|
«وطن امروز» از افزایش قیمت کالاها در دولت چهاردهم گزارش میدهد
روی موج گرانی
قیمت برخی کالاهای مصرفی مانند نان، شیر، خودرو و... در چند ماه اخیر توسط تیم اقتصادی دولت چهاردهم گران شده که عامل افزایش انتظارات تورمی بوده است
گروه اقتصادی: مسعود پزشکیان در دوران رقابتهای انتخابات تاکید ویژهای بر ثبات اقتصادی داشت که بر مبنای آن فشار بر معیشت جامعه کاهش یابد. همچنین وعده داد فاصله بین دهکهای پایین و بالای جامعه روند نزولی پیدا خواهد کرد. این در حالی است که در چند ماه گذشته سیاستهای اقتصادی دولت با محوریت وزارتین اقتصاد و صنعت بر محور تورم بوده است به طوری که قیمت شیر خام و چند قلم محصول لبنی بیش از ۲۰ درصد افزایش یافته است. همچنین قیمت خودروهای داخلی تا ۳۵ درصد، تعرفه برق ۶۰ درصد، تعرفه گاز ۳۰ درصد و قیمت بلیت قطار ۳۰ درصد طی این مدت گران شده است.
خیلیها تصور نمیکردند دولت در سال جاری قیمت نان را گران کند اما این اتفاق افتاد به طوری که قیمت انواع نان ۶۵ درصد در سال جاری گران شد. از آنجا که نان قوت غالب دهکهای پایین جامعه است، این گرانی به کاهش قدرت خرید مردم و فشار بر دهکهای پایین جامعه میانجامد. با این حال دولت اقدامی در راستای جبران این هزینهها برای دهکهای پایین جامعه نکرده است.
البته پیش از این ساماندهی آرد و نان در دستور کار دولت قرار داشت. بر مبنای این طرح اتباع نمیتوانستند نان یارانهای خریداری کنند. از آنجا که وزارت کشور به طور رسمی اعلام کرده ۶ میلیون اتباع غیرمجاز در ایران زندگی میکنند، ساماندهی آرد و نان به مدیریت هزینهها کمک میکرد. با این حال دولت فعلا به جای اینکه برنامهای برای ساماندهی آرد و نان داشته باشد یا اینکه خروج اتباع را به صورت جدی دنبال کند، به دنبال رفع ناترازی مالی از طریق گرانسازی است.
دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۴ از همین الان پیشبینی افزایش ۱۴۰۰ درصدی بنزین سوپر، افزایش ۱۱۰۰ درصدی قیمت بلیت هواپیما و افزایش نرخ ارز واردات کالاهای اساسی از ۲۸,۵۰۰ تومان به ۳۸,۵۰۰ تومان را در نظر گرفته است.
این گرانیها در شرایطی اتفاق افتاده که فعلا اثر رشد قیمت ارز سامانه نیما هنوز به صورت مستقیم روی کالاها نمایان نشده، به طوری که قیمت ارز نیمایی از ۴۲ هزار تومان به ۵۱ هزار تومان افزایش داشته است. این مساله خود منجر به بروز انتظارات تورمی در اقتصاد شده است. به همین دلیل قیمت خدمات و کالاهایی که مشمول قیمتگذاری دستوری نیستند کم کم در حال واکنش نشان دادن هستند.
گرانیهای اخیر در حالی است که دستگاههای نظارتی مانند اصناف و اتحادیهها نظارت چندانی بر بازار ندارند که این موضوع منجر شده قیمت محصولات ترباری بشدت رشد کنند، به طوری که قیمت خیار و گوجه به بالای ۵۰ هزار تومان رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، میتوان گفت رشدی ۱۰۰ درصدی را این ۲ محصول تجربه کردهاند.
اگر این روند ادامه داشته باشد، به طور قطع دولت چهاردهم رکورد تورم را در سال جاری خواهد شکست، چراکه در 3 ماهه آخر سال شاهد بروز ناترازیهایی در اقتصاد خواهیم بود. تخصیص ارز برای واردات کالا نیز در آینده با چالش مواجه میشود، به همین دلیل نرخ بازار ارز نیز سیگنال گرانی به بازار کالایی صادر میکند. هرچند نباید نادیده گرفت در یک ماه گذشته با افزایش قیمت ارز نیمایی، قیمت دلار بازار آزاد نیز بیش از ۱۵ درصد رشد کرده است. به طور قطع در 3 ماهه آخر سال ناترازی مالی میتواند اثر بیشتری بر بازار ارز بگذارد، تا جایی که رئیس کل بانک مرکزی در مصاحبهای اعلام کرده هدف ما کنترل قیمت ارز و محدوده فعلی است. در حالی که پیش از این در ابتدای سال هدفگذاری قیمت دلار برای پایان سال ۱۴۰۳ حدود ۶۲ هزار تومان بود.
به طور قطع آغاز موج تورمی که دولت از ابتدای روی کار آمدن خود آغاز کرده منجر میشود در پایان یک سال کاری قیمتها ۶۰ درصد افزایش یابد، چرا که تاکنون برخی کالاها بیش از ۳۰ درصد افزایش قیمت پیدا کردهاند. با فرض اینکه محاسبات سازمان برنامه و بودجه دولت چهاردهم در تعیین تورم ۳۵ درصدی در سال ۱۴۰۴ دقیق باشد و این میزان گرانی بر افزایش ۳۰درصدی 6 ماهه دوم سال افزوده شود، رشد قیمت کالاها در سال نخست دولت چهاردهم به ۶۵ درصد خواهد رسید.
با توجه به اینکه رکورد تورم در سالهای تحریمی حدود ۵۰ درصد بوده است، اگر قیمت کالاها این میزان رشد کند، مسعود پزشکیان رکورد جدیدی را در گرانی کالاها ثبت خواهد کرد. این فرضیه در موقعیت کنونی میتواند برای جامعه بسیار خطرناک باشد، چرا که در مقطع کنونی بسیاری از دهکهای پایین جامعه نسبت به تورم لجامگسیخته گلایهمند هستند.
البته وزیر اقتصاد چند وقت اخیر در حمایت از برنامههای اقتصادی خود اعلام کرده رشد قیمت ارز به افزایش صادرات، همچنین بازگشت نرخ ارز به قیمت سامانه نیما کمک میکند. از طرف دیگر تاکنون اثر آن بر قیمت کالاها نیز نمایان نشده است. این استدلال در ظاهر منطقی به نظر میرسد اما باید توجه داشت اثر گرانی تورم بر کالاهای وارداتی و سپس اثرگذاری بر قیمت کالاهای داخلی حدود ۳ تا ۵ ماه زمان میبرد، چرا که تا کالا ثبت سفارش شود و با نرخ جدید ارز نیمایی ترخیص و وارد بازار کالا شود چند ماه زمان میبرد.
به محض اینکه کالاهای وارداتی با نرخهای جدید به بازار تزریق شوند، سایر کالاها حتی در صورتی که در داخل تولید شده باشند شروع به گران شدن میکنند. به طور قطع نظارت بر بازار میتواند بخشی از مشکل گرانی را حل کند اما نمیتواند مانع بروز آن شود. به همین دلیل موج گرانیای که به تازگی آغاز شده میتواند اثر قابل توجهی بر قدرت خرید مردم بگذارد، مگر اینکه دولت نسبت به برنامههای خود تجدیدنظر کند.
برخی مسؤولان بازگشت به مذاکرات برجام را راهحل موثر در جلوگیری از رشد قیمت ارز و کنترل تورم دانستهاند، در حالی که این مساله از سوی دولت دوازدهم نیز دنبال شد اما در همان زمان هم شاهد بروز تورم سنگین در اقتصاد کشور بودیم. این موضوع نشان میدهد راهکار مهار تورم و تنظیم بازار، تقویت داخلی اقتصاد کشور است. تا زمانی که از تولید داخلی حمایت نشود و از طرف دیگر قدرت خرید مردم بازسازی نشود، نمیتوانیم دنبال راهکار موثر در بیرون از مرزها باشیم.
اقتصاد به عنوان علم ریاضی متکی به دادههای اقتصادی است، از این رو تا زمانی که عرضه و تقاضا با همدیگر متعادل نشود، نمیتوان روی ثبات قیمتها تمرکز کرد. در شرایط کنونی قیمت برخی کالاها تحت تأثیر مهندسی عرضه افزایش مییابد و برخی نیز از مسیر قانونی و تحت تأثیر سیاستهای تورمی دولت گران شدهاند، به همین دلیل دلایل این گرانیها مشخص بوده و دولت باید نسبت به سیاستهای اخیر خود بازنگری کند. به عبارت دیگر، نمیتوان تنشهای سیاسی و... را عامل گرانی دانست، در حالی که منشا آنها مشخص است.
ارسال به دوستان
گزارش «وطن امروز» از اقدامات پولی ایران برای عبور از محدودیتهای تحریمی و سوئیفت
تجارت ریالی
گروه اقتصادی: محمدرضا فرزین، رئیسکل بانک مرکزی در یازدهمین همایش سالانه بانکداری نوین و نظامهای پرداخت به تشریح سیاستهای جدید بانک مرکزی در این حوزه پرداخت و اظهار کرد: نظام بانکی مجموعهای از نقاط قوت و ضعف است. فناوریهای دیجیتال از نقاط قوت این نظام است. شبکه شتاب ایران با پرداخت زیر 2 ثانیه یکی از قویترین شبکههای پرداخت منطقه است.
وی با بیان اینکه بهزودی ریال دیجیتال کار خود را شروع میکند، ادامه داد: توسعه بانکداری نوین وظیفه بانک مرکزی در تمام دنیاست. ما هم در بانک مرکزی ایران تلاش میکنیم این وظیفه را بهدرستی انجام دهیم.
رئیسکل بانک مرکزی با اشاره به تعاملات بانکی در فضای بینالملل گفت: به دلیل تحریم بیشترین چالش را در این حوزه داریم ولی با تلاشی که در سالهای گذشته انجام شده اقدامات خوبی صورت گرفته است که باید ادامه یابد. یکی از اقدامات طراحی سامانه «ACUMER» است که متعلق به آسیاست. تلاش کردیم در مدیریت تحریم از این ابزار حداکثر استفاده را کنیم. با هندوستان و پاکستان و سایر کشورهای عضو اتحادیه همکاری داریم و به جای سوئیفت این سامانه را طراحی کردیم که الان کار میکند.
فرزین تصریح کرد: پس از برتون وودز برخی از کشورهای آسیایی برای مقابله با این تصمیم اتحادیه پایاپای آسیایی را تشکیل دادند اما به دلایل مختلف این اتحادیه در سالهای اخیر فعالیت آنچنانی نداشت. در همان زمان دبیرخانه این اتحادیه در ایران مستقر شد و با توجه به این مساله در سالهای اخیر این اتحادیه را فعال کردیم و تعاملات خود را با کشورهای عضو این اتحادیه از جمله هند و پاکستان ارتقا دادیم. به جای سوئیفت برای اعضا سامانه بانکی جدیدی با نام ACUMER را استفاده کردیم که مبتنی بر استانداردهای سوئیفت طراحی شده اما تحریمناپذیر است.
ایران در حال حاضر سوئیفت را کنار گذاشته و ACUMER را جایگزین کرده است. ایران از 10 مهرماه امسال این سامانه را به صورت جدی عملیاتی کرده است و قصد دارد آن را توسعه دهد. در واقع هدف ایران این است که در کنار توسعه تجارت با آسیا با استفاده از ACUMER روابط و تعاملات خود را با کشورهای عضو اتحادیه پایاپای آسیایی گسترش دهد. این مساله به این دلیل اهمیت زیادی دارد که همواره فشار تحریمها روی معاملات تجاری ایران بود. همچنین به دلیل اینکه بانک کشورهای مقصد صادرات تعامل چندانی برای انتقال پول صادرات کالاهای ایرانی نداشتند که عمدتا تجار متضرر میشدند، یا حتی مجبور بودند از مسیرهای دیگری پول را وارد کشور کنند که هزینهبر بود. به عبارت دیگر، حدود 20 درصد هزینه مبادلات مالی صادرکنندهها افزایش مییافت و همین مساله به افت صادرات ایران منجر میشد.
یکی از اقدامات دیگر ایران برای کماثر کردن فشار تحریمها تقویت بریکس بوده است. بریکس سهم بزرگی در تجارت جهانی دارد که در ابتدای راهش است. الان استراتژی بریکس تا سال 2025 در 4 محور بنا شده که فرصت را برای برخی کشورها مانند ایران فراهم میکند با استفاده از ارزهای محلی تجارت خود را توسعه دهد، بنابراین نخستین محور بریکس افزایش سهم ارزهای محلی است.
چین و روسیه به سمت استفاده از ارزهای محلی حرکت کردهاند. همین مساله باعث شده تا کشورهای همکار در این سازمان بینالمللی به فکر این باشند که بتوانیم تسویه تجارت را با ارزهای بریکس انجام دهیم. دومین اقدام بانکهای مرکزی عضو بریکس راهاندازی سامانهای در نظامهای پرداخت است. بانک مرکزی ایران یک پلتفرم تسویه برای پرداختهای برونمرزی راهاندازی کرده که فعلا در مرحله مقدماتی است تا تسویه بینالمللی را از این طریق انجام دهد.
اتصال شبکه پرداخت به روسیه یکی دیگر از برنامههای بانک مرکزی بود و اخیرا شتاب به میر روسیه وصل شد. تعدادی از بانکها در حال کار کردن با این سامانه هستند. در فاز بعدی امکان استفاده گردشگران روسی در فروشگاههای ایران فراهم میشود. فاز سوم این پروژه استفاده گردشگران ایرانی از پوز روسیه است که ابتدای سال آینده عملیاتی میشود. با این اقدامات ایران و روسیه کاملا دلار را حذف و ریال و روبل را جایگزین کردهاند.
بانک مرکزی بهموقع در حوزه توسعه ریال دیجیتال و استقرار نظام هوشمند ورود کرده است. خیلی از کشورها از پول دیجیتال استفاده میکنند که میتواند کارایی نظام مالی کشور را افزایش دهد. برخی کشورها در مرحله تحقیقات هستند و وارد مرحله آزمایشی شدهاند. ایران هم وارد آزمایش شده و الان در کیش این کار را انجام میدهد. به طوری که ریال دیجیتال در بانکهای ملت، تجارت و ملی درحال استفاده است و در آینده 5 بانک دیگر به آن اضافه خواهد شد.
امروز رمزپولها در جهان توسعه سریع و شتابانی دارند که استفاده متفاوتی از آنها میشود، قاعدهگذاری در این حوزه کار بسیار سختی است. تمام کشورها در این ابتدا با مشکل مواجه شدند. ابتدا تجارت شکل میگیرد و بعد مقررات تدوین میشود. این اتفاق در کشور ما هم افتاده است، الان با بازار بزرگی روبهرو هستیم ولی مقررات منسجمی در این حوزه نداریم.
با توجه به اینکه تحریم هستیم این ابزار در تجارت بینالمللی استفاده بیشتری دارد. در این زمینه مقررات نهاد امین حتما باید تدوین شود. ایران 218 کارگزاری دارد و 10 میلیون تراکنش ماهانه که رقمی حدود 35 همت حجم معاملاتشان است.
مقررات رمزپول باید تدوین شود و اگر ورود نکنیم در مدیریت پول بانک مرکزی به مشکل میخورد. درواقع قوانین ماینینگ در وزارت صمت تدوین میشود. مقررات رمزپول تهیه شده است. بانک مرکزی باید مدل مشخص برای نظارت بر اینها داشته باشد. نظارت بانک مرکزی یا آفساید یا آنساید است. یکی از مشکلات نظارتی بانک مرکزی استانداردهای ناهمگون بین بانکهاست.
در ۲ سال اخیر حملات سایبری به شبکه بانکی افزایش یافته است، به همین دلیل پایداری شبکه باید افزایش یابد. یکی از اقدامات در این زمینه دریافت مجوز امضای الکترونیک در 30 آبانماه بوده است. این موضوع به کاهش مراجعات حضوری مردم نیز کمک خواهد کرد. از طرف دیگر بانک مرکزی باید نظارت بر موضوعات پولشویی را با هوش مصنوعی تقویت کند تا بتواند همگام با صنعت بانکداری جهانی حرکت کند.
ارسال به دوستان
جوابیه شرکت برق حرارتی به گزارش «وطن امروز»
شرکت برق حرارتی در جوابیه به گزارش روزنامه «وطن امروز» با تیتر «رتوش خاموشی» که 22 آبان منتشر شد، اعلام کرد: «مساله قطعی برق روزهای اخیر در کشور مرتبط با راندمان پایین نیروگاهها اعلام شده است. طرح این مساله در حالی است که بررسی روند راندمان متوسط نیروگاههای حرارتی از سال 1357 تاکنون نشان میدهد راندمان میانگین نیروگاههای حرارتی از 26.5 درصد در سال 1357 تا 39.5 درصد در سال جاری رشد حدود ۴۹ درصدی داشته است.
در خصوص رتبهبندی راندمان نیروگاهی کشورها، ایران در رتبه پانزدهم جهان قرار دارد و در حالی که متوسط راندمان نیروگاههای حرارتی جهان به 39.04 درصد رسیده، این رقم در پایان نیمه نخست امسال در ایران به حدود 39.5 درصد رسید و از متوسط جهانی بالاتر است.
در زمینه استفاده از نیروگاههای راندمان پایین نیز این واحدها در نیمه نخست سال به ناچار برای پاسخگویی به نیاز روزهای پیک مصرف برق و پاسخگویی به نیاز شبکه سراسری مورد استفاده قرار میگیرند اما برای نیمه دوم سال اغلب نیروگاههای زیر 100 مگاوات و واحدهای با راندمان زیر ۲۵ درصد وارد مدار نمیشوند و در واقع اولویت تولید برق در زمستان با نیروگاههایی است که راندمان بالاتری دارند.
در خصوص عدم اجرای فیلترینگ در نیروگاهها نیز باید به این مساله اشاره شود که در تاریخ ۲۸ خرداد 1402 هیات دولت ماده 23 آییننامه فنی در زمینه کنترل و کاهش آلودگی (موضوع ماده 2 قانون هوای پاک) را مورد تجدید نظر قرار داد و بر اساس آن شرکتهای پالایش نفت مکلف گردیدند نسبت به اجرای طرح ارتقای کیفیت نفت کوره مطابق استاندارد ملی اقدام نمایند. استاندارد مذکور به گونهای تدوین شده است که در صورت مصرف مازوت در نیروگاههای بخاری میزان آلایندگی تولیدی مطابق استانداردهای اعلامی سازمان حفاظت از محیطزیست باشد. در نتیجه نصب فیلتراسیون در اگزوز خروجی بویلر نیروگاهها که علاوه بر مصرف حجم عظیمی از منابع آب و جاگذاری پسماندهای گچی که میتوانست آسیبهای جدی به محیطزیست وارد نماید، منتفی گردید و از قانون مذکور حذف شده است».
ارسال به دوستان
اخبار
بسیاری از معادن کشور ایمن نیستند
وزیر صمت با اشاره به اینکه به طور قطع سرمایهگذاری در معادن را پیگیری خواهیم کرد تا تکنولوژی و فناوریهای جدید را به معادن بیاوریم، گفت: باید به ایمنسازی معادن جدی نگاه کنیم، امروز در بسیاری از معادن ما ایمنسازی انجام نشده است.
به گزارش تسنیم، سیدمحمد اتابک با اشاره به اینکه به طور قطع سرمایهگذاری در معادن را پیگیری خواهیم کرد تا تکنولوژی و فناوریهای جدید را به معادن بیاوریم، گفت: باید به ایمنسازی معادن جدی نگاه کنیم، در بسیاری از معادن ما ایمنسازی انجام نشده است و در همه این زمینهها باید سرمایهگذاری کنیم.
وزیر صمت افزود: معتقدیم معادن بخش بالقوه عظیمی را به خود اختصاص دادهاند که باید از این ظرفیت استفاده کرد؛ از این رو هم دولت، هم بخش خصوصی و هم معدنکاران باید همت کنند.
وی با بیان اینکه صنعت مدتهاست با ناترازی انرژی مقابله میکند، گفت: این ناترازی هر سال نسبت به سال قبل تشدید شده است و امسال هم شاید شدیدترین ناترازی را نسبت به گذشته داشتهایم.
اتابک عنوان کرد: باید در بلندمدت فکر این باشیم که خود تولیدکنندگان و صنعتگران انرژی مورد نیازشان را تولید کنند اما اکنون سعیمان این است بیشترین میزان انرژی را در اختیار صنعت فولاد قرار دهیم و با هماهنگی با تولیدکنندگان، ساعت قطع و وصل انرژی را مدیریت کنیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت ابراز امیدواری کرد با ناترازی انرژی، تولید در صنعت کاهش نیابد.
وی با بیان اینکه تولیدکنندگان داخلی استقبال خوبی از نمایشگاههای معادن داشتهاند، گفت: این نمایشگاهها در مقایسه با نمایشگاههای گذشته، بسیار موفق عمل کردهاند که امیدواریم منتج به تفاهمنامهها و قراردادهای تجاری شود.
***
آییننامه جدید برای واردات خودرو
هیات وزیران در مصوبه عصر دیروز خود آییننامه جدیدی برای واردات خودرو ابلاغ کرد.
به گزارش مهر، هیات وزیران در مصوبه عصر دیروز خود آییننامه جدیدی برای واردات خودرو ابلاغ کرد. بر اساس بخشی از این مصوبه، منابع ارزی مورد نیاز با رعایت ضوابط ارزی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از محل ارز حاصل از صادرات اعم از کالا و خدمات، سرمایهگذاری خارجی با اولویت حملونقل عمومی با تأیید سازمان سرمایهگذاری خارجی و سایر منابع مورد تأیید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از جمله منابع ارزی با منشأ خارجی تأمین خواهد شد.
دولت البته به این نکته تاکید داشته که ثبت سفارش صادره پس از ورود خودرو به کشور جهت ترخیص خودرو از گمرک فاقد اعتبار است.
همچنین تخلیه خودرو بدون ثبت سفارش در گمرکات کشور ممنوع شده و در صورت تخلیه، خودرو ظرف یک ماه مرجوع میشود.
در بخش دیگر این مصوبه، واردات خودروهای موضوع این آییننامه از سوی اشخاص حقوقی منوط به اخذ تاییدیه تأمین قطعات یدکی و ارائه خدمات پس از فروش از وزارت صنعت، معدن و تجارت شده است.
همچنین تمام مسؤولیتهای حقوقی مرتبط با اصالت و انطباق ارکان اصلی خودرو با مدارک شناسایی، سوابق اظهار شده تعمیرات و تصادفات خودروی وارداتی بر عهده واردکننده است و در صورت عدم انطباق، خودروی مورد نظر مرجوع خواهد شد.
واردات خودروی نو و کارکرده هیبریدی و پلاگین با حجم موتور احتراقی بالای ۲۵۰۰ سیسی ممنوع است و حداکثر حجم موتور احتراقی برای خودروهای بردافزا یا ایآرای وی ۱۵۰۰ سیسی اعلام شده است.
همچنین خودروی با کارکرد کمتر از ۹۹ کیلومتر بر اساس نام تجاری و نوع مدل با نوع سال خودرو کمتر از یک سال بر اساس ویژگی مرتبط در شماره شناسایی خودرو در زمان ورود به کشور خودروی نو تعیین شده است.
***
نماینده مجلس: مردم آمادگی افزایش قیمت خودرو را نداشتند
علی حدادی، دبیر کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو و استاد دانشگاه در یک مناظره تلویزیونی موضوع افزایش قیمت خودرو را بررسی کردند. به اعتقاد این نماینده مجلس، مردم برای افزایش ناگهانی قیمت آمادگی نداشتند اما در مقابل کاکایی گفت افزایش قیمت نتیجه تورم است و تورمزا نیست.
به گزارش ایسنا، هفته گذشته خبر افزایش قیمت ناگهانی خودروهای داخلی منتشر شد. هرچند خودروسازان اعلام کردند افزایش قیمتها کمتر از درخواست آنها بوده است اما همین افزایش ۳۵ درصدی هم باعث نگرانی مردم شده است.
برای بررسی این موضوع، برنامه تلویزیونی پایش میزبان علی حدادی، دبیر کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو و استاد دانشگاه بود.
حدادی در این برنامه ضمن اشاره به اینکه بر اساس قانون برنامه هفتم پیشرفت، دولت در بازار خودرو فقط وظیفه تسهیلگری دارد، یادآوری کرد مردم برای افزایش ناگهانی خودرو آمادگی نداشتند و پیش از افزایش قیمت، باید تابآوری آنها سنجیده میشد. کاکایی در مقابل معتقد بود افزایش قیمتها کاملا قانونی و منطقی بوده است و تابآوری مردم مسالهای نیست که به خودروسازان مرتبط باشد. حدادی در این برنامه گفت: «هفته گذشته در کمیسیون به وزیر صمت گفته شد افزایش ۳۵ درصدی قیمت خودرو در سطوح مختلف تورم ایجاد میکند. ضمن اینکه جامعه آمادگی و تابآوری افزایش قیمت خودرو را ندارد. مجلس در دوره قبل واردات خودرو را تصویب کرده بود. اگر واردات بموقع و متناسب با تقاضای جامعه انجام میشد و توازن در بازار ایجاد میشد، افزایش قیمتها به مردم آسیبی وارد نمیکرد. سوال مجلس از وزارت صمت این است: چرا واردات خودرو بهموقع و متناسب با نیاز انجام نشده است؟»
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|