|
وقتی جای محصول ویلا سبز میشود
تغییر کاربری اراضی کشاورزی در گلستان
در شرایطی که کشاورزی محور اقتصاد گلستان است و بخش عمده اشتغال را به خود اختصاص داده است، آمارها نشان میدهد ۲۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان با تغییر کاربری از گردونه تولید خارج شده است. تغییر کاربری اراضی در حالی در کشور تبدیل به یک بحران شده که همه میدانیم بخشهای کمی از کشور نیمهخشک و خشک ما استعداد کشاورزی دارد و ما در شرایطی نیستیم که برای کارهای غیرمجاز عرصههای ملی را به ورطه نابودی بکشانیم و در این زمینه غفلت کنیم. تخریب و تغییر کاربری اراضی کشاورزی هماکنون به زیرساختهای اصلی تولید بخش کشاورزی از جمله منابع پایه آب و خاک خسارتهای جبرانناپذیر وارد کرده است. به گفته کارشناسان و مسؤولان امر، طی 5 دهه گذشته کاربری افزون بر یکمیلیون هکتار زمینهای زراعی تغییریافته و از گردونه تولید خارج شده است. در این مدت سطح زمینهای کشاورزی در کشور از میانگین ۹ هکتار به ازای هر بهرهبردار به حدود 5/2 تا 3 هکتار کاهشیافته است. وسعت دامنه این اتفاق بهقدری گسترده شد که متولیان امر بهطور صریح اعلام کردند تغییر کاربری اراضی کشور به مرحله بحران رسیده است. متولیان حال میگویند در شمال کشور بویژه مازندران و همچنین بخشهایی از گیلان و گلستان این تغییر کاربریها بشدت در حال رشد است و تقریباً هر نقطهای از کشور که خوش آبوهوا باشد در معرض تغییر کاربری قرار دارد. آمار پروندههای تغییر کاربری طی یک دهه گذشته نشان میدهد از سال ۸۵ که مرحله دوم تصویب حفظ کاربری بوده حدود ارسال به دوستان
در هفدهمین همایش بینالمللی حملونقل ریلی و دهمین نمایشگاه تخصصی دستاوردهای صنعت ریلی
گروه صنعتی ریلپرداز غرفه ممتاز شد
گروه صنعتی ریلپرداز در هفدهمین همایش بینالمللی حملونقل ریلی و دهمین نمایشگاه تخصصی دستاوردهای صنعت ریلی کشور موفق به دریافت تندیس مجموعه برتر و غرفه ممتاز شد. این همایش 23 و 24 آبانماه در تهران برگزار شد. گروه صنعتی ریلپرداز با حضوری فعال در این همایش و نمایشگاه جانبی، قطارهای ویژه فدک را بهعنوان دستاوردی جدید و اختصاصی در صنعت ریلی معرفی کرد و بخشهایی از توانمندیها و دانش فنی متخصصان جوان و مدیران گروه صنعتی قطارهای فدک را به نمایش گذاشت. در مراسم افتتاحیه، وزیر راه و شهرسازی، مدیرعامل راهآهن و هیات همراه ضمن بازدید از غرفه اختصاصی گروه قطارهای فدک در جریان تکمیل فرآیند تولید و تجهیز این قطارهای ویژه قرار گرفتند. قطار فدک محصول متفاوت و متمایزی از گروه صنعتی ریلپرداز است که مرحله تست و مانور میدانی و آزمایشات فنی و مهندسی خود را با موفقیت و شایستگی به پایان رسانده و بزودی آماده بهرهبرداری در شبکه ریلی کشور و خدمت به زائران حضرت علیبن موسیالرضا(ع) در مسیر تهران - مشهد است. ارسال به دوستان
اتوبوس قم به مهران 65 هزار تومان
مدیرکل حملونقل پایانههای استان قم با اشاره به اینکه نرخ اتوبوسهای مهران65 هزار تومان است، گفت: با هرگونه افزایش نرخ کرایههای اتوبوس بشدت برخورد میشود. ارسال به دوستان
ساخت نیروگاه خورشیدی در قزوین
قزوین، خبرنگار وطن امروز: معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری قزوین گفت: در هفته آتی وضعیت پروژه ساخت نیروگاه خورشیدی در این استان مشخص میشود، تا بتوانیم در15 روز آینده کلنگ آغاز عملیات اجرایی را به زمین بزنیم. عباسعلی درافشانی در گفتوگو با فارس با بیان اینکه پنجره واحد از هفته آینده به طور رسمی در استان قزوین راهاندازی میشود، اظهار کرد: با استقرار نمایندگانی از سوی ادارات تأثیرگذار، امیدواریم شرایط سرمایهگذاری و رونق اقتصادی در استان قزوین تسهیل شده و مساعدت لازم را در این زمینه داشته باشیم. ارسال به دوستان
هرمزگان
بازگشایی دبستان 6 کلاسه در جاسک ارسال به دوستان
جای خالی پدر
حسین قدیانی: دیروز از خانهمان در منطقه 17 تهران داشتم میرفتم دفتر «وطن امروز» که در همان بزرگراه شهید سعیدی چشمم به پلاکاردی خورد که خبر از تشییع شهید مدافع حرم سیدمصطفی موسوی میداد با فقط 20 سال سن. دقایقی بعد در جلوی مسجد پرخاطره ابوذر، چشمم به جمال 2 شهید مدافع حرم دیگر روشن شد؛ شهیدان مسعود عسگری و احمد اعطایی که روز یکشنبه در قطعه 26 بهشت زهرا سپرده شدند به افلاک. رفته بودم مراسم را. مادر یکی از این 2 شهید، ابتدا خودش درون قبر خوابید و آن هنگام که بیرون آمد، رو به آسمان، فریاد زد: «یا زینب! این قربانی را از من قبول کن». القصه! تا به سر کار برسم، باز هم قصهها بود. در خیابان خوش جنوبی، همه جا پر بود از تصویر شهید مدافع حرم دیگری. جوان دیگری. 20ساله دیگری. جنوب شهری دیگری. بسیجی دیگری. بچه هیأتی دیگری. شهید محمدرضا دهقان. آنجا بود که با خود فکر کردم چه اکسیری دارد این جنوب شهر که این همه شهیدپرور است؟ و به یاد آوردم شهیدان مدافع حرم علی یزدانی و محمد حمیدی هم مال منطقه 17 تهران بودند. واقعا چه اکسیری دارد خاک جنوب شهر، خاک این مساجد کوچک و خاکی، که این همه شهیدپرور است؟ امین کریمی، حاجمحمدحسین مرادی، عبدالله باقری و دیگر شهدای مدافع حرم را هم که نگاه میکنی، باز بچه همین جنوب شهر بودند و همین پایگاههای بسیج و همین خیابانهای نهچندان عریض و طویل و همین کوچههای تنگ و همین خانههای قدیمی که هنوز زور مدرنیته، نه به تاقچه آن خانهها رسیده، نه به باغچه جمع و جورشان. برای پرورش چند تا نسترن دلربا، یک باغچه دو در یک، در یک حیاط باصفای پایینشهری کفایت میکند؛ خیلی هم لازم نیست دودستی بچسبی به دنیا! وقتی گلوله لعین داعشی، گلوی بچههیأتیترین جوانان این دیار را دریده، خیلی هم لازم نیست توی ساکت در فتنه 88 علیه ایشان نطق کنی و متلک بیندازی که امام حسین بچههیأتی لات نمیخواهد! حقا که چه مظلوم است حزبالله. هر نیشی را که بگویی نوش جان کرده و هر طعنهای را که بگویی نیز. ارسال به دوستان
آیا زمان خانهتکانی در سازمان محیطزیست فرا نرسیده؟
سعید ملکی : اگر به خاطرات نخبگان جوامع جهان سوم در یک سده پیش رجوع کنیم، احتمالا عمده مخاطرات و دغدغههایی که آنان پیش روی جامعه خویش میدیدند، عبارت بود از بحران نوسازی، دغدغههای هویتی و در نهایت مبارزه با استبداد و استعمار. به نظر میرسد هرچه زمان به پیش میآید، بحرانهای جدیدی پیش روی ما پدیدار میشود؛ خواه بحرانهای قبلی حل شده یا اینکه همچنان پابرجا مانده باشند. یکی از بحرانهایی که طی یکی - دو قرن اخیر زندگی بشر امروز را با چالش مواجه کرده، «بحران محیط زیست» است. به همین دلیل است که آنچه تحت عنوان «جامعه مدنی جهانی» نامیده میشود، بخش عمدهای از فعالیتهای خود را حول «زیستمحیطگرایی»1 شکل داده است، زیرا برای همگان واضح و مبرهن است بحران امنیتی که جهان امروز و نسل آینده را تهدید میکند و میتواند خطرات جبرانناپذیری به محیط زندگی انسان وارد کند، مساله محیط زیست است. آلودگی هوای شهرهای بزرگ، کمبود آب سالم، خشک شدن آب رودخانهها، آلودگی دریاها و دریاچهها و در برخی موارد بالا آمدن سطح آب دریا و اقیانوس، نابودی تدریجی جنگلها و مراتع، آلودگی تدریجی جو زمین و سوراخ شدن لایه اُزُن تنها برخی از مهمترین مواردی است که انسان امروزی را دچار ترس و وحشت کرده است. ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|