|
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
تقویم امروز
آغاز صدور گاز ایران به شوروی- 1349 ش ارسال به دوستان
اخبار
افزایش ۳۲ درصدی هزینههای خانوار ارسال به دوستان
وزارت نفت امروز با بیمیلی فراوان به بخش خصوصی نفت میفروشد
افتتاح اجباری بورس انرژی!
اسدالله خسروی: بورس امروز در حالی نفتی میشود که به گفته کارشناسان، دولت باید زمینه ورود این کالا به بازار سرمایه را سالها پیش فراهم میکرد. به گزارش «وطنامروز»، 6 سال پیش وزارت نفت کشورمان، نفت خام را با هدف فروش به بخش خصوصی در بورس انرژی جای داد اما از آنجایی که این وزارتخانه تمایل آنچنانی به انحصارشکنی بازار نفت ندارد، قیمتی را روی آن گذاشت که کسی حاضر نشود آن را بخرد، بنابراین بورس انرژی تعطیل شد. فعالان اقتصادی همیشه با گلهمندی از وزارت نفت، میگویند دولت در شرایط عادی هیچ وقت حاضر نیست نفت را به بخش خصوصی بفروشد و اعتمادی به فعالان اقتصادی معتبر و شرکتهای خوشنام نیز ندارد اما زمانی که به تحریم میرسد برای فروش نفت توسط بخش خصوصی دست به دامن ما میشود. هدایتالله خادمی، عضو کمیسیون انرژی مجلس به «وطنامروز» گفت: با آنکه توانایی بخش خصوصی کشورمان در فروش و معامله فرآوردههای نفتی بسیار بالاست اما وزارت نفت در فروش نفتخام در بورس انرژی به بخش خصوصی بیتوجه است و میخواهد در بخش فروش نفتخام و سود آن فقط خودش سهیم باشد، این در حالی است که بخش خصوصی توانمند و مورد اعتماد میتواند در این زمینه خوش بدرخشد. وی افزود: اقدام اخیر وزارت نفت در فروش نفتخام در بورس انرژی اگر چه در راستای خروج از بحران ناشی از تحریم این کالا در دنیاست اما این اقدام باید سالها پیش انجام میشد، چرا که اکنون شرایط به گونهای است که خرید نفت برای هر کسی آزاد است و معلوم نیست با این رویه چه اتفاقی بیفتد. خادمی با بیان اینکه قیمت نفت در بورس انرژی نباید طوری تعیین شود که همچون گذشته خریداران از خرید آن صرفنظر کنند، گفت: قیمت نفتخام باید دقیق و کارشناسانه تعیین شود و برای شروع باید مشتریان سنتی، معتبر و خوشنام در اولویت قرار گیرند تا در داد و ستدها مشکلی پیش نیاید، چرا که برخی برای خرید این کالا وارد بازار سرمایه میشوند که با توجه به محدودیتهای بانکی این احتمال وجود دارد با مشکل دریافت پول در مبادلات بینالمللی مواجه شوند. نماینده مردم در مجلس گفت: در صورت تثبیت بورس انرژی و آگاهی از میزان عرضه و تقاضا، این بازار به مرور زمان متعادل شده و میتوان با شناسایی شرکتهای خوشنام و معتبر بخش خصوصی، فروشنده کل نفتخام کشور از طریق بورس بود. خادمی اضافه کرد: البته باید گفت دولت علاقه آنچنانی به فروش نفتخام توسط بخش خصوص ندارد و این بخش را رقیب خود میداند که فرار از بخش خصوصی توانمند و معتبر اقتصاد کشور را به قهقرا میکشاند. خادمی افزود: وزارت نفت به دستور دولت نفت را در بورس انرژی عرضه میکند در حالی که راضی نیست بخش خصوصی فروشنده نفت خام شود. ارسال به دوستان
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی:
دولت نباید برای جبران کسری بودجه از بازار ارز استفاده کند
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه افزایش نرخ سود بانکی روی عملکرد تولید تاثیر منفی دارد، گفت: نباید دولت برای جبران کسری بودجه از بازار ارز استفاده کند. نبی هزارجریبی در گفتوگو با خانه ملت، درباره افزایش نرخ سود علیالحساب سپردهها و وامهای بانکی گفت: بر اساس اخبار رسانهها، برخی بانکها اقدام به افزایش نرخ سود بانکی کردهاند که این موضوع غیرقابل قبول بوده و تبعات منفی برای اقتصاد کشور به همراه دارد. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه افزایش نرخ سود بانکی روی عملکرد تولید تاثیر منفی دارد، ادامه داد: سال گذشته با کاهش نرخ سود بانکی بخشی از سرمایهها از بانک در حال هدایت به بخشهای مولد اقتصادی بود و اگر تلاطم بازار ارز ایجاد نمیشد حداقل بخشی از مشکلات تولید در زمینه تامین نقدینگی رفع میشد. نماینده مردم گرگان در مجلس دهم تصریح کرد: اینکه با هدف کنترل نقدینگی نرخ سود سپرده بانکی افزایش یابد به رشد نرخ سود وام بانکی منجر میشود که افزایش هزینه تولید نیز از تبعات این سیاست بوده که این موضوع مناسب نیست. هزارجریبی در ادامه تصریح کرد: افزایش هزینه تولید به گرانی کالا و رشد نرخ تورم منتهی میشود، بنابراین بانک مرکزی باید به این موضوع ورود کند و مانع از رشد نرخ سود بانکی شود. وی گفت: ارز قابل توجهی دست دولت وجود دارد، بنابراین نباید دولت برای جبران کسری بودجه از بازار ارز استفاده کند. وی یادآور شد: در هرصورت باید تصمیمات صحیح اقتصادی که تمام جوانب آن لحاظ شده باشد اتخاذ و از افزایش غیرقانونی سود بانکی نیز جلوگیری شود، چرا که بیتوجهی به این موضوع به تثبیت گرانیها منجر میشود. بنا بر این گزارش، کوروش پرویزیان، رئیس کانون بانکهای خصوصی اخیرا درباره سپردههای یکساله ۲۰ درصدی که مهلت آنها به اتمام رسیده، گفت: بر اساس مجوز بانک مرکزی، سپردههای بلندمدتی که در شهریورماه سال گذشته افتتاح شدهاند، با همان نرخ سود قبلی تمدید شدند. وی با بیان اینکه این سپردهها به طور یکساله تمدید شدهاند، افزود: مگر آنکه سپردهگذار بخواهد سپرده بلندمدت خود را باطل کرده و به سپرده کوتاهمدت تبدیل کند و طبیعتا اگر آن سپرده بخواهد ادامه پیدا کند، با همان نرخ گذشته ادامه خواهد یافت. ارسال به دوستان
رئیس اتاق بازرگانی ایران:
وزیر جدید راه، جادههای ترانزیت را دریابد
رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: اگر حملونقل جادهای و ریلی خود را توسعه ندهیم، ناوگان ترانزیت کشور در آینده با مشکلات جدی مواجه میشود. به گزارش فارس، غلامحسین شافعی دیروز در نشست فعالان اقتصادی بخش خصوصی با محمد اسلامی، وزیر پیشنهادی راهوشهرسازی گفت: بخش حملونقل یکی از محورهای اصلی اقتصاد هر کشوری است و در کشور ما با توجه به تنگناهایی که در اقتصاد وجود دارد یک نگاه جدی را میطلبد. وی بیان داشت: ناوگان حملونقل ریلی و جادهای محور اقتصاد کشور است، بنابراین در این ارتباط باید عزم جدی داشت تا تحولی در اینباره ایجاد شود. شافعی بیان داشت: ما کشوری هستیم که در مسأله حملونقل متکی به اقتصاد خودمان نیستیم و حاصل ناوگان حملونقل فرسوده مصرف انرژی بالا، کندی حملونقل جادهای، تخریب محیطزیست و هزینههای بالای حملونقل و بالطبع اثرگذاری آن روی کالاهای اقتصادی است. رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه شاید وضع حملونقل ریلی بدتر از وضع حملونقل جادهای باشد، گفت: امروز حیات حملونقل ریلی به این وابسته است که اگر یک روز کشورهای آسیای مرکزی تصمیم بگیرند پنبه را ترانزیت نکنند، ترانزیت ما باید کاملا تعطیل شود. وی اظهار داشت: فعالان اقتصادی ما سالی 2 یا 3 ماه در نوبتهای طویل برای پیدا کردن واگنهای حملونقل برای انتقال کالا به آسیای مرکزی در صف میمانند. شافعی افزود: از نظر ترانزیت در اطراف ما کارهای جدید انجام میشود اما ما خیلی متوجه آنها نیستیم. رئیس اتاق بازرگانی ایران بیان داشت: اگر ما حمل و نقلمان را توسعه ندهیم قطعاً ترانزیت ما با مشکل مواجه میشود. وی با بیان اینکه امیدوارم وزیر جدید راهوشهرسازی چند جاده ترانزیتی کشور را ملاحظه کند، گفت: یکی از پرترددترین جادههای ترانزیت کشور جاده مشهد- سرخس است که به یک کوره راه شبیه است و در صورت ادامه داشتن این وضعیت شاید در آینده ترانزیتمان را از دست بدهیم. شافعی در ادامه درباره موضوع شهرسازی نیز اظهار داشت: از 40-30 سال پیش تاکنون در مسأله شهرسازی یکی از بیهویتترین شرایط شهرسازی را در منطقه داریم و بیقوارگی شهرسازی ما غوغا میکند. وی در ادامه گفت: امیدوارم با توجه به سوابق خوب آقای اسلامی در اجرای کار، در صورت انتخاب وی به عنوان وزیر راهوشهرسازی این مسائل را مورد توجه قرار دهد. اسلامی وزیر پیشنهادی راهوشهرسازی نیز در این جلسه در خصوص ترانزیت اظهار داشت: ما باید نواقص مسیرهای ترانزیتی را حل کنیم و احداثها را در اولویت قرار دهیم تا در این بخش روانسازی وجود داشته باشد. وی در ادامه افزود: وزارت راهوشهرسازی به عنوان وزارتخانهای که مسؤول ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا در بازار مسکن است باید برای پدیده مسکن تدابیر و سیاستهای پابرجا داشته باشد. ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|