|
رأی دادگاه محمدعلی نجفی به جرم قتل همسرش میترا استاد صادر شد
حکم: قصاص
گروه اجتماعی: محمدعلی نجفی، شهردار اسبق تهران به جرم قتل میترا استاد همسر دوم خود به قصاص محکوم شد. به گزارش «وطنامروز»، سخنگوی قوهقضائیه روز گذشته گفت: رأی پرونده قتل میترا استاد صادر و به وکلای آنها ابلاغ شده است. غلامحسین اسماعیلی ادامه داد: قتل عمد، ایراد صدمه غیر موثر در قتل و نگهداری اسلحه غیرمجاز 3 عنوان اتهامی بود که در کیفرخواست آورده شده بود که دادگاه در 2 موضوع متهم را مجرم تشخیص داده و قتل عمد را محرز دانسته است و با توجه به تقاضای اولیا دم مبنی بر قصاص، حکم قصاص صادر شد. اسماعیلی با بیان اینکه درباره ایراد صدمه غیرموثر در قتل، دادگاه رأی برائت صادر کرده است، افزود: دادگاه برخلاف دادسرا به این نتیجه رسید صدمات وارده به مقتول یک صدمه بوده، 2 تیر به او اصابت نکرده، بلکه یک تیر به کف دست اصابت کرده و از دست عبور کرده و در قفسه سینه مقتول جای گرفته است. به موجب قانون هر گاه ضربه، ضربه واحدی باشد، هرچند جراحات متعدد باشد، یک حکم صادر میشود و چون با اقدام واحد این عمل انجام شده، حکم اشد که قصاص است صادر شده و از اتهام دیگر تبرئه شده است. سخنگوی قوهقضائیه گفت: درباره نگهداری سلاح غیرمجاز، دادگاه متهم را به 2 سال حبس محکوم کرده است. حکم غیرقطعی و قابل فرجامخواهی در دیوان عالی کشور است و در صورتی که از ناحیه اولیای دم، متهم یا وکلا مورد فرجامخواهی قرار بگیرد، پرونده به دیوان عالی کشور ارسال خواهد شد. اصل قصاص نیز حقالناس است و دائر بر تصمیم اولیای دم است. ارسال به دوستان
سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرد
صدور ۹۷۸ حکم قطعی درباره مفاسد اقتصادی
سخنگوی دستگاه قضا روز گذشته به سوالات متعدد خبرنگاران پاسخ داد و اعلام کرد درباره مفاسد اقتصادی 978 حکم قطعی صادر شده است. غلامحسین اسماعیلی تصریح کرد: معتقدیم اگر بخشهای مختلف، مدیران، ادارات کل بازرسی و نظارت همه وزارتخانهها و دستگاههای اجرایی، حوزههای حراست و بخشهای مختلف وظایف خودشان را به نحو شایستهای انجام دهند، اصلا نباید این همه مفاسد اتفاق بیفتد که بعد افکار عمومی جامعه از قوهقضائیه مطالبهگر باشد که با مفسدان چه کردید و آیا این حکم متناسب است یا خیر یا چرا رسیدگی به پرونده فلان مفسد طولانی و زمانبر شد یا چرا دیر اقدام شد؟ ما مدعی هستیم با نظارت دقیق درونسازمانی و همچنین تقویت نهادهای برونسازمانی اصلا نباید شاهد وقوع این تخلفات باشیم. سخنگوی قوهقضائیه ادامه داد: زیبنده نیست مقام دولتی اعلام کند بابت فلان کالا ارز دولتی اختصاص دادیم اما ارز را جای دیگر هزینه کردند. سخنگوی قوهقضائیه با اشاره به آمار رسیدگی به پروندههای مفاسد اقتصادی تصریح کرد: از مقطع تشکیل دادگاههای ویژه و اهتمام قوهقضائیه در برخورد با مفاسد اقتصادی، تا امروز ٩٧٨ مورد حکم قطعی درباره پروندههای مفاسد اقتصادی توسط دادگاههای جمهوری اسلامی ایران در سراسر کشور اعم از شعب ویژه مبارزه با مفاسد اقتصادی و سایر شعبی که به پروندههای اقتصادی در تهران و سایر استانها رسیدگی میکنند، صادر شده است. اسماعیلی افزود: در بین این احکام، ٩ مورد حکم اعدام، 4 مورد حبس ابد، یکصد مورد حکم حبس تا 20 سال، ٧٣١ مورد حکم حبس زیر 10 سال و ٤٤ مورد حکم حبس بین 20 تا 30 سال وجود داشته است. وی ادامه داد: بر این اساس ١١٦ نفر برای همیشه از مشاغل دولتی محروم شدند و ١٥٢ نفر هم انفصال موقت گرفتند. 10 مورد تبعید و ١٦١ مورد هم مجازات شلاق برای مرتکبان جرائم اقتصادی تا امروز در نظر گرفته شده است. سخنگوی قوهقضائیه این احکام را اثباتکننده اهتمام و عزم جدی دستگاه قضا در برخورد با مفسدان دانست و بیان داشت: در کنار برخوردهای کیفری و بازدارنده، نظر قوهقضائیه بازگشت اموال به سپردهگذاران و مالباختگان است؛ چه اموالی که متعلق به دولت است و چه اموالی که متعلق به اشخاص حقیقی است. وی ادامه داد: علاوه بر این افراد، پروندهای اقتصادی در استان گیلان داشتیم که 13 نفر از کارکنان شاغل در سازمان صنعت و معدن و تجارت، برخی افراد شاغل در استانداری از جمله آقای علی منتظری، رئیس وقت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان و آقای محمدحسین اصغریان، معاون وقت برنامهریزی استانداری گیلان و 11 نفر دیگر از مرتبطان به اتهام دریافت رشوه کلان، شرکت در اختلاس و تضییع حقوق بیتالمال و تحصیل مال نامشروع محاکمه شدند که علی منتظری به 5 سال حبس، ١١١ ضربه شلاق و انفصال از خدمات دولتی و آقای اصغریان به ٧٤ ضربه شلاق، انفصال از خدمات دولتی و 5 سال حبس محکوم شدهاند. وی ادامه داد: در پرونده مهمی که در تهران داشتیم، هادی رضوی به جرم اخلال در نظام اقتصادی به 20 سال حبس، رد مال، ٧٤ ضربه شلاق و محرومیت از خدمات دولتی و متهم دیگر این پرونده که همدست وی بوده، احسان دلاویز به جرم معاونت در اخلال در نظام اقتصادی به 10 سال حبس محکوم شدند. ارسال به دوستان
حسین آهی شاعر و گوینده رادیو درگذشت
حسین آهی، شاعر، پژوهشگر ادبی و گوینده رادیو پس از یک دوره بیماری دعوت حق را لبیک گفت. به گزارش فارس، حسین آهی پس از دست و پنجه نرم کردن با سرطان عصر روز گذشته دعوت حق را لبیک گفت. وی متولد ۱۳۳۲ تهران، فرزند استاد علی آهی، شاعر و پژوهشگر ایرانی است که مدتها به اعتبار و احترام پدر شاعرش «ابن آهی» تخلص میکرد. آهی تحصیلات مقدماتیاش را در تهران گذرانده و پس از تسلط بر زبانهای فارسی، عربی، پهلوی و آلمانی، در علومی مانند صرف، نحو، منطق، نجوم، فقه، اصول عروض و کلام نیز صاحبنظر بود. منابع مختلف میگویند نخستین پژوهشهای او در مباحث شعری و ادبی در سال ۱۳۵۵ ثمر میدهد؛ تا آنجا که هنوز به ۱۸ سالگی نرسیده بوده که کتاب «بحور شعر فارسی» را منتشر میکند و در همان دوران تحسین تنی چند از بزرگان شعر فارسی نظیر دکتر شفیعی کدکنی و مهدی اخوان ثالث را بر خود برمیانگیزد. آهی در دهه ۸۰، برنامه «با کاروان شعر و موسیقی» را برای شبکه دو سیما اجرا میکرد. همچنین پس از آن، برنامه رادیویی «تماشاگه راز» را برای شبکه فرهنگ مجریگری کرد. اجرای بخش شبانگاهی چهارشنبهشبهای رادیو پیام نیز از دیگر اجراهای حسین آهی بود. از آهی که بیش از ۲۵ کتاب پژوهشی و تصحیحی در حوزه شعر و ادبیات دارد، مقالات بیشماری در مجلات و نشریات کشور از جمله «کیهان فرهنگی» و ماهنامه حافظ به چاپ رسیده است. وی مدتی را به دلیل ابتلا به سرطان غدد لنفاوی بستری بود و روز گذشته پس از یک دوره بیماری در منزل درگذشت. ارسال به دوستان
یک روز پس از انتقادات به وزیر امور خارجه بهخاطر زودرنجی و شتابزدگی در مقابل انتقادات
ظریف: دلنازک نیستم!
محمدجواد ظریف در واکنش به بخشهایی از سریال «گاندو» که مربوط به عملکرد او و وزارت امور خارجه نسبت به جاسوسی جیسون رضاییان بوده، بشدت عصبانی شده و طی نامهای به رهبر انقلاب درباره ادامه فعالیت خود در وزارت امور خارجه ابراز تردید کرده است. این رفتار ظریف با انتقادات گستردهای مواجه شد و بسیاری این رویه وزیر امور خارجه را که یادآور افتضاح استعفای او در میانه سفر بشار اسد به ایران بود، نشاندهنده روحیه نازک و ظریف او دانستند. روحیهای که قاعدتا تناسبی با وظایف و تکالیف مهم و جدی وزارت امور خارجه و شخص وزیر امور خارجه ندارد. بر همین اساس، برخی کارشناسان نسبت به اتخاذ تصمیمات احساسی و هیجانی ظریف و تبعات این تصمیمات احساسی برای منافع ملی ابراز نگرانی کردهاند. ارسال به دوستان
رزمایش مشترک ایران و روسیه در شمال اقیانوس هند و دریای عمان تا پایان سال جاری برگزار میشود
پاتک ایران و روسیه به ائتلاف دریایی اروپا
همزمان با تلاش برخی کشورهای اروپایی برای تشکیل ائتلاف دریایی در خلیجفارس، نیروی دریایی ارتش کشورمان نیز اعلام کرد در تدارک برگزاری رزمایش دریایی مشترک ایران و روسیه در شمال اقیانوس هند و دریای عمان است. ارسال به دوستان
به بهانه سالروز بر دار کشیدن شیخ فضلالله نوری توسط فاتحان تهران
شیخ شهید
پای مشروطه بودم تا زمانی که صحیح بود
گروه یادآور: ما از کجا به کجا رسیدهایم؟! و موهبتی که امروز آن را طبیعی میدانیم یا دستکم نسبت به آن بیاعتنا هستیم، چگونه به دست آمده است؟ حکومت قانون، حکومت مردم بر مردم و نفی سلطنت، چگونه در سیری تاریخی به «جمهوری اسلامی» رسیده است؟ پادشاهانی که روزگاری سایه خداوند روی زمین خوانده میشدند، چگونه در گذر سالها، به زیر کشیده میشوند و از اعتبار ساقط میشوند؟ آگاهی تاریخی نسبت به این مسیر موجب قدر دانستن همه آنچه میشود که امروز به عنوان «حق رای»، «حق تعیین سرنوشت» و تعابیر مشابه شناخته میشود. این گزاره البته نه به آن معناست که «جمهوری اسلامی» امروز، نتیجه مستقیم «مشروطه» دانسته شود یا اینکه گفته شود مشروطه زیربنای اتفاقاتی است که به اعطای حق رای و نفی سلطنت انجامید. اما میشود گفت تاریخ، مستلزم تغییرات است؛ تغییراتی که هر یک به تغییر دیگری منجر میشود. مثلا این گزاره را نیز میشود در کنار گزارههای پیشین قرار داد که اگر تجربه شکست مشروطه نبود، موفقیتهای بعدی در مقابله با سلطنت استبدادی پیش نمیآمد؛ شکستی که تحلیلهای فراوانی پیرامون آن مطرح شده و مقالات متعددی درباره آن به نگارش درآمده است. شکستی که برخی، مبدا آن را اعدام شیخ فضلالله نوری، آن هم به آن شکل، و اتفاقات بعدی که پس از حذف روحانیون صاحبنام دیگر چون آیات بهبهانی و طباطبایی رخ داد، میدانند. به بهانه سالروز اعدام شیخ فضلالله نوری، نگاهی کوتاه به زندگی و زمانه او و آنچه او از مشروطه به دنبالش بود، میاندازیم.
شاید مردم آنروز که به فکر کنار زدن نظام استبدادی ناشی از سلطنت بودند و اولویتشان جنبه سلبی کار بود، آنقدرها به جایگزینش فکر نمیکردند. اینکه «عدالتخانه» بهعنوان نخستین خواسته مردم مطرح میشود، ناشی از این گزاره است که آنها به نظامسازی آنچنان که بتوان یک دولت، حتی تحت مجموعه سلطنت مهیا کرد، نیندیشیدهاند. صرفا از بیعدالتی و ظلم بیحد و حصر شاه و عوامل آنها به ستوه آمده بودند. آنها قیامی را علیه آنچه میدانستند نباید باشد (ظلم) ترتیب داده بودند و این جنبه سلبی کار بود. آنها دقیقا نمیدانستند چه آیندهای پیش روی قیام اولیهشان خواهد بود. به همین دلیل شاید قید عنوان انقلاب بر روی آنچه در مشروطه اتفاق افتاد، مناسب نباشد. از طرفی نمیتوان مناسبات و رویاروییهایی را که ایران آن روزگار با پدیده غرب داشت در نظر نگرفت. تحولاتی که در آن مقطع در ایران پیش آمد، موجب بروز یک تفکر در برخی طبقات جامعه ایرانی شد؛ تفکری که باز جنبه سلبی داشت. در این دوره از روحانیون گرفته و تعداد بسیار کمی از آنهایی که سفر فرنگ رفته بودند و حتی در میان برخی شاهزادگان، مساله حاکمیت و هویت ملی و جغرافیا و به تعبیر امروز تمامیت ارضی تبدیل به مساله شد. تهدیدهای پیاپی از جانب روس و انگلیس آنها را به این نتیجه رساند که جریان سلطنت توان مواجهه با غرب به ظاهر قدرتمند آن روز را ندارد و باید تغییری ایجاد شود. مقدمه این تغییر در مطالبه عدالتخانه ظهور و بروز داشت. چهرههایی نظیر شیخ فضلالله نوری در این فضا و متناسب با اقتضائات فعالیتهایی را داشتند که هرکدام در جایگاه خود قابل بررسی است. آنگاه که نارضایتی مردم از حکومت مستبدانه پادشاه و سلطان به اتفاق مهاجرت علما و درخواست تاسیس عدالتخانه منجر میشود، شیخ فضلالله با تجربه نقشی که در نهضت تحریم تنباکو داشت، وارد عمل میشود و همراهی جدی با این خواسته مردم انجام میدهد. مردم اما با سازوکار عدالتخانه ناآشنا هستند! تعریف مشخصی از قانون برایشان متصور نیست. ولی باید قانون نوشته شود! حالا قانون را چه کسانی مینویسند؟! آنها که با این امور آشنا بودند و تجربه آشنایی با قوانین را یا با ترجمههای محدودی که میشد، یا با استفاده از سفرنامهها و یا مشاهدات شخصی مینوشتند؛ قانونی که با شریعت و باورهای فرهنگی ایرانی الزاما همخوانی ندارد. آیتالله شیخ فضلالله نوری در این مرحله یکی از کسانی است که به تعدیل آنچه بهعنوان مدل قانوننویسی از غرب گرفته شده بود، میپردازد. اصل دوم قانون اساسی محصول همین رویکرد است؛ رویکردی که پاسخی به چالشها و تعارضات احتمالی میان قوانین و شریعت است. پیشنهاد اصل دوم قانون اساسی کار مهمی بود که شاید تنها شیخ میتوانست پای آن بایستد: «مشروطه خوب لفظی است، شاه دستخط مشروطیت را دادند، شاه مرحوم دستخط دادهاند، مشروطه باید باشد ولی مشروطه مشروعه و مجلس محدود، نه هرج و مرج». یا «... وقتی را صرف این کار با جمعی از علما کردم و بقدر میسور تطبیق به شرع، یک درجه شد... لیکن فرقهای که زمام امور حل و عقد مطالب و قبض و بسط مهام کلیه بدست آنها بود مساعدت نمیکردند، بلکه صریحاً و علناً گفته که ممکن نیست مشروطه منطبق شود با قواعد الهیه و اسلامیه و با این تصحیحات و تطبیقات دولتهای خارجه ما را بهعنوان مشروطه نخواهند شناخت». شیخ فضلالله مفهوم و مقصود و مراد از مشروطیت عینی و مشهود را چنین تحریر میکند: «... بدان که حقیقت مشروطه عبارت از آن است که منتخبان از بلدان به انتخاب خود رعایا در مرکز مملکت جمع شوند و اینها هیأت مقننه مملکت باشند و نظر به مقتضیات عصر بکنند و قانونی مستقلاً مطابق با اکثر آرا بنویسند موافق مقتضی عصر به عقول ناقصه خودشان بدون ملاحظه موافقت و مخالفت آن با شرع اطهر، بلکه هر چه به نظر اکثر آنها نیکو و مستحسن آمد او را قانون مملکتی قرار بدهند مشروط به اینکه اساس تمام مواد آن قانون به دو اصل مشؤوم که مساوات و حریت افراد سکنه مملکت است، باشد و سوای این، آنچه به تو گفتهاند کذب محض است». اگرچه مسیری که در ادامه طی شد، نتیجه را تغییر داد اما همین پایمردی در نظر داشتن «شریعت» را تبدیل به مساله کرد. در آینده و حتی پس از اعدام شیخ فضلالله، حتی در میان برخی مخالفان وی، متاثر از اصرار شیخ، از توجه به مساله «شریعت» کاسته نشد. در ادامه و پس از جدی شدن تعارضات و چالشها، شیخ فضلالله به این نتیجه رسید که حتی با اصلاح قانون اساسی اتفاق خاصی نخواهد افتاد. دوره انحلال مجلس و رد قانون اساسی توسط شیخ فضلالله، پیشنهاد بعدی او را در پی داشت که طرح تاسیس دارالشورای اسلامی بود؛ دارالشورایی که در آن مقطع به خاطر فضای موجود به سرانجام نرسید و نمیرسید. شیخ فضلالله موافقت خود را با مجلسی که با رعایت احکام اسلام قانون وضع کند، اعلام داشته و در یکی از سخنرانیهای خود، موضع و مقصودش را چنین اعلام میدارد: «... ایّها الناس، من به هیچ وجه منکر مجلس شورای ملی نیستم... صریحاً میگویم... که من آن مجلس شورای ملی را میخواهم که عموم مسلمانان آن را میخواهند. به این معنی که البته عموم مسلمانان مجلسی میخواهند که اساسش بر اسلامیت باشد و برخلاف قرآن و برخلاف شریعت محمدی(ص) و برخلاف مذهب مقدس جعفری، قانونی نگذارد. من هم چنین مجلسی میخواهم». پس از فتح تهران محمدعلی شاه خلع شد. این اتفاق به زعم برخی تحلیلگران تاریخ مشروطه، کاری بیفایده در آن مقطع بود، چرا که باعث نابسامانی بیش از پیش در اداره کشور شد و آرامش و رفاه نسبی دوران سلطنت وی نیز محقق نشد. در ادامه و پس از اعدام شیخ، ترور آیتالله بهبهانی، رحلت آخوند خراسانی، ورود نیروهای بیگانه به کشور و کنار زدن روحانیت وقت از مصدر امور، نهاد دولت دچار جریانی از روشنفکری آن روز شد که صرفا دلخوش به حمایت خارجی بود.
مجتهد تراز اول
گناه ملی! ارسال به دوستان
فعالیت سایت بازار متشکل ارزی آغاز شد
سیگنال منفی بازار جدید به دلالان ارزی
قیمت دلار به کانال 11 هزار تومان بازگشت
گروه اقتصادی: سومین سامانه اعلام قیمت تحت نظر بانک مرکزی به نام «آیس» در راه آمادهسازی نهایی است. این سامانه قرار است قیمت منتخب بازار متشکل ارزی را به صورت آنلاین و تابلوی فیزیکی نشان دهد. با قطعی شدن راهاندازی این بازار و امیدها به کاهش قیمت ارز در بازار آزاد، روند کاهش قیمت از دیروز شروع شده و کنشگران کاهش قابل توجه قیمت ارز را پیشبینی میکنند. به گزارش «وطن امروز»،
رئیس کل بانک مرکزی: 27/5 میلیارد دلار در نیما عرضه شد ارسال به دوستان
حسین آهی، شاعر و گوینده رادیو درگذشت
حسین آهی، شاعر، پژوهشگر ادبی و گوینده رادیو پس از یک دوره بیماری دعوت حق را لبیک گفت. به گزارش فارس، حسین آهی پس از دست و پنجه نرم کردن با سرطان عصر روز گذشته دعوت حق را لبیک گفت. وی متولد ۱۳۳۲ تهران، فرزند استاد علی آهی، شاعر و پژوهشگر ایرانی است که مدتها به اعتبار و احترام پدر شاعرش «ابن آهی» تخلص میکرد. آهی تحصیلات مقدماتیاش را در تهران گذرانده و پس از تسلط بر زبانهای فارسی، عربی، پهلوی و آلمانی، در علومی مانند صرف، نحو، منطق، نجوم، فقه، اصول عروض و کلام نیز صاحبنظر بود. منابع مختلف میگویند نخستین پژوهشهای او در مباحث شعری و ادبی در سال ۱۳۵۵ ثمر میدهد؛ تا آنجا که هنوز به ۱۸ سالگی نرسیده بوده که کتاب «بحور شعر فارسی» را منتشر میکند و در همان دوران تحسین تنی چند از بزرگان شعر فارسی نظیر دکتر شفیعی کدکنی و مهدی اخوان ثالث را بر خود برمیانگیزد. آهی در دهه ۸۰، برنامه «با کاروان شعر و موسیقی» را برای شبکه دو سیما اجرا میکرد. همچنین پس از آن، برنامه رادیویی «تماشاگه راز» را برای شبکه فرهنگ مجریگری کرد. اجرای بخش شبانگاهی چهارشنبهشبهای رادیو پیام نیز از دیگر اجراهای حسین آهی بود. از آهی که بیش از ۲۵ کتاب پژوهشی و تصحیحی در حوزه شعر و ادبیات دارد، مقالات بیشماری در مجلات و نشریات کشور از جمله «کیهان فرهنگی» و ماهنامه حافظ به چاپ رسیده است. وی مدتی را به دلیل ابتلا به سرطان غدد لنفاوی بستری بود و روز گذشته پس از یک دوره بیماری در منزل درگذشت. ارسال به دوستان
دستاوردهای فصل جدید مقاومت
مهدی محمدی: راهبرد مقاومت در ایران یک مسأله دفعی یا خلقالساعه نیست. این استراتژی همزاد تاریخی انقلاب اسلامی است و در ساختار نظام جمهوری اسلامی نهادین شده است. در سالهای پس از انقلاب اسلامی، اجرای این راهبرد از سوی ساختارهای متولی آن درون نظام و همچنین نوع نگاه به مقوله مقاومت، البته فراز و نشیب داشته اما هرگز تعطیل نشده است. بتدریج و با گذشت زمان، بویژه بر اثر تحولات پس از روی کار آمدن دولت ترامپ در آمریکا و خروج آمریکا از برجام، راهبرد مقاومت تکامل و بلوغ بیشتری پیدا کرده و اکنون نسخهای از آن در حال اجراست که از حیث پیچیدگی، دقت، اثرگذاری و فراگیری فاصلهای معنادار با نسخههای اجرا شده در گذشته دارد. ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|