|
رئیس کل بانک مرکزی به رئیس مجلس درباره رانت 650 میلیون یورویی:
وزارت صنعت مسؤول این تخلف است!
گروه اقتصادی: درپی تایید پرداخت رانت ۶۵۰ میلیون یورویی بانک مرکزی و وزارت صنعت به یک شرکت خاص از سوی دیوان محاسبات، سکاندار این بانک با ارسال نامهای به رئیس مجلس از واردات کالای اساسی توسط این شرکت خبر داد و تأکیدکرد: هنوز ارزی به این شرکت ندادهایم. 29 آبان ماه سال 92 تفاهمنامهای بین بانک مرکزی و یکی از بانکهای خصوصی بهعنوان بانک عامل با یک شرکت خصوصی (شرکت بازرگانی سپید استوار آسیا) مبنی بر تأمین ارز کالاهای اساسی بهصورت ثبت برات اسنادی مدت دار بدون تعهد به ارزش 650 میلیون یورو منعقد شد. این تفاهمنامه که بین بانک مرکزی بهعنوان تأمینکننده ارز در سررسید، یک بانک خصوصی بهعنوان بانک عامل و شرکت بازرگانی سپید استوار آسیا بهعنوان واردکننده و نماینده شرکتهای اشکان طیور غرب، مجتمع کارخانجات کشت و صنعت شمال و شرکت کشت و صنعت روغن نباتی ماهیدشت ثبت شده، انتقاد شدید نمایندگان مجلس را به همراه داشت، چرا که این قرارداد در حقیقت به معنای رانتی ویژه از سوی دولت به یک شرکت خاص بوده است و این مسأله با برنامه دولت برای مبارزه با ویژهخواران که بارها از سوی رئیسجمهور مطرح شده، تضاد دارد. به گزارش تسنیم، بر اساس یکی از بندهای این تفاهمنامه «این شرکت مجاز است کالاهای قیدشده در قرارداد را وارد کشور کند و ارز آن را در سررسیدهای 4، 5 و 6 ماهه پرداخت کند». این در حالی است که در حال حاضر همه واردکنندگان دولتی و خصوصی باید برای ترخیص کالاهای خود ابتدا ریال را به بانک عامل پرداخت کنند و بعد بانک مرکزی کد مربوط را به گمرکات کشور ارائه دهد و بعد از دریافت این کد، واردکنندگان میتوانند کالاهای مورد نظر را ترخیص کنند. براساس تفاهمنامه بانک مرکزی با این شرکت خصوصی، این شرکت میتواند 650 میلیون یورو معادل 900 میلیون دلار کالا را بدون پرداخت معادل ریالی آن قبل از واردات، وارد کشور کند. طبق این تفاهمنامه، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مسؤول تأمین و فروش ارز تا سقف 650 میلیون یورو بدین شرح است که 150 میلیون یورو در سررسید 4 ماهه، 250 میلیون یورو در سررسید 5 ماهه و 250 میلیون یورو در سررسید 6 ماهه پرداخت شود. پس از رسانهای شدن رانت ویژه 650 میلیون یورویی با شکایت احمد توکلی، دیوان محاسبات برای رسیدگی به این موضوع وارد عمل شد و در نهایت رأی به تایید رانت 650 میلیون یورویی بانک مرکزی و وزارت صنعت به این شرکت خاص داد. در همین ارتباط ولیالله سیف، رئیس کل بانک مرکزی در نامهای به علی لاریجانی به بیان توضیحاتی درباره این رانت ویژه پرداخته و تأکید کرده است تاکنون ارزی بابت واردات این کالاها به واردکننده داده نشده است. ارسال به دوستان
نیاز 6 هزار میلیارد تومانی برای تکمیل شهر فرودگاهی امام خمینی (ره)
مجری طرح توسعه شهر فرودگاهی امام(ره) با اشاره به اینکه تکمیل شهر فرودگاهی امام خمینی ۶ هزار میلیارد تومان اعتبار میخواهد، گفت: در حال حاضر ۵ شرکت داخلی و خارجی برای ساخت ترمینال ۲ فرودگاه امام اعلام آمادگی کردهاند. سیدغلامرضا شیرازیان با اشاره به اینکه پیمانکاران مطالبات زیادی از ما دارند، افزود: بخشی از کارهای مطالعاتی پروژهها به همین دلیل تعطیل شده بود و با وجود وعدههای دادهشده این مطالبات پرداخت نشده بود. وی با بیان اینکه مطالبات از طریق فروش اوراق مشارکت پرداخت شد، اظهار کرد: در حال حاضر بدهی فرودگاهها 103 میلیارد تومان است. مجری طرح توسعه شهر فرودگاهی امام(ره) با اشاره به اینکه برای امسال 40 میلیارد تومان بودجه مصوب شده است، گفت: برای توسعه شهر فرودگاهی امام جهت پذیرش 20 میلیون مسافر و ساخت منطقه آزاد و ویژه 6 هزار میلیارد تومان بودجه نیاز است. شیرازیان همچنین در رابطه با متروی فرودگاه امام گفت: مسؤولیت ساخت مترو به شهرداری و شرکت مترو واگذار شده است و با وجود اینکه از آنها گزارش کار را خواستهایم هنوز گزارشی در این زمینه به ما ارائه نشده است. به گفته شیرازیان، هزینه ساخت ترمینال زیارتی 55 میلیارد تومان است و برای هتل فرودگاه نیز 160 میلیارد تومان نیاز است. مجری طرح توسعه شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) با بیان اینکه با ساخت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) ۴۳۰ هزار شغل مستقیم ایجاد میشود، گفت: آرزو دارم این شهر فرودگاهی پس از ۳۲ سال ساخته شود. شیرازیان با اشاره به ماده 166 قانون برنامه پنجم توسعه درباره ایجاد شهر فرودگاهی امام، گفت: بر این اساس مقرر شد شهر فرودگاهی امام خمینی در اراضی به وسعت 14 هزار هکتار تاسیس شود. وی تصریح کرد: در این راستا ایجاد منطقه آزاد و ویژه اقتصادی و همچنین شهر فرودگاهی جهت ارائه خدمات بانکی و بیمه و خدمات فرودگاهی در محدودهای به وسعت 1500 هکتار اجرا میشود. وی با بیان اینکه فرودگاه امام به نام چهارراه تاریخ نامگذاری شد، افزود: اگر بتوانیم این پدیده را بهخوبی به مسافران معرفی کنیم بهخوبی میتوانند از این فضا استفاده کنند و منبع درآمدی و خدماترسانی خوبی برای کشور باشد. وی با اشاره به اینکه 2500 هکتار از زمینهای فرودگاه امام به منطقه ویژه اقتصادی اختصاص یافته است، افزود: بقیه زمینهای فرودگاه یعنی حدود 6000 هکتار مربوط به خدمات فرودگاهی و 300 هزار هکتار مربوط به توسعه هوانوردی است. ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|