|
عضو کمیسیون انرژی: دولت میخواهد سوخت را دو نرخی کند
سهمیهبندی بنزین بازمیگردد
گروه اقتصادی: با وجود اینکه طی 4 سال اخیر دولت و در راس آن بیژن زنگنه، وزیر نفت سهمیهبندی سوخت را امری مقبو اعلام کرده بود اما حالا دولت دوازدهم طرح سهمیهبندی بنزین را دوباره کلید زده است. به گزارش «وطن امروز»، انتهای سال 95 بود که مجلس شورای اسلامی دولت را موظف به اجرای سازوکار کارت سوخت در درگاههای سوختگیری جهت ممانعت از قاچاق این سرمایه ملی کرد اما دولت با بیاعتنایی این موضوع را مسکوت نگه داشت ولی بعد از گذشت بیش از یک سال حالا زمزمههایی مبنی بر بهکارگیری کارت سوخت برای اجرای طرح سهمیهبندی بنزین به گوش میرسد. طبق اظهارات اعضای کمیسیون انرژی، احتمالا دولت با سهمیهبندی بنزین، قیمت سوخت را افزایش خواهد داد و دولتی که منتقد سهمیهبندی بود حالا دست به دامان همین طرح شده است. نکته اینجاست که طبق شواهد در طرح جدید کنترل بنزین به صورت تنبیهی صورت میگیرد، این یعنی مقدار معینی به عنوان سهمیه در کارت سوخت قرار گرفته و اگر شخصی بخواهد بیش از آن مصرف کند باید بهای بیشتری از هزار تومان پرداخت کند؛ این در حالی است که در طرح سهمیهبندی سوخت سابق روش تشویقی مورد استفاده قرار میگرفت، این یعنی مصرف مطابق سهمیه هزینه کمتری برای فرد داشت و اگر بیش از آن مصرف میکرد باید رقم پایه را پرداخت میکرد. جالب اینجاست که بارها بیژن زنگنه طرح سهمیهبندی را مورد بیمهری قرار داده و اعلام کرده بود موافق بهکارگیری کارت سوخت نیست و این کار را به نوعی بازگشت به عقب توصیف کرده بود. در این شرایط به نظر میرسد دولت تنها در صورت افزایش قیمت بنزین، سهمیهبندی را پذیرفته است. باید توجه داشت که افزایش قیمت بنزین یکی از محلهای کسب درآمد دولت به حساب میآید. ارسال به دوستان
اخبار
سرسام در بازار ارز و سکه ارسال به دوستان
رئیس هیأت تحقیق و تفحص از ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز:
مقصران ورود غیرقانونی خودرو باید پاسخ قانعکننده بدهند
مجلس علت ورود غیرقانونی ۶ هزار دستگاه خودرو به کشور را با حضور دستگاههای مختلف بررسی میکند. احمد انارکیمحمدی، رئیس هیأت تحقیق و تفحص از ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در گفتوگو با خانه ملت، در توضیح علل واردات غیرقانونی ۵ تا ۶ هزار دستگاه خودرو به کشور، گفت: واردات غیرقانونی و قاچاق خودرو براحتی انجام نمیگیرد اما براساس پیگیریهای انجامشده و جلسات برگزار شده واردات این خودروها به علت تخلفهایی انجام گرفته است. نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس افزود: در شرایطی که ثبتسفارش ممنوع بود این خودروها در 4 محموله وارد کشور شد البته بسیاری از آنها هنوز در گمرک مانده و ترخیص نشده است؛ خودروهایی که از گمرک رد شده است نیز با پیگیری پیدا و توقیف شد؛ ثبتسفارش خودرو در زمان ممنوعیت تخلف است. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به تخلفات انجام شده در ورود غیرقانونی 6 هزار خودرو به کشور، تصریح کرد: اشخاص باید از شرکتهای اصلی واردکننده خودرو سفارش میدادند اما سفارش خودروی موردنظر خود را به شرکتهای معمولی و نمایندگیها دادند. وی با بیان اینکه مجلس به دنبال شناسایی علل و محل تخلفات است، اظهار داشت: در جلسهای که برگزار شد گزارشات دقیقی درباره علل ورود غیرقانونی این خودروها به نمایندگان ارائه شد اما نیاز است گمرک، وزارت صنعت، معدن و تجارت و دستگاههای امنیتی بویژه وزارت اطلاعات گزارشات کتبی خود را به مجلس ارائه دهند. انارکی ادامه داد: از یکسو وزارت صنعت با صدور بخشنامه، ممنوعیت ثبتسفارش را به گمرک اطلاع داده بود و از سوی دیگر گمرک مطرح میکند در صورتی که ثبتسفارشی صورت گیرد براساس بخشنامههای قبلی آن را اجرا میکند و به بخشنامه و موارد دیگر توجهی ندارد؛ گمرک بیان میکند در صورتی که در سیستم ثبتسفارشی انجام پذیرد باید آن را انجام دهیم؛ جعلی یا واقعی بودن ثبتسفارشات در حال پیگیری است. رئیس هیأت تحقیق و تفحص از ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز یادآور شد: در جلسهای که برگزار شد ناجا، وزارتخانههای اطلاعات و صنعت، معدن و تجارت، گمرک و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز پاسخهایی درباره علت واردات غیرقانونی 6 هزار خودرو به کشور ارائه دادند اما پاسخها قانعکننده نبود و قرار است گزارشهای لازم این هفته به کمیته هیأت تحقیق و تفحص از ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ارائه شود. گفتنی است بهرغم وجود شواهد و قرائن مبنی بر ثبت سفارش و ورود غیرقانونی خودرو و صحه گذاشتن سازمان بازرسی کل کشور و وزارت صنعت بر این موضوع، متاسفانه اقدام موثری درباره آن از سوی مسؤولان تجارت خارجی صورت نگرفته و همچنان ابهامات زیادی درباره تعداد خودروهای واردشده باقی است. ارسال به دوستان
با رأی مجلس سنای آمریکا
ZTE بهخاطر همکاری با ایران، تحریم و جریمه شد
در حالی که ایالات متحده و ZTE در زمینه لغو تحریمها به توافق رسیده بودند، بتازگی ( 28 خردادماه) مجلس سنای آمریکا به بازگرداندن ممنوعیتها برای شرکت چینی رأی داد. موضوع تحریم ZTE از آنجایی آغاز شد که این کمپانی چینی به دور زدن تحریمهای ایالات متحده علیه ایران و کرهشمالی متهم شده بود. کمپانی مورد بحث از چند ماه گذشته، تحت ممنوعیت صادر شده توسط دپارتمان تجارت از دریافت هرگونه فناوری از شرکتهای آمریکایی برای مدت 7 سال منع شده بود. البته بر اساس توافق چند هفته قبل، ZTE قبول کرد یک میلیارد دلار جریمه را به ایالات متحده پرداخت کند تا ممنوعیتهای فلجکننده مرتبط با کسبوکارهای کلیدی از جمله فروش گوشیهای هوشمند پایان یابد. بنابر رأی مجلس سنا قرار است ZTE مجدداً از دریافت محصولات و نرمافزارهای آمریکایی منع شود. اکنون سناتورهای آمریکایی با اعلام اینکه ZTE برای امنیت ملی خطر به حساب میآید، تهدید به متوقف کردن توافق حاصل شده با این کمپانی کردهاند. نمایندگانی از 2 حزب در بیانیهای مشترک اعلام کردهاند حفاظت از مشاغل شهروندان آمریکا و امنیت ملی باید در توافق با کشورهایی از جمله چین در اولویت قرار گیرد. به گزارش پایگاه خبری ورج، تعداد رأیها در ارتباط با موضوع بازگشت ممنوعیتهای اعمالشده بر ZTE در مجلس سنا، 85 رأی موافق در برابر 10 رأی مخالف بوده است. به دنبال رأی اخیر مجلس سنا، ارزش سهام ZTE به میزان 36/23 درصدکاهش یافت. به نقل از CNBC، در پی توافق حاصلشده، ZTE در هفته قبل یک میلیون دلار جریمه را پرداخت کرد البته کمپانی به این ادعا پاسخی نداده است. همچنین قرار است 400 میلیون دلار سپرده را نیز در نهایت تا دوشنبه جاری پرداخت کند. ZTE یک کمپانی چندملیتی در زمینه تجهیزات و سیستمهای ارتباطی چینی است. این کمپانی در سال 2009 سومین توزیعکننده اصلی تجهیزات ارتباطی GSM در سراسر جهان شد و تقریبا ۲۰ درصد تمام تجهیزات GSM فروش رفته در جهان با نام ZTE به فروش میرسید. در سال ۲۰۱۲، ZTE به عنوان چهارمین توزیعکننده بزرگ گوشی موبایل انتخاب شد. همچنین در 3 ماه دوم سال ۲۰۱۳ نیز این کمپانی به همین رتبه با ۵ درصد سهم بازار دست یافت. طبق شرایط ممنوعیت، شرکتهای آمریکایی نمیتوانند کالاهای ممنوعه مانند چیپ ست را مستقیما یا از طریق یک کشور دیگر به ZTE صادر کنند. بیشترین توان ارتباطی و مخابراتی ایران در حال حاضر روی بسترهای خدمات این شرکت و تاسیسات شرکتهای هوآوی پایهگذاری شده است و خروج آنها از اقتصاد ایران میتواند خطرناک باشد که در حال حاضر به نظر میرسد هر دوی این کمپانیها در برابر تحریمهای ایالات مقاومت کردهاند. ارسال به دوستان
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس:
انحصار واردات، استخوانهای کشور را پوسانده است
اگر قرار است گندم، گوشت، مرغ و محصولات مشابه در بازار رقابتی و با نظارت دولت و به قیمت منصفانه عرضه شود، نهادهها نیز باید به قیمت منصفانه و در شرایط رقابتی در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد. عبدالله حاتمیان، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفتوگو با خانه ملت، درباره انحصار در واردات نهادههای مورد نیاز کشاورزان، اظهار داشت: متاسفانه ایران سرزمین انحصارهاست؛ کشاورز نهادههای مورد نیاز خود را از بازار انحصاری تامین میکند؛ به عنوان نمونه خودروی 5 میلیون تومانی را به قیمت 50 میلیون تومان، کود 700تومانی را 38 هزار تومان و سم لیتر 200 تومان را لیتری 50 هزار تومان خریداری میکند که کیفیت و قیمت مناسب را ندارد. حاتمیان با بیان اینکه از کشاورزان انتظار داریم با وجود تامین نهادههای خود از بازار انحصاری، محصول تولیدی و گندم را در بازر بورس عرضه کنند، افزود: آیا امکان دارد گوشت را در شرایط رقابتی فروخت اما خوراک و داروی آن را در شرایط انحصاری تامین کرد؟ وی با بیان اینکه نمیتوان به دلیل تحریمها واکسن آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان را خرید و در صورت خرید نیز از کیفیت لازم برخوردار نیست، ادامه داد: به همین دلیل 30 میلیون قطعه مرغ از بین رفته است. این انحصار است که استخوانهای کشور را پوسانده و کشور با پوکی استخوان روبهرو شده است. همچنین علیمحمد شاعری، دبیر اول کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: کمبود شدید کود شیمیایی در کشور سبب نارضایتی کشاورزان شده است و وزیر جهاد کشاورزی باید اقدام عاجلی برای رفع این مشکل انجام دهد. بنا به گفته شاعری در فصلی که کشاورزان نیازمند کود برای مزارع خود هستند، این نهاده به دست آنان نرسیده و البته با افزایش قیمتهای غیرمتعارف هم روبهرو شده است. ارسال به دوستان
اخبار
واردات خودرو ممنوع شد ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|