|
بررسی ابعاد مختلف آلودگی هوای تهران
سلامت مردم قربانی سیاسیکاری
ندا افخمی*: آلودگی هوا بحرانی است که در حال حاضر بسیاری از کشورهای جهان با آن مواجهند. آلودگی هوا به دلیل افزایش غلظت مواد شیمیایی هوا و ذرات معلق ایجادشده و تأثیرات منفی مستقیمی بر سلامت انسانها، گیاهان و جانوران میگذارد. در جهان سالانه 3 میلیون نفر بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست میدهند و این هشداری است که نشان میدهد باید هرچه سریعتر از چرخه جهانی آلودگی هوا دور شد. تهران نیز مانند بسیاری از کلانشهرهای جهان با مشکل آلودگی هوا مواجه است که این مساله یکی از مهمترین مشکلات زیستمحیطی کشور است. تاکنون مطالعات و اقدامات حقوقی و اجرایی مختلفی در زمینه کاهش آلودگی هوای شهر تهران توسط دولتها و سازمانهای مسؤول انجام شده است اما سقوط 36 پلهای شاخص عملکرد محیطزیست ایران در رنکینگ جهانی 2012، تشدید آلودگیها و شرایط بحرانی سالهای اخیر و افزایش تعداد روزهای ناسالم هوای تهران و شهرهای دیگر، نقص و عدم کارآیی اقدامات انجامشده را میرساند. دخیل بودن نهادهای مختلف ازجمله قانونگذار، اجرایی، انتظامی، صنایع، شهرداری، سازمان محیطزیست و... که هر یک آمار جداگانهای در این زمینه ارائه میکنند و عدم هماهنگی این بخشها میتواند باعث انحراف از هدف اصلی یعنی کنترل آلودگی هوا و تبیین سیاستهای مناسب باشد. مساله آلودگی هوای تهران و نحوه برخورد با منابع آلاینده، نیازمند بررسی همهجانبه و دقیق است که با توجه به چشمانداز توسعه بلندمدت شهر تهران در راستای توسعه پایدار در سند چشمانداز 20 ساله کشور، ضروری است سازمانها و وزارتخانهها بویژه سازمان حفاظت محیطزیست کشور، وزارت کشور و شهرداریها، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت نفت، وزارت نیرو و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نقش و مسؤولیت خود را به صورت مؤثر ایفا کنند. طبق اصل پنجاهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران «در جمهوری اسلامی، حفاظت از محیطزیست که نسل امروز و نسلهای بعد باید در آن حیات اجتماعی رو به رشدی داشته باشند وظیفه عمومی تلقی میگردد. از این رو فعالیتهای اقتصادی و غیر آن که با آلودگی محیطزیست یا تخریب غیرقابل جبران آن ملازمه پیدا کند، ممنوع است». آلودگی هوا چهارمین عامل مرگومیر در جهان است. طبق آمار، یک میلیارد و 400 میلیون نفر در جهان در معرض آلودگی هوا قرار دارند و سالانه در دنیا 3 میلیون نفر بر اثر عوارض مستقیم یا غیرمستقیم آلودگی هوا جان خود را از دست میدهند که 90 درصد این آمار به کشورهای توسعهیافته مربوط است. آلودگی هوا بویژه در محدودههای شهری، یکی از دغدغههای اصلی دولتمردان در کشورهای پیشرفته و در حال توسعه جهان است. میزان آلودگی هوا یکی از مهمترین پارامترهای رشد شهری و بزرگترین مشکل زیستمحیطی کلانشهرهاست. افزایش جمعیت، استفاده بیش از حد منابع سوختهای فسیلی، عدم بهکارگیری فناوریهای سازگار با محیطزیست و مهمتر از همه عدم مدیریت صحیح محیطزیست منجر به گسترش آلودگی هوا در کشورهای در حال توسعه و کمتر توسعهیافته شده است. طی سالهای گذشته مدارس و دانشگاهها به علت آلودگی هوای پایتخت به دفعات تعطیل شده و بسیاری از شهروندان تهرانی به دلیل بیماریهای تنفسی و قلبی در بیمارستانها بستری شدهاند. آلودگی هوای تهران موجب افزایش 60 درصدی بیماریهای تنفسی و کاهش عمر متوسط ساکنان تا 5 سال شده است. طبق تخمینها، آمار مرگومیر ناشی از آلودگی هوا در تهران روزانه 27 نفر و در سال حدود 4 هزار نفر است. 80 درصد آلودگی هوای تهران ناشی از دود خودروها و 20 درصد مربوط به فعالیت کارخانهها و بخشهای صنعتی است. در تهران نیز مانند بسیاری از شهرهای بزرگ و صنعتی، کارخانههای مواد شیمیایی و سیمان در آلودگی هوا سهم زیادی دارند. شهروندان تهرانی هر سال ۷/۲ میلیون تن سم از طریق هوا استنشاق میکنند که در ریه آنها رسوب میکند. در حال حاضر میزان واقعی مرگومیرهای ناشی از آلودگی هوا در تهران به طور دقیق مشخص نیست و تنها هر از گاهی شمار مرگومیر ناشی از بیماریهای قلبی و ریوی در ماههای سرد سال که بحران آلودگی هوا، پایتخت را فرامیگیرد، اعلام میشود و واکنش مناسب و مثبتی در پیگیری با تعدیل آن مشاهده نمیشود. مرگ 3 هزار و۶۰۰ نفر در طول یک ماه طی 3 سال گذشته نشان میدهد شمار تلفات در طول سال در تهران بسیار بیشتر از رقم سال۷۴ یعنی 8 هزار نفر است. از سوی دیگر برخی کارشناسان مسؤول با احتساب نرخ 8 هزار کشته در سال، شمار مرگ و میرهای ناشی از آلودگی هوا را 4 برابر بیش از نرخ مرگومیر ناشی از ایدز عنوان میکنند. بر این اساس تنها بر اثر آلودگی ناشی از ذرات معلق هوا سالانه 4 هزار نفر در تهران جان خود را از دست میدهند. براساس اعلام بانک جهانی، خسارت آلودگی هوا در ایران از ۷/۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۱ به 8 میلیارد دلار در سال ۲۰۰۶ و ۱۶ میلیارد دلار در سال 2016 افزایش یافت. همچنین طبق اعلام این سازمان، بررسیها نشان میدهد عدم جدیت دستگاههای ذیربط و عملکرد ضعیف آنها در انجام وظایف قانونی درباره پیشگیری و مقابله با عوامل آلایندگی هوا، روند رو به افزایش این پدیده مخاطرهآمیز را تشدید کرده است. از سوی دیگر فقدان متولی مشخص در امر مدیریت و کنترل آلودگی هوا و عوامل متعدد دیگر منجر به تشدید وضعیت نگرانکننده کنونی شدهاست. ادامه روند شرایط بحرانی هوای آلوده تهران بخوبی بیانگر این نکته است که هیچ یک از سیاستهای پیشبینی شده در جهت رفع این بحران، نهتنها پاسخگوی آن نبودهاند بلکه نبود نظارت صحیح و ناکارآمدی در اجرایی شدن این سیاستها به بحرانیتر شدن این معضل دامن زده است. سیاستهایی نظیر طرح زوج و فرد کردن خودروها، اصلاح فرمول سوخت، استفاده از استاندارد یورو 4، کاهش مدت معاینه فنی خودروها، افزایش نظارت بر بخش صنعت، مبارزه با لابیهای خودروسازی، افزایش مساحت فضای سبز و... سیاستهایی است که بدون شک در جلوگیری از بحرانی شدن هوای تهران میتوان از آنها به خوبی بهره برد. علاوه بر این هیچ یک از نهادهای درگیر در بحران آلودگی هوا (مجلس، راهنماییورانندگی، وزارت صنعت و معدن، نهادهای نظارتی، محیطزیست و بسیاری دیگر از نهادها که بهطور مستقیم یا غیرمستقیم با این بحران درگیر هستند) حاضر نیستند از خطاهای منجر به بحرانیتر شدن این مشکل، برای رفع آن چارهای پایدار و ثمربخش بیابند. تجارب و سیاستهای مؤثرکشورهای موفق در کاهش و کنترل آلودگی هوا از جمله پایش مداوم کیفیت هوا، توسعه ابزارهای مورد نیاز تشخیص آلایندهها، ایجاد مدلهای پخش و پراکنش، مطالعات منشأیابی ذرات، استفاده از نمونهبرداری غیرفعال، استفاده از انرژیهای پاک در سوخت خودروها، استفاده از فیلتر دوده در موتورهای دیزلی، پروژههای حملونقل عمومی و طرح مناطق کمانتشار نیز میتوانند در بهبود شرایط مؤثر باشند ولی سوالی که اکنون مطرح است اینکه در شرایط کنونی بحران آلودگی، آیا اجرای این سیاستها به شیوه قبلی چارهساز خواهد بود؟ در فاصله سال 74 تا 78 که نقطه اوج فعالیتهای زیستمحیطی ایران بود، بحران آلودگی هوا ابعاد وسیعی در کشور یافت. پاییز 77، آلودگی هوا به قدری در تهران شدید شد که حتی به مدت یک هفته طرح تردد نوبتی خودروها براساس زوج و فردی شماره اتومبیلها به اجرا درآمد. سال 78 تلاش برای تدوین طرح جامع کاهش آلودگی هوای تهران آغاز شد و یک سال بعد، کمیته اجرایی طرح جامع کاهش آلودگی هوا تشکیل شد. طرح جامع کاهش آلودگی هوای تهران در آن زمان با 7 محور آغاز به کار کرد؛ استاندارد کردن خودروهای نو، خروج خودروهای مستعمل و فرسوده از چرخه حملونقل، توسعه حملونقل عمومی، جایگزینی سوختهای مناسب، معاینه فنی، مدیریت ترافیک و آموزش، 7 محور عمده این طرح بود اما متأسفانه طرح جامع کاهش آلودگی هوای تهران و اجرای اهداف آن بتدریج به دست فراموشی سپرده شد. کمیته اجرایی کاهش آلودگی هوا در مدت 3 سال گذشته مصوبه قابل اجرایی نداشته و شواهد نشان میدهد عزم جدی برای کاهش آلودگی هوای تهران وجود نداشته است. کمتوجهی یا بیتوجهی به گسترش حملونقل عمومی بهعنوان مهمترین راهکار کاهش آلودگی هوا، در مجموع امروز باعث شده رتبه ایران در پاکی هوا در بین ۱۳۳ کشور، ۱۱۷ باشد. براساس گزارش شاخصهای عملکرد زیستمحیطی PILOT که سال ۲۰۰۷ توسط برنامه محیطزیست سازمان ملل متحد منتشر شد، ایران در جدول شاخصه هوا با کسب نمره 1/31 در میان 133 کشور جهان رتبه 117 را به خود اختصاص داد. از سوی دیگر، در گزارش بانک جهانی نیز رقم قابل توجهی از خسارات ناشی از آلودگی هوا به خسارات ناشی از مرگومیر افراد و خسارت ناشی از بیماری مردم معطوف شده است. برای مثال از مجموع 8 میلیارد دلار خسارت آلودگی هوای ایران در سال۲۰۰۶، تنها 8/1 میلیارد دلار مربوط به خسارات ناشی از آلودگی هوا در پایتخت است. در این میان، مرگومیر ناشی از آلودگی هوا در تهران سالانه معادل۶۴۰ میلیون و بیماریهای ناشی از آن۵۲۰ میلیون دلار در سال به اقتصاد ایران خسارت میزند. براساس گزارش سال 2007 بانک جهانی، کشور ایران سالانه ۲/۸ برابر جهان از آلودگی هوا خسارت میبیند. در مقایسه آلودگی هوای ایران با برخی کشورهای اروپایی خسارت آلودگی هوا در ایران ۲۶ برابر سوئد و فرانسه است، چرا که فقط در شهر تهران، شهروندان تهرانی هر ساله ۲/۷ میلیون تن سم از طریق هوا استنشاق میکنند که در ریه رسوب میکند. 4 شهر از ۱۰ شهر آلوده دنیا در ایران است. برخلاف تصور شهرهایی که طبق گزارش سازمان سلامت جهانی دارای بدترین هوا هستند، نه پایتختهای بزرگ دنیا بلکه شهرهای مرکزی دیگری هستند که صنایع سنگین را درون خود دارند. این 3 شهر دیگر کشور که در میان ۱۰ شهر آلوده دنیا هستند، شهرهای غربی کشورند که با حضور ریزگردها در آسمان شهر آلوده شده و همگی مراکز استانی هستند. در این بین سنندج در رتبه سوم، کرمانشاه ششم و یاسوج در رتبه نهم قرار دارد. یک شهر از مغولستان، ۲ شهر از هند و ۲ شهر از پاکستان و یک شهر از بوتسوانا در آفریقا لیست این ۱۰ شهر را کامل میکنند. ایران همچنین هشتمین کشور آلوده دنیا از نظر وضعیت هواست. میانگین شاخص آلایندههای زیر ۱۰ میکرومتر اندازهگیری شده در کشور ۱۲۴ است. مغولستان، بوتسوانا، پاکستان، سنگال، عربستان، مصر و امارات آلودهتر از ایران هستند. در گزارشWHO، ۱۸ شهر ایران از نظر وضعیت هوا بررسی شدهاند. در این گزارش به آمارهایی استناد شده که ایستگاههای فعال درون شهرها، متعلق به شرکتهای کنترل کیفیت آلودگی هوای هر شهر، اندازهگیری کردهاند. بعد از ۴ شهری که عنوان شد، ارومیه آلودهترین شهر ایران است، این شهر هم در غرب قرار دارد و البته خشک شدن دریاچه ارومیه در آلودگی این شهر بیتاثیر نیست. قم بعد از این شهر قرار دارد و خرمآباد هم جزو شهرهای آلوده است. تمام این شهرها شاخص بالای ۱۵۰ دارند، میانگین این شهرها در کل سال در وضعیت ناسالم برای همه افراد قرار دارد. تهران و اراک هر کدام با شاخصهای میانگین ۸۹ و ۱۰۲، در رتبههای پانزدهم و چهاردهم آلودهترین شهرهای ایران هستند. شیراز هم پاکترین شهر ایران در میان شهرهای اندازهگیری شده است البته باید این را هم درنظر گرفت که تعداد ایستگاههایی که در تهران وضعیت هوا را میسنجند، بیشتر از شهرهای دیگر است. ایستگاههای شهرستانها محدودترند و البته موقعیتهایی که این ایستگاهها در شهرها دارند نیز در به دست آمدن این میانگینها تاثیرگذارند. از اواخر قرن بیستم در کشورهای توسعه یافته، حفظ محیطزیست و سلامت محیط طبیعی، یکی از شعارهای دولتها قرار گرفت و حتی در تعدادی از کشورها نیز احزاب سبز یا طرفدار محیطزیست بر مسند قدرت نشستند یا سهم بالایی از کرسیهای پارلمانی این کشورها را به خود اختصاص دادند. در این بین هرگاه دولت یا حزبی بیجهت از حفاظت از محیطزیست دم میزد و به آن عمل نمیکرد، از سوی مردم به «سبزشویی» یا Greenwashing متهم میشدند و در ادوار بعدی انتخابات پارلمانی از گردنه رقابت جا میماندند. در جمهوری اسلامی ایران نیز حفظ و صیانت از محیطزیست و منابع طبیعی بخشی از قانون بالادستی محسوب میشود و بارها مقام معظم رهبری در فرمایشات خویش بر حفظ و حراست همهجانبه از منابع طبیعی و حفاظت محیطزیست تاکید کردهاند. هوای پاک و زمین سالم، نعمتی است که خدا به انسان بخشیده و پاکیزگی زمین نیز. همانگونه که قرآن اشاره کرده است: «خداوند کسی است که زمین را برای شما جایگاه امن و آرامش قرار داد»، از این رو دولتها باید برای ترویج فرهنگ محیطزیست، فعالیت تشکلهای زیست محیطی را نیز مورد حمایت قرار دهند. ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
|