|
نگاهی به نامه برخی هنرمندان خطاب به مردم جهان درباره تحریمها علیه ایران
آمریکا را «محکوم» نکردند!
محسن شهمیرزادی: در روزهای گذشته و پس از بازگشت تحریمها علیه ایران، نامهای سرگشاده از سوی جمعی از اهالی هنر و برخی فعالان مدنی خطاب به «مردم جهان» منتشر شد. در این نامه که افرادی چون رخشان بنیاعتماد، اصغر فرهادی، کیانوش عیاری، حسین علیزاده و... آن را امضا کرده بودند، بر تاثیر تحریمها روی مردم ایران تاکید شده بود و نویسندگان آن، مردم ایران را تنها تاواندهندگان این تحریمها معرفی کرده بودند. در این نامه کوتاه آمده است: «ما اهالی فرهنگ و کنشگران مدنی ایران برآنیم با کلامی ورای زبان ناکارآمد سیاست با شما مردم جهان سخن بگوییم؛ بار دیگر تحریمهای دولت آمریکا علیه ایران آغاز شد اما خاماندیشانه است بپنداریم که نتیجه اعمال این تحریمها دستیابی به حقوق شهروندی و حقوق بشر، بهرهمندی از مواهب آزادی و بهبود شرایط زندگی برای ملت ایران است. ملت ایران، تنها تاوان این تحریمها را خواهد داد. سیاستگذاران دیر یا زود میروند اما فجایع حاصل از عملکرد غلط آنها جهانی را میسازد که ما و شما و فرزندانمان در طول تاریخ پیش رو، دست به گریبان کابوس آن خواهیم بود. همصدایی ما و شما در هر گوشه از جهان و توجهدادن به نتایج فاجعهبار شرایط تحمیلشده بر ملت ایران، میتواند سیاستگذاران و سیاستهای غیرانسانیشان را متوقف کند. با ما همصدا شوید». ارسال به دوستان
نگاهی به مجموعه داستان «ویلای کاکاییها»
قدم زدن در ساحلی تمیز
حمید بابایی: مسائل مربوط به محیطزیست همواره یکی از دغدغههای اصلی این چندساله مردم و برخی مسؤولان بوده است. مسائلی مانند وضعیت آب و هوای جنوب ایران و وضعیت هوای تهران از مسائل مهم اجتماعی و سیاسی کشور بوده است اما به نظر میرسد ادبیات ما در این حوزه از قافله عقب مانده است. در واقع ما کمتر اثری را میبینیم که به مساله محیطزیست بپردازد. در همین راستا کتاب «ویلای کاکاییها» از نخستین آثاری است که به طور اخص به این مساله پرداخته است. این اثر شامل 10 داستان کوتاه مستقل است که توسط نویسندگان مختلف نوشته شده. در واقع از نویسندگان مختلف جوان تا کسانی که آثار منتشر شده مختلفی اعم از رمان و مجموعه داستان کوتاه مستقل دارند در این مجموعه دیده میشوند. به طور مثال داستان «نفرین قنات حاج میرزامیر» نوشته مهدی کفاش در این مجموعه وجود دارد. مهدی کفاش از نویسندگان نامآشنایی است که در حوزه رمان و داستان کوتاه آثاری دارد. البته داستانهای مجموعه از نظر فرمی با یکدیگر تفاوت قابل ملاحظهای دارند. در واقع مفهوم همه داستانها به نوعی محیطزیست است اما بیان هر یک به گونهای مجزاست. البته باید به این نکته اشاره کرد که این تفاوت در فرم از کیفیت آثار نکاسته و هر کدام به نوعی دارای ارزشهای خاص خود هستند. چند داستان را از بقیه آثار جدا کرده و به صورت مجزا به آنها اشاره میشود. برای مثال داستان نفرین قنات حاج میرزامیر، سعی دارد از بهانهای ساده برای بیان قصه خود استفاده کند. در واقع کل روایت در سطح اول برای بیان داستان ساخته شده و بعد به مباحثی زیستمحیطی میپردازد. اینکه در مجموعهای سفارشی این نکته مورد توجه قرار گیرد از نکات مهم در نوشتن داستانهای خوب است.یا در داستان «ماه خواهر ندارد» نوشته مرتضی فرجی، نویسنده با تمهیدی ساده و با نقل قول از زبان برادرزاده شخصیت اصلی، روایت را پیش میبرد. نویسنده اطلاعات خوبی از فضا و جغرافیای داستان در حجمی محدود به ما میدهد، به گونهای که میتوان تکتک لحظات داستان را حس و لمس کرد. از طرفی دیگر با تکیه بر نقل قولهای راوی نمیتوان به صراحت گفت تمام اطلاعاتی که او در اختیار ما قرار میدهد دقیق و درست است و هوشمندانه سعی شده روایتی جذاب و تا حدودی پلیسی از حادثهای که رخ داده بسازد. در داستان «من درنای سیبری را خوردهام» نیز، نویسنده کوشیده در جغرافیایی جدید داستان خود را روایت کند. در عین حال روایت از زبان فردی که کودکیاش را سپری کرده است باعث شده بیان این خاطره لحن و زبان صمیمی پیدا کند و بتوان با آن براحتی ارتباط برقرار کرد. به نظر میرسد در انتخاب داستانها، محمدرضا بایرامی کوشیده جغرافیای وسیعی را مد نظر قرار دهد؛ جغرافیایی که تا حدودی بخش زیادی از ایران را دربرگیرد، از شمال گرفته تا جنوب ایران. نکته دیگری که در این مجموعه مورد توجه قرار گرفته است که پیشتر به آن اشاره شد، زبان کار شده و محکم داستانهاست. اکثر داستانهای مجموعه از نظر زبانی کارهای خوب و در سطح استانداردی هستند و مشکلات نثری و زبانی ندارند. اکثر داستانهای مجموعه واقعگرا هستند اما در همین داستانها کوشیده شده اگر رسم و رسومی یا رویکرد خاصی در اقلیم ایرانزمین نسبت به مسالهای وجود داشته است مورد توجه قرار گیرد. این مساله در زبان هم به وجود آمده است، بویژه در داستان «نخلها ایستاده میمیرند» نوشته ناهید قادری. در این داستان مساله آلودگی در جنوب ایران به خوبی تصویر شده است. با تمام ویژگیهایی که ذکر شد به نظر میرسد مجموعه داستان «ویلای کاکاییها» اثری درخور و قدمی مثبت در راستای نگاه ادبیات به مفهوم و مساله محیطزیست باشد؛ مسالهای که این روزها یکی از مهمترین دغدغهها و مشکلات مردم ما را تشکیل میدهد، امری که به واقع از نان شب نیز واجبتر است. همراستایی ادبیات با مباحث روز کشور میتواند باعث شود مخاطبان ایرانی بتوانند آثاری را بخوانند که دغدغه روز آنها نیز هست، نه صرفا بیان برخی مباحث تکراری و روزمره آنان. از این منظر میتوان به گروه انتخاب و دستاندرکاران مجموعه خداقوت گفت. ارسال به دوستان
تشریح ساز و کار حمایتهای بنیاد سینمایی فارابی
«حمایت عام» نداریم
معاونت فرهنگی- پژوهشی بنیاد سینمایی فارابی، ساز و کار حمایتهای این بنیاد از فیلمهای سینمایی را تشریح کرد. به گزارس «وطن امروز»، با توجه به اهمیت آشنایی سینماگران حرفهای با ساز و کار حمایتهای بنیاد سینمایی فارابی، معاونت فرهنگی این بنیاد، توضیحاتی را درباره روال و فرآیند بررسی تقاضاهای حمایتی سینماگران ارائه کرد. در بخشی از این بیانیه با اشاره به عدم حمایت عام فارابی از همه آثار سینمایی آمده است: «بنیاد سینمایی فارابی مانند هر موسسه فرهنگی و سینمایی، بر اساس راهبردهای کلان، ماموریتها و اولویتهای تعیین شده، برنامههای سالانه خود را تدوین و اجرا میکند. راهبرد فارابی در دوران جدید، تکیه و تمرکز بر تولید و ارتقای محتوای فرهنگی است، بنابراین «حمایت عام» از همه فیلمها در دستور کار بنیاد سینمایی فارابی قرار ندارد اما حمایت از فیلمهایی با اولویتهای فرهنگی، از برنامههای اصلی بنیاد به شمار میرود. این اولویتها بر اساس برنامه جامع سازمان سینمایی و ساز و کارهای قانونی سازمان سینمایی تبیین میشود. در ادامه این بیانیه آمده است: «بنیاد سینمایی فارابی مرجع رد یا تایید فیلمنامه و ممیزی فیلمنامههای سینمایی نیست؛ مرجع رسمی رسیدگی و صدور مجوز ساخت فیلمنامههای سینمایی، معاونت ارزشیابی و نظارت بر آثار سینمایی سازمان سینمایی است، بنابراین بنیاد فارابی فیلمنامه متقاضیان حمایت را پس از اخذ و ارائه پروانه ساخت، از حیث ظرفیتهای فرهنگی و سینمایی در شوراهای مشورتی تخصصی بررسی میکند. هدف شوراهای مشورتی بنیاد ارتقای متن و فیلمنامه در مقیاس سینمای حرفهای و داستانگو است». ارسال به دوستان
روحالله رفیعی خبر داد
مستند شیخ زکزاکی به جشنواره «عمار» میآید
مدیر خانه فرهنگ و رسانه ثائر عنوان کرد مرکز امسال ۶ اثر را برای نهمین دوره جشنواره فیلم «عمار» آماده میکند. به گزارش مهر، روحالله رفیعی، مستندساز و مدیر خانه فرهنگ و رسانه ثائر درباره حضور این مرکز در نهمین جشنواره مردمی فیلم «عمار» گفت: نخستین اثر ما مستند پرترهای درباره شهید آیتالله سعیدی با عنوان «افشا» است. وی با اشاره به بیاطلاعی مردم از علت شهادت آیتالله سعیدی به عنوان دلیل اصلی ساخت این مستند بیان کرد: آیتالله سعیدی بر اثر مخالفت با قراردادهای استعماری زمان پهلوی به شهادت رسید. در یکی از این قراردادها معادن طلا، نقره و حتی بنادر اصلی ما به بنیاد راکفلر و چند بنیاد صهیونیستی دیگر واگذار شده بود. تولید و تدوین این مستند ۳۰ دقیقهای به صورت همزمان در حال انجام است و بزودی آماده نمایش میشود. مستندهای «دان فودیو» و «شیخ ابراهیم» درباره نیجریه دیگر آثار ما برای حضور در جشنواره امسال هستند. مستند ۴۰ دقیقهای «دان فودیو» درباره عثمان دان فودیو، رهبر مسلمانان شمال شرق آفریقاست که ۲۰۰ سال پیش در این بخش از آفریقا، حکومت اسلامی مبتنی بر اصول ولایت فقیه تشکیل میدهد. «شیخ ابراهیم» هم درباره شیخ ابراهیم زکزاکی، رهبر شیعیان نیجریه و شیوه مبارزاتی وی است. بخشی از تصویربرداری این مستندها در نیجریه انجام شده است ولی به خاطر محدودیتهای دولت این کشور برای ایرانیها، ساخت این اثر ۲ سال طول کشید. نهمین جشنواره مردمی فیلم «عمار» ۶ تا ۱۶ دیماه ۹۷ در سینما فلسطین تهران برگزار میشود و علاقهمندان تا ۲۵ آبان فرصت دارند آثار خود را در سایت AmmarFilm.ir ثبت کرده و تحویل دبیرخانه این جشنواره دهند. ارسال به دوستان
تازه ها
فیلمبرداری «۲۳ نفر» به نیمه رسید ارسال به دوستان
شماره جدید ماهنامه «راه» منتشر شد
ارسال به دوستان
ایرج راد:
«نمایشهای میدانی» فرهنگ تئاتر دیدن را زنده نگه میدارد
ارسال به دوستان
تمدید مهلت ارسال آثار به همایش ادبی «سوختگان وصل»
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|