خانه مستند» در نخستین حضورهای جهانی سال ۱۴۰۰ در بخش رقابتی ۵ فستیوال حضور خواهند داشت. به گزارش «وطنامروز»، مستندهای «شبیهسازی آقای زرد» و «روزهای بیخبری» در ادامه حضورهای جهانی خود در بخش رقابتی ۵ فستیوال بینالمللی حضور خواهند یافت. «شبیهسازی آقای زرد» به کارگردانی ماهان خمامیپور و تهیهکنندگی مهدی مطهر به بخش رقابتی ۳ فستیوال بینالمللی filmfestbremen در کشور آلمان، unrestrictedview در کشور انگلستان و maremetraggio در کشور ایتالیا راه پیدا کرده است. «شبیهسازی آقای زرد» مستندی کوتاه، درباره
پیرمردی زردپوش است که در شهر جنگزده حلب سوریه زندگی میکند.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|