|
ارسال به دوستان
گزارش «وطنامروز» از سینمای کرونازده در آستانه اکران نوروز 1400
وقت آنلاین شدن
عباس اسماعیل گل: ترافیک فیلمهای آماده اکران سینمای ایران همیشه از دغدغههای اصلی سینماگران طی سالهای اخیر بوده است. سنگینتر شدن بار چرخه اکران در سالهای گذشته موجب ایجاد حواشی مختلف و حرف و حدیثهایی میان اهالی سینما و مسؤولان شورای صنفی نمایش شده است؛ حواشیای که جز ضربه به بدنه اکران سینمای ایران، هیچ سود و منفعتی برای سینما نداشته است. این چرخه اکران هر سال سنگینتر میشود و بالطبع حواشی آن نیز بیشتر. هر روز که میگذرد، شمار بیشتری از آثار اکراننشده به قطار طولانی آثار اکراننشده سینمای ایران اضافه میشود؛ قطاری که تنها مسیر رهایی آن گسترش چشمگیر ظرفیت ناوگان اکران آثار سینمایی است که در عمل به واسطه امکانات محدود و کمبود تعداد سالنهای سینما در نقاط مختلف کشور و همچنین شرایط کرونایی جامعه، امکانپذیر نیست، از این رو جدی گرفتن طرح نوپای «اکران آنلاین» در سینمای کشور میتواند راهگشا باشد. برای آنکه با نگاهی واقعبینانه به وضعیت صنعت سینما در کشور توجه کنیم، بررسی و تحلیل آمار و ارقام این حوزه میتواند کمککننده باشد. سرانه سالنهای سینما در ایران به نسبت جمعیت کشور پایین است. از مجموع ۳۵۶ سینمای سراسر ایران، ۶۳۸ سالن فعال وجود دارد که البته تراکم توزیعی آن نیز چندان رعایت نشده است به گونهای که تهران ۲۲۱ سالن، خراسان رضوی ۵۳ سالن و اصفهان 54 سالن سینما دارند. حال اگر با یک نسبت میانگین در هر دوره اکران، 80 سالن را برای یک فیلم در نظر بگیریم، یعنی به طور همزمان 8 فیلم روی پرده باشد و متوسط یک ماه و نیم را نیز طول هر بازه اکران بدانیم، در نهایت در طول یک سال 64 فیلم سینمایی میتواند روی پرده سینماهای کشور به نمایش درآید. این عدد از این حیث نگرانکننده است که بر اساس آمارهای موجود، هماکنون بیش از 300 فیلم پشت خط اکران ماندهاند و اگر قرار باشد سینما از همین امروز به روال عادی خود برگردد، ۴ سال طول میکشد تا فیلمهای موجود به نمایش درآیند. از سوی دیگر، ابتدای امسال همزمان با شیوع کرونا، خط «اکران آنلاین» در کنار سالنهای سینما به راه افتاد؛ خطی که با فیلم «خروج» ابراهیم حاتمیکیا شروع شد و در ادامه با فیلمهای «طلا»، «زیرنظر»، «خوب، بد، جلف» و... ادامه یافت. شاید این فیلمها که میتوانستند در اکران عمومی پرمخاطب باشند، خطشکنی کردند اما فروش همینها هم کم نبود. خروج حاتمیکیا بیش از 5/2 میلیارد در اکران آنلاین کسب درآمد کرد. در آن سوی ماجرا، ۳ فیلم «کشتارگاه»، «تیغ و ترمه» و «بُهت» که درباره شکست اقتصادیشان در سالنهای سینما تردیدی نیست، در اکران آنلاین توانستند در مجموع 5/1 میلیارد تومان کسب درآمد کنند. رونق گرفتن اکران آنلاین و ایجاد بستری وسیع برای توزیع فیلمهایی که در چرخه اکران سالنها قدرت رقابت ندارند، برای سینماداران نیز مفید است، چرا که آنها فرصت بیشتری برای استفاده از فیلمهای پرفروش روی پرده خواهند داشت. میزان کل فروش سینماهای کشور در سال ۹۸ معادل 299 میلیارد تومان با متوسط بلیت 11 هزار تومان بود، از این طرف گردش مالی اکران آنلاین در یک ماه و نیم ابتدایی حرکت آن ۷/۵ میلیارد تومان بود که با متوسط 12 هزار تومان قیمت بلیت، 475 هزار بلیت برایش فروخته شد که هر بلیت آنلاین برابر با 5/2 نفر یعنی یک میلیون و 200 هزار نفر مخاطب بوده است و این یعنی اکران آنلاین میتواند در درازمدت یک مسیر اکرانی مطمئن باشد، هر چند هنوز ظرفیتهای تبلیغی تلویزیون برای این خط فعال نیست. اکران آنلاین تا قبل از بازگشایی نصف و نیمه سینماها با رونق اقتصادی معقول و استقبال مناسبی از سوی اهالی سینما روبهرو شده بود اما با بازگشایی سینماها، انگار دوباره این سیستم نوپای اکران از سوی برخی سینماگران به دست فراموشی سپرده شده است و بسیاری از اهالی سرشناس سینما قید اکران آثارشان در این چرخه را زده و تصمیم گرفتهاند منتظر نوبتشان برای اکران در سینماها در دوران پساکرونا بمانند. اینکه به چه دلایلی با گذشت چند ماه، هنوز بسیاری از سینماگران سرشناس تمایلی به اکران آنلاین ندارند، ریشه در مسائل مختلفی همچون ضرر مادی به خاطر عدم رعایت قانون کپیرایت دارد و طی چند ماه اخیر شاهد بودهایم برخی فیلمسازان شناخته شده شک و تردیدهای بسیاری برای حضور آثارشان در اکران آنلاین داشتهاند و ترس از پخش غیرقانونی فیلمهایشان، مهمترین علت این تردیدها بوده است؛ این دسته از سینماگران از اساس به زیانده بودن طرح اکران آنلاین اعتقاد دارند. این در حالی است که این طرح سالهاست توسط کمپانیهای بزرگی همچون نتفلیکس در حال انجام است و سینمای ایران بالاخره باید به سمت اجرای چنین طرحهایی میرفت. از سویی با توجه به اینکه دیگر خبری از سهم پخشکننده و سینمادار در اکران آنلاین نیست و فقط بخشی از سود فروش به سامانه «وی او دی» اختصاص پیدا میکند، همه سود فروش اثر متعلق به سرمایهگذاران است و این میتواند مانع ضرر سرمایهگذاران (در صورت عدم قاچاق فیلم) شود. از سوی دیگر شاید با این اتفاق سود مادی صاحبان اثر از نمایش آنلاین نسبت به اکران عمومی کاهش یابد اما در عوض تعداد بیشتری از مردم، مخاطب این آثار خواهند بود. مسألهای که به نظر میرسد بیش از همه برای سازندگان آثار سینمایی مهم باشد، رساندن پیام فیلم به تعداد بیشتری از مخاطبان است بویژه اینکه این روزها با گسترش سامانههای «وی او دی» و با وجود بالا رفتن تنوع محصولات عرضهشده، محتوای مناسب برای استفاده همه اعضای خانواده همچنان محدود است و اینجاست که فیلمهای سینمایی باکیفیت بخوبی میتوانند طیف گستردهای از مخاطبان را جذب کنند. اینکه چرا در دنیا بهرغم انتشار دانلود غیرقانونی فیلمها، طرح «اکران آنلاین» با موفقیت ادامه پیدا میکند، تنها یک علت دارد و آن هم به عدم استقبال بالای مردم آن کشورها از نسخههای قاچاق و دانلود فیلمها بازمیگردد؛ مسألهای که توسط اغلب مردم کشورمان رعایت نمیشود. در نتیجه باید گفت اکران آنلاین سینمای ایران اگر در ادامه راه خود با حمایت مردم و عدم استفاده آنها از نسخههای قاچاق همراه شود، میتواند مسیر تازهای را پیشروی سینمای ایران قرار دهد. *** دستهای خالی اکران نوروزی
مصطفی پورکیانی: در شرایطی به روزهای پایانی سال 99 نزدیک میشویم که سینمای ایران همانند بسیاری از کشورها که درگیر ویروس کرونا هستند، حال و روز خوشی ندارد و همه چشم انتظار واکسن کرونا، سال را به اتمام میرسانند، به امید اینکه در سال جدید کورسوی امیدی بر بدن نیمهجان سینما بتابد و آن را نجات دهد. از اسفندماه سال گذشته که رسما سینماهای کشور در یک تعطیلی 4 ماهه فرو رفت، کمتر تهیهکنندهای جرات اکران فیلم خود را در سالنهای سینما داشت؛ وقتی فیلمی مانند «شنای پروانه» که همه پیش از اکران، لقب پرفروشترین فیلم سینمای ایران را پیشاپیش به او هدیه داده بودند، خود را پیشمرگ این شرایط کرد و با عدم استقبال خانوادهها برای رفتن به سینماها مواجه شد، در نیمههای تیرماه قید اکران مجدد را زد و ترجیح داد در فرصتی بهتر راهی پرده اکران شود.
در ادامه با افزایش فوتیهای کرونا در کل کشور، بار دیگر سینماها به تعطیلی ناخواسته تن دادند تا امید سینماداران و فیلمسازان برای بازگشایی مجدد کمرنگ شود و صفی از فیلمهای اکران نشده، چشمانتظار پرده نقرهای سینما باشند.
جشنوارههای مختلف سینمایی از کودک و فیلم کوتاه تا سینما حقیقت به پشتوانه اکران آنلاین و حضور اندک برخی فیلمسازها و با رعایت پروتکلهای بهداشتی برگزار شد تا شرایط برای برپایی جشنواره فیلم فجر فراهم شود؛ هر چند زمزمههایی برای به تاخیر افتادن این جشنواره که به گفته بسیاری ویترین سینمای هر ساله کشور است، در حال شنیدن بود و حتی برخی پیشنهاد تعطیلی این جشنواره را میدادند و معتقد بودند سلامتی مخاطبان بر هر چیزی ارجحیت دارد اما در نهایت با اجازه ستاد ملی مبارزه با کرونا و حضور 50 درصدی تماشاگران در سینماهایی محدود، این جشنواره نیز برگزار شد تا چراغ سینما همچنان روشن باقی بماند.
هر چند پس از جشنواره فیلم فجر، اندک فیلمهایی سر از اکران سینماها درآوردند ولی همچنان ترس از کرونا باعث شده استقبال خاصی از همین آثار اندک روی پرده صورت نگیرد تا جایی که طبق گزارش جدید سازمان سینمایی، سینماها در مجموع ۲۶ فیلم سینمایی بلند و مستند از ۱۶ اسفند تا ۲۲ اسفند ۱۳۹۹ اکران داشتهاند که در آن فیلم «شنای پروانه» با فروش ۱۳۹ میلیون و ۱۴۰ هزار تومان پرفروشترین فیلم تا به اینجا بوده است. «دیدن این فیلم جرم است» و «آقای سانسور» نیز ۲ فیلم دیگر پرفروش سینمای کشورند که به ترتیب ۶۲ و ۵۳ میلیون تومان فروش داشتهاند.
در حالی که هر سال تهیهکنندگان سینما روی فیلمهای «اکران نوروزی» حساب ویژهای باز میکردند و اطمینان داشتند بر اساس تجربه، فروش بیشتری در این زمان نصیب این فیلمها میشود، امسال نیز مانند سال گذشته نهتنها جنجالی برای این اکران وجود ندارد که عملا شورای صنفی نمایش از سر استیصال به دنبال فیلمهایی بود که لااقل با داشتن نامی آشنا و بازیگرانی استار، حداقل انگیزهای برای رفتن به سینما در این روزهای کرونایی ایجاد کنند که در نهایت 5 فیلم به عنوان گزینههای اکران نوروزی انتخاب شدند. فیلمهای «خون شد» به کارگردانی مسعود کیمیایی، «خورشید» مجید مجیدی، «لاله» به کارگردانی اسدالله نیکنژاد، «تک خال» به کارگردانی جواد منافی و تهیهکنندگی حسین فرحبخش و «هفتهای یک بار آدم باش» به کارگردانی شهرام شاهحسینی به عنوان فیلمهای اکران نوروزی معرفی شدهاند. شاید شاخصترین فیلمهای اکران نوروزی را بتوان «خون شد» و «خورشید» دانست، آن هم بیشتر به دلیل اسم و رسم سازندگانشان یعنی مسعود کیمیایی و مجید مجیدی. البته اگر «خورشید» به رقابت نهایی اسکار راه یافته بود شرایط فرق میکرد با این حال فیلم «خورشید» که در جشنواره فیلم ونیز با کسب جایزه شیر طلایی مورد تحسین قرار گرفت و در جشنواره فیلم فجر سال گذشته هم جایزه بهترین فیلم را گرفت، احتمالا بیشترین شانس را برای برگرداندن مخاطب به سینماها داشته باشد. یکی دیگر از فیلمهای اکران نوروزی امسال «لاله» به کارگردانی اسدالله نیکنژاد است. این فیلم هم یکی از فیلمهای پرحاشیه سینمای ایران محسوب میشود. ساخت این فیلم بیش از 8 سال طول کشید و پروژه تولید آن از سال ۹۲ به دلیل اختلافات پیشآمده در مالکیت، توسط سازمان سینمایی به تعلیق درآمد تا در نهایت با تغییر تهیهکننده و حکمیت برای تعیینتکلیف مالکیت، فیلمبرداری تمام شد.
ارسال به دوستان
انتشار «ایام» انقلاب در سبزوار
کتاب «مأموریت خدا»، ۷ روایت از احمدرضا سعیدی، شهید ایرانی جهاد اسلامی افغانستان و کتابمجله «ایام»؛ روایتهای خاطرهانگیز مردمی از دهه اول انقلاب اسلامی در سبزوار منتشر شد. به گزارش «وطنامروز»، محمدسرور رجایی، نویسنده افغانستانی کتاب «مأموریت خدا» که در بخشی از مقدمه اثرش چنین نوشته است: این کتاب هم تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی ایران است و هم تاریخ شفاهی جهاد مردم افغانستان؛ البته با محوریت شهادت جوانی 18 ساله به نام احمدرضا سعیدی، متولد تهران که 40 سال پیش، در بهسود افغانستان به شهادت رسید و زنده جاوید شد». کتاب «مأموریت خدا» که سومین جلد از کتابهای جبهه بینالملل انقلاب اسلامی واحد تاریخ شفاهی دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی است، در ۲۴۸ صفحه، شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و با قیمت ۳۵ هزار تومان روانه بازار نشر شده است. همچنین کتابمجله فرهنگی- تاریخی «ایام»؛ ویژه ایام انقلاب در سبزوار نیز که تحقیق آن بر عهده اسماعیل هاشمآبادی و محمد اصغرزاده بوده و تدوین آن توسط محمود شمآبادی، محمد کیخسروی و ابوالفضل رضایی انجام شده است، منتشر شد.
ارسال به دوستان
تلویزیون
روزهای پایانی تصویربرداری «بچه مهندس ۴» در جوار حرم امام رضا(ع)
تصویربرداری سریال «بچه مهندس ۴» به کارگردانی احمد کاوری، این روزها در مشهد مقدس در حال پیگیری است. به گزارش «وطنامروز»، گروه تولید سریال «بچه مهندس ۴» به کارگردانی احمد کاوری و تهیهکنندگی سعید سعدی روزهای پایانی تصویربرداری را در مشهد مقدس و در جوار حرم امام رضا(ع) میگذرانند و تاکنون بیش از ۸۵ درصد از این پروژه تلویزیونی مقابل دوربین رفته است. قرار است بعد از مشهد، تصویربرداری در تهران ادامه پیدا کند. همزمان با تولید، مراحل فنی سریال نیز برای پخش بموقع در حال پیگیری است. ثریا قاسمی، فرهاد قائمیان، محمدرضا رهبری، مهشید جوادی، کورش سلیمانی، عبدالرضا اکبری، سهند جاهدی، عباس جمشیدیفر، سیاوش چراغیپور، شیوا خسرومهر، عزتالله مهرآوران، شهین تسلیمی، محمدرضا هدایتی و امید روحانی از بازیگران این مجموعه تلویزیونی هستند.
***
پخش بیش از ۶۰ فیلم در روزهای پایانی سال
بیش از ۶۰ فیلم جدید در روزهای پایانی سال از آنتن شبکههای سیما پخش میشود. به گزارش «وطنامروز»، فیلمهای سینمایی و تلویزیونی و انیمیشن «محاکمه ۷ شیکاگویی»، «مِگ»، «آیینه آرزوها»، «راکت»، «مینا و پلنگ»، «مسابقه بزرگ آلاسکا»، «حالا میبینی»، «مبارک»، «فرزندخوانده»، «جنگجوی درون»، «سونیک»، «کلاهبرداران»، «سرانجام، ایپ من»، «مرد ایرلندی»، «بایگانی»، «تنت»، «رالف خرابکار»، «تگرگ و آفتاب»، «سال نو سولان و لودویگ»، «در خط وظیفه»، «پرچم»، «چشم سوم»، «آواز در خواب»، «جزیرهای بر بام دنیا»، «قهرمان خیالی»، «پاستاریونی»، «ملاقات با والدین»، «۴۷ رونین»، «آفتاب سرخ»، «سرب»، «اسباببازیهای زمان»، «شروع تازه»، «به قدر کافی»، «سرقت از برج»، «ماجراهای شگفتانگیز آدل بلانسک»، «زندگی شگفتانگیز»، «نقشه بازی»، «همسر»، «سوخترسان»، «ماموریت مخفی»، «آشپزباشی»، «داستان خانواده مایرویتز»، «افسانه نارنیا»، «زیبای سیاه»، «من پدر خوبی هستم»، «مهمان مامان»، «زندگی شگفتانگیزه»، «لونه زنبور»، «سفر به چین»، «اجارهنشینها»، «لوک خوششانس»، «پرندگان عصبانی»، «سین مثل سبزه»، «لاته و سنگ آب حیاتی»، «یک پلیس و نصفی»، «سو دختر نامرئی»، «پسر طوفان»، «گروه نجات ۵»، «خیزش شاهین»، «اخراجیها ۱»، «ترانه آتش»، «ماجراهای عید من و بابام» و «کوچه پشت کلانتری» از چهارشنبه ۲۷ اسفند تا شنبه ۳۰ اسفند ماه از شبکههای سیما روی آنتن میرود.
***
عبور فیلمبرداری «دستانداز» از مرز ۸۰ درصد
فیلمبرداری مجموعه تلویزیونی طنز «دستانداز» به عنوان سریال نوروزی شبکه نسیم، به کارگردانی شهاب عباسی و تهیهکنندگی مجید عباسی و سعید عباسی از مرز 80 درصد گذشت. به گزارش «وطنامروز»، فیلمبرداری مجموعه تلویزیونی «دستانداز» همچنان ادامه دارد و تاکنون فیلمبرداری ۸۰ درصد بخشهای مختلف این برنامه، برای پخش در نوروز ۱۴۰۰ انجام شده است. بهنوش بختیاری، خشایار راد، افشین سنگچاپ و حمید نیکنبرد به عنوان بازیگران تازه به این مجموعه پیوستند. مجموعه طنز «دستانداز» در ۹۰ قسمت ساخته میشود که ۱۵ قسمت ویژه عید نوروز است و پخش آن بعد از عید نوروز نیز ادامه خواهد داشت. این مجموعه در روزهای نوروز هر شب ساعت ۲۰ از شبکه نسیم پخش میشود.
ارسال به دوستان
عصر جدید با ۳ ویژهبرنامه به استقبال ۱۴۰۰ میرود
عصر جدید برای تحویل سال با چند ویژهبرنامه، میهمان خانههای مردم است. به گزارش «وطنامروز»، عصر جدید برای تحویل سال ۱۴۰۰، چند ویژهبرنامه تدارک دیده و از ۲ روز مانده به عید، میهمان تلویزیونی ایرانیان است. ۲۸ اسفندماه، نخستین ویژهبرنامه از حوالی ۱۹:۳۰ و بعد از خبر ورزشی شروع میشود و فینالیستهای امسال مسابقه بزرگ استعدادیابی ایران به همراه مربیانشان، میهمانان برنامه هستند و البته فینالیستهای محبوب پارسال عصر جدید هم به عنوان «حامی»، به کمک ۵ فینالیست امسال میآیند. ۲۹ اسفندماه هم ویژهبرنامه عصر جدید از حوالی ساعت ۱۹:۳۰ شروع میشود و تا پاسی از شب ادامه دارد؛ در این شب چهرههای محبوب و مشهور میان مردم، در کنار فینالیستهای این فصل عصر جدید در برنامه حضور مییابند. بعد از خبر ساعت ۲۲ هم عصر جدید ادامه خواهد داشت و رأس ساعت ۱۲ شب جمعه، درگاههای رایگیری بسته خواهد شد و فصل دوم عصر جدید، با غوغای پرشور اعلام نتایج و مشخص شدن قهرمان به پایان خواهد رسید. روز تحویل سال یعنی ۳۰ اسفند هم، عصر جدیدیها از حدود ۱۰:۳۰ صبح، میهمان خانههای مردم هستند با ویژهبرنامه نوروزی تحویل سال ۱۴۰۰ تا اندکی بعد از ورود به سال تازه. حضور چهرهها، کنسرتهای موسیقی، آیتمهای جذاب و متفاوت مثل دوربین مخفی و گزارشهای ویژه و... از دیگر بخشهای ۳ برنامه ویژه امسال است که روابط عمومی عصرجدید هنوز اطلاعات بیشتری درباره آن منتشر نکرده است.
ارسال به دوستان
اهدای ۱۴ هزار جلد کتاب در نوروز
کتابخانه ملی ایران در همکاری با شهرداری تهران در نوروز، ۱۴ هزار جلد کتاب را به طور رایگان در اختیار هموطنان قرار میدهد. به گزارش «وطنامروز»، فرناز محمدی، معاون اداره کل فراهمآوری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران از تداوم اجرای طرح پویش «کتاب در حرکت» که به همت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، راهاندازی شده بود، در ایام نوروز خبر داد و گفت: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در همکاری با شهرداری تهران بنا دارد در نوروز ۱۴۰۰، ۱۴ هزار جلد کتاب را به طور رایگان در اختیار هموطنان قرار دهد. معاون اداره کل فراهمآوری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: پویش «کتاب در حرکت» از آبانماه سال جاری با تاکید بر رسالت سازمان اسناد و کتابخوانی ملی ایران مبنی بر گسترش و توسعه فرهنگ کتابخوانی در کشور عملیاتی شد و قرار است در ادامه مسیر پویش «کتاب در حرکت» ۱۴ هزار جلد کتاب را در اختیار شهرداری تهران برای بهرهمندی و مطالعه شهروندان قرار دهد. وی ادامه داد: با توجه به ادامهدار شدن بحران کرونا در نوروز ۱۴۰۰ و تاکید بر قرنطینه خانگی و رعایت پروتکلهای بهداشتی، بیتردید کتابخوانی در گذراندن اوقات فراغت، میتواند بسیار مفید و موثر واقع شود. محمدی گفت: بر همین اساس طی برنامهریزیهای صورتگرفته، سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران این منابع فرهنگی را در ۳۴ کتابخانه از مناطق بیستودوگانه تهران توزیع میکند و افراد با مراجعه به کتابخانهها میتوانند از منابع موجود به صورت رایگان بهرهمند شوند و به منظور تداوم این پویش میتوانند کتابهای خود را به دیگران اهدا کنند تا این چرخه ادامه یابد.
ارسال به دوستان
تدارک ویژه شبکه مستند در نوروز ۱۴۰۰
از پخش بهترین مستندها تا فصل جدید «خانه ما»
گروه فرهنگ و هنر: با نزدیک شدن به ایام نوروز و تعطیلات عید، شبکه مستند سیما ویژهبرنامههای متعددی را برای پخش از این شبکه تدارک دیده است تا مخاطبان رسانه ملی که امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا کمتر به سفر میروند، برنامههایی متنوع را ببینند. این ویژهبرنامهها در ۲ بخش تولیدی و تامینی است که جدول پخش نوروزی فروردین ۱۴۰۰ را به خود اختصاص دادهاند. گروه تولید شبکه مستند در نوروز ۱۴۰۰ پخش مجموعه مستندهای تولیدی «رخ»، «چجوری»، «تاج زاگرس»، «طبیعت وحشی» و «عروس ایران» را برای بینندگان خود در نظر گرفته است. مجموعهمستند تلویزیونی «رخ» که محصول ویژه شبکه مستند سیما در ایام نوروز به حساب میآید، چند سالی است میهمان نوروزی خانههای ایرانیان است. این مجموعهمستند در گفتوگو با بازیگران سینما و تلویزیون، کارگردانان و هنرمندان عرصههای مختلف به آثار و زندگی آنان میپردازد. در سری جدید این مجموعه که نوروز ۱۴۰۰ روی آنتن میرود با چهرههای هنری مانند مسعود فروتن، عبدالرضا اکبری، محمد فیلی، جلالالدین معیریان، علیرضا زریندست، مهری شیرازی، غلامرضا آزادی، بهزاد عبدی، حسین زندباف، محمد فوقانی، شاهد احمدلو، اسحاق خانزادی و... گفتوگو شده است. فصل جدید «رخ» به تهیهکنندگی مازیار هاشمی در ۱۱ قسمت تولید شده و از ۳۰ اسفند هر شب ساعت ۲۱ روی آنتن شبکه مستند میرود. سریال مستند گردشگری، ایرانگردی «تاج زاگرس» دیگر ویژهبرنامه شبکه مستند سیما به مناسبت نوروز ۱۴۰۰ است که به تهیهکنندگی میترا روحیمنش و کارگردانی یاسر طالبی تولید شده است. مستند «تاج زاگرس» در ۲۰ قسمت ۴۵ دقیقهای تهیه شده است که در هر بخش مهدی خلیلی به عنوان راوی، زندگی روزمره، فرهنگ و آداب مردم شهر و روستاهای مختلف این منطقه را به تصویر کشیده است. این مجموعه از ۳۰ اسفند هر شب ساعت ۲۲ از شبکه مستند پخش خواهد شد و بازپخش آن روز بعد ساعت ۱۵ است. شبکه مستند سیما در نوروز ۱۴۰۰ با ساخت مجموعهمستند «طبیعت وحشی» به استقبال مخاطبانی رفته است که به مستندهای حیات وحش و محیطزیستی علاقهمند هستند. مستند ۱۳ قسمتی «طبیعت وحشی» به تهیهکنندگی و کارگردانی مهدی چلانی به مناسبت نوروز ۱۴۰۰ از ۳۰ اسفند هر شب ساعت ۱۹ از شبکه مستند پخش میشود و بازپخش آن هم روز بعد ساعت ۱۰ خواهد بود.
* جشنوارهای از بهترین مستندهای روز دنیا در شبکه مستند
گروه تامین و پخش شبکه مستند هم در نوروز ۱۴۰۰ جشنوارهای از بهترین مستندهای روز دنیا را روی آنتن میبرد که از مهمترین آنها میتوان به مجموعهمستندهای «آخرین پایکوبی»، «همه یا هیچ: تاتنهام»، «نجات خودرو»، «یک سیاره بینقص»، «جاسوسی در حیات وحش» و رئالیتیشو خانوادگی «خانه ما» اشاره کرد. «همه یا هیچ: تاتنهام» مجموعهمستندی ورزشی است که با حضور چهرههای شاخصی مثل ژوزه مورینیو، دنیل لیوای، دله علی، هری کین، جف اسکات و توبی آلدرویرلد تولید شده و تام هاردی هم روایت این مستند را بر عهده داشته است. این مجموعه از ۹ فروردین در جدول پخش شبکه مستند قرار میگیرد و هر روز ساعت ۱۶ پخش میشود.
* «خانه ما» در فصل دهم به قزوین رفت
فصل دهم مستند مسابقه «خانه ما» که مهرماه امسال در شرایط ویژه کرونایی در قزوین تصویربرداری شد، نوروز ۱۴۰۰ میهمان شبکه مستند سیماست. فصل دهم مستند مسابقه «خانه ما» به تهیهکنندگی احمد شفیعی و کارگردانی امین کفاش و مسلم تهرانی در ۱۰ قسمت تولید شده و از ۲ فروردین هر روز ساعت ۱۸ پخش میشود.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|