|
ارسال به دوستان
دعاى روز سوم ماه رمضان
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهمّ ارْزُقنی فیهِ الذّهْنَ والتّنَبیهَ وباعِدْنی فیهِ من السّفاهه والتّمْویهِ واجْعَل لی نصیباً مِنْ کلّ خَیْرٍ تُنَزّلُ فیهِ بِجودِکَ یا أجْوَدَ الأجْوَدینَ.
خدایا روزى کن مرا در آن روز هوش و خودآگاهى را و دور بدار در آن روز از نادانى و گمراهى و قرار بده مرا بهره و فایده از هر چیزى که فرود آوردى در آن به بخشش خودت اى بخشندهترین بخشندگان.
ارسال به دوستان
اخبار
«کودکشو» ویژه نوروز میآید
«کودکشو» با اجرای ملیکا شریفینیا قرار است در نوروز ۱۴۰۳ هر شب از شبکه نسیم به روی آنتن برود. تدارک ویژه این مسابقه برای نوروز سبب شده تا تغییراتی در این برنامه ایجاد شود که از جمله آن میتوان به حضور چهرههای هنری، بازیگران و ورزشکاران اشاره کرد. ضبط و تصویربرداری ویژهبرنامه نوروز «کودکشو» این روزها با حضور هنرمندان در حال انجام است و تا اواخر اسفندماه ادامه دارد. فصل جدید این مسابقه به تهیهکنندگی حسین ربانیغریبی و به کارگردانی رضا مهرانفر، با طراحی جدید بازیها از 5 بهمنماه به روی آنتن شبکه نسیم رفته است.
***
اکران آنلاین نوروزی فیلم سینمایی «منشی مخصوص من»
فیلم سینمایی «منشی مخصوص من» به تهیهکنندگی و کارگردانی صالح دلدم، از چهارشنبه 23 اسفند اکران آنلاین نوروزی خود را به مدت یک ماه در پلتفرم فیلیمو آغاز کرد. در این کمدی خانوادگی، بازیگرانی همچون؛ حسام نوابصفوی، مرحوم سیروس گرجستانی، الیزابت امینی، ساناز سماواتی، مجید شهریاری، سپیده ذاکری، اردشیر کاظمی، سیاوش قاسمی، شهرام تیموریان، هاوار قاسمی، امیرحسن داوودی، علیرضا کوکبی و ساناز نامدوست ایفای نقش کردهاند. صالح دلدم پیش از این فیلمهایی همچون امضا، بیدل، کباب غاز، نارمک و آکادمی کیمیایی را به عنوان تهیهکننده و کارگردان در کارنامه خود دارد.
***
آغاز پخش سری جدید مسابقات «جام رمضان»
همزمان با نخستین روز ماه مبارک رمضان، پخش سری جدید مسابقات فوتبال «جام رمضان» از شبکه ورزش آغاز شد. این برنامه ورزشی با عنوان «جام رمضان ١۴٠٣» به تهیهکنندگی پویا خسروی و اجرای علی فریادی، ضمن بزرگداشت نام و یاد شهدا، از شب گذشته همزمان با نخستین روز ماه مبارک رمضان حوالی ساعت ١٨ روی آنتن شبکه ورزش رفت. این مسابقات با گزارشگری نیما تاجیک و سعید زلفی و با حضور نوید مظفری و مسعود مرادی، داوران بینالمللی فوتبال برگزار شده است. سری اول و دوم مسابقات «جام رمضان» در پارک آب و آتش ضبط شد و سری جدید این مسابقات در لوکیشن جدید واقع در پارک لاله در قالب جشنواره شهر رمضان و با حضور ۱۸ تیم تولید شده است. در سری سوم این مسابقات چهرههای سرشناس ورزشی، فرهنگی و هنری حضور دارند.
***
شصتمین شماره نشریه «سرو» منتشر شد
شصتمین شماره ماهنامه فرهنگی - هنری «سرو» با عنوان «قصه سرو» از سوی موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاعمقدس منتشر شد. نشریه سرو از بخشهای مختلفی تحت عنوان «گفتمان»، «پرسمان»، «راویان»، «دیدهبان»، «یادمان» و«راهیان» تشکیل شده که هر بخش شامل موضوعات متنوعی است. در این شماره از ماهنامه «سرو» سرمقالهای به قلم داوود عامری با تیتر ششمین سال، شصتمین شماره در «بهار در بهار امسال» منتشر شده است. در بخش گفتمان سرو؛ در گفتوگویی اختصاصی تحت عنوان «مردمسالاری دینی یعنی جمهوری اسلامی» با دکتر سیدابراهیم سرپرست سادات «عضو انجمن مطالعات سیاسی و انجمن قلم حوزه علمیه قم» نسبت دموکراسی با مردمسالاری دینی را بررسی کرده و در ادامه در مقالهای به قلم هادی مرادپیری، به نقش اقتدار در شاخصههای رهبری انقلاب در هدایت اجتماعی پرداخته است. نگاهی به گفتمان انقلاب اسلامی در چارچوب قانون اساسی در مقالهای به قلم حجتالاسلام احمد شفیعینیا از دیگر مطالب خواندنی گفتمان سرو است. گفتنی است نشریه سرو به سردبیری «داوود عامری» در 120صفحه، از سوی موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاعمقدس چاپ و منتشر میشود.
***
دبیر بیستوپنجمین جشنواره تئاتر فتح خرمشهر معرفی شد
با حکم کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی، مجید منادی به عنوان دبیر بیستوپنجمین جشنواره تئاتر فتح خرمشهر معرفی شد. در متن حکم مجید منادی خطاب به او آمده است: «جشنواره تئاتر فتح خرمشهر به عنوان یکی از رویدادهای شاخص تئاتر در حوزه مقاومت و ایثار، واجد جایگاه ارزشمندی در میان هنرمندان شریف تئاتر و مردمان صبور و استوار خوزستان، بویژه خرمشهر است.رویدادی که محمل وجیهی برای ثبت صحنههای ایثار قهرمانان راستین وطن در قاب ماندگار هنر نمایش، از دریچه بینش و خلاقیت اهالی محترم این هنر است و بیگمان شایسته پایش و ارتقای همواره. نظر به تجربه و تعهد جنابعالی و مسؤولیت شما در مدیریت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان، به موجب این حکم به عنوان «دبیر بیستوپنجمین جشنواره تئاتر فتح خرمشهر» منصوب میشوید. امید که به لطف ایزد مهربان، با برنامهریزی مناسب، همافزایی توان و امکانات نهادهای استانی و بهرهمندی از تخصص و تجربه هنرمندان تلاشگر خوزستان و بویژه هنرمندان آبادان و خرمشهر قهرمان در برپایی شایسته این رویداد هنری پیروز و سربلند باشید». مطابق فراخوان اعلامشده بیستوپنجمین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر، این جشنواره از 29 اردیبهشت تا 3 خرداد 1403 در شهر خرمشهر (استان خوزستان) برگزار میشود.
ارسال به دوستان
شمایل «نظم جهانی» چگونه در اسکار 2024 به نمایش درآمد
لسآلاموس تا لسآنجلس
علیرضا حجتی: اسکار نودوشش، روابط بینالمللیترین اسکار تاریخ بود! آنچه دوشنبه در «دالبی تئاتر» لسآنجلس رخ داد، برای دیسیپلین روابط بینالملل نشانههای آشنا و معناداری در خود داشت. اسکار 2024 حتما ارتباطی ارگانیک با مساله «نظم جهانی» دارد.
«اوپنهایمر» کریستوفر نولان که اقتباسی از کتاب زندگینامه او با نام «پرومته آمریکایی» نوشته کای بِرد و مارتین جی شروین است، در اسکار 2024 در حالی که در ۱۳ رشته نامزد شده بود، توانست ۷ جایزه اسکار بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر نقش اصلی مرد، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد، فیلمبرداری، تدوین و موسیقی فیلم را از آن خود کرد.
اینکه «اوپنهایمر» جوایز امسال را درو کرد، فرامتنی بسیار مهمتر از متن این رویداد هنری در 2024 داشت. آکادمی علوم و هنرهای سینمایی (اسکار) به عنوان پیچیدهترین و مهمترین ابزار قدرت نرم ایالات متحده و بازوی اجرایی این ابرقدرت در جهانشمول کردن «رویای آمریکایی» اگرچه همواره با انتخابهای ایدئولوژیک به تحولات جهانی وابسته به مداخلات واشنگتن واکنش نشان داده است اما هیات انتخاب اسکار امسال فراتر رفت و پیام قدرتمندتری صادر کرد.
طی 2 دهه اخیر کم نبودهاند فیلمهای برگزیدهای که اسکار با انتخاب آنها پیام سیاسی مطلوب خود را ارسال میکرد؛ از محفظه رنج (Hurt Locker) گرفته تا آرگو (Argo) و سخنرانی پادشاه (King’s Speech) همه در «عصر آسودگی» آمریکا در یک جهان تکقطبی ارائه شدند اما انتخاب «اوپنهایمر» یک انتخاب «هراسانگیز» در یک «عصر آشفته» حاکم بر جهان است؛ در عصر «عدم قطعیتها». درست مانند سال 1942 که جی. رابرت اوپنهایمر «پروژه منهتن» را در لسآلاموس برای ساخت بمب اتم با اسم رمز «ترینیتی» (تثلیث) کلید زد تا عقربههای ساعت «آخرالزمان جهان» را به حرکت درآورد؛ دورانی که سرنوشت جنگ دوم جهانی معلوم نبود و به تبع آن نظمی که قرار بود فاتحان جنگ رقم بزنند، مشخص نبود در کدام جبهه نهایی خواهد شد.
در سالهایی که بندهای سلطه آمریکا بر ساختار بینالملل گسسته شده، ساختارهای نهادینهکننده برتری ایالات متحده در نظام بینالملل بیاثر شده و هنجارهای آمریکایی حاکم بر دنیا با کشتار سیستماتیک مردم در جنگ غزه توسط جهانیان به سخره گرفته میشود، آکادمی اسکار با انتخاب سوژه «پدر بمب اتم» و در واکنش به تغییرات تجدیدنظرطلبانه نسبت به نظم آمریکایی احتمالا میخواهد بگوید هنوز شکست نخورده است و حتی برای انتخابهای سخت نظیر کاری که رابرت اوپنهایمر، سرهنگ لزلی گرووز و هری ترومن (رئیسجمهور وقت آمریکا) در سال 1945 کردند، آماده است. در حقیقت پیام اسکار - به عنوان بازوی فرهنگی دولتمردان آمریکایی - به کسانی که خواهان گذار از نظم ناعادلانه فعلی جهانی هستند، همان بود که کیلیان مورفی پس از دریافت تندیس بهترین بازیگر نقش اول روی سن گفت: چه خوب، چه بد، همه در دنیایی که رابرت اوپنهایمر ساخت زندگی میکنیم! یا به عبارت دقیقتر کریستوفر نولان میخواهد بگوید همه محکوم به زندگی در دنیای اوپنهایمر هستیم؛ این همان جبری است که یک پروتئوس آمریکایی بشریت را در آن قرار داده است.
همانطور که سلاح هستهای یعنی مخلوق اوپنهایمر در صحرای نیومکزیکو که بر هیروشیما و ناگازاکی فرود آمد، در محاسبات آمریکاییها، نماد تولد نظم جدیدی بود که جهان ناچار بود آن را بپذیرد؛ برای حکام امروز آمریکا و گردانندگان اسکار، انتخاب اوپنهایمر در اسکار از همان وجه استعاری و آیکونیک برخوردار است.
نولان در اوپنهایمر حتی به کشمکش برخی اعضای جامعه علمی آمریکا با اوپنهایمر پرداخته است که چرا باید ژاپن مورد تهاجم اتمی قرار بگیرد، آن هم وقتی پروژه منهتن با هدف مقابله با آلمان نازی کلید خورد و با پایان پروژه، هیتلر شکست خورده بود؟!
رابرت اوپنهایمر سال 1953 در یادداشتی در فارنافرز مینویسد: در این مشغلهها به اتم نیز نقش سادهای داده شد و سیاستی که دنبال میشد، نسبتا ساده بود. نقش باید یکی از اجزای یک سپر باشد؛ سپری که در بخشی از قدرت صنعتی بزرگ آمریکا و در بخشی از ارتش و حتی بیشتر از آن، ضعفهای سیاسی اتحاد جماهیر شوروی تشکیل شده است. قاعده اتم این بود: «ما پیشتازیم، مطمئن باشیم که از دشمن پیشی گرفتهایم».
آنطور که برد و شروین در کتاب زندگینامه اوپنهایمر نوشتهاند، چند دقیقه پس از آزمایش موفق انفجار بمب در لسآلاموس، دوست و همکارش ایزیدور رابی از دور او را دید: «هرگز قدم برداشتنش را فراموش نمیکنم. هرگز فراموش نمیکنم که چگونه از ماشین پیاده شد... انگار از دوئلی بزرگ برگشته بود... با غرور قدم برمیداشت. کار خودش را کرده بود».
اینها لحظاتی است که سیاستمداران آمریکایی امروز دوست دارند شکوه آن را تجربه کنند، در روزهایی که دیگر همه از واگذاری ردای هژمون جهان توسط آمریکا مطمئن هستند، دولتمردان آمریکایی ناگزیر از ارسال پیام بصری تهدیدآمیز از تئاتر رویاهای خود به جهان هستند. این همان انگیزهای است که باعث شده هالیوود ماموریت یابد اوپنهایمر را از گور بیرون بکشد؛ از لسآلاموس به لسآنجلس، این تنها گزینه روی میز است.
جهان امروز اما آیا شبیه به جهان هری ترومن و رابرت اوپنهایمر است که در آن مشغول جشن گرفتن برتری جهانی آمریکا با بمب اتمی روی ویرانههای هیروشیما و ناگازاکی بودند؟ امروز زرادخانه اتمی روسیه گستردهتر از ایالات متحده است و به قابلیت «ضربه دوم» (ضربه دوم یا متقابل به این معناست که اگر کشوری با n عدد بمب هستهای هدف قرار گیرد با n+1 عدد ضربه دوم را به مهاجم وارد میآورد) رسیده است. چین هم با فاصلهای اندک، در حال رسیدن به این نقطه است. در کنار «اوپنهایمر»، انتخاب «منطقه مورد علاقه» (Zone Of Interest) برای فیلم بینالملل و «20 روز در ماریوپل» به عنوان مستند برگزیده اسکار 2024، آرایش هنری-جنگی ایالات متحده را در واکنش به تغییرات قدرت در جهان به نمایش گذاشت. پیش از این هم هالیوود با ساختن فیلمی درباره زندگی «ناپلئون بناپارت» ساخته ریدلی اسکات، به «گذار در نظم جهانی» واکنش نشان داده بود. فرمانده بزرگ فرانسویها در قرن نوزدهم خواستار بر هم زدن وضع موجود به واسطه فشارهایی بود که قدرتهای وقت نظیر انگلستان، امپراتوری اتریش و پروس در واکنش به انقلاب فرانسه در 1789 علیه کشورش اعمال کردند، جالب اینجاست که نخستین نظم جهانی پس از جنگهای ناپلئون در اروپا و شکست او، سال 1815 در وین متولد شد. ریدلی اسکات آنگلوساکسون اما چه تصویری از ناپلئون در فیلمش ارائه داد؟ یک تصویر اگزجزه و به غایت تباه، تحقیرآمیز و بیمصرف از کسی که هیچکس در اروپا تا همین امروز هم به فتوحات او نزدیک نشده است! اسکات نمایش کینهتوزانه خود را در نهایت با تقدیم آخرین ساخته خود به سگش «لولو» تکمیل کرد.
تناقضهای شخصیتی اوپنهایمر - ویژگیهایی که هم دوستان و هم نویسندگان زندگینامههای او را برای توصیفش با مشکل روبهرو کرده - امروز در سیاستهای جهانی آمریکا و نظم برآمده از پساجنگ سرد هم دیده میشود.
رابرت اوپنهایمر قبل از اینکه به یک «پرومتئوس» تبدیل شود، غرق در شعر و فلسفه بود؛ جوانی خجالتی و گوشهگیر که تا آستانه خودکشی پیش رفت اما با خواندن رمان «در جستوجوی زمان از دست رفته» مارسل پروست گویی آرامتر شد. او گفت درگیر این قسمت از کتاب پروست شده که بیتفاوتی نسبت به رنج بشر، میتواند شکلی ابدی از قساوت قلب باشد. اوپنهایمر اما با تایید حمله اتمی به هیروشیما در تحمیل بزرگترین رنج بشری تاریخ به مردم ژاپن نقش ایفا کرد!
وضعیتی شبیه جو بایدن، رئیسجمهور آمریکا که این روزها نمایشی از امداد هوایی در آسمان غزه راه انداخته و همزمان سلاحهای هوایی را به اسرائیل روانه میکند تا بر سر مردم فلسطین آوار شود. اوپنهایمر بعد از آزمایش بمب اتمی دچار حس غرور و افتخار شد اما بعدتر با مشاهده آثار مخلوقش دریافت شاید خود را گول میزده و تا زمان مرگ در اضطراب و عذاب بود. رئیسجمهور ترومن هم که فرمان حمله اتمی به ژاپن را صادر کرد، نوع دیگری خودفریبی میکرد. هنری کیسینجر میگوید: سال 1961 که مدرسی جوان بودم، در کانزاس به دیدار هری ترومن رفتم. از او پرسیدم به چه چیزی بیش از همه در دوران ریاستجمهوری خود افتخار میکند و او پاسخ داد: «اینکه ما کاملا بر دشمنان پیروز شدیم و سپس آنها را به جامعه ملتها بازگرداندیم. فقط آمریکاست که میتواند چنین کاری کند».
اوپنهایمر بعدها در مصاحبهای در سالهای ۱۹۶۰، ابعادی تازه را از احساساتش در زمان تولد بمب اتمی رو کرد. او گفت لحظاتی بعد از انفجار، سطری از متن هندوی بهاگاواد گیتا به ذهنش خطور کرد که میگفت «اکنون من خود مرگ شدهام، ویرانگر دنیاها». ۲ سال قبل از مرگش هم خطی حائل میان علم و شاعرانگی ترسیم کرد. او گفت بر خلاف شعر «علم راه و رسم آموختن آن است که چگونه یک اشتباه را دوباره تکرار نکنیم».
این پیامی است که رهبران آمریکا باید از گفتههای لحظه آخری اوپنهایمر بیاموزند؛ مردی که آلبرت انیشتین دربارهاش گفت: او چیزی را دوست دارد که آن چیز او را دوست ندارد: ایالات متحده آمریکا. آمریکا هرگز اوپنهایمر را دوست نداشت و امروز هم هیچکس نظم آمریکایی را دوست ندارد.
ارسال به دوستان
به بهانه هفتادوهفتمین سالروز تولد سیروس گرجستانی
بازیگری برای سریالهای مناسبتی
گروه فرهنگ و هنر: «علیاکبر محمودزاده گرجستانی» با نام هنری «سیروس گرجستانی» سال 1325 در شهرستان بندر انزلی متولد شد. آغاز سالهای دبستان وی همزمان بود با مهاجرت خانوادهاش به تهران. گرجستانی کودکی را در ناصرخسرو گذراند و در تهران رشد کرد اما همیشه دلش هوای شمال داشت و حتی گفته بود اگر بازیگر نبودم قطعا در شمال زندگی میکردم. از ویژگیهای این هنرمند حضور پررنگ در سریالهای مناسبتی بویژه در ماه مبارک رمضان بود؛ سریالهایی که اواخر دهه 70 و اوایل دهه 80 از شبکههای مختلف سیما پخش میشد و گرجستانی را فارغ از سوابق کاریاش در سینما و تئاتر به چهره تلویزیونی سریالهای مناسبتی بویژه در حوزه آثار طنز بدل کرده بود.
گرجستانی اما کارش را با تئاتر سال 49 در تالار سنگلج آغاز کرد و بعد از حضور در چند نمایش به استخدام وزارت فرهنگ و هنر آن زمان درآمد. به گفته خودش، حضور در سینما و تلویزیون را از سال 58 به صورت حرفهای با بازی در فیلم «چوپانان کویر» به کارگردانی حسین محجوب آغاز کرد !ما در دهه 60 با کارگردانان سرشناس سینمای ایران از جمله کیومرث پوراحمد و رخشان بنیاعتماد همکاری کرد و به نوعی این دهه را باید اوج سالهای فعالیتش نامید.
«تیغ و ابریشم» به کارگردانی مسعود کیمیایی، «تنوره دیو» به کارگردانی کیانوش عیاری، «زرد قناری» به کارگردانی رخشان بنیاعتماد، «دوران سربی» به کارگردانی خسرو معصومی، «شکار خاموش» به کارگردانی کیومرث پوراحمد و «آپارتمان شماره ۱۳» به کارگردانی یدالله صمدی از جمله آثار شاخص و مطرح این هنرمند در دهه 60 است.
در دهه 70 نیز او با بزرگانی از جمله سیدداوود میرباقری همکاری داشت و در 2 فیلم «مسافر ری» و «آدم برفی» ایفای نقش کرد، همچنین در آن سالها در «توفان شن» جواد شمقدری بازی کرد. در سال آخر این دهه، گرجستانی در« یکی بود یکی نبود» به کارگردانی ایرج طهماسب حاضر شد.
دهه 80 نیز او در فیلمهای «آکواریوم» و «شبکه» به کارگردانی ایرج قادری حاضر شد، همچنین در «شرط اول» سیدمسعود اطیابی نیز ایفای نقش کرد. گرجستانی در آخرین دهه زندگی خود یعنی دهه 90 نیز در سینما فعال بود. وی برای رامبد جوان در «قانون مورفی» بازی کرد، همچنین در «ما همه با هم هستیم» کمال تبریزی همبازی بازیگران مطرحی چون لیلا حاتمی و مهران مدیری شد. شاید مهمترین اثر سینمایی او در این دهه «نهنگ عنبر» باشد.
با تمام آثار سینمایی او، شاید سیروس گرجستانی را به خاطر بازی در سریالها بشناسیم. او در تلویزیون با رضا عطاران و «متهم گریخت» حسابی محبوب شد. از نوروز 1363 که با «مخمصه» به خانههای مردم رفت در دل آنها ماند تا همین امروز و با سریال «شاهرگ» (که همچنان پخش آن ادامه دارد) همچنان در قلب مردم مانده است.
«متهم گریخت»، «صاحبدلان»، «مأمور بدرقه»، «شاهگوش»، «دندون طلا»، «درخت دوستی»، «هشت بهشت»، «امام علی»، «همسران»، «هتل»، «پشت کنکوریها»، «گاوصندوق»، «زن بابا»، «خوشنشینها»، «کلاه پهلوی»، «سه دونگ سه دونگ»، «جاده چالوس»، «نوار زرد»، «آنام و دنگ و فنگ» و «روزگار تنها» بخشی از سریالهای او هستند. شاهنقش سیروس گرجستانی در این سالها مربوط به سریال «شهریار» میشود؛ جایی که او نقش میانسالی تا پیری شهریار را بازی کرد. او در این باره گفته بود: «مرا برای این نقش انتخاب کردند و نخستین گزینه بودم. من هم چون این نقش برایم جذابیت داشت، آن را انتخاب کردم. شعرهای استاد را حفظ کردم. روی شخصیت او مطالعه داشتم و در کل سعی کردم به انحای مختلف او را بشناسم».
او در بخش دیگری اظهار کرده بود: «من گزینه اول و آخر برای ایفای نقش «شهریار» بودم. برای اینکه به استاد شهریار به لحاظ ظاهری نزدیک شوم، گریم سختی روی من انجام میشد. شهریار یکی از بزرگترین شعرای ایران است و به همین دلیل شخصیتش برای من جذاب بود. هر چه بیشتر درباره او مطالعه میکردم، بیشتر به او جذب میشدم. کارگردان هم کاستهایی به من راجع به استاد داد که آنها را گوش کردم. جالب اینکه وقتی درباره استاد شهریار مطالعه کردم متوجه شدم او شباهت عجیبی به لحاظ فیزیکی، راه رفتن، نوع نگاه و گویش با پدر من دارد. اینگونه بود که بیشتر از قبل مجذوبش شدم. با ایفای نقش شهریار، گویی نقش پدر خودم را بازی کردم. من از تهران برای بازی در نقش شهریار به تبریز رفته بودم و برخی از بازیگران هم آذری بودند. وقتی با الهام از پدرم یکسری کارها را انجام میدادم، برای آنها عجیب بود و میگفتند شهریار هم دقیقا همین کارها را انجام میداد».
این هنرمند پیشکسوت 12 تیر 1399 در 74 سالگی بر اثر ایست قلبی دار فانی را وداع گفت.
ارسال به دوستان
دبیر جشنواره تئاتر کودک و نوجوان پس از بازگشت از جشنواره تئاتر کودکان حسینی کربلا عنوان کرد
میزبانی ایران از جشنوارههای تئاتر کود و نوجوان کشورهای اسلامی
گروه فرهنگ و هنر: هشتمین دوره جشنواره بینالمللی تئاتر کودک «الحسینی الصغیر» در کربلای معلی در حالی طی روزهای گذشته به کار خود پایان داد که امیر مشهدیعباس، دبیر جشنواره تئاتر کودک و نوجوان به عنوان میهمان ویژه در آیین اختتامیه این رویداد به سخنرانی پرداخت. از جمله ویژگیهای دوره هشتم جشنواره، برگزاری ۳ کارگاه آموزشی بازیگری، عروسک خیمه شب بازی و گریم تئاتر و سینما توسط مربیانی خارج از عراق از استرالیا، اسپانیا و ایران بود، همچنین در این رویداد نخستین کارگاه آموزشی ویژه مدیران جشنوارههای کودک در منطقه عربی (عمان، مصر، لبنان و تونس علاوه بر عراق) و سمینار ویژه مدیران شعبههای سازمان بینالمللی (UNMA) مرتبط با فعالیت عروسکی نیز برگزار شد. امیر مشهدیعباس، پس از بازگشت از جشنواره کودکان حسینی کربلا با توجه به حضور ایران در این رویداد درباره پیشنهاد ایجاد «تشکل جشنواره تئاتر کودک و نوجوان کشورهای اسلامی» توضیحاتی ارائه کرد. دبیر جشنواره تئاتر کودک و نوجوان گفت: «با سفر به شهر کربلا با شکل برگزاری جشنواره کودکان کربلا آشنا شدم که ستاد اجرایی و عوامل حرم حسینی با حمایت مالی حرم و بهسادگی تمام، برگزار کرده بودند. تمام تلاش عوامل جشنواره این بود که بدون تجملات دستوپا گیر، به اصل برگزاری جشنواره برسند». وی با اشاره به حضور سایر کشورهای شرکتکننده در جشنواره اظهار کرد: «بسیاری از کشورهای اسلامی از جمله ایران نمایشهایی در جشنواره که هشتمین دوره آن برگزار میشد، به صحنه بردند». مشهدیعباس در ادامه افزود: «من هم در کنار این جشنواره یک سخنرانی با موضوع «حمایت جشنوارهها از یکدیگر در جهت همافزایی و رشد کیفی جشنوارهها» داشتم و آنجا متوجه شدم این جشنواره از عدم ارتباط مدیران با یکدیگر رنج میبرد. با اینکه همه نمایندگان کشورهای اسلامی علاقهمند به ایجاد فضای مشترک و تبادل فرهنگی و آموزش تئاتر کودک و نوجوان بودند اما این ارتباط به شکل کاربردی وجود نداشت. از همه مهمتر اینکه هیچ کشوری متولی معرفی آثار کیفی به سایر کشورها نبود و نمایندگان سایر کشورها دوست داشتند با مشارکت کشور ایران این تشکل راهاندازی شود تا آثار ارزشمندی را برای فستیوال کشورهای اسلامی معرفی کنند». وی در ادامه به مشخصه اخلاقی بودن نمایش در کشورهای اسلامی اشاره کرد و توضیح داد: «وقتی تئاتر کودک در کشورهای اسلامی تولید میشود، آموزههای مشترک زیادی برای کودک و نوجوان دارد؛ مشکلاتی که در تئاتر کودک کشورهای غیراسلامی وجود دارد، در این نمایشها وجود ندارد و بدون محدودیت میتوانند در جشنوارهها شرکت کنند. آثار کشورهای اسلامی، بر پایه آموزههای دینی و اخلاقی تولید میشود و این مورد برای هنرمندان و گروههای تئاتر بسیار مهم بود».
دبیر دوره پیشین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان ادامه داد: «در آنجا به دلیل مواردی که ذکر شد، تصمیم بر این شد که یک نشست در ایران با مدیران جشنواره تئاتر کشورهای اسلامی برگزار کنیم تا بتوانیم درباره «تشکل مدیران جشنوارههای تئاتر کودک و نوجوان کشورهای اسلامی» با هدف همافزایی بیشتر کشورهای اسلامی به توافق برسیم و اگر به نتیجه مطلوب رسیدیم این تشکل در زیرمجموعه اداره کل هنرهای نمایشی ثبت شود». مشهدیعباس، در پایان هدف نهایی از این تشکل را چنین توضیح داد: «هدف از دعوت مدیران تئاتر کشورهای اسلامی در نهایت، ایجاد یک تشکل تئاتر کودک و نوجوان اسلامی و دعوت از گروههای هنری کشورهای اسلامی، معرفی اساتید برای برگزاری کارگاههای آموزشی، معرفی هیات داوری و شورای انتخاب آثار جشنوارهها برای بالا بردن سطح کیفی جشنوارهها به شکل منسجم است».
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|