|
ارسال به دوستان
در پی ارائه مستندات مرکز آمار ایران، محاسبه و مشخص شد
گرانی تا ۵۵ درصدی سفره مردم در ۲ سال اخیر
گروه اقتصادی: بهرغم اعلام تکرقمیشدن نرخ تورم نقطه به نقطه در آذرماه سالجاری از سوی مرکز آمار ایران، ولی مستندات این مرکز از گرانیهای ۳۰ تا ۵۵درصدی کالاها و خدمات مصرفی حساس و استراتژیک در 2 سال اخیر خبر میدهد. بنا به این گزارش، هفته گذشته مرکز آمار ایران از تکرقمی شدن نرخ تورم نقطه به نقطه در آذرماه خبر داد و اعلام کرد که نرخ تورم هم در این ماه به 6/12 درصد کاهش یافته است. اعلام رسمی کاهش نرخ تورم در حالی است که مردم این کاهش نرخ را خیلی سر سفرهها و در جیب خود احساس نمیکنند و از گرانیهای پیدرپی مینالند. بهرغم اینکه گزارش مرکز آمار از کاهش متوسط نرخ تورم در سبد انواع کالاها و خدمات مصرفی مردم خبر میدهد، ولی بررسی جزئیات نرخ تورم در گروه کالاها و خدمات مهم مصرفی مردم در 2 سال اخیر نشان از رشد قابل توجه قیمتها در کالاها و خدمات اساسی مردم دارد، بهگونهای که تورم حدود 55درصدی را هم در برخی کالاها در دولت روحانی شاهد بودیم. تسنیم در این گزارش به بررسی افزایش 2 ساله نرخ تورم از آذرماه 92 تا آذرماه 94 در برخی از مهمترین کالاها و خدمات مصرفی مردم بر اساس جداول مرکز آمار ایران پرداخته است. در حالی مرکز آمار ایران متوسط نرخ تورم در خوراکیها و آشامیدنیها را در آذرماه امسال 5/10 درصد و آذرماه سال گذشته 14 درصد اعلام کرده که بررسی جزئیتر نرخ تورم در برخی اقلام غذایی اساسی نشان از تورم بالای 30 درصد در این گروه کالایی دارد. براساس مستندات مرکز آمار ایران، نرخ تورم در میوه و خشکبار در این 2 سال بالای 32 درصد بوده و نرخ تورم نان و غلات هم به 2/28 درصد رسیده است، این در حالی است که نرخ تورم دوساله در محصولات خوراکی طبقهبندی نشده نیز 2/30 درصد گزارش شده است. براساس این آمار، متوسط نرخ تورم در شیر، پنیر و تخممرغ طی این 2 سال 7/26 درصد، سبزیجات 8/25درصد، قندوشکر و شیرینیها 27 درصد، روغنها و چربیها بالای 20 درصد و گوشت قرمز و سفید هم حدود 16 درصد بوده است. گزارش مرکز آمار ایران نشان میدهد، نرخ تورم 2 ساله در کالاهای غیرخوراکی و خدمات بالای 32 درصد بوده و در این گروه کالایی، آب، برق و سوخت با تورم 55 درصد رکورد شکسته است. در حالی نرخ تورم در خوراکیها حول و حوش 30 درصد بوده که مردم در این 2 سال در برخی خدمات اساسی متحمل فشارهای بیشتری از ناحیه گرانی شدند. بهرغم همه اظهاراتی که از سوی مسؤولان درباره کاهش هزینه بهداشت و درمان مطرح میشود، ولی گزارش مرکز آمار ایران حاکی است، نرخ خدمات بهداشت و درمان در این 2 سال تورم 42 درصد داشته است که پس از سوخت در رتبه دوم قرار دارد. ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
تقویم امروز
شهادت روحانی مجاهد، آیتالله ارسال به دوستان
سلام وطن
با توجه به تغییر قیمت نفت و برداشته شدن تحریمها به قول آقایان مسؤول دولت، پس چرا تصمیم به گران کردن بنزین و چند نرخی کردن آن گرفتهاند؟ مگر بنزین از مشتقات نفت نیست چرا رابطه معکوس با قیمت نفت پیدا کرده است؟ ارسال به دوستان
جوابیه
ارسال به دوستان
در ادامه سقوط آزاد قیمت طلای سیاه
نفت ایران وارد کانال ۲۰ دلاری شد
رکورد ارزانقیمتترین نفتخام ایران هفته گذشته پس از 2 دهه شکسته شد و بهای هر بشکه نفت سنگین ایران در بازار کمتر از ۳۰ دلار معامله شد. در ادامه سقوط آزاد قیمت طلای سیاه در بازار جهانی، رکورد ارزانترین قیمت برای نفتخام سبک و سنگین صادراتی ایران در طول 2 دهه گذشته تاکنون به ثبت رسید. مدیریت امور اوپک و ارتباط با مجامع انرژی وزارت نفت با انتشار گزارشی، اعلام کرد: قیمت نفتخام سبک ایران در هفته منتهی به ارسال به دوستان
مدیرکل نظارت بر کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت:
وام ۱۰ میلیونی بازار لوازم خانگی را از رکود خارج نکرد
مدیرکل نظارت بر کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت با اعلام اینکه لوازم خانگی مشمول قیمتگذاری نیست، گفت: حتی وام ۱۰ میلیون تومانی بابت خرید لوازم خانگی هم نتوانست به رونق و خروج از رکود کمکی کند. به گزارش تسنیم، شهرام میرآخرلو گفت: بازار لوازم خانگی به علت تعدد نشانهای تجاری و مدل و هم از حیث تولیدات داخل و واردات بازاری کاملاً رقابتی است. وی افزود: به علت رکودی که از یکی، دو سال قبل اتفاق افتاد، موجودی انبارهای تولیدی و وارداتی به قدری به حد مکفی است که میل و رغبتی برای افزایش قیمت وجود ندارد. وی گفت: لوازم خانگی مشمول قیمتگذاری نیست البته ضابطه قیمتگذاری سازمان حمایت باید رعایت شود ولی مشمول این نیست که ما بخواهیم به کالایی قیمت بدهیم. میرآخرلو با بیان اینکه افزایش قیمت یکی از برندهای لوازم خانگی در بازار در حال بررسی است، افزود: البته این افزایش قیمت در حالی است که کالای مورد نظر پیش از این نبوده و قیمت جدید که گفته میشود گرانتر است مربوط به مدل جدید آن کالا است. وی گفت: البته مبنای قیمتی که الآن روی لوازم خانگی اعلام شده مبنای درستی نیست زیرا کالایی که پایه ندارد با کالایی که قبلاً وجود داشته مقایسه میشود که این درست نیست. وی افزود: در بازار موج افزایش کالا وجود دارد و کسی نمیتواند کالایش را بفروشد. میرآخرلو گفت: آخرین تغییرات قیمت که در حوزه لوازم خانگی اتفاق افتاد مربوط به سال 92 بود و الآن بازار کشش تغییرات قیمتی را ندارد و شرایط آن نیز وجود ندارد، از این رو حتی وام 10 میلیون تومانی بابت خرید لوازم خانگی هم نتوانست به رونق و خروج از رکود کمکی کند. وی افزود: معتقدیم حمایت منطقی از تولیدکننده به حمایت از مصرفکننده منتج میشود یعنی اگر شرایط به نحوی برای تولیدکننده مهیا شود که به مواد اولیه دسترسی و تیراژ تولید مناسبی داشته باشد، منافع آن به مصرفکننده هم بازمیگردد از این رو در این زمینه از زاویههای مختلف اقداماتی همچون حمایتهای تعرفهای و دسترسی واحدهای تولیدکننده به منابع در دستور کار است. مدیرکل نظارت بر کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت گفت: اکنون در حوزه فولاد نزدیک به 2 میلیون تن محصولات فولادی در انبارهای واحدهای تولیدی و توزیعی موجود است که عددی بسیار سنگین است از این رو روند کاهش قیمت فولاد را داریم که این روند قطعاً به محصولات صنایع پاییندستی خود نیز تأثیر میگذارد. ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|