|
تداوم روند کاهشی نرخ دلار و یورو در مرکز مبادله
قیمت هر دلار آمریکا دیروز در مرکز مبادله ارز و طلای ایران با کاهش ۲۱ تومانی نسبت به روز قبل به ۴۱ هزار و ۳۰۴ تومان رسید. بر پایه دادوستد بازار مبادله ارز و طلای ایران، قیمت هر اسکناس دلار دیروز (سهشنبه) به ۴۱ هزار و ۳۰۴ تومان و قیمت حواله دلار به ۳۷ هزار و ۵۴۹ تومان رسید. همچنین بهای هر اسکناس یورو ۴۵ هزار و ۱۱۳ تومان، بهای حواله یورو ۴۱ هزار و ۱۲ تومان، هر اسکناس درهم ۱۱ هزار و ۲۴۷ تومان و هر حواله درهم ۱۰ هزار و ۲۲۴ تومان کشف شد.
ارسال به دوستان
گفتوگوی تلفنی بذرپاش با معاون نخستوزیر آذربایجان برای تکمیل کریدور شمال- جنوب
در مسیر ایران راه
پیگیری کریدور شمال – جنوب، امضای اسناد همکاری میان ایران و ازبکستان و توافقنامه احداث راهآهن رشت – آستارا میان ایران و روسیه از جمله اقدامات وزارت راهوشهرسازی جهت توسعه ابتکار« ایران راه» بوده است
گروه اقتصادی: توسعه کریدورهای ترانزیتی یکی از اولویتهای کشور به منظور نقشآفرینی در تجارت منطقهای است و پس از تعاملات گسترده ایران و روسیه در حوزه کریدورها و انعقاد توافقنامه احداث خطآهن رشت – آستارا بین ایران و روسیه، امضای یادداشتتفاهم وزرای ایران و ازبکستان در زمینه همکاری جامع حملونقلی و ترانزیتی در سفر اخیر هیات ازبک به تهران و پیگیری کریدور شمال - جنوب و شرکت بذرپاش، وزیر راه در مجمع اقتصادی سنپترزبورگ از جمله اقدامات وزارت راهوشهرسازی جهت توسعه دیپلماسی ایران راه در چند وقت اخیر بوده است. مقام معظم رهبری نیز در دیدار رئیسجمهور ازبکستان با اظهار خرسندی از تجدید حیات ارتباط 2 کشور بعد از یک وقفه طولانی فرمودند: ایران توانایی این را دارد که ازبکستان را از طریق ترکمنستان و افغانستان، به راحتی به آبهای آزاد متصل کند، ضمن آنکه زمینههای همکاری فراتر از تجارت و حملونقل است و میتوان با ابتکارات مختلف در بخش علم و فناوری و بخشهای دیگر همکاریهای بیشتری داشت. دیروز نیز وزیر راهوشهرسازی طی تماس تلفنی با معاون نخستوزیر جمهوری آذربایجان بر توسعه روابط اقتصادی میان ایران و آذربایجان بویژه تکمیل کریدور راهبردی شمال - جنوب تاکید کرد.
مهرداد بذرپاش، وزیر راهوشهرسازی و رئیس کمیسیون مشترک ایران و آذربایجان در گفتوگوی تلفنی با شاهین مصطفیاف، معاون نخستوزیر جمهوری آذربایجان و رئیس کمیسیون مشترک 2 کشور، بر اجرای پروژههای در دستور کار کمیسیون مشترک تاکید کرد. بذرپاش در ادامه تکمیل کریدور شمال - جنوب به عنوان یک کریدور راهبردی را مورد اشاره قرار داد و ابراز امیدواری کرد روابط سیاسی میان ایران و آذربایجان هرچه سریعتر بهبود یابد. معاون نخستوزیر جمهوری آذربایجان نیز در این گفتوگوی تلفنی عید قربان را پیشاپیش تبریک گفت و ضمن ابراز خرسندی از بهبود روابط 2 کشور بر توسعه همکاریهای اقتصادی تاکید کرد. گفتنی است طرفین سایر حوزههای همکاری کمیسیون مشترک اقتصادی 2 کشور از جمله حملونقل، ترانزیت، آب، انرژی و... را نیز مورد بحث و تبادل قرار دادند. این گفتوگو را میتوان در ادامه اقدامات دیپلماسی ایران راه وزارت راهوشهرسازی دانست. بذرپاش در آخرین سفر خود به روسیه نیز پیگیر توافقات در حوزه کریدوری، شبکه ترانزیتی، بندری، هوایی و همه بخشهای حملونقلی با محوریت کریدور شمال – جنوب بود. یکشنبه هفته جاری نیز وزیر راهوشهرسازی کشورمان و وزیر حملونقل و ارتباطات جمهوری ازبکستان در حضور رؤسای جمهور 2 کشور یادداشتتفاهم همکاری جامع حملونقلی و ترانزیتی امضا کردند.
به گزارش «وطن امروز»، کریدور شمال - جنوب مهمترین حلقه تجارت بین آسیا و اروپاست که در مقایسه با مسیرهای سنتی از نظر مسافت و زمان تا ۴۰ درصد کوتاهتر و از نظر هزینه تا ۳۰ درصد ارزانتر است. کریدور شمال- جنوب یکی از مسیرهای مهم ترانزیتی در آسیای میانه است و کشورهای در مسیر این راهگذر هر یک با تشکیل اتحادیه و انعقاد قراردادهای همکاری در رقابتی همهجانبه به توسعه و تجهیز بنادر، جادهها، ترمینالها و مسیرهای ریلی خود میپردازند. این کریدور ارتباط ترانزیتی کشورهای شمال اروپا و روسیه را از طریق ایران و دریای خزر به کشورهای حوزه اقیانوس هند، خلیج فارس و جنوب آسیا برقرار میکند. در این میان اتصال خلیج عمان و بندر چابهار در ساحل شرق دریای مکران یا دریای عرب به عنوان بندری استراتژیک به این کریدور میتواند در مبادله کالا به شرق کشور و همسایههای شرقی و آسیای میانه نقش داشته باشد.
کریدور ترانزیتی بینالمللی شمال - جنوب، کالاهای صادراتی از سواحل غربی هند را از بندرعباس و بندر چابهار در ایران و کشورهای آسیای میانه و روسیه به اروپا انتقال میدهد. هندیها با داشتن شرایط اقتصادی مناسب، بشدت علاقهمند به استفاده از کریدور شمال- جنوب برای عرضه ارزانتر کالا و محصولات خود در بازارهای جهانی هستند. در واقع کالاهای هندی برای رسیدن به روسیه و اروپا به بندرعباس ایران در خلیج فارس تحویل داده شده و از آنجا از طریق حملونقل ریلی یا جادهای به دریای خزر رسیده و از طریق دریای خزر به سمت روسیه حمل میشود.
بزرگترین ویژگی مسیر شمال - جنوب کوتاه کردن زمان حملونقل کالاهاست. کشورهای استفادهکننده از مسیر هر چند ممکن است در ابتدای راهاندازی این کریدور متحمل هزینههای مالی و اقتصادی شوند ولی با فعال شدن آن و کاهش فاصله زمانی انتقال کالا از هند به روسیه و اروپا، به سرعت هزینهها جبران میشود.
یکی از ۲ کریدور شمال- جنوب اصلی در ایران شامل محور شرقی است که با اتصال راهآهن چابهار- زاهدان در سال آینده، این کریدور مهم در محور شرقی میتواند به عنوان حلقه اتصال جنوب آسیا به افغانستان و آسیای میانه عمل کند. کریدور دیگر نیز از بندرعباس (بندر شهید رجایی) آغاز شده و به ۴ شاخه دیگر در شمال، شمال غرب و شمال شرق متصل میشود.
* ایران شاهراه جهان میشود
وجود کریدورهای تجاری بینالمللی در راستای نقل و انتقال کالاها میان کشورها از ملزومات تجارت خارجی است که دسترسی به آنها برای کشورهایی که در معرض تحریم هستند از اهمیت دوچندانی برخوردار است. در این راستا در پی بیاثر کردن تحریمها در حوزههای ترانزیتی، ایران و روسیه مشترکا در حال ایجاد مسیری تجاری از اقیانوس هند تا اروپا هستند.
توافقنامه احداث راهآهن رشت - آستارا بین ایران و روسیه اردیبهشت امسال با حضور حجتالاسلام سیدابراهیم رئیسی، رئیسجمهوری اسلامی ایران و ولادیمیر پوتین، رئیسجمهوری فدراسیون روسیه توسط نمایندگان 2 کشور به امضا رسید.
گذرگاه ریلی شمال - جنوب یکی از مسیرهای اصلی ترانزیت کالا از جنوب آسیا به شمال اروپا به شمار میرود که احداث و تکمیل آن از ۲۳ سال پیش در دستور کار بوده و در دولت سیزدهم با شتاب بیشتری برای فعالسازی این ظرفیت ریلی تلاش شده است به طوری که رؤسای جمهور ایران و روسیه در ماههای گذشته در تماسهای تلفنی و گفتوگوهای دوجانبه بر این موضوع تأکید داشتهاند.
مسیر غربی کریدور شمال – جنوب که کشورهای روسیه، جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان را شامل میشود، از نظر ریلی دارای یک حلقه مفقوده به مسافت ۱۶۲ کیلومتر بین رشت و آستارا بود که با امضای این توافق و احداث این مسیر ریلی عملا جنوب آسیا از طریق ارتباط ریلی بین سنپترزبورگ و خلیج فارس به شمال اروپا متصل خواهد شد.
بر اساس این توافقنامه، فدراسیون روسیه ۱,۶ میلیارد یورو در این مسیر ریلی سرمایهگذاری خواهد کرد. قرار است این خطآهن راهبردی در مدت ۴۸ ماه احداث شود.
وزیر راهوشهرسازی درباره راهآهن رشت - آستارا گفته است: کریدور بینالمللی شمال- جنوب میتواند در آینده سهم بالایی از حملونقل بینالمللی میان روسیه و کشورهای CIS با هند، کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و اروپا را به خود اختصاص دهد و در حال حاضر در شاخه شرقی از طریق مرزهای سرخس و اینچهبرون و در شاخه میانی از طریق بندر امیرآباد برقرار است.
مهرداد بذرپاش اضافه کرد: در شاخه غربی دریای خزر نیز حلقه مفقوده رشت – آستارا در داخل ایران ۱۶۲ کیلومتر است که یکی از پروژههای اولویتدار ما بوده و فرآیند احداث آن آغاز شده و در حال نهایی کردن آن تا 3 سال آینده هستیم.
بذرپاش اظهار کرد: بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران که در بخش شمالی دریای عمان واقع شده، در آینده نقش مهمی در حملونقل و ترانزیت کالا از هند به افغانستان و کشورهای آسیای میانه و همچنین اروپا از طریق اتصال به شبکه ریلی ایران از طریق راهآهن چابهار- زاهدان ایفا خواهد کرد.
وی افزود: این مسیر ریلی در حقیقت آسانترین و سهلترین راه دسترسی کشورهای آسیای میانه و نیز افغانستان به آبهای آزاد جهانی از طریق بندر چابهار خواهد بود. وزیر راهوشهرسازی ادامه داد: در این راستا راهآهن خاش – زاهدان به طول ۱۵۷ کیلومتر که بخشی از این پروژه است، افتتاح شد. کل مسیر ریلی چابهار - زاهدان بیش از ۶۰ درصد پیشرفت دارد و روند تکمیل آن در حال انجام است.
بذرپاش تاکید کرد: کریدورهای بینالمللی ریلی مختلفی از ایران عبور میکنند که از مهمترین آنها میتوان به کریدور ترانزیتی بینالمللی شمال - جنوب، کریدور ریلی قزاقستان - ترکمنستان - ایران، کریدور ریلی اسلامآباد - تهران ـ استانبول، شاخه جنوبی راه ابریشم یعنی کریدور ریلی چین به ایران و ترکیه و اروپا، کریدور آلماتی ـ بندرعباس و آلماتی ـ تهران – استانبول اشاره کرد.
ارسال به دوستان
رئیس کل بانک مرکزی: وام خرید مسکن ۲ برابر شد
وام مسکن ۸۰۰ میلیون تومان
رضا نجاتی: وزیر راهوشهرسازی از افزایش ۳۵ درصدی سقف تسهیلات مسکن با روشهای صنعتی خبر داد. مهرداد بذرپاش از افزایش سقف میزان تسهیلات مسکن برای سازندگانی که واحدهای مسکونی را به شکل صنعتی و با بهرهمندی از روشهای دانشبنیان میسازند، خبر داد.
وی در توئیتر نوشت: «با تصویب شورای پول و اعتبار میزان تسهیلات ساخت مسکن به صورت صنعتی و دانشبنیان ۳۵ درصد افزایش پیدا کرد». پیش از این برای ۱۲ شهر تهران، اصفهان، شیراز، مشهد، تبریز، کرج، اهواز، بندرعباس، بوشهر، قم، ساری و رشت سقف تسهیلات ساخت مسکن برای سازندگان حرفهای که از فناوری نوین هم استفاده کنند، ۶۰۰ میلیون تومان به ازای هر واحد بود. با توجه به افزایش ۳۵ درصدی سقف تسهیلات، به این ترتیب برای ۱۲ شهر ذکرشده وام به ۸۱۰ میلیون تومان افزایش مییابد.
با توجه به افزایش وام نهضت ملی مسکن به ۵۵۰ میلیون تومان برای سراسر کشور، این احتمال وجود دارد افزایش ۳۵ درصدی اعلامشده از سوی وزیر راهوشهرسازی فقط مختص شهرهای اشارهشده نبوده و برای کل کشور باشد. قبل از این به سازندگان غیرحرفهای که از فناوری نوین ساخت در پروژه خود بهره بگیرند، ۵۵۰ میلیون تومان تسهیلات به ازای احداث هر واحد مسکونی پرداخت میشد.
بر این اساس در شهرهای مذکور به سازندگان حرفهای که از فناوری نوین ساختمانی استفاده نکنند، ۵۰۰ میلیون تومان و به سایر سازندهها نیز ۴۵۰ میلیون تومان تسهیلات بدون سپرده ساخت پرداخت میشود. در سایر مراکز استانها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت، سقف تسهیلات به ترتیبی که برای سازندگان گروه اول اعلام شد، با مبالغ ۵۰۰ میلیون تومان، ۴۵۰ میلیون تومان، ۴۰۰ میلیون تومان و ۳۵۰ میلیون تومان به ازای هر واحد مسکونی قابل پرداخت است. در شهرهای با جمعیت کمتر از ۲۰۰ هزار نفر جمعیت، سقف تسهیلات در چهار حالت ذکرشده به ترتیب ۴۵۰ میلیون، ۴۰۰ میلیون، ۳۵۰ میلیون و ۳۰۰ میلیون تومان است. همچنین شب گذشته محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد میزان تسهیلات خرید مسکن در شهرهای بزرگ برای زوجین به ۸۰۰ میلیون تومان رسید و به عبارت دیگر ۲ برابر شد.
ارسال به دوستان
اخبار
خرید و فروش طلا و سکه فقط با فاکتور قابل استعلام
معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت در نامهای به رئیس اتاق اصناف ایران اعلام کرد همه اصناف و واحدهای سکه و طلا باید هنگام فروش سکه و طلا اعم از مصنوعات و آبشده، نسبت به صدور فاکتور ثبت شده در سامانه جامع تجارت و ارائه آن به مشتری اقدام کنند. محمدمهدی براداران (معاون صنایع عمومی وزارت صمت) در نامهای خطاب به قاسم نودهفراهانی (رئیس اتاق اصناف ایران)، ضمن اشاره به الزام ثبت معاملات انواع طلا در سامانه جامع تجارت، بر ارائه فاکتور قابل استعلام سامانه در انواع معاملات سکه و طلا تاکید کرد. طبق تاکید وزارت صمت، همه اصناف و واحدهای سکه و طلا باید هنگام فروش سکه، طلا (آبشده و مصنوعات) نسبت به صدور فاکتور ثبتشده در سامانه جامع تجارت و تحویل به مشتری اقدام کنند.
***
در بخش «تهران» در پلتفرمهای فروش آنلاین اتفاق افتاد
بازگشت آگهی خانههای زیر یک میلیارد تومان
روند کاهش قیمت مسکن در پایتخت حالا به واحدهای کوچکمتراژ رسیده و بعد از یک سال دوباره آگهیهای فروش زیر یک میلیارد تومان هم در پلتفرمهای فروش آنلاین مشاهده میشود. تسنیم در گزارشی میدانی نوشت: یک واحد 60 متری با سال ساخت 1392 واقع در عبدلآباد بدون امکانات انباری، پارکینگ و آسانسور 750 میلیون تومان، واحد 42 متری 9 سال ساخت در عبدلآباد با قیمت هر مترمربع 17.8 میلیون تومان (حدود 750 میلیون تومان) و آپارتمان 50 متری در مرتضیگرد بدون آسانسور و پارکینگ و دارای انباری با قیمت 930 میلیون تومان آگهی شده است.
همچنین یک آپارتمان 38 متری در استخر بدون آسانسور، انباری و پارکینگ متری 21 میلیون تومان بهارزش 800 میلیون تومان قیمتگذاری شده است. آپارتمان 40 متری در یافتآباد هم با سن 5 سال ساخت متری 23 میلیون و 750 هزار تومان حدود 950 میلیون تومان به فروش گذاشته شد. در منطقه کن تهران هم یک آپارتمان 50 متری 20 ساله متری 20 میلیون تومان آگهی شد که یک میلیارد تومان میشود.
بر این اساس یک واحد 30 متری در خاک سفید با قیمت یک میلیارد تومان یعنی هر مترمربع 33 میلیون تومان برای فروش فایل شده است، این واحد فاقد پارکینگ، آسانسور و انباری است. یک دستگاه آپارتمان 64 متری واقع در فشافویه با پارکینگ و آسانسور بهقیمت 960 میلیون تومان (هر مترمربع 15 میلیون تومان) توسط مالک آگهی شده است، این واحد مسکونی 10 سال ساخت است.
در نمونهای دیگر آپارتمان 48 متری در ظهیرآباد با 13 سال ساخت با قیمت 900 میلیون تومان (هر مترمربع حدود 18.7 میلیون تومان)، واحد 42 متری در قیامدشت با قیمت 950 میلیون تومان، آپارتمان 43 متری در کریمآباد با قیمت 800 میلیون تومان و واحد 75 متری در حصار امیر با انباری به قیمت 900 میلیون تومان آگهی شده است. همچنین یک دستگاه آپارتمان 57 متری در شهر قدس با قیمت 800 میلیون تومان توسط مالک آگهی شده است، سن این واحد 10 سال و دارای انباری و فاقد پارکینگ است. آپارتمان 51 متری در شریفآباد پاکدشت هم متری 19.6میلیون تومان به ارزش یک میلیارد تومان به فروش گذاشته شد. آپارتمان 28 متری در گلابدره هم 915 میلیون تومان قیمتگذاری شد. روند کاهشی قیمت مسکن که از ابتدای سال جاری شروع شده، در یک ماه گذشته سرعت گرفته و طی یک ماه اخیر قیمت برخی واحدهای مسکونی در برخی مناطق تهران بین یک تا 2 میلیارد تومان یعنی 15 تا 20 درصد کاهش داشته است. عوامل متعددی در این آرامش و کاهش قیمت دخیل هستند که میتوان به برنامههای وزارت راه و شهرسازی در این زمینه اشاره کرد که باعث شده است سهم قابلتوجهی از تقاضاهای سوداگری مسکن از این بازار خارج شود، در این راستا وزارتخانه مذکور طی چند ماه اخیر چند اقدام مهم انجام داده است که اثرگذاری آن در بخش مسکن ملموس بوده است. برنامههایی که بر 2 جبهه یعنی هم اجاره و هم خرید و فروش مسکن متمرکز شده است؛ در بخش اول دولت مانند سال گذشته 2 اقدام تعیین سقف افزایش نرخ اجارهبها و پرداخت وام کمکودیعه مسکن را اجرا کرده است، بر این اساس سقف مجاز افزایش نرخ اجارهبها در تهران و سایر مناطق کشور بهترتیب 25 و 20 درصد اعلام شده است.
هفته گذشته رئیس انجمن انبوهسازان تهران هم از کاهش تا 20 درصدی قیمت مسکن در پایتخت خبر داده بود. رصد بازار مسکن هم نشان میدهد رکود غیرتورمی و روند کاهشی قیمت مسکن در تهران زودتر از پیشبینیها سایر مناطق کشور را تحت تأثیر قرار داده است. طبق گفته فعالان بازار، کاهش قیمت مسکن بویژه در کلانشهرها مشهود است و ادامهدار خواهد بود.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|