|
محمد رویانیان، رئیس اسبق ستاد حملونقل و سوخت کشور در گفتوگو با «وطنامروز»:
دولت در انتخاب روش و زمان گرانی بنزین بیسلیقگی کرد
مملکت با رفتن کارت سوخت ضرر کرد
سیدمهدی موسویحسینی: محمد رویانیان، رئیس ستاد حملونقل و سوخت کشور در دولت نهم بود. اگرچه حضور رویانیان در مستطیل سبز و در قامت مدیرعامل پرسپولیس در خاطر فوتبالدوستان مانده اما اکنون و پس از فعال شدن مجدد کارت سوخت، نظرات و تجارب او در مساله سهمیهبندی بنزین و مدیریت سوخت و بویژه رفتار دولت روحانی در قبال این موضوع میتواند مورد توجه باشد.
* سهمیهبندی در سال 86 به چه شکل انجام شد؟
ستادی تشکیل شده بود متشکل از چند وزیر و معاون رئیسجمهور که همه مسائل را کنترل و بین دستگاهها هماهنگی ایجاد میکرد. استاندارها، بخشدارها و فرماندارها، همه را به کار میگرفت. وزارت کشور، وزارت نفت، صداوسیما و پلیس، همه اینها در این ستاد عضو بودند و این موضوع را به طور هماهنگ با هم مدیریت میکردند.
* چالشهای شما برای شروع سهمیهبندی چه بود؟
مشکل اول ما نداشتن آمار و اطلاعات بود. من آن زمان رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی هم بودم. ما اصلا نمیدانستیم چقدر خودرو در کشور داریم. یک آمار اسمی داشتیم ولی به طور دقیق نمیدانستیم. فهمیدیم حدود 5/1 میلیون ماشین دارای شماره هستند اما خودشان وجود ندارند. پایش کردیم. بعدها آمار خودروها و موتوسیکلتها بهروز شد. همچنین مشخص شد چقدر کامیون و اتوبوس داریم. ما نمیدانستیم چقدر آژانس در کشور فعال هستند. حتی وزارت کشور آمار نداشت. الان هم درباره آمار آژانسها اختلاف وجود دارد. از یک طرف شهرداریها و وزارت کشور و از طرف دیگر وزارت بازرگانی خودشان را متولی امر میدانند. آژانسها الان هم بلاتکلیف هستند. تکلیف همه اینها باید روشن میشد. همچنین مشخص نبود چقدر مسافرکش داشتیم؛ هیچ آماری نداشتیم. یکی اینکه ما خودروها و موتورهایمان را از این لحاظ که چقدر واقعاً از این طریق زندگی میکنند، چه تعداد وجود دارند و چقدر از حیز انتفاع خارج شدند، همه را با این کار شناسایی کردیم. دوم اینکه میزان مصرف روزانه و جغرافیای مصرف را از طریق این سامانه به دست آوردیم. این برای برنامهریزی خیلی مهم بود. حتی ماه به ماه تغییر مصرف را دنبال میکردیم و به طور هفتگی آمار مصرف را میگرفتیم. آمار را روزانه میگرفتیم و هفتگی تغییرات را مشخص میکردیم. مهمتر از همه اینکه جلوی قاچاق سوخت گرفته شده بود. کمترین عددی که در این سالها برای قاچاق سوخت گفتهاند روزی 10 میلیون لیتر است. تا 40 میلیون لیتر در روز هم گفتهاند. ما که نمیگوییم. آنهایی است که آمار گفته است. تازه سختی کار هم آن زمان این بود که برای نخستینبار بعد از 60 سال همزمان با بنزین، گازوئیل هم گران شد. موضوعات آن زمان خیلی پیچیدهتر بود.
* شما چه تدبیری برای اقناع مردم اندیشیدید؟
پیشبینی میکردیم بعد از آزادسازی نرخ بنزین مردم دچار ابهاماتی شوند؛ برنامهریزی کردیم تا تورم روانی ناشی از گران شدن بنزین را مدیریت کنیم. سعی کردیم از تمام ظرفیت صداوسیما استفاده کنیم. ماهها برنامهریزی کردیم، برنامه تلویزیونی ساختیم، تیزر و تبلیغات آماده کردیم و در شبکههای مختلف مصاحبه و اطلاعرسانی کردیم. با آژانسها و تاکسیها جلسه گذاشتیم و توجیهشان کردیم. برایشان شفاف کردیم که بنزین در سبد هزینههای شما چه نقشی دارد. زمانی که میخواستیم سهمیهبندی کنیم آماری از تعداد خودرو در ایران نداشتیم. مثلا نمیدانستیم چه تعداد تاکسی و آژانس در کشور در حال کار هستند. دهها هزار آژانس و مسافرکش داشتیم که هنوز شناسایی نشده بودند، در آن زمان اینها را شناسایی کردیم. خیلی از مسافربرهای شخصی را ساماندهی کردیم. این کار را کردیم تا مردم دچار مشکل نشوند. در آن موقع با تدبیر فراوان و پیگیریهای شبانهروزی سراسر ایران را بررسی کردیم و حتی هیچ روستایی را از قلم نینداختیم.
* توقف سهمیهبندی در دولت یازدهم را چگونه ارزیابی میکنید؟
به هر شکل ما آن زمان زیرساختهایی ایجاد کرده بودیم. حرف من این است که آن زیرساختها نباید از بین میرفت. با از بین بردن کارت هوشمند و بیاثر کردن سیستم هوشمند سوخت بویژه کارت، فضا به قاچاقچیها داده شد و مملکت کلی ضرر کرد. آن زمان زیرساختهایی ایجاد شده بود، فرهنگی ایجاد شده بود، کارت سوخت جزو لاینفک زندگی مردم شده بود. مردم میدانستند که بدون کارت سوخت نمیتوانند سوختگیری کنند. اینها همه از بین رفت. در این طرح هزینه بسیاری شد. هزینه فرهنگی، هزینه اجتماعی، هزینه اقتصادی کردیم، آن هم با دلار ارزان تا بتوانیم کارت سوخت را جا بیندازیم. اینکه مردم هزینه آن را دادند مهم است ولی مهمتر از آن این است که با جمع کردن کارت سوخت راه قاچاق باز شد و روزانه میلیونها لیتر سوخت قاچاق شد. این قاچاق خودش خیلی ضربه زد.
* یکی از عواملی که دولت را مجبور کرد دوباره بیاید سهمیهبندی کند همین قاچاق بود.
بله! قاچاق نقش عمدهای داشت. حالا دولت دوباره آمده هزینه ایجاد کرده است. بهعنوان یک کارشناس، مدیریت مصرف سوخت را لازم میدانم. رئیس راهنمایی و رانندگی کشور بودم، رئیس ستاد سوخت ایران بودم. اینکه مصرف مدیریت شود اقدامی کاملا درست است، از این جهت که قیمت بنزین باید به حدی برسد که مردم مصرف بیرویه نکنند. قیمت بنزین باید به گونهای باشد که هر کسی ماشینش را در مواقع غیرضرور بیرون نیاورد و برایش صرفه نداشته باشد. یک سری از این اقدامات درست است ولی مهم این است که مردم آگاه شوند و شفافسازی شود. مردم صاحب این مملکت هستند. باید با آگاهسازی، شفافسازی، فرهنگسازی و اطلاعرسانی، مزایای این کار را برای مردم بشکافند. به نظر من حداقل کار باید به این شکل انجام میشد ولی به هر شکل غافلگیرانه بود. یعنی یک شوک ناگهانی بود که البته این هم روشی است.
* به قولی شوکدرمانی است.
در گذشته قبل از اینکه ما این کار را بکنیم باور مردم این بود که چنانچه بنزین گران شود همه چیز گران میشود. تورم روانی آن زیاد است در حالی که تورم واقعی آن در سبد هزینههای رانندهها یا خودروها زیاد نیست. یعنی الان هزینهها 3 برابر نمیشود، بلکه کمی زیاد میشود. تورم روانی با شفافسازی و با گفتمان اصلاح میشود.
* دولت اعلام کرد حدود یک میلیون کارت سوخت هنوز به دست مردم نرسیده است.
اینها ابهامات و اشکالاتی است که میشد آنها را برطرف و بعد اجرا کرد. یک روش هم این است که اجرا کنی تا برطرف شود. حالا تشخیص آن با بزرگان مملکت است. من الان نمیتوانم دخالت کنم، تصمیم آن با بزرگان مملکت بوده است. ایکاش مشاوران، مجریان، وزارت نفت و جاهای دیگر اینها را طوری تنظیم میکردند که این ابهامات برطرف و بعد اجرا میشد.
* اقدام دولت در یکشبه سهمیهبندی کردن بنزین را چطور ارزیابی میکنید؟
مردم غافلگیر شدند، بهتر بود با مردم در میان میگذاشتند. یقین بدانید مردم همکاری میکردند، همانطور که در دوره ما همکاری کردند و آرامش حفظ شد. دلیلش این بود که مردم قانع شدند. اگر مردم قانع شوند تا یک کار ملی انجام شود، خودشان حامی این کار خواهند شد. ابهامات مردم باید برطرف شود؛ ابهام در زمینه اینکه این 60 لیتر را چطور در سبد زندگیشان استفاده کنند، بعد از بنزین آزاد چقدر استفاده کنند یا چطور میتوانند کم استفاده کنند تا مصرفشان پایین بیاید و ضرر و زیانشان کم شود. این ماشینهایی که الان مسافر میبرند نانی درمیآورند در شهرها یا جادهها و روستاها که باید تعیینتکلیف شوند. خودروهایی که کارتشان هنوز صادر نشده است، الان چه کار کنند یا مثلاً استفاده از کارت جایگاهدار تا چه زمانی ادامه دارد؟ باید ابهامات مردم توسط دولت برطرف شود. توسط دستاندرکاران از طریق رسانههای مختلف همچون رسانه ملی، روزنامهها، سایتها و... باید برای مردم کاملاً رفع ابهام شود و مشکلاتشان را حل کنند؛ از جمله مسافرکشهای اینترنتی، آژانسهای روستایی، جوانهایی که بیکار بوده و رفتهاند یک ماشین کهنه خریده و در روستاها مسافرکشی میکنند. بعضیها بیمار دارند و مستمراً باید با خودرو بیمارشان را جابهجا کنند یا معلول دارند یا جانباز هستند و باید مستمراً با ماشینشان به بیمارستان بروند. این موارد هیچ جا شناسایی نشده است. هیچ سازمانی مسؤولیت اینها را بر عهده نمیگیرد. چنانچه اینها را بخواهند شناسایی کنند چطور باید شناسایی کنند؟ بعد از اینکه شناسایی کردند، در کجا سازماندهی کنند؟ اینها موضوعاتی است که باید قبلاً پیشبینی میشد. شاید هم شده؛ نمیدانم. حداقل من نشنیدهام.
* نکتهای مانده که بخواهید بیان کنید؟
به نظر من اصل قیمتگذاری، اصل اینکه قیمت بنزین واقعیتر شود و از طریق سیاستهای قیمتی و محدودیتهای قیمتی از مصرف بیرویه جلوگیری شود، اصل درستی است اما آیا اکنون زمان مناسبی برای سهمیهبندی بنزین است؟ نمیدانم... یک تصمیمی بود که صرفنظر از درستی یا اشتباه بودن، این تصمیم گرفته شد. صرفنظر از آن، یک نوع غافلگیری آن هم در ایام عید ولادت پیامبر رحمت بود. به نظر من یک مقدار بیسلیقگی شد ولی آرزو داریم که دولت و مسؤولان از طریق رسانهها به مردم توضیح بدهند، مشکلات را حل و ابهامات را برطرف کنند.
ارسال به دوستان
وزیر اقتصاد: اصلاح روش خصوصیسازی
دژپسند از خصوصیسازی برخی شرکتهای دولتی خبر داد و گفت: در روزهای آینده در مسیر واگذاری شرکتهای دولتی گام بزرگی برمیداریم و امیدوارم این موضوع طی روزهای آینده اعلام عمومی شود.
وی تاکید کرد: قرار است روش خصوصیسازیهای جدید تغییر کند.
ارسال به دوستان
بر اساس اعلام مرکز آمار ایران
تورم نقطه به نقطه به 49 درصد رسید
تغییرات میانگین شاخص کل قیمت تولیدکننده در 4 فصل منتهی به فصل تابستان ١٣٩٨، نسبت به مقدار مشابه سال قبل به 9/59 درصد رسید. گزارش شاخص قیمت تولیدکننده در ایران- فصل تابستان ١٣٩٨ (بر مبنای سال پایه ١٣٩٠) از سوی مرکز آمار ایران منتشر شد.
*تورم فصلی
تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده کل کشور نسبت به فصل قبل (تورم فصلی) در فصل تابستان ١٣٩٨ به 3/1 درصد رسید که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل، 1/13 واحد درصد کاهش دارد. کمترین تورم فصلی به ترتیب مربوط به بخشهای تولیدی کشاورزی (7/4- درصد) و صنعت (2/0 درصد) است. در عین حال، بیشترین تورم فصلی تولیدکننده نیز به ترتیب مربوط به بخشهای برق (0/22درصد) و خدمات (3/7 درصد) است.
*تورم نقطه به نقطه
تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده کل کشور نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) در فصل تابستان ١٣٩٨ به 4/49 درصد رسید که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل 1/20 واحد درصد کاهش داشته است؛ به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان به ازای تولید کالاها و خدماتشان در داخل کشور، در فصل تابستان ١٣٩٨ نسبت به فصل قبل، 4/49 درصد افزایش دارد. در میان بخشهای مختلف تولیدی کمترین نرخ مربوط به بخش برق (4/1- درصد) و بیشترین نرخ مربوط به بخش صنعت (5/60 درصد) است.
*تورم سالانه
تغییرات میانگین شاخص کل قیمت تولیدکننده در 4 فصل منتهی به فصل تابستان ١٣٩٨ نسبت به مقدار مشابه سال قبل به 9/59 درصد رسید که نسبت به همین اطلاع در فصل قبل، 3/1 واحد درصد افزایش نشان میدهد. در فصل مورد بررسی، در میان بخشهای اصلی تولیدی در کشور، کمترین تورم سالانه مربوط به بخش برق (5/3- درصد) و بیشترین آن مربوط به بخش صنعت (0/77 درصد) است.
ارسال به دوستان
یارانههای جدید چطور پرداخت میشود؟
سخنگوی ستاد اجرایی تبصره 14 قانون بودجه چگونگی پرداخت یارانه جدید را تشریح کرد. حسین میرزایی در پاسخ به این سؤال که افرادی که به هر نحوی جزو حذفشدگان از یارانه نقدی هستند یا انصراف دادهاند آیا مشمول کمک حمایتی دولت میشوند، اظهار داشت: دولت قرار است به 18میلیون خانوار کمک کند که منابع آن از محل مابهالتفاوت افزایش قیمت بنزین است. صرفا افرادی مشمول حمایت میشوند که در حال حاضر یارانه میگیرند و جزو 3 دهک بالای درآمدی نیستند. سخنگوی ستاد اجرایی تبصره 14 قانون بودجه 98 با بیان اینکه در این راستا 3 حالت وجود دارد، اضافه کرد: اکنون زیرساخت و سامانه مورد نیاز برای اعتراض افراد وجود دارد و مقرر شده است وسع مالی خانوارها به صورت 6 ماه یکبار بررسی و پایش شود. وی 3 حالت رسیدگی به اعتراضات مربوط به یارانه را این چنین برشمرد: نخست، افرادی که از یارانه نقدی حذف شدند و اعتراض کردند، وارد فرآیند پایش 6 ماهه خواهند شد. دوم، جاماندگان از دریافت یارانه نقدی به هر دلیلی، میتوانند اعتراض خود را در سامانه ثبت کنند تا وارد فرآیند پایش 6 ماهه شوند. سوم برای کسانی که در گذشته از یارانه نقدی انصراف دادند هنوز تصمیمی گرفته نشده و این موضوع قابل بررسی است. وی با تاکید بر اینکه دستورالعمل اجرایی برنامه حمایت از 18 میلیون خانوار در فرآیند بررسی و نهاییسازی است، گفت: این موضوع در سطح دولت نهایی و ابلاغ خواهد شد. میرزایی درباره چگونگی بهرهمندی 18 میلیون خانوار از کمک معیشتی و حمایتی دولت گفت: این حمایت مانند یارانه نقدی نیست، بلکه به صورت اعتبار ریالی در همان شماره حساب متعلق به یارانه نقدی به حساب سرپرستان خانوار واریز میشود. سخنگوی ستاد اجرایی تبصره 14 قانون بودجه گفت: این کمک معیشتی مانند سبد کالا که در گذشته پرداخت شد به صورت غیرنقدی است تا اثر تورمی آن کاهش یابد. وی افزود: هدف اصلی دولت از اجرای این طرح، کاهش فشار اقتصادی بر اقشار متوسط و پایین است.
ارسال به دوستان
تشکیل وزارت بازرگانی خلاف سیاستهای کلی است
عضو هیأت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره نظر این هیأت نسبت به مصوبه تشکیل وزارت بازرگانی گفت: هیأت عالى نظارت با اکثریت آرا به این نتیجه رسید که تشکیل وزارت بازرگانى برخلاف سیاستهاى کلى ابلاغى است. سیدمصطفی میرسلیم با اشاره به اینکه در کشور ما تفکیک و ادغام بازرگانى از صنعت بیش از 10 بار رخ داده و اخیرا نیز دولت بیش از یکبار تلاش کرده که بازرگانى را از صنعت و معدن جدا کند ولى موفق نشده است، اظهار داشت: به نظر اینجانب بویژه در شرایط امروز که ضرورت اجراى سیاستهاى اقتصاد مقاومتى براى نجات کشور از آثار و تبعات تحریمهاى ظالمانه و نیز سوء مدیریت داخلى بر همگان واضح شده، لازم است تولید با کیفیت داخلی و صادرات به صورت هماهنگ انجام شود و گرایش به واردات مستقلا نتواند تولید داخل را به رکود بکشاند.
ارسال به دوستان
رئیسجمهور برای پاسخگویی درباره گرانی بنزین به مجلس شورای اسلامی میرود
موج انتقادات به گرانی بنزین
گروه اقتصادی: امروز رئیسجمهور میهمان جلسه غیرعلنی مجلس شورای اسلامی است تا درباره گرانی بنزین پاسخگو باشد. اینطور که پیداست نمایندگان مجلس به هیچوجه موافق گرانی بنزین در شرایط کنونی نبودهاند و حتی در سنوات گذشته مخالفت خود را با این موضوع اعلام کرده بودند. این اقدام به غیر از اعتراض نمایندگان، در گوشه و کنار باعث بروز اعتراضات مردمی هم شده است. جالب اینجاست که کارشناسان اقتصادی هم با آن با روی باز برخورد نکردهاند. به گزارش «وطن امروز»، اصلیترین نقد نمایندگان مجلس شورای اسلامی به موضوع گرانی بنزین، خارج شدن قانون هدفمندی یارانهها از مسیر اصلی خود است به طوری که در حال حاضر دولت با مصوبه شورای هماهنگی سران قوا بدون در نظر داشتن این قانون دست به اقدام جدیدی یعنی تامین بستههای حمایتی از محل تغییر قیمت یک حامل انرژی زده است. این در حالی است که دولت باید به صورت پلکانی و ذیل قانون هدفمندی یارانهها اقدام به اصلاح قیمت تمام حاملهای انرژی و پرداختن مابهالتفاوت آن در قالب مدل 50 درصد به مردم،30 درصد برای تولید و 20 درصد برای تامین مالی شرکتهای دولتی فعال در این قانون میکرد.
* عدم شفافیت منابع و هزینهکرد
نکته قابل توجه دیگر درباره این اقدام دولت نبود شفافیت در محل منابع و هزینهکرد اجرای این طرح است. باید توجه داشت که تمام بار منابع اجرایی این طرح از محل مصرف شهروندان است در صورتی که اساسا سیاست هدفمندی یک اقدام سلبی در مصرف است، این یعنی به مرور زمان مصرف شهروندان کاهش خواهد یافت و مشخص نیست منابع این یارانه جدید ماهانه از کجا میخواهد تامین شود. از سوی دیگر دولت اعلام کرده است درآمد حاصل از اجرای این طرح 31 هزار میلیارد تومان برآورد میشود؛ بیژن نامدارزنگنه، وزیر نفت در این باره گفته است: با اجرای طرح مدیریت مصرف بنزین 31 هزار میلیارد تومان در سال افزایش درآمد داریم که همه آن به اقشار کمدرآمد تعلق خواهد گرفت. وی تاکید کرد: همه درآمد حاصل از افزایش قیمت بنزین به طبقات متوسط و ضعیف جامعه پرداخت میشود و یک ریال آن صرف کار دیگری نخواهد شد.
این در حالی است که بررسیها نشان میدهد درآمد این طرح 40 هزار میلیارد تومان است. بنا بر این گزارش، طبق گفته محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه، یارانهای که قرار است به ازای گرانی بنزین دست مردم را بگیرد از 55 هزار تومان تا حداکثر 205 هزار تومان است؛ برای خانوارهای یک نفره 55 هزار تومان، برای خانوارهای 2 نفره 103 هزار تومان، خانوارهای 3 نفره 138 هزار تومان، خانوارهای 4 نفره 172 هزار تومان و خانوارهای 5 نفره و بیشتر 205 هزار تومان. در واقع به طور میانگین 47 هزار تومان به یارانه هر شخص اضافه خواهد شد. در حال حاضر مصرف بنزین معادل 97 میلیون لیتر در روز است که نیمی از آن صرف مصارف شخصی و نیمی دیگر صرف خدمات میشود. بر اساس الگوی جدید سهمیهبندی، 17 میلیون خودروی شخصی با سهمیه روزانه 2 لیتر و موتوسیکلتهای شخصی با سهمیه روزانه 83/0 لیتر، مجموعا 37 میلیون لیتر از بنزین 1500 تومانی استفاده خواهند کرد. از طرفی چنانچه 2 ثلث از مصارف خدماتی، از بنزین سهمیهای بهرهمند شود، مقدار مصرف بنزین سهمیهای در کل کشور معادل 70 میلیون لیتر در روز خواهد بود. بر اساس تجربه سال 86 و استفاده از کارت سوخت در آن سال، مصرف بنزین 12 درصد کاهش یافت، لذا فرض میشود که مصرف 97 میلیون لیتری به 87 میلیون لیتر کاهش یابد و 10 میلیون لیتر به صادرات بنزین افزوده شود که قیمت صادراتی نیز 5000 تومان فرض شده است. با توجه به محاسبات، عواید جدید دولت بابت سهمیهبندی بنزین بالغ بر 40 هزار میلیارد تومان برآورد میشود. از آنجایی که کاهش مصرف بنزین، کاهش هزینه انتقال و توزیع آن را به همراه خواهد داشت، عواید دولت اندکی بیشتر از مقدار محاسبه شده خواهد بود. همچنین کاهش هزینه بیمه، ترافیک، تعطیلی روزهای آلوده و... موجب افزایش عواید جدید دولت خواهد شد که براحتی قابل محاسبه نیست. اگر تعداد افرادی را که یارانه میگیرند 60 میلیون نفر در نظر بگیریم، دولت باید نزدیک به 34 هزار میلیارد تومان از این مبلغ را صرف پرداخت یارانه به مردم کند. سرنوشت 6 هزار میلیارد تومان دیگر اما مشخص نیست و این احتمال وجود دارد که دولت این مبلغ را برای جبران کسری بودجه خود استفاده کند. دولت باید درباره تمام این موارد به مجلس توضیح دهد یا حداقل آنها را برای نمایندگان شفاف کند. در همین باره رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه گران کردن بنزین بدون اطلاع مجلس خلاف قانون است، گفت: مگر مردم ما دزد و بیگانه هستند که با آنها غافلگیرانه برخورد میکنیم؟ مجتبی ذوالنوری گفت: بحث گران شدن بنزین باید در قالب یک طرح جامع باشد و تمام جوانب در آن رعایت شود و اگر بودجه افزایش پیدا کند باید معلوم شود کجا میرود و این بودجه چقدر است؛ اصولا این مجلس است که باید بودجه را تصویب کند و دولت خودش حق ندارد چنین کاری کند و این کار دولت خلاف است.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با این افزایش قیمت بنزین، به گرده مردم فشار میآید، گفت: از یک طرف قیمت بنزین زیاد میشود اما از آن طرف صد جور دیگر هزینههایی به دوش مردم تحمیل میشود که سنگینی آن خیلی بیشتر از پولی است که دولت میخواهد به آنها بدهد، لذا این کار نیاز به کارشناسی مشترک دولت و مجلس دارد و باید در یک فضای کاملا کارشناسی با حضور مجلس و دولت بررسی شود. همچنین حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با «وطنامروز» از تقدیم طرح سه فوریتی خود مبنی بر لغو گرانی بنزین به هیأت رئیسه مجلس خبر داد.
***
از هفته آینده کمک مالی پرداخت میشود
در همین راستا دیروز در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران 3 قوه که با حضور اعضا و سران 3 قوه تشکیل شد، رحمانیفضلی، وزیر کشور گزارشی را درباره مصوبه مدیریت مصرف سوخت و همینطور طرح حمایت از معیشت اقشار کمدرآمد ارائه کرد. در این جلسه تاکید شد با توجه به تامین منابع، این کمکهای حمایتی و معیشتی، ماهانه، بدون وقفه و بهطور منظم پرداخت خواهد شد، بنابراین پرداختهای آبانماه از هفته آینده آغاز خواهد شد. ایجاد عدالت اجتماعی، برخوردار شدن 60 میلیون ایرانی از کمکهای مالی با تأکید بر خانوارهای کمدرآمد، مبارزه با قاچاق سوخت، کاهش رانت، مدیریت مصرف سوخت و مقاومسازی اقتصاد، از جمله اهداف این طرح است.
***
قرار نبود امسال بنزین گران شود
محمدرضا پورابراهیمی دیروز با اشاره به قانون هدفمندی یارانهها گفت: هدف از این قانون جلوگیری از قاچاق سوخت و مصرف بیرویه بنزین است اما اکنون اجرای این قانون از مسیر خود خارج شده است. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه بر اساس این قانون اختیاراتی به دولت در زمینه قیمت حاملهای انرژی داده شده است و دولت و مجلس هر سال در این زمینه توافق میکنند، افزود: همچنین در این قانون ذکر شده منابع حاصل از اجرای این قانون صرف یارانههای نقدی و غیرنقدی و حمایت از تولید و سایر موارد شود. نماینده مردم در مجلس با اشاره به طرح مساله افزایش قیمت بنزین در مجلس طی چند ماه قبل، عنوان کرد: جمعبندی این بود که با توجه به شرایط سخت امسال نباید اجرا شود. پورابراهیمی گفت: پیشنهاد کمیسیون اقتصادی مجلس در اینباره افزایش نیافتن قیمت و در کنار آن بحث عوارض بود. پورابراهیمی از جلسه غیرعلنی در مجلس شورای اسلامی با تیم اقتصادی دولت خبر داد و عنوان کرد: همچنین احتمالا نشست مشترک مجلس با رئیسجمهور یکشنبه (امروز) برگزار میشود. وی با اشاره به لزوم پیگیری مطالبات بحق مردم گفت: تمام توان و تلاشمان را برای اتخاذ راهکارهای مناسبتر به کار خواهیم گرفت و مطالبات مردمی باید دیده شود.
***
نگرانی اقتصادی مردم را باید برطرف کرد
وزیر پیشین بازرگانی با بیان اینکه نحوه تخصیص درآمد حاصل از اصلاح قیمت بنزین بر اقشار کمدرآمد جامعه اهمیت زیادی دارد، توضیح داد: تجربه نشان میدهد پس از افزایش قیمت بنزین یک تورم انتظاری شکل میگیرد و برای برطرف کردن این مشکل باید نگرانی مردم در زمان افزایش قیمت حاملهای انرژی را برطرف کرد که اصلیترین آن چگونگی تامین و توزیع کالاهای مورد نیاز آنهاست. یحیی آلاسحاق گفت: یکی از این عوامل، بالا بودن مصرف انرژی در ایران است. به هرحال ایران در قیاس با بسیاری از کشورها میزان مصرف انرژی بسیار بالاتری دارد و باید برای آن فکری اساسی کرد. وی ادامه داد: دیگر عاملی که در اصلاح سیاستها تاثیر دارد، بالابودن میزان قاچاق بنزین و خارج کردن غیرقانونی ثروت ملی از کشور است. با توجه به این دو عامل مهم قطعا در نظر گرفتن تغییراتی در سیاستهای اجرایی این حوزه مهم و جدی خواهد بود. وی ادامه داد: خیال مردم باید از برطرف شدن نیازهایشان راحت باشد. از اینرو حتی گزینههایی مثل عرضه کالا به جای پول نفت یا ارائه کارتی که به وسیله آن بتوان یکسری کالاهای اساسی خرید کرد نیز جزو گزینههایی بود که در روزها و ماههای گذشته مطرح شده بود و در صورتی که قبل از اجرایی شدن این تصمیم جلسات مشاوره با کارشناسان و فعالان بخش خصوصی گذاشته میشد، قطعا تفاوتی جدی در شرایط اجرای این تصمیم بهوجود میآمد.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|