|
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
تقویم امروز
رأی مجلس شورای اسلامی درباره عدم کفایت سیاسی «بنیصدر»- 1360 ش ارسال به دوستان
اخبار
شورای رقابت باید درباره افزایش قیمت خودرو پاسخگو باشد ارسال به دوستان
شکست طرح صندوق پسانداز یکم مسکن برای خانهدار شدن سپردهگذاران
دولت ۹۰ درصد خانهاولیها را سرکار گذاشت
گروه اقتصادی: تعداد سپردهگذاران صندوق «یکم» در کل شهرها در یک سال منتهی به خرداد امسال ۲۰۰ درصد افزایش یافت و ماهانه بهطور متوسط حدود ۱۳ هزار «خانهاولی» در صندوق ثبتنام کردند. به گزارش نسیمآنلاین، تعداد سپردهگذاران صندوق «یکم» در کل شهرها در یک سال منتهی به خرداد امسال ارسال به دوستان
فرار سرمایهگذاران خارجی با ابلاغ تحریمهای جدید آمریکا
توتال تعهد نمیدهد!
توتال تاکنون سند محرمانگی را به امضا نرسانده است و در صورت اعمال تحریمهای جدید این شرکت وظیفهای برای انجام تعهدات خود ندارد و کشور ایران باز باید شاهد تعلل این شرکت فرانسوی برای استخراج منبع عظیم گازی از سوی قطر باشد. به گزارش نسیم آنلاین، آبانماه سال 95 بود که موافقتنامه اصولی (HOA) طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبی به ارزش 4 میلیارد و ٨٠٠ میلیون دلار با حضور بیژن زنگنه، وزیر نفت، میان شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیومی متشکل از شرکتهای توتال فرانسه، شرکت ملی نفت چین (CNPC) و شرکت پتروپارس امضا شد. توتال رهبری کنسرسیوم پروژه توسعه فاز ١١ پارس جنوبی را برعهده دارد و سهم این شرکت فرانسوی در این کنسرسیوم 1/50 درصد، سهم شرکت چینی CNPC ٣٠ درصد و سهم شرکت پتروپارس 9/19 درصد خواهد بود. از همان ابتدا ذوقزدگی زنگنه از بازگشت ظاهری این شرکت بدعهد فرانسوی به صنعت نفت و گاز کشور مشهود بود. این ادعا را میتوان از عبارتهای «ممنون که آمدید» زنگنه به توتال ثابت کرد. جدای از اینکه در ادامه چه رخ داده است، اینگونه اظهارنظر مسؤولان ارشد کشور برداشتی جز استیصال کشور در حوزه نفت و گاز کشور ندارد که پیام ناتوانی نیروی داخل برای پیشبرد نیازهای خود را مخابره میکند. این در حالی است که توتال شریک قطریها در توسعه بخش قطری این میدان مشترک گازی با استفاده از مدل قراردادی مشارکت در تولید است و به دلیل جذابتر بودن این قرارداد اولین شائبهای که به ذهن میرسد این است که این شرکت از 2 طریق ایران را دچار زیان کند؛ اول از محل تاخیر در راهاندازی فاز 11 و دوم با استفاده از اطلاعات در اختیار خود از وضعیت میدان ایران و در اختیار گذاشتن این اطلاعات به طرف قطری، تصمیماتی اتخاذ کند که منافع شرکت توتال و قطر بر منافع کشور ایران مقدم شود. این گمان زمانی قوت بیشتری میگیرد که توتال هنوز سند محرمانگی را به امضا نرسانده است. از طرف دیگر تلاش وزارت نفت برای واگذاری فاز 11 پارس جنوبی را میتوان پشت پای این وزارتخانه در حمایت از توان داخلی در انجام پروژههای فنی و مهندسی دانست، چراکه شرکتهایی در داخل کشور هستند که توانایی و تجربه توسعه این فاز از پارس جنوبی را دارند و توسعه فاز 12 پارس جنوبی شاهد این مدعا است. اما بهمن ماه 95 توتال آب پاکی را روی دست وزارت نفت ریخت و عنوان کرد «توتال به قانونهای بینالمللی احترام میگذارد و اگر تغییری در قراردادی که امضا کردیم به وجود بیاید، ما مجبور به اطاعت هستیم»، به عبارت دیگر در صورت اعمال تحریمهای جدید این شرکت وظیفهای برای انجام تعهدات خود ندارد و ایران باز باید شاهد تعلل این شرکت فرانسوی برای غارت این منبع عظیم گازی از سوی قطر باشد. ارسال به دوستان
مرکز نظارت بر امنیت اطلاعات بازار سرمایه اعلام کرد
تهدیدات سایبری در کمین بورس!
مرکز نظارت بر امنیت اطلاعات بازار سرمایه بتازگی به بررسی تهدیدات سایبری متوجه بازار سهام پرداخته که در این زمینه گزارشات موجود نشان از افزایش مخاطرات سایبری دارد و این افزایش برای آینده نیز قابل پیشبینی است. به گزارش تسنیم، باید گفت در دنیای امروز استفاده از فناوری اطلاعات در اقتصاد به دلیل هزینههای پایین، امکانات بیشتر، سرعت، سهولت و اطمینان به شکل فزایندهای افزایش پیدا کرده است اما فناوریها و کاربرد فراگیر آنها در اقتصاد مدرن با وجود مزایای گسترده آن با مخاطراتی نیز روبهرو است. از این رو فناوریها همواره با مخاطراتی همراه هستند و وجود ایراد در یک سیستم الکترونیکی مهم میتواند عوارض دنبالهداری برای همه افراد مرتبط با آن ایجاد و در برخی موارد ممکن است پایداری کل سیستمهای مالی یا حتی کل اقتصاد را تهدید کند. هرچند این مخاطرات تا حدودی شناسایی شده و اقدامات محافظتی متعددی از جمله تنظیم چارچوبهای مقرراتی صورت گرفته است اما تمرکز این اقدامات محافظتی بیشتر روی مقاومت سیستمها در برابر اشکالات عملکردی بوده و کمتر روی رویدادهایی که ممکن است با هدف خرابکارانه صورت بگیرد( که عموما به آنها حملات سایبری گفته میشود) متمرکز شده است. در این میان بازار سرمایه به عنوان یکی از نهادهای مهم اقتصادی بیشترین بهره را از فناوری اطلاعات برده و در این مسیر با تهدیدات سایبری نیز مواجه است، چرا که بازارهای سرمایه به دلیل ماهیتی که دارند از پیشروهای توسعه فناوری به حساب میآیند و معاملات بازار سرمایه از طریق سیستمهای الکترونیکی و با انعطاف و سرعت غیرقابل تصوری صورت میگیرد. بنابراین باید گفت مخاطرات سایبری پدیدهای بسیار پیچیده و با رشد فزاینده است که صرفا با تکیه بر راهکارهای استاندارد مدیریت ریسک نمیتوان آن را کنترل کرد و با توجه به ماهیت بالقوه سیستمی اینگونه مخاطرات، راهکارهای هدفمند و اصولی میتواند در مقابله با آنها موثر باشد. افزون بر این آمارهای مربوط به حملات سایبری معمولا دقیق نیست و بسیاری از سازمانها در راستای حفظ اعتبار خود، حملات سایبری را گزارش نمیکنند و برخی سازمانها نیز از حملاتی که به آنها شده است، اطلاع ندارند. نکته قابل توجه دیگر این است که بخش مالی یکی از اهداف اساسی حملات سایبری است و درک علت آن نیز مشکل نیست؛ «مبادلات پولی» در این بخش صورت میپذیرد و هدف بسیاری از حملات سایبری سرقتهای مالی است. همچنین دیجیتالی شدن صنعت بورس رویداد مثبتی بوده و این فرآیند رو به گسترش است. در این میان اما نکته قابل تامل ایجاد فرصتهای بالقوه برای مجرمان سایبری و ضرورت تضمین محرمانگی، یکپارچگی و صحت اطلاعات است. ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|