|
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
تقویم امروز
ولادت «امام محمدتقی(ع)، جواد الائمه(ع»- 195 ق ارسال به دوستان
اخبار
توقف تولید برخی خودروهای داخلی تا سال آینده ارسال به دوستان
تغییر آمار از سالانه یک میلیون شغل به 650هزار شغل در 2 سال!
آمارهای دولتی اشتغال آب رفت
گروه اقتصادی: با وجودی که دولت مدعی ایجاد اشتغال سالانه با آمارهای قشنگ است اما ذهنیت عمومی جامعه چنین آمارهایی را در بخش اشتغالزایی تایید نمیکند. مدیرکل اشتغال وزارت کار گفته در 2 سال گذشته بیش از ۶۵۰ هزار فرصت شغلی در سال ایجاد شده و بیش از ۶۵ درصد افرادی که در این دو سال شاغل شدهاند، زنان هستند. با این حساب در این 2 سال تنها برای ۴۵۵ هزار مرد شغل ایجاد شده است. به گزارش تسنیم، علاءالدین ازوجی، مدیرکل اشتغال وزارت کار گفت: در 2 سال گذشته بیش از 650 هزار فرصت شغلی در سال ایجاد شده است. ازوجی افزود: این فرصت شغلی، خالص است و ناخالص اشتغال در آن محاسبه نشده است. وی افزود: 75 درصد شغل ایجاد شده در 2 سال اخیر در بخش خدمات بوده است و بخش صنعت و کشاورزی سهم کمی از این آمار دارند. مدیرکل اشتغال وزارت کار گفت: بخشهای اقتصادی که با رکود همراه بودهاند اشتغال کمتری ایجاد کردهاند. ازوجی افزود: بیش از 65 درصد افرادی که در این 2 سال شاغل شدهاند، زنان هستند. وی گفت: نرخ تورم، ایجاد اشتغال و رشد اقتصادی بدون نفت در سال 95 در مقایسه با سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی بیسابقه بوده است. وی گفت: کمتر از 9 درصد شاغلان را افرادی شامل میشوند که در هفته 2 ساعت کار میکنند و اگر این افراد را جزو بیکاران کشور حساب کنیم، نرخ بیکاری فقط 9 دهم درصد افزایش مییابد. مدیرکل اشتغال وزارت کار افزود: بیشتر شاغلان دستکم 44 ساعت در هفته کار میکنند. ارسال به دوستان
سقف نرخ بیکاری؛ ۲۲ درصد
نرخ بیکاری «تکرقمی» ۵ استان «دورقمی» شد
سقف نرخ بیکاری استانهای کشور از 7/17 درصد در سال ۹۴ به ۲۲ درصد در سال ۹۵ افزایش یافت؛ در عین حال نرخ بیکاری 5 استان نیز دورقمی شد. به گزارش مهر، بررسی وضعیت بازار کار براساس شاخصهای نیروی کار در ۳۱ استان کشور نشان میدهد در سال ۹۵ نرخ بیکاری 5 استان دیگر هم دورقمی شد تا تعداد استانهای دارای نرخ بیکاری تکرقمی از ۹ استان در سال ۹۴ به ۴ استان در سال ۹۵ تقلیل یابد. در سال ۹۵ نرخ بیکاری 4 استان زنجان، سمنان، مرکزی و همدان همچون سال ۹۴ تکرقمی بود اما 5 استان خراسانجنوبی، تهران، بوشهر، آذربایجانشرقی و کرمان در سال ۹۵ به جمع استانهای دارای نرخ بیکاری «دورقمی» پیوستند. بدین ترتیب نرخ بیکاری استان خراسانجنوبی که در سال ۹۴ معادل 6/8 درصد بود، در سال ۹۵ با افزایش 1/2 درصدی به 7/10 درصد رسید. همچنین نرخ بیکاری استان بوشهر از 7/9 درصد در سال ۹۴ با رشد 6/1 درصدی به 3/11 درصد افزایش یافت. علاوه بر این نرخ بیکاری استان آذربایجانشرقی از 3/7 درصد در سال ۹۴ با افزایش 5/3 درصدی مواجه شد به طوری که این نرخ در سال گذشته به 8/10 درصد رسید. همچنین نرخ تکرقمی بیکاری استان کرمان با افزایش 6/3 درصدی از 9/7 درصد در سال ۹۴ به 5/11 درصد در سال ۹۵ افزایش یافت. اما نرخ بیکاری در پایتخت 5/3 درصد نسبت به سال ۹۴ رشد داشت به طوری که این نرخ از 1/8 درصد در سال ۹۴ به 6/11 درصد در سال ۹۵ رسید. در عین حال نکته دیگر در آمار نرخ بیکاری در ۳۱ استان افزایش سقف نرخ بیکاری است. بر این اساس حداکثر نرخ بیکاری استانهای کشور که در سال ۹۴، 7/17 درصد و مربوط به استان کهگیلویهوبویراحمد بود، در سال ۹۵ به ۲۲ درصد و برای استان کرمانشاه به ثبت رسید. نتایج نرخ بیکاری استانها حاکی از آن است که استان کرمانشاه با نرخ بیکاری ۲۲ درصدی بیشترین تعداد بیکاران را در بین استانهای کشور به خود اختصاص داده است؛ پس از آن، استان چهارمحالوبختیاری قرار دارد که نرخ بیکاری 2/20 درصدی را به ثبت رسانده است. البته کف نرخ بیکاری در 2 سال گذشته روی عدد 3/7 درصد ثابت مانده است با این تفاوت که کمترین نرخ بیکاری در سال ۹۴ مربوط به استان آذربایجانشرقی بود اما در سال ۹۵ استان مرکزی با نرخ بیکاری 3/7 درصدی کمترین میزان بیکاران را در سطح کشور به خود اختصاص داد. ارسال به دوستان
واگنسازان داخلی براحتی میتوانند نیاز کشور را در این بخش تأمین کنند
اصرار آخوندی به واردات واگن در سال تولید و اشتغال
در حالی هنوز مسائل مربوط به واردات ۵۰۰۰ واگن باری از روسیه گریبان صنایع داخلی را گرفته که وزیر راهوشهرسازی از امضای یادداشت تفاهم با روسها برای تامین ۵۰۰ واگن مسافری خبر داده است. به گزارش تسنیم، اواسط بهمنماه سال 94 رسانهای روسی از تحویل 5000 واگن باری تولید شرکت «اورال واگن زاوود» به ایران خبر داد. «کومرسانت» در اینباره نوشت: بانک دولتی توسعه روسیه (ونش اکونوم بانک) یک وام 2/11 میلیارد روبلی (140 میلیون دلاری) به این منظور در اختیار شرکت اورال واگن زاوود قرار میدهد. این واگنها در بخش فنی سیستم ریلی ایران به کار گرفته میشود و انتظار میرود تحویل این واگنها قبل از پایان سال 2017 میلادی آغاز شود. یک روز بعد مدیرعامل وقت واگنپارس در واکنش به این خرید با بیان اینکه «در شرایط معمولی سالانه ظرفیت تولید 1000 واگن باری را داریم» به تسنیم گفت: واردات 5000 واگن روسی با توجه به توانمندیهای داخلی مشکوک است. محمدی با تاکید بر اینکه واگنسازان داخلی در بخش تولید انواع واگنهای باری مشکلی ندارند و براحتی میتوانند نیاز کشور را تأمین کنند، افزود: هماکنون واگنسازان داخلی با حداکثر 25 درصد ظرفیت خود فعالیت میکنند و در این شرایط موضوع خرید 5000 واگن باری از روسیه در تضاد با سیاستهای اقتصاد مقاومتی و استفاده از ظرفیتهای داخلی است.معاون ناوگان راهآهن جمهوری اسلامی ایران بلافاصله خرید واگن باری از روسیه را تکذیب کرد و گفت: واگنسازان داخلی توانمندی در کشور داریم و نیازهای شبکه ریلی را از همین طریق تامین میکنیم و نیازی به واردات واگن از سایر کشورها نداریم. راهآهن جمهوری اسلامی ایران هیچ مذاکرهای برای خرید واگن باری از روسیه نداشته است. این در حالی بود که حدود 7 ماه بعد از اطلاعرسانی رسانه روسی و تکذیب راهآهنیها، وزیر صنعت، معدن و تجارت طی سخنانی خرید واگن روسی را تایید کرد: « خرید 5000 واگن باری از روسیه کمسلیقگی بود و روی ریل میایستم و اجازه ورود این واگنها را به کشور نمیدهم.»در ادامه (آذرماه پارسال) وزیر راه و شهرسازی طی نامهای به رئیسجمهوری در اعتراض به اقدامات وزیر صنعت، منع واردات واگن را غیرقانونی دانست. به گزارش تسنیم، در حالی با توجه به عدم پاسخگویی مسؤولان مربوط اطلاع چندانی درباره آغاز ورود واگنهای باری از روسیه در دست نیست که وزیر راهوشهرسازی از امضای یادداشت تفاهم با روسها برای خرید 500 واگن مسافری خبر داده است. آخوندی در این باره گفته است: «در جریان سفر رئیسجمهوری به کشور روسیه یادداشت تفاهمی میان صنعتگران ایرانی و روسی به منظور تامین 500 واگن مسافری به امضا رسید.» وی نوسازی ناوگان حملونقل عمومی را مهمترین راهبرد این وزارتخانه برای تحقق شعار سال 96 مبنی بر اقتصاد مقاومتی: تولید - اشتغال دانست و افزود: این اقدام در بخشهای مختلف از جمله صنعت و گردشگری و حملونقل افزایش اشتغال را به همراه دارد. ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|