|
ارسال به دوستان
میراث دوران مدیریت دولت مدعی تدبیر و امید برای سینما چه خواهد بود؟
سینما؛ سال هشتم تراژدی
گروه فرهنگ و هنر: دوره 8 ساله ریاست جمهوری حسن روحانی، این روزها از زوایای مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در معرض نقد و بررسی افکار عمومی قرار دارد. کمتر روایتی از مدیریت در دولت مدعی تدبیر و امید میتوان یافت که با تلخی و گزندگی همراه نباشد. از اقتصاد و معیشت تا سیاست خارجه و حوزههای دیگر، عملکردها، با ارزیابیهای مثبت مواجه نمیشود. به گزارش «وطنامروز»، مدیریت اعتدالی دولت روحانی در حوزه سینما هم بروز و ظهوری مانند حوزههای دیگر دارد؛ بیبرنامه و بلاتکلیف. وضعیتی که موجب اعتراض بسیاری از هنرمندان در حوزههای مختلف شد. آنچنان که سلبریتیهای عضو ستاد حسن روحانی نیز دوران ریاست شمقدری در سازمان سینمایی را به روزهای بلاتکلیف سینما در دولت روحانی ترجیح میدادند. رها کردن سیاستگذاری در سینما، بلاتکلیف گذاشتن فرآیندهای پروانه تولید و مجوز نمایش، یک بام و دو هوا در مواجهه با هنرمندان سینمایی، ضعف در برگزاری جشنوارهها، بیاعتبار کردن داوری جشنواره فیلم فجر به عنوان مهمترین رویداد سینمایی با دخالتهای غیرکارشناسانه، تبدیل کردن فرصت سینما به تهدید در فضای اجتماعی، نادیده گرفتن حقوق سینماداران، بیبرنامگی در حوزه نمایش خانگی، ناتوانی در ایستادن پای مجوزهای اعطایی و ضعفهای دیگری که از شماره خارجاند، موجب شده تا یکی از بیکفایتترین مدیریتهای سینمایی پس از انقلاب در دوران روحانی تجربه شود.
بیگانگی دولتهای یازدهم و دوازدهم با مباحث فرهنگی مسالهای بود که حتی با برگزاری چند نشست معدود میان روحانی و هنرمندان هم آشکار بود. در روزهای آغازین دولت روحانی، ابراهیم حاتمیکیا، که فیلم «چ» را در جشنواره داشت، از نخستین مواجهه مدیران سینمایی با پدیده جشنواره دریافته بود که دولت روحانی فرهنگی نیست. او در یکی از اکرانهای «چ» پشت تریبون رفت و گفت: میدانم این حرف سبب ناراحتی میشود اما مجبورم بگویم. جناب آقای روحانی! جریان فرهنگی مردان بزرگ میطلبد نه کسانی که نمیتوانند 24 ساعت پای حرفهای خود بایستند.
کنایهها البته محدود به حاتمیکیا نبود. حتی منیژه حکمت که در کمپین حمایت از روحانی در سال 92 حضور پیدا کرده بود، در میانه دولت روحانی گفت: «سال ۹۲ با تشکیل دولت تدبیر و امید شعارهای زیبایی در همراهی و همسویی با اهالی هنر داده شد؛ شعارهایی که آرامآرام رنگ باخت و ناامیدی تلخی در میان هنرمندان شکل گرفت. دوران آقای روحانی بدترین دوران کاری من بود، من در دوره قبل که خیلی مشکلات داشتم به مراتب شرایطم بهتر بود. با صدای بلند این را میگویم».
در اظهارنظرهای گوناگون عبارات صریحتری درباره نگاه فرهنگی دولت روحانی مطرح شده است. قطبالدین صادقی در گفتوگویی درباره نگاه فرهنگی دولت گفته بود: نخستین ضرری که ما کردهایم این است که مسؤولانمان فرهنگی نیستند. دولت فعلی فرهنگ و هنر را نمیشناسد و تنها مبانی کلی و نامها را بلد هستند و به ضرورت فقط نامها را به زبان میآورند تا از آنها استفاده کنند. بعید میدانم وقتی مسؤولان ما نام سینما یا موسیقی را هم به زبان میآورند، چیزی درباره این هنرها بدانند! اصلا این دولت فرهنگی نیست و نه تنها با فرهنگ سنتی ایران بیگانه است، بلکه فرهنگ مدرن را هم نمیشناسد.
شرایط کرونا در یکی دو سال اخیر نیز عیان کرد دولت روحانی که پیشتر نشان داده بود هیچ آمادگیای برای مدیریت سینمایی در شرایط عادی ندارد، چگونه در شرایط بحرانی، سینما را فلج خواهد کرد. در همین ارتباط سیدضیا هاشمی در گفتوگویی با «وطنامروز» خاطرنشان کرد: ماجرای اکران در گذشته، داستان کاملا بیبرنامهای را سپری میکرد و عملا میشود از عبارت «هرکی هرکی» استفاده کرد. دولت عملا به بهانه نداشتن بودجه، هیچ کمکی به سینماگران نکرد و همه این مشکلات حالا بعد از کرونا بیشتر شده است. وی ادامه داد: در این چند سال تا دلتان بخواهد هزینههای بیربط از طرف دولت شده است ولی وقتی پای کمک به قشر بزرگ سینما با این همه بیکار به میان میآید، حرف از نبود بودجه میشود، البته این دولت نسبت به تمام ملت ظلم کرده است که ورشکستهترین آنها سینماگران و تئاتریها هستند که کماکان بیدفاع و مظلوم به کار خود ادامه میدهند.
رفتارهای دولت روحانی حتی به جنایت فرهنگی تعبیر شد. سجاد نوروزی، مدیر سینما آزادی در گفتوگویی با مهر، پیرامون سیاستهای پساکرونایی دولت گفته بود: سوال ما به عنوان یک شهروند و یک عضو جامعه فرهنگی- هنری از دولت این است که سیاستهای اتخاذ شده برای کرونا از چه معیار و قواعدی پیروی میکند که فقط ما محدودیتها را در حوزه مذهب، فرهنگ و هنر میبینیم؟! این موضوع صرفا ناشی از ناکارآمدی و اشتباه محاسباتی نیست، چیزی که ما میبینیم یک جنایت تمامعیار در حق مذهب و فرهنگ و هنر است و گویا یکسری افراد در درون دولت میخواهند تکلیف این ۲ حوزه را در تاریخ اجتماعی ایران یکسره کنند و اثرگذاری آنها را تقلیل دهند اما اینکه قرار است چه چیزی جایگزین این حوزه شود، مشخص نیست ولی به احتمال قریب به یقین طرح گستردهای تدارک دیدهشده تا با استفاده از شرایط کرونایی تکلیف این حوزهها یکسره و نابود شود.
وی حتی مورد بازخواست قرارگرفتن روحانی به دلیل اتخاذ تصمیمهای غلط فرهنگی را خواستار شد و گفت: به هر حال این حوزهها یعنی مذهب، فرهنگ و هنر، شکلدهنده هویت یک جامعه است و وجه تفاوت ما با کشورهای خاورمیانه محسوب میشود. مسؤول مستقیم تمام این رخدادهای تلخ شرعا و عرفا شخص رئیسجمهور است. هر کارگزاری هم که در این دولت با این سیاستها همراهی میکند باید بعدا هم از لحاظ اخلاقی و هم از لحاظ حقوقی مورد بازخواست قرار بگیرد.
ارسال به دوستان
اخبار
«حسام» از بیمارستان مرخص شد
حمید حسام، نویسنده کتاب «آب هرگز نمیمیرد» پس از انجام جراحی از بیمارستان مرخص شد. حسام نویسنده کتابهایی چون «آب هرگز نمیمیرد»، «وقتی مهتاب گم شد» (خاطرات شهید علی خوشلفظ) و... که به واسطه عوارض شیمیایی از جنگ تحمیلی دچار بیماری شده بود و چند روز گذشته در بیمارستان بوعلی همدان مورد عمل جراحی قرار گرفت، پس از بهبود شرایطش از بیمارستان مرخص شد. به گزارش فارس، امین حسام، فرزند این نویسنده با اعلام خبر ترخیص پدرش اظهار داشت: خوشبختانه عمل جراحی با موفقیت همراه بوده و با مساعد شدن وضعیت چند روز پس از جراحی، پزشکان ایشان را ترخیص کردند. حسام با کتاب «غواصها بوی نعنا میدهند» که نوعی خاطرهنگاری در حوزه ادبیات دفاعمقدس است، به جامعه ادبی معرفی شد. به دنبال آن داستان بلند «راز نگین سرخ» را در سال ۷۸ به دست چاپ سپرد. مجموعه داستانهای کوتاه «دهلیز و انتظار» مدتی پس از انتشار به قلم اسماعیل اریب به انگلیسی ترجمه و منتشر شد.
***
انتشار بیانات رهبر انقلاب درباره زیست سیاسی امام جعفر صادق(ع)
بیانات حضرت آیتاللهالعظمی خامنهای، رهبر حکیم انقلاب اسلامی درباره زندگی شیخالائمه حضرت امام جعفر صادق علیهالسلام به مناسبت شهادت رئیس مذهب شیعه، توسط فرهنگسرای ارسباران منتشر شد.
به گزارش روابط عمومی فرهنگسرای ارسباران، در سالروز شهادت حضرت امام جعفر صادق علیهالسلام، فرمایشات رهبر بزرگوار انقلاب درباره زیست سیاسی آن حضرت منتشر شد.
ارسال به دوستان
کتاب
داستان «آن دورِ دور» چاپ شد
کتاب «آن دورِ دور» نوشته عبدالرضا صمدی توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر و راهی بازار نشر شد. به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، کتاب «آن دورِ دور» نوشته عبدالرضا صمدی بتازگی توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر و راهی بازار نشر شده است. این اثر داستانی با تصویرگری نوشین صادقیان و نظارت هنری علیرضا گلدوزیان برای گروه سنی نوجوان (+۷) به چاپ رسیده است. داستان کتاب «آن دورِ دور» قصه ببر جوانی است که از بالای قله کوه به دوردستها نگاه کرد و در آن دورِ دور چیزهای گرد و سیاهی دید که دلش میخواست بداند آنها چه هستند، برای همین از قله پایین آمد و به طرف آن دورِ دور حرکت کرد و... . این کتاب با ۲۴ صفحه مصور رنگی، شمارگان ۲ هزار و ۵۰۰ نسخه و قیمت ۱۵ هزار تومان منتشر شده است.
***
آغاز بهارانه کتاب از امروز
«بهارانه کتاب ١٤٠٠» از امروز ١٧ خردادماه با حضور 860 کتابفروشی از سراسر کشور کار خود را آغاز میکند. به گزارش «وطنامروز»، در «بهارانه کتاب ١٤٠٠» سقف مجاز خرید برای هر خریدار ۲ میلیون ریال است و خریداران میتوانند از ١٧ تا ٢٣ خردادماه با مراجعه به کتابفروشیهای عضو طرح، کتابهای عمومی، کودک و نوجوان و دانشگاهی را با یارانه ٢٠ درصدی خریداری کنند.
از مجموع ٨٦٠ کتابفروشی عضو طرح «بهارانه کتاب ١٤٠٠»، ١٢٤ کتابفروشی در استان تهران و ٧٣٦ کتابفروشی در سایر استانها هستند. لازم به ذکر است اسامی و مشخصات کتابفروشیهای عضو طرح «بهارانه کتاب ١٤٠٠» به تفکیک هر استان روی سایت tarh.ketab.irقابل مشاهده است.
***
یادآوری ادبیات کلاسیک ایران با «لیلی شناسنامه نمیخواهد»
کتاب «لیلی شناسنامه نمیخواهد» که بتازگی از سوی انتشارات نیستان منتشر شده، یادآور بخشی از ادبیات کلاسیک ایران است که شوریدگی راوی خویش را به تصویر میکشد. کتاب لیلی شناسنامه نمیخواهد که بتازگی از سوی انتشارات نیستان منتشر شده، روایتی است شعرگونه از شیدایی نویسنده. «عطیهسادات حجتی» در کتاب لیلی شناسنامه نمیخواهد، روایت شیدایی و شوریدگیاش را نوشته است. او کتاب را با وصف محبوبش آغاز میکند و متن را به اوج میرساند. این کتاب یادآور بخشی از ادبیات قدیمی و کلاسیک ایران است و نویسنده تلاش کرده در قالب روایی با مخاطبش روبهرو شود و احساساتش را که در حال جوش و خروش و غلیان است روی کاغذ بیاورد. شطح یا شطحیات در اصطلاح صوفیه گفته عجیب و پیچیدهای است که از جوشش روح صاحب وجد حاصل شده و حال او را وصف میکند. شطح که در لغت به معنای حرکت است، جوششی است که در پی وجد در عارف ظهور میکند. کتاب لیلی شناسنامه نمیخواهد نوشته عطیهسادات حجتی در ۱۲۴ صفحه و شمارگان ۲۰۰ نسخه با قیمت ۲۳۰۰۰ تومان بتازگی از سوی انتشارات نیستان در اختیار علاقهمندان به کتاب قرار گرفته است.
ارسال به دوستان
مسعود بهبهانینیا، فیلمنامهنویس مطرح تلویزیون درگذشت
وداع با خالق خاک سرخ
پیکر زندهیاد مسعود بهبهانینیا فیلمنامهنویس مطرح کشورمان در قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) آرام گرفت. به گزارش فارس، مراسم تشییع و تدفین پیکر زندهیاد مسعود بهبهانینیا صبح دیروز -یکشنبه 16 خردادماه- همزمان با سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) در بهشت زهرا(س) برگزار شد. بنا بر این گزارش، در این مراسم که با حضور تعدادی از هنرمندان و با رعایت پروتکلهای بهداشتی برگزار شد، پس از ذکر مصیبت اهلبیت علیهمالسلام، پیکر مرحوم مسعود بهبهانینیا تدفین شد. زندهیاد بهبهانینیا 13 خردادماه بر اثر ایست قلبی جان به جانآفرین تسلیم کرد. مرحوم مسعود بهبهانینیا 65 سال سن داشت و نویسندگی آثاری چون «نرگس»، «نفس سنگ»، «خاک سرخ»، «ترانه مادری»، «کیمیا»، «فاصلهها»، «صبح نزدیک است» و... را در کارنامه کاری خود دارد.
منوچهر محمدی، تهیهکننده سینما در گفتوگو با ایسنا درباره مرحوم مسعود بهبهانینیا گفت: جمعه (۱۴ خرداد) با توجه به دریافت خبر درگذشت ناگهانی مرحوم مسعود بهبهانینیا شاید تلخترین و عجیبترین روز زندگی من شد. شنیدن این خبر برای من از چند جهت بسیار سخت بود؛ اول اینکه روز قبل یعنی پنجشنبه (۱۳ خرداد) ما یک جلسه ۳ ساعته از ۴ تا ۷ عصر با هم داشتیم و درباره نگارش یک فیلمنامه جدید صحبت کردیم. من طرحی را برای ساخت یک سریال در شبکه نمایش خانگی آماده کرده بودم که وقتی شنید خیلی پسندید و در نهایت قرار شد به طور جدی شروع به نگارش کند. یکسری کتاب و مستندات هم میخواست که قرار شد سهشنبه برایش بفرستم. وقتی جلسه تمام شد چون ماشین به همراه نداشت، گفتم تا منزل او را میرسانم و بعد سر فیلمبرداری میروم. حالش خیلی خوب بود و هیچ علائمی از مشکل و ناراحتی دیده نمیشد ولی ناگهان جمعه ساعت ۱۱ صبح به من خبر دادند در خواب سکته کرده است. محمدی که از سالها قبل این نویسنده را میشناسد، ادامه داد: من مسعود بهبهانینیا را از دیرباز میشناختم. نخستین خاطره آشنایی ما مربوط به مهرماه سال ۵۴ میشد که برای ثبتنام به دانشگاه تهران رفته بودیم. سال اول رشته جامعهشناسی بودیم و در صف ثبتنام او نفر پشت سر من بود. وقتی اطلاعاتم را برای ثبتنام میدادم، شنیده بود من بچه آبادان هستم. بعد مرا کنار کشید و گفت من هم بچه خرمشهر هستم و دوستی و آشنایی ما از آنجا شکل گرفت. بعد از آن کلی وقایع دانشجویی و فعالیتهای اجتماعی - سیاسی را در آن سالها با هم گذراندیم. او افزود: بعد از آنکه «سینافیلم» تاسیس شد، چون مرحوم سیفالله داد هم اهل خرمشهر بود او را به مجموعه سینافیلم معرفی کرد و چند سال آنجا با هم همکاری داشتیم ولی نخستین کار جدی او در نگارش فیلمنامه مربوط به سریال «خاک سرخ» بود. آن زمان تلویزیون یک متن نیمهتمام را در اختیار داشت که باید کار زیادی روی آن انجام میشد. من به آقای حاتمیکیا گفتم به نظرم بهترین گزینه برای این کار آقای بهبهانینیاست چون هم بچه خرمشهر است و کوچهپسکوچههای آنجا را خوب میشناسد و هم در جریان جنگ بوده است. ایشان آمد و زحمت نوشتن «خاک سرخ» را بر عهده گرفت و آن سریال از جمله کارهای خوبی است که درباره روزهای آغازین جنگ ساخته شده و در زمان خود طرفدار زیادی داشت. این تهیهکننده در پایان اظهار کرد: اما مهمتر از تمام اینها این است که من با توجه به سابقه ۴۰ سال کار در سینما و سر و کار داشتن با دوستان متعدد نویسنده، گواهی میدهم مسعود بهبهانینیا یکی از شریفترین، نجیبترین، باسوادترین و فروتنترین نویسندگان سینما و سریال در ایران بود که اخلاقی زبانزد داشت.
ارسال به دوستان
اعلام فهرست نهایی و غیبت یک فیلم مهم
نتفلیکس به کن دعوت شده اما نمیآید
در حالی که جشنواره فیلم کن فهرست فیلمهای حاضر در این دوره را اعلام کرد اما غیبت یک فیلم محبوب جشنواره در این فهرست محسوس بود. ایندیوایر نوشت: پس از اینکه جشنواره فیلم کن دوره ۲۰۲۰ لغو شد، این رویداد امسال با اکران اولیه ۶۰ فیلم تازه-که ماه آینده در جنوب فرانسه آغاز میشود- با اقتدار دوباره بازگشته است.
فیلمهایی چون «گزارش فرانسوی»، «روز پرچم» شان پن و فیلم جدید فیلمسازانی چون شان بیکر و کوگونادا از جمله آثاری هستند که در این دوره اکران میشوند. تییری فرمو، مدیر جشنواره کن در مصاحبه با «ددلاین» گفته است از نتفلیکس دعوت شده تا فیلمهای «بلوند» ساخته اندرو دومینیک و «قدرت سگ» را در این دوره در بخش خارج از مسابقه به نمایش درآورد اما شبکه استریمینگ این دعوت را رد کرده است. به گفته فرمو، فیلم «دست خدا» به کارگردانی سورنتینو آماده نیست اما فیلم «قدرت سگ» میتوانست آماده شود.
وی افزوده است: نتفلیکس نمیخواهد به کن بیاید اما من از آنها دعوت کردم. وی یادآوری کرد: مساله این نیست که ما فیلمهای نتفلیکس را نمیپذیریم، این نتفلیکس است که نمیخواهد یا نمیتواند در کن حضور یابد و فقط حضور در بخش مسابقه برایشان قابل قبول است که این شامل فیلمهایی میشود که در سینمای فرانسه اکران شده باشند. هر چند اکران شدن در سینماهای فرانسه برای نتفلیکس مشکلی نیست اما فیلمهایی که در این کشور روی پرده بروند تا ۳ سال امکان انتشار به صورت آنلاین را نخواهند داشت.
ارسال به دوستان
تحلیل اسلامشناس ژاپنی از شخصیت امام خمینی
آموزههای امام علی(ع) در رفتار امام خمینی(ره) دیده میشود
توسئی سانو گفت: میتوان بسیاری از آموزهها و توصیههای امام علی(ع) در نامه به مالک اشتر را در بیان و رفتار امام خمینی مشاهده کرد. به گزارش مهر، نشست تخصصی و مجازی «بررسی دیدگاههای امام(ره) منطبق با آموزههای امام علی(ع)» به مناسبت سیودومین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره)، شنبه ۱۵ خرداد توسط رایزنی فرهنگی سفارت ایران در ژاپن در فضای مجازی برگزار شد. در این برنامه پروفسور توسئی سانو، استاد دانشگاه، از شخصیتهای اسلامشناس و ایرانشناس ژاپنی، با اشارهای کوتاه به زندگی امام خمینی(ره)، برخی دیدگاههای امام خمینی به سیاست منطبق با دیدگاههای امام علی(ع) از جمله ولایت فقیه را مورد بررسی قرار داد و گفت: با تأسیس جمهوری اسلامی ایران، دیدگاههای عرفانی و آموزههای امام علی(ع) در حوزه سیاست از سوی امام خمینی(ره) بروز و ظهور یافت. البته برخی رسانهها پس از تاسیس جمهوری اسلامی ایران، مطالب غیرواقعی مطرح میکنند و میگویند ایران کشور غیردموکراتیک است اما در حقیقت اینطور نیست و کاملا برعکس است و حتی میبینیم سازوکاری مانند نظارت بر عملکرد رهبری در این کشور وجود دارد. اسلامشناس ژاپنی با اشاره به برخی بیانات امام علی(ع) در نهجالبلاغه گفت: نامه امام علی(ع) به مالک اشتر را در نهجالبلاغه- یکی از مهمترین کتابهای اسلامی بویژه در میان شیعیان- سال ۲۰۱۶ به ژاپنی ترجمه کردم که میتوان در این نامه بسیاری از آموزهها و توصیههای امام علی(ع) به مالک را در بیان و رفتار امام خمینی(ره) نیز مشاهده کرد که به درجه ولایت فقیه رسیده بودند و مردم ایشان را امام خود میدانستند و از ایشان پیروی میکردند. ارسال به دوستان
نویسنده کتاب «الف لام خمینی» در محفل قرآنی «رهرو قرآن»:
هر روز که بیشتر میگذرد، تأثیر امام بیشتر حس میشود
نویسنده کتاب «الف لام خمینی» میگوید امام خمینی سال ۱۳۵۷ برگی از تاریخ ایران، تاریخ منطقه و تاریخ جهان را ورق زد و هر روز که از رحلت ایشان فاصله میگیریم، تاثیر آمدورفت ایشان را بیشتر احساس میکنیم. به گزارش «وطن امروز»، محفل قرآنی «رهرو قرآن» به مناسبت سیودومین سالروز ارتحال رهبر کبیر انقلاب اسلامی توسط محافل قرآنی نهاد کتابخانههای عمومی کشور، با سخنرانی علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد و هدایتالله بهبودی، نویسنده کتاب «الف لام خمینی»، همراه با تلاوت قرآن توسط قاریان بینالمللی به میزبانی ادارهکل کتابخانههای عمومی استان قم در بیت حضرت امام خمینی (قدس سره) در قم به صورت مجازی برگزار شد. بهبودی، نویسنده کتاب «الف لام خمینی» در این نشست مجازی گفت: واقعیت این است که برای من امکان دستیابی به مراتب وجودی حضرت امام (که زندگی ایشان را در عالم وحدانی دربر میگیرد) نبود و کتابی که به نام «الف لام خمینی» به رشته قلم درآمد به جهان کثرت ایشان پرداخته و زندگی و زمانه آن شخصیت را از خاندان او آغاز و تا پیروزی انقلاب پی میگیرد. پرداختن به این جهان ملموس توسط یک پژوهشگر تاریخ کار آسانی نبوده و نیست. یکی از علتهای آن سکوت امام درباره زندگی خودشان است و آنچه از زبان ایشان درباره خودشان باشد از یک ستون هم تجاوز نمیکند. وی افزود: ما برای پرداختن به زندگی این مرد با ۲ دوره متفاوت و از یک جهت سخت مواجه بودیم؛ دورهای که در فقدان اطلاعات و دادهها میگذشت، یعنی تولد تا شروع نهضت در سال ۱۳۴۱. از طرف دیگر از سال ۱۳۴۱ تا ۱۳۵۷ با فراوانی اطلاعات مواجه بودیم و از این نظر حقیقتیابی و جستوجوی اطلاعات درست کاری بسیار دشوار بود. با این حال آنچه در این کتاب آمد، موجب شد تا هم مجامع رسمی و هم نظر علاقهمندان شخصیت ایشان را جلب کند که خداوند را شاکرم. نویسنده کتاب «الف لام خمینی» در پایان گفت: زندگی امام ۲ وجه متفاوت دارد؛ پیش از اوایل دهه ۱۳۲۰ زندگی ایشان در عالم وحدت گذشته است و بعد از سال ۱۳۲3-۱۳۲2 وارد جهان کثرت شده و ایشان با جریانات روز مواجه شده است. با این حال تمنای وجودی ایشان برای برخورداری از یک انزوا همچنان تا رحلت آیتالله العظمی بروجردی ادامه داشت. بعد از آن به دلیل شکسته شدن احکام دینی توسط حاکمیت طاغوت، ایشان مجبور به حضور در اجتماع و سیاست شد. این رویکرد نهتنها موقتی نبود، بلکه در سال ۱۳۵۷ برگی از تاریخ ایران، تاریخ منطقه و تاریخ جهان را ورق زد و هر روز که از رحلت ایشان فاصله میگیریم، تاثیر آمدورفت ایشان را بیشتر احساس میکنیم. ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|