|
دولت سیزدهم و هفتخان اقتصاد
محمود زارعی: روزشمار رقابتهای انتخاباتی در حال نزدیک شدن به نقطه سرنوشتساز روز انتخاب است. 28 خرداد اگر چه با اتمام رقابتها تکلیف کرسی ریاستجمهوری برای ۴ سال تعیین میشود و صندلی ریاستجمهوری راکب خود را خواهد شناخت اما چالشهای پیش روی دولت سیزدهم آنچنان عمیق و گسترده است که پیروز انتخابات بعد از گرم کردن خود در زمین رقابتها، باید به مصاف هفتخان مشکلات اقتصادی کشور برود. هشتمین رئیسجمهور ایران و سیزدهمین دولت جمهوری اسلامی میراثی را به ارث خواهد برد که همچون گداخته مذاب آتشفشان در حال نابود کردن هر آن چیزی است که در سر راهش قرار گرفته است.
تحولات اقتصادی 8 سال گذشته آنچنان پیچیده و مبهم است که سادهسازی و سهلانگاری حل مشکلات، قطعا موجب تشدید وضعیت خواهد شد. گسترش تحریمهای ضدایرانی، شرطیسازی اقتصاد و وابسته کردن آن به تحولات سیاسی، بیتوجهی به توسعه دیپلماسی اقتصادی، غفلت از برندسازی محصولات ایرانی و دهها دلیل و موضوع دیگر، توان صادراتی کشور را بشدت کاهش داده است. از سوی دیگر عدم توجه به توسعه متوازن زیرساختهای اقتصادی نظیر بیتوجهی به توسعه کریدورهای ترانزیتی، ساخت مسکن، صنعتیسازی، ساخت نیروگاه و... باعث توقف رشد اقتصاد ایران شده است. رکود اقتصادی، تورم بالای 40 درصد، نبود سرمایه در گردش و عدم حمایت از بنگاههای تولیدی نیز موجب تعطیلی بسیاری از بنگاهها و کاهش تولید اکثر واحدها شده است.
مشکل بزرگتر را شاید بتوان پیشخور کردن منابع دولت آینده دانست؛ افزایش بدهی دولت نظیر استقراض از بانک مرکزی، برداشت از صندوق توسعه ملی، فروش اوراق قرضه، تشدید بدهی به شبکه بانکی و کاهش ذخایر طلا و ارز بانک مرکزی، نمونههای بارز مصرف پیشدستانه منابع کشور است. از همه اینها بگذریم، دیو سرکش نقدینگی - که در 8 سال گذشته 6 برابر شده است- با هجوم به هر حوزه اقتصادی با هدف سوداگری، ویرانهای بیش باقی نمیگذارد.
آنچه در حال حاضر در رقابتهای انتخاباتی مهم است، توجه ویژه کاندیدا به حقایق اقتصادی و وضع موجود کشور است. از آنجا که مشکلات عدیده اقتصادیای برای مردم به وجود آمده و فشار معیشتی، تأمین مایحتاج زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داده است، وعدههای بیپشتوانه کاندیدا بدون توجه به حقایق اقتصادی کشور اگر چه ممکن است سبد رای کاندیدا را امروز سنگین کند اما با امیددهی واهی و وعدهپراکنی بیپشتوانه و تقلیل مشکلات اقتصادی، با افزایش سطح انتظارات جامعه، موجب کاهش شدید محبوبیت دولت آینده در اوایل روی کار آمدن خود خواهد شد که علاوه بر تخریب همبستگی اجتماعی جامعه، با افزایش هیجانات و انتظارات، زمینهساز وقوع بحرانهای اجتماعی، امنیتی و سیاسی نیز میشود. کاندیداها باید بدانند امروز مردم نهتنها دنبال شعارهای پوپولیستی و سطحیسازی مشکلات اقتصادی نیستند، بلکه انتظار دارند 7 گزینه تصدی کرسی ریاستجمهوری با واقعنگری به مشکلات اقتصادی کشور، مشکلات را به صورت ریشهای حل کنند و با صداقت و شفافیت با مردم سخن بگویند. تجربه سال 92 و وعده 100 روزه حل مشکلات کاندیدای پیروز نمونه بارز تجربه تلخ مردم درباره وعدهپراکنی سطحی و پوپولیستی است؛ تجربهای که نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات باید از آن بپرهیزند و بدانند مردم نه به دنبال افزایش فلان مقداری یارانه هستند و نه خواستار دریافت وامهای آنچنانیاند، چرا که میدانند منابع این وعدهها نهتنها مشخص نیست، بلکه طرح آنها نیز رؤیاپردازیای بیش نیست. مردم از منتخب خود انتظار دارند قدرت خریدشان را حفظ کند، ثبات را به اقتصاد کشور بازگرداند و وقتی آنها را به چیزی [مثلاً بورس] دعوت کرد، آنها را پای بحران رها نکند. به عبارت دقیقتر، مردم به دنبال تغییر وضع موجود هستند و از مسببان وضعیت فعلی اقتصاد و کسانی که چراغ راهنمایشان به سمت استمرار وضع موجود سبز است، بیزارند.
ارسال به دوستان
حسن روحانی روز گذشته در جلسه هیأتوزیران از عملکرد اقتصادی دولت خود تمجید کرد
دوران طلایی اقتصاد را رقم زدیم!
گروه اقتصادی: حسن روحانی دیروز در حالی ۴ سال اول دولت تدبیر و امید را دوران طلایی اقتصاد ایران نامید که بررسی شاخصهای اقتصادی گزارش شده توسط دولت حاکی از آن است که دولتهای یازدهم و دوازدهم بدترین کارنامه اقتصادی پس از انقلاب را در زمینههای مختلف داشتهاند. بالاترین قیمتهای مسکن، ارز و خودرو از یکسو، شکستن رکورد تورم اقلام خوراکی و پایینترین سطح سرمایهگذاری خارجی، تنها بخشی از کارنامه اقتصادی حسن روحانی است.
به گزارش «وطنامروز»، جلسه هیات وزیران روز چهارشنبه به ریاست روحانی، رئیسجمهوری برگزار شد.
رئیسجمهور با بیان اینکه در این انتخابات جفاها و ظلمهای بسیار بدی شد، گفت: در این مدت به نظام، مردم و کارگزاران نظام ظلمهای بسیار بدی شد. حسن روحانی دیروز در جلسه هیات دولت با اشاره به اینکه ایام مهم انتخابات برای مردم در پیش رو است، اظهار کرد: انتخابات همیشه به طور طبیعی و برخی مواقع غیرطبیعی حواشی و مسائلی را به همراه دارد اما اساس انقلاب ما برای این بود که یک نظام اسلامی سر کار باشد که بخش مهم آن اخلاق است. نظام اسلامی برای این درست شد که اخلاق حاکم شود اما متاسفانه در این روزها این بخش صدمه جدی دیده است. وی افزود: آغاز اخلاق راستگویی و وفای به عهد است و این است که حقیقتها را تحریف نکنیم. حقیقت که هیچ؛ حداقل واقعیتهایی که روی زمین اجرا و عمل شده را تحریف نکنید. اگر خدای نکرده واقعیتها برعکس و ناصحیح گفته شود و اذهان مردم را بهگونهای مشوش کند که نسبت به اصل نظام مشوش شوند اخلاق زیر پا گذاشته شده است. انتخابات مهم است اما اخلاق از انتخابات مهمتر است. وی اضافه کرد: در این انتخابات جفاها و ظلمهای بسیار بدی شد، یک مورد آن را مقام معظم رهبری درباره احراز نشدن صلاحیتها اشاره فرمودند که ایشان هم دستور دادند باید جبران شود. حالا اینکه جبران شد یا نه مساله دوم است. اما به هر حال جفاهای فراوانی شد که بدترین جفا، جفا به خود نظام است. اگر بناست تمام ۴۲ سال گذشته زیر سوال برود و همهاش بگوییم نقض قانون، فساد، زیر پا گذاشتن حقوق، اجرا نکردن مصالح مردم و اقدامات بر خلاف مصلحت کشور و جامعه صورت گرفته، پس چرا اصلا انقلاب کردیم.
رئیسجمهور در ادامه اظهار کرد: ۴ میلیون کشاورز، ۴ میلیون کاسب و ۱۵ میلیون کارگر در این مدت کارهای خوبی کردند اما میگویید همه اینها بد بوده است، در حالی که بخش مهمی از کار کشور در اختیار همین کشاورزان و کاسبان و کارگران است. از طرفی ظلم و جفا به کارگزاران نظام صورت گرفت. دولت که یک نفر نیست؛ صدها هزار نفر در سراسر کشور به عنوان مدیر، کارشناس و کارمند، همه با هم میلیونها نفر هستند که در کنار هم میشوند دولت. وقتی ما توهین میکنیم در واقع به میلیونها نفر توهین میشود. بر چه مبنایی توهین میکنید؟ لااقل باید آمارتان درست باشد. وقتی آمار از مبالغ داخل بانکها میدهید میبینیم که آمارتان از کل نقدینگی کشور بیشتر است و این آمار دروغ است. وی ادامه داد: وقتی میگویید رشد اقتصادی صفر بوده این دروغ است. ما که نمیتوانیم دروغ بگوییم. شاید حقیقت را قلب کنیم اما واقعیتها را که نمیتوان به هم زد. آیا ۱۷ طرح بزرگ پتروشیمی را که ما در سال ۹۹ افتتاح کردیم میشود منکر شد؟ آیا هزاران کیلومتر جاده و راهآهن و صدها طرح مهم افتتاح نشد؟ بعد میگویید هیچ کاری نشده است. بر چه مبنایی این حرفها را میگویید؟ وی در ادامه با یادآوری شرایطی که دولت آغاز به کار کرد، گفت: ما دولت را در سال ۹۲ در شرایطی آغاز کردیم که در تحریم و فشار بودیم. تحریم از سال ۹۱ شروع شده بود و ما در سالهای ۹۲ و ۹۳ در تحریم کار کردیم. از طرفی رکود تورمی هم بود که بعد از جنگ این نخستینبار بود دولتی را با چنین شرایطی تحویل میگرفتیم. در سال ۹۱ رشد اقتصادی منفی 7/7 و تورم بیش از ۳۰ درصد بود، پس ما در شرایط عادی دولت را تحویل نگرفتیم و هم تحریم بود و هم مشکلات دیگر. روحانی اضافه کرد: ما چه کار کردیم؟ سال ۹۳ چه شد؟ سال ۹۳ تورم از ۳۵ درصد به ۱۵ درصد رسید و این اتفاق افتاده یا نیفتاده است؟ اینها دیگر آمار است، آیا در عرض یک سال این کار شده یا نشده؟ رشد اقتصادی در سالهای ۹۱ و ۹۲ منفی بود اما در همان ۳ماهه اول سال ۹۳ رشد اقتصادی ما مثبت شد و ما در آخر سال ۹۳ رشد 2/3 درصدی داشتیم، پس هم تورم را مهار کردیم و از ۳۵درصد آوردیم به ۱۵ درصد و هم رشد منفی اقتصادی را به 2/3درصد رساندیم. در واقع یک معجزه اقتصادی اتفاق افتاد. ما وقتی شروع به مهار تورم کردیم همه گفتند از آن طرف با مساله رشد چه میکنید؟ اما آن هم مثبت شد.
رئیس دولت تدبیر و امید با تاکید بر اینکه طبق آمار و ارقام در ۴ سال اول این دولت یک دوران طلایی در اقتصاد ۵۰ سال گذشته ایران رخ داد، بیان کرد: تورم ما در این ۴ سال به طور متوسط حدود ۱۱ درصد بوده و در ۲ سال تورم تکرقمی بوده و از طرفی رشد اقتصادی ما به طور متوسط در آن ۴ سال 7/4درصد بوده است.
از سوی دیگر از ۶ ماهه اول سال ۹۳ تا پایان سال ۹۶ هر ۳ماه نسبت به سال قبل ۷۰۰ هزار شغل خالص داشتهایم. شما ۵۰ سال اخیر اقتصاد ایران را ورق بزنید و ببینید آیا این 4 سال طلایی که تورم تکرقمی شد و رشد اقتصادی و اشتغال ما بالا رفت و حتی تراز صادرات غیرنفتی ما با واردات در یکی، دو سال مساوی شد، بوده است یا نه؟ چرا این واقعیتها را نمیگویید؟
***
سراب کاهش تورم
روحانی سال ۱۳۹۲ با برخی شعارهای انتخاباتی از جمله کنترل تورم، رای کسب کرد و اواسط مرداد سال ۱۳۹۲ دولتش را تشکیل داد. با کنترل شرایط توسط دولت روحانی، تورم کل سال ۱۳۹۲ در حد 7/34 درصد شد. برای سال ۱۳۹۳ روحانی وعده داده بود تورم را در محدوده ۲۵ درصد کنترل میکند ولی عملا نرخ تورم تا 6/15 درصد کاهش چشمگیر پیدا کرد. روحانی در ۴ سال اول خود، اقدام به استقراض از بانکها کرد و در ادامه به بانک مرکزی اجازه داد به بانکها وام بدهد. پس از آن دولت اعلام کرد ما از بانک مرکزی وام نگرفتیم. البته دولت از بانک مرکزی وام نگرفت در حالی که از بانکها وام گرفت و در مرحله بعد، بانکها از بانک مرکزی وام گرفتند. در اینجا یک فریبکاری توسط دولت اتفاق افتاده است. بر این اساس است که نقدینگی ۴۷۰ هزار میلیارد تومان آخر دوره دهم، در پایان دولت روحانی به ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافت، یعنی نقدینگی حدود ۳ برابر شد و دولت تلاش کرد منابع مورد نیاز را از طریق بانکها تامین کند.
دولت روحانی در دوره اول با بهرهگیری از ابزارهای مقطعی همچون افزایش نرخ بهره بانکی، موفق شد نرخ تورم را موقتا تکرقمی کند؛ با این حال بیتوجهی دولت به اصلاح اساسی ساختارهای اقتصاد باعث شد کاهش تصنعی تورم با جرقه بازگشت تحریمهای آمریکا از بین رفته و دولت روحانی را رکورددار بزرگترین تورم ۲ دهه اخیر کند به طوری که طبق آمارهای مرکز آمار، نرخ تورم سالانه سال 99 به 4/36 درصد و نرخ تورم نقطه به نقطه اقلام خوراکی به بیش از 60 درصد در اسفندماه رسید. بر اساس این کارنامه ضعیف در دولت تدبیر و امید به نظر نمیرسد آن را بتوان دوران طلایی نامگذاری کرد.
* دهه 90، دهه از دست رفته اقتصاد
اقتصاد ایران در چند دهه گذشته در نرخ رشد اقتصادی نوسانات زیادی را تجربه کرده است. بسیاری این نوسانات در رشد را متأثر از اثرپذیری بالای اقتصاد ایران از مسائل بینالمللی و خارجی میدانند که این امر را میتوان به سبب نقش پررنگ نفت در اقتصاد ایران دانست. اینکه چرا نفت به این اندازه اقتصاد ایران را تحت تأثیر خود قرار میدهد، بسیار حائز اهمیت است. حجم حقیقی اقتصاد ایران پس از یک دهه فراز و نشیب در نهایت به گونهای شد که میتوان گفت دوباره به سطح حجم اقتصاد در سال 90 رسیده است، این یعنی یک دهه از دست رفت. مبنای محاسبه رشد اقتصادی، درصد تغییرات تولید ناخالص داخلی نسبت به سال گذشته است. با توجه به تحریمهای نفتی ایران از سال ۹۱ تا ۹۴ و کاهش فروش نفت و درآمدهای نفتی، تولید ناخالص داخلی کشور در سالهای ۹۱ تا ۹۴ روند کاهشی داشته است. پس از توافق برجام و آغاز دوباره فروش نفت خام، به دلیل افزایش ناگهانی درآمدهای نفتی، تولید ناخالص داخلی در سال ۹۵ نسبت به این مقدار در سال ۹۴ رشدی بیسابقه را تجربه کرده است که این رشد ربطی به افزایش اشتغال و تولیدات غیرنفتی در کشور نداشته است. با توجه به اینکه در محاسبه رشد اقتصادی، وضعیت اقتصادی را با سال قبل از آن مقایسه میکنند، طبیعی است پس از چند سال کاهش فروش نفت خام و رشد منفی اقتصادی، این افزایش ناگهانی درآمدهای نفتی، رشد اقتصادی بزرگی را به لحاظ آماری ثبت کند. با این حال آمارها نشان میدهد عواید حاصل از این خامفروشی، سبب رونق اقتصادی، رشد تولید و افزایش رفاه مردم نشده است.
***
فارغ از اینکه به کلی توفیقات اقتصادی حاصلشده پس از برجام ناشی از خامفروشی و نگه داشتن فنر تورم پشت سود سپردههای بانکی بود، همین سیاستهای دولت باعث پیدایش اقتصادی کنونی شد به طوری که پس از برجام نهتنها کشور به سمت بیاثر کردن تحریمها حرکت نکرد بلکه مسیرهای دور زدن تحریمها هم توسط دولت از بین رفت. برای مثال با همکاری صورت گرفته با FATF تمام صرافیهای فعال ایرانی در دوبی لو رفتند و توانایی انتقال پول از طریق آنها از بین رفت، ایضا ارتباط تجاری و اقتصادی ایران با کشورهای همسو مانند چین و روسیه هم بشدت کاهش پیدا کرد. به عبارت دیگر، دولت سامانه ارزی را که ابزاری برای مدیریت هزینهکرد ارز کشور بود از بین برد و باعث حیف و میل ارزی شد. این یعنی درست برههای که روحانی از آن به عنوان دوران طلایی اقتصاد ایران نام میبرد، پایه و پی شرایط کنونی که میتوان آن را بدترین شرایط اقتصادی کشور پس از پیروزی انقلاب نام برد، شد.
در ادامه به بررسی آمارهای اقتصادی حاصل شده در این دولت میپردازیم.
***
سرمایهگذاری خارجی
نقطه قوتی که باعث رایآوری حسن روحانی در سالهای 92 و 96 شد و خود او هم همواره سعی بر آن داشت بر آن تاکید کند، بلد بودن زبان دنیا و نوید ارتباطات اقتصادی - سیاسی با جهان بود اما فارغ از کارنامه سیاسی که مشخص شد بلد بودن زبان دنیا، تنها بلوف بود، دولت در این زمینه در حوزه اقتصاد رفوزه شد. شاهد این مدعا هم میزان سرمایهگذاری خارجی به روایت بانک مرکزی است. با آنکه میزان سرمایهگذاری خارجی در سالهای 90 و 91 در اوج تحریمهای نفتی و هستهای بیش از 4 میلیارد دلار در سال بود اما پس از برجام روندی نزولی به خود گرفت به طوری که سال 95 به 3 میلیارد و 223 میلیون دلار و سال 96 به 2 میلیارد و 430 میلیون دلار رسید. این عدد سال 96 به رقم ناامیدکننده یک میلیارد دلار هم رسید.
***
قیمت مسکن
در دولت روحانی نهتنها خانه خریدن، بلکه اجاره یک واحد مسکونی هم برای بخش قابل توجهی از مردم آرزو شد. در حال حاضر طبق گزارشهای بانک مرکزی، میانگین قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران به 30 میلیون و 200 هزار تومان رسیده است. این در حالی است که سال 92 میانگین هر متر مربع واحد مسکونی در شهر تهران تنها 4 میلیون تومان بود. کارشناسان دلیل اصلی این رشد 700درصدی قیمت مسکن را توقف نهضت تولید و عرضه مسکن مهر و بیاعتنایی دولت به خانهدار کردن مردم میدانند. در این سالها نقل و انتقال واحدهای کوچک و قدیمیساز همواره روند صعودی داشته است.
***
سرانه درآمد ملی
شاخص سرانه درآمد ملی، یکی از مهمترین مؤلفههایی است که برای نشان دادن وضعیت اقتصادی یک کشور به کار میرود و بهبود این شاخص بیانگر وضعیت مناسب خانوارها، بنگاههای اقتصادی و بخشهای مختلف است. درآمد سرانه در یک دهه اخیر از 2/9 میلیون تومان در سال 90 به ازای هر نفر در سال 98 به 4/8 میلیون تومان (به قیمت ثابت سال 90) کاهش یافته است. این یعنی درآمد مردم در یک دهه اخیر نهتنها افزایش نداشته که کاهش هم یافته است. مرکز آمار در حالی این ارقام را اعلام کرده که اصلیترین دلیل این بحران تورم فزاینده سالهای اخیر بوده است.
***
نرخ بیکاری
حل مساله بیکاری از وعدههای انتخاباتی حسن روحانی در انتخابات 92 بود. با این حال پس از گذشت 8 سال، آمارها نشان میدهد این مساله همچنان پابرجاست.
لازم به یادآوری است کاهش نرخ بیکاری در سالهای 98 و 99 هم ناشی از خروج بخشی از جمعیت فعال جویای کار (بیکار) از بازار کار و قرار گرفتن در جمعیت غیرفعال است و به هیچوجه ناشی از رونق اقتصاد و کاهش بیکاری نیست. نرخ بیکاری در سال 98 طبق آمار بانک مرکزی به 11درصد رسیده است.
ارسال به دوستان
حجتالاسلام رئیسی در جمع فعالان دانشگاهی و دانشجویان دانشگاه تهران:
درباره آبان98 به دولت هشدار دادم
جلیلی: دولت و بخش خصوصی ۲ بال جهش اقتصاد کشور * قاضیزاده: قطار کشورداری ما روی ریل اشتباه است * رضایی: دولتم را با کمک همه اقوام شکل میدهم * زاکانی: توجه به همسایگان اولویت قطعی است
گروه سیاسی: حجتالاسلام سیدابراهیم رئیسی ظهر روز گذشته در مسجد دانشگاه تهران میهمان دانشجویان و نمایندگان تشکلهای دانشجویی بود تا به سوالات متنوع و متعدد آنها در قامت کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاستجمهوری پاسخ دهد. کاندیدای انتخابات ریاستجمهوری در واکنش به اظهارات دانشجویی که مدعی بود قوه قضائیه در برخورد با مفاسد خط قرمز دارد و شفاف عمل نکرده است، اظهار داشت: داوری کاری سخت و ضابطهمند است و باید برای حکم کردن آگاهی داشت، ما در عمل نشان دادیم در دوره تحول در برخورد با پروندههای فساد هیچ خط قرمزی نداریم.
رئیسی در پاسخ به سوال دانشجویی درباره دیدگاهش نسبت به فضای مجازی اظهار داشت: فضای مجازی بهترین ظرفیت برای نظارت ملت بر دولت است. وی ادامه داد: اینترنت و فضای مجازی از مهمترین ساختههای بشر است که با سرعتی بیش از دیگر اختراعات و ابداعات لایههای زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داده است. نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاستجمهوری با اشاره به گسترش ارتباطات در جهان امروز گفت: زیرساختهای فضای مجازی باید متناسب با گستره آن توسعه یابد و در صورت اعتماد مردم این کار در دولت آینده پیگیری خواهد شد.
نامزد انتخابات ریاستجمهوری سیزدهم در واکنش به ابراز نگرانی دانشجویی درباره ترکیب اعضای ستادهای انتخاباتی وی، اظهار داشت: من از روز اول گفتهام که به صورت مستقل وارد صحنه انتخابات شدهام و به دلیل نداشتن منبع مالی ستاد انتخاباتی به معنای مرسوم آن ندارم و تاکید کردم هر خانه یک ستاد است. رئیسی افزود: گروههای مختلفی در این مدت از من حمایت کردند، همانطور که بسیاری از آحاد ملت نسبت به من ابراز لطف و محبت داشتند و ما برای هماهنگ شدن فعالیت ستادهای مردمی یک شورای هماهنگی تشکیل دادیم که مسؤول آن با نظر خود اعضا تعیین شد. وی ادامه داد: در چند روز اخیر برای جلوگیری از اسراف، تاکید کردم از چاپ پوستر و بنر برای من خودداری شود و هرچه میتوانند هزینه تبلیغات را کم کنند و پول آن را صرف رسیدگی به نیازمندان و تشویق مردم به افزایش مشارکت در انتخابات کنند. نامزد انتخابات ریاستجمهوری در پاسخ به سوال دانشجوی مذکور درباره نحوه انتخاب همکارانش در دولت آینده تصریح کرد: ستادهای انتخاباتی لزوما آیینه و نماد دولت آینده نیستند و فضای ستادها در واقع فضای دولت من نیست. رئیسی افزود: ما برای انتخاب همکاران دولت شاخصهایی مانند انقلابی بودن، کارآمد بودن و متخصص بودن را ملاک قرار میدهیم و این شاخصهها را به طور شفاف به مردم اعلام میکنیم تا همکاران دولت براساس شایستهسالاری انتخاب شوند.
«حوادث آبان 98 و معرفی و برخورد با عاملان آن» از پرشمارترین سوالاتی بود که دانشجویان از رئیس قوهقضائیه پرسیدند و حجتالاسلام رئیسی پاسخ داد: اصلاح قیمت انرژی و افزایش قیمت بنزین از قوانین مصوب مجلس بود که باید در یک شیب ملایم اجرایی میشد اما دولت 5 سال به این قانون عمل نکرد. وی افزود: موقعی که این طرح به جلسه شورای هماهنگی سران قوا آمد ۳ بار اعتراض و سوال کردم چرا در این جلسه مطرح شده که آنها گفتند این موضوع در دولت تصویب شده و اینجا فقط برای اطلاع و هماهنگی مطرح میشود. رئیسی ادامه داد: آنجا این بحث پیش آمد که قانون میگوید درآمد حاصل از افزایش قیمت بنزین باید صرف تولید شود اما دولت میخواهد آن را به صورت مستقیم به مردم بدهد که فقط همین مساله در جلسه سران قوا تصویب شد که مورد تایید مقام معظم رهبری هم قرار گرفت. رئیسی با بیان اینکه دولت با عملکرد نامناسب در اجرای این طرح به جامعه شوک وارد کرد، اظهار داشت: من 4-3 روز قبل از اجرای طرح توسط دولت، از موضوع مطلع شدم و در نامهای رسمی هشدار دادم که کشور زمینه اجرای این طرح بدون اقناع مردم را ندارد و زمان اجرای آن را مناسب نمیدانم. وی با اشاره به اینکه دانشجویان به دلیل شور جوانی و از سر دغدغهمندی با حرارت سخن میگویند و نظراتشان را تند بیان میکنند، بر این نکته تاکید کرد که مسؤولان باید با سعه صدر با دانشجویان برخورد کنند و آستانه تحمل خود را بالا ببرند. رئیسی با بیان اینکه مدیر کمتحمل نمیتواند مدیر موفقی باشد، گفت: من میدانم که دانشجویان از سر دلسوزی حرف میزنند و همواره خود را در معرض نقد آنها و نخبگان قرار دادهام. وی ادامه داد: سال 96 هم در جریان تبلیغات انتخابات و مناظرات انتخاباتی اتهامات زیادی به من و خانوادهام زدند اما به رغم افتراها و توهینها یک مورد شکایت نکردم، در حالی که رقیب من با وجود شعار آزادی از 198 نفر به دادگستری شکایت کرد.
***
دولت و بخش خصوصی ۲ بال جهش اقتصاد کشور هستند
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاستجمهوری روز گذشته در دیدار نمایندگان تعاونیها درباره نقش تعاونیها در کشور، گفت: ما با تعاونیها و اتحادیههای فراوانی جلسات متعددی را گذاشتیم و طی صحبت با آنها به 16 مساله مشترک رسیدیم. ما روی این 16 مانع کار کردیم، چرا که بسترهای بسیار جدی هستند و اگر شما میخواهید جهش ایجاد شود باید این موانع برداشته شود.
سعید جلیلی ضمن تاکید بر اینکه شاید در ایام انتخابات بگویند به مصلحت نیست که این حرفها زده شود اما به عقیده من باید صادقانه در همین ایام این را گفت، تاکید کرد: اگر میخواهیم کشور جهش پیدا کند هم دولت، هم تعاونیها و هم اتحادیهها و بخش خصوصی باید با یکدیگر موانع و آسیبها را برطرف کنند.
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاستجمهوری تصریح کرد: گاهی شما از یک تعاونی و اتحادیه سراغ دستگاهی میروید و حس میکنید که باید هفت خان رستم را طی کنید اما این قضیه باید بر عکس باشد و شما اطمینان داشته باشید که دستگاه دولتی سمت شما میآید و پشتیبانی از سوی دولت را باید داشته باشید. دستگاه دولتی باید به شما بگوید این تسهیلات و امکانات را داشته باشید.
جلیلی در ادامه سخنان خود در جمع نمایندگان تعاونیها، گفت: منظور از دولت الکترونیک این نیست که فقط دادههایش الکترونیک و دیجیتالی شده باشد، بلکه باید فوقهوشمند عمل کند و به تکتک تعاونیها و اتحادیهها رجوع کند و به آنها بگوید شما میتوانید فلان تسهیلات و امکانات را داشته باشید. اینکه عرض کردم برای ایجاد جهش در کشور باید متقابل عمل کرد یعنی اگر میگویید سهم تعاونی حداقل باید 25 درصد باشد، باید به همین میزان 25 درصدی سهمشان، سهم امکاناتشان نیز افزایش پیدا کند.
وی اذعان داشت: وقتی گفته میشود روزی ۲ هزار میلیارد تومان خلق پول میشود، خب! این خلق پول کجا میرود و در کدام بستر جا پیدا میکند؟ ما به اکثر تولیدیها سر زدیم و مشاهده کردیم که بیشتر مشکلشان تامین مالی است. خب! سوال این است که وقتی روزی ۲ هزار میلیارد تومان خلق پول میشود، پس چرا اینها هنوز مشکل تامین مالی دارند؟
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاستجمهوری ضمن تاکید بر اینکه دولت و مردم در بخشهای مختلف باید ۲ بال حرکت برای جهش باشند، گفت: البته سوءاستفادههای زیادی از تعاونیهای اعتباری شده است که باید جلوی آنها گرفته شود، البته ممکن است گفتن آنها باعث ناراحتی عدهای شود اما ما چارهای نداریم؛ در بخش تعاونیها، اتحادیهها و بخش خصوصی باید سازوکاری باشد که اهداف ما محقق شود. ما در بازدید از تعاونیها، بخشهای خصوصی و... این را فهمیدیم که بعضی مواقع مشکل آنها از ضعف مدیریتیشان است نه موانع.
جلیلی ادامه داد: عدهای میگویند ما با عراق مشکل داریم، چون الان 9 میلیارد برق صادر کردیم اما پولش را نتوانستهایم بگیریم اما من میگویم چطور بخش خصوصی ما وقتی روابط با عراق دارد سالانه 12 میلیارد صادر میکند و پولش را هم میگیرد؟ چون انگیزه لازم را دارد و راه چاره را بلد است.
***
دولتم را با همه اقوام شکل میدهم
نامزد انتخابات ریاستجمهوری دیروز چهارشنبه ۱۹خرداد در گردهمایی اقوام ایرانی گفت: سال ۱۴۰۰ سال گشایش امور خواهد بود و غم و غصهها کنار خواهد رفت و دوران جدیدی را برای شکوفایی ملت ایران در میدان اقتصاد و صنعت و کشاورزی، فرهنگ و برادری و دوستی شروع خواهیم کرد. این آغازی برای وحدت و برادری و دوستی همه اقوام سربلند ایرانی است. محسن رضایی بیان کرد: من دولتم را با کمک همه اقوام ایرانی شکل خواهم داد. هیچ قوم و استانی در دولت من، بدون نماینده نخواهد بود. از برادران اهل سنت، اعراب، ترکها، بلوچها، کردها و همه استانها وزیر و معاون وزیر خواهیم داشت. رضایی گفت: دولت ما قطار انقلاب را بزرگ خواهد کرد و صندلی برای سوار شدن ایرانیان خارج از کشور هم در نظر خواهد گرفت. 50 درصد جامعه ما را بانوان تشکیل میدهند و باید فعال شوند. جوانان ما الان بیکار و کارخانجات ایرانی تعطیل هستند. نامزد انتخابات ریاستجمهوری افزود: سالانه 50 میلیارد دلار از یارانههای پنهان از جیب این ملت به جیب مفتخورها میرود. کدام خانواده ایرانی میداند فردا قیمت مسکن و گوشت و حملونقل چقدر میشود؟ بورس چه میشود؟
رضایی گفت: رابطه خوبی که بین من و مقام معظم رهبری وجود دارد، دست من را برای خدمت بازتر میکند که با رهنمودهای ایشان، سیاستهای کلی ابلاغی ایشان را اجرا کنم و تحولی اساسی را از بالا تا پایین با دست شما پیاده کنم. سربازان ما در ساحل مدیترانه دارند از صلح و امنیت پاسداری میکنند و شایسته نیست خانوادههایشان نگران وضع معیشت باشند.
***
قطار کشورداری ما روی ریل اشتباه است
نامزد انتخابات ریاستجمهوری با بیان اینکه روش کشورداری ما غلط است، گفت: 100 سال است روی ریلی در حال حرکت هستیم که ما را از اهداف ایران مقتدر و متعالی دور میکند. سیدامیرحسین قاضیزادههاشمی پس از پایان دومین مناظره انتخاباتی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: من کلا مشکلات کشور را در سطح ریز موضوعات نمیدانم، معتقدم روش کشورداری ما غلط است؛ نه در این مقطع بلکه 100 سال است روی ریلی حرکت میکنیم که ما را از اهداف یک ایران مقتدر و متعالی دور میکند که این باید اصلاح شود.
وی گفت: سوالات اما بسیار ریز است. شما مثلا میگویید آن زیربنای کل ایران، شکل اداره کشور، مدل حکمرانی، نظام دیوانی و دولت و تمرکزگرایی اشکال دارد اما سوال درباره یک موضوع بسیار ریز است.
همچنین این نامزد انتخابات ریاستجمهوری در صفحه شخصی خود در توئیتر پیرامون کوتاهی دولت در امر واکسیناسیون و اینکه شروع فرآیند واکسیناسیون میتوانست زودتر رقم بخورد، نوشت: آمار فوتیهای کرونا بسیار بالا و غیرقابل توجیه است؛ چندی قبل لاریجانی میگفت میتوانستم ۱۸ میلیون دوز واکسن وارد کشور کنم اما دولت همکاری نکرد. یعنی ما این امکان را داشتیم که بسیاری از افراد واکسینه شده و ٨٠ درصد فوتىها کاهش پیدا کند اما این کار انجام نشد.
قاضیزاده در توئیت دیگری نیز نوشت: هر جوان یک ستاد و پشتیبان دولت سلام است.
***
توجه به همسایگان اولویت قطعی است
کاندیدای انتخابات ریاستجمهوری با بیان اینکه در سیاست خارجی دولت خود توجه به همسایگان اولویت دارد، گفت تنشزدایی در روابط ایران و عربستان را مدنظر قرار میدهد. علیرضا زاکانی در نشست خبری با رسانههای خارجی با تاکید بر نگاه به شرق در سیاست خارجی گفت: در سیاست خارجی دولت اقدام و اصلاح، توجه به همسایگان اولویت جدی و قطعی است، در روابط با همسایگان به دنبال کاهش تنش و افزایش مشارکت برای ایجاد امنیت در منطقه و روابط درونزا و تعاملات اقتصادی هستیم.
وی با اشاره به نوع تعامل دولت اقدام و اصلاح با غرب اظهار کرد: در رابطه با غرب و شرق رویکرد نوینی را در نظر داریم که توجه به قدرتهای نوظهور شرق و انعقاد پیمانهای درازمدت با چین و روسیه به عنوان یک اصل اساسی مدنظر است. وی درباره مذاکره با کشورهای غربی در قالب برجام افزود: بنده اصل مذاکره را نفی نکردم و با هر چه که به منافع ملی اضافه کند، موافق هستم. ما درباره برجام یک سلسله خواستهها و مطالباتی داریم، البته با ماهیت برجام کار نداریم، ما به عنوان مسلمان به تعهدات خود پایبند بودیم اما اروپا و آمریکا به تعهدات خود پایبند نبودند، لذا مذاکره برای استیفای حقوق خود ضروری است. زاکانی درباره روابط ایران و عربستان در دولت اقدام و اصلاح خاطرنشان کرد: موضعی جدی در جهت تعامل با عربستان وجود دارد. عربستان در منطقه خطاهایی داشته که یکی از آنها جنگ با یمن است، البته عربستان در حال حاضر بسیار پشیمان است. در مجموع در چارچوب کاهش تنش و رفع سیاستهای غلط با عربستان تعامل میکنیم.
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
قالیباف با تأکید بر لزوم تقویت همدلی و همزبانی با مردم:
با حاشیهسازی نباید کام مردم را تلخ کرد
گروه سیاسی: رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: گاه با یک اظهارنظر تلخ، گاهی با یک موضع نابجا و گاهی با یک حاشیهسازی بیفایده کام این مردم را تلخ نکنیم. محمدباقر قالیباف در نشست علنی روز گذشته مجلس شورای اسلامی با ابراز اینکه «ما از امام یاد گرفتهایم «جمهوری اسلامی» نه یک کلمه بیشتر و نه یک کلمه کمتر»، اضافه کرد: از دید ما جمهوریت و اسلامیت، ۲ چیز جدا از هم نیستند که به هم الصاق شده باشند، این یک حقیقت واحد است؛ جمهوریتش از دین گرفته شده و اسلامیتش مردمی است. رئیس مجلس با تأکید بر اینکه «با پیروی از همان منطق خداباوری و مردمباوری که امام عزیزمان آن را در کشورمان نهادینه کردند، اعتقاد داریم که با کاری مردمی و انقلابی میتوان موتورهای حرکت قوی و سریع ملت ایران را فعالتر کرد»، افزود: با آغاز گام دوم انقلاب اسلامی به نسل جوان امیدوارتریم. رمز ماندگاری و کلید پیروزی را هم در همین جمهوری اسلامی میدانیم، جایی که خداباوری و مردمباوری به هم آمیخته شده است؛ این فرمول هیچ بنبستی ندارد. نماینده تهران در مجلس اضافه کرد: اگر هم در زمینهای به مشکل برخوردهایم یا فرمول «خداباوری و مردمباوری» را درست نخواندهایم یا آن را درست به کار نبستهایم و یا کار جهادی را پشتوانه آن نکردهایم، دفاع عالمانه از جمهوری اسلامی و تدبیر مسؤولانه برای پیشبرد امور مردم گرهگشای ما است. ما این را از امام آموختیم و در گذر زمان آنقدر تجربه کردهایم که باور ما و زندگی ما شده است. وی با یادآوری اینکه «مردم ما طعم شیرین انتخابات واقعی را با انقلاب و امام چشیدند»، ادامه داد: معنا ندارد با ژست مردمسالاری آنها را از انقلاب و رهبری دور کنیم، منافقانه است که به نام مردمباوری در برابر ضوابط دینی بایستیم. رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «با توجه به مطالب گفتهشده، امروز ما در این مسیر ۲ کار مهم داریم و ۲ مسؤولیت سنگین را روی شانههای خود احساس میکنیم»، توضیح داد: نخست آنکه مردمی را که پای کار انقلاب و نظام ایستادهاند دریابیم، آنها زیر فشار هستند و هزینه میدهند، آنها را بفهمیم و با آنها مواسات کنیم، رنج آنها را کاهش دهیم و کنار آنها باشیم. قالیباف با تذکر اینکه «گاهی با یک اظهارنظر تلخ، گاهی با یک موضع نابجا و گاهی با یک حاشیهسازی بیفایده کام این مردم را تلخ نکنیم، کنار مردم بودن، همدل و همزبان بودن با مردم افتخار و آبروی ما است»، اضافه کرد: راه را برای ورود آنها به میدان کار فراهم کنیم.
* نباید در برابر زخم زبانها کم بیاوریم
قالیباف همچنین روز گذشته در یادواره چهارمین سالگرد شهادت شهید مدافع امنیت مجلس شورای اسلامی، شهید تیموری و شهدای مدافع حرم یگان حفاظت سپاه انصار، با انتقاد از بیمهریها نسبت به شهید سلیمانی، گفت: ویژگی شهید سلیمانی این بود که جز به باورها و اعتقاداتش به چیزی توجه نمیکرد. در حقیقت برای او رضای خالق جز در رضای خلق و ولی نبود و همین مردمباوری و خداباوری برای او افتخار آفرید، چرا که شهید سلیمانی به صورت سیستمی حامی دیگری در میدان مبارزه نداشت. وی در بخش دیگری از صحبتهای خود به نقل خاطرهای از سردار شهید سلیمانی پرداخت و اظهار داشت: شهید سلیمانی در اواخر عمر خود فشارهای زیادی را متحمل میشد و خاطرم هست روزی نقل میکرد به قدری فشارها روی من زیاد است که حاضرم به هر نحوی حتی با یک تصادف از دنیا بروم. قالیباف ادامه داد: روزی با ایشان در بلوار کشاورز قدم میزدم و شعار نه غزه و نه لبنان را میشنیدیم اما بعدها دیدم در روز تشییع ایشان چه عزتی خدا برایش حاصل کرد و این نتیجه کار کسی بود که برای خدا فشارها را تحمل کرد. وی با تأکید بر اینکه سپاه هرگز یک شغل نبوده و نیست، گفت: امان از روزی که ما در برابر زخم زبانها کم بیاوریم و وادادگی پیدا کنیم. باید بدانیم هر کس در راه خدمت به خدا و خلق خدا خالصانه کار کند وعده الهی پیروزی و موفقیت و نصرت است و این ما هستیم که باید در این مسیر پیش برویم و تلاش کنیم و ریا نکنیم و در مسیر کسب حرام و خلاف گام برنداریم و حرکت جهادی را نصبالعین خود قرار دهیم؛ در این صورت است که به آرامش خواهیم رسید؛ این فرهنگ، فرهنگ شهدا است و اساس انقلاب اسلامی بر این استوار است.
ارسال به دوستان
سخنگوی وزارت بهداشت جزئیات پروتکلهای بهداشتی انتخابات را تشریح کرد
اولویت برگزاری انتخابات ۱۴۰۰ در فضای باز
در حالی که جو انتخاباتی در کشور با برگزاری ۲ دور از مناظرههای تلویزیونی نامزدهای ریاستجمهوری به اوج خود رسیده است اما هنوز شائبههایی در زمینه چگونگی برگزاری انتخابات آن هم در شرایط ناپایدار کرونایی در اذهان عمومی باقی مانده است. بر همین اساس سخنگوی وزارت بهداشت جزئیات پروتکلهای بهداشتی و تدابیر اتخاذشده برای حفظ سلامت عوامل برگزاری انتخابات و رایدهندگان را تشریح کرد. سیماسادات لاری درباره تدابیر اتخاذشده برای تامین سلامت عوامل برگزاری انتخابات اعم از خبرنگاران، عوامل نظارتی، اجرایی و... گفت: مهمترین عامل انتقال ویروس کرونا، قطرات ریز تنفسی است که به وسیله عطسه، سرفه و حتی صحبت کردن از فرد بیمار به سایر افراد منتقل میشود، بنابراین عدم رعایت فاصلهگذاری 5/1 تا ۲ متری میان افراد میتواند به انتقال ویروس کمک کند.
وی افزود: بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا، دستورالعملهایی با همکاری وزارت کشور، وزارت بهداشت و شورای نگهبان به منظور حفظ سلامت مردم در فرآیند برگزاری انتخابات، تدوین و ابلاغ شده است.
لاری ادامه داد: باید توجه کرد ستاد انتخابات کشور با همکاری استانداران و فرمانداران مراکز حوزههای انتخابیه، مسؤولیت نظارت بر اجرای ضوابط پروتکلهای بهداشتی را برعهده دارند. همچنین مسؤولیت رعایت دستورالعملهای بهداشتی در انتخابات ریاستجمهوری برعهده ستاد انتخابات کشور و ستادهای استانی است. مسؤولیت رعایت این دستورالعملها در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان برعهده مسؤول اجرایی انتخاباتی هر محل است. نظارت عالی بر اجرای صحیح و کامل پروتکلها نیز برعهده وزارت بهداشت خواهد بود.
سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه جانمایی صندوقهای رای و شعب اخذ رای با نظر بازرسان وزارت بهداشت انجام میشود، گفت: اولویت با برگزاری انتخابات در فضای باز و با رعایت فاصلهگذاری، استفاده از ماسک و گندزدایی محیط است. همچنین هر گونه پذیرایی و توزیع اقلام تبلیغاتی توسط نامزدهای انتخابات و هواداران آنها ممنوع است.
لاری با بیان اینکه از تجمع رایدهندگان در روز رایگیری در صفها و پای صندوقهای رای بدون رعایت فاصلهگذاری حداقل ۲ متری باید جلوگیری شود، اظهار کرد: سلامت همه خبرنگاران، عوامل نظارتی و اجرایی و سایر افراد دخیل در فرآیند انتخابات در طول مدت آغاز تا پایان انتخابات، از نظر بیماری «کووید-۱۹» با استفاده از کد ملی آنها در سامانه ماسک بررسی میشود.
وی با تاکید بر اینکه برگزاری مراسم استقبال از نامزدها، راهاندازی کارناوالها، میتینگهای تبلیغاتی و هر گونه تجمع در فضای سربسته مطلقا ممنوع است، گفت: همچنین اخذ اثر انگشت در فرآیندهای مختلف انتخابات بویژه در روز رایگیری ممنوع است.
لاری با بیان اینکه بازرسی و نظارت بر گندزدایی دفاتر نظارت، شعب اخذ رای و سایر اماکن مرتبط با فرآیند انتخابات توسط بازرسان وزارت بهداشت انجام میشود، گفت: همچنین حفظ تهویه و تامین هوای تازه در فضاهای سربسته الزامی است. در عین حال استفاده از ماسک به صورت مستمر توسط رایدهندگان، خبرنگاران و مسؤولان اجرایی، نظارتی و حفاظتی در محلهای برگزاری انتخابات الزامی است. همچنین کنترل ورود و خروج به منظور جلوگیری از تجمع رایدهندگان باید به صورتی انجام شود که فاصله حداقل ۲ متری در ترددها نیز رعایت شود.
وی تاکید کرد: در صورت عدم توجه نامزدهای انتخابات یا عوامل شعب به دستورالعملهای بهداشتی، استانداران و فرمانداران در مرحله اول باید تذکر کتبی به مسؤولان و نامزدها بدهند و در مرحله دوم و در صورت تکرار تخلف، ممنوعیت و قطع ارائه هر گونه خدمات به نامزدها اعلام شود. تشخیص تخلف از سوی نامزدها برعهده قاضی است.
لاری گفت: به هر حال در این زمینه پروتکلهای بهداشتی لازم تدوین و ابلاغ شده و امیدواریم با همکاری وزارت کشور و سایر ارکان برگزاری انتخابات به طور کامل رعایت شود.
ارسال به دوستان
توسعه صادرات به کشورهای منطقه، کلید افزایش صادرات غیرنفتی ایران
بازارهای همسایه را دریابید
امیرحسین صالحی: یکی از راههای افزایش رشد اقتصادی کشور، افزایش صادرات غیرنفتی است که توجه به توسعه بازارهای صادراتی حلقه مفقوده این حوزه است. کشورهای همسایه میتوانند یکی از بهترین مقاصد برای توسعه بازار محصولات غیرنفتی باشند که این مهم نیازمند انجام اقداماتی مانند شناخت محیطی، اقناع افکار عمومی کشور هدف، برنامهریزی برای ایجاد روابط اقتصادی بلندمدت و تأمین زیرساختهای موردنیاز است.
***
بخش عمدهای از درآمدهای صادراتی کشور از صادرات نفت خام حاصل شده و صادرات غیرنفتی سهم اندکی را به خود اختصاص داده است. با این وجود در سالهای اخیر میزان صادرات غیرنفتی کشور افزایش قابلتوجهی یافته و طی سالهای 1380 تا 1397 از 2/4 میلیارد دلار به 7/44 میلیارد رسیده است. شدت گرفتن تحریمهای نفتی از سال 1397 موجب شد صادرات نفت خام با کاهش زیادی مواجه شود و درآمدهای نفتی دولت کاهش پیدا کند به طوری که مجموع درآمدهای نفتی دولت از 48 میلیارد دلار در سال 1396 به کمتر از 17 میلیارد دلار در سال 1398 رسید که آن هم 5/7 میلیارد دلار کمتر از میزان پیشبینی شده در قانون بودجه یعنی 4/24 میلیارد دلار بوده است.
این درآمدهای هنگفت نفتی سبب وابستگی بیش از پیش اقتصاد ایران به نفت خام شده است. این وابستگی سبب شده به سایر ظرفیتهای کشور در بخشهای صنعتی، کشاورزی، خدمات و... که میتواند زمینهساز رشد و توسعه اقتصادی کشور شود، توجه نشود. این در حالی است که ایران دارای پتانسیلهای اقتصادی مناسبی در زمینههای کشاورزی، صنعت و خدمات است که با برنامهریزی صحیح برای استفاده از آنها میتوان به افزایش اشتغال و رشد اقتصادی در کشور دستیافت. به عنوان مثال آمار ارائهشده توسط سازمان امور اراضی کشور نشان میدهد از 23 میلیون هکتار اراضی قابلکشت در کشور 3/4 میلیون هکتار از اراضی قابلکشت مورد بهرهبرداری قرار نگرفته است.
وابستگی کشور به درآمدهای حاصل از صادرات نفت خام علاوه بر آنکه موجب بیتوجهی به ظرفیتهای اقتصادی کشور شده، به نقطه آسیبپذیری کشور نیز تبدیل شده است. سهم عمده درآمد نفتی در سبد صادراتی کشور موجب میشود در صورت تحریم یا کاهش قیمت نفت، درآمدهای ارزی کشور نیز با کاهش شدیدی مواجه شود.
از این رو تقویت تولید ملی از طریق فعالسازی ظرفیتهای اقتصادی کشور و افزایش صادرات غیرنفتی موجب مقاومتر شدن اقتصاد کشور شده و به افزایش رشد و توسعه اقتصادی کشور کمک میکند.
جدول ـ مجموع درآمدهای نفتی دولت
بین سالهای 1396 تا 1398
یکی از اقدامات ضروری برای افزایش صادرات غیرنفتی، برنامهریزی برای به دست آوردن بازارهای صادراتی است. در حقیقت بدون تلاش برای حفظ و گسترش بازارهای صادراتی، افزایش صادرات غیرنفتی محقق نخواهد شد. ازآنجا که ایران از موقعیت جغرافیایی مناسبی برخوردار بوده و با 15 کشور همسایگی دارد، از پتانسیل مناسبی برای توسعه بازارهای صادراتی خود برخوردار است. با این حال تاکنون توسعه بازارهای صادراتی در میان کشورهای منطقه مورد توجه کافی قرار نگرفته است.
به گفته حسین مدرسخیابانی سرپرست وقت وزارت صنعت، معدن و تجارت، از مجموع یکهزار و ۲۰۰ میلیارد دلار وارداتی که توسط کشورهای منطقه صورت میگیرد، سهم ایران تنها ۲ درصد (24 میلیارد دلار) است. محصولات کشاورزی و محصولات آهن و فولاد از عمدهترین کالاهای صادراتی به کشورهای همسایه هستند.
مقایسه میزان صادرات ایران و ترکیه به 14 کشور همسایه کشور (جز ترکیه) در 10 ماه ابتدایی سال 2020 نشان میدهد ترکیه در زمینه توسعه بازارهای صادراتی عملکرد بهتری داشته است، چرا که در این بازه زمانی میزان صادرات ایران 7/14 میلیارد دلار و صادرات ترکیه 23 میلیارد دلار بوده است.
با توجه به اینکه کشورهای همسایه ایران یکی از در دسترسترین و بهترین مقاصد صادراتی هستند، اقدامات فعالانه دولت در این کشورها برای زمینهسازی افزایش روابط تجاری و افزایش صادرات، ضروری است. دولت با انجام اقداماتی مانند شناخت محیطی کشور هدف و آشنایی با فرهنگ بومی آن، اقناع افکار عمومی کشور هدف، سرمایهگذاری و تأمین زیرساختهای مورد نیاز و برنامهریزی برای ایجاد روابط اقتصادی بلندمدت میان ایران و کشور مقصد، میتواند زمینه توسعه بازارهای صادراتی کشور را فراهم کند.
افزایش صادرات غیرنفتی ایران به کشورهای همسایه علاوه بر آنکه به افزایش اشتغال و رشد اقتصادی کشور کمک کرده و منافع زیادی برای تولیدکنندگان داخلی خواهد داشت، با ایجاد منافع اقتصادی مشترک میان ایران و کشورهای همسایه به افزایش همبستگی سیاسی و افزایش همکاری در سایر حوزههای اجتماعی، نظامی و فرهنگی نیز کمک خواهد کرد.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|