|
یازدهمین جشنواره فیلم «۱۰۰» با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد
100کشور در فیلم 100
گروه فرهنگ و هنر: یازدهمین جشنواره فیلم 100 با حضور بیش از 1500 اثر بینالمللی از 100 کشور دنیا در شرایط مناسبی برگزار شد. به گزارش «وطنامروز» یازدهمین جشنواره فیلم «۱۰۰» جمعه شب با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد. مراسم اختتامیه یازدهمین جشنواره بینالمللی فیلم «۱۰۰» ششم دیماه با حضور جمعی از فیلمسازان و همچنین هیات داوران این جشنواره و سینماگران در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد. در مراسم اختتامیه جشنواره، تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی بهترین کارگردانی فیلم داستانی به محمدحسین امامیهمدانی برای کارگردانی فیلم «حضرت مهندس» از تهران رسید و عطیهسادات حجتی برای کارگردانی فیلم داستانی «همزاد» از تهران جایزه ویژه دبیر جشنواره را دریافت کرد. در بخش بهترین فیلم از نگاه تماشاگران تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به علیعرفان فرهادی برای کارگردانی فیلم «من، تو، ما۲» از تهران تعلق گرفت. بهعنوان بهترین فیلم جشنواره، تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به حسین دارابی برای کارگردانی فیلم داستانی «چشم به راه» از تهران اهدا شد. جشنواره فیلمهای 100 ثانیهای ایران که امروز به عنوان یکی از جشنوارههای معتبر جهانی شناخته میشود باعث شده فیلمسازان جوان بدون هراس به خود جرات فیلمسازی دهند و آثارشان را در این جشنواره به نمایش گذارند و استعدادهای فراوانی در این خلال شکوفا شوند. موضوع دائمی جشنواره فیلم 100 ایران «اخلاق» است که هر ساله با این محوریت و به همت حوزه هنری پذیرای انبوه فراوانی از فیلمهای موسوم به «کوتاه کوتاه» از سراسر جهان است. هیات داوران این دوره از جشنواره را احمدرضا درویش، بهروز افخمی، هادی مقدمدوست، حبیب احمدزاده و محمدرضا خردمندان تشکیل داده بودند. علی قربانی، دبیر دورههای اخیر جشنواره 100 در گفتوگویی با «وطن امروز» درباره فضای امسال جشنواره فیلم «100» و حضور کارگردانهای جوان صحبت میکند. در ادامه این گفتوگو را میخوانید. ارسال به دوستان
برنده جایزه ویژه دبیر جشنواره فیلم «100» در گفتوگو با «وطن امروز»:
دیگری، دیگری نیست
عطیهسادات حجتی، کارگردان جوانی است که بیشتر از فیلم در حوزه شعر و ادبیات شناخته میشد اما او چند سالی است در حوزه فیلم و مستند هم فعال شده است و حالا لوح تقدیر و جایزه ویژه دبیر جشنواره فیلم 100 ثانیه را برای کارگردانی فیلم «همزاد» دریافت کرده است. حجتی درباره این کار 100 ثانیهای میگوید: «همزاد» نمایی از همزادهای اجتماعی جامعه ماست که من تلاش کردهام به تصویر بکشم. این کارگردان در گفتوگو با «وطن امروز» با اشاره به فیلم خود میگوید: مساله فیلم همزاد درباره جایگاه انسانهای مختلف جامعه است. جایگاههایی که امروز در آن قرار دارند اما ممکن بود در آن وضعیت نباشند و در جایگاه دیگری تعریف شوند. فکر کنید پدر هر کدام از ما میتوانست جای پیرمرد سالخورده این فیلم باشد. آنوقت زندگی ما هم تغییر میکرد. یا زن تنهای دستفروش فیلم میتوانست جای مادران ما باشد. در این فیلم دخترک گلفروشی را سر چهارراه میبینیم. میتوانیم تصور کنیم این دخترک یکی از دخترهایی است که در خانواده ما حضور دارد! این فیلم میگوید اگر برای حتی یک لحظه بتوانیم خودمان را جای آنها بگذاریم و آنها را همزاد خود بپنداریم تغییری در زندگی ما ایجاد خواهد شد و نسبت به هم مهربانتر خواهیم بود. عطیهسادات حجتی میگوید: هرکدام از ما ممکن بود جای دیگری باشیم و باید بفهمیم و یاد بگیریم که «دیگری، دیگری نیست» بلکه دیگری هم انسانی است مثل ما که باید مورد توجه قرار گیرد. وی درباره انگیزهاش از ساخت فیلم کوتاه همزاد که توانسته نظر داوران را به خود جلب کند و جایزه ویژه جشنواره فیلم 100 ثانیه را دریافت کند، گفت: من تلاش داشتم که قدر بضاعت خودم به فرهنگ نوعدوستی و مهربانی در قبال افراد جامعهام کمک کنم. ترویج این نگاه فیلم که دیگری را دیگری ندانیم و همزاد و هم نوع خود که همه مخلوق یک خداییم و خدا فرمان داده که در کنار هم باشیم، با هم باشیم و برای هم تلاش کنیم به نظرم میتواند ما را نسبت به هم مهربانتر کند. ارسال به دوستان
کارگردان «گشت 2» در هفت:
ظرفیت همه بالا رفته، جز سینماگران
قسمت تازه برنامه سینمایی «هفت» جمعه شب گذشته 6 اسفندماه و تحت تاثیر حواشی اخیر سینمای ایران پیرامون ورود کمیسیون فرهنگی مجلس به ماجرای اعتراضات به جشنواره فیلم فجر، روی آنتن زنده شبکه 3 سیما رفت. به گزارش «وطنامروز»، بهروز افخمی در واکنش به حواشی اخیر نامه حمید فرخنژاد به مسعود فراستی در ابتدای برنامه «هفت» گفت: قصد ندارم به جزئیات نامه همراه با ادبی و لحن تحقیرآمیز حمید فرخنژاد به مسعود فراستی بپردازم چون فکر میکنم پرداختن به کلیت این یادداشت در مقابل مخاطب میلیونی تلویزیون برای خود ایشان بد میشود و سبب کاهش مقبولیتش میشود. لحن نامه ایشان زننده بود ولی در بخشی از این نامه به نکته جالبی اشاره شده بود که گویی سینمای ایران یک جور قبیله است و باید در برابر دیگران هوای خود را داشته باشند. مجری «هفت» افزود: به نظر این کسان دیگر کمیسیون فرهنگی هستند که غیرخودی به حساب میآیند و ما نباید مسائل داخل سینما را به بیرون از جمله این افراد بکشانیم. من این پیشفرض برایم جالب است. سینمای ایران از نظر ایشان چیست؟ این قبیله کجاست؟ آیا مسؤولان و مدیران سینمایی جزو این قبیله هستند و اعضای مجلس نیستند یا آنها هم جزو این قبیله به حساب نمیآیند؟ و آیا با طرح مساله، نگاهها از انتقادات تند و تیز به داوریهای پر از اشتباه جشنواره برداشته نشده است؟ وی خطاب به حمید فرخنژاد گفت: اگر هم مافیایی وجود داشته باشد شما نه جزو افسران آنهانید نه سربازان آن. شما خود در «گشت ارشاد1» چوب همین رفتارها را خوردید. آقای فراستی کسی بود که در برابر توقیف فیلم «گشت ارشاد1» واکنش نشان داد و از فیلم دفاع کرد. لذا این طور رفتار نکن که هرکس به کمیسیون فرهنگی دعوت شد دارد شما را میفروشد. کمیسیون فرهنگی وظیفهاش رصد و پیگیری تولیدات سینمای ایران و جشنواره فجر است و فکر میکنم پیش از برگزاری جلسه با مسعود فراستی، برخلاف آقای ایوبی که شبها زود میخوابند، جشنواره و برنامه «هفت» را دنبال میکردند. مسعود فراستی در این کمیسیون چیزی جز آنکه همان حرفها را در برنامه «هفت» و در مقابل میلیونها مخاطب زده بود، نزد. بهروز افخمی ادامه داد: اگر برنامه «هفت» زمان جشنواره را دیده باشی من برعکس 2 منتقد، برنامه درباره فیلم ارسال به دوستان
اخبار
«آخرین پرواز کرکس» در کانال تلگرامی اوج ارسال به دوستان
رویدادها
پرویز پرستویی در انیمیشن «آخرین داستان» ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|