|
ارسال به دوستان
اخبار
مستند «تغییر مأموریت» روی آنتن تلویزیون میرود
مستند «تغییر ماموریت» که ماجراهای جالب ومهم آغاز جهاد خودکفایی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران را روایت میکند جمعه این هفته از شبکههای یک و مستند سیما پخش خواهد شد.
ایمان عطارزاده، معاون هماهنگی دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب با اشاره به لزوم تبیین حقایق تاریخ جمهوری اسلامی برای نسل جوان، از پخش مستندی درباره جهاد خودکفایی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران خبر داد. وی گفت: مستند «تغییر ماموریت» یک تغییر ریل را در نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران روایت میکند و نشان میدهد چگونه ایران از یک وابسته بیاختیار و محض در استفاده از تجهیزات نظامی و مستشاران آمریکایی، به خودکفایی تحسینبرانگیز در چشم جهانیان در این حوزه میرسد.
معاون هماهنگی دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در ادامه افزود: در این مستند، سختیها و مشکلات فراوانی که برای این تغییر مسیر وجود داشته به تصویر کشیده میشود و از زبان افرادی که در این تغییر مسیر، نقشهای کلیدی داشتهاند، چگونگی رسیدن به هدف نهایی یعنی همان خودکفایی در صنعت نظامی هوایی پیش چشم مخاطبان و نسل جوان قرار داده میشود.
عطارزاده با اشاره به اهمیت روز ۱۹ بهمن که به نام روز نیروی هوایی نامگذاری شده بر لزوم تبیین افتخارات متعدد این نیروی جهادی و راهبردی تاکید کرد و اظهار داشت: سالروز پیروزی انقلاب اسلامی فرصت مناسبی برای بیان موفقیت و دستاوردهای بینظیر نظام جمهوری اسلامی است و خودکفایی در عرصههای مختلف ماموریتهای نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران یکی از نقاط درخشان «ما میتوانیم» در تاریخ جمهوری اسلامی است.
معاون دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب افزود: در ابتدای انقلاب و در زمانی که جنگ تحمیلی شروع شد، حتی تعمیرات جزئی هواپیماهای جنگی جزو آرزوهای محال برای ایرانیها به حساب میآمد و عرصه نظامی هوایی در قبل از انقلاب توسط آمریکاییها به نحوی طراحی شده بود که یک بازار پولساز برای آمریکاییها باشد و این نیرو صرفا بتواند در خدمت اهداف استعماری آمریکا فعالیت کند.
عطارزاده در ادامه افزود: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اما با تغییر ریل، ماموریت همافران هم تغییر کرد و بحث خودکفایی با وجود تمام مشکلات و سختیهای موجود از سوی آنها پیگیری شد و در این مسیر، حضرت آیتالله خامنهای به عنوان اصلیترین حامی و پشتیبان جدی و مصمم همراه آنها شد.
عطارزاده افزود: در مستند «تغییر ماموریت» نقش، تاثیر، اهمیت راهبردی تدابیر و حمایتهای حضرت آیتالله خامنهای در شکلگیری و تداوم جهاد خودکفایی در نیروی هوایی ارتش نیز روایت شده است.
شایان ذکر است مستند «تغییر ماموریت» جمعه ۲۱ بهمن ساعت ۱۹:۳۰ به صورت همزمان از پایگاه اطلاعرسانی دفتر حفظ و نشر حضرت آیتالله العظمی خامنهای KHAMENEI.IR و شبکه اول سیما و شنبه ۲۲ بهمن ساعت ۲۲ از شبکه مستند سیما پخش خواهد شد.
***
فعالیتهای بنیاد شهید در جشنواره فیلم فجر
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران درباره فعالیت بنیاد شهید در جشنواره فیلم فجر اظهار کرد: در چهلویکمین جشنواره فیلم فجر ۲ پروژه «اتاقک گلی» و مستند «۶۴۱۹ روز اسارت» را داریم. به گزارش «وطن امروز»، سیدامیرحسین قاضیزادههاشمی درباره فعالیت بنیاد شهید در جشنواره فیلم فجر اظهار کرد: در چهلویکمین جشنواره فیلم فجر ۲ پروژه «اتاقک گلی» و مستند «۶۴۱۹ روز اسارت» را داریم.
وی با بیان اینکه «۶۴۱۹ روز اسارت» یک مستند ۸۰ دقیقهای در رابطه با شهید لشکری است، گفت: امسال با این ۲ پروژه به جشنواره ورود پیدا کردیم اما سال آینده با قدرت بیشتری شرکت خواهیم کرد.
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران درباره فیلم سینمایی «اتاقک گلی» که با مشارکت موزه ملی دفاع مقدس ساخته شده است نیز گفت: تاریخ ملت ایران نشان داده هر موقع جزئی از این ملت دچار صدمه توسط دشمنان، معاندان و وابستگان آنها شده، آنها را تنها نمیگذارند.
وی افزود: ملت غیور کرد در مواقعی که نیاز به حمایت داشتیم، در مقابل منافقان ایستادگی کردهاند و هیچگاه ۱۷ هزار ترور را که توسط منافقین انجام شده، فراموش نخواهیم کرد.
قاضیزادههاشمی ادامه داد: منافقان برای کشتار مردم ایران به صدام خدمت کردند و اینها دشمن هموطنان کرد ما هستند.
وی بیان کرد: طرفدار واقعی قوم کرد، کسانی هستند که خونشان را برای حفاظت از مردم بیگناه ریختند و هنوز هم آمادگی فداشدن برای ملت عزیز را دارند.
ارسال به دوستان
نگاه متفاوت «اتاقک گلی» به عملیات مرصاد
عاشقانهای در دل جنایت منافقین
سجاد رضاییمقدم: اتاقک گلی یکی از مهمترین آثاری است که در جشنواره چهلویکم حضور دارد؛ فیلمی با مضمون جنایات منافقین با روایتی عاشقانه در دل این خباثتها.
بی شک سینما یکی از بهترین ابزارها برای تبیین و روشنگری پیرامون جنایتهای انجام شده توسط گروهک تروریستی منافقین است؛ گروهکی که طی ۴ دهه عمر سیاه خود با انجام بیش از 17 هزار ترور، یکی از خبیثترین گروههای تروریستی جهان به شمار میرود و این در حالی است که تنها ۱۵ فیلم از بیش از ۷ هزار فیلم اکران شده سینمای ایران درباره این گروهک بوده که خود گواهی است مبنی بر دست خالی سینمای کشور پیرامون تبیین و روشنگری درباره این گروهک تروریستی. از همین رو است که بنیاد فرهنگی روایت فتح با تولید فیلم «اتاقک گلی» به کارگردانی محمد عسگری در چهلویکمین جشنواره فیلم فجر تلاش کرده با ارائه یک اثر هنری، بخش کوچکی از خباثتهای گروهک نفاق علیه مردم و کشور را بر پرده نقرهای بنشاند.
میزان رضایت منتقدان و اصحاب رسانه نشان میدهد «اتاقک گلی» یکی از مهمترین آثار این دوره از جشنواره به شمار میرود. میکائیل دیانی، فعال رسانه و کارشناس حوزه سینما طی یادداشتی با اشاره به منحصر به فرد بودن این اثر سینمایی گفت: فیلمی که قصه دارد؛ قصهاش چفت و بست روایی دارد و کارگردان توانسته فیلمنامه را در اجرا به ثمر برساند. بر خلاف برخی فیلمهای این جشنواره، فیلم لنگ روایت نیست؛ کند نیست و ریتم و تمپوی فیلم کامل حفظ شده است. قهرمان دارد و ما با او همراه میشویم. به لحاظ کارگردانی، فیلم قابل قبولی است و محمد عسگری انگار همه تجربههای دستیار کارگردانیاش را به کار گرفته تا فیلمی خوشسر و شکل ارائه کند؛ اگرچه میتوان بخشی از دکوپاژها و حرکات دوربین را در فیلمهایی که او دستیاری کرده نیز پیدا کرد. نقطه تفاوت دیگر «اتاقک گلی» و تفاوتش با عموم فیلمهای جشنواره فیلم فجر هم نبود سوپراستار است. غیر از آناهیتا افشار و تورج الوند که سال گذشته در جشنواره خوب دیده شدند؛ باقی بازیگران در فضای سینمایی گمنامند اما توانستهاند در کنار هم فیلم سر و شکلداری به وجود آورند.
داوود صبوری به عنوان تهیهکننده این اثر سینمایی درباره تولید این فیلم گفته است: این فیلم درباره مقاومت گروهی از مردم یک روستا در کنار رزمندگان، در برابر یک دشمن واحد به نام منافقین است. برشی از عملیات مرصاد هم در این فیلم روایت میشود و مربوط به اتفاقی است که منجر میشود گروهی از رزمندگان وارد یک روستا شوند و اتفاقاتی در آنجا رقم میخورد. همین حوادث را در قالب درام روایت کردهایم. وی افزود: داستان این فیلم بر اساس یک اتفاق واقعی روایت شده است که با تحقیقات آن را کاملتر هم کردهایم تا بتوانیم در قالب یک فیلم آن را روایت کنیم. داستان فیلم ما در منطقهای از کرمانشاه روایت میشود اما هم ماجرای انتخاب سوژه و هم لوکیشنی که داستان در آن روایت میشود، هیچ ارتباطی با حوادث اخیر ندارد. شما هر وقت درباره تاریخ، فیلم بسازید، روایت شما کهنه نخواهد بود، چرا که تاریخ همواره تکرار میشود. وی ادامه داد: در سالهای دفاع مقدس، مردم مرزنشین ما سختیهای بسیاری را تحمل کردند. هر کسی با اسلحه وارد خاک هر کشوری شود، دشمن به حساب میآید و باید در برابرش مقاومت کرد. فیلم ما روایتی از ماندن و شهید شدن در برابر یک دشمن واحد است. تا سالها اگر همچنان درباره منافقین در سینمای ایران فیلم ساخته شود، باز هم این ظرفیت وجود دارد. شخصاً معتقدم بسیاری از اتفاقات و التهابات اخیری که در کشور شاهد بودهایم، زیر سر عوامل همین گروهک بوده است و ما باید با ماهیت این افراد آشنا شویم. وی درباره بازنمایی عملیات مرصاد در سینمای ایران نیز گفت: تجهیزاتی که منافقین در این عملیات داشتند، تجهیزاتی بسیار خاص بود که امروز پیدا کردن نمونه آنها بسیار سخت است. بخش عمدهای از این تجهیزات همان زمان منهدم شد.
تنها حالت بازنمایی این تجهیزات در یک فیلم سینمایی این است که بودجه بسیاری در اختیار داشته باشید و آنها را در قالب ویژوال و جلوههای ویژه به تصویر درآورید. اطلاعات مربوط به این عملیات امروز در فضای مجازی وجود دارد و مردم میتوانند به مستندات آن مراجعه کنند. یک مسیر ۱۰۵ کیلومتری را مملو از ادوات نظامی کرده بودند. ما هر چقدر هم تجهیزات در فیلم جمع کنیم، بازهم نمیتوان این حجم از ادوات را نمایش داد. صبوری به دشواری تأمین تجهیزات نظامی برای ساخت فیلم سینمایی در ماههای اخیر هم اشاره کرد و گفت: ما فیلم را در شرایط بسیار سختی در جوانرود فیلمبرداری کردیم و امیدوارم خدا تجربه این شرایط را قسمت هیچکس نکند! ساختن فیلم دفاع مقدس در این شرایط بسیار سخت است. ما از هراس شرایطی که وجود داشت، حتی میترسیدیم از آرپیجی استفاده کنیم. به همین دلیل معتقدم سختترین فیلم دفاع مقدس را در شرایط ملتهب جوانرود ساختهام. تهیهکننده «اتاقک گلی» ادامه داد: در اوج التهابات فیلمبرداری پروژه ما به مدت ۴۲ روز متوقف شد و بهترین زمان فیلمبرداری در تابستان را به دلیل همین شرایط از دست دادیم. بابت همین مسائل است که این تجربه را سختترین فیلم دفاع مقدسی میدانم. وی درباره ترکیب بازیگران گفت: در این فیلم از حضور بازیگران بومی کرمانشاه هم استفاده کردیم، چرا که زبان کرمانشاهی بسیار سخت است. حتی یک منطقه نسبت به منطقه دیگر زبان متفاوتی دارند و تلاش کردیم در ترکیب بازیگران این نکته را با بهرهگیری از بازیگران بومی در کنار بازیگران اصلی لحاظ کنیم.
به هر شکل آنچه مشخص است اینکه «اتاقک گلی» اثری سینمایی است که ماموریت و رسالت خود را بدرستی ایفا کرده است از این رو باید به بنیاد فرهنگی روایت فتح که در کنار اعتماد به یک تیم و گروه جوان چنین موضوع مهم و حساسی را تولید و آن را به سبد سینمای ایران ارائه کرده است خدا قوت گفت.
***
از حاشیههای یک اظهار نظر تا حضور کارکنان وزارت نفت در جشنواره فجر
گروه فرهنگ و هنر: افتتاح رسمی بخش بازار جشنواره فیلم فجر، بازدید وزرای ارشاد و نفت از سینمای رسانه، ادامه واکنشها به حاشیههای برنامه هفت، مشخص نشدن نام داوران و مهمانان خارجی و پخش نشدن یک فیلم، به همراه چند اتفاق دیگر، روزی پرحاشیه را در فاصله ۳ روز مانده تا اختتامیه جشنواره فیلم فجر رقم زد.
سهشنبه ۱۸ بهمنماه همانند روزهای دیگر جشنواره، ۲ فیلم برای نمایش در پردیس سینمایی ملت در نظر گرفته شده بود که از بین آنها فقط از یک فیلم رونمایی شد.
در این روز خبرنگاران و عکاسان حاضر در سینمای رسانه روز شلوغی را پشت سر گذاشتند که برخی حواشی آن در این گزارش مرور میشود.
* یکی از مهمترین حاشیههای روز سهشنبه جشنواره فجر ادامه واکنشها به اظهارات مطرحشده توسط یک فیلمساز در برنامه سینمایی هفت بود که کانون کارگردانان در بیانیهای با محکوم کردن «جملاتی به دور از ادب و اخلاق» خواستار عذرخواهی صداوسیما شد.
از حاشیههای برنامه هفت که بگذریم، به وضعیت مبهم بخش بینالملل و بازار فیلم جشنواره میرسیم که بعدازظهر ۱۸ بهمن به شکل رسمی با حضور رئیس سازمان سینمایی در برج میلاد افتتاح شد. غرفههای این دوره از بازار جشنواره به جز انجمنها و موسسات ایرانی مثل بنیاد فارابی، هنر و تجربه، انجمن سینمای جوانان و مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و انیمیشن، شامل نمایندگانی از کشورهای روسیه، سوریه، عمان، ترکیه و... میشود. نکته قابل تامل در این بخش تاکید مدیران بر باشکوه بودن آن و حاصل شدن تمام برنامهریزیهاست ولی خلوت بودن فضا از حضور فعالان تخصصی بازار فیلم و خالی بودن بعضی غرفهها از پوستر و اقلام تبلیغاتی مرسوم در چنین مکانی که نتیجه مشاهدات عینی و پیگیریهای خبرنگار ایسنا بوده است شرایط دیگری را نشان میدهد. البته به قول رئیس سازمان سینمایی، شاید در پایان کار قضاوت و ارزیابی درستتری را بتوان از این بخش انجام داد.
آخرین فیلم این روز (سهشنبه) جشنواره یکی از تولیدات بنیاد سینمایی فارابی به نام «گلهای باوارده» به کارگردانی مهرداد خوشبخت بود که هنوز خیلیها آن را با نام قدیمیاش یعنی «پالایشگاه» میشناسند.
* با توجه به اینکه این فیلم به مهندسی جنگ و فعالیت پالایشگاه نفت در زمان جنگ اشاره دارد، جواد اوجی، وزیر نفت و جمعی از کارکنان وزارتخانه نفت با لباس فرم به پردیس ملت رفتند تا در کنار اهالی رسانه این فیلم را تماشا کنند اما با آنکه پخش فیلم به جای ساعت ۱۹ به ساعت ۲۰ موکول شد تا هم وزیر نفت برسد و هم نسخه نهایی فیلم آماده شود ولی خبری از نمایش این فیلم نشد و دقایقی از ساعت ۲۱ گذشته بود که دبیرخانه جشنواره اعلام کرد به دلیل نقص فنی در نسخه kdm فیلم امکان پخش آن وجود ندارد. روابط عمومی فیلم هم با عذرخواهی بابت این اتفاق، از تلاش برای برنامهریزی و تعیین وقتی دیگر برای نمایش فیلم در جشنواره خبر داد.
ارسال به دوستان
«برخیزید» به چاپ چهارم رسید
ماجرای سرودن «خمینی ای امام» در کنار کاخ سعدآباد
چاپ چهارم «برخیزید»؛ خاطرات شفاهی سیدحمید شاهنگیان، آهنگساز ترانهها و سرودهای انقلاب به قلم روحالله رشیدی توسط انتشارات «راه یار» منتشر و روانه بازار نشر شد. به گزارش «وطن امروز»، چاپ چهارم «برخیزید»؛ خاطرات شفاهی سیدحمید شاهنگیان، آهنگساز ترانهها و سرودهای انقلاب به قلم روحالله رشیدی توسط انتشارات «راهیار» منتشر و روانه بازار نشر شد.
سیدحمید شاهنگیان از جمله هنرمندانی بود که در واقعه خونین 17 شهریور 1357 حضور داشت و از همان زمان، معتقد بود نباید اجازه داد این اتفاق مهم تاریخی از سوی رژیم پهلوی به فراموشی سپرده شود. با همین انگیزه بود که به تنهایی و در خفقان آن دوران، سرود 17 شهریور را به یاد شهدای آن واقعه تولید کرد.
به همین ترتیب، او تنظیم و آهنگسازی بسیاری از سرودها یا نقل بینظیر «برخیزید ای شهیدان راه خدا»، «خمینی ای امام» و... را نیز برعهده داشته است. پس از انقلاب نیز شاهنگیان تا سال 1360 از سوی رئیس وقت سازمان صدا و سیما، مسؤولیت امور موسیقی این نهاد را برعهده گرفت و در شرایط ویژه آن دوران، شاهد چالشهای زیادی در این عرصه بود. وی خاطراتی مهم و شنیدنی دارد و بخشهایی از آن، در کتاب «برخیزید» روایت شده است.
در بخشی از این کتاب، درباره ماجرای سرودن قطعه «خمینی ای امام» میخوانیم: «آقای سبزواری ۲ شعر به من داد درباره حضرت امام. اسم امام هم در یکی از آن شعرها آمده بود. قرار شد روی این شعرها کار کنیم برای ساخت سرود. من این ۲ شعر را از ایشان گرفتم و با هم تلفیق کردم. بخشهایی از یک شعر را روی آن یکی شعر گذاشتم و شد سرود «خمینی ای امام». فکر میکنم «ز ما تو را درود، ز ما تو را سلام/ خمینی ای امام، خمینی ای امام» را از یک شعرشان برداشتم و «ای مجاهد، ای مظهر شرف/ ای گذشته ز جان در ره هدف» را از شعر دیگرشان. بعد روی این شعر، ملودی گذاشته شد.
ملودی اولیه سرود را که ساختم، به آقای صبحدل نشانش دادم. آقای صبحدل بعد از اینکه گوش کرد، گفت: «حمید! چرا فرود آمدی؟» منظورش این بود که ترکیب ملودی بهجای اینکه صعودی باشد، کمی فرود آمده است. خدا رحمتش کند آقای حسین صبحدل را که من مدیونش هستم. این نکتهسنجیاش خیلی هوشمندانه بود. آقای صبحدل با گفتن «چرا فرود میآیی؟» میخواست یادآوری کند که حس حماسی سرود باید بیشتر باشد. دیدم نکته درستی میگوید. گفتم درست میگویید. رویش کار میکنم. فکر هم نمیکنم ملودی اولیه را غیر از آقای صبحدل کسی شنیده باشد... .
نسخه اولیه را گروه چندنفره خودمان اواسط دی ماه 1357 خواند. اعضای این گروه، استعداد خواندن داشتند. اصلا همهشان خواننده بودند. شمسایی خواننده بود، صبحدل خواننده بود، صالحی خواننده بود و محمدرضا شریفینیا هم تئاتر کار کرده بود و میتوانست از صدایش خوب استفاده کند. او سرود را نمیخواند و فقط هر بند شعر را در فواصل خواندن سرود دکلمه میکرد. خلاصه همه صاحب تجربه بودند. بعد، ۴ نفر دیگر (مرحوم ایلخانی با ۳ پسرش) هم به این جمع اضافه شدند. به درخواست مرحوم ایلخانی، رفتیم خانه ایشان تا آخرین تمرینها را آنجا انجام دهیم.
خانه آقای ایلخانی در نزدیکی کاخ سعدآباد بود. قبل از ساعت حکومتنظامی رفتیم آنجا. برای پیشگیری از انتشار صدا در اطراف خانه، درها و پنجرهها را کامل بستیم و پردهها را کشیدیم. تا صبح مشغول تمرین و ضبط بودیم. صبح که شد، آقای ایلخانی پسرش را فرستاد که نان بگیرد. برگشت و گفت صدایتان تا سر کوچه میآید! تازه متوجه شدیم آن همه استتار و احتیاط، تاثیری نداشته و ما شب تا صبح، درست در همسایگی کاخ سعدآباد، داشتیم «خمینی ای امام، خمینی ای امام» میخواندیم! لطف خدا بود که کسی متوجه صدای ما نشده بود.
نسخهای که با عنوان «خمینی ای امام» پشت نوارهای سخنرانی امام آمد، کار این جمع 8-7 نفره بود. این نسخه در آرشیو تلویزیون هم نیست. احتمالا در آرشیو شخصی یا در مرکز اسناد انقلاب اسلامی موجود باشد. اوایل بهمن، برای استقبال از حضرت امام، این سرود را با بچههای گروه بزرگ تمرین کردیم». بنابراین گزارش، چاپ چهارم 208 صفحهای کتاب «برخیزید»؛ خاطرات شفاهی سیدحمید شاهنگیان، آهنگساز ترانهها و سرودهای انقلاب که تحقیق آن برعهده محمدجواد کربلایی و مرتضی قاضی بوده و تدوین آن توسط روحالله رشیدی انجام شده است، با شمارگان 1000 نسخه و قیمت 45 هزار تومان توسط انتشارات راه یار منتشر شده است و علاقهمندان میتوانند این کتاب را علاوه بر کتابفروشیها، از سایت یا صفحات مجازی ناشر به نشانی raheyarpub.ir تهیه کنند.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|