|
شوی تبلیغاتی نتانیاهو و ترامپ با چه هدفی روی پرده رفت؟
سناریوی هالیوودی سرقت اسناد هستهای ایران
روزنامه «نیویورکتایمز» گزارشی منتشر کرد و در آن مدعی شد عوامل موساد در شب 31 ژانویه به یک انبار در منطقهای صنعتی در تهران نفوذ کردند و توانستند با دستیابی به بیش از 50 هزار برگه و 163 سیدی مربوط به فعالیتهای هستهای گذشته ایران، پیش از رسیدن کارکنان انبار، پایتخت ایران را به همراه اسناد مسروقه ترک کنند. بنیامین نتانیاهو، نخستوزیر رژیم صهیونیستی در ماه آوریل مدعی شد به اسنادی دست پیدا کرده که نشان میدهد ایران در گذشته فعالیتهای هستهای نظامی داشته و پس از حصول توافق نیز از آنها دست نکشیده است. درباره این فیلمنامه هالیوودی که بعید نیست بزودی فیلمی هم بر اساس آن ساخته شود، ملاحظاتی مطرح میشود. این گزارش چنان دقیق شرح عملیات جاسوسی ادعایی عوامل موساد را تشریح میکند که خواننده احساس میکند مشغول خواندن یک سناریوی فیلمهای هالیوودی است. از جمله اشاره میکند این جاسوسها 6 ساعت و 29 دقیقه زمان صرف کردند تا بتوانند با از کار انداختن آژیرهای انبار، عبور از 2 در و باز کردن چندین گاوصندوق به این اسناد ادعایی دست یابند و سپس از ایران فرار کنند و داستان را با تاکید بر این دنبال میکنند که عوامل موساد ابزار جوشکاری در اختیار داشتند که دمای حدود 2 هزار درجه سلسیوس داشته و از طریق آنها تواسته بودند گاوصندوقهای انبار را باز کنند و در پایان شب با در دست داشتن حدود نیم تن سند محرمانه شامل هزاران برگه مکتوب و سیدی حاوی فایل، ویدئو و طرح از شهر بگریزند. فیلمنامه در صدد القای این نکته به خوانندگان است که فضای امنیتی کشور بسیار آسیبپذیر است به نحوی که این عوامل با خیال راحت هم مکان این اسناد را شناسایی و هم بدون هیچگونه خطری چند ساعت در محل نگهداری اسناد حضور یافتهاند. این داستان همچنین در صدد القای این نکته است که موساد در ایران عوامل زیادی را در اختیار دارد که هم در شناسایی و هم در تخلیه سریع اسنادی به وزن 500 کیلوگرم و انتقال آنها در شب عملیات به خارج از کشور آنها را یاری کردهاند و این به معنی آن است که رخنههای امنیتی در کشور بسیار زیاد است. رژیم صهیونیستی با توجه به چالشهای داخلی و بویژه انتقاداتی که از سوی جامعه صهیونیستی و جریانهای سیاسی درباره ناتوانی آن در تامین امنیت جامعه صهیونیستی وارد است، تلاش دارد با استفاده از این فیلمنامه ساختارهای اطلاعاتی و امنیتی خود را قدرتمند نشان دهد که مقتدرانه در ساختار امنیتی قویترین کشور منطقه نفوذ کردهاست، بویژه که رژیم صهیونیستی سالهاست نبردهای امنیتی را به اعضای محور مقاومت باخته است. انتشار اطلاعات پهپادها و آواکسهای صهیونیستی که مقدمات ترور رفیق حریری نخستوزیر اسبق لبنان را بررسی میکردند از سوی حزبالله لبنان و نیز لو رفتن چندین تیم جاسوسی این رژیم در لبنان و سوریه و حتی نفوذ حزبالله به سرفرماندهی ارتش صهیونیستی در شمال فلسطین از جمله این شکستها محسوب میشود. این داستان در زمانی مطرح میشود که ساختارهای اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران شامل وزارت اطلاعات، ارتش و سپاه با اشراف کامل اطلاعاتی بر تحرکات نیروهای آمریکایی و اسرائیلی و نفوذ در فرماندهی ائتلاف ادعایی ضدتروریستی آمریکا در عراق و سوریه، ضعف قویترین ارتش جهان را آشکار و اقتدار و توانمندی خود را بر ساختارهای امنیتی در کل منطقه تحمیل کرده است. برخی تلاش دارند داستانپردازی درباره این اسناد را زمینهسازی برای حمله به ایران جلوه دهند. همانگونه که درباره عراق انجام داده و پس از آن به بهانه اسناد دروغینی که دلالت بر سلاحهای شیمیایی عراق داشت به این کشور حمله کردند اما این نگاه صرفا یک جنگ روانی برای افزایش هزینههای امنیتی ایران است. ایران نه شرایط افغانستان را دارد که فاقد یک حکومت مرکزی قدرتمند بود و یک گروه شبهنظامی به نام طالبان پایتخت و برخی استانها را اشغال کرده بود و اقوام دیگر در حال مبارزه با آن بودند و این فرصتی برای اشغال افغانستان برای آمریکا فراهم کرد؛ نه عراق دوره صدام و حزب بعث است که شمال و جنوب کشور با دولت مرکزی درگیر بودند و هنگام حمله آمریکا به عراق از دولت ظالم حمایت نکردند. ارسال به دوستان
نقطه عطفی که مطالعه جزئیات آن برای امروز ما بسیار کاربردی است
عوامل تأثیرگذار بر نهضت مشروطیت
14 مرداد سالروز صدور فرمان مشروطیت و سرآغازی بر مرحله به ثمر نشستن نهضت مشروطیت است. از هر دیدگاهی که به نهضت مشروطیت ایران نظر شود، این تحول نقطه عطف تاریخ معاصر ایران به شمار میرود. مشروطیت فقط یک پدیده اجتماعی ساده نبود، بلکه از جهت سیاسی، اقتصادی و فرهنگی میراث قبلی خود را به چالش میخواند. با مشروطیت، ایران وارد گردونهای از تحولات شد که با خود الگوهای تازهای به ارمغان آورد. از سویی مباحث عدیدهای در باب حقوق انسان مطرح شد و برای نخستینبار تأملی نظری در میراث به جا مانده از گذشته شکل گرفت و تلاشهای قابل توجهی- اگرچه ناکام- برای انطباق آن با شرایط روز انجام شد. از دیدگاه اقتصادی، ایران جزئی از دنیایی شد که باید زیر تأثیرات شگرف جهان سرمایهداری باشد و به مثابه یک کشور پیرامونی، میزبان سرمایهدارانی شد که بیش از همه در پی دستیابی به نفت و سایر منابع خام کشور بودند. کشف نفت همزمان با مشروطیت ایران- و نیز همزمانی رقابت شرکتهای بزرگ چندملیتی در پهنه کشور با این تحول تاریخی - نقش بسیار تعیینکنندهای در جهتگیری مشروطه داشت. برای نخستین بار در ایران گامهای عملی برای ادغام در نظام جهانی سرمایهداری برداشته شد. با این حال به مشروطیت ایران نمیتوان به صورت یک رویداد تکعاملی نگریست. این تحول تاریخی محصول بسترسازیهای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، دینی و اجتماعی بود که دست در دست یکدیگر به آن خیزش تاریخی منتهی شد. در واقع همه عوامل لازم برای تحول اجتماعی در این مقطع از تاریخ کشور وجود داشت تا آن جنبش را خلق کند. البته همزمانی مشروطه با این تحولات نباید این ذهنیت را به وجود آورد که مشروطه ایران، زاده عواملی بود که برای تودههای مردم ناشناخته بود. مردم به صورت ملموس با واقعیات زندگی خود مواجه بودند و نیاز به تحول را احساس میکردند. از سوی دیگر آنان به این واقعیت اذعان داشتند که با وجود شرایط موجود، راه بر هرگونه احقاق حقی مسدود است. آنان دریافته بودند باید زمامداران را حتی به زور وادار به پذیرش حقوق خود کنند. از دورههای گذشته علما به عنوان پناهگاه قدرتمند مردم بارها در حوادثی مثل جنبش ضد رژی یا قبل از آن امتیازنامه رویتر صریحاً با ادغام ایران در نظام جهانی سرمایهداری به مخالفت برخاسته بودند. از سوی دیگر آنان همیشه بر مقولهای به نام حفظ تمامیت اعتقادی و دینی مردم تأکید داشتند و بارها نسبت به احتمال سست شدن باورهای مذهبی مردم تحت تأثیر شرایط جهانی جدید، هشدار داده بودند. برای آنان مشروطه مجالی بود تا بار دیگر دعاوی تاریخی خود را علیه دستگاه قاجار مطرح کنند. البته مخالفت با سیاستهای سلاطین قاجار منحصر به این گروه از جامعه نبود، بلکه دیوانسالاران و روشنفکران نیز از روند موجود ابراز نارضایتی میکردند. اینان نیز طیف گستردهای از بابیان تا روزنامهنگاران و نویسندگان و سیاستمداران را دربرمیگرفتند اما بدون تردید نمیتوان همه تحولات این زمان را به فعالیتهای این دسته از افراد فروکاست. از دوره «ناصرالدینشاه» بسیاری از مناسبات خارجی ایران تحت تأثیر کمپانیهای بزرگ اروپایی که برای راهیابی به بازار ایران تلاش میکردند، قرار داشت. این کمپانیها البته با یک مشکل عمده روبهرو بودند و آن هم روسیه بود. این شرکتها برای کسب سود از هر فرصتی بهرهبرداری میکردند. برای آنان نه قانونخواهی مردم ایران مهم بود و نه مشروطهطلبی آنان؛ مهم این بود که چگونه میتوان قدرت روسیه را تضعیف کرد تا از بازار ایران سهم بیشتری عاید آنان شود. این شرکتها بدون تردید از برهم خوردن نظم موجود برای نیل به اهداف منفعتطلبانه خود بهرهبرداری میکردند و ورود آنان به جنبش مشروطه و حمایت لفظیشان از این جنبش، نه از زاویه باور به ضرورت استقرار قانون در ایران، بلکه برای یافتن جای پایی محکم به منظور سرمایهگذاری در کشور بود. در همین راستا تلاش اقلیتهای دینی را نباید چنان عمده کرد که گویا هر چه در این دوره اتفاق افتاده، محصول زد و بندهای آنان بوده است. حوادث تاریخی به خواسته این و آن و به صورت تصادفی روی نمیدهد، بنابراین فروکاستن مشروطه ایران به دسیسههای یک قدرت خارجی یا فلان اقلیت دینی کاری غیر معقول است. واقعیت امر این است که جنبشی روی داد و هر کس از زاویه موردنظر خود به آن اقبال نشان داد: یکی برای تضعیف موقعیت روسیه در ایران، دیگری برای یافتن فرصتی جهت استقرار اصول شرع، سومی برای ادغام ایران در نظام جهانی سرمایهداری، آن یکی برای تضعیف و مآلاً نابودی حکومت قاجار و... باید لایههای مختلف در مشروطه ایران بازشناسی شوند و هر کدام به تفکیک مورد نقد و ارزیابی قرار گیرند. انگیزه نیروهای درگیر در مشروطه ایران باید بازکاوی شود و هرکدام با معیار منافع و مصالح ملی ایران به سنجش درآید. بدیهی است در آن تکاپوی فراگیر، هیچ گروهی اقدامات خود را مغایر منافع ایران نمیشمرد؛ باید در پرتو یک تجربه تاریخی سخنان هر گروه سیاسی را با عمل آنان بسنجیم و ببینیم کدام بیان و عمل سیاسی بیشتر با مصالح ایران سازگار بود. برای نیل به این مهم نیز تنها شاخص، همانا رعایت مصالح ملی است. با همین اصل، شایسته است شرایط تاریخی ایران در آستانه مشروطه مورد بازبینی قرار گرفته و اوضاع بینالمللی آن روزگار تحلیل شود و نقش انجمنهای سری و مجامع دیگر در همین راستا ارزیابی و مواضع احزاب سیاسی به بوته نقد گذارده شود. باید دید مراد بریتانیا از دفاع صوری از مشروطه ایران چه بود و مواضع محافل و احزاب سیاسی آن کشور در برابر تحولات ایران چه مبنایی داشت؟ از سوی دیگر تلاش شرکتهای بزرگ سرمایهسالار برای راهیابی به بازار ایران تبیین و همسویی منافع آنان با مواضع برخی جریانات سیاسی بررسی شود. بحث اقلیتهای مذهبی و انجمنهای برخاسته از آنان و همگرایی آنان با برخی احزاب سیاسی تحلیل شود. باید مشروطه را آنگونه که بود معرفی کنیم و تاریخ ایران در این مقطع با ابعاد جهانی باید مورد بررسی قرار گیرد، زیرا همزمانی تحولات بینالمللی با مشروطه ایران و تأثیر آن بر حوادث کشور در همین دوره حائز اهمیت است. ما بر این باوریم تحلیل مشروطه ایران با ابزاری واحد غیرممکن است و برای ایضاح هر بخش آن باید روششناسی خاص همان بخش مورد عنایت قرار گیرد. مثلاً در باب مخالفت برخی روحانیون با مشروطه، از ابزار فکری خاص خود آنان استفاده شود و نیز در باب شرکتهای چندملیتی یا احزاب سیاسی، نظریههای رایج در اقتصاد سیاسی و تحزب مورد توجه قرار گیرد. پرداختن به تئوریها به هیچ وجه ما را از لزوم نگاه جزئی به حوادث مشروطه بینیاز نمیکند، از اینرو برای هر سخن و نظریهای باید مصداق یا مصادیقی عینی در مشروطه ایران ارائه شود. ارسال به دوستان
2 بال برای پرواز - 20
فرهاد ملاامینی: در نوشتار پیشین به یکی از دستاوردهای توحید که همان توکل در تمام شؤون زندگی به ذات اقدس حضرت باری تعالی است اشاره شد. شایسته است در این نوشتار نیز ادامه همان مبحث را پی بگیریم. شاید بتوان از اثرات توکل همهجانبه بر زندگی را دوری از غم و نیز آرامش و امنیت نام برد. مومن کسی است که قلب او به چیزی مطمئن است و در واقع او شخصی است تصدیقکننده و از جایی که اصل کلمه از ماده «أمن» ضد خوف است از این رو است که ایمان باید مبدائی حقیقی و محلی استوار باشد، اگرنه هر چند انسان بخواهد در ظاهر خود را آرام و قوی نشان دهد در باطن فردی متزلزل خواهد بود. علت نیز این است که جز خداوند متعال حقیقتی مستقل و خوداتکا وجود ندارد که تمام مسائل به او ختم شود، لذا نتیجه دوستی با این مبدأ عظیم خیر چیزی جز امنیت از شر و آرامش در قلب و دوری از حزن و ترس نخواهد بود هر چند این ایمان، ایمانی با تمام شرایط خود و جامع همه جهات خود نباشد، لذا قرآن کریم فرمود: «کسانى که ایمان آورده و کسانى که یهودى و صابئى و مسیحىاند هر کس به خدا و روز بازپسین ایمان آورد و کار نیکو کند پس نه بیمى بر ایشان است و نه اندوهگین خواهند شد»(1). هرچند عدهای دچار جهل مرکب میشوند و به باطل هم ایمان میآورند: «آیا ندیدهاند که ما [براى آنان] حرمى امن قرار دادیم و حال آنکه مردم از حوالى آنان ربوده مىشوند؟ آیا به باطل ایمان مىآورند و به نعمت خدا کفر مىورزند؟»(2) ولی همانگونه که عرض شد این جهل مرکب است، زیرا باطل حقیقتی ندارد که بتوان به او مطمئن شد. باطل صرفا سرابی درست میکند و فرد را به دنبال خود میکشد: «[آرى] شیطان به آنان وعده مىدهد و ایشان را در آرزوها مىافکند و جز فریب به آنان وعده نمىدهد»(3). پس یکی از نتایج ایمان به مبدأ حقیقی رسیدن به مقامی است که قرآن کریم آن را اینگونه تعبیر میکند: «براستى پرهیزگاران در جایگاهى آسوده[اند]»(4). بد نیست در اینجا به شاخصی برای ایمان نیز اشاره کنیم؛ شاخصهای که با آن معلوم میشود آیا دل ما با ایمان عجین است یا نه؟ قرآن کریم میفرماید: «همان کسانى که ایمان آوردهاند و دلهایشان به یاد خدا آرام مىگیرد آگاه باش که با یاد خدا دلها آرامش مىیابد». پس دلی که در آن نور ایمان باشد با یاد خداوند آرامش مییابد، البته آیه به بیان خود وسعت میبخشد و میفرماید: «دلها با یاد خدا آرامش مییابد»(5). باید این نکته را گوشزد کرد که این امر مسالهای اجباری و تکوینی نیست، یعنی هر دلی با یاد خداوند آرامش پیدا نمیکند، بلکه دلهایی که حداقلها را داشته باشند با یاد خداوند آرامش میگیرند. بدین بیان گاهی افرادی هستند که ایمان راسخ و کاملی ندارند ولی خود را به بسیاری از گناهان آلوده نکردهاند، لذا با شنیدن آیات الهی در خود آرامشی را احساس میکنند - مانند مومنان اولیه که به پیامبران ایمان آوردند - اگرنه کسانی که مرزی برای گناه نمیشناسند هرگز از تلاوت و ذکر آیات الهی آرامش نمییابند، همانگونه که قرآن کریم میفرماید: «و چون خدا به تنهایى یاد شود دلهاى کسانى که به آخرت ایمان ندارند منزجر مىگردد و چون کسانى غیر از او یاد شوند بناگاه آنان شادمانى مىکنند»(6). پس یکی از نتایج ایمان به مبدأ هستی آرامش یافتن و دوری از خوف است که در این مقال به آن اشاره شد. شایسته است کلام را با بیان نورانی امام رضا(ع) در حدیث سلسلهالذهب به پایان ببریم که در آن به نقل از پدرانش و آنها از قول خداوند متعال فرمودند: «کلمه لااله الاالله حصنی و من دخل حصنی امن من عذابی»(7) یعنی کلمه توحید دژ خداوند است و کسی که داخل در آن شود از عذاب خداوند در امان است، پس ورود به توحید امنیتی است از عذاب الهی که سرچشمه تمام ناراحتیهاست. ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|