|
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران در گفتوگو با «وطن امروز» تأکید کرد
طلب 310 میلیاردی حملونقل از جرایم رانندگی
60 درصد از محل وصول جرایم رانندگی باید صرف بهبود جریان ترافیک شهرها شود
گروه اجتماعی: گرهگشایی از مشکل ترافیک شهر یا رفع معضل آلودگی هوا از مسیر توسعه حملونقل عمومی میسر خواهد شد اما کمتوجهی دولت به این مقوله و بلوکه شدن سهم مردم در خزانه دولت، ریلگذاری توسعه حملونقل عمومی و مترو را در پایتخت با مشکل مواجه کرده و شهرداری تهران را در این مسیر تنها گذاشته است. طلب 310میلیاردی شهرداری از دولت بابت سهم قانونی از جرایم راهنمایی و رانندگی نمونهای از ارقام نجومی بدهیهای دولت به حملونقل عمومی است. سیدجعفر تشکریهاشمی، معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران در گفتوگو با«وطن امروز» ضمن اشاره به سیاهه بدهیهای دولت در بخش حملونقل عمومی به تشریح مهمترین مشکلات توسعه مترو پرداخته است. درکنار بودجه سنواتی که براساس قانون باید در اختیار شهرداری به منظور توسعه حملونقل عمومی قرار گیرد قانونگذار برخی منابع دیگر را نیز در نظر گرفته که به عنوان مکمل بودجه سرعت توسعه حملونقل عمومی را شتاب دهد. اختصاص درصدی از جرائم راهنمایی و رانندگی به توسعه زیرساختهای شهری از جمله این تسهیلات محسوب میشود که در خزانه دولت ماندگار شده است. سیدجعفر تشکریهاشمی، معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران در این باره اظهارداشت: براساس قانون 60 درصد از محل وصول جرایم راهنمایی و رانندگی باید صرف بهبود جریان ترافیک شهرها شود. مردم از شهرداری درباره آسفالت و خطکشی گرفته تا تابلوها و علائم خیابانها گلایه دارند. برای تامین منابع مالی و ترمیم این نواقص شهرداری تهران به ظرفیت قانونی خود مراجعه میکند. به گفته تشکریهاشمی یکی از این امکانات جرایم راهنمایی و رانندگی است که باید در اختیار شهرداری قرار گیرد که از این مبلغ شاید حدود 10درصد به شهرداری تهران پرداخت شده که رقم ناچیزی است در حالی که درآمد این جرایم در هیچ جایی قابلیت مصرف ندارد و تنها با هدف هزینه در شهرداری به خزانه منتقل میشود. معاون شهردار تهران با اشاره به رقم مطالبات شهرداری در این بخش یادآورشد: براساس مصوبات قانونی سهم شهرداری از جرایم راهنمایی و رانندگی انباشته شده در خزانه 310میلیارد تومان است که تاکنون دولت 20میلیارد تومان یعنی در حدود 7درصد مطالبات را پرداخت کرده است. وی با انتقاد از نگاه فانتزی دولتها به مترو بیان داشت: به طور حتم در ذهن تصمیمگیرندگان، مقوله مترو به عنوان اولویت مطرح نیست و انجام برخی اقدامات از سوی دولت موید این موضوع است. تشکریهاشمی در این باره خاطرنشان کرد: براساس قانون توسعه حملونقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت باید مبالغی در اختیار شهرداریها قرار گیرد. سهم شهرداری تهران از این بودجه به هزار و 300میلیارد تومان میرسد که هیچگاه این قانون حتی برای یک بار هم به درستی اجرا نشده است. بنابر اظهارات معاون شهردار تهران، 50 درصد هزینه ساخت مترو باید توسط دولت تامین شود و 50 درصد مابقی توسط شهرداریها که در حال حاضر نه تنها شهرداری سهم 50 درصدی خود را پرداخت کرده بلکه 40 درصد سهم دولت را هم متقبل شده است. وی با اشاره به هزینه 135میلیارد تومانی ساخت هر کیلومتر مترو خاطرنشان کرد: این در حالی است که تعهدات دولت درباره حملونقل عمومی محقق نمیشود و مطالبه دیگر شهرداری از دولت مربوط به بحث یارانههاست. براساس آنچه در وزارت کشور مصوب و به شهرداریها ابلاغ شده باید یکسوم از هزینه بلیت مترو را شهرداری تقبل کند و حداکثر یکسوم این هزینه را مردم و حداقل یکسوم آن را دولت پرداخت کند. به گفته وی، آنچه اتفاق افتاده این است که حدود 10درصد هزینه را مردم پرداخت میکنند و کمتر از 10درصد را دولت پرداخت کرده است اما بیشتر از 80 درصد یارانه بلیت را شهرداری پرداخت میکند. تشکریهاشمی درباره مطالبه دیگر شهرداری از دولت تصریح کرد: علاوه بر این مصوب شد از محل درآمدهای ناشی از هدفمندی یارانهها به حملونقل عمومی کمک شود اما متاسفانه تاکنون این اتفاق هم نیفتاده است و شهرداریها و مردم با هم هزینه هدفمندسازی را هم پرداخت کردهاند.
ضرورت توجه رئیسجمهور به مترو ارسال به دوستان
نایبرئیس کمیسیون اجتماعی مجلس:
دولت درباره حقوق بازنشستگان تدبیر کند
گروه اجتماعی: نایبرئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با تاکید براینکه افزایش سن بازنشستگی در شرایط فعلی به مصلحت جامعه نیست، بر ضرورت افزایش حقوق بازنشستگان تاکید کرد. فرجالله عارفی، نایبرئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با انتقاد از اینکه دولت تاکنون هیچ برنامهای را در جهت کاهش تورم و افزایش قدرت خرید کارگران ارائه نداده است، گفت: متاسفانه طی 2 سال گذشته قدرت خرید بیشتر مردم بویژه قشر کارگر جامعه در پی افزایش تورم و کاهش دستمزدها کاهش یافته است. وی با بیان اینکه دولت باید به میزان افزایش هزینههای زندگی درآمد حقوقبگیران را افزایش دهد، به خانه ملت یادآور شد: البته دولت بارها به این نکته تاکید داشته که منابع مالی کافی برای رفع این مشکل را ندارد اما نمایندگان مجلس معتقد هستند باید به میزان افزایش هزینهها، مالیات دریافت شود تا بتوان حقوق و دستمزد کارگران را افزایش داد. نایبرئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با تاکید بر اینکه افزایش سن بازنشستگی در شرایط فعلی به مصلحت جامعه نیست، گفت: دولت درباره افزایش منطقی حقوق بازنشستگان تدبیر کند. وی درباره افزایش سن و میزان بازنشستگی در لایحه برنامه ششم، تاکید کرد: تامیناجتماعی معتقد است اگر سن بازنشستگی افزایش پیدا کند، به طور حتم میزان دریافتیهای این سازمان بیشتر میشود اما با توجه به شرایط فعلی و وجود 4 میلیون جوان بیکار در جامعه اجرای این سیاست به مصلحت نیست. ارسال به دوستان
عضو کمیسیون آموزش مجلس مطرح کرد
پدرخوانده دانشگاه آزاد حامی تخلفات دانشگاهی
گروه اجتماعی: دولت به خاطر پدرخوانده دانشگاه آزاد با تخلفات این دانشگاه برخورد نمیکند و کاهش واحدهای مقطع دکترا که از سوی دانشگاه آزاد صورت گرفته، خارج از استانداردهای علمی است. زهره طبیبزاده، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اقدامات خودسرانه از سوی دانشگاه آزاد از ابتدای تأسیس این دانشگاه تاکنون صورت گرفته و دولتها نیز نظارت درست و اصولی بر عملکرد این دانشگاه نداشته و ندارند، گفت: برای پذیرش دانشجو در دورههای تحصیلات تکمیلی ضوابطی وجود دارد، به طوری که اگر دوره دکترا به صورت تحقیقاتی باشد، چارچوب خاص خود و اگر به صورت عادی باشد، چارچوب دیگری دارد. عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به فارس اظهار داشت: در دانشگاه آزاد بسیاری از رشتهمحلها تعطیل شده و به دلیل اینکه در مقطع کارشناسی، متقاضی نیست، به تحصیلات تکمیلی روی آوردند و بدون اینکه میزان قابل قبولی عضو هیأت علمی داشته باشند، اقدام به پذیرش دانشجو میکنند. طبیبزاده با بیان اینکه برخورد نکردن با تخلفات دانشگاه آزاد به دلیل وجود پدرخوانده دانشگاه آزاد است، خاطرنشان کرد: دولت با دانشگاه آزاد برخورد نمیکند و این موضوع باعث شده این دانشگاه به یک نظام خودرأی تبدیل شود که جز کاهش استانداردهای علمی چیزی دربر ندارد و افراد بیسوادی را بهعنوان دانشجوی دکترا به جامعه تحویل میدهد که نه حدنصاب آموزشی را رعایت کردهاند و نه تحت نظارت اعضای هیأت علمی استاندارد بوده است. ارسال به دوستان
هوای پایتخت در شرایط ناسالم قرار گرفت
هفته دودی تهرانیها
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست: 17روز باد نداشتیم هوا آلوده شد!
گروه اجتماعی: پایتختنشینان در شرایطی هفته گذشته را به آدینه رساندند که 4روز از هفته کیفیت هوا در وضعیت ناسالم قرار داشت و حتی به مرز وضعیت قرمز هم رسید. روز جمعه و در آستانه روز هوای پاک، شاخص آلودگی هوا در تهران روی عدد 131قرار گرفت تا آخرین هفته دی ماه نیز با آسمان خاکستری و دود سپری شود. وضعیتی که با توجه به سرمای هوا در فصل زمستان و بروز دوباره پدیده وارونگی دمایی تکرار آن در روزهای پیش رو دور از انتظار نخواهد بود. این در حالی است که انفعال سازمان حفاظت محیط زیست در انجام اقداماتی به منظور کاهش میزان آلایندهها و در نظر گرفتن ضوابطی برای مدیریت شرایط فعلی همچنان ادامه دارد و از طرفی نه تنها شاهد تدبیری برای حفظ سلامت شهروندان از گزند آلودگی نیستیم بلکه برخی دستاندرکاران از بزرگنمایی معضل آلودگی هوا گلایه هم دارند. با توجه به آسیبهای متعدد آلودگی هوا و استنشاق ذرات سمی که مرگ خاموش شهروندان را رقم زده و همواره از سوی کارشناسان حوزه سلامت به عنوان یکی از عوامل اصلی تغییر آمار مرگ و میر از آن یاد میشود آیا زمان آن فرا نرسیده که مدیران به دور از هرگونه فرافکنی و پاسکاری توپ مشکلات در زمینهای متعدد، معضل آلودگی هوا را جدی بگیرند و اقدامی ابتکاری برای بهبودی شرایط انجام دهند؟ جالب اینجاست که در مواجهه با آلودگی هوا مدیران و دستاندرکاران این حوزه تنها به تغییرات جوی و وزش باد امید دارند و بدون در نظر گرفتن قوانین ویژه یا تعریف طرحهایی مانند دیگر کشورها تنها راه چاق شدن نفس پایتخت را به باد گره زدهاند. این موضوعی است که معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره دلایل طولانی شدن روزهای آلوده عنوان کرده و نوزیدن باد را عامل اصلی ایجاد این شرایط معرفی کرده است. ارسال به دوستان
زیارت
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت: ارسال به دوستان
کوتاه و گویا
حجتالاسلام سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در جلسه شورای اداری اوقاف استان همدان بیان داشت: سیاست سازمان اوقاف در مقوله قرآن، حمایت از فعالیتهای قرآنی سایر دستگاههاست. همچنین حجتالاسلام علی محمدی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه احیای موقوفات نیازمند مشارکت همگانی است، بیان داشت: مردم و بخش خصوصی میتوانند با رعایت عدالت و انصاف برای احیای موقوفات و عمران و آباد انی آنها اقدام کنند. ارسال به دوستان
نبض جامعه
معاون سواحل سازمان محیطزیست خبر داد ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|