|
تبیین بیانات نوروزی رهبر حکیم انقلاب
مصرف کالاهای داخلی چگونه فرهنگ میشود؟
پریسا جلالی*: «حفظ فرهنگ اصیل ایرانی، عمقی شدن نگاه مسؤولان به مقوله خطر نامرئی هجمه فرهنگی و همچنین توجه به صدمات اقتصادی و تجاریای که با ورود کالاهای خارجی به کشور تحمیل میشود، نیازمند توجه و بازبینی است». بررسی اندیشههای راهبردی رهبران بزرگ، یکی از ارزشمندترین فرصتهایی است که برای شناخت مسیر و حرکت یک جامعه باید بدرستی انجام شود. بسط و روشن کردن ابعاد این اندیشهها، استخراج الگوها از دل بیانات و طراحی راهکارهایی به عنوان دستورالعملهای اجرایی این الگوها، همگی از نتایج شناخت درست اندیشههای راهبردی رهبران بزرگ است. همزمان با تحویل سال نو، یکی از مباحث مهم و مبتلا به جامعه در یک چارچوب کلی و هدفمند از زبان رهبر معظم انقلاب طرح شد که باید آن را در یک مسیر و مکمل توسعه اقتصادی و دستیابی به اهداف چشم انداز قلمداد کرد. محور پیام نوروزی امسال ایشان «تولید داخلی» با همراهی 2 محور «ملت» و «دولت» است که با شعار حمایت از کار و سرمایه ایرانی بر اساس یک برنامهریزی درست، عامل پیشبرد این هدف، تعیین سهم و نقش مردم یعنی مصرف تولیدات داخلی، مهمتر و پررنگتر ترسیم شد. مسأله فرهنگسازی در این زمینه امری خطیر است که مطالعه و بررسی دقیق جوانب آن، همکاری و همیاری جمعی مردم، دولت، تولیدکنندگان و طراحان و برنامهریزان را طلب میکند و باید بهخاطر داشت فرهنگسازی درباره موضوعی خاص در میان آحاد جامعه کاری است موجد تلاش بسیار زیاد و خستگیناپذیر و نباید انتظار داشت چنین امری به سرعت اتفاق بیفتد، بلکه تمام تلاش باید مصروف این باشد که نوع چینش پایههای این فرهنگسازی درست و دقیق انجام شود تا در درازمدت جامعه از نتایج آن بهرهمند شود. تبدیل مصرف تولیدات داخلی در میان مردم به یک عادت، فرهنگ و در مرتبه بالاتر یک فریضه، امری بسیار مبارک است که در این مجال سعی میکنیم به ابعاد و زمینههای فرهنگسازی و ابزارهای آن اشاره کنیم. به نظر میرسد مهمترین و حساسترین پل ارتباطی میان مردم و برنامهریزان این امر، رسانه است. در دنیایی که مردم وابستگی انکارناپذیری به رسانهها و آموختهها و دانستههایشان از طریق رسانهها دارند؛ همچنین به خاطر انتظاری که از رسانهها، بویژه از رسانه ملی میرود و با توجه به فرمایش امام(ره) که تلویزیون را دانشگاهی عمومی میدانستند، رسانه در تبدیل کردن مصرف داخلی به یک عادت و فرهنگ برای مردم میتواند نقش اصولی و هدفمندی را ایفا کند. رسانهها در زندگی روزمره مردم نقش اساسی در بازنمایی مفاهیم و اندیشههای مختلف دارند و تا حدود زیادی قادرند اندیشههای بسیاری را در اذهان پرورش دهند. توجه رسانههای جمعی به موضوعات معین موجب میشود اهمیت آن موضوعات از نظر مردم افزایش یابد. این امری است که رسانه را درباره بسیج عمومی مردم درباره موضوعات مختلف قابل استفاده میکند. بنابراین وظایف زیادی را میتوان در باب فرهنگسازی برای مصرف تولیدات داخلی متوجه رسانه البته همراه با اقدامات و برنامهریزیهای دولت و در نهایت مردم دانست و که این سه باید با همکاری متقابل در عملی شدن اهداف و همکاری با نهادهای برنامهریز پیشگام باشند. ارسال به دوستان
سیاست «ترور»؛ جدیدترین راهبرد «بنسلمان»
حسن هانیزاده: جنگندههای رژیم سعودی اخیرا جنایت جدیدی را در یمن مرتکب شدند. جنگندههای سعودی ضمن بمباران مناطقی در استان الحدیده «صالح الصماد» رئیس شورای عالی سیاسی یمن را به شهادت رساندند. شورای عالی سیاسی یمن نیز با صدور بیانیهای شهادت صالح الصماد در حمله جنگندههای سعودی در الحدیده را تأیید کرد. این شورا ضمن تسلیت شهادت صالح الصماد از انتخاب «مهدی المشاط» به عنوان رئیس جدید شورای عالی سیاسی یمن خبر داد. صالح الصماد سال ۱۹۷۹ در منطقه بنیمعاذ از توابع شهرستان سحار در استان صعده (شمال یمن) متولد شد. وی پس از فارغالتحصیل شدن از دانشگاه صنعا، به عنوان مدرس در مدرسه عبدالله بنمسعود در صعده مشغول به کار شد. الصماد از آغاز سومین جنگ از جنگهای ششگانه، جنبش انصارالله را در نبرد با رژیم یمن همراهی کرد و از سال ۲۰۱۱ ریاست دفتر سیاسی جنبش انصارالله را برعهده گرفت. صالح الصماد در ۶ آگوست ۲۰۱۶، رئیس شورای عالی سیاسی شد و کار خود را در این منصب، پس از ادای سوگند در مجلس نمایندگان (در ۱۴ آگوست ۲۰۱۶) آغاز کرد. بلافاصله پس از شهادت این عضو ارشد انقلابیون یمنی، یگانهای موشکی ارتش و کمیتههای مردمی یمن مواضع سعودیها و مزدوران آنها بویژه در شهرهای مرزی جیزان، نجران و عسیر را هدف حملات گسترده قرار دادند. «عبدالملک الحوثی» رهبر جنبش انصارالله یمن نیز در یک سخنرانی به دنبال شهادت رئیس شورای عالی سیاسی یمن، صراحتا ایالات متحده آمریکا را مسؤول این عملیات ترور توسط سعودیها معرفی کرد. الحوثی تأکید کرد جنایت انجام شده توسط ریاض و واشنگتن بیپاسخ نخواهد ماند. این در حالی است که «محمد عبدالسلام» سخنگوی جنبش انصارالله نیز در موضعی قاطعانه خطاب به سعودیها اعلام کرد نیروهای انقلابی یمن اجازه پایمال شدن خون صالح الصماد را نخواهند داد. ارسال به دوستان
2 بال برای پرواز -12
فرهاد ملاامینی: آنچه در نوشتار پیشین تقدیم شد پیرامون مباحث اثبات توحید و توحید ذاتی بود که در آنها هم به اثبات واجب تعالی و هم به رفع شبههای تاریخی پرداخته شد که به فراخور موضوع، مباحث کلامی بود. در این نوشتار همانگونه که قبلا عرض شده بود به مساله صفات و اسماء الهی پرداخته خواهد شد. خداوند متعال خود را دارای اسماء حسنی میداند و از بندگان خود میخواهد او را به آنها بخوانند «و برای خداوند نامهایی است نیکو؛ او را با آنها بخوانید»(1) اما اسماء الهی چیست؟ اسماء الهی نامهایی هستند که نشاندهنده کمالی از کمالات الهی هستند. پس باید آنچه به عنوان اسم از آن برای خداوند یاد میشود دارای خصایصی باشد. یکی اینکه آن اسم از کمالی حکایت کند و دیگر اینکه آن کمال دارای نقیصه نباشد بدین بیان که اگر ما مثلا عالم بودن را به خداوند اسناد میدهیم این عالم بودن باید تام و تمام باشد یعنی درست است که عالم بودن کمال است ولی از جایی که عالم بودن دارای مراتب است، اگر مرتبهای از علم را به خداوند نسبت بدهیم، اینگونه نسبت دادن برای خداوند نوعی نقص به حساب میآید، در حالی که برای سایرین اینگونه نیست. آنگونه که علما جمعبندی کردهاند اسماء الهی توقیفی نیستند یعنی ظاهرا دلیلی عقلی و نقلی بر این موضوع وجود ندارد که اسماء خداوند همانهایی باشند که در قرآن یا روایات وجود دارد و بندگانی که خداوند ایشان را خالص فرموده است، میتوانند خداوند را بشناسند و او را وصف کنند: «منزه است خداوند از آنچه او را وصف میکنند؛ مگر بندگان مخلص را»(2) اما بزرگان بهتر دانستهاند به آنچه به ما درباره اسماء الهی رسیده است توقف کنیم. اسماء الهی در بعدی همانهایی هستند که ما خداوند متعال را به آنها میخوانیم؛ در بعدی تجلی اراده خداوند متعال در جهان هستی هست؛ یعنی آنچه در عالم ماده با چشم سر به عنوان مخلوقات خدای متعال دیده میشود، همان تجلی اسمای الهی هستند که به صورت مخلوقات خداوندی عیان میشوند پس در واقع علوم مختلف که متصدی بیان و تفسیر واقع عالم هستند هر چه میگویند و مینگارند در حقیقت حول اسماء الهی بحث میکنند، هرچند ایشان علم خود را علمی غیردینی بدانند، زیرا ایشان در حقیقت مفسر آن چیزی هستند که خداوند در عالم خارج ایجاد و اراده فرموده است ولاغیر. اسامی الهی به قول برخی محققان دارای حالات متفاوت هستند؛ برخی هم اسم هستند و هم وصف مانند علیم و تعدادی وصف هستند و اسم نیستند مانند واجبالوجود و گروهی نیز اسم هستند و وصف نیستند مانند باقی.(3) به هر روی آنچه مورد استفاده از تمام اینهاست چیزی جز این نیست که خداوند اسامیای دارد که مردم وی را با آنها میخوانند اما باید دانست این اسما تمامشان با ذات خداوندی نسبتی واحد ندارند یعنی همه ایشان به یک نحو به خداوند حمل نمیشوند، از این رو برخی بر سایرین حکومت یا همان سیطره دارند، زیرا برخی به ذات خداوند بازمیگردند و برخی به فعل خداوند برگشت میکنند. در این میان اسامیای که با ذات خداوند اتحاد دارند و از آن حکایت میکنند، از سایر اسامی بالاتر هستند و در میان آنها نیز اسمی از سایرین بالاتر است که واجد کمالات سایر اسامی نیز باشد. پس اسامی ذاتی بر اسامی فعلی سیطره دارند و آنچه را از آنها به عنوان اسامی ذاتی یاد شده میتوان مواردی مانند علم و قدرت و اسامی فعلی مانند خلقت و... نامید. ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|