|
در برنامه «به اضافه مستند» مطرح شد
بیبیسی؛ ناوگان دریایی سلطنت انگلیس
گروه فرهنگ و هنر: برنامه «به اضافه مستند» محصول شبکه مستند سیما، به بهانه نمایش مستند «تلهاسکرین» میزبان اسماعیل فلاح، کارشناس رسانهای و خبرنگار سابق ایران در انگلستان و مصطفی حریری کارگردان مستند بود. آنها در این برنامه به بررسی ابعاد مختلف بیبیسی پرداختند. در ابتدای این برنامه اسماعیل فلاح با اشاره به آرشیو خوب این مستند گفت: تصاویر قدیمی خیلی جالبی مورد استفاده قرار گرفته بود و ابعاد مختلفی را مورد توجه قرار داده بود. وی در ادامه گفت: کتابی در انگلیس تحت عنوان اخبار کثیف منتشر شده است. این مستند به نوعی اخبار کثیف را واکاوی و بررسی کرده است. آن کتاب را یک خبرنگار آمریکایی مقیم لندن، به نام جان پیلجر منتشر کرده که یکی از فعالان ضدجنگ در لندن و یک چهره بسیار شناخته شده است. پرداختن به ابعاد مختلف سیاست رسانهای و دیپلماسی رسانهای انگلیس بویژه خود بیبیسی به عنوان یک غول رسانهای که یک رسانه بسیار قدیمی و مطرح در جهان است باز هم جای بحث دارد. دامنه فعالیت و گستره نفوذ بیبیسی را به اندازه کل دنیا مطرح نکنیم و بدانیم به هر حال از نقاط ضعف و قوت برخوردار است. در ادامه میزگرد، حریری، کارگردان این مستند گفت: معمولا مردم در سراسر دنیا مصرفکننده رسانه هستند و از پشت پردههایی که در رسانهها اتفاق میافتد مطلع نیستند، یعنی از تبدیل شدن رویداد به کالا، کاملا در رسانه یک فضای اقتصادی و بازار حاکم است. در رسانههای دنیا فرآیند به شکلی است که ما از یک واقعه، یک کالای خبری داریم که عرضه میشود. مردم معمولا اطلاع ندارند این کالای خبری چطور آماده میشود. یک رسانه مانند بیبیسی که یک بنگاه خبرپراکنی قدیمی و با سابقه در دنیاست و خیلی جاها هم بین مخاطبان خودش توانسته این فضا را برای خودش ایجاد کند که یک رسانه بیطرف هست و به عنوان یک منبع قابل استناد میشود به آن رجوع کرد، یک پشتصحنهای دارد که رویدادها را به کالای خبری تبدیل میکند. حق مخاطب است که بداند پشت صحنه این رسانه چه اتفاقی میافتد. حریری ادامه داد: چرا بیبیسی یک ارتباط تنگاتنگ تاریخی و ریشهای با ایران دارد؟ ارتباطی نه به قدمت رابطه ایران با انگلستان که کمی متاخرتر ولی نوع و جنس این ارتباط کاملا شبیه آن چیزی است که حتی در گذشته ایران و انگلیس رخ داده و به نظر میآید پرداختن به بیبیسی حداقل به واسطه ارتباط تنگاتنگ و تصویری که از ایران توسط بیبیسی مخابره شده از پیش از شهریور 20 تا امروز خیلی مهم است. حریری در پاسخ به این سوال که ایده آغازین شکلگیری مستند به کجا بازمیگردد، عنوان کرد: وقتی ما درباره استعمار انگلستان صحبت میکنیم که اوج آن در قرن نوزدهم بوده است، نمیتوانیم از ناوگان دریایی انگلستان صحبت نکنیم. یعنی استعمار بدون ناوگان دریاییاش معنا ندارد. بیبیسی دقیقا نقش ناوگان دریایی سلطنتی انگلستان را در ارتباط دادن نقاط مختلف جهان و نقاطی که در حقیقت با منافع انگلستان گره خورده بود ایفا کرده است. برای کسی که تاریخ میخواند و هویت و گذشته کشورش برایش اهمیت دارد قطعا استعمار اهمیت ویژهای دارد. در کار مستند قطعا شما با سفارش مواجهید اما دغدغه و سوالی که برای خودتان وجود دارد مهمتر است. در ادامه اسماعیل فلاح در جریانشناسی بیبیسی گفت: بیبیسی یکی از قدیمیترین رسانههای دنیاست یعنی سابقه و تجربه اقتضا میکند که این رسانه خیلی بیشتر از دیگران پخته عمل کند؛ اگر نگوییم تنها رسانهای هست که این ویژگی را دارد که هر 10 سال برنامه خودش را بسته و پلنش برای 10 سال آینده معلوم است. فلاح با تعریفی از شبکه استاندارد گفت: اگر بخواهیم تعریفی از استاندارد داشته باشیم نقش آموزش بسیار مهم است. در بیبیسی آموزش مبنای کار است، یعنی تا پیش از آموزش از نیروها استفاده نمیشود. حین خدمت هم آموزش برایشان بسیار مهم است. در بیبیسی این مهم است که شما توانایی کاری را داشته باشید. اصلا اینطور نیست که مدرک برایشان اهمیت داشته باشد. اصلا مدرکگرایی در انگلیس رسم نیست. شایستهسالاری رسم است، یعنی تجربه و توانایی بیشتر ملاک است؛ اگر بگویید من دیپلم دارم اما سه کار بلدم به شما حقوق بیشتری میدهند تا اینکه فوقلیسانس داشته باشید و کاری بلد نباشید. تونی بلر، نخستوزیر انگلیس 10 سال نخستوزیر بود و مدرکش دیپلم بود. فلاح در پاسخ به این سوال که چگونه یک رسانه با ادعای حرفهایگری میتواند خبرهای غیرصادقانه منتشر کند، گفت: با همه تعریفهایی که از بیبیسی میشود و با همه ویژگیهایی که دارد و برخلاف جملهای که مشهور شده است: کار کار انگلیسیهاست، اتفاقا من میخواهم بگویم کار کار انگلیسیها نیست. به خاطر اینکه انگلیسیها عددی نیستند. یک زمانی به قول خودشان بریتانیایی بودند و همه جا پرچم داشتند و آفتاب در مستعمراتشان غروب نمیکرد اما حالا جزیره کوچکی هستند و خیلی جاها هم از مدیریت داخلی خودشان عاجزند. همین انگلیسیها در 2 انتخابات بعد از 2012 نظرسنجیهایشان غلط از آب درآمد، یعنی اینطور نیست که بدون خطا و اشتباه باشند. اتفاقا بعضی وقتها گافهای شدیدی میدهند. دانشگاههای معتبر دنیا مثل کمبریج، آکسفورد و یوسیال آنجاست که معمولا رتبههای سوم دانشگاهی دنیا را به خودشان اختصاص میدهند اما همین انگلیسیها مراکز علمی و دانشگاهیشان 2 انتخابات را غلط پیشبینی کردند. در ادامه کارگردان مستند «تلهاسکرین» با اشاره به مدت زمان تولید این مستند، گفت: ساخت این مستند حدود 6 ماه طول کشید چون کار تحقیقاتیاش یک کار سنگینی بود البته دوستانی قبلا کار کرده بودند و ما از تحقیقات دوستان دیگر هم استفاده کردیم اما کار تحقیقاتیاش کار سختی بود چون خیلی کم اتفاق افتاده که روی این موضوع کار کنند. نکته دیگر هم که برای ما تازگی داشت این بود که در کل دنیا نه فقط در ایران خیلیها از صحبت کردن درباره بیبیسی امتناع میکنند. مثلا یک کارشناس انگلیسی که ممکن است منتقد هم باشد، وقتی به او میگویید ایرانی هستید و سوالهایی درباره بیبیسی دارید، عذرخواهی میکند و در این باره حرف نمیزند. وی درباره محتوای این مستند، هم اینطور توضیح داد: سبک روایی این کار به سمت کارهایی بوده که بیشتر روی وقایع تمرکز دارند و ما سعی کردیم از روایتهای انسانی کمتر استفاده کنیم و عین واقعه را نشان دهیم. در بخش بعدی این میزگرد، اسماعیل فلاح درباره استانداردهای بخشهای مختلف بیبیسی گفت: بیبیسی به هر حال بیبیسی است، حالا اگر به لحاظ سختافزاری نگاه کنید به هر حال طبیعی است که تصویربردار، صدابردار، رژی و استودیوهای بیبیسی همهاش به لحاظ فنی و سختافزاری یکی است. به هر حال بیس کار متعلق به بیبیسی و همه هم انگلیسی است. در بیبیسی فارسی شاید نیمی از کارمندان انگلیسی باشند. در بیبیسی عربی همینطور است و ... . سختافزار را به یک شکل به همه کارمندان آموزش میدهند. در قسمت نرمافزار و محتوایی که ارائه میدهند، بیشتر در بیبیسی عربی یا فارسی بحث محتوا مهم است. پیامی که این رسانه میخواهد از درون انگلیس به آن کشور هدف یا مقصد منتقل کند، مهم است. در ادامه این بحث، فلاح با اشاره به این موضوع که بیبیسی چطور میتواند با دستکاری اخبار روی مخاطب تاثیر بگذارد، گفت: حرکت زیرکانهای که بیبیسی صورت میدهد این است که از هر 10 تا خبری که پخش میکند، 9 تایش راست است. مخاطب وقتی 9 تا خبر راست شنیده با خود فکر میکند خبر دهم هم راست است. قرار نیست یک بسته خبری از اول تا آخرش همهاش دروغ باشد. در آن 30 دقیقه خبر یک خبر دروغ باشد کفایت میکند. این یک روش است. روش دیگر اینکه از طریق القای پیام، کار را پیش میبرند. مثلا وقتی تیتر میزنند «رهبر جمهوری اسلامی سیاستهای کلی جمعیت را ابلاغ کرد»، تیتر خبرگزاریهای خودمان هم هست و درست هم هست اما وقتی پایین در گزارش همین خبر میرویم میبینیم از عکسهای مایوسکننده، بیکاری، خشکی زایندهرود و... استفاده کرده، یعنی به خبر با عکس جهت میدهد. در قالب این سه تا عکسی که بیبیسی فارسی نشان میدهد اگر چه خبر رهبر جمهوری اسلامی را منعکس کرده اما القای پیام یا جنگ نرمی که دارد صورت میگیرد، هدف نهایی بیبیسی است. ارسال به دوستان
مطالبات کتابفروشیها از «عیدانه کتاب» پرداخت نشد
طرح «عیدانه کتاب» که طرحی حمایتی از کتابفروشیها بوده با گذشت بیش از ۴۰ روز از اتمام آن، هنوز مطالبات مشارکتکنندگان در آن، یعنی کتابفروشها پرداخت نشده است. به گزارش فارس، طرح حمایتی فروش کتاب با عنوان «عیدانه کتاب» در روزهای منتهی به نوروز 96 از 15 اسفند تا 15 فروردین از سوی خانه کتاب در سراسر کشور برگزار شد. این طرح که به منظور حمایت از کتابفروشیها از سوی این نهاد اجرا شده بود، به منظور ارائه یارانه خرید به مخاطبان و خرید از طریق کتابفروشیها در نظر داشته تا از کتابفروشیها حمایت کند و آنها را در چرخه توزیع کتاب به عنوان محل مراجعه معرفی کرد. پس از طرحهای کتابفروشی به وسعت ایران، عیدانه کتاب در سال 95، تابستانه کتاب در همان سال و پاییزه کتاب در سال گذشته این طرح به عنوان یکی از طرحهای حمایتی از سوی این نهاد با حضور 771 کتابفروشی در سراسر کشور به اجرا در آمد که از این بین 735 کتابفروشی دارای فروش بودند. در این طرح یکماهه بیش از 540 هزار نسخه کتاب به فروش رفت که باید آن را میزان قابلتوجهی دانست. در این طرح به هر نفر اجازه خرید تا سقف یکصد هزار تومان داده میشد که از این مقدار 20 تا 25 درصد مشمول یارانه خرید میشد، خریداران میتوانستند با خرید تا سقف 100 هزار تومان از 20 یا 25 درصد تخفیف برخوردار شوند. اما نکتهای که در این گزارش مد نظر بوده این است که با گذشت بیش از 40 روز از پایان این طرح هنوز مطالبات کتابفروشان به آنها پرداخت نشده است. به همین دلیل سراغ کتابفروشیهای مختلفی رفتیم و صحت و سقم این مساله را از آنها جویا شدیم. سعید مکرمی، مدیر کتابفروشی «ترنجستان سروش» در ارتباط با این مساله میگفت هنوز مطالبات آنها از این طرح وصول نشده است. علیرضا ملکیجهان از کتابفروشی «کتاب اسوه» اهواز نیز در رابطه با مطالبات خود از این طرح گفت هنوز مطالبات این طرح پرداخت نشده است. همچنین وی اضافه کرد از یکی دیگر از همکاران اهوازی خود که در این طرح عضو بوده نیز سوال کرده و او نیز هنوز مطالبات خود از این طرح را دریافت نکرده است. حامد اشرفینسب که از سبزوار با کتابفروشی «کتاب آسمان» در این طرح شرکت کرده بود نیز به وصول نشدن مطالباتش اشاره کرد و گفت با وجود گذشت 40 روز از اتمام این طرح هنوز موفق به دریافت مطالبات خود نشده است. حمید خلیلی نیز که کتابفروشی «شهید کاظمی» در شهر قم را اداره میکند از عدم مطالباتش خبر داد و گفت: گفته شده پرداخت میکنند ولی هنوز اتفاقی نیفتاده است. براساس این گزارش، این طرح به منظور حمایت از کتابفروشیها راهاندازی شده که به نظر میرسد کتابفروشیها بویژه کتابفروشیهای شهرستانی از این طرح رضایت داشتند اما نکتهای که میماند تاخیر در پرداخت مطالبات آنهاست. کتابفروشیهایی که کتاب را با تخفیف فروختهاند باید از سوی نهاد برگزارکننده مورد حمایت قرار گیرند و بدون تاخیر به مطالبات قانونی خود دست پیدا کنند. اما شاهد هستیم که با گذشت بیش از 40 روز از اتمام این طرح هنوز خبری از پرداخت مطالبات مشارکتکنندگان در این طرح ملی نیست. ارسال به دوستان
«پرواز در ارتفاع صفر» همچنان ادامه دارد
تصویربرداری مجموعه تلویزیونی «پرواز در ارتفاع صفر» به کارگردانی عبدالحسن برزیده و تهیه کنندگی محمد نشاط در شهر اصفهان ادامه دارد. به گزارش روابط عمومی شبکه یک و به گفته تهیهکننده این سریال، گروه هماکنون در پایگاه شهید بابایی اصفهان مشغول ضبط سکانسهای پایانی مربوط به صحنههای داخل هواپیماهای جنگنده و آشیانههای پرواز هستند و شاهرخ استخری، عمار تفتی، حمیدرضا نیکدل، رضا رادمنش و بیژن افشار هر روز مقابل دوربین ایرج عاشوری میروند. محمد نشاط ادامه داد: اتاق لباس، سوله و اتاق فرماندهی از لوکیشنهای دیگر است که در روزهای پایانی فیلمبرداری در آنجا انجام میشود. او افزود: یکی از سکانسهای پیش رو و دشوار هم سکانس مربوط به نجات خلبان (شاهرخ استخری) در حال پرواز است که بزودی ضبط خواهد شد. نشاط اظهار داشت: ارسال به دوستان
«سبز، سپید، سرخ» در افق
مستند «سبز، سپید، سرخ» با موضوع تغییر و تحول و تکامل نمادهای پرچم ایران در طول دورههای مختلف تاریخی، پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت روی آنتن شبکه افق میرود. به گزارش مهر، مستند «سبز، سپید، سرخ» داستان تغییر و تحولات در طرح و رنگ پرچم ایران طی دورههای مختلف تاریخی است که در آن با استناد به مدارک تاریخی و اسناد تصویری و تحلیلی و مصاحبه با مورخان و اساتید دانشگاه از جمله خسرو معتضد و میرجلالالدین کزازی به روند پیدایش پرچم ملی ایران تا تکامل آن در شرایط کنونی پرداخته میشود. حقیقت آن است که پرچم کشورمان در برخی دورهها، نمادی از مبارزه و جهاد علیه ستمگران و گاه نشانه شکوه شاهنشاهی و آسمانی بودن پادشاهانی که حکومت را در اختیار داشتهاند، بوده است البته در طول دورههای بعد از ورود اسلام نقوشی با مفاهیم دینی و مذهبی روی پرچم کشورمان ترسیم شده است. این نشانه ملی، گویای اندیشه و آداب و سنن مردمی است که تحت لوای آن پرچم زندگی میکنند و به دفاع از کشورشان میپردازند. سیدمحمدرضا هاشمیان نویسنده و کارگردان «سبز، سپید، سرخ» است، مستندی که برای پخش از شبکه افق در روز پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ساعت ۱۹:۳۰ در نظر گرفته شده و تکرار آن هم ساعت ۲۳:۳۰ و نیز ۹:۰۰ و ۱۴:۳۰ روز بعد روی آنتن میرود. ارسال به دوستان
اخبار
«یک بوس خوشمزه» منتشر شد ارسال به دوستان
رویدادها
برگزاری اختتامیه جشنواره طنز سوره ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|