|
ارسال به دوستان
تقویم امروز
شهادت سروان خلبان «علیاکبر شیرودی»- 1360ش ارسال به دوستان
اخبار
ارسال به دوستان
انتقاد 21 فعال اقتصادی از بینتیجه بودن مذاکرات با تجار و بازرگانان دنیا
بعد از برجام «هیچ» قراردادی با خارجیها نبستیم
گروه اقتصادی: پس از لغو تحریمها دولتمردان اعلام کردند از هماکنون ارتباط تجاری با دنیا با توجه به گشایش السی و اتصال به سوئیفت جهانی برای فعالان اقتصادی فراهم شده است اما از آنجایی که بیش از 100 روز از برجام میگذرد در مقابل تجار و بازرگانان ایرانی اذعان دارند با توجه به محدودیتها و موانع سد راه سیستم بانکی تاکنون هیچ معاملهای در قالب نقلوانتقال ارزی با دنیا انجام ندادهاند. ۲۱ فعال اقتصادی در گفتوگو با «نسیم آنلاین» با انتقاد از تفاهمنامههای بعد از برجام اعلام کردند که هیچکدام از آنها منجر به امضای قرارداد نشده است. بنا به این گزارش در یک سال گذشته بویژه در ماههای قبل و بعد از برجام شاهد حضور هیاتهای تجاری متعددی در ایران بودیم. در این بین چند تن از هیاتهای تجاری کشورمان هم توانستهاند چند سفر به کشورهای اروپایی داشته باشند. این سفرها این ذهنیت را در مردم تقویت میکند که دستاورد بسیار بزرگی برای اقتصاد کشور پدیده آمده و قراردادهای متعدد تجاری و اقتصادی در این مدت به امضا رسیده است. اما به نظر میرسد واقعیت متفاوت با آن چیزی باشد که مردم تصور میکنند. تفاهمنامههایی که در این مدت در جلوی دوربینهای رسانهها به تصویر کشیده شده هیچ شباهتی به قراردادهای قطعی ندارد و تنها در حد همان تفاهمنامههایی است که تضمین اجرا ندارد. با این وجود دولتمردان همچنان با افتخار به سفرهای صورتگرفته و امضای تفاهنامه با کشورهای دیگر مدعی هستند که این سفرها تاثیرات بسیار فراوانی بر اقتصاد کشور گذاشته است. چندی پیش حسن روحانی رئیسجمهور در نشست خبری خود مدعی شد که بنا بر آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت بعد از برجام 102 قرارداد تجاری منعقد شده است. ادعایی که از سوی بسیاری از فعالان اقتصادی تکذیب شد. همچنین روحانی در سفر خود به سمنان در پاسخ به منتقدانی که معتقد بودند بعد از برجام هیچ دستاورد اقتصادی به دست نیامده، اعلام کرد که مگر میشود این همه هیات تجاری با پرداخت هزینههای متعدد به ایران بیاید ولی هیچ قراردادی امضا نشود! چندی پیش رهبر معظم انقلاب اسلامی هم نسبت به موضوع سفرهای متعدد هیات تجاری واکنش نشان دادند. ایشان در دیدار با اعضای مجلس خبرگان رهبری در اسفندماه سال گذشته تصریح کردند که «این رفت و آمدهایی که الان هست، هیچ معنای مثبتی تاکنون برای ما نداشته و باید اثر آنها روی زمین معلوم باشد و روی کاغذ فایدهای ندارد که بنشینید مذاکره کنید». در حال حاضر به نظر میرسد بنگاههای اقتصادی بزرگ دنیا با وجود وصل نشدن سوئیفت و السی و مشکلات بانکی که در اینباره وجود دارد از ترس آمریکا حاضر به انعقاد قرارداد رسمی با ایران نیستند. نمونه این رفتار را میتوان در سفر رئیسجمهور به پاریس دانست که طی آن تفاهمنامهای بین وزیر راهوشهرسازی ایران و مدیرعامل ایرباس برای خرید هواپیمای مسافربری امضا شد. با وجود این تفاهمنامه متاسفانه طرف فرانسوی هنوز حاضر نشده حتی یک هواپیما هم به ایران بدهد. مسؤولان وزارت راه هم در توجیه این تاخیر ایرباس اعلام کردهاند که قرارداد نهایی ایران و ایرباس در خردادماه امضا میشود. سفرهای بیدستاورد هیاتهای تجاری مختلف دنیا به ایران که به گفته سازمان توسعه و تجارت در سال گذشته به 150 هیات تجاری رسیده است، بهانهای شد تا با گفت و گو با 21 فعال اقتصادی صحت و سقم انعقاد این قراردادها را از آنها ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
دولت اول دستمزدها را جهانی کند بعد بنزین را به نرخ جهانی برساند
گرانی بنزین با نفت ارزان توجیه ندارد
موضوع دونرخی شدن بنزین را با برخی مالکان خودروهای شخصی در کلانشهر تهران در میان گذاشتیم تا نظر مردم را در این زمینه جویا شویم، عمده نظرات مردم بر این پایه استوار است که گرانی بنزین توجیهی ندارد. به گزارش تسنیم، طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی دولت اختیار دارد در زمینه تعیین میزان سقف مصرف بنزین با نرخ پایه و تعیین نرخ برای مصرف بیشتر تصمیمگیری کند. تا امروز هیچ تصمیمی در این باره گرفته نشده اما به نظر میرسد با تصویب نهایی قانون بودجه و مهر تایید شورای نگهبان بر آن، در این باره تصمیمگیری خواهد شد. موضوع دونرخی شدن بنزین را با برخی مالکان خودروهای شخصی در کلانشهر تهران در میان گذاشتیم تا نظر مردم را در این زمینه جویا شویم. بهترین نظرات را از بین صحبتهای 30 شهروند تهرانی انتخاب کردهایم که در ادامه آورده شده است. یکی از شهروندان گفت، به نظر میرسد دولت، مجلس یا هر شخص یا گروهی که درباره بنزین کشور تصمیمگیری میکنند هیچ برنامه مشخصی در این زمینه ندارند و هر سال براساس میزان نیاز مالی خود و بعضاً از روی سلیقه مدیران مسؤول نسبت به این مساله تصمیمگیری میکنند. یکی دیگر از شهروندان گفت: تمام این بحثها برای گرانتر شدن بنزین است. موضوع اصلا تکنرخی و دونرخی نیست. موضوع این است که دولت ابتدای هر سال دنبال بهانهای برای گرانتر کردن بنزین است. مالک یک خودروی پژو نیز گفت: میخواهند قیمت بنزین را مطابق با قیمت جهانی آن تنظیم کنند اما خودرو را چند برابر قیمت جهانی به مردم میدهند. حقوق را که نصف قیمت جهانی هم به نیروی کار نمیدهند. باید از مسؤولان پرسید چه چیز اقتصاد ایران ملاکهای جهانی دارد که قیمت بنزین را جهانی میکنند؟ یک راننده تاکسی گفت: هر سال که میخواستند بنزین را گران کنند از این بازیهای تبلیغاتی راه میانداختند و در نهایت یکی، دو ماه بعد از شروع سال بنزین را گران میکردند. امسال هم همین است. احتمالا بنزین قرار است گران شود. دیگر تاکسیها امتیازی نسبت به بقیه خودروها ندارند. شهروند دیگری گفت: این خودرو را در بازار اروپا یک سوم این قیمتی که در ایران خریدهام میتوانستم خریداری کنم. اما بنزین را 3 برابر قیمت فعلی بنزین ایران باید میخریدم. من میگویم قیمت خودرو را جهانی کنید، آن وقت بیاید قیمت بنزین را هم جهانی کنید. یکی دیگر از شهروندان در این باره گفت: آیا دولت به این مساله توجه دارد که وقتی بنزین را گران میکند همه چیز گران میشود؟ مگر مردم چقدر توان مقاومت زیر فشار اقتصادی را دارند؟ دونرخی شدن یا 10 نرخی شدن مطرح نیست، مهم این است که بیشتر از این نمیتوانیم زیر بار گرانی دوام بیاوریم. ارسال به دوستان
دبیرکل شورای اسلامی کار:
قشر کارگری ایران زیر خط فقر هستند
دبیرکل شورای اسلامی کار گفت: در حال حاضر برای کارگرانی با ۲۵ سال سابقه کار قراردادهایی یک ماهه تنظیم میشود که قابل قبول نیست و نیاز به ساماندهی دارد. رحمتالله پورموسی در گفتوگو با تسنیم درباره توقعات کارگران از مسؤولان کشوری اظهار داشت: کارگران پرچمدار اقتصاد مقاومتی هستند و با توجه به شعار امسال و نزدیک شدن به روز کارگر، کارگران خواستار اقدام و عمل حقیقی در زمینه بهبود وضعیت معیشتی و امنیت شغلی هستند. وی افزود: قراردادهای کار مشکلات بسیاری دارد که سبب افزایش اضطراب و کاهش بهرهوری کارگران میشود؛ در حال حاضر از نظر معیشتی قشر کارگر در وضعیت زیر خط فقر زندگی میکند. پورموسی با بیان اینکه تأمین امنیت شغلی شهروندان از ملزومات داشتن یک جامعه سالم است، گفت: با استناد به تبصرههای 1 و 2 ماده 7 قانون کار، قراردادها باید از ماهیتی دائمی برخوردار باشد اما در حال حاضر برای کارگرانی با 25 سال سابقه کار قراردادهایی یک ماهه تنظیم میشود که قابل قبول نیست و نیاز به ساماندهی دارد. دبیرکل شورای اسلامی کار با اشاره به اینکه پرداخت حق بیمه بازنشستگی مهمترین تقاضای کارگران است، تصریح کرد: برخی کارفرمایان با پرداخت نکردن 4درصد حق بیمه بازنشستگی به نحوی کارگران را گروگان میگیرند به طوری که در حال حاضر برخی کارگران 6 ماه حقوق معوقه دارند و به دلیل پرداخت نشدن حق بیمه توسط کارفرما، نمیتوانند خود را بازنشست کنند. وی خاطرنشان کرد: طبق ماده پنجم قانون تأمین اجتماعی، این سازمان باید در صورتی که کارفرما مطالبات حق بیمه را پرداخت نکرد، شرایط بازنشستگی کارگر را فراهم کند اما هماکنون کارگران در بسیاری از مواقع مجبورند مبلغ حق بیمه را از محل سنوات خود پرداخت کنند. پورموسی درباره ویژهبرنامههای پیشبینی شده برای بزرگداشت روز کارگر، گفت: جلسات و همایشهای متعددی با همکاری تشکلهای کارگری از جمله خانه کارگر، مجمع نمایندگان بازنشستگان و... در ستاد بزرگداشت کار و کارگر در نظر گرفته شده که در این مراسم دیدگاهها و مشکلات کارگران در قالب قطعنامه تنظیم و به مسؤولان مربوط ارائه میشود. ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|