|
در گفتوگو با کارگردان مستند «هدایتالله» مطرح شد
پشتوانه پژوهشی آثار جشنواره عمار
گروه فرهنگ و هنر: «هدایتالله» به کارگردانی سجاد ریاحی، مستندی است که به بیان حواشی و ناگفتههایی از نگارش و انتشار کتاب شرح اسم میپردازد. شرح اسم، شرحی بر زندگی رهبر معظم انقلاب از تبار و تولد تا سالهای کودکی و نوجوانی و کارنامهای از مبارزات سیاسی و فعالیتهای اجتماعی ایشان تا پیروزی انقلاب اسلامی را در بر دارد. اسناد ساواک، شهربانی و دادرسی ارتش شاه درباره دوران مبارزه و تبعید آیتالله سیدعلی خامنهای نیز در این اثر گرد آمده است. به گزارش «وطنامروز»، این کتاب به همت هدایتالله بهبودی به نگارش در آمده است، کتابی که براساس خاطرات شخصی منتشرشده رهبر انقلاب، مصاحبه با دوستان و همراهان ایشان و مطالعه اسناد تاریخی علنی، اطلاعاتی و امنیتی به صورت ریزپردازانه و جزئینگر جمعآوری شده است. نویسنده کتاب شرح اسم، شخصیت محوری مستندی است که این روزها در هفتمین جشنواره مردمی عمار نیز دیده شده است. مستند «هدایتالله» به دلیل قوت و عمق کتاب شرح اسم، با پشتوانه پژوهشی نسبتا قوی تولید شده است. این در حالی است که عمده فیلمهای مستند و سینمایی مراحل پژوهش در فیلمنامه را جدی در نظر نمیگیرند و از پشتوانه پژوهشی مناسب و قوی محرومند و به همین جهت نیز «هدایتالله» شایسته تقدیر است، هرچند این فیلم یک اثر پژوهشی و تاریخی بوده و ممکن است امکان استفاده بسیاری از شاخصههای جذابیت در فیلمسازی را نداشته باشد اما بهواسطه روایت زندگی مقام معظم رهبری در کتاب شرح اسم و روایت آن توسط هدایتالله بهبودی که در میانه بیان تلاطمهای زندگی خود به این موارد میپردازد، میتوان به غنای قصه و تکنیک «هدایتالله» پی برد. از سویی دیگر پرداخت به شخصیتهایی که از ابتدای انقلاب تاثیری شگرف بر فرهنگ و سیاست کشور داشتند و میتوان روایت زندگی آنها را هم برای تحلیل رخدادهای گذشته و هم به جهت الگوگیری در مسیر آینده انتخاب کرد، هدایتالله بهبودی نیز از زمره این شخصیتهایی است که پرداخت به زندگی او در کنار پردهبرداری او از تاریخ انقلاب اسلامی بسیار حائز اهمیت بوده و این اثر را قابل توجه مینماید. سجاد ریاحی در گفتوگویی با «وطنامروز» درباره ساخت «هدایتالله» توضیحاتی را ارائه داده است. مستند او در بخش تاریخ فرهنگی - اجتماعی انقلاب هفتمین جشنواره مردمی عمار در حال اکران است. ریاحی درباره شکلگیری ایده اولیه مستند گفت: شکلگیری این مستند از یک کار تحقیقاتی بود، ما درباره کارهای رسانهای که درباره رهبر انقلاب انجام شده بود پژوهش میکردیم تا رسیدیم به کار مکتوبی که درباره رهبر انقلاب نوشته شده به نام «شرح اسم»، این کتاب را مطالعه کردیم و با آن آشنا شدیم و دیدیم که کتاب بسیار ارزشمندی است و به ذهنمان رسید که یک کار رسانهای و مستند درباره این کتاب انجام شود. در گام نخست باید میرفتیم دنبال نویسنده این کتاب که آقای هدایتالله بهبودی بودند، با ایشان قضیه را مطرح کردیم و ایشان نیز موافقت کردند. هر چقدر جلوتر رفتیم دیدیم که زندگی آقای بهبودی فراز و نشیبهای زیادی دارد و گرههایی در زندگی ایشان هست که میتواند برای ما جذاب باشد. از اول در ذهنما بود برای اینکه بخواهیم به رهبر انقلاب بپردازیم باید کار به صورت غیرمستقیم باشد. شخصیت و شخص آقای بهبودی و کتاب شرح اسم این امکان را به ما میداد که از طریق ایشان و کتاب شرح اسم به صورت غیرمستقیم به بخش مبارزات قبل از انقلاب رهبری بپردازیم و به همین ترتیب سوژه ما آقای هدایتالله بهبودی شدند. کارگردان نگهبانان نور درباره سختیهای تولید این اثر نیز ادامه داد: این کار برای ما بسیار سخت بود، زیرا فیلمی داشت تولید میشد که در رابطه با شخص اول نظام بود و حساسیتهای نسبتا زیادی در این قضیه وجود داشت، علاوه بر این، اثر درباره کتاب ارزشمندی بود و همچنین پیرامون یک شخصیت بسیار مهم- هدایتالله بهبودی- بود، ایشان علاوه بر اینکه چهره شناختهشدهای بودند به عنوان یکی از شخصیتهای تاثیرگذار بر فرهنگ انقلاب اسلامی نیز شناخته میشوند و این کار ما را سخت میکرد که آیا میتوانیم از پس این 3 روایت بربیاییم تا اثر قابل قبولی ارائه شود یا خیر. ما در بخش محتوا سختیهای زیادی داشتیم و خوشبختانه در امر تولید به مشکلات خاصی بر نخوردیم، با این حال کار ما حدود یک سال و نیم طول کشید. آقای بهبودی چون نویسندهاند، روایت را میشناسند و داستانگو هستند، بسیار به ما کمک کردند کار به صورت داستان روایت شود و به سمت کارهای خشک و فاقد جذابیت متمایل نشود. این کارگردان درباره سایر عوامل مستند نیز اینطور توضیح میدهد: آقای سعید یوسفیپور به عنوان محقق و نویسنده در کار حضور داشتند و بار اصلی محتوایی کار بر دوش ایشان بوده است و خیلی هم برای این کار زحمت کشیدند و دیگر اینکه آقای علی منصوری، مدیر موسسه فرهنگی- هنری کاظمیون که به عنوان مجری طرح در فیلم حضور داشتند هم بسیار زحمت کشیدند. هم حمایتهای معنوی و هم مادی و هم از لحاظ محتوا بسیار کمک کردند و تهیهکنندگی کار نیز بر عهده خانه مستند انقلاب اسلامی بود. وی ادامه داد: ما انشاءالله عزم این را داریم که در این زمینه کارهای بیشتری را انجام دهیم، زیرا پیرامون شخصیت رهبر انقلاب کار رسانهای شاخصی انجام نشده و به وسع خودمان تلاش داریم این امر را محقق کنیم. ارسال به دوستان
ادامه انتقادات نسبت به برخورد امنیتی دولت با پخش یک مستند
دولت پای پخش فیلم خودش نمیایستد
بعد از انتشار خبر توقیف نخستین قسمت برنامه به اضافه مستند که قرار بود با پخش مستند «مادرکشی» به مسائل مربوط به بحران آب بپردازد، کارگردان این مستند گفت ماجرا آنقدر پیچیده است که صاحب فیلم که دولت است پای پخش فیلم خودش نمیایستد. به گزارش تسنیم، کمیل سوهانی درباره پخش نشدن این مستند گفت: به عنوان کسی که درس رسانه و ارتباطات خوانده است این اتفاق برایم اتفاق جالبی است. وی ادامه داد: درباره توقیف مادرکشی نکتهای برایم قابل توجه است و آن اینکه همه ما این روزها حرفایی میزنیم که دوران تلویزیون به سر آمده است و رسانه ملی دیگر تاثیر گذشته را ندارد اما این اتفاق نشان داد تلویزیون هنوز یک رسانه قدرتمند است و جایگاه قابل اهمیتی دارد. سوهانی بیان کرد: فیلم مادرکشی در اینترنت با یک جستوجوی ساده قابل دسترس است اما اینکه درباره پخش تلویزیونی کسانی که قدرت فشار آوردن به رسانه را دارند- که موفق هم شدند- اینقدر حساسند، نشان از اهمیت تلویزیون دارد. این مستندساز در پاسخ به این سوال که چه اتفاقی میافتد که فشارهایی از سمت دولت به عنوان سفارشدهنده کار و صاحب اثر برای پخش نشدن اثر خودش به وجود میآید، گفت: این از پیچیدگیهای قضیه است که سفارشدهنده برای پخش اثر خودش پای کار نمیآید و این مطلب نشاندهنده تصمیمگیریهای حساس رسانه است. کمیل سوهانی درباره تصمیم پخش نشدن مستند مادرکشی از شبکه مستند و تغییر نظر صاحب اثر درباره پخش این مستند گفت: من از نظر حقوقی نمیدانم چه اتفاقی با پخش شدن آن میافتد اما صاحب فیلم یکسری حقوقی دارد که باید به آن احترام گذاشته شود. سوهانی درباره اینکه کسانی که به فکر فشار برای پخش نشدن مستند هستند چه سودی از آن میبرند، گفت: احتمالاً این افراد به سود بردن فکر نمیکنند و بیشتر به فکر این هستند که با پخش مادرکشی چه ضررهایی به آنها وارد میشود و پیگیر هستند جلوی آن زیانها را بگیرند. وی افزود: بالاخره مادرکشی یکسری رویکردهای اصلی و سازهای را زیر سوال برده است و اگر این رویکردهای سازهای زیر سوال برود خیلی از مجموعهها از این توقف آسیب خواهند دید و طبیعتا این مجموعهها مجموعه قدرتمندی هستند که توانستهاند این اتفاق را رقم بزنند که یک سفارشدهنده از پخش فیلم خودش جلوگیری کند. کمیل سوهانی با اشاره به اینکه از گزارههای فیلمش دفاع خواهد کرد و پشت آن ایستاده است، گفت: من از فیلمم دفاع میکنم و پای آن هستم. تا به حال هم در بیش از 100 دانشگاه و پنلهای تخصصی درباره آن صحبت شده که این پخش تلویزیونی و برنامه به اضافه مستند هم میتوانست مانند بسیاری از نشستها حالت مناظره داشته باشد و نظرات مخالف و موافق در آن مطرح شود اما اینکه چرا این اتفاق افتاد و از پخش آن جلوگیری شد پرسش مهمی است که باید پاسخ داده شود. ارسال به دوستان
اخبار
کتاب جدید نویسنده «عباس دست طلا» ارسال به دوستان
مسؤولان پویش «روشنا»:
تمام قامت مردمی هستیم
کتابخوانی در کشور به وضعیت قرمز نزدیک شده است. عمده افراد بیش از آنکه وقت خود را به کتاب اختصاص دهند، سر در گوشیهای همراه دارند. تاکنون مسابقات مختلفی در زمینه کتابخوانی برگزار شده و در یکی دو سال اخیر هم با ورود برخی برنامههای تلویزیونی به این جریان، تا مدتی بازار برخی کتابها داغ بود. یکی از اقداماتی که طی سالهای گذشته برگزار شده، پویش مطالعاتی روشناست که تلاش دارد با انتخاب کتاب خوب، مخاطب را به سمت مطالعه مفید سوق دهد. هر چند مسؤولان دبیرخانه این پویش تلاش کردند با استفاده از ظرفیت نهادها و مراکز دولتی کتاب را بهتر تبلیغ و پویش را بیشتر معرفی کنند اما در نهایت گفتوگوها به نتیجه نرسیده و پویش تاکنون به صورت کاملاً مردمی برگزار شده است. پویش مطالعاتی روشنا اخیراً اعلام کرده است تاکنون بیش از 100 هزار نسخه از کتابهای انتخاب شده به فروش رفته که کمکی است در جهت معرفی کتاب خوب و اقتصاد نشر. به گزارش تسنیم، محمد شفیعی، دبیر این پویش میگوید: اینکه میگویند مردم کتاب نمیخوانند، امر ملموسی است و باید به دنبال دلایل آن گشت. اگر جامعه را به عنوان یک سیستم در نظر بگیریم، یکسری سابسیستم مانند ناشر، دستگاههای فرهنگی، رسانه، مخاطب، ناشر و کتابفروش وجود دارد که باید برای بررسی عدم کتابخوانی مردم سراغ این بخشها برویم و ببینیم کدامیک از این بخشها کار خود را بدرستی انجام نداده است؛ آیا ناشر کتاب خوب تولید کرده است؟ آیا رسانه برای معرفی کتاب خوب وارد عمل شده، یا توزیعکننده به مسؤولیت خود خوب عمل کرده است؟ و... . متاسفانه شرایط به گونهای شده که یکی از خردهسیستمها براحتی به کتابها مجوز میدهد و کتاب به صورت گترهای وارد بازار میشود. شما فرض کنید سالی 50 تا 60 هزار عنوان کتاب وارد بازار نشر میشود، آیا همه اینها کتاب هستند یا کتابسازیاند؟ مخاطب چند عنوان کتاب را با این مضمون که چگونه اعتماد به نفس خود را بالا ببریم، روی میز کتابفروشیها میبیند و در نهایت آن کتابی را که قیمت کمتری دارد، انتخاب میکند اما آیا این کتاب لزوماً کتاب خوبی است؟ نه! چرا؟ چون ناشر برای طراحی جلد فکری نکرده و محتوای کتاب نیز چیز دندانگیری نیست؛ به عبارت دیگر ناشر کتابسازی کرده است. چند مطلب از اینترنت کپیپیست شده و در قالب کتاب تهیه شده و مجوز گرفته است. وقتی چنین کتابهایی بازار را اشباع کرده، مخاطب از خرید کتاب دلزده میشود و سراغ فضای مجازی میرود. برای بررسی این وضعیت باید همه شرایط را مورد بررسی قرار داد. میتوان با راهکارهای مختلف، مخاطب را به سمت کتاب کشاند. به عنوان نمونه، صداوسیما اگر بخواهد میان برنامههایش کتابی را معرفی کند، چقدر هزینهبردار است؟ یا اگر یکی از شخصیتهای محبوب در سریالی مثل «پایتخت» بخواهد کتابی بخواند و آن را معرفی کند، چقدر هزینه دارد؟ مخاطب اینها را باید در تلویزیون ببیند. یکی از اقدامات خوبی که مجمع ناشران انقلاب اسلامی به دنبال آن بود، پخش تیزر کتاب در صداوسیما بود که البته نمیدانم چرا چند وقت است انجام نمیشود. اگر مخاطب کتاب را در تلویزیون نبیند، در کجا میتواند ببیند؟ ارسال به دوستان
رویدادها
چراغ «اوج هنر» برای گلعلی بابایی روشن میشود ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|