|
وزارت راه و شهرسازی در واکنش به انتقاد «وطن امروز» از گرانی عوارض آزادراهها:
درآمد آزادراهها باید 40درصد افزایش مییافت!
وزارت راهوشهرسازی در واکنش به گزارش «وطنامروز» با عنوان «فرار رانندگان از گرانترین آزادراه ایران» که در 5 خرداد منتشر شد، توضیحاتی ارائه کرد که این توضیحات تلویحا در تایید گزارش مورد اشاره است. در ادامه توضیحات وزارت راه آمده است: تامین مالی و احداث آزادراه خرمآباد- پل زال به استناد قانون احداث پروژههای عمرانی بخش راه و ترابری از طریق مشارکت بانکها و سایر منابع مالی و پولی کشور، در سال 1379 انجام و بهرهبرداری آن از سال 1390 برای اخذ عوارض آغاز شد و بر اساس مفاد مندرج در قانون صدرالاشاره و قرارداد فیمابین، مقرر شد از محل درآمدهای اخذ عوارض، آورده سرمایهگذار مستهلک شود. بدیهی است عدم تناسب مبلغ سرمایهگذاری با نرخ عوارض، موجب دستیابی به اهداف تعیینشده برای استهلاک سرمایهگذاری در زمان مقرر میشود که این امر در بلندمدت، منافع مردم و همچنین دولت را با پرداخت خسارات دیرکرد، تحت تاثیر قرار داده و منجر به تطویل شدن زمان بهرهبرداری بخش خصوصی خواهد شد، لذا وزارت راهوشهرسازی به عنوان شریک اصلی در پروژههای آزادراهی و به نمایندگی از طرف دولت و به جهت حفظ و صیانت از حقوق حقه خود، نظارت لازم و کافی بر عملکرد شرکتهای بهرهبردار را اعمال مینماید تا سرمایهگذاری انجام شده در چارچوب قانون مشارکت و آییننامه اجرایی آن از محل درآمدهای مورد تایید حسابرس قانونی مستهلک گردیده و آزادراه مربوطه در پایان مدت مقرر با حفظ سطح سرویس و ایمنی به دولت عودت داده شود. لازم به ذکر است که با عنایت به سیاستهای اقتصادی دولت در سالهای قبل و جلوگیری از افزایش نرخ عوارض آزادراهها، سرمایهگذاری بخش خصوصی در زمان مقرر و مطابق قرارداد فیمابین، مستهلک نشده و این امر موجب متورم شدن مانده سرمایهگذاری شده است و تداوم چنین روندی بدون شک سبب ورود آسیب جدی در ایمنی و نگهداری آزادراههای کشور خواهد شد. این در حالی است که برای جبران عدم افزایش قیمت نرخها در سنوات گذشته و کمک به انطباق فرآیند استهلاک سرمایهگذاری صورت گرفته با مفاد قراردادهای سرمایهگذاری و مشارکت، میبایست به طور متوسط سالانه درآمد آزادراهها 40 درصد افزایش یابد در حالی که در سال جاری بعد از 18 ماه عدم افزایش نرخ عوارض، با در نظر گرفتن شاخصهای مرتبط با رفاه اجتماعی و کاهش فشار تورمی بر کاربران جادهای، متوسط درآمدهای پیشبینی شده از محل افزایش نرخهای عوارض حدود 20 درصد میباشد. بر اساس تعهدات قراردادی آزادراه تهران- پردیس و طرح تجاری پیوست آن باید سالانه به طور متوسط 28 درصد رشد در درآمد آزادراه حاصل شود تا استهلاک سرمایهگذاری در بازه زمانی مندرج در قرارداد تحقق یابد. با ابلاغ نرخهای اخیر و با فرض ثابت بودن نرخ رشد ترافیک در این آزادراه، انتظار تحقق افزایش درآمد سالانه 21 درصدی را میتوان متصور بود که البته چنین افزایشی به میزان 7 درصد کمتر از میانگین مورد نظر برای استهلاک سرمایهگذاری صورت گرفته در چارچوب مفاد قرارداد میباشد. شایان ذکر است که با توجه به برنامه وزارت راهوشهرسازی برای استقرار سامانه اخذ عوارض الکترونیکی (ETC) در تمام آزادراههای مشارکتی کشور و در نظر گرفتن تخفیف برای استفادهکنندگان از مسیر ETC، این امکان موجب کاهش هزینه عبور از آزادراه برای استفادهکنندگان بومی آزادراههای مشارکتی میشود. ارسال به دوستان
اخبار
تبلور عملگرایی با احداث پروژه بزرگ زیرگذر شهر ساری در 100 روز ارسال به دوستان
بازدید معاون رئیسجمهور از تصفیهخانه فاضلاب اراک
معاون رئیسجمهور و رئیس سازمان محیطزیست در سفری یکروزه به استان مرکزی از تصفیهخانه فاضلاب و تالاب میقان اراک بازدید کرد. طی بازدید دکتر عیسی کلانتری معاون رئیسجمهور و رئیس سازمان محیطزیست، سیدعلی آقازاده استاندار مرکزی و جمعی از مسؤولان استانی از تصفیهخانه فاضلاب شهر اراک، خلیلی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان ضمن ارائه گزارش مختصری از وضعیت اجرای طرح فاضلاب در شهر اراک گفت: تاکنون با اجرای بالغ بر 950 کیلومتر شبکه جمعآوری فاضلاب در سطح این شهر بیش از 95 درصد از مردم تحت پوشش خدمات جمعآوری فاضلاب شهری قرار گرفتهاند و در صورت تخصیص اعتبارات تا پایان سال اجرای شبکه فاضلاب در شهر اراک به پایان میرسد. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی در ادامه با اشاره به تصفیهخانههای فاضلاب در دست بهرهبرداری شهر اراک اظهار داشت: شهر اراک دارای 3 تصفیهخانه فاضلاب است که 2 تصفیهخانه اول با ظرفیت 25 هزار و80 هزار نفر به روش برکه تثبیت و سومین تصفیهخانه فاضلاب اراک با ظرفیت 250 هزار نفر به روش لجن فعال در دست بهرهبرداری است و طرح ارتقای سومین تصفیهخانه تا ظرفیت 350 هزار نفر در دست ساخت است و برنامهریزیهای لازم برای ساخت چهارمین تصفیهخانه فاضلاب شهر اراک به ظرفیت 350 هزار نفر انجام شده است. وی تصریح کرد: پساب خروجی تصفیهخانه اراک دارای کیفیت مطلوب برای استفاده در بخش کشاورزی و صنعت است. ارسال به دوستان
توجه به منافع مشتریان با قطع همکاری شرکتهای خارجی
پس از خروج آمریکا از برجام و تهدید شرکتهای بینالمللی درباره همکاری با ایران، شرکتهای متعددی از بیم قطع دسترسی به بازار مالی و محصولات در آمریکا اقدام به تعلیق همکاری با شرکای ایرانی خود کردند که همکاری نوپای کرمان موتور و هیوندای کره نیز از این قاعده مستثنا نیست. بررسیها نشان میدهد شرکت کرمانموتور بهمن ماه 96 اقدام به پیشفروش محدود خودرو هیوندای النترا تولید داخل با شرایط 70 میلیون تومان پیشدریافت و سود مشارکت 18 و 15 درصد و قیمت 147 میلیون و 800 هزار تومان با موعد تحویلهای عمدتا مرداد، شهریور و مهر97 کرده است، حال به دلیل تعلل شرکت هیوندای در ارسال قطعات منفصله و به رغم گشایش اعتبارات انجام شده، تحویل خودروهای یادشده با مشکل مواجه شده است. درپی کسب اطلاع از نحوه تعیین تکلیف این مشتریان متوجه شدیم این شرکت در اقدامی مطلوب طی بخشنامهای شرایطی بسیار جذاب و حتی فراتر از تعهدات قراردادی خود در چنین مواردی برای جلب رضایت مشتریان خود تدوین کرده است. بنابراین در صورتی که مشتریان تمایل به استرداد وجه پرداختی خود داشته باشند، شرکت مبلغ دریافت شده به علاوه سود دوران مشارکت و همچنین مبلغ 150 میلیون ریال پاداش وفاداری به مشتریان پرداخت میکند. این شرکت همچنین برای مشتریانی که تمایل به جایگزینی خودرو با محصولات موجود را داشته باشد برنامهریزی کرده است. همچنین از مشتریان درخواست شده به نمایندگیهای کرمان موتور مراجعه کنند. ارسال به دوستان
لزوم اصلاح پیشفرضها در دستگاه دیپلماسی
نوید مؤمن : «ثوابت» و پیشفرضهای ذهنی «همواره زمینهساز» تصمیمات مهم سیاستمداران محسوب میشود. برخی از این ثوابت، ماهیتی «تجربی» داشته و متأثر از تجربیاتی است که سیاستمداران با مرور زمان در نظام بینالملل[و در قبال ماهیت و رفتار بازیگران] کسب میکنند و برخی نیز القایی و غیرتجربی بوده که بعضا محصول «فرآوری یک تحلیل» یا «خوانش یک رفتار» در طرف یا طرفهای مقابل است. هر اندازه «ثوابت» و «پیشفرضهای ذهنی» سیاستمداران به واقعیات جاری در نظام بینالملل نزدیکتر باشد، قدرت تصمیمسازی و ضمانت اجرایی تصمیمات آنها در نظام بینالملل قویتر خواهد شد. عکس این قاعده نیز صادق است؛ به این معنا که «خلق پیشفرضهای نادرست» و «ترویج گزارههای القایی غلط» منجر به اتخاذ تصمیمات هیجانی و پرهزینه در حوزه دیپلماسی و سیاست خارجی کشور میشود. ارسال به دوستان
فدایی اسرائیل
علی بیگدلی* : خروج ایالات متحده از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد موضوعی است که سابقه و ریشه آن حداقل به یک سال قبل مربوط میشود. اصل ماجرا این است که واشنگتن به حمایت از اسرائیل، ماهها قبل هشدار داده بود اگر این شورا دست از خصومت با تلآویو برندارد، آمریکا از این شورا خارج خواهد شد. ارسال به دوستان
اخبار
فرهنگسرای بانوان اردبیل صاحب «خانه کودک» میشود ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|