|
نگاهی به سریال «فوق سری» به بهانه پخش نوروزی از سیما
قورباغه بی قناری!
مرتضی اسماعیلدوست: سریال فوق سری از جمله سریالهایی بوده که برای پخش در سیمای نوروزی امسال انتخاب شد و در 12 قسمت و با داستانی پلیسی و با رگههایی از طنز از شبکه یک پخش شد. این سریال به کارگردانی مهدی فخیمزاده و با هدف سرگرمسازی که لازمه یک اثر تلویزیونی است و نیز واگویی خدمات پلیس در مقابله با اشرار و عاملان فروش مواد مخدر تولید شد و سعی داشت تا با تلفیق لحنی کمیک با مایههای ژانر پلیسی، شرایطی مورد قبول برای مخاطبان بهاری، پای تلویزیون بیافریند. داستان سریال «فوق سری» در ارتباط با شخصیت پلیسی با نام علی نصراللهی (مهدی فخیمزاده) بوده که درگیر یک فرآیند متقلبانه از سوی عوامل باندی تبهکار میشود. گروهی خلافکار که با تبدیل چهره یک خلافکار خرده پا با نام ناصر افراشته به سرهنگ نصراللهی، سعی در انجام عملیات قاچاق و سوءاستفاده از لباس و چهره نیروی انتظامی دارند. در این میان سرهنگ احمد نادری (حبیب دهقاننسب) نیز بهعنوان یکی از فرماندهان ستاد مبارزه با مواد مخدر که دوست و همکار نصراللهی است، با ارائه نقشهای سری که تنها 5 تن از همکاران وی از آن آگاهی دارند، سعی دارد تا با فرستادن سرهنگ نصراللهی به داخل باند تبهکاران، آنها را در طی عملیاتی جاسوسی گرفتار کند. فوق سری با نام قبلی «قورباغه و قناری» بهعنوان سریالی پرحاشیه در پیش و پس از پخش محسوب شد، چرا که این سریال قرار بود چندماه قبل از نوروز و در ایام هفته نیروی انتظامی پخش شود که به دلیل شرایط کمبود بودجه به زمانی دیگر موکول شد و در این روزها نیز با اعتراض کارگردان مبنی بر تغییر بخشهایی از سریال توسط تهیهکننده، دچار حاشیهای دیگر شد. اما آنچه میتوان به طور خلاصه از نگاهی کارشناسانه بر این سریال عنوان داشت، عدم توفیق در بازتولید شرایط روانی ژانری مهیج چون پلیسی و نیز عدم فراخی روحیه بیننده از تماشای اثری با مایههایی کمدی است. به عبارتی روشن، فوق سری نه میتواند در تبلور ژانر تماشاگرپسند پلیسی به درستی عمل کند و نه توان بازگشایی زمانی خرسند را برای بیننده دارد و دلیل آن سطحی بودن روایتپردازی، نبود تعلیقی نفسگیر، کم مایه بودن زبانی طنازانه، فقدان خط سیری هوشمندانه، وجود دیالوگهایی تصنعی و بازیهایی سرد و تکراری است. از طرفی فخیمزاده کارگردان که سابقه ساخت آثار جاسوسی را در پیش از این دارد، به باز تولید اثری از خود با نام «تشریفات» دست زده است. فیلمی که در سال 1364 و در شرایطی از رواج آثاری انقلابی به استقبال مناسبی از سوی مخاطب رسیده بود. در تشریفات، دزدی به نام حسن مطرب به دلیل شباهت به روحانی ضدسلطنتی با نام توحید مورد سوءاستفاده تبلیغاتی رژیم پهلوی قرار میگیرد. حسن مطرب که به دلیل این خوش خدمتی، شرایط مناسبی پیدا کرده بود، با تولید نگاهی دوباره از کرده خود پشیمان میشود و علیه نظام سلطنتی سخنرانی میکند، تا نه تنها در ظاهر بلکه در عقیده نیز تبدیل به «توحید»ی دیگر شود و سرانجام پلیس او را دستگیر و اعدام میکند. فوق سری اما در ارائه سیر تطابق روایی و ترکیب موقعیتهایی از شخصیت ناصر پاپتی سادهلوح و موقعیت خطیر نیروهای امنیتی پلیس نمیتواند به سرانجام مطلوبی برسد و پژواک روانی بدمنی چون مجید باستان (محمد صادقی) تنها در طراحی چهرهای مرموز برای تماشاگر درآمده و شخصیتپردازی و چینش معمایی پلیسی در این میان حلقهای مفقوده است. این در حالی است که طراحی و خلق موقعیتهایی تعلیقوار در ژانر پلیسی، شرایطی مساعد را برای خلق اثری ارزنده در سینما خواهد ساخت و از این رو وجود این ژانر یا ترکیب با ژانرهایی دیگر در سینمای جهان از ارزش بسیاری برخوردار است. از طرفی نزدیکی کاراکترهای داستانهای پلیسی با اجتماع و فرهنگ یک ملت و نزدیکی با ذائقه جذب مخاطب میتواند از مهمترین مؤلفههای گیرایی چنین فیلمهایی باشد. مسالهای که متاسفانه در تولیدات داخلی نادیده گرفته شده و در کمند برخوردی سطحی به بیراهه رفته است. آنچه بهعنوان اصلی مهم در ساختههای تلویریونی باید رعایت شود، رعایت جذابیتی دراماتیک در ساخت درام تلویزیونی با استفاده از دستاویز قرار دادن تمهیداتی تصویری است و اجرای این مساله در آثار ساخته شده نیازمند وجود لحن در روایت است که نیازمند دیدگاه از سوی سازنده خواهد بود، همان نظرگاهی که در نویسندگی و کارگردانی موجب ایجاد داستانی پر فراز و نشیب، شخصیتپردازی پیچیده و چند لایه با ضرباهنگی مناسب و جلوههای ویژه و نمایش عملیاتی محیرالعقول در ژانر پلیسی خواهد شد. در سینمای آمریکا حتی گونه نوشتاری خاصی برای داستانهای پلیسی از سال ۱۹۲۵ شکل گرفت و افرادی مانند آنتونی بوچر و دشیل همت از غولهای این سبک نوشتاری بودند. سریال طنز و پلیسی فوق سری از طرحی به ظاهر معماگونه از غارت هویت شغلی یک افسر پلیس شکل مییابد اما داستانکهایی که در ادامه برای پیچش این روایت رخ میدهد، قوام و دوام رسیدن به شرایطی معلق را ندارد. در واقع نبود پازلهایی معماگونه که لازمه یک اثر پلیسی است و از مهمترین انگارههای موجود در این ژانر میباشد، موجب نحیف شدن سکانسهای این سریال شده است. در آثار پلیسی، این داستانکهای فرعی است که در تطابق با روایت اصلی میتواند عامل اصلی در پیشبرد و روند شکلگیری اثر به حساب آید. همچنین ریتم در یک اثر پلیسی نقش بسزایی داشته و یکنواختی و دنبالنمایی رخدادها با توجه به طراحی موقعیتهایی جدید رخ میدهد. آنچه مسلم است وجود آثار پلیسی به دلایل عنوان شده در بالا و با وجود حوادث بسیار رخ داده در مرزهای کشور باید بیش از این مورد توجه سازندگان ایرانی قرار گیرد و با دقت و وسواسی ارزنده به تولیداتی قابل اشاره در این ژانر تبدیل شود. سریال فوق سری نیز در ادامه سریالهایی که در سالهای اخیر از شبکههای سیما پخش شده است، سعی داشته چهرهای نزدیک و فداکارانه از موقعیت خانوادگی و شغلی نیروهای انتظامی بیافریند و در این میان با تلفیق زبانی آشنا و جذاب چون کمیک با عملیاتی پلیسی، از لحن تلخ و گزنده این آثار دوری کند و در این میان سادهترین مسیر برای نویسنده و کارگردان، وجود مولفهای امتحان پس داده در سینما چون شباهتسازی بوده است. ارسال به دوستان
چهرهها
دوبله «ابوزینب» برای اکران در ایران ارسال به دوستان
گیشه نوروزی چقدر فروخت؟
آخرین رقم فروش اکران نوروزی به روایت پخشکنندههای سینمای ایران اعلام شد. به گزارش تسنیم، فیلمسینمایی «ایرانبرگر» که بهتازگی تبلیغات تلویزیونی آن آغاز شده است، فروشش از مرز یک میلیارد و 400 میلیون تومان گذشت. علی سرتیپی، مدیرعامل فیلمیران و پخشکننده این فیلم در گفتوگویی با اعلام فروش این فیلم خبر داد که آخرین ساخته مسعود جعفریجوزانی در تهران 900 میلیون و در شهرستانها 500 میلیون تومان تا 13 فروردینماه فروش داشته است. به گفته او؛ «ایرانبرگر» روز سهشنبه و چهارشنبه هفته گذشته با فروش روزانه 120 میلیونی در تهران رکورد اکران نوروزی را زده است و روز گذشته 13 فروردینماه که برخی سینماها تعطیل بودند با فروش 105 میلیون تومان، فروش خوبی را پشت سرگذاشته است. سرتیپی در پایان درباره میزان استقبال از اکران نوروزی پاسخ داد: به هرحال تعطیلات دو روزه سینماها در ایام نوروز بر فروشها تاثیر گذاشت اما به هر حال امیدواریم میزان فروش نسبت به سال گذشته تغییری نکند البته با توجه به افزایش قیمت بلیت سینماها، تعداد تماشاگر تاکنون نسبت به سال گذشته کمتر بوده است اما امیدواریم بعد از تعطیلات اکران پررونقتر باشد. همچنین فروش فیلم سینمایی «رخ دیوانه» جدیدترین ساخته ابوالحسن داوودی به مرز یکمیلیارد رسیده است. محمد شایسته، مدیر پخش «هدایت فیلم» در گفتوگویی خبر داد که «رخ دیوانه» تا شامگاه 13 فروردینماه در تهران 650 میلیون و در شهرستانها 270 میلیون تومان فروش داشته است و فروش آن به مرز یک میلیارد نزدیک میشود و قطعا فروش این فیلم بیش از یکمیلیارد خواهد شد. او با بیان اینکه اکران «رخ دیوانه» راضیکننده است، خاطرنشان کرد: با توجه به تعداد سالنی که در اختیار داریم، 31 سالن در تهران و 38 سالن در شهرستان به نظرم فیلم ما، فیلم اول اکران نوروزی است. شایسته همچنین پیشبینی کرد با توجه به جنس مخاطبان «رخ دیوانه»، امید میرود بعد از تعطیلات فروش این فیلم سیر صعودی داشته باشد. آخرین آمار فروش فیلم سینمایی «استراحت مطلق» هم اعلام شد. سعید خانی با تشریح آخرین وضعیت اکران این فیلم که به افراد زیر 14 سال هم تماشای آن توصیه نشده است، گفت: «استراحت مطلق» بعد از 20 روز نمایش در تهران 592 میلیون و در شهرستانها که همزمان با تعطیلات عید (یعنی دو هفته گذشته اکرانش آغاز شده) 246 میلیون تومان فروش داشته است. سعید خانی خاطرنشان کرد: آخرین رقم فروش «استراحت مطلق» شامل فروش باشگاهها و دانشگاهها هم میشود که پیش از عید نوروز در این مکانها این اثر به نمایش درآمده است. تهیهکننده فیلم «طعم شیرین خیال» تاکید کرد: رقم دقیق آمار فروش این فیلم، بعد از تعطیلات نوروزی اعلام میشود. محمدعلی حسیننژاد درباره آخرین رقم فروش جدیدترین ساخته کمال تبریزی با اعلام این مطلب، گفت: ما در زمان تولید و پخش این فیلم با توجه به موضوع این فیلم که درباره حفظ محیط زیست است، سعی کردیم برخی مسائل را رعایت کنیم. او در توضیح این مطلب ادامه داد: در زمان تولید، تمام گروه 90 نفره این فیلم، همه مسائل مربوط به صرفهجویی در آب و برق را رعایت و همچنین سعی کردند غذایی دور ریخته نشود و اکثرا چه در زمان فیلمبرداری و چه خارج از این زمان، لباسهای با الیاف طبیعی پوشیدند و در طبیعت آشغال نریختند، اینها مواردی بود که در تولید رعایت کردیم. این تهیهکننده همچنین به تمهیدات و محدودیتهایی که در زمان اکران فیلم در نظر گرفتهاند، اشاره کرد و گفت: تلاش کردیم که تبلیغاتی را که به محیط زیست آسیب میرساند به حداقل برسانیم و به مردم درباره آمار فروش فیلم دروغ نگوییم بنابراین تا آمار قطعی فروش فیلم به دستمان نرسد، قرار نیست آماری را اعلام کنیم. او پیشبینی کرد: بعد از تعطیلات نوروز آمار دقیق فروش «طعم شیرین خیال» اعلام شود. محمد پیرهادی تهیهکننده و پخشکننده «روباه» به کارگردانی بهروز افخمی نیز رقم فروش این فیلم را در تهران و شهرستانها 153 میلیون تومان اعلام کرد و اظهارنظر درباره وضعیت اکران نوروزی را به بعد از تعطیلات موکول کرد. ارسال به دوستان
رویدادها
رهنمودهای رهبر انقلاب به مدیران بازخوانی شد ارسال به دوستان
اخبار
استقبال از سریال «آسمان من» از شبکه افق ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|